***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

#########...جلوه‌های نهضت عاشورا در دفاع مقدس...##########

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۰۵ ق.ظ

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

منتشر شده در روزنامه کیهان و....

نشانی منبع خبر :

http://kayhan.ir/fa/news/197021

 https://kayhan.ir/000pFl

مشرق : 

mshrgh.ir/1114929

نشریات مگیران :

https://www.magiran.com/article/4085208

فاش نیوز :

http://fashnews.ir/fa/news-details/77383/جلوه%E2%80%8Cهای-نهضت-عاشورا-در-دفاع-مقدس/

خبرگزاری ایسنا :

https://www.isna.ir/news/99061914276/

 

روزنامه کیهان

آرشیو دو‌شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۵۰

فرهنگ و مقاومت

 

نهضت عاشورای مقدس حسینی (ع) و نهضت دفاع مقدس خمینی (ره)

جلوه های نهضت عاشورا در دفاع مقدس

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

والاترین و جانسوزترین قیام، در محرم سال ۶۱ هجری با «نهضت عاشورای مقدس حسینی» رخ داد و بزرگ ترین و ارزش مدارترین جنگ قرون اخیر با «نهضت دفاع مقدس خمینی» طی سال ها ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ به وقوع پیوست، که دیگر بعید است مشابه آن، محقق گردد.در تاریخ ۱۴۰۰ ساله، از صدر اسلام تا کنون، هیچ انقلاب و نهضتی مانند انقلاب اسلامی و به خصوص صحنه های دفاع مقدس هشت ساله، شباهت های زیادی با نهضت عاشورا نتوان یافت. صدها نشانه، دفاع مقدس را به نهضت عاشورا پیوندی عمیق می زند و جلوه های کربلا را در صحنه های مختلف آن می توان دید. در اهداف، راهبردها، روش ها، فرهنگ، پیام ها، دشمنان و... وجوه اشتراک بسیاری دیده می شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‎ای در دیدار مسئولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت -در تاریخ ۱۳۷۰/۰۴/۲۵ - فرموده بودند: «شما ببینید این نصف روز حادثه، چه قدر در تاریخ ما برکت کرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است. این حادثه فقط این نیست که آن را بخوانند و بگویند و مردم خوششان بیاید یا متاثر عاطفی بشوند؛ نخیر، منشا برکات و حرکت است. این، در انقلاب و جنگ و گذشته تاریخ ما محسوس بوده است. در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ انقلاب های ضد ظلم در اسلام - ولو از طرف غیرشیعیان - حادثه کربلا به صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده؛ شاید در غیر محیط اسلامی هم اثربخش بوده است. در تاریخ خود ما - یعنی در این هزاروسیصد، چهارصد سال - همان نصف روز حادثه اثر کرده است. پس، عجیب و بعید نیست. ما اگر نخواهیم هشت سال جنگ خودمان را با آن هشت، نه ساعت عاشورای امام حسین مقایسه کنیم، یا آن را خیلی درخشان تر بدانیم - که واقعا هم همین است؛ یعنی من هیچ حادثه ای را در تاریخ نمی شناسم که با فداکاری آن نصف روز قابل مقایسه باشد؛ همه چیز کوچک تر از آن است - لیکن بالاخره طرحی از آن، یا نمی از آن یم است».

وجوه مشترک دو نهضت

برخی از وجوه مشترک دو «نهضت عاشورای مقدس حسینی» و «نهضت دفاع مقدس خمینی» عبارتند از:

- در کربلا امام و یارانش را محاصره کردند، در دفاع مقدس نیز محاصره و تحریم در ابعاد مختلف را داشته است.

- رهبر هر دو نهضت، سلاله پیامبر اسلام(ص) و منادی اسلام ناب بودند و به دنبال احیای سیره نظری و عملی وی بوده اند. البته با تفاوت معصومیت امام حسین(ع) و نیز ملهم بودن امام خمینی(ره) از سیره نظری و عملی امام حسین(ع).

- در هر دو نهضت، مبارزه بین جبهه حق و باطل تجلی پیدا کرد.

- هم راستایی هدف و راه و شیوه در هر دو نهضت وجود داشته است. هدف هر دو نهضت، دفاع از حریم ارزش‎ها و حفظ اسلام ناب و قرب الهی بوده و در رویارویی با دشمن تا آخر مقاومت کرده و ایستادند. سخن امام حسین(ع) که: «همانا من برای طلب اصلاح امت جدم قیام کرده ام.» و سخن امام خمینی: «شما رزمندگان برای حفظ اسلام دارید جنگ می کنید.»(صحیفه نور، ج۱۳ و ۱۵، ص۱۹۷ و ۵۳)

- جبهه حق (عاشورا و دفاع مقدس): هر دو نهضت مظهر پاکی ها و نیکی ها بود. به شیوه اخلاقی و انسانی عمل کردند.

- جبهه دشمن (یزیدیان و صدامیان): در هر دو نهضت، در نهایت رذالت، پستی، دنیاپرستی و اهداف دنیاطلبی و شیطانی بود.

- عدم ترس از دشمن: عدم ترس در نهضت کربلا، علی رغم محاصره کامل نظامیان دشمن و عدم ترس در دفاع مقدس، علی رغم آتش سنگین توپخانه های دشمن.

- وضعیت شیدایی شب و روز عاشورا (نمازهای عارفانه، دعاهای عاشقانه، روحیه و آمادگی برای لقاءالله) که در شب های عملیات جبهه ها نیز وجود داشت.

احیا و تجلی اکسیر عقاید اسلامی و تجلی اوج جنبه های ایثار و فداکاری برای اسلام در هر دو نهضت به وقوع پیوست.

- شوق شهادت: بیان مرگ شیرین تر از عسل در نهضت عاشورا، و نوشته های عاشق شهادت روی لباس و وصیت نامه ها در دفاع مقدس را شاهدش بوده ایم.

- هر دو نهضت، دشمنان (یزیدیان و صدامیان) رسوایی ظلم و ستمشان را به همراه داشت و نقاب از چهره تزویر و نفاق دشمنان افتاد و به بد فرجامی دچار شدند.

- رزمندگان نهضت امام خمینی(ره)، همچون شهیدان کربلا، کانون معرفت و بصیرت دینی و سرشار از شوق فداکاری و شهادت بودند.

- در هر دو نهضت، از گروه های سنی در جبهه وجود داشته و به شهادت رسیدند.

- مشابهت صحنه‎های کربلا (شیوه به میدان رفتن، دفاع تا آخرین لحظه، تشنگی، نحوه های شهادت مانند جدا شدن دست و سر، اسارت و سختی های آن و...) در جبهه‎های دفاع مقدس نیز رخ داد.

- هر دو امر مقدس بوده و شایسته تکریم و نکوداشت و ترویج فرهنگ آن.

و...

وجوه تفاوت دو نهضت

- برخی از وجوه تفاوت دو «نهضت عاشورای مقدس حسینی» و «نهضت دفاع مقدس خمینی» عبارتنداز:

- حادثه عاشورا در فاصله کمی از رحلت پیامبر اسلام (ص) رخ داد و بی نظیرترین حادثه حزن انگیز خلقت از ابتدای خلقت تا پایان جهان است و حادثه دفاع مقدس بعد از ۱۴ قرن.

