***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

یکی از منابع مورد استفاده واستناد:

7- جلالی، غلامرضا، هاشمی فشارکی، سید جواد)1389 ،) پدافندغیرعامل در آیینه قوانین و مقررات، تهران، نقش یاس

اولین نشریه تخصصی پدافند غیرعامل کشور

 

نشریه علمی- تخصصی پدافند غیرعامل سال چهاردهم شماره 32

 

https://padafand.aja.ir/portal/file/?1645714/%D9%86%D8%B4%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-32-preview-970426.pdf

 

بررسی ساختار آموزشی و پژوهشی  دانشکده ها و پژوهشکده های پدافند غیرعامل کشور  در نظام آموزش عالی ایران

 

 

حسین فاندیز  1 -کارشناس ارشد، گرایش مدیریت آموزشی

 

با در نظر گرفتن ساختار نظام دانشگاهی، سازمان پدافند غیرعامل کشور و همچنین تأثیر سامانه آموزش عالی در این سازمان به منظور جلوگیری از وقوع بحرانهای پیش رو و توجه به نیروی انسانی آموزش دیده در این سامانه جهت ارتقاء مدیریت بحران و در نهایت جلوگیری از فاجعههای بزرگ، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفاند با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور در راستای تأمین نیازهای دستگاههای اجرایی، مراکز آموزش عالی وابسته به نیروهای مسلح و با اخذ مجوزهای قانونی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور در دورههای آموزشی پدافند غیرعامل متناسب با نیاز کشور در مقاطع مختلف نسبت به تکمیل ظرفیت دانشجو اقدامات الزم را انجام دهند. لذا با توجه به پراکندگی دانشکدهها و پژوهشکدههای پدافند غیرعامل به خصوص در پایتخت کشور، تجمیع دانشکدهها در یک مرکز تحقیقاتی متمرکز ضروری میباشد. ساختار دانشگاهی، تجمیع دانشکدهها، پدافند غیرعامل، کارگروه آموزشی و پژوهشی، تحصیالت تکمیلی، رشتههای دانشگاهی کلید واژهها : چکیده: 60 مقدمه و بیان مساله موضوع پدافند غیرعامل قدمتی به اندازه تاریخ زندگی بشر دارد. پدافند غیرعامل حوزه وسیعی از علوم مختلف را در بر میگیرد، به طوریکه ساماندهی جامع آن نیازمند استفاده و بهرهبرداری مناسب از علوم گوناگون و متنوع میباشد. ایجاد ساختارهای سازمانی، طرحریزی و اجرای پروژههای زمین شناسی، مدیریت اقتصاد، اقتصاد دفاعی، جامعه شناسی دفاعی، مهندسی رزمی و مهندسی ارزش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. به منظور تأمین نیازهای دستگاههای اجرایی، مراکز آموزش عالی وابسته به نیروهای مسلح موظفاند با همکاری وزارت آموزش عالی و آموزش پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور، رشتهها و دورههای آموزش پدافند غیرعامل را متناسب با نیاز کشور در مقاطع مختلف اجرا نماید. پس از رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت پدافند غیرعامل نیروهای مسلح، اقدامات مهمی در در دستور کار قرار گرفت که یکی از این تدابیر تشکیل کالسهای تخصصی پدافند غیرعامل به صورت دورههای دانشگاهی در ردههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین تشکیل کالسهای عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل به صورت دورهای جهت کلیه کارکنان بود. بر اساس مصوبه مورخه 28/8/87 کارگروه ویژه ریاست جمهوری، فرآیند نظام آموزشی پدافند غیرعامل کشور در 5 بند و 2 تبصره مورد