***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

راهنما :         دکتر محمد    جعفری فشارکی

مشاور : دکتر سید جواد     هاشمی فشارکی 

دانشجو : مهندس علی زضا خانی طالقانی

موسسه آموزش عالی هنر و معماری پارس

دانشگاه پارس 

موسسه آموزش عالی معماری وهنر پارس

دفاعیه : 19 شهریور 1399

 

موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

در رشته مهندسی و مدیریت ساخت

 

عنوان پایان‌نامه

شناسایی مهم­ترین ضعف­ها در سیستم ساخت و ساز مسکن بر اساس آیین­نامه پدافند غیرعامل به روش تحلیل عاملی

 

استاد راهنما

دکتر

محمد جعفری فشارکی

استاد مشاور

دکتر

سید جواد هاشمی فشارکی

نگارنده

علی رضاخانی طالقانی

 

شهریور ۱۳۹۹

 

چکیده

در این پایان­نامه سعی شد که مهمترین عواملی که بر روی ضریب امنیت سازه­های مسکونی و همچنین افزایش ضریب ایمنی و آرامش خاطر افراد ساکن در این­گونه ساختمان­ها اثر گذار است، شناسایی شده و به روش تحلیل عاملی و روش معادلات ساختاری رتبه­بندی شوند. مساله این تحقیق اینست که مهم­ترین ضعف ها در سیستم ساخت و ساز مسکن بر اساس آیین نامه‌های پدافند غیرعامل کدامها می­باشد. روش شناسی تحقیق حاضر به صورت کمی و از روش معادلات ساختاری می­باشد. داده به وسیله پرسشنامه محقق ساخته در میان کارشناسان توزیع شده و تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران محاسبه گردیده است. یافته های ناشی از پرسشنامه به وسیله طیف ۵ سطحی لیکرت طراحی شده و در نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافته‌های تحقیق نشان می­دهند که اصلی­ترین حوزه­هایی که باید در ساخت و سازهای نوین مورد ارزیابی قرار داد شامل مکان‌یابی، مصالح، سازه، تأمین کارکردهای چند منظوره شهری، احتراز از وجود عملکردهای پرخطر، کاهش آسیب پذیری مردم در برابر تهدیدات، تضمین تداوم کارکردهای ضروری مردم در بحران و تأمین قابلیت مدیریت بحران شهرها در شرایط بحران است. همچنین رعایت الزامات پدافندی در طراحی و ساخت بناهای مسکونی همراه با صرفه­جویی در زمان و هزینه می­باشد.

واژگان کلیدی: پدافند غیر­عامل، ساخت و ساز، روش معادلات ساختاری، Smart PLS

 

 عنوان                                                                                                               

فصل اول: کلیات تحقیق. 1

۱-۱- مقدمه. 2

۱-۲- بیان مسئله. 3

۱-۳ ضرورت انجام تحقیق. 5

۱-۴ اهداف پژوهش... 5

۱-۴-۱- هدف اصلی. 5

۱-۴-۲- اهداف فرعی. 5

۱-۵ فرضیههای پژوهش... 6

۱-۶ تعاریف اصطلاحات.. 6

فصل دوم:  بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق. 10

۲-۱ مقدمه. 11

بخش اول: ادبیات نظری پژوهش... 11

۲-۱ پدافند. 11

۲-۲ پدافند غیرعامل. 12

۲-۲-۱- تاریخچه پدافند غیرعامل. 13

۲-۲-۲- اهمیت پدافند غیرعامل. 14

۲-۲-۳- اصول پدافند غیرعامل. 16

۲-۲-۴- اهداف پدافند غیرعامل. 16

۲-۲-۵- رویکرد جامع به مقوله پدافند غیر عامل. 20

۲-۲-۶- مهمترین مشکلات و چالش‌های فراروی پدافند غیرعامل. 21

۲-۳ سیستم ساخت و ساز مسکن. 22

۲-۳-۱ مسکن شهری.. 22

۲-۳-۲ کارکرد پدافند غیرعامل در مقررات ملّی ساختمان. 23

۲-۳-۲-۱ شهرسازی.. 23

۲-۳-۲-۲ معماری.. 24

۲-۳-۲-۳ سازه 24

۲-۳-۲-۴ تاسیسات.. 24

۲-۳-۲-۵ گروه بندی ساختمانها ۲۵

۲-۳-۲-۶- ملاحظات معماری بر اساس اصول پدافند غیرعامل. 26

۲-۳-۲-۷ ملاحظات طراحی محوطه بر اساس اصول پدافند غیرعامل. 26

۲-۳-۲-۸ طراحی معماری بر اساس اصول پدافند غیرعامل. 26

۲-۳-۲-۹ فضای امن بر اساس اصول پدافند غیرعامل. 26

۲-۳-۲-۱۰ ملاحظات تأسیسات برقی و مکانیکی. 27

۲-۳-۲-۱۱ ملاحظات سیستمهای سازهای مقاوم در برابر انفجار 27

۲-۳-۲-۱۲- ملاحظات مکانیکی و دینامیکی مصالح. 27

۲-۳-۲-۱۳ پناهگاه 27

۲-۳-۳ ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی و ساخت و ساز مسکن. 28