- در نهضت عاشورا فرمانده، امام معصوم (ع) بود و در دفاع مقدس نایب امام معصوم (عج).

- در نهضت کربلا جنگ به صورت رویارویی مستقیم بود و در نهضت دفاع مقدس، به صورت مستقیم و غیرمستقیم.

- سلاح های نظامی و ابزارهای رسانه و... در دو نهضت بسیار متفاوت بوده است.

- صحنه جغرافیای جبهه نبرد، در کربلا، منطقه محدودی بود و دفاع مقدس به عرض صدها کیلومتر.

- مدت درگیری بین دو جبهه در نهضت عاشورا یک روز و در دفاع مقدس ۸ سال بوده است.

- در نهضت عاشورا، امام را با شمشیر به خون کشاندند و در دفاع مقدس، جام زهر قطعنامه ۵۹۸ را به امام راحل خوراندند.

- دشمنان غربی و شرقی، حامی و پشتیبان دشمنان متجاوز بعثی بودند و در نهضت کربلا امپراطوری اموی حامی لشکریان یزید بود.

بسیاری از بسیجیان رزمنده دفاع مقدس امام خود را از نزدیک ندیدند و به جبهه ها گسیل شده بودند ولی در نهضت امام حسین(ع) امام خود را دیدند و عازم نبرد شدند.

- گرچه خاک هر دو به برکت خون شهدا متبرک شد، لیک خاک کربلا منحصر به فرد و شفابخش و بی نظیر در عالم است.

و...

 

تاثیر نهضت عاشورا بر دفاع مقدس

«نهضت دفاع مقدس خمینی» ملهم و متاثر از «نهضت عاشورای مقدس حسینی» بوده است، که تاثیرگذاری شگفت و بی نظیر از قطعه تاریخی اولی بر دومی یافت می شود. اهم تاثیرگذاری ها بدین قرار است:

- خمیرمایه دفاع مقدس الهام گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی بود و به عبارتی نهضت دفاع مقدس ریشه در نهضت عاشورای حسینی داشته است. و مصداق این سخن امام خمینی بوده است، که: «ما هر چه داریم از محرم و صفر است.»

- فلش نهایی حرکت عملیات های رزمندگان به سوی کربلا بود و والاترین نیروی انگیزه بخش رزمندگان دفاع مقدس آزادی کربلا و زیارت امام حسین(ع) بود.

- تاثیرمستقیم نهضت عاشورا بر جبهه ها: انگیزه اعزام، فرهنگ حضور، شعارها، برگزاری مراسم محرم، شرایط سخت مناطق عملیاتی، شهادت مجاهدان، وصیت نامه های رزمندگان و به خصوص شهدا، تلفیق اشعار حماسی با عاشورا، اسم لشکرهای و گردان ها، اسم مقرها و...

- تاثیر بر عملیات ها: اسم عملیات ها، رمز عملیات، زمان عملیات، سربندها، نوشته های روی لباس ها، پرچم ها، نوحه خوانی، آبرسانی، حضور معنوی سیدالشهدا(ع) و مادرش در لحظات حساس، روحیه رزمندگان در جبهه ها؛ رزمندگان اسلام در جریان جنگ تحمیلی تنها با اسلحه گرم نمی جنگیدند بلکه آنها سلاحی مهم تر داشتند. به قول شهید آوینی «مهم ترین سلاح رزمندگان سربندهای منقوش به نام شهدای کربلا و از همه مهم تر حضرت امام حسین(ع) بود که رادمردی را در گام های استوار رزمندگان اسلام هجی می کرد.» رزمندگان، خود را منتقم خون سیدالشهدا می دانستند. ته مانده یک قمقمه آب برای چند نفر در صحنه نبرد، آن هم برای تر کردن لب ها، تشنگی رزمندگان را با توجه به یاد آوردن تشنگی صحنه کربلا قابل تحمل می کرد.

- دوران اسارت آزادگان نیز به تاسی از دوران اسارت حضرت زینب(س) و اسرای کربلا و انتقال پیام نهضت به اردوگاه های اسارت و... و یاد مصائب اهل بیت مصائب اسارت تحمل شرایط سخت اردوگاه های بعثی را قابل تحمل می کرد و خانواده های آنان نیز علی رغم نگرانی صبوری کردند، به وطن بازگشتند.

- تاثیر بر پشت جبهه دفاع مقدس: در برگزاری مراسم و... عزاداری با پای برهنه و... و از نظر روحی مهیا و مشتاق اعزام به صحنه های نبرد می شدند.

- تاثیر بر شهرها و روستاها: کمک رسانی به جبهه ها، تشیع، تدفین شهدا، تحمل سختی ها و کمبودهای زمان جنگ، مراسم عزاداری به نام شهدا و رفتن هیئت های عزاداری مساجد تا درب خانه شهدا، پایداری و شکیبایی مردم و صبوری آنان، ملهم از صبوری و پیام رسانی قافله اسیران کربلا بوده است.

تاثیرات بعد از جنگ: هرساله با بازگشت پیکرهای تفحص شده، مجددا خیابان ها وکوچه ها عاشورایی به پا می کرد، تدفین شهدای گمنام در محلات و مراکز مختلف و تمسک جستن به آنها، تکریم خانواده شهدا و جانبازان، نامگذاری خیابان ها و مکان ها به نام شهدا، شکل گیری مداحی های خاص، از تاثیرات دفاع مقدس در پساجنگ بود. و همچنان که نهضت عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام محمدی شد، دفاع مقدس تضمین بقا و بالندگی انقلاب اسلامی را به همراه داشت. در عین حال هم بی توجهی برخی افراد و جریان ها و ریزش های دفاع مقدس و انبوه رویش های انقلاب را در پی داشته است.

- صدور فرهنگ دفاع مقدس و تجارب آن به محور مقاومت، با ساخت فیلم ها و داستان ها، اشعار، ثبت خاطرات، مجاهدت‎های هشت سال دفاع مقدس نیز تضمین کننده بقا و صدور انقلاب اسلامی شد.

- کلیت جنگ: دفاع مقدس برگرفته از مکتب عاشورا بوده و تجلی عینی ارزش های عاشورا در عصر حاضر بود. زیارت عاشورا و تجلی مضمون های آن در صحنه های دفاع مقدس و شهادت با زمزمه زیارت عاشورا تاثیر شگرفی داشته است. به طور کلی می توان گفت فرهنگ دفاع مقدس متاثر از فرهنگ عاشورا بوده است.

تاثیر نهضت دفاع خمینی بر نهضت عاشورای حسینی

«نهضت دفاع مقدس خمینی» بر «نهضت عاشورای مقدس حسینی» تاثیرات زیر را به همراه داشته است:

احیا کردن و دمیدن روح تازه بر نهضت حسینی در قرن حاضر و تجلی یافتن و عینیت دادن به بیتی از اشعار یکی از شعرای معاصر امام صادق(ع): «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا».

عینیت بخشیدن شیوه و روش اخلاقی، ایمانی مبارزه امام حسین(ع) در قرن حاضر.

