بررسی نقش کیفیت و خودکارآمدی سیستم مدیریت دانش و جو سازمانی در فرآیند توسعه خدمات جدید در بانک تجارت - پایان نامه کارشناسی ارشد
استاد راهنما: n;jv حمید طباییزاده فشارکی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/da38213d31ed6298af39af683df1be0a
بررسی نقش کیفیت و خودکارآمدی سیستم مدیریت دانش و جو سازمانی در فرآیند توسعه خدمات جدید در بانک تجارت
پارسای داخل کشور
کارشناسی ارشد
1391
موضوع: مدیریت
رشته: مدیریت - مدیریت فناوری اطلاعات ـ مدیریت منابع انسانی
پدیدآور: سعید صالح استاد راهنما: زاداله فتحی استاد راهنما: حمید طباییزاده فشارکی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و حسابداری
https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/da38213d31ed6298af39af683df1be0a?sample=1
در جهان رقابتی کنونی که میزان خلاقیت و نوآوری هر لحظه بیشتر می شود، بسیار مهم و حیاتی است که سازمان ها از دانسته های خود اطلاع داشته و بتوانند این دانسته ها را به نحو احسن یکپارچه و مدیریت نمایند، تا بتوانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند . بانکها می توانند مزیتهای رقابتی را از طریق تسهیم دانش بین کارکنان کسب نمایند. تحقیق حاضر با هدف بررسی کیفیت ، خودکارآمدی سیستم مدیریت دانش و جو سازمانی درفرآیند توسعه خدمات جدید دربانک تجارت انجام گرفته است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی واز نظر روش یک مطالعه توصیفی و میدانی است، جامعه آماریشامل کلیه کارکنان شعب بانک تجارت استان تهران است ؛ که تعداد آنها 1100 نفر است . برای تعیین نمونه ازنمونه گیری طبقه بندی شده استفاده شده وحجم نمونه 300 نفر تعیین شده میباشد و290 پرسشنامه برگشت یافته وقابل بررسی بوده است . روش گردآوری داده ها میدانی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه میباشد.روایی پرسشنامه از روش محتوائی، و صوری در حد قابل قبول تائید گردیده است و پایایی اندازهگیری،از طریق آلفای کرونباخ(0.850)تائید شده است . برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استاندارد شده (چن وهمکارن ،2012) استفاده شده است ، برای تجزیه وتحلیل اطلاعات ، ابتدا به بررسی قابل قبول بودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شده است وسپس تجزیه وتحلیل داده ها به کمک ضریب مسیر وآزمون تی مشخص شده است ، نتایج نشان می دهد که مدل برای نمونه تعیین شده قابل استفاده وبرازش مدل قابل قبول می باشد، نتایج تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد کیفیت سیستم مدیریت دانش می تواند بر نگرش کارکنان نسبت به تسهیم دانش تاثیر مثبت داشته باشد.خودکارآمدی سیستم مدیریت دانش بر نگرش کارکنان نسبت به تسهیم دانش تاثیر مثبت ندارد. خودکارآمدی مدیریت دانش بر هدف تعامل تسهیم دانش تاثیر مثبت ندارد . جو سازمانی خوب بر نگرش نسبت به تسهیم دانش تاثیر مثبت دارد . جو سازمانی خوب بر هدف تعامل تسهیم دانش تاثیر مثبت دارد . نگرش خوب در جهت به اشتراک گذاری دانش بر هدف تعامل تسهیم دانش تاثیر مثبت دارد.