۲-۳-۴ معماری ساختمان بر اساس ملاحظات پدافند غیرعامل. 30

۲-۳-۴-۱ مکانگزینی مناطق مسکونی. 30

۲-۳-۴-۲ ارتقاع و شکل ساختمانها 30

۲-۴ پیشینه تحقیق. 31

۲-۴-۱ پیشینه داخلی. 31

۲-۴-۲ پیشینه خارجی. 39

فصل سوم: روش شناسی تحقیق. 41

۳-۱- مقدمه. 42

۳-۲- روش بکار گرفته شده در تحقیق. 42

۳-۲-۱- جامعه آماری.. 42

۳-۲-۲- نمونه، روش نمونه‌گیری و حجم نمونه. 42

۳-۳- ابزار گردآوری داده‌ها 43

۳-۴- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 43

۳-۵- روایی. 43

۳-۵-۱- روایی محتوا 44

۳-۵-۱-۱- شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) 44

۳-۵-۱-۲- شاخص روایی محتوایی (CVI) 45

۳-۵-۲- بررسی روایی صوری آزمون. 46

۳-۶- پایایی. 46

۳-۶-۱- روش های سنجش ثبات زمانی. 47

۳-۶-۲- روش های سنجش همسانی درونی. 47

۳-۶- خلاصه فصل. 48

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 49

۴-۱ مقدمه. 50

۴-۲- یافته های حاصل از ویژگی های جمعیت شناختی. 50

۴-۲-۱- بررسی ویژگی جامعه آماری از لحاظ جنسیت.. 50

۴-۲-۲- بررسی ویژگی جامعه آماری از لحاظ وضعیت سن. 51

۴-۲-۳- بررسی ویژگی جامعه آماری از لحاظ وضعیت تحصیلات.. 52

۴-۲-۴- بررسی ویژگی جامعه آماری از لحاظ سابقه کاری.. 53

۴-۲-۵-آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق: 54

۴-۳- آمار استنباطی. 54

۴-۳-۱- تعیین نرمال بودن یا نرمال نبودن با استفاده از آزمون کولموگوروف اسمیرنوف.. 54