تصویب قرار گرفت. بر همین اساس وظایف کارگروه پدافند غیرعامل با اختیارات اصل 127 قانون اساسی طی نامه شماره 1581129/23266 مورخ 8/9/87 توسط معاون اول رئیس جمهوری ابالغ گردیده است و در جلسه مورخه 28/8/87 فرآیند نظام آموزشی پدافند غیرعامل را با این دیدگاه که دستگاهها و سازمانهای کشوری، مدیران، کارشناسان خود را با موضوعات پدافند غیرعامل در کالسهای آموزشی آشنا و توجیه نمایند، تصویب نمود که در غالب دو نوع آموزش کوتاه مدت و بلند مدت تصویب شده است. یکی از سیاستهای کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل )مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام( که شامل 13 بند میباشد، فرهنگسازی و آموزش عمومی در زمینه به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل کشور در بخش دولتی، پیشبینی مواد درسی در سطوح مختلف آموزش و زمینه پدافند غیرعامل میباشد. بدون تردید یکی از مهمترین عوامل رشد و پیشرفت علمی توجه منابع انسانی کشور است و پیشرفت منابع انسانی نیز تنها در سایه آموزش امکان پذیر است. نظام آموزشی پدافند غیرعامل کشور در راستای نظام آموزشی کشور از سه بخش کلی شامل آموزش عمومی، آموزش مهارتی و آموزش عالی تشکیل گردیدهاست که نقش هر یک از این بخشها و تعامل بین آنها در دستگاههای اجرایی، استانها و بخش خصوصی بسیار با اهمیت است. آموزش و پژوهش پدافند غیرعامل در طی یک دهه از میزان رشد مناسب دانشجو، اعضای هیات علمی، فضای آموزشی و رشتههای تحصیالت تکمیلی متنوعی برخوردار بودهاست که در بخشهای گوناگون سایبری، اقتصادی، صنعتی، مدیریتی، امنیتی و مهندسی نقش چشمگیری داشتهاست. به عقیده امام خمینی )ره( دانشگاه نباید محیط دغدغههای شخصی اساتید و دانشجویان باشد. وی دانشگاه را محلی برای دغدغههای اجتماعی اندیشمندان برای درک دردهای اقشار جامعه میداند. همچنین میفرمایند دانشگاهی که ً پایهای برای آینده قوام آن به استاد و دانشگاه است، حقیقتا کشور میشود )صحیفه امام ، ج. 93 ص. 417 .)هزاران دانشگاه در دنیا فعالیت میکنند و در ایران نیز حدود سههزار دانشگاه فعال وجود دارد که تمامی اینها سه هدف اصلی را دنبال می کنند: 1 -تولید علم، 2-آموزش و ترویج علم، 3 -پرورش انسانهای عالم و کاردان. صاحبنظران، کارآفرینی را شرط بقاء و توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دانستهاند. به عنوان مثال در مطالعه بارتون کالرک )2008-1998 )کارآفرینی مشخصه اصلی دانشگاههای موفق معرفی شد. در حال حاضر رویکرد اصلی دانشگاهها از نخبه پروری به کارآفرینی و از کارآفرینی به مسائل فرهنگی تغییر کرده است. مسیر توسعه جامعه از دانشگاهها میگذرد و این دانشگاهها هستند که میتوانند برای مشکالت پیچیده راهکارهای تخصصی ارائه دهند. از آنجایی که یکی از اهداف پدافند غیرعامل کشور زنده ماندن و حفظ بقای نیروی انسانی بوده که این امر ارزشمندترین سرمایه موجودیت ملی کشور است و باید برای مقابله با تهدیدها از شناخت، علم و آگاهی کافی برخوردار باشیم. در اینراستا میبایست نیروی انسانی مطلع، آگاه و کارآمد تربیت شود. دانشگاهها باید روحیه خودباوری، توکل و اتکا به نفس را در دانشجویان ارتقاء دهند. به منظور توسعه موضوع و زمینه سازی پدافند غیرعامل در دو سطح میتوان