***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکترسیدجوادهاشمی فشارکی

منتشر شده در ایثار پرس :

 

 

http://www.isarpress.ir/?p=2489

 

  • شناسه : 2489
  • 14 مهر 1399
  • 05 اکتبر 2020 - 15:09
  • ۰ دیدگاه

یامن اسمه شفا

ساخت بیمارستان صحرایی مریوان در دفاع مقدس

ساخت بیمارستان صحرایی مریوان در دفاع مقدس

 

بیمارستان صحرایی مریوان در ابتدای شهر مریوان جهت کوتاه شدن فاصله انتقال مجروح و اقدامات فوری پزشکی برای مجروحین جنگ تحمیلی آن منطقه توسط بخش مهندسی دفاع مقدس ایجاد شد.
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

۱۴ مهر ۱۳۹۹

 

ساخت بیمارستان صحرایی مریوان در دفاع مقدس

تصویر هنگام بازدید نظارتی از مراحل اجرای نصب قطعات

برادر رزمنده دانشجوی معماری علیرضا فروزانفر – دانشجوی معماری سیدجواد هاشمی فشارکی – دانشجوی معماری….

 

جنگی که از سوی بعث عراق علیه کشور تازه استقلال یافته ایران اسلامی صورت گرفت ، از سوی تمامی قدرت های سلطه گر و کشورهای دیکتاور ومرتجع منطقه حمایت های گسترده برخوردار بود .

صدام متجاوز و جنایتکار، از حمایتهای بی حد امریکا ، اروپا؛ اسراییل غاصب ، استکبار شرق و عربهای مرتجع برخوردار بود ، لذا محدودیتی در تامین واستفاده ازسلاح وتجهیزات نداشت .

درجبهه های نبرد ، از گونه های مختلف سلاح با ححم بالای آتش برای برتری جویی استفاده می کرد.لذا درعملیاتهای دفاع مقدس اسیب های جسمی قابل توجهی به رزمندگان واردمیشد.

درحین انتقال مجروحین از خطوط دفاعی تا بیمارستانهای شهرهای عقبه ، انان بشدت صدمه دیده وبرخی نیزبه شهادت می رسیدند.

برای کوتاه شدن این فاصله ، و امدادهای فوری پزشکی روی مجروحین ، برنامه ساخت بیمارستان های صحرایی نسبتا امن در برنامه کار مهندسی رزمی دفاع مقدس قرارگرفت .

ساخت بیمارستان های صحرایی در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و نزدیک به خطوط اول جبهه های حق علیه باطل یکی از ارزشمندترین کارهای انسانی برای نجات جان رزمندگان مجروح بود؛ ایده ای که توانست به یکی از تجارب مهم در جنگ ها تبدیل شود.

در طول جنگ تحمیلی، بر حسب ضرورت‌ امدادونجات در حین عملیات های رزمندگام اسلام ، تعداد ۳۹ بیمارستان صحرایی ثابت با سازه‌های مختلف کانکسی، چادری، سوله‌ای و بتونی در این مناطق ایجاد گردید

پس از استفاده از کانکس و چادر درعقبه، طرحهای اولیه بصورت اسکلت فلزی وبا مساحت محدودتر و سپس بصورت بتن مسلح پیش ساخته وبا مساحت بیشتر ومجهز طراحی واحداث گردید. از ابتدای جنگ تا پایان آن این فرایند طرح وساخت ،تغییرات چشمگیری یافت و در این راستا هم روند ساخت و سازها مطمئن تر، مستحکم تر و کارآمدتر شد .به علاوه، تجهیز بیمارستان ها به گونه ای توسعه یافت که بسیاری از عمل های جراحی بصورت کامل در آنها انجام می شد. همچنین، روابط بخش های داخل بیمارستان منسجم تر و منطقی تر گردید و چرخش امور درمان بهتر و سریع تر شد و از رفت و آمدهای بی مورد جلوگیری گردید وبدین سان این مراکز امدادی ؛ در طول ۸ سال جنگ تحمیلی در عملیات های مختلف نقش مهمی را در درمان مجروحان و مصدومان .کاهش نلفات ایفا نمودند.