۴-۴- آزمون مان-ویتنی. 55

۴-۵- بررسی متغیرهای تحقیق. 56

۴-۵-۱- پایایی. 56

۴-۵-۲- روایی. 57

۴-۵-۳- تحلیل عاملی تائیدی در حالت تخمین استاندارد. 58

۴-۵-۴- تحلیل عاملی تائیدی در حالت اعداد معناداری.. 60

۴-۶- آمار استنباطی. 61

۴-۶-۱- بررسی برازش مدل ساختاری (قدرت پیش بینی مدل) از طریق معیار GOF. 61

۴-۷- بررسی فرضیههای تحقیق. 63

۴-۸- خلاصه فصل چهارم. 68

فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری.. 69

۵-۱- مقدمه. 70

۵-۲- جمع بندی.. 70

۵-۳- پیشنهادات پژوهشی. 73

۵-۴- محدودیت های پژوهشی. 73

منابع وماخذ. 75

پیوست ها 81

چکیده انگلیسی. ۸۹

منابع وماخذ

  1. احمرلوئی، محمد حسین(۱۳۸۹) پدافند غیرعامل درجنگ­های نوین .م.ه)، دانشکده فارابی، تهران.
  2. استحکام، حسن. (۱۳۹۶). ارزیابی جایگاه پدافند غیرعامل در ساخت مسکن روستایی. پژوهش‌های مکانی فضایی ۳۱(۴):۱۶-۲۹.
  3. اسدی، محمدرضا؛ حسین پور، هاله(۱۳۹۸) شناسایی مولفه­های پدافند غیرعامل در شهرهای جدید(نمونه موردی شهر پردیس)، اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس بین المللی به سوی شهرسازی، معماری، عمران و هنر دانش بنیان؛ تهران، ایران.
  4. اسماعیلی، محسن،(۱۳۸۷)، پدافند غیرعامل، رویکردی حیاتی در سازماندهی مراکز واستخوان بندی شهری، همایش اطلاعات مکانی ومدیریت یکپارچه شهری.
  5. امان پور, سعید، محمدی ده چشمه, مصطفی، علیزاده, مهدی. (۱۳۹۵). ارزیابی آسیب پذیری زیرساخت های شهری کوهدشت با رویکرد پدافند غیرعامل. مجله علمی " آمایش سرزمین ", ۸(۱), ۱۳۳-۱۵۴. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jtcp.۲۰۱۶.۵۹۱۴۵.
  6. آخوندی،پیمان؛ رجبی­فر، بهنام(۱۳۹۸) به طراحی مسکن اجتماعی با تاکید بر پدافند غیرعامل الزامی اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در شهرهای ایران؛ پنجمین همایش بین المللی مهندسی عمران،معماری و شهرسازی با رویکرد توسعه پایدار، تهران، ایران.
  7. برزگری، سعید. (۱۳۹۵). بررسی ساختمانهای موجود از منظر پدافند غیرعامل با بررسی موردی سینما، مسکونی، مجتمع فرهنگی و مجتمع اداری در بوشهر. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خلیج فارس بوشهر.
  8. بهنوا، بابک(۱۳۹۵)در تحقیقی به طراحی ساختمان های دانشگاهی با رویکرد پدافند غیر عامل.(نمونه موردی: دانشکده‌ معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس) پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تربیت مدرس.
  9. بیدی، علی اصغر، (۱۳۸۹) اصول و مبانی پدافند غیرعامل در امنیت ملی، دانشکده فارابی،تهران.
  10. پورطاهری، مهدی؛ رکن­الدین افتخاری، عبدالرضا؛ استحکام، حسن؛ (۱۳۹۶)ارزیابی جایگاه پدافند غیرعامل در ساخت مسکن روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان پیرانشهر)، پژوهش مکان فضایی، شماره ۴ (۱۴ صفحه - از ۳۸ تا ۵۱).
  11. پورمحمدی, محمد رضا، ملکی،, کیومرث, شفاعتی، آرزو، حیدری فر، محمد رئوف، کرمی, محمدرضا. (۱۳۹۴). پدافند غیرعامل و ضرورت ایجاد کاربری‌های چند منظوره: رویکردی جدید درآینده نگری توسعه و امنیت پایدارشهری با تأکید بر زلزله خیزی شهر تبریز. پژوهشهای جغرافیای انسانی, ۴۷(۲), ۲۰۹-۲۳۱. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jhgr.۲۰۱۵.۵۱۲۴۳
  12. حاجی ابراهیم زرگر، اکبر، و سارا مسگری هوشیار. ۱۳۸۶. پدافند غیرعامل در معماری راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر سوانح. سومین کنفرانس بین­المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیر مترقبه طبیعی۱۵-۲۶.
  13. حسینی، محمود، فرج پور، سامان، رحمانی، اکو(۱۳۹۶) تحلیل پهنه بندی کاربری های شهری در منطقه ۱۱ شهر تهران به منظور ارائه راهکارهای پدافند غیرعامل، نشریه صفه، دوره ۴، شماره ۴۴، ۵۰صص-۲۰.
  14. حسینی، سیدهادی، صدیقی، ابوالفضل. (۱۳۹۳). تحلیلی بر آمایش فضایی مکانی فضاهای درمانی مشهد با رویکرد پدافند غیرعامل. مجله علمی "آمایش سرزمین", ۶(۲)، ۳۳۵-۳۶۱. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jtcp.۲۰۱۴.۵۳۲۰۴
  15. حسینی، مهدی(۱۳۹۵) بررسی معیارهای پدافند غیرعامل در مکان­گزینی فعالیت­های صنعتی؛ مطالعه موردی: صنایع استان قم، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تربیت مدرس
  16. حیدری فر, محمد رئوف، محمودی، عبدالله. (۱۳۹۸). تحلیل آسیب‌پذیری کاربری اراضی شهری جوانرود با رویکرد پدافند غیرعامل در برابر زلزله. پژوهشهای جغرافیای انسانی،doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jhgr.۲۰۱۹.۲۷۹۲۷۱.۱۰۰۷۸۹۸