اقدام نمود: 1-سطح درون سازمانی، از طریق آموزشهای پرسنلی و همچنین اطالع رسانی از طریق آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور میتوان با آموزش، پژوهش، تولید علم، مدیریت دانش و فرهنگ سازی نسبت به آگاه سازی آحاد جامعه و ارتقا دانش و تربیت متخصصان، اساتید، دانشجویان در نظام و پژوهش کشور اقدام نمود. حوزههای فعالیت معاونت آموزش و پژوهش پدافند غیرعامل شامل آموزشهای کوتاه مدت، آموزشهای بلند مدت )تحصیالت تکمیلی(، همایشها، پروژههای پژوهشی، پایان نامهها، مجموعه علمی پژوهشی، تفاهمنامه با سایر دانشگاهها و نشریه علمی- تخصصی پدافند غیرعامل سال چهاردهم شماره32 61 مراکز علمی و تعامل با کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم میباشد. هدف اصلی این مقاله بررسی ساختار دانشکدهها و پژوهشکدههای زیر مجموعه سازمان پدافند غیرعامل کشور و نقش آن در جلوگیری از مدیریت بحران و بهینهسازی سامانه دانشگاهی این سازمان میباشد. مبانی نظری تحقیق به طور خالصه ویژگیهای چشم انداز سند راهبردی آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور عبارتست از: 1 .بهرهمند از نظام پژوهش پدافند غیرعامل، دارای دانش روز و کارآمد، کاربردی، نیاز محور، هم افزار و پاسخگو به تهدیدات. 2 .بهرهمند از مدیران و فرماندهان عالی دارای فهم و درک مشترک از مفاهیم پدافند غیرعامل. 3 .بهرهمند از جامعهای آگاه نسبت به مفاهیم عمومی و موضوعات پدافند غیرعامل )فرهنگسازی(. 4 .بهرهمند از دانشآموختگان پدافند غیرعامل در سطوح علمی ممتاز کشوری. 5 .توانمند در تربیت منابع انسانی مؤمن، پویا و آموزشدیده و خستگی ناپذیر، با انگیزه و امین. 6 .توانمند در استفاده از ظرفیتهای علمی بینالمللی و ملی در حوزه پدافند غیرعامل. 7 .توانمند در تأمین نیازهای علمی و بومی پدافند غیرعامل کشور )حوزههای زیستی، سایبری، حوادث پرتویی، انرژی و اقتصاد مقاومتی(. 8 .بهرهمند از مفاهیم تعمیم یافته پدافند غیرعامل در نظام آموزشی کشور)ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی(. 9 .بهرهمند از چرخه مدیریت دانش بومیشده، جذاب، مدرن وگسترش یافته به جامعه هدف پدافند غیرعامل کشور. 10 .بهرهمند از نظام آزمایشگاهی سازماندهی شده ومکمل و مدرن منطبق با نیازهای علمی پدافند غیرعامل. 11 .بهرهمند از ظرفیتهای علمی انسانی ) اساتید، نخبگان، محققان و مجریان( آگاه، متعهد، با انگیزه، امین و برتر در هر حوزه. 12 .بهرهمند از منابع علمی بومی، جذاب، پاسخگو، به روز و گسترش یافته در حوزه پدافند غیرعامل پیشینه پژوهش همانطور که در باال اشاره شده مطالعات بسیار اندکی در خصوص موضوع مورد بحث انجام شدهاست و این امر محقق را بر آن داشت که با تالش و کوشش بیشتر، مطالعهای علمیتر و جامعتر به عرصه نگارش در آورد. از مطالعات اندک انجام شده در این زمینه میتوان به مقالهای درخصوص نقش دانشگاه در آموزش برای پدافند غیرعامل نگارش شده توسط رضا قنواتی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری اشاره کرد. این مقاله در ششمین کنگره انجمن ژئوپولوتیک دانشگاه فردوسی در مشهد ارائه شده است. به عقیده وی اهمیت و حساسیت دفاع غیرعامل، نهادینه کردن آن به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه، علممحور