ملموس شدن سلاح «مقاومت و مبارزه با دشمن با دستان خالی» و مصداق این کلام امام خمینی که «خون بر شمشیر پیروز است»، به خصوص که ایران اسلامی امروز توانمندتر و قدرتمند در برابر دشمنان ایستاده است.

الگوپذیر کردن نهضت امام حسین(ع)برای سایر حوزه های غیرنظامی (مانند جنگ نرم دشمنان) و سایر نهضت های جهانی اسلام.

و موارد احتمالی دیگر.

 

سخن پایانی

 امام خمینی(قدس سره) فرموده است: «اگر سیدالشهدا نبود، این نهضت (انقلاب اسلامی) هم پیش نمی برد، سیدالشهدا همه جا هست «کل ارض کربلا» همه جا محضر سیدالشهدا است، همه منبرها محضر سیدالشهدا است، همه محراب‎ها از سیدالشهدا است... امام حسین نجات داد اسلام را، ما برای یک آدمی که نجات داده اسلام را و رفته کشته شده هی سکوت کنیم؟ ما هر روز باید گریه کنیم، ما هر روز باید منبر برویم برای حفظ این مکتب، برای حفظ این نهضت‎ها؛ این نهضت ها مرهون امام حسین (علیه السلام) است.(بیانات در ۱۹/۴/۱۳۵۸)

درس‎هایی که رزمندگان در مکتب عاشورا آموخته بودند، موجب شد تا جبهه‎های هشت سال دفاع مقدس جلوه‎گاه اخلاق، فضایل و ارزش‎های الهی گردد و سازنده‎ترین و پرشکوه ترین درس‎ها را بروز دهد؛ ولی متاسفانه در پساجنگ، مسئولان وقت آن را به کنار نهادند و با شعار سازندگی و ترویج رفاه، فرهنگ دفاع مقدس امکان تداوم و تسری در عرصه های مختلف نیافت. و سبب کاهش تاب آوری مردم در دوران کمبودها و گرانی ها شد. درحالی که بایستی این فرهنگ و الگوی ناگسستنی دفاع مقدس و عاشورا، همواره درس پذیری و سرمشق مسئولان و مدیران و آحاد جامعه بوده و از تجارب آن در حوزه های دیگر بهره گیری شده و فرهنگ مقاومت ارتقا و تجلی یابد و سبب برکات برای جامعه به خصوص در شرایط سختی ها و بحران ها و کمبودها به همراه آورد.

اکنون نیز تمسک به فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدس و نهراسیدن در برابر انواع تهدیدات دشمنان و عدم پذیرش فتنه های به سازش کشاندن ملت ایران، عامل پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.لذا در شرایطی که کشورهای سلطه گر به رهبری آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی، در تلاش برای نابودی اسلام ناب و ام القرای جهان اسلام هستند، بقای نظام اسلامی و سلامت فرهنگ عمومی کشور به احیای فرهنگ دفاع مقدس و نهضت عاشورا وابسته است. شکی نیست که موفقیت و پیروزی ما در جنگ هشت ساله، به برکت جاری شدن فرهنگ عاشورا به دست آمد و بقای آن نیز بستگی تام و تمام به تبعیت از این فرهنگ دارد. و بایستی به نسل های فعلی و آینده منتقل شود، تا ثمرات معنوی آن آشکار شده و منشا تحول در جامعه گردد.

توجه به بیان رهبر انقلاب اسلامی: «عاشورا یک حادثه تاریخی صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلام بود.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه ماه محرم، ۱۳۸۴/۱۱/۵)که بایستی این جریان مستمر سرمشق جامعه امروزی ما نیز باشد.

تاثیر«نهضت عاشورای مقدس حسینی» بر «نهضت دفاع مقدس خمینی» اکسیر زنده کردن و بروز خمیرمایه های دینی در دوران دفاع مقدس شد و سبب گردید ملتی با دستان خالی در برابر دشمن تا دندان مسلح فائق آید.نهضت عاشورای حسینی تا قیامت جوشان بوده و می تواند در عرصه های دیگر و در برابر تهدیدات فعلی و آینده دشمن منشا برکات در جامعه گردد و لازم است مسئولان با تغییر رویکرد از توجه به کشورها و نهادهای چمبره زده بر نظام بین الملل، به این منابع غنی، توسل جسته و متکی گردند. که خیر دنیا و عقبای خود و جامعه و انقلاب اسلامی در آن است. ان شاءالله.

 

نوشته‌های دیگری از «دکتر سید جواد هاشمی فشارکی»

تاثیر معماری بر روحیات جامعه

روزنامه جام جم، شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶

«ام اس» سیاسی

روزنامه کیهان، یک‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

تدوین ویژگی های مدارس امن

روزنامه رسالت، سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷

https://www.magiran.com/article/4085208

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

http://fashnews.ir/fa/news-details/77383/جلوه%E2%80%8Cهای-نهضت-عاشورا-در-دفاع-مقدس/

شناسه خبر : 77383
دوشنبه 10 شهریور 1399 , 13:20

نسخه چاپی

 

جلوه‌های نهضت عاشورا در دفاع مقدس

والاترین و جانسوزترین قیام، در محرم سال 61 هجری با «نهضت عاشورای مقدس حسینی» رخ داد و بزرگ‌ترین و ارزش‌مدارترین جنگ قرون اخیر با «نهضت دفاع مقدس خمینی» طی سال‌ها 1359 تا 1367 به‌وقوع پیوست، که دیگر بعید است مشابه آن، محقق گردد.در تاریخ 1400 ساله، از صدر اسلام تا کنون، هیچ انقلاب و نهضتی مانند انقلاب اسلامی و به‌خصوص صحنه‌های دفاع مقدس هشت‌ساله، شباهت‌های زیادی با نهضت عاشورا نتوان یافت. صدها نشانه، دفاع مقدس را به نهضت عاشورا پیوندی عمیق می‌زند و جلوه‌های کربلا را در صحنه‌های مختلف آن می‌توان دید. در اهداف، راهبردها، روش‌ها، فرهنگ، پیام‌ها، دشمنان و... وجوه ‌اشتراک بسیاری دیده می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‎ای در دیدار مسئولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت -در تاریخ 1370/04/25 - فرموده بودند: «شما ببینید این نصف روز حادثه، چه‌قدر در تاریخ ما برکت کرده و تا امروز هم زنده و الهام‌بخش است. این حادثه فقط این نیست که آن را بخوانند و بگویند و مردم خوششان بیاید یا متأثر عاطفی بشوند؛ نخیر، منشأ برکات و حرکت است. این، در انقلاب و جنگ و گذشته تاریخ ما محسوس بوده است. در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ انقلاب‌های ضد ظلم در اسلام - ولو از طرف غیرشیعیان - حادثه‌ کربلا به صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده؛ شاید در غیر محیط اسلامی هم اثربخش بوده است. در تاریخ خود ما - یعنی در این هزاروسیصد، چهارصد سال - همان نصف روز حادثه اثر کرده است. پس، عجیب و بعید نیست. ما اگر نخواهیم هشت سال جنگ خودمان را با آن هشت، نه ساعت عاشورای امام حسین مقایسه کنیم، یا آن را خیلی درخشان‌تر بدانیم - که واقعاً هم همین است؛ یعنی من هیچ حادثه‌‌ای را در تاریخ نمی‌شناسم که با فداکاری آن نصف روز قابل مقایسه باشد؛ همه چیز کوچک‌تر از آن است - لیکن بالاخره طرحی از آن، یا نمی ‌از آن یم است».