  17. رضویان، محمد تقی، علیان، مهدی، رستمی، حسین. (۱۳۹۷). ارزیابی آسیب‌پذیری مکانی زیرساخت‌های استان یزد با رویکرد پدافند غیرعامل. مجله علمی " آمایش سرزمین "، ۱۰(۱), ۳۱-۶۳. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jtcp.۲۰۱۷.۲۲۹۱۴۴.۶۶۹۶۸۷
  18. سیدین, افشار، امینی ورکی، سعید، رستمی، حسین، یزدانی، محمدحسین. (۱۳۹۶). ارزیابی آسیب‌پذیری مکانی زیرساخت‌‌های استان اردبیل با رویکرد پدافند غیرعامل. مجله علمی " آمایش سرزمین ", ۹(۲), ۳۳۳-۳۶۲. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jtcp.۲۰۱۷.۲۲۷۰۵۶.۶۶۹۶۷۱
  19. شهناز، علی اکبر، رضایی نیا، حسن(۱۳۹۱) بررسی وضعیت آسیب­پذیری لرزه­ای ناشی از شبکه معابر شهری (مطالعه موردی شهر تبریز)، چهارمین کنفرانس برنامه­ریزی و مدیریت شهری، مشهد مقدس.
  20. فتحی رشید، علی و قلیزاده، الهام، (۱۳۸۸) برگزیده مجموعه مقالات دومین همایش جامعه ایمن شهر تهران، شهرداری تهران.
  21. فرزاد بهتاش، محمدرضا و آقابابایی، محمدتقی،(۱۳۹۶) مفاهیم پدافند غیرعامل در مدیریت شهری با تمرکز بر شهر تهران، مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران دانش شهر: شماره ۴۵
  22. کامران، حسن، و حسن حسین امینی. ۱۳۹۰. تحلیل موقعیت یک شهرک اداری شهریار بر اساس اصول پدافند غیرعامل. مجله جغرافیا و برنامه­ریزی محیطی ۲۱(۳):۳۲-۵۴.
  23. کامران، حسن، و حسن حسین امینی. ۱۳۹۱. کاربرد پدافند غیرعامل در برنامه­ریزی مسکن. مجله مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه­ای ۱۴(۲):۴۲-۴۹.
  24. کیانژاد، سیدقاسم و فیروزپور، امامعلی،(۱۳۹۷) بررسی و تبیین نقش پدافند غیرعامل در ارتقای امنیت فضای شهری کشور، مجموعه مقالات همایش مدیریت شهری.
  25. محمدی ده چشمه، مصطفی، فیروزی، محمدعلی، نظرپور دزکی, رضا. (۱۳۹۶). سنجش اصول مجاورت کاربری‌های ویژه از منظر پدافند غیرعامل شهری مطالعۀ همجواری بیمارستان‌ها در شهر اهواز. پژوهشهای جغرافیای انسانی, ۴۹(۲), ۲۵۹-۲۷۲. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jhgr.۲۰۱۷.۵۵۳۶۶
  26. محمدی ده‌چشمه، مصطفی، حیدری نیا، سعید، شجاعیان، علی. (۱۳۹۶). سنجش الگوی استقرار کاربری‌های حیاتی از منظر پدافند غیرعامل در کلان‌شهر اهواز. پژوهشهای جغرافیای انسانی, ۴۹(۴), ۷۳۳-۷۵۳. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jhgr.۲۰۱۶.۵۶۰۷۳
  27. مددی، مهدی. (۱۳۹۵). طراحی مجتمع مسکونی با در نظر گرفتن ملاحظات پدافند غیرعامل. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین­المللی فارابی.
  28. مسعودی­فر، محمد. (۱۳۹۶). الزامات شهرسازی و معماری ساختمان­ها از منظر پدافند غیرعامل. پنجمین کنفرانس ملی پژوهش­های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری ۳۱-۴۷.
  29. مشکینی، ابوالفضل، شعبانی، مرتضی، نشاط، عبدالحمید. (۱۳۹۶). ارزیابی آسیب‌پذیری کاربری آموزشی با رویکرد پدافند غیرعامل شهری دربرابر زلزله (مطالعۀ موردی: منطقۀ ۶ تهران). پژوهشهای جغرافیای انسانی، ۴۹(۲), ۲۴۳-۲۵۸. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jhgr.۲۰۱۷.۵۴۸۶۳
  30. مصلی نژاد, عباس. (۱۳۹۳). نشانه‌شناسی هویت، ارزش‌های دینی و نوسازی در پدافند غیرعامل. فصلنامه سیاست، ۴۴(۳)، ۵۰۵-۵۲۶. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jpq.۲۰۱۴.۵۳۳۶۱
  31. مهندسین مشاور مادشهر(۱۳۸۹) طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر، بروجرد، تهران، وزارت مسکن وشهر سازی.
  32. میمندی پاریزی، صدیقه، کاظمی نیا، عبدالرضا. (۱۳۹۴). پهنه‌بندی آسیب‌پذیری شهر کرمان بر اساس اصول پدافند غیرعامل. مجله علمی " آمایش سرزمین ", ۷(۱), ۱۱۹-۱۴۴. doi: ۱۰.۲۲۰۵۹/jtcp.۲۰۱۵.۵۴۷۸۴.
  33. نعمت اللهی، ایمان. ۱۳۹۵. طراحی دانشکده علوم و فنون هوایی با رویکرد بهره­گیری از پدافند غیرعامل. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
  34. وزارت راه و شهرسازی، دفتر مقرررات ملی ساختمان. ۱۳۹۱. مقررات ملّی ساختمان ایران مبحث بیست و یکم (پدافند غیرعامل). تهران: نشر توسعه ایران، ۱-۶۴.
  35. یزدی، خدارحم، خمری، منصور؛ معمری، ابراهیم (۱۳۹۷) به ارزیابی فضایی آسیب پذیری کاربری های استراتژیک و خطرپذیر شهر گرگان بر اساس رویکرد پدافند غیرعامل، فصل­نامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری، دوره: ۵، شماره: ۱۷.