جو سازمانی / Organizational Climate
تسهیم دانش / Knowledge Sharing
مدیریت دانش / Knowledge management
کیفیت خدمات / quality of services
همرسانی
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2- شرح و بیان مسأله تحقیق 4
1-3- اهمیت وضرورت انجام تحقیق 6
1-4- اهداف تحقیق 7
1-5- فرضیه¬ تحقیق 7
1-6- چهارچوب نظری تحقیق 8
1-7- تعاریف عملیاتی واژههای تحقیق 10
1-8- قلمرو مکانی وزمانی تحقیق 13
1-9- روش تحقیق 13
1-10- ابزار گردآوری داده¬ها 13
1-11- روش تحلیل داده¬ها 13
1-12- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق 14
1-13- مدل مفهومی تحقیق 14
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه 16
بخش اول مدیریت دانش
2-1-1- مدیریت دانش چیست 16
2-1-2- دسته بندی دانش سازمانی 18
2-1-3- اصول مدیریت دانش 21
2-1-4-کیفیت سیستم مدیریت دانش 25
2-1-5- تسهیم دانش 26
2-1- 6-ویژگیهای شخصیتی افراد موثر بر تسهیم دانش 28
2-1-7- موانع بالقوه فردی تسهیم دانش 29
2-1-8- دانش سازمانی و فرایند نوآوری 30
2-1-9- جو سازمانی 31
2-1-10- مولفه های جو سازمانی 32
2-1-11- وابستگی های ارتباطی 35
2-1-12- عدالت 35
2-1-13- خودکارآمدی وخودکارآمدی مدیریت دانش 36
بخش دوم فن آوری اطلاعات
2-2-1- سیستم اطلاعاتی چیست 39
2-2-2- عناصر سیستم اطلاعاتی 39
2-2-3- اطلاعات 40
2-2-4- داده 41
2-2-4-1- انواع داده 41
2-2-5- جایگاه قدمت اطلاعات 41
2-2-6- تکامل فن آوری اطلاعات 42
2-2-7- تکامل فن آوری اطلاعات وعملکرد 43
2-2-8- مدل مراحل رشد فن آوری اطلاعات نولان 44
2-2-9 - مدل دموکراسی الکترونیکی 47
2-2-10 - مدیریت دانش و فناوری اطلاعات 49
2-2-11- نگرش مبتنی بر منبع 50
2-2-12- تغییرات در فن آوری اطلاعات 54
بخش سوم :خدمات در بانکداری نوین
2-3-1- خدمات بانکداری الکترونیکی 56
2-3-2- بانکداری تلفنی 57
2ـ3-2-1- واکنش صوتی 57
2ـ 3-2-2-تشخیص صدا 57
2ـ 3-2-3-تلفنهای قابل برنامهریزی 57
2-3-3- بانکداری موبایلی 58
2-3-4- بانکداری خانگی 59
2-3-5- بانکداری اینترنتی 59
2- 3-5-1- اطلاعات 60
2-3-5-2- ارتباطات 60
2-3-5-3- معامله 60
2-3-6- دستگاه خود پرداز 60
2-3-7- ماشین های نقطه فروش 61
2-4- پیشینه تحقیق 62
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه .............................................................................................................................................. 70
3-2- گامهای فرآیند اجرای تحقیق 70
3-3- روش تحقیق 71
3-3-1- از نظر هدف 71
3-3-2- ازنظر روش 71
3-4- جامعه آماری ،نمونه وتعیین حجم نمونه 71
3-5- روشهای گردآوری داده ها 72
3-6- ابزارگرداوری اطلاعات 73
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه 74
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها 75
3-9- آزمونهای برازندگی مدل کلی 77
3-9-1- شاخص مجذور کای 77
3-9-2- جذر برآورد واریانس خطای تقریب 78
3-9-3- شاخص برازندگی تطبیقی 78
3-9-4- شاخص برازندگی 78
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها
4-1- مقدمه 80
4-2- توصیف دادههای پژوهشی 80
4-2-1- اطلاعات مربوط به جنسیت 80
4-2-2- اطلاعات مربوط به سن 81
4-2-3- اطلاعات مربوط به وضعیت تحصیلی 82
4-2-4- اطلاعات مربوط به میزان درآمد 83
4-2-5- وضعیت افراد پاسخ دهنده ازنظر پست سازمانی 84
4-2-6- اطلاعات مربوط به سوالات 86
4-3- معادلات اندازه گیری 87
4-4- ارزیابی مدل های ساختاری تحقیق 88
4-5- آزمون فرضیهها 91
4-5-1- آزمون فرضیه اول 91
4-5-2-آزمون فرضیه دوم 92
4-5-3-آزمون فرضیه سوم 92
4-5-4- آزمون فرضیه چهارم 93
4-5-5- آزمون فرضیه پنجم 93