وجوه مشترک دو نهضت
برخی از وجوه مشترک دو «نهضت عاشورای مقدس حسینی» و «نهضت دفاع مقدس خمینی» عبارتند از:
- در کربلا امام و یارانش را محاصره کردند، در دفاع مقدس نیز محاصره و تحریم در ابعاد مختلف را داشته است.
- رهبر هر دو نهضت، سلاله پیامبر اسلام(ص) و منادی اسلام ناب بودند و به‌دنبال احیای سیره نظری و عملی وی بوده‌اند. البته با تفاوت معصومیت امام حسین(ع) و نیز ملهم بودن امام خمینی(ره) از سیره نظری و عملی امام حسین(ع).
- در هر دو نهضت، مبارزه بین جبهه حق و باطل تجلی پیدا کرد.
- هم‌راستایی هدف و راه و شیوه در هر دو نهضت وجود داشته است. هدف هر دو نهضت، دفاع از حریم ارزش‎ها و حفظ اسلام ناب و قرب الهی بوده و در رویارویی با دشمن تا آخر مقاومت کرده و ایستادند. سخن امام حسین(ع) که: «همانا من برای طلب اصلاح امت جدم قیام کرده‌ام.» و سخن امام خمینی: «شما ـ رزمندگان ـ برای حفظ اسلام دارید جنگ می‌کنید.»(صحیفه نور، ج13 و 15، ص197 و 53)
- جبهه حق (عاشورا و دفاع مقدس): هر دو نهضت مظهر پاکی‌ها و نیکی‌ها بود. به شیوه اخلاقی و انسانی عمل کردند.
- جبهه دشمن (یزیدیان و صدامیان): در هر دو نهضت، در نهایت رذالت، پستی، دنیاپرستی و اهداف دنیاطلبی و شیطانی بود.
- عدم ترس از دشمن: عدم ترس در نهضت کربلا، علی‌رغم محاصره کامل نظامیان دشمن و عدم ترس در دفاع مقدس، علی‌رغم آتش سنگین توپخانه‌های دشمن.
- وضعیت شیدایی شب و روز عاشورا (نمازهای عارفانه، دعاهای عاشقانه، روحیه و آمادگی برای لقاءالله) که در شب‌های عملیات جبهه‌ها نیز وجود داشت.
احیا و تجلی اکسیر عقاید اسلامی و تجلی اوج جنبه‌های ایثار و فداکاری برای اسلام در هر دو نهضت به‌وقوع پیوست.
- شوق شهادت: بیان مرگ شیرین‌تر از عسل در نهضت عاشورا، و نوشته‌های عاشق شهادت روی لباس و وصیت‌نامه‌ها در دفاع مقدس را شاهدش بوده‌ایم.
- هر دو نهضت، دشمنان (یزیدیان و صدامیان) رسوایی ظلم و ستمشان را به همراه داشت و نقاب از چهره تزویر و نفاق دشمنان افتاد و به بد فرجامی دچار شدند.
- رزمندگان نهضت امام خمینی(ره)، همچون شهیدان کربلا، کانون معرفت و بصیرت دینی و سرشار از شوق فداکاری و شهادت بودند.
- در هر دو نهضت، از گروه‌های سنی در جبهه وجود داشته و به شهادت رسیدند.
- مشابهت صحنه‎های کربلا (شیوه به میدان رفتن، دفاع تا آخرین لحظه، تشنگی، نحوه‌های شهادت مانند جدا شدن دست و سر، اسارت و سختی‌های آن و...) در جبهه‎های دفاع مقدّس نیز رخ داد.
- هر دو امر مقدس بوده و شایسته تکریم و نکوداشت و ترویج فرهنگ آن.
و.....


وجوه تفاوت دو نهضت
- برخی از وجوه تفاوت دو «نهضت عاشورای مقدس حسینی» و «نهضت دفاع مقدس خمینی» عبارتنداز:
- حادثه عاشورا در فاصله کمی از رحلت پیامبر اسلام (ص) رخ داد و بی‌نظیرترین حادثه حزن‌انگیز خلقت از ابتدای خلقت تا پایان جهان است و حادثه دفاع مقدس بعد از 14 قرن.
- در نهضت عاشورا فرمانده، امام معصوم (ع) بود و در دفاع مقدس نایب امام معصوم (عج).
- در نهضت کربلا جنگ به صورت رویارویی مستقیم بود و در نهضت دفاع مقدس، به صورت مستقیم و غیرمستقیم.
- سلاح‌های نظامی و ابزارهای رسانه و... در دو نهضت بسیار متفاوت بوده است.
- صحنه جغرافیای جبهه نبرد، در کربلا، منطقه محدودی بود و دفاع مقدس به عرض صدها کیلومتر.
- مدت درگیری بین دو جبهه در نهضت عاشورا یک روز و در دفاع مقدس 8 سال بوده است.
- در نهضت عاشورا، امام را با شمشیر به خون کشاندند و در دفاع مقدس، جام زهر قطعنامه 598 را به امام راحل خوراندند.
- دشمنان غربی و شرقی، حامی و پشتیبان دشمنان متجاوز بعثی بودند و در نهضت کربلا امپراطوری اموی حامی لشکریان یزید بود.
بسیاری از بسیجیان رزمنده دفاع مقدس امام خود را از نزدیک ندیدند و به جبهه‌ها گسیل شده بودند ولی در نهضت امام حسین(ع) امام خود را دیدند و عازم نبرد شدند.
- گرچه خاک هر دو به برکت خون شهدا متبرک شد، لیک خاک کربلا منحصر به فرد و شفابخش و بی‌نظیر در عالم است.
و....


