***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

مرحوم آیت الله سید محمد فشارکی که یکی از شاگردان مبرز مرحوم میرزا بوده است و همه می گفتند اهل تحقیق است،

پسرش را فرستاد پیش مرحوم میرزای کوچک، مرحوم آیت الله سید محمدتقی شیرازی که او هم از شاگردان ممتاز مرحوم میرزای بزرگ بوده است.

آن پسر پیغام پدر را به میرزای کوچک رسانده و گفته بود: حال که میرزا از دنیا رفت، من زن و بچه‌ام را به چه کسی ارجاع بدهم؟

میرزای کوچک فرموده بودند که اگر مناط در اعلمیت تحقیق باشد خودتان و اگر مناط فهم فرعی باشد، من.

پسر خبر را به مرحوم فشارکی داده بود و ایشان گفته بودند مناط در اعلمیت فهم عرفی است نه تحقیق

 

https://www.imna.ir/news/8060/

۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۸

  •  

همایش بزرگداشت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی ـ 26

آیت الله مظاهری: آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی اهل معنا بود

آیت الله مظاهری: آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی اهل معنا بود

خبرگزاری ایمنا:امتیاز سوم مرحوم سید که آن هم امتیاز والایی است، جرأت در ارائه‌ی فتوی است. من دیده‌ام که بعضی از بزرگان از نظر تحقیق خیلی والا هستند، اما جرأت در فتوی ندارند. لذا بعد از فکرهای فراوان، فتوای آن ها منجر به احتیاط وجوبی یا احتیاط استحبابی می شود. اما ایشان این جرأت در فقه را عالی داشتند.