4-5-6- آزمون فرضیه ششم 94
فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1- مقدمه 96
5-2- بحث و نتیجه گیری 96
5-3- یافته های تحقیق
5-3-1- نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه اول 97
5-3-2- نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه دوم 98
5-3-3- نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه سوم 98
5-3-4- نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه چهارم 99
5-3-5- نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه پنجم 100
5-3-6- نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه ششم 100
5-4- پیشنهاد های کاربردی 101
5-5- پیشنهاداتی برای محققان آینده 102
5-6- موانع ومحدودیت های پژوهش 102
منابع و ماخذ
منابع داخلی 105
منابع خارجی 109
پیوست ها
تاریخچه بانک و بانکداری در ایران 116
تاریخچه بانک تجارت 121
پرسشنامه تحقیق 123
همرسانی
1. اسمیت، آنتونی،1369« ژئو پولتیک اطلاعات »چاپ دوم : تهران،انتشارات سروش .
2. اعتضادی، شبنم،1387« بررسی جایگاه چرخه مدیریت دانش در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای »پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت ، گروه مدیریت بازرگانی
3. افرازه، عباس ،" مدیریت دانش،1384« مفاهیم ، مدل ها، اندازه گیری وپیاده سازی » دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، چاپ اول.
4. اقبال سرابی، مهدی ،اسماعیلی، حسن،1386« مدیریت دانش تجربه ای جدید در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی .اولین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش.
5. امینی، آزاده ،1387« تاثیر سرمایه اجتماعی بر چرخه مدیریت دانش »پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ،دانشکده مدیریت، رشته مدیریت اجرایی
6. بزرگی، مائده،1387« بررسی ارتباط بین نگرش به تسهیم دانش و رفتار کارآفرینانه کارکنان در صتایع غذایی استان قم »پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ،دانشکده مدیریت، گروه مدیریت . رشته مدیریت-منابع انسانی.
7. بیگلری، علی،1387« بررسی تاثیر قابلیت های مدیریت دانش بر فرایند نوآوری تکنولوژیکی در سازمان»پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران،دانشکده علوم اداری و اقتصاد .
8. پروست.گیلبرت، روب. استفان، رومهارت. کای،1385 « مدیریت دانش»مترجم علی حسینی خواه، تهران، نشر یسطرون، چاپ اول.
9. پرهام ،شهره ،1389«تبیین چالشهای پیاده سازی مدیریت دانش و معرفی یک مدل مناسب جهت پیاده سازی در دانشگاه شهید چمران اهواز»،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران،دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی .
10. پیری، زکیه ،آصف زاده، سعید ،1388« فعالیت کلیدی در مدیریت دانش» مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
11. حافظ نیا،محمد رضا، 1380«مقدمه ای برروش تحقیق درعلوم انسانی »چاپ هشتم ،انتشارات سمت.
12. حسن زاده، علی،پورفرد،فروغ ،1382 «بانکداری ا لکترونیک »فصلنامه تازه های اقتصاد شماره 100.
13. حسنی، فرید،1387 «بانکداری الکترونیکی E-Banking زیرساخت تجارت نوین » مجموعه مقالات بانک مرکزی.
14. حسینی، محمد حمید، 1385 «بررسی مقایسهای رابطه بین جو سازمانی و مقاومت در برابر تغییر در دبیرستانهای دولتی و غیر انتفاعی شهر تهران» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
15. حیدری، زهرا، عسکریان ،مصطفی، دوایی، مهدی،1389«بررسی رابطه بین جو سازمانی و مدیریت تعارض از دیدگاه دبیران »فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی سال اول.شماره سوم .