تاثیر نهضت عاشورا بر دفاع مقدس
«نهضت دفاع مقدس خمینی» ملهم و متاثر از «نهضت عاشورای مقدس حسینی» بوده است، که تاثیرگذاری شگفت و بی‌نظیر از قطعه تاریخی اولی بر دومی یافت می‌شود. اهم تاثیرگذاری‌ها بدین قرار است:
- خمیرمایه دفاع مقدس الهام‌گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی بود و به عبارتی نهضت دفاع مقدس ریشه در نهضت عاشورای حسینی داشته است. و مصداق این سخن امام خمینی بوده است، که: «ما هر چه داریم از محرم و صفر است.»
- فلش نهایی حرکت عملیات‌های رزمندگان به سوی کربلا بود و والاترین نیروی انگیزه‌بخش رزمندگان دفاع مقدس آزادی کربلا و زیارت امام حسین(ع) بود.
- تاثیرمستقیم نهضت عاشورا بر جبهه‌ها: انگیزه اعزام، فرهنگ حضور، شعارها، برگزاری مراسم محرم، شرایط سخت مناطق عملیاتی، شهادت مجاهدان، وصیت‌نامه‌های رزمندگان و به خصوص شهدا، تلفیق ‌اشعار حماسی با عاشورا، اسم لشکرهای و گردان‌ها، اسم مقرها و....
- تاثیر بر عملیات‌ها: اسم عملیات‌ها، رمز عملیات، زمان عملیات، سربندها، نوشته‌های روی لباس‌ها، پرچم‌ها، نوحه‌خوانی، آبرسانی، حضور معنوی سیدالشهدا(ع) و مادرش در لحظات حساس، روحیه رزمندگان در جبهه‌ها؛ رزمندگان اسلام در جریان جنگ تحمیلی تنها با اسلحه گرم نمی‌جنگیدند بلکه آنها سلاحی مهم‌تر داشتند. به قول شهید آوینی «مهم‌ترین سلاح رزمندگان سربندهای منقوش به نام شهدای کربلا و از همه مهم‌تر حضرت امام حسین(ع) بود که رادمردی را در گام‌های استوار رزمندگان اسلام هجی می‌کرد.» رزمندگان، خود را منتقم خون سیدالشهدا می‌دانستند. ته‌مانده یک قمقمه آب برای چند نفر در صحنه نبرد، آن‌هم برای‌تر کردن لب‌ها، تشنگی رزمندگان را با توجه به یاد آوردن تشنگی صحنه کربلا قابل تحمل می‌کرد.
- دوران اسارت آزادگان نیز به تاسی از دوران اسارت حضرت زینب(س) و اسرای کربلا و انتقال پیام نهضت به اردوگاه‌های اسارت و... و یاد مصائب اهل بیت مصائب اسارت تحمل شرایط سخت اردوگاه‌های بعثی را قابل تحمل می‌کرد و خانواده‌های آنان نیز علی‌رغم نگرانی صبوری کردند، به وطن بازگشتند.
- تاثیر بر پشت جبهه دفاع مقدس: در برگزاری مراسم و... عزاداری با پای برهنه و... و از نظر روحی مهیا و مشتاق اعزام به صحنه‌های نبرد می‌شدند.
- تاثیر بر شهرها و روستاها: کمک‌رسانی به جبهه‌ها، تشیع، تدفین شهدا، تحمل سختی‌ها و کمبودهای زمان جنگ، مراسم عزاداری به‌نام شهدا و رفتن هیئت‌های عزاداری مساجد تا درب خانه شهدا، پایداری و شکیبایی مردم و صبوری آنان، ملهم از صبوری و پیام رسانی قافله اسیران کربلا بوده است.
ـ تاثیرات بعد از جنگ: هرساله با بازگشت پیکرهای تفحص‌شده، مجددا خیابان‌ها وکوچه‌ها عاشورایی به پا می‌کرد، تدفین شهدای گمنام در محلات و مراکز مختلف و تمسک جستن به آنها، تکریم خانواده شهدا و جانبازان، نامگذاری خیابان‌ها و مکان‌ها به نام شهدا، شکل‌گیری مداحی‌های خاص، از تاثیرات دفاع مقدس در پساجنگ بود. و همچنان که نهضت عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام محمدی شد، دفاع مقدس تضمین بقا و بالندگی انقلاب اسلامی را به همراه داشت. در عین حال هم بی‌توجهی برخی افراد و جریان‌ها و ریزش‌های دفاع مقدس و انبوه رویش‌های انقلاب را در پی داشته است.
- صدور فرهنگ دفاع مقدس و تجارب آن به محور مقاومت، با ساخت فیلم‌ها و داستان‌ها، ‌اشعار، ثبت خاطرات، مجاهدت‎های هشت سال دفاع مقدّس نیز تضمین‌کننده بقا و صدور انقلاب اسلامی شد.
- کلیت جنگ: دفاع مقدس برگرفته از مکتب عاشورا بوده و تجلی عینی ارزش‌های عاشورا در عصر حاضر بود. زیارت عاشورا و تجلی مضمون‌های آن در صحنه‌های دفاع مقدس و شهادت با زمزمه زیارت عاشورا تاثیر شگرفی داشته است. به طور کلی می‌توان گفت فرهنگ دفاع مقدس متاثر از فرهنگ عاشورا بوده است.


تاثیر نهضت دفاع خمینی
 بر نهضت عاشورای حسینی

«نهضت دفاع مقدس خمینی» بر «نهضت عاشورای مقدس حسینی» تاثیرات زیر را به همراه داشته است:
* احیا کردن و دمیدن روح تازه بر نهضت حسینی در قرن حاضر و تجلی یافتن و عینیت دادن به بیتی از ‌اشعار یکی از شعرای معاصر امام صادق(ع): «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا».
* عینیت بخشیدن شیوه و روش اخلاقی، ایمانی مبارزه امام حسین(ع) در قرن حاضر.
* ملموس شدن سلاح «مقاومت و مبارزه با دشمن با دستان خالی» و مصداق این کلام امام خمینی که «خون بر شمشیر پیروز است»، به خصوص که ایران اسلامی امروز توانمندتر و قدرتمند در برابر دشمنان ایستاده است.
* الگوپذیر کردن نهضت امام حسین(ع)برای سایر حوزه‌های غیرنظامی (مانند جنگ نرم دشمنان) و سایر نهضت‌های جهانی اسلام.
و موارد احتمالی دیگر.