کردن آن و غیره ازجمله مواردی میباشد که باعث شدهاند، نقش مهمی برای دانشگاه در رابطه با آموزش این نوع دفاع قائل باشیم. روش تحقیق روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق از نوع روش توصیفی با رویکرد تحلیل محتوا میباشد. در روش توصیفی، هدف کسب اطالعات در مورد وضعیت کنونی موضوع مورد مطالعه است. تحقیق توصیفی به گونهای اجرا میشود که ماهیت یک موقعیت را به صورتی که در زمان بررسی وجود دارد، تعیین میکند. رویکرد تحلیل محتوا به دو صورت کمی و کیفی میباشد. رویکرد مورد استفاده در این مطالعه از نوع کیفی میباشد. روش تحلیل محتوای کیفی، روش تحقیقی برای تفسیر ذهنی محتوایی دادههای متنی از طریق فرایندهای طبقهبندی نظاممند، کدبندی، و تم‌‌سازی یا طراحی الگوهای شناخته شده دانست. با تحلیل کیفی میتوان یک رویکرد تجربی، روش شناسانه و کنترل شده مرحله به مرحله را با رعایت عناصر مورد مطالعه در نظر گرفت. به منظور جمعآوری اطالعات، کلیه اسناد و مدارک موجود در کتابخانههای آجا، مرکز مطالعات و تحقیقات سازمان پدافند غیرعامل کشور، مرکز مطالعات و تحقیقات قرارگاه پدافند هوایی خاتم االنبیاء)ص(، معاونت پدافند غیرعامل قرارگاه پدافند هوایی، دانشکدهها و پژوهشکدههای پدافند غیرعامل کشور، دانشگاه پدافند خاتم االنبیاء)ص( و همچنین استفاده از اینترنت و کتابخانههای موجود در دانشگاههای موجود در آجا جمعآوری و مطالعه گردیدهاست. جامعه آماری تحقیق شامل چهار دانشکده و پژوهشکده سازمان پدافند غیرعامل کشور )دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه جامعه امام حسین )ع(، دانشگاه علوم و فنون فارابی آجا و دانشگاه دفاع ملی( میباشد. 62 یافته ها در راستای فرهنگ سازی و اجرای آموزشهای عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، اقدامات قابل توجهی به شرح ذیل انجام گرفته است: تأمین و راهاندازی چهار دانشکده و پژوهشکده پدافند غیرعامل در دانشگاههای معین )دانشگاه معین، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه جامع امام حسین)ع(، دانشکده علوم و فنون فارابی آجا و دانشگاه دفاع ملی(. کارگروه پژوهشی پژوهشها و تحقیقاتی که در سطح کشور در دانشگاههای پدافند غیرعامل به منظور ساماندهی هر چه بیشتر در حال انجام است با هدف جبران عقب ماندگیهای ایجادشده در علوم مرتبط و فنآوریهای پاسخگو به تحقیقات متصور جمهوری اسالمی ایران میباشد و میتوان به گروههای تخصصی فنآوریهای نو، فنآوریهای بدیع، فنآوریهای جاری و توسعه زیر ساختهای تحقیقاتی و بکارگیری و توسعه بانک‌های اطالعاتی، هدایت و حمایت از انجمنها و NGOs ، تولید نشریات و مکتوبات اشاره کرد. کارگروه آموزشی اجرای دورههای کوتاه مدت عمومی و تخصصی، دورههای بلندمدت، بازنگری دورههای جاری ) متون، سرفصلها و واحدها( و تطابق با نیازمندیهای پدافند غیرعامل میباشد. بههمین منظور، این کارگروه میتواند گروههای تخصصی علم فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم هنر، علوم کشاورزی را پیشبینی نماید که در این راستا از ظرفیتهای ساختاری موجود وزارت علوم نیز میتوان بهره کافی را جست. پدافند پدافند یا پادآفند )پاد به معنی ضد( در مفهوم کلی مجموع اقدامات بهمنظور رفع، خنثی سازی، کاهش