16. خاکی، غلامرضا،1387، «روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی» انتشارات بازتاب، تهران، چاپ چهارم.
17. دژپسند، ف، سلمانی، بهزاد، 1383«نقش بانکداری الکترونیکی در توسعه تجارت الکترونیکی» مجموعه مقالات چهاردهمین کنفرانس پولی و ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
18. رحیمیان، حمید، شامی زنجانی، هانیه،1389« تأثیر عوامل فرهنگ سازمانی بر استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در معاونت فناوری و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور،فصلنامه علمی پژوهشی،اطلاعات علوم وفن آوری.
19. رضائیان ، علی ، 1387«سیستم اطلاعات مدیریت » تهران :انتشارات سمت.
20. رمضانزاده ،خیرالنسا ،1389«طراحی ابزارسنجش مدیریت دانش در آموزش عالی و آزمون آن در دانشگاه بیرجند»پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه بیرجند دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
21. زارع، امیر ، 1386 «ارتباط جو سازمانی و بهرهوری کارکناندر بیمارستانهای عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی« پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
22. ساعدی ،مهدی، یزدانی، حمیدرضا ،1388« ارائه مدل فرآیندی برای پیاده سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو: نظریه برخاسته از داده ها» نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2.
23. سپهری، محمد مهدی ؛ ناصربخت، نرجس ؛ فردوسی ، زهرا ،1384 «طرح مدل کسب و کار الکترونیکی برای سازما ن های بازار راهبر »همایش علمی پژوهشی کسب و کار و تجارت الکترونیکی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
24. سرلک، محمدعلی ، اسلامی، طاهره،1390« تسهیم دانش در دانشگاه صنعتی شریف: رویکرد سرمایه اجتماعی» نشریه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 3، شماره 8
25. سکاران، اوما، 1381«روشهای تحقیق در مدیریت» ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ اول.
26. شاکری، ر، 1386 « امکان سنجی پیاده سازی بانکداری الکترونیک د رایران با تأکید بر بانک سپه » پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز.
27. شعبانی،احمد،چشمه سهرابی،مظفر،1386«علم اطلاعات وجامعهء اطلاعاتی».تهران:چاپار،دبیزش.
28. ظهوری، قاسم،1387« کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران،انتشارات میر.
29. عبدالکریمی، مهوش، 1382«مدیریت دانش، فنآوری و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارآیی و اثربخشی فرآیندها »چهارمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت.
30. عدالت،م،محمد علی دهقان دهنوی،1384«بررسی اثرات بانکداری الکترونیک درتوسعه بانک صادرات) همایش تجارت الکترونیکی بهار.
31. قلی زاده ،مریم، حمیدی زاده ،محمدرضا، 1388«عارضه یابی استقرار مدیریت دانش» دومین کنفرانس ملی مدیریت .
32. قلیجان ،عصمت ،1388« استفاده از سیستم های شبکه اجتماعی به منظور اشتراک دانش ومدیریت دانش »پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه شیراز،مرکز آموزش الکترونیکی .
33. کشاورزی، علی حسین،1386« موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها»اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
34. لاودن، کنت، سی 1386 « فن آوری اطلاعات » ترجمه حمید محسنی، تهران: نشر کتابدار، 1380 .
35. مرتضوی، عالیا ،1387 «آسیب شناسی تسهیم دانش در سازمان(مطالعه موردی یکی از شرکتهای خودروسازی) » پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران،مجتمع آموزش عالی قم . گروه مدیریت دولتی . مدیریت دولتی - مدیریت تحول.
36. مفیدی، ریتاسنیمان و هامیلتون ، اسفندیاری مقدم،علیرضا ،ذاکری فرد، فاطمه،1384« استفاده از اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی. کتابداری و اطلاع رسانی جلد ٩ شماره ٢.