به گزارش ایمنا، همایش بزرگداشت آیت الله سید ابوالحسن مدیسه‌ای اصفهانی به همت اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان صبح روز چهارشنبه در روستای مدیسه‌ی شهرستان لنجان از توابع اصفهان آغاز به کار کرد. این همایش با هدف احیای سنت تجلیل از بزرگان و مفاخر شیعه و الگوسازی برای نسل جوان با حضور شخصیت های علمی و حوزوی کشور و میهمانانی از کشورهای بحرین و لبنان برگزار شد. برنامه های روز پایانی این همایش، پنج شنبه و در تالار مؤسسه‌ی تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع) اصفهان به اجرا درآمد.
مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و با قرائت پیام آیت الله سبحانی از مراجع تقلید (توسط حجت الاسلام و المسلمین سجادی، دبیر علمی همایش) ادامه یافت. سپس طبق برنامه، آیت الله العظمی مظاهری مرجع تقلید و رئیس حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان به ذکر بیاناتی پیرامون آیت الله سید ابوالحسن مدیسه‌ای اصفهانی پرداختند.
آیت الله العظمی مظاهری، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی را واجد امتیازاتی دانستند که در میان سایر مراجع کم بوده است و بیان داشتند: اولین امتیاز مرحوم سید، تسلط ایشان بر فقه است. ایشان جواب استفتائات را خودشان می ‌دادند. شاید هر شب صد استفتاء در مدت یک یا دو ساعت پاسخ می ‌دادند. آیت الله مظاهری دلیل این امر را تسلط عالی آیت الله اصفهانی بر فقه برشمردند و تأکید کردند: جواب دادن سؤال فقهی بعضی مواقع احتیاج به دیدن روایت یا مراجعه به کتب منبع دارد. اما اگر کسی صد سؤال در عرض یک ساعت، دو ساعت بدون مراجعه به متون جواب بدهد، دلیل بر تسلط او بر فقه است که مرحوم سید از آن برخوردار بوده‌اند که این امتیاز بالایی برای آن مرحوم است. آیت الله مظاهری امتیاز دوم سید ابوالحسن اصفهانی را سعه‌ی صدر ایشان عنوان داشتند: یک مرجع تقلید بخواهد سعه‌ی صدر نداشته باشد نمی ‌شود. آیت الله مظاهری در همین راستا از آیت ‌الله اراکی نقل کردند: یک زمانی مراجع نجف بنا گذاشتند یکی از بزرگان نجف را مرجع کنند، اما نشد. چون سعه‌ی صدر نداشت.
آیت الله العظمی مظاهری افزودند: بنای مرحوم سید این بود که نامه ها، چه استفتاء و چه غیر استفتاء را کسی نبیند و خصوصی باشد و خودشان مطالعه کنند. برای خاطر این که اگر در این نامه‌ ها ناملایماتی باشد کسی نفهمد. لذا مشهور است که ایشان آن نامه ‌ها که مربوط به سؤال بوده جواب می ‌دادند و نامه‌ هایی که مربوط به سؤال نبود، نگاه می داشتند و در فرصتی به دجله می ‌ریختند. آیت الله مظاهری در ادامه به جریان شهادت فرزند آیت الله اصفهانی اشاره کرده و اظهار داشتند: شهادت فرزند ایشان یک ودیعه‌ی بزرگ بود برای مرحوم سید. اما عمده بیش از شهادت این پسر، این هضم ناملایمات در نامه ‌ها بود که ایشان داشتند. از کسانی که مشهور شده به سعه‌ی صدر و مثل دریا می ‌توانسته است لای و گل را هضم بکند، مرحوم سید رضوان ‌الله ‌تعالی ‌علیه بوده‌اند و این اتفاقاً مثل همان امتیاز اول ایشان است و شاید نسبت به آن امتیاز اولی‌ باشد. برای این که ایشان بر نفس اماره، بر غضب، بر هوی و هوس و بر صفات رذیله تسلط داشتند و این مهم تر از تسلط بر فقه است.
آیت الله العظمی مظاهری در ادامه به ذکر سومین ویژگی آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی پرداختند: امتیاز سوم مرحوم سید که آن هم امتیاز والایی است، جرأت در ارائه‌ی فتوی است. من دیده‌ام که بعضی از بزرگان از نظر تحقیق خیلی والا هستند، اما جرأت در فتوی ندارند. لذا بعد از فکرهای فراوان، فتوای آن ها منجر به احتیاط وجوبی یا احتیاط استحبابی می شود. اما ایشان این جرأت در فقه را عالی داشتند. آیت الله مظاهری سخنان خود را با نقل خاطره‌ای از آیت الله اصفهانی ادامه دادند: یکی از بزرگان که در زمان مرحوم سید ادعای اعلمیت داشت، به نجف رفته بود. خود آن عالم بزرگوار گفته بودند مرحوم سید مرا به شام دعوت کردند. بعد از شام که جلسه خصوصی شد، به من گفتند من تعدادی استفتاء دارم که باید جواب دهم. شما اگر می خواهید بخوابید و اگر تمایل دارید بنشینید تا استفتائات را پاسخ دهم. آن عالم گفته بود می نشینم. مرحوم سید یکی از نامه ها را گذاشته بودند در مقابل من که جواب بدهم. مرحوم سید بیش از صد استفتاء جواب دادند و من در همان اولی فکر می کردم. بعد که تمام شد به من گفتند چه شد؟ استفتاء را دادم به خودشان و مرحوم سید فوراً جواب دادند. آن مرد بزرگ به مرحوم سید گفته بودند: من هم در ابتدا همین جواب به ذهنم رسید اما نتوانستم بنویسم و این امتیاز مرحوم سید، جرأت در فقه و فتوی، انصافاً خیلی امتیاز والائی است و از امتیازات بزرگ ایشان محسوب می شود. لذا می بینم در تحریر، ایشان احتیاط کم دارند. خیلی صاف جلو می روند و با جرأت فتوی می دهند.
