تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ی متوسطه از منظر توجه به مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس-پایان نامه کارشناسی ارشد
استاد راهنما: دکتر محسن محمدی فشارکی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/55d8eabac6a0b24f98b0ab967b415b6a
تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ی متوسطه از منظر توجه به مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
پارسای داخل کشور
کارشناسی ارشد
1397
رشته: زبان و ادبیات فارسی - آموزش ادبیات فارسی
پدیدآور: رسول پریشانی استاد راهنما: محسن محمدی فشارکی استاد مشاور: تقی آقاحسینی
پردیس شهید باهنر اصفهان
هدف کلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره متوسّطه از منظر توجه به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است. روش پژوهش، کتابخانهای و مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش21 جلد کتاب فارسی و نگارش دو دوره متوسّطه تألیف دفتر برنامهریزی وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی 1397-1396 بوده است. روش پژوهش تهیه چکلیست سنجش مضامین است که با توصیف نتایج پژوهشهای پیشین و استفاده از شاخصهایی مثل فراوانی، درصد، نمودار و جدول صورت گرفته است. با توجه به تحلیل محتوای کمّی که اساس این پژوهش بود، شمارش دقیق مضامین مرتبط از طریق بررسی متن دروس کتابهای فارسی انجام شد و واحدهای تحقیق که شامل صفحه، درس، شعر، داستان، خاطره، زندگینامه، پرسشها و فعالیتهای کلاسی و تصاویر بود به دقت مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از تجزیه و تحلیل دادهها، اطلاعات بر اساس سؤالات پژوهش بررسی شد و پاسخ نهایی و نتیجهگیری به عمل آمد. ضرایب دادهها نشان میدهد که کتابهای فارسی دو دوره متوسّطه به میزان نه-چندان قابل توجهی به مفاهیم انقلاب و دفاع مقدّس اهمّیت دادهاند؛ اگرچه گاهی مفاهیم دفاع مقدّس بهویژه در موضوع یاد شهدا و ایثار و شجاعت بسامد بیشتری دارد و لازم است که میزان تأکید بر مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس در کتابهای ادبیات فارسی دوره متوسّطه با توجه به نتایج پژوهش مورد بازنگری قرار گیرد.
انقلاب اسلامی / Islamic revolution
همرسانی
1. جعفری هرندی، رضا، بررسی محتوای کتابهای درسی دوره آموزش عمومی از نظر وجود مفاهیم هشت سال دفاع مقدس، اصفهان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، 1381. 2. سنگری، محمدرضا، ادبیات پایداری 8سال دفاع مقدس، ماهنامه ادبیات معاصر، شماره 11و12، 1376 2. سنگری، محمدرضا، ادبیات پایداری، فصلنامه پژوهش، سال نهم، شماره 9، 1377 3. شفیعی کدکنی، محمدرضا، ادوار شعر فارسی، تهران: سخن، 1380. 4. شمیسا، سیروس، سبک شناسی 1 . تهران: دانشگاه پیام نور، 1379. 5. صنعتی، محمدحسین. آشنایی با ادبیات دفاع مقدس. تهران: صریر (بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس 1389 6. فتحی واجارگاه، کوروش، اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی، تهران، انتشارات بال، 1390. 7. فرشیدورد، خسرو، درباره ادبیات و نقد ادبی، ج 1 ، تهران، امیرکبیر، 1363. 8. کاکایی ، عبدالجبار، بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان، تهران، پالیزان، 1380. 9. کوثری، مسعود. تاملاتی در جامعه شناسی ادبیات. تهران: باز 1379. 10. مهرمحمدی، محمود؛ صمدی، پروین، «بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان در دوره تحصیلی متوسطه، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، ش3، 1382. و....
همرسانی
https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/55d8eabac6a0b24f98b0ab967b415b6a?sample=1
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/55d8eabac6a0b24f98b0ab967b415b6a
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9f90a3836a5a9d11db9bbdc41443a64b