37. نعمتی ،محمد علی ،جمشیدی، لاله،1386« بررسی رابطه و تاثیر فرایند تسهیم دانش و تجربه بر توسعه سرمایه اجتماعی در میان اعضای واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی» ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت
38. نوشری،معصومه، 1389 «بررسی رابطه ویژگی های تیم های کاری با تسهیل مدیریت دانش سازمانی (بررسی موردی بانک ملت،مدیریت مناطق 1و3 تهران بزرگ ) » پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان تهران*دانشکده علوم انسانی و مدیریت .
39. هومن،حیدرعلی،1384«مدل یابی معادلات ساختاری باکاربردنرافزارلیزرل»تهران:انتشارات سمت،چاپ چهارم.
همرسانی
1. Baines, A. (1997). Exploiting organizational knowledge in the learning organization. Work Study 46(6):202-206
2. Balcombe, J., ١٩٩٩, "Getting out of the box: the role of the information professional in knowledge management", The Law Librarian, ٣١, ٢, ٩١-۴.
3. Bandura,Albert.(!997) Self-efficacy: the exercise of control. New York: W. H .Freeman
4. Barney, J.B. (1991), “Firm resources and sustained competitive advantage”, Journal of Management, Vol. 17 No. 1, pp. 99-120.
5. Barth, S. (2003). A framework for personal knowledge management tools. KMWorld, 12(1), 20-21.
6. Bhagat R.S. Harveston, P.D., H.C. Triandis, (2002) , Cultural variations in the cross border transfer of organizational knowledge: an integrative framework,Academy of Management Review 27 (2) ,pp: 204–221.
7. Bharadwaj, S., Bharadwaj, A. and Bendoly, E. (2007), “The performance effects of complementarities between information systems, marketing, manufacturing, and supply chain processes”, Information Systems Research, Vol. 18 No. 4, pp. 437-53.
8. Bhatt, G.D. and Grover, V. (2005), “Types of information technology capabilities and their role in competitive advantage: an empirical study”, Journal of Management Information Systems, Vol. 22 No. 2, pp. 253-77.
9. Bierly, P. & p. Daly (2002) , The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by: chan Wie choo & Bontis, N. Oxford university press.
10. Binney, Derek (2001) ‘The Knowledge Management Spectrum – Understanding the KM Landscape’, Journal of Knowledge Management 5(1): 33–42. (available at ,www.bellanet.org/km
11. Bock, G. Zmud, R., Y.G. Kim, (2005), Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivations, social psychological forces, and organizational climate, MIS Quarterly 29 (1),pp: 87–111.
12. Bollinger, A. S., & Smith, R. D. (2001). Managing organizational knowledge as a strategic asset. Journal of Knowledge Management 5(1):8-18.
13. Cabrera ,A. Collins, W. Salgado .J,2006, Determinants of individual engagement in knowledge sharing, International Journal of Human Resource Management .17 (2) pp: 245–264.
14. Chen, Ji L-M., Hung ,J., S-W., Jou C. Fostering the determinants of knowledge sharing, virtual communities. Computers in HumanBehavior 2009; 929–939.
15. Cheng, Liang, -Chieh (Victor) and Michael L. Edward E. Carrillo, Grayson Fitch, Gibson 2011,Atechnology-centric framework for investigating business operations ,Industrial Management & Data Systems Vol. 111 No. 4, pp. 509-530
16. Cheung, C.M.K. and Lee, M.K.O. (2001), “Trust in internet shopping: instrument development ana validation through classical and modern approaches”, Journal of Global Information Management, Vol. 9 No. 3, pp. 23-35.
17. Clark, T., & Rollo, C. (2001). Corporate initiatives in knowledge management. Education + Training 4(5):pp:206-241.
18. Clemmons Rumizen, M. (2002). The Complete Idiot’s Guide to Knowledge Management. Indianapolis, IN: Alpha Books.
19. Conklin, J, (2001). Desighning Organizational Memory: Presering Intellectual Assets in a knowledge Economy. PP. 12-30.