تأثیرات اقدامات آفندی دشمن و جلوگیری از دستیابی دشمن به اهداف خودی انجام میگیرد که به دو دسته پدافند عامل و غیرعامل تقسیم بندی می شود. پدافند غیرعامل به کلیه اقدامات غیرمسلحانه اطالق گردیده که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیبپذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء و پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن میگردد. عمدهترین هدف پدافند غیرعامل، ایمنسازی و کاهش آسیبپذیری زیرساختهای موجود بوده تا به تدریج شرایط را برای ایجاد و ارتقای امنیت حاصل کند. اینگونه اقدامات در اکثر کشورها دنیا انجام گردیده و یا در حال اقدام میباشد. همراه شدن چنین اقداماتی با برنامهریزی و هماهنگی، باعث القای یک ایمنی درون زا در اجزای مختلف میشود و ضریب امنیت اجزا را بهبود میبخشد. دانشگاه صنعتی مالک اشتر هم اکنون این دانشگاه دارای مجتمعهای دانشگاهی و مراکز آموزشی و تحقیقاتی به شرح ذیل است: 1 .مجتمع دانشگاه مواد و مهندسی شیمی 2 .مجتمع دانشگاهی هوا فضا 3 .مجتمع دانشگاهی مدریت و مهندسی صنایع 4 .مجتمع دانشگاهی علوم کاربردی )فیزیک، شیمی و ریاضی( 5 .مرکز آموزشی و تحقیقاتی علوم فناوری زیستی 6 .مرکز اموزشی و تحقیقاتی علوم و فناوری نوین ساخت 7 .مرکز آموزشی و تحقیقاتی فضایی دانشگاه امام حسین )ع( این دانشگاه پنج دانشکده دارد که عبارتند از: 1 .دانشکده امنیت که بهمنظور تربیت نیروی مورد نیاز گردانهای امام علی)ع(، امنیت پرواز و حفاظت از شخصیتها فعالیت میکند. 2 .دانشکده اطالعات با هشت گرایش که به نیازهای تعریف شده میپردازد. 3 .دانشکده فنآوری یا مهندسی که شامل پدافند غیرعامل، مخابرات، آمار و غیره را ارائه میکند. 4 .دانشکده علوم انسانی اسالمی که موضوعات مربوط به این علوم انسانی را ارائه میدهد. 5 .دانشکده علوم پایه جهادی دانشگاه عالی دفاع ملی این دانشگاه دارای سه دانشکده مدیریت راهبردی، دفاع ملی نشریه علمی- تخصصی پدافند غیرعامل سال چهاردهم شماره32 63 و امنیت ملی است که رشتههای زیر در آن ارائه میشود: 1 .دانشکده علوم دفاعی راهبردی )با گرایشهای دفاع ملی، سیاست دفاعی و اندیشه نظامی ( 2 .دانشکده مدیریت راهبردی )با گرایشهای مدیریت راهبردی، مدیریت راهبردی نظامی و مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل( 3 .دانشکده امنیت ملی )با گرایش امنیت داخلی، تهدیدات داخلی امنیت ملی و مطالعات امنیت ملی 4 .دانشکده مدیریت راهبردی فرهنگی 5 .دانشکده امنیت فضای سایبری همچنین ساختار پژوهی دانشگاه عالی دفاع ملی شامل یک معاونت و یک پژوهشکده است. معاونت پژوهش و تولید علم، پژوهشکده مطالعات راهبردی و امنیت ملی و دفتر مطالعات در این ساختار دیده می شود. دانشگاه افسری فارابی این دانشگاه شامل رشته علوم کاربردی اطالعات با گرایش حفاظت اطالعات و رشته مهندسی برق با گرایش الکترونیک میباشد. ستاد کل نیروهای مسلح با 14 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد )مهندسی پدافند غیرعامل سازه، طراحی، CCD ، مدیریت بحران ناشی از جنگ، مدیریت طراحی تولیدات صنعتی، مدیریت رسانه با گرایش پدافند غیرعامل، امنیت ملی با گرایش پدافند غیرعامل، دفاع سایبری، اقتصاد مقاومتی، پدافند زیستی، پدافند آسیبهای شیمیایی، مدیریت پدافند غیرعامل شیمیایی، پدافند پرتویی، سالمت و ایمنی محیط زیست دفاعی)HSED .)