برخی از این بیمارستان های صحرایی که در ایام دفاع مقدس در خوزستان احداث شد بدین قرارند:

  • بیمارستان امام حسین (ع) ؛در کیلومتر هفت جاده شهید شرکت خوزستان قرار دارد و در نزدیکی ایستگاه حسینیه در حاشیه جاده اهواز – خرمشهر تا دارخوین
  • بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) ، در فاصه ۱۰ کیلومتری شمال شرقی آبادان و بین ۲ جاده آبادان- اهواز و آبادان – ماهشهر
  • بیمارستان فاطمه الزهرا (س) ، در منطقه چوئبده آبادان وجهت مجروحان عملیات والفجر هشت
  • بیمارستان صحرایی امام رضا (ع) ؛در دشت جفیر و در مجاورت چهار راه صاحب الزمان (عج) و در شرق هورالهویزه
  • بیمارستان خاتم الانبیا (ص) ، در سه راهی فتح در منطقه عمومی جفیر
  • بیمارستان فاو ، پس از عملیات والفجر هشت وازاد سازی فاو عراق و در این منطقه
  • بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) ؛در بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان
  • و…….

یکی از انها ،  بیمارستان صحرایی”ابوعمار” واقع در ابتدای شهر مریوان بود که توسط ستاد سلمان طراحی و نظارت گردید و به عنوان محلی برای مداوای رزمندگان اسلام مورد استفاده قرارگرفت.

طرح بیمارستان مذکور که بنام قطعات “سه تکه اکباتانی “معروف بود،از سه قطعه بتن پیش ساخته ( دو تا دیواره در چپ .راست و یک قطعه سقف ) تشکیل میشد که د رکارگاه تولیدشده بود وبا تریلی و کمرشکن ها مکان مذکور منتقل گردید . سپس باجرثقیل ابتدا پایین گذاشته و سپس قطعات دیوار طبق نقشه در مکان مورد نظر قرارداده میشد و انگاه قطعات سقفی که بصورت قوص ملایم بود بر روی آن قرارداده میشد و درمحل اتصالات بتن تازه اجرا شد؛انگاه تاسیسات مکانیکی وبرقی بیمارستان اجراشده  سپس قیراندود شده و بعدروی ان ریخته شدتا از استحکام لازم در برابر بمبان امن باشد. درانتها تجهیزات بیمارستانی نصب شده و بیمارستان آماده بهره برداری گردید.

این بیمارستان صحرایی پس از جنگ تحمیلی سالهای زیادی متروکه بود و در سالهای اخیرمرمت شده ومورد استفاده کاروانهای راهیان نور مورد استفاده قرار می گیرد.

تعریف : بیمارستان صحرایی به مرکز امدادی- درمانی خاصی اطلاق می‌شود که معمولاً بنا به ضرورت ایجاد می‌گردد و در آن به کارهای اورژانسی، اقدامات فوری و انجام اعمال جراحی کوچک و بزرگ مجروحین و مصدومین پرداخته می‌شود. این بیمارستان‌ها دارای قسمت‌های مختلف بالینی، اداری، پشتیبانی و فرماندهی می‌باشند.

 

بیمارستان صحرایی ابو عمار

سیمای کلی و موقعیت بیمارستان

بیمارستان صحرایی ابو عمار

نمای کلی بیمارستان

بیمارستان صحرایی ابو عمار

یکی از ورودیهای بیمارستان که متروکه شده بوده است

بیمارستان صحرایی ابو عمار

ورودی فرعی

بیمارستان صحرایی ابو عمار

راهروی اصلی

بیمارستان صحرایی ابو عمار

راهروی فرعی

بیمارستان صحرایی ابو عمار

تفکیک بخشها

بیمارستان صحرایی ابو عمار

یکی از فضاهای درمانی

بیمارستان صحرایی ابو عمار

نمازحانه بیمارستان

بیمارستان صحرایی ابو عمار

منبع تصاویر بعد جنگ :

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/06/07/1166931/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D9%88-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1/photo/14

 

  • نویسنده : دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ؛ پژوهشگر ومولف کتاب طراحی معماری بیمارستان صحرایی در شرایط بحران ، انتشارات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بهمراه مهندس غلامرضا میرزایی گودرزی
  • منبع خبر : http://javadfesharaki.blog.ir/1397/04/30/----

 

 

 

http://www.isarpress.ir/2020/10/05/%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%b5%d8%ad%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%b9-%d9%85/