20. Crawford ,C. B,2003 EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN KNOWLEDGE MANAGEMENT AND TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP. Running Head: KNOWLEDGE MANAGEMENT AND LEADERSHIP ,Knowledge Management and Leadership 1
21. De Bu´rca, S., Fynes, B. and Marshall, D.J. (2005), “Strategic technology adoption: extending ERP across the supply chain”, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 18 No4, pp. 427-40.
22. Dixon, N.M. (2000), Common Knowledge: How Companies Thrive by Sharing What They Know, Harvard Business Press, Boston, MA.
23. Dubois ,Nancy , Wilkerson ,Tricia, 2008,Knowledge Management: Background Paper for the Development of a Knowledge Management Strategy for Public Health in Canada, ,National Collaborating Centre for Methods and Tools (NCCMT).
24. Fletcher, K. (1991), “Information technology in marketing and sales”, in Baker, M.J. (Ed.), The Marketing Book, Butterworth-Heinemann, Oxford, pp. 217-33
25. Fynes, B., De Bu´rca, S., Roche, E. and Keegan, R. (2001), Made in Ireland – Benchmarking Ireland’s SMEs, Enterprise Ireland, Dublin, p. 31.
26. Galagan, P. (1997). Smart companies (knowledge management). Training and Development 51(12):20-25.
27. Galbreath, J. (2004). “Which resources matter most to firm success? An exploratory study of resource-based theory”, Technovation, Vol. 25, No. 9, pp 979-987.
28. GartnerGroup,(2000),"Knowledgemanagement",availableat:,www.stevedenning.com/what_is_knowledge_management.html.
29. Haes S. De, and W. Van Grembergen . 2009. Exploring the relationship between IT governance practices and business/ IT alignment through extreme case analysis in Belgian mid-to-large size financial enterprises. Journal of Enterprise Information Management 22(5): 615-637.
30. Hasan B., Delineating the effects of general and system-specific computer 912 self-efficacy beliefs on IS acceptance, Information & Management 43 (2006) 913 ,565–571.
31. Hirst,G. L. Mann, A model of R&D leadership and team communication: the relationship with project performance, R&D Management 34 (2) (2004) 147–160
32. Holdt, C. P. ( 2007) “Knowledge Sharing: Moving away from the Obsession with Best Practices”, Journal of Knowledge Management, Vol. 11, No. 1, pp. 36-47.
33. Huang,J.-J.(2009), The evolutionary perspective of knowledge creation – a mathematical representation, Knowledge-Based Systems 22 ,pp: 430–438.
34. Karjaluoto, H., Mattila, M. and Pento, T. (2002b), “Factors underlying attitude formation towards online banking in Finland”, International Journal of BankMarketing, Vol. 20 No. 6, pp. 261-72 Consumer resistance tointernet banking 453
35. Khandwall, P.N. (1976), “Some top management styles, their context and performance”,Organizations and Administrative Sciences, Vol. 7 No. 4, pp. 21-52.
36. Kulkarni .U ,Ravindran. S., Freeze .R.A ,2007,knowledge management success model: theoretical development and empirical validation, Journal of Management Information Systems 23 (3) (2007) 309–347
37. Lang, J. C. (2001). Managerial concerns in knowledge management. Journal of Knowledge Management 5(1):43-57.
38. Law, C. & Ngai, E. (2008). An empirical study of the effect of knowledge sharing and learning on farm performance. Expert system with application. Vol 34, pp 2342-2349.
39. Lee, H. and Choi, B. (2003), ‘‘Knowledge management enablers, processes, and organizationalperformance: an integrative view and empirical examination’’, Journal of Management Information Systems, Vol. 20 No. 1, pp. 179-228.
40. Li, M.L. and Ye, L.R. (1999), “Information technology and firm performance: linking with environmental, strategic and managerial”, Information & Management, Vol. 35 No. 1, pp. 43-51.