منابع لاتین

  1. Aoki, K., Hall, T., & Takasaki, H. (۲۰۱۹). Reporting on the level of validity and reliability of questionnaires measuring Katakori severity: A systematic review. SAGE open medicine۷, ۲۰۵۰۳۱۲۱۱۹۸۳۶۶۱۷.
  2. Barmayehvar, B,. Khalighfard, S, ۲۰۱۷. The Proposal Of Passive Defense Management Method In Construction Projects. Scinzer Journal Of Engineering, Vol ۳, Issue ۱: ۱۰-۱۴.
  3. Ebrahiminejad, M., Zohrehi, M. (۲۰۱۴). Locating A Suitable Place To Settle In Urban Passive Defense Using Geographic Information System (Case Study: District ۴ Of City Of Kerman). International Journal Of Basicsciences & Applied Research.
  4. Hasanvand, S., & Ghamari, M. A. K. (۲۰۱۴). Examination Passive Defense Role In Spatial Distribution Of Urban Region. International Journal Of Engineering Research And Applications,۴(۱۰), ۴۱-۴۹.
  5. Jamot, D., Park, J, ۲۰۱۹. System Theory Based Hazard Analysis For Construction Site Safety: A Case Study From Cameroon. Safety Science Volume ۳, Issue ۱: ۷۸۳-۷۹۴.
  6. Kameli, M. Etal., ۲۰۱۴. Criteria Of Passive Defense In Subway Stations. Journal Of Civil Engineering And Urbanism Volume ۴, Issue ۳: ۲۹۸-۳۰۴.
  7. Liang, Y., Lau, P. W., Huang, W. Y., Maddison, R., & Baranowski, T. (۲۰۱۴). Validity and reliability of questionnaires measuring physical activity self-efficacy, enjoyment, social support among Hong Kong Chinese children. Preventive medicine reports۱, ۴۸-۵۲.
  8. Long, L., Ye, H., Gao, Y., & Zou, R. (۲۰۱۴). Performance demonstration and evaluation of the synergetic application of vanadium dioxide glazing and phase change material in passive buildings. Applied energy, ۱۳۶, ۸۹-۹۷.
  9. Ramayah, T., Yeap, J. A., Ahmad, N. H., Halim, H. A., & Rahman, S. A. (۲۰۱۷). Testing a confirmatory model of facebook usage in smartPLS using consistent PLS. International Journal of Business and Innovation۳(۲), ۱-۱۴.
  10. Roshanfekr, S ,. Najafgholi Pour, N,. Zahraei, S, ۲۰۱۵. Creating Passive Defense System By Using Smart Materials In Sustainable Building. Cumhuriyet University Faculty Of Science Vol. ۳۶, No: ۴: ۱۹-۲۸.
  11. Song, Y., Li, J., Wang, J., Hao, S., Zhu, N., & Lin, Z. (۲۰۱۵). Multi-criteria approach to passive space design in buildings: Impact of courtyard spaces on public buildings in cold climates. Building and Environment, ۸۹, ۲۹۵-۳۰۷.
  12. Stillion, John, David T. Orletsk, (۲۰۰۲), Defensive Responses To And Enemy- Missile Threat.
  13. Taherdoost, H. (۲۰۱۶). Validity and reliability of the research instrument; how to test the validation of a questionnaire/survey in a research. How to Test the Validation of a Questionnaire/Survey in a Research (August ۱۰, ۲۰۱۶).
  14. Vautravers, Alexandre, Military Operations In Urban Areas, International Review Of The Red Cross, Volume ۹۲ Number ۸۷۸ June ۲۰۱۰.
  15. Velasufah, W., & Setiawan, A. R. (۲۰۱۹). Science motivation questionnaire ii (smq-ii): analysis on validity and reliability of bahasa indonesia version through various learning context.
  16. Voss, C., Dean, P. H., Gardner, R. F., Duncombe, S. L., & Harris, K. C. (۲۰۱۷). Validity and reliability of the physical activity questionnaire for Children (PAQ-C) and adolescents (PAQ-A) in individuals with congenital heart disease. PloS one, ۱۲(۴).
  17. Wong, K. K. K. (۲۰۱۶). Mediation analysis, categorical moderation analysis, and higher-order constructs modeling in Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM): A B۲B Example using SmartPLS. Marketing Bulletin۲۶.

 

Pars University of Art and Architecture

 

A Thesis Presented for the Degree of Master

of Science / Engineering and construction management

 

Title of Thesis

Identifying the most important weaknesses in the housing construction system based on passive defense regulations by factor analysis method

 

Supervisor

Dr.

Mohammad Jafari Fesharaki

 

Advisor

Dr.