سخن پایانی
* امام خمینی(قدس سره) فرموده است: «اگر سیدالشهدا نبود، این نهضت (انقلاب اسلامی) هم پیش نمی‌برد، سیدالشهدا همه جا هست «کل ارض کربلا» همه جا محضر سیدالشهدا است، همه منبرها محضر سیدالشهدا است، همه محراب‎ها از سیدالشهدا است.... امام حسین نجات داد اسلام را، ما برای یک آدمی که نجات داده اسلام را و رفته کشته شده هی سکوت کنیم؟ ما هر روز باید‌ گریه کنیم، ما هر روز باید منبر برویم برای حفظ این مکتب، برای حفظ این نهضت‎ها؛ این نهضت‌ها مرهون امام حسین (علیه‌السلام) است.(بیانات در 19/4/1358)
* درس‎هایی که رزمندگان در مکتب عاشورا آموخته بودند، موجب شد تا جبهه‎های هشت سال دفاع مقدّس جلوه‎گاه اخلاق، فضایل و ارزش‎های الهی گردد و سازنده‎ترین و پرشکوه‌ترین درس‎ها را بروز دهد؛ ولی متاسفانه در پساجنگ، مسئولان وقت آن ‌را به کنار نهادند و با شعار سازندگی و ترویج رفاه، فرهنگ دفاع مقدس امکان تداوم و تسری در عرصه‌های مختلف نیافت. و سبب کاهش تاب‌آوری مردم در دوران کمبودها و گرانی‌ها شد. درحالی‌که بایستی این فرهنگ و الگوی ناگسستنی دفاع مقدس و عاشورا، همواره درس‌پذیری و سرمشق مسئولان و مدیران و آحاد جامعه بوده و از تجارب آن در حوزه‌های دیگر بهره‌گیری شده و فرهنگ مقاومت ارتقا و تجلی یابد و سبب برکات برای جامعه به خصوص در شرایط سختی‌ها و بحران‌ها و کمبودها به همراه آورد.
* اکنون نیز تمسک به فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدس و نهراسیدن در برابر انواع تهدیدات دشمنان و عدم پذیرش فتنه‌های به سازش کشاندن ملت ایران، عامل پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.لذا در شرایطی که کشورهای سلطه‌گر به رهبری آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی، در تلاش برای نابودی اسلام ناب و ام‌القرای جهان اسلام هستند، بقای نظام اسلامی و سلامت فرهنگ عمومی کشور به احیای فرهنگ دفاع مقدس و نهضت عاشورا وابسته است. شکی نیست که موفقیت و پیروزی ما در جنگ هشت‌ساله، به برکت جاری شدن فرهنگ عاشورا به دست آمد و بقای آن نیز بستگی تام و تمام به تبعیت از این فرهنگ دارد. و بایستی به نسل‌های فعلی و آینده منتقل شود، تا ثمرات معنوی آن آشکار شده و منشأ تحول در جامعه گردد.
* توجه به بیان رهبر انقلاب اسلامی: «عاشورا یک حادثه تاریخىِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمى براى امت اسلام بود.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه ماه محرم، 1384/11/5)که بایستی این جریان مستمر سرمشق جامعه امروزی ما نیز باشد.
* تاثیر«نهضت عاشورای مقدس حسینی» بر «نهضت دفاع مقدس خمینی» اکسیر زنده کردن و بروز خمیرمایه‌های دینی در دوران دفاع مقدس شد و سبب گردید ملتی با دستان خالی در برابر دشمن تا دندان مسلح فائق آید.نهضت عاشورای حسینی تا قیامت جوشان بوده و می‌تواند در عرصه‌های دیگر و در برابر تهدیدات فعلی و آینده دشمن منشأ برکات در جامعه گردد و لازم است مسئولان با تغییر رویکرد از توجه به کشورها و نهادهای چمبره‌زده بر نظام بین‌الملل، به این منابع غنی، توسل جسته و متکی گردند. که خیر دنیا و عقبای خود و جامعه و انقلاب اسلامی در آن است. ان‌شاءالله.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

عاشورا دفاع مقدسسیدجواد هاشمی فشارکی

 

http://fashnews.ir/fa/news-details/77383/جلوه%E2%80%8Cهای-نهضت-عاشورا-در-دفاع-مقدس/

 

https://www.isna.ir/news/99061914276/%D8%AC%D9%84%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%84%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3

 

 

#########################################################

#################################################################################################

########################################################

روزنامه کیهان، شماره 22550

 

 

https://www.magiran.com/newspapertoc/40913

 

روزنامه کیهان

گذشته دو‌شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۵۰، ۱۲ صفحه

۱

 

صفحه اول

PDF 

پیوند شور و شعور حسینی (ع) محرم امسال را در تاریخ ماندگار کرد

۲

 

اخبار کشور

PDF 

گروه بین المللی بحران در گزارشی تشریح کرد: روایت دیپلمات اروپایی از مذاکره با آمریکا درباره سناریوهای پس از بازگشت تحریم ها علیه ایران

رئیس جمهور خطاب به وزیر بهداشت: اقدامات لازم برای خرید واکسن کرونا انجام گیرد

به جای گفت و شنود

بگذار تا بگردم دور تو، کعبه من

نکته

بارش الطاف حسینی (ع) در محرم کرونایی!

حسین شریعتمداری

خبر ویژه

یادداشت روز

عاشورا و احیاء دولت اسلامی

سعدالله زارعی

کیهان و خوانندگان

۳

 

اخبار کشور

PDF 

با یک سخنران و یک مداح و بدون حضور جمعیت مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با حضور رهبر انقلاب برگزار شد

در پرتو وحی

کافران از عمر طولانی برای شکرگزاری خدا استفاده نمی کنند!

خیمه حزن هفتم : از دوش نبی (ص) تا فراز نی مروری بر قیام مقدس سیدالشهدا (ع) (۷)

طلوع خورشید آل عقیل از برج دارالاماره

سید ابوالحسن موسوی طباطبایی

هدیه به خوانندگان

اخبار ادبی و هنری

۴

 

اقتصادی

PDF 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: هنوز تکلیف ۴/۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی معلوم نیست

قائم مقام دبیرکل خانه صمت: ۵۰ درصد صنعت سیمان بلا استفاده مانده است

عقب ماندگی ایران در برداشت از میدان گازی فرزاد

در ۴ ماهه نخست امسال تولید لاستیک ۳۰ درصد افزایش یافت

جزئیات جدید از فاز دوم طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام

حسین راغفر: بدون رونق تولید نمی توان به بورس اعتماد کرد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی: حداکثر زمان انتظار برای صدور کارت سوخت ۳ ماه است

تلاش آمریکا برای دزدی ۱/۷ میلیارد دلاری از اموال ایران

۵

 

گزارش روز

PDF 

درس ها و عبرت های مکتب عاشورا (۱)

رمز قرآن از حسین آموختیم زآتش او شعله ها افروختیم

هدیه آقاپور

۶

 

پاورقی

PDF 

نقش شبه روشنفکران در تاریخ معاصر ایران (۵۳)

تلاش لیبرال ها برای دین زدایی از فرهنگ کشور

ده گفتار از رهبر معظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع) (۵۰)

صراحت امام کاظم (ع) در برخورد با هارون

۷

 

شهرستان ها

PDF 

استاندار سیستان و بلوچستان: ۶۰۰ میلیارد تومان برای توسعه سواحل مکران هزینه می شود

تردد و پهلوگیری کشتی های ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر فراهم شد

استاندار: اجرای ۴ پتروشیمی در فارس توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد

خبر

خبر

حوادث شهرستان ها

یادداشت خبرنگار

مازندران کرونازده را دریابید!

ورودی تالاب انزلی لایروبی شد

۸

 

فرهنگ و مقاومت

PDF 

خاطراتی ناگفته از ستاره طلایی کردستان / به مناسبت سی و چهارمین سالگرد شهادت سردار محمود کاوه و شهدای عملیات کربلای۲

علی علیجانی

جلوه های نهضت عاشورا در دفاع مقدس / نهضت عاشورای مقدس حسینی (ع) و نهضت دفاع مقدس خمینی (ره)

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

۹

 

ورزشی

PDF 

رفت و برگشت سرمربی در ۲۴ ساعت / اتفاقات عجیب پس از برتری در شهرآورد و راهیابی به فینال جام حذفی / ضعف مدیریت این بار گریبان استقلال را گرفت!

رئیس فراکسیون ورزش مجلس: منافع ملی در قرارداد ویلموتس دیده نشده است

بنا: در المپیک شاهد اتفاقات عجیبی خواهیم بود

نکته ورزشی

ماله و چماق جام جهانی!