همچنین چهار دوره دکترای مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل، مدیریت راهبردی دفاع سایبری، شهرسازی با گرایش پدافند غیرعامل، مهندسی سازههای امن با گرایش پدافند غیرعامل دارد. تعداد فارغ التحصیلی 320 نفر در گرایشهای مقطع کارشناسی ارشد و 40 نفر در مقطع تحصیلی دوره دکتری و تعداد 1300 نفر دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشند. بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این تحقیق بررسی ساختار دانشگاهی سازمان پدافند غیرعامل در کشور بود. از این رو سعی شدهاست یک شمای کلی از وضعیت دانشکدهها و پژوهشکدههای پدافند غیرعامل در نظر گرفته شود. با توجه به آنچه گفته شد احساس میشود که دانشکدهها و پژوهشکدههای پدافند غیرعامل باید در یک مجتمع دانشگاهی واحد ادغام شوند و این امر در صورت لزوم در پایتخت کشور صورت گیرد تا از پراکندگی دانشکدهها و رشتهها جلوگیری به عمل آید. همچنین این مجتمع واحد، در یک محل ثابت تجمیع گردد که این عمل دارای مزایای بیشتری نسبت به پراکندگی دانشکدهها میباشد. یکی از فواید این کار تمرکزگرایی و اداره نمودن کل مجموعه در یک مکان و تعامل دانشکدهها با یکدیگر، کاهش هزینهها، کاهش بار مالی اضافی، باال رفتن کیفیت راندمان آموزشی و پژوهشی دانشکدهها با یکدیگر در صورت مرکزیت یافتن دانشکدهها از نظر تحصیلی و بین رشتهای میباشد. از آنجا که وظیفه پدافند غیرعامل رفع بحران در شرایط غیر عادی میباشد، بهتر میتواند از تخصص و همکاری بین رشتهها حداکثر استفاده را ببرد. همچنین با توجه به اینکه از وظایف دانشگاه بررسی مداوم وظایف سازمانی دانشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آنها با توجه به برنامه توسعه دانشگاه میباشد، با تمرکز بهتر میتواند واحدهای دانشگاهی زیر مجموعه را مدیریت و رهبری کند و این امر باعث باال رفتن کارایی و اثر بخشی کار میگردد. همچنین یکی از فواید تمرکزگرایی دانشکدهها وایجاد یک مجتمع دانشگاهی، ارتباط دو سویه از یک مرکز با سایر دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی داخلی و خارجی به منظور جمعآوری اطالعات علمی - تحقیقاتی مورد نیاز و همچنین جلب همکاری آنان در زمینههای آموزشی و پژوهشی میباشد. از مزایای دیگر مدیریت متمرکز احاطه کامل و مستقیم بر دانشکدههای تابعه مجتمعهای دانشگاهی و برگزاری جلسات مشترک دانشگاهی در یک مکان میباشد. در پایان با توجه به اینکه کار دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص میباشد و رشتههای تخصصی که در دانشکدههای پدافند غیرعامل آموخته میشود و کشور در خصوص مقابله با بحران به افرادی با تجربه و متخصص در این زمینه نیازمند است ایجاد یک ساختار دانشگاهی که دارای تمام رشتههای مرتبط برای مقابله با این بحرانها در کشور باشد، جزء برنامه الینفک سازمان پدافند غیرعامل میباشد. در راستای فرهنگ سازی و اجرای آموزشهای عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شامل موراد ذیل می باشد: 1-ایجاد ساختار سازمانی مناسب در وزارت علوم در خصوص پدافند غیرعامل و ایجاد زمینهای مناسب جهت حمایت از برنامهها، تثبیت جایگاه سازمانی و اجرای مصوبات و 64 برنامههای پدافند غیرعامل. 