Seyed Javad Hashemi Fesharaki

 

By

Ali RezaKhani Taleghani


July ۲۰۲۰Abstract

 Abstract

This study aimed at identifying the most significant factors affecting safety rate of residential structures and increase in safety level and peace of mind of residents in these buildings as well as ranking these factors based on Factor Analysis and Structural Equation Modeling (SEM). This study was conducted to find the most important weaknesses of construction system based on the Passive Defense Acts. Research methodology was based on quantitative and SEM methods. The data collected from the researcher-made questionnaires that had been distributed among citizens and sample size was calculated using Cochrane formula. The obtained findings were analyzed based on the ۵-point Likert Scale through SmartPLS Software. Research results showed that the main scopes of modern construction that should be analyzed include navigation, materials, structure, multiple urban functions, preventing from risky performances, reducing people’s vulnerability against threats, ensuring continuity of essential functions during crisis, and empowering crisis management in cities. Moreover, defensive requirements should be followed in design and construction of residential of building to spend less time and cost.

 Keywords:

Passive Defense, Construction, Structural Equation Modeling (SEM), Smart PLS

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

###########################################################################

 

..............................................................................................................................

 

##########################################################################

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

 

 

 

 

اهداف و چشم انداز دانشگاه معماری و هُنر پارس
 

ضرورت تشکیل دانشگاه معماری و هنر پارس

تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور در زمینه هنر، معماری و شهرسازی مستلزم گشودن دریچه های نوین علم و هنر و فناوری بر اساس ارزش های پایدار معماری ایران به منظور تحقق الگوی هنر متعهد و معماری اسلامی- ایرانی است. بدون تردید تحقق این اهداف مستلزم ایجاد بنیان ها و ساختارهای مورد نیاز برای دستیابی به شرایطی است که در نقشه جامع علمی کشور که توسط شورای محترم انقلاب فرهنگی تهیه شده است، تبیین گردیده است. از آنجا که ظرفیت دانشگاه های کشور تامین کننده شرایط لازم برای تحقق چنین تقاضاهایی نیست، ضروری بود که با به کارگیری اساتید برجسته و معتقد به چنین اهدافی در بازشناسی هنر، معماری، فناوری و شهرسازی اسلامی- ایرانی (که دارای اولویت های الف در اولویت های علم و فناوری کشور در سند نقشه جامع علمی کشور است) نسبت به تأسیس دانشگاه معماری و هنر پارس با رویکردی نوین به آموزش در جهت تحقق اهداف فوق اقدام شود.

اهمیت پرداختن به هنر و معماری ایران

توجه به نقش بی بدیل هنر و معماری در شکل گیری مبانی فرهنگی جامعه از یک سو و تهدیدات ناشی از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و ضرورت توجه به نهضت نرم افزاری از سوی دیگر، سبب گردیده است مقوله بازشناسی هنر، معماری، فناوری و شهرسازی اسلامی- ایرانی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است در سند نقشه جامع علمی کشور (که تدوین آن از اقدامات اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور توسعه و تعمیق مسیر علمی کشور بر اساس باورها و اندیشه های دینی و انقلابی بوده است)، دارای اولویت های الف در میان اولویت های علم و فناوری کشور باشد.

شناخت هنر و ارزش های پایدار معماری ایران اولین گام در راستای توسعه و تعمیق باورها و اندیشه های مثبت نسل جوان دانشگاهی، و مقابله آگاهانه با این تفکر نادرست که تمامی دستاوردهای جهان امروز از مغرب زمین نشاٌت گرفته است، به شمار می رود. متحوّل ساختن فضای آموزشی و پژوهشی نسل جوان دانشگاهی دز زمینه هنر، فناوری و معماری اسلامی گام بعدی در این مسیر خواهد بود که با حضور صاحب نظران متعهد در این حوزه امکان پذیر می باشد. بدیهی است گام های بعدی بهره گرفتن از این شناخت برای ساختن آینده هنر و معماری بر اساس ارزش ها، باورها، اعتقادات و فرهنگ اسلامی- ایرانی جامعه خواهد بود.

تحقق این اهداف مستلزم ایجاد بنیان ها و ساختارهای مورد نیاز برای دستیابی به شرایطی است که در نقشه جامع علمی کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری مشخص شده است. از سوی دیگر ظرفیت دانشگاه های کشور و محدودیت های توسعه آموزش عالی در بخش دولتی، تامین کننده شرایط لازم برای تحقق چنین تقاضاهایی نیست. دستیابی به این اهداف ارزشمند بیش و پیش از هر مؤلفه دیگر در گرو تأمین و حضور اساتید متخصص، مومن و متعهد در کرسی تدریس دروس دانشگاهی دز زمینه هنر، فناوری و معماری اسلامی و تحقق فرایند آموزش نسل های امروز و فردا بر اساس چنین معیارهایی است. برای تأمین این اهداف در عرصه هنر، معماری و مهندسی، تأسیس دانشگاه معماری و هنر پارس یک ضرورت محسوب می شود.