آیت الله العظمی مظاهری سپس به شرح چهارمین امتیاز سید ابوالحسن اصفهانی پرداختند: امتیاز چهارم مرحوم سید که آن هم خیلی مهم است، فهم عرفی ایشان است و این یکی از امتیازات بزرگ یک مرجع تقلید به شمار می رود که فهم عرفی او مقدم بر فهم عقلی و فهم تحقیقی او باشد. حتی مشهور است بعد از وفات مرحوم میرزای بزرگ، مرحوم آیت الله سید محمد فشارکی که یکی از شاگردان مبرز مرحوم میرزا بوده است و همه می گفتند اهل تحقیق است، پسرش را فرستاد پیش مرحوم میرزای کوچک، مرحوم آیت الله سید محمدتقی شیرازی که او هم از شاگردان ممتاز مرحوم میرزای بزرگ بوده است. آن پسر پیغام پدر را به میرزای کوچک رسانده و گفته بود: حال که میرزا از دنیا رفت، من زن و بچه‌ام را به چه کسی ارجاع بدهم؟ میرزای کوچک فرموده بودند که اگر مناط در اعلمیت تحقیق باشد خودتان و اگر مناط فهم فرعی باشد، من. پسر خبر را به مرحوم فشارکی داده بود و ایشان گفته بودند مناط در اعلمیت فهم عرفی است نه تحقیق. شاید هم این مطلب را به جهت فرار از مرجعیت گفته بودند. اما این فرمایش ایشان، مثل خود ایشان، فرمایش تحقیقی بود. لذا گفتند مناط در مرجعیت فهم عرفی است. مرحوم سید رضوان الله تعالی علیه این فهم عرفی را داشتند. همچنین آشنائی با روایات هم به خوبی داشتند.
آیت الله العظمی مظاهری، فهم عرفی سید را بسیار بالا برشمردند و بیان داشتند: ممکن است در زمان ایشان افرادی مساوی و یا بالاتر از ایشان بوده باشند. مثل مرحوم شیخ الشریعه، مرحوم نائینی و مرحوم عراقی که از بزرگان اهل تحقیق هستند، اما فهم عرفی مرحوم سید را هیچکدام نداشتند و مناط در مرجعیت هم همین فهم عرفی است و لذا شهرت مرحوم سید هم در میان اهل علم و در میان دیگران همین فهم عرفی است.
آیت الله العظمی مظاهری بیانات خود را با ذکر پنجمین امتیاز آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی ادامه دادند: پنجم امتیازی که مرحوم سید رضوان الله تعالی علیه داشتند، باورهای قلبی بود. به قول حضرت امام (ره) ذهن عوامانه. حضرت امام رضوان الله تعالی علیه آن پانزده سالی که در نجف بودند، ظاهراً یک شب نشده حرم نروند و در کنار ضریح مطهر زیارت جامعه نخوانند. این مسلم است، مخصوصاً با آن نظم حضرت امام که سر ساعت باید پهلوی ضریح مطهر امیرالمؤمنین علی علیه ‌السلام نشسته باشند. آیت الله مظاهری درباره‌ی مفهوم عبارت ذهن عوامانه خاطره‌ای از حضرت امام (ره) نقل کردند: شبی هوا بد بوده است؛ حتی به جای باران و برف، شن می ‌باریده است. آیت الله زاده، مرحوم آیت الله سید مصطفی خمینی گفته بودند که من رفتم ایشان را منصرف کنم اما از راه علم، از راه عقل. به ایشان عرض کردم آقا آیا امام حاضر و غایب دارد؟ فرمودند نه. ایشان گفته بودند اگر نه، شما امشب زیارت جامعه را در اتاق بخوانید، امیرالمؤمنین علی علیه ‌السلام حاضر و ناظرند. وقتی مرحوم حاج آقا مصطفی این جمله عقلی را گفته بودند، نقل می ‌کنند که حضرت امام در میان حرف برخاستند و عبا را بر دوش گرفتند و فرمودند: مصطفی این ذهن عوامانه را از ما نگیر.
آیت الله العظمی مظاهری تصریح کردند: این خیلی مهم است که انسان در حالی که اهل تحقیق است، اهل باورهای دل باشد. مرحوم صدرالمتألهین رضوان ‌الله ‌تعالی‌ علیه در اسفار، بارها و بارها این ادعا را می کند و بر تحقیق خود مقدم می دارد، می فرماید: من اهل دلم و علاوه بر آن اهل تحقیق هستم. این باورهای دینی که ریاضت هم می‌ خواهد.
آیت الله العظمی مظاهری با اشاره به این که آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی اهل ریاضت دینی بود، ادامه دادند: سید همان وقتی که در مدرسه‌ی میرزا حسین اصفهان طلبه‌ای بود، اهل معنا بود. آن وقتی که در مدرسه‌ی صدر بازار تحصیل می کرد، اهل معنا بود. در نجف مشهور بود به این که سید اهل معناست، اهل تقواست. آن هم تقوائی که رسیده به عین الیقین و حق الیقین. و این زیارت ‌های مرحوم سید و کارهای ایشان نظیر این که اگر مریض می ‌شدند کسی را می فرستادند سر قبر امام حسین علیه السلام برای شفا گرفتن و بالاخره این که اهل قرآن، دعا و توسل بودند، یکی از خصوصیات مرحوم سید رضوان ‌الله‌ تعالی ‌علیه است.
آیت الله العظمی مظاهری با تأکید به این که امتیاز پنجم، مهم تر از چهار امتیاز قبلی است از برگزارکنندگان همایش (مخصوصاً اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان) تشکر کردند و تقاضا کردند در این برنامه در حالی که حالات مرحوم سید گفته می شود، برداشت اخلاقی هم از این بزرگمرد بشود.
آیت الله العظمی مظاهری سپس به تسلط سید به معنویات پرداختند و تصریح کردند: مرحوم سید از نظر اقتصادی در وضع بدی بودند. در بحران های جنگ جهانی دوم، در بحران های رضا شاه، در آن بحران هایی که در ایران و در عراق، بلکه در دنیا بود، ایشان درس می خواندند، اما خوب درس می خواندند. تحریر می نوشتند و در آن بحران ها ایشان علاوه بر این که تسلط بر علم داشتند، تسلط بر هوی و هوس داشتند و در آن جنگ درون صد در صد پیروز بودند و همین طور که تسلط بر فقه داشتند، تسلط در معنویت نیز داشتند.
آیت الله العظمی مظاهری در ادامه، ششمین امتیاز آیت الله اصفهانی را بیان کردند: امتیاز ششم که در میان شاگردهای ایشان مشهور است، تشرف آن بزرگوار به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه است. تشرف های متعددی برای ایشان نقل می کنند.
آیت الله العظمی مظاهری با اشاره به این که امروزه و مخصوصاً در اصفهان عده‌ای افراد دغل و حقه باز، افراد ساده لوحی مخصوصاً زن ها را به نام تشرف استثمار کرده‌ که صد در صد آن ها غلط است، اظهار داشتند: نمی خواهم درباره‌ی تشرف های مرحوم سید صحبت بکنم، برای این که دستمایه و بهانه