سید سعید مدنی

حدیث دشت عشق

عاشورا همین امروز است / یادی از شهید مدافع حرم سعید شاملو

خواندنی از ورزش ایران

خبر

فریاد یا حسین در مشهد الرضا (ع) طنین انداز شد

نماینده دشتستان: عوارض صادرات خرما برداشته شد

رئیس پلیس راهور کهگیلویه بر اثر کرونا درگذشت

۱۰

 

جامعه

PDF 

نامه تشکر وزیر بهداشت از رهبر انقلاب برای برگزاری درس آموز مراسم حسینیه امام خمینی (ره)

۱۰۳ بیمار کرونایی دیگر جان باختند / ادامه روند کاهش موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید ۱۹

رئیس ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران: اجرا شدن یا نشدن طرح ترافیک اثری بر کرونا ندارد

امضای تفاهم نامه برای تولید گسترده تبلت های دانش آموزی

مامور فداکار کلانتری قلهک بر اثر شدت سوختگی به شهادت رسید

خبر

دور دنیا در یک روز

# پرسه در فضای مجازی

۱۱

 

اخبار کشور

PDF 

شرطی سازی جامعه و تهدید سازی امنیتی / کیهان در گزارشی تحلیلی بررسی کرد: نتیجه سیاست بهانه زدایی در برجام

در واکنش های جداگانه استقبال روسیه و چین از توافق ایران و آژانس / آمریکا، آلمان و رژیم صهیونیستی سکوت کردند

رئیس بنیاد مستضعفان: ماجرای روستای ابوالفضل تصمیمی استانی بود /بنای بنیاد ملایمت با مردم است

آلمان: تحریم تسلیحاتی ایران باید تمدید شود / در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی

در مکتب امام

عاشورا قیام عدالتخواهان

نگاه

فاجعه کربلا محصول چه بود؟

محمدهادی صحرایی

نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای

آیین خطبه خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی برگزار شد

۱۲

 

صفحه آخر (جهان)

PDF 

دستیار ۷۱ ساله «شینزو آبه» محتمل ترین گزینه برای نخست وزیری ژاپن

محمود عزت، نفر دوم اخوان المسلمین مصر در قاهره دستگیر شد

سید حسن نصرالله: اگر تمام دنیا با اسرائیل سازش کند ما این رژیم را به رسمیت نخواهیم شناخت

عزاداری باشکوه عاشورا در سراسر جهان / گزارش خبری کیهان / سرکوب عزاداران در هند و نیجریه

درگیری های خونین در شهرهای مختلف آمریکا بین هواداران و مخالفان ترامپ ادامه دارد

ائتلاف سعودی در یمن ۶۳ بار به نیروهای خود حمله کرده است

برای اولین بار اتفاق افتاد: فریاد «نتانیاهو استعفا» همزمان در ۱۸ شهر جهان

تظاهرات علیه محدودیت های کرونایی دربرلین، پاریس، لندن، زوریخ و کپنهاگ

حمله به نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه

تاکید عضوحزب حاکم ترکیه بر تلاش اردوغان برای کشورگشایی / با انتشار یک نقشه جنجالی صورت گرفت

از ترس انتقام حزب الله یک لنگه پا ایستاده ایم / تحلیلگر صهیونیست: حق با سید حسن نصرالله است

صاحب امتیاز: موسسه کیهان
مدیر مسئولو سردبیر : حسین شریعتمداری

https://www.magiran.com/newspapertoc/40913

#####################################################################

##########################################################################################

 

  •  چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۰
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99061914276
  •  منبع : نمایندگی قزوین
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

جلوه‌های تجلی نهضت عاشورا در دفاع مقدس

جلوه‌های تجلی نهضت عاشورا در دفاع مقدس

ایسنا/قزوین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و مؤلف کتاب «سرای اربعین» در یادداشتی که در خصوص تأثیر «نهضت عاشورای حسینی» بر «نهضت دفاع مقدس» نوشته و آن در اختیار ایسنا قرار داده است؛ می‌نویسد: والاترین و جانسوزترین قیام، در محرم سال ۶۱ هجری با «نهضت عاشورای حسینی» رخ داد و بزرگ‌ترین و ارزش‌مدارترین جنگ قرون اخیر با «نهضت دفاع مقدس» طی سال‌ها ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ به وقوع پیوست، که دیگر بعید است مشابه آن، محقق شود.

در تاریخ ۱۴۰۰ ساله، از صدر اسلام تاکنون، در هیچ انقلاب و نهضتی مانند انقلاب اسلامی و به‌خصوص صحنه‌های دفاع مقدس، با نهضت عاشورا شباهت ندارد. صدها نشانه، دفاع مقدس، را به نهضت عاشورا پیوندی عمیق می‌زند و جلوه‌های کربلا را درصحنه‌های مختلف آن می‌توان یافت. در اهداف، راهبردها، روش‌ها، فرهنگ و پیام وجوه اشتراک بسیاری یافت می‌شود.

وجوه مشترک دو نهضت

 در کربلا امام و یارانش را محاصره کردند، در دفاع مقدس نیز محاصره و تحریم در ابعاد مختلف را داشته است. در هردو نهضت، مبارزه بین جبهه حق و باطل تجلی پیدا کرد.

هم‌راستایی هدف و راه و شیوه در هردو نهضت وجود داشته است. هدف هر دو نهضت، دفاع از حریم ارزش‌ها و حفظ اسلام ناب و قرب الهی بوده و در رویاروی با دشمن تا آخر مقاومت کرده و ایستادند.

جبهه حق (عاشورا و دفاع مقدس) هردو نهضت مظهر پاکی‌ها و نیکی‌ها بود. به شیوه اخلاقی و انسانی عمل کردند. جبهه دشمن (یزیدیان و صدامیان) در هر دو نهضت، درنهایت رذالت، پستی، دنیاپرستی و اهداف دنیاطلبی و شیطانی بود.

عدم ترس از دشمن: عدم ترس در نهضت کربلا، علیرغم محاصره کامل نظامیان دشمن و عدم ترس در دفاع مقدس، علیرغم آتش سنگین توپخانه‌های دشمن

وضعیت شیدایی شب و روز عاشورا (نمازهای عارفانه، دعاهای عاشقانه، روحیه و آمادگی برای لقا الله)، که در شب‌های عملیات جبهه‌ها نیز وجود داشت. احیا و تجلی اکسیر عقاید اسلامی و تجلی اوج جنبه‌های ایثار و فداکاری برای اسلام در هر دو نهضت به وقوع پیوست.

شوق شهادت: بیان مرگ شیرین‌تر از عسل در نهضت عاشورا، و نوشته‌های عاشق شهادت روی لباس و وصیت‌نامه‌ها در دفاع مقدس را شاهدش بوده‌ایم.

در هر دو نهضت، برای دشمنان (یزیدیان و صدامیان) رسوایی ظلم و ستم را به همراه داشت و نقاب از چهره تزویر و نفاق دشمنان افتاد و به بدفرجامی دچار شدند و رزمندگان نهضت امام خمینی، همچون شهیدان کربلا، کانون معرفت و بصیرت دینی و سرشار از شوق فداکاری و شهادت بودند. در هر دو نهضت، از گروه‌های سنی در جبهه وجود داشته و به شهادت رسیدند.