اهداف دانشگاه معماری و هنر پارس

  • شناسایی روش ها و فنون معماری ایران در دوره های مختلف تاریخی
  • ارائه روش های نوین و مؤثر در ارائه تحقق الگوی هنر متعهد و معماری اسلامی- ایرانی
  • دانش افزایی و تقویت بنیه علمی در زمینه شناخت ارزش های پایدار معماری ایران
  • تأسیس یک مرکز آموزش هنر و معماری اسلامی در مقیاس منطقه با توجه به سابقه و تاریخ ایران در هنر و معماری
  • تقویت مهارت های تدریس و تحقیق در زمینه هنر و معماری اسلامی- ایرانی
  • فراهم آوردن زمینه لازم جهت شناخت هنر و معماری ایران و تأثیر آن بر کشورهای منطقه از طریق تحقیق و آموزش
  •  تثبیت محوریت ایران در هنر، فناوری و معماری در میان کشورهای اسلامی و منطقه با توسعه ارتباطات بین المللی و مشارکت دانشگاه های منطقه و سازمان علمی - فرهنگی ملل متحد در قالب برنامه های بین دانشگاهی

راهبردها و رویکردها در دانشگاه معماری و هنر پارس

  • فراهم نمودن امکانات لازم برای شناخت و آموزش هنر متعهد و معماری اسلامی- ایرانی
  • برگزاری ودایر نمودن دوره های کارشناسی ارشد و دکتری هنر، فناوری و معماری اسلامی پس از کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی
  • برگزاری دوره های آموزش هنر و معماری اسلامی برای شرکت کنندگانی از کشورهای منطقه و جهان
  • برنامه ریزی، مدیریت و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت (بدون آنکه به اعطای مدرک تحصیلی منجر شود.)
  • برگزاری نشست ها و همایش های علمی متناسب با گرایش های علمی و نیازهای جامعه
  • سازماندهی، توسعه و تعمیق پژوهشهای مرتبط با هنر، فناوری و معماری اسلامی
  • تحقق، تدوین و تالیف در زمینه منابع درسی و متون آموزشی مورد نیاز
  • تلفیق آموزش با تربیت و پژوهش و مهارت در دانشگاه پارس

برنامه های آموزشی و پژوهشی و سایر فعالیت های دانشگاه معماری و هنر پارس در زمینه هنر، فناوری و معماری اسلامی بر اساس تلفیق آموزش با تربیت و پژوهش و مهارت که از ویژگی های اصلی الگوی تظام علم و فناوری و نوآوری در نقشه جامع علمی کشور می باشد، در جهت دستیابی به اهداف مذکور تنظیم گردیده است.

 

> گروه کارشناسی ارشد  گروه مهندسی معماری  گروه معماری داخلی  گروه ارتباط تصویری  گروه طراحی لباس (پوشاک)  گروه طراحی صنعتی  گروه مرمت و احیای بناهای تاریخی  گروه مهندسی شهرسازی  گروه مهندسی عمران  گروه مهندسی صنایع  گروه مهندسی مدیریت پروژه  گروه نقاشی  گروه هنر اسلامی  گروه سینما  گروه باستان شناسی  گروه هنرهای تجسمی  گروه مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست  گروه گرافیک گرایش تصویرسازی  گروه تلویزیون و هنرهای دیجیتالی  گروه ادبیات نمایشی  گروه عکاسی  گروه بازیگری  گروه نمایش عروسکی  گروه طراحی و ساخت طلا و جواهر

 

http://pu.ac.ir/content/?id=18

##################################################################################

 

 

 

گروه معماری
 

معماری (Architecture)  هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای درونی و بیرونی و فضاهای شهری برای پاسخ هم‌آهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است. از سوی دیگر در کلانشهرهای مدرن امروزی ساخت و ساز باید بر پایه هویت بخشی و سازگاری با بافت شهری باشد. به همین دلیل آموزش مبتنی بر هویت و اصالت می‌تواند معماری کشور را به "معماری مطلوب" نزدیک‌ نماید و در نهایت نقش بسزایی در بهبود فضای زندگی و ارتقا شرایط زیستی جامعه داشته باشد.  این گونه است که اهمیت آموزش صحیح معماری و تأثیر گذار بودن آن بیش از پیش حس می شود.

موسسه عالی معماری و هنر پارس با بهره گیری از اساتید فرهیخته معماری تلاش دارد تا ضمن آموزش های نظری،  امکان فراگرقتن مهارت های مرتبط با این هنر را هم به صورت کارگاه های عملی در طول دوره آموزشی فراهم آورد تا دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات آماده حضور در بازار کار به عنوان نیروهای کارآمد کشور باشند.  

معرفی رشته معماری

به طراحی، ساخت و نوسازی بناها و اجزای داخلی آنها معماری می‌گویند.