2 -برنامهریزی جهت ایجاد و توسعه پژهشکدهها، دانشگاهها، انجمنهای علمی و آزمایشگاههای مورد نیاز پدافند غیرعامل طبق ضوابط. 3 -توسعه فنآوریهای کلیدی و حساس پدافند غیرعامل در داخل کشور. 4 -برنامهریزی و برگزاری دورههای تربیت استاد در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز پدافند غیرعامل. 5 -برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت، سمینارها، کارگاههای آموزشی، همایشهای علمی و کاربردی بر اساس نیاز و اولویتهای پدافند غیرعامل. 6 -ایجاد تعامل مناسب جهت تعریف و تصویب پروژههای مشترک با سایر مراجعه در سطح ملی. 7 -بازنگری دورهها و دروس موجود، تدوین و ارائه دروس جدید، تدوین برنامه و برگزاری دورهها و گرایشات جدید در مقاطع تحصیلی مختلف مورد نیازپدافند غیرعامل. 8 -فراهم نمودن امکان پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف پدافند غیرعامل در دورههای حضوری و مجازی، بازنگری دورههای موجود و تدوین، تصویب و برگزاری دورههای کوتاه مدت فنی و حرفهای وبلند مدت تخصصی. 9 -آیندهپژوهی در موضوع پدافند غیرعامل. 10 -تعریف پایاننامههای دورههای تحصیالت تکمیلی مطابق با نیازهای اعالم شده پدافند غیرعامل. 11 -حمایت و پشتیبانی از پایاننامههای دکتری و کارشناسی ارشد و همچنین ایجاد فرصتهای مطالعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه پدافند غیرعامل و انتقال فنآوری الزم از خارج به داخل. 12 -ایجاد، سازماندهی و نظارت کمیتههای فرعی پدافند غیرعامل در دانشگاهها و مراکز علمی. 13-همکاری با کمیته دائمی در شناسایی کنفرانسها و نمایشگاههای خارج از کشور. منابع 1 .اسکندری، حمید، دانستنیهای پدافند غیرعامل، انتشارات بوستان حمید، 1394. 2 .سازمان پدافند غیرعامل کشور، سایت اطالع رسانی پایداری ملی )سخنرانیهای دکتر غالمرضا جاللی فراهانی(. 3 .سازمان پدافند غیرعامل کشور، قرارگاه پدافند پرتوی، راهبردهای پدافند پرتوی. 4 .سازمان پدافند غیرعامل کشور، معاونت آموزش وپژوهش. 5 .سایت اطالع رسانی وزارت علوم و تحقیقات، مستندات قانونی دورههای مصوب تحصیالت تکمیلی. 6 .سازمان پدافند غیرعامل کشور، سایت اطالع رسانی پایداری ملی، مستندات قانونی. 7 .جاللی فراهانی، غالمرضا، هاشمی فشارکی، جواد،دفاع)پدافند(غیرعامل در آئینه قوانین و مقررات، سازمان پدافند غیرعامل کشور، تهران، 1388. 8 .جاللی فراهانی، غالمرضا، چهارگفتار در باب پدافند غیرعامل، انتشارات محدث، تهران، 1391. 9 .سازمان پدافند غیرعامل کشور، قرارگاه پدافند سایبری، راهبردهای پدافند سایبری. 10 .جاللی فراهانی، غ.ر.، رسولی آهاری، د.،اسکندری، ح.، گذری بر قوانین و مقررات پدافند غیرعامل، انتشارات بوستان حمید، تهران، 1395. .war cyber of future the and Stuxnet). 2011., (R, Rohozinski., p.j Farwell. 11 .23-40. pp): 53(1. Vol, strategy and politics Global: Survival. 12 .automation and technology Anaiytics:security Cyber)2015., (M,Lehto. 1

 

مشاهده پی دی اف کل مقاله و نشریه :

https://padafand.aja.ir/portal/file/?1645714/%D9%86%D8%B4%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-32-preview-970426.pdf