41. Lin W. The exploration factors of affecting knowledge sharing - The case of Taiwan's high-tech industry. Expert Systems with Applications 2008; 35(3): 661–676.
42. Liu ,P., B. Raahemi, M. Benyoucef, (2011) ,Knowledge sharing in dynamic virtual enterprises: a socio-technological perspective, Knowledge-Based Systems (2011) 427–443
43. Maruta,R.(2011) Transforming knowledge workers into innovation workers to Q4 999 improve corporate productivity, Knowledge-Based Systems.
44. Michailova, S. and Husted, K. (2003), "Knowledge-sharing hostility in Russian firms", California Management Review, Vol. 45 No. 3, pp. 59-77
45. Mitra, S. and Chaya, A.K. (1996), “Analyzing cost-effectiveness of organizations: the impact of information technology spending”, Journal of Management Information Systems, Vol. 13 No. 2, pp. 29-57.
46. Nonaka, I. & H. Takeuchi (1995), The knowledge – creating company, Oxford University Press. Oxford.
47. Perez, E., 1999, "Knowledge management in the library", Database Magazine,22,2,75
48. Quaddus,M. J. Xu, 2005,Adoption and diffusion of knowledge management systems: field studies of factors and variables, Knowledge-Based Systems .18 (2005) pp:107–115.
49. Rai, A. Lang, S.S., R. Welker ,B., Assessing the validity of IS success models: an empirical test and theoretical analysis, Information Systems Research 13 (1) (2002) 50–69.
50. Ray, G., Muhanna,W.A. and Barney, J.B. (2005), “Information technology and the performance of the customer service process: a resource-based analysis”, MIS Quarterly, Vol. 29 No. 4, pp. 625-51.
51. Sang, M. Lee, Kihyun Kim, Patrick Paulson, and Hyesung Park. 2008. Developing a sociotechnical framework for business-IT alignment. Industrial Management & Data Systems ,108(9): 1167-1181.
52. Saraf, N., Langdon, C.S. and Gosain, S. (2007), “IS application capabilities and relational value in interfirm partnerships”, Information Systems Research, Vol. 18 No. 3, pp. 320-39.
53. Schotte, T. (2003), "Customer knowledge management: how does my customer look and feel?", in Beerli, A.J. et al. (Eds), Knowledge Management and Networked Environments, American Management Association, New York, NY, pp. 17-38.
54. Seng, C. V., Zannes, E., & Pace, R. W. (2002). The contributions of knowledge management to workplace learning. Journal of Workplace Learning 14(4):138-147.
55. Sivula, P., van den Bosch, EAJ. and Elfring, T. (2001), "Competence-based competition: gaining knowledge from client relationships", inSanchez, R. (Ed.),Knowledge Management and Organisational Competence, Oxford University Press,Oxford
56. Tagliaventi, M.R. Bertolotti, F., D.M. Macr, (2010), A perspective on practice in interunit knowledge sharing, European Management Journal 28 ,PP:331–345
57. Takeishi, A. Bridging inter- and intra-firm boundaries: management of supplier involvement in automobile product development, Strategic Management Journal 22 (5) (2001) 403–433.
58. Tsai ,W. Ghoshal,S.(1998) Social capital and value creation: the role of intrafirm networks, Academy of Management Journal 41 (4) pp: 464–476.
59. Wang, E.T.G., Tai, J.C.F. and Wei, H.-L. (2006), “A virtual integration theory of improved supply-chain performance”, Journal of Management Information Systems, Vol. 13 No. 2, pp. 41-64.
60. Zack, M. H. (1999), "Developing Knowledge strategy", California Management Review, Vol. 41, No. 3, Spring 1999, pp. 125-145.
61. Zhu, K. (2004), “The complementarity of information technology infrastructure and e-commerce capability: a resource-based assessment of their business value”, Journal of Management Information Systems, Vol. 21 No. 1, pp. 167-202.
همرسانی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/da38213d31ed6298af39af683df1be0a