خلاقیت از مهمترین ویژگی های یک مهندس معمار است و در فضای رقابتی این رشته، خلق ایده های جدید نقش بسزایی دارد.

معماری در لغت به معنای علم بنائی و آباد سازی آمده و معمار به معنای بسیار عمارت کننده و کسی است که در آبادانی جهان می کوشد. قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است.

رشته مهندسی معماری به دلیل خصلت همه جانبه بودن و به ویژه با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می کند اساساً با سایر رشته های مهندسی متفاوت است .توانایی ایجاد ارتباط و مدیریت روابط فردی و شغلی با تمام اقشار جامعه از ویژگی های یک معمار باید باشد. او باید بتواند که در گروه معماران و مهندسان رشته های مرتبط (برق، مکانیک، عمران و ... ) مفید و تاثیرگذار باشد.

امکان تحصیل این رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فراهم است. برای ورود به این رشته درک هندسی قوی و داشتن قدرت تجسم فضایی بالا لازم است. یک دانشجوی معماری در ترم های اول تحصیلات دانشگاهی با تقویت مهارت های دستی شروع به آموختن طراحی معماری می کند و در ترم های بالاتر با کمک نرم افزارهای شبیه سازی و ارائه به طراحی معماری می پردازد.

 

معرفی دروس:

دروسی مانند ترکیب ها، طراحی ها، دروس نظری معماری دروس خاصی هستند که عموماً به شیوه آتلیه ای یا کنفرانس های دانشجویی برگزار میشود. مفاهیمی که در این دروس وجود دارد برپایه طرز تفکری کاملاً متفاوت با دروس دبیرستان بوده بدین رو موفقیت فرد در دوره دبیرستان و کنکور تضمینی برای اقبال فرد در این دروس به شمار نمیرود. داشتن اس استعداد هنری و به کار گرفتن عنصر خلاقیت در روند طراحی لازم موفقیت است.

دروس پایه :

هندسه کاربردی، کارگاه مصالح و ساخت، درک و بیان محیط، بیان معماری، هندسه مناظر و مرایا، ریاضیات و آمار، انسان، طبیعت، معماری، مقدمات طراحی معماری .

 

دروس اصلی :

مبانی نظری معماری، آشنایی با معماری جهان، برداشت از بناهای تاریخی، آشنایی با معماری معاصر، نقشه برداری، تنظیم شرایط محیطی، تأسیسات الکتریکی (نور و صدا)، تأسیسات مکانیکی، مقاومت مصالح و سازه های

فلزی، سازه های بتنی، ایستایی، متره و برآورد، مدیریت و تشکیلات کارگاه، مصالح ساختمانی، ساختمان، روستا، طرح معماری.

دروس تخصصی :

آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی، تحلیل فضاهای شهری، آشنایی با مرمت ابنیه، طرح معماری، طراحی فنی، طرح نهایی.

 

محیط حرفه ای:

مهندسین معمار می توانند در بخش های دولتی و خصوصی به صورت مستقل و فردی و یا در چارچوب همکاری های جمعی به فعالیت بپردازند. البته کسانی که می خواهند بصورت فردی کار کنند ، معمولا برای چند سال در شرکت ها مشغول به کار می شوند تا هم تجربه شان بیشتر شود هم بتوانند سرمایه ی لازم برای مستقل کار کردن را فراهم کنند.

زمینه های کاری :

  • •         طراحی (تک بنا یا مجموعة زیستی کوچک)، از طراحی های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا
  • •         رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)
  • •         نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)
  • •         مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه های معماری (مدیریت پروژه)
  • •         تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان
  • •         همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و. . . .
  • •         طراحی پارک ها و میادین شهری و محوطه سازی.
  • •         مشارکت در پروژه های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.
  • •         طراحی و انجام دکوراسیون داخلی.
  • •         انجام کارهای پژوهشی و آموزشی .
  • •         عضویت در کادر فنی شهرداری ها و سازمان های مشابه.
  • •         طراحی و ساخت ماکت.

 

مطلوبیت های حرفه ای :

مهندسی معماری رشته ای فنی و هنری است و بعد هنری از سختی کار آن میکاهد. همچنین این رشته به دلیل عرصه ی وسیعی که دارد

، در زمینه ی مشاغل بسیار متنوع است.

ضرورت این حرفه :

معماری چیزی فراتر از ساختن یک شئ است. از طرفی تک تک بناهایی که ساخته می شوند در زیباسازی شهر اهمیت بسیاری دارند. هم چنین نحوه ی طراحی صحیح و ایمن بناها می تواند موجب افزایش رفاه، آسایش و آرامش خیال مردم یک شهر شود.

 اساتید رشتۀ معماری

 

 

تاریخ ارسال: 1393/05/18

 

 

http://pu.ac.ir/content/?id=1