تفاوت‌های دو نهضت عاشورا و دفاع مقدس

حادثه عاشورا در فاصله کمی از رحلت پیامبر اسلام (ص) رخ داد و بی‌نظیرترین حادثه حزن‌انگیز خلقت از ابتدای خلقت تا پایان جهان است و حادثه دفاع مقدس بعد از ۱۴ قرن بوده است.

در نهضت عاشورا فرمانده، امام معصوم (ع) بود و در دفاع مقدس نایب امام معصوم (عج)، در نهضت کربلا جنگ به‌صورت رویارویی مستقیم بود و در نهضت دفاع مقدس، به‌صورت مستقیم غیرمستقیم، سلاح‌های نظامی و ابزارهای رسانهدر دو نهضت بسیار متفاوت بوده است.

صحنه جغرافیای جبهه نبرد، در کربلا، منطقه محدودی بود و دفاع مقدس به عرض صدها کیلومتر. مدت درگیری بین دو جبهه در نهضت عاشورا یک روز و در دفاع مقدس ۸ سال بوده است.

دشمنان غربی و شرقی، حامی و پشتیبان دشمنان متجاوز بعثی بودند و در نهضت کربلا امپراتوری اموی حامی لشکریان یزید بود. بسیاری از بسیجیان رزمنده دفاع مقدس امام خود را از نزدیک ندیدند و به جبهه‌ها گسیل شده بودند ولی در نهضت امام حسین (ع) امام خود را دیدند و عازم نبرد شدند.

تأثیر نهضت عاشورا بر دفاع مقدس

«نهضت دفاع مقدس» متأثر از «نهضت عاشورای مقدس حسینی» بوده است، خمیرمایه دفاع مقدس الهام گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی بود و به عبارتی نهضت دفاع مقدس ریشه در نهضت عاشورای حسینی داشته است و والاترین نیروی انگیزه‌بخش رزمندگان دفاع مقدس آزادی کربلا و زیارت امام حسین (ع) بود.

تأثیر مستقیم نهضت عاشورا بر جبهه‌ها: انگیزه اعزام، فرهنگ حضور، شعارها، برگزاری مراسم محرم، شرایط سخت مناطق عملیاتی، شهادت مجاهدان، وصیت‌نامه‌های رزمندگان و به‌خصوص شهدا، تلفیق اشعار حماسی با عاشورا، اسم لشکرهای و گردان‌ها، اسم مقرها

تأثیر بر عملیات‌ها: اسم عملیات‌ها، رمز عملیات، زمان عملیات، سربندها، نوشته‌های روی لباس‌ها، پرچم‌ها، نوحه‌خوانی، آب‌رسانی، حضور معنوی سیدالشهدا (ع) و مادرش در لحظات حساس، روحیه رزمندگان در جبهه‌ها، رزمندگان اسلام در جریان جنگ تحمیلی تنها با اسلحه گرم نمی‌جنگیدند بلکه آن‌ها سلاحی مهم‌تر داشتند. به قول شهید آوینی «مهم‌ترین سلاح رزمندگان سربندهای منقوش به نام شهدای کربلا و از همه مهم‌تر حضرت امام حسین (ع) بود که رادمردی را در گام‌های استوار رزمندگان اسلام هجی می‌کرد.» دوران اسارت رزمندگان نیز به تأسی از دوران اسارت حضرت زینب (ص) و اسرای کربلا بود.

تأثیر بر شهرها روستاها: کمک‌رسانی به جبهه‌ها، تشیع، تدفین شهدا، تحمل سختی‌ها و کمبودهای زمان جنگ، مراسم عزاداری‌ها به نام شهدا و رفتن هیئت‌های عزاداری مساجد تا خانه شهدا، پایداری و شکیبایی مردم و صبوری آنان، متأثر از صبوری و پیام‌رسانی قافله اسیران کربلا بوده است.

تأثیرات بعد از جنگ: هرساله با بازگشت پیکرهای تفحص شده، مجدداً خیابان‌ها و کوچه‌ها عاشورایی می‌شود، تدفین شهدای گمنام در محلات و مراکز مختلف و تمسک جستن به آن‌ها، تکریم خانواده شهدا و جانبازان، نام‌گذاری خیابان‌ها و مکان‌ها به نام شهدا، شکل‌گیری مداحی‌های خاص از تأثیرات دفاع مقدس در پساجنگ بود. و همچنان که نهضت عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام ناب محمدی شد، دفاع مقدس تضمین بقا و بالندگی انقلاب اسلامی را به همراه داشت.

صدور فرهنگ دفاع مقدس و تجارب آن به محور مقاومت، با ساخت فیلم‌ها و داستان‌ها، اشعار، ثبت خاطرات، مجاهدت‌های هشت سال دفاع مقدّس نیز تضمین‌کننده بقا و صدور انقلاب اسلامی شد.

دفاع مقدس برگرفته از مکتب عاشورا بوده و تجلی عینی ارزش‌های عاشورا در عصر حاضر بود. زیارت عاشورا و تجلی مضمون‌های آن درصحنه‌های دفاع مقدس و شهادت با زمزمه زیارت عاشورا تأثیر شگرفی داشته است. و به‌طورکلی می‌توان گفت فرهنگ دفاع مقدس متأثر از فرهنگ عاشورا بوده است.

سخن پایانی:

درس‌هایی که رزمندگان در مکتب عاشورا آموخته بودند، سبب شد جبهه‌های هشت سال دفاع مقدّس جلوه‌گاه اخلاق، فضایل و ارزش‌های الهی گردیده و سازنده‌ترین و پرشکوه‌ترین درس‌ها را بروز دهد؛ ولی متأسفانه در پساجنگ، مسئولان وقت آن‌ها به کنار نهادند و با شعار ترویج رفاه، فرهنگ دفاع مقدس امکان تداوم و تسری در عرصه‌های مختلف نیافت. درحالی‌که بایستی این فرهنگ و الگوی ناگسستنی دفاع مقدس و عاشورا، همواره درس پذیری و سرمشق مسئولان و مدیران و آحاد جامعه باشد.

اکنون نیز تمسک به فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدس عامل پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود. لذا در شرایطی که کشورهای سلطه‌گر به رهبری آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی، در تلاش برای نابودی اسلام ناب و ام‌القرای جهان اسلام هستند، بقای نظام اسلامی و سلامت فرهنگ عمومی کشور به احیای فرهنگ دفاع مقدس و نهضت عاشورا وابسته است. شکی نیست که موفقیت و پیروزی ما در جنگ هشت‌ساله، به برکت جاری شدن فرهنگ عاشورا به دست آمد و بقای آن نیز بستگی تام و تمام به تبعیت از این فرهنگ دارد و بایستی به نسل‌های فعلی و آینده منتقل شود.

تأثیر «نهضت عاشورای مقدس حسینی» بر «نهضت دفاع مقدس» موجب بروز خمیرمایه‌های دینی در دوران دفاع مقدس گردید و سبب شد ملتی با دستان خالی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بایستد. نهضت عاشورای حسینی تا قیامت جوشان بوده و می‌تواند در عرصه‌های دیگر و دربرابر تهدیدات دشمن منشأ برکات در جامعه گردد.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

https://www.isna.ir/news/99061914276/%D8%AC%D9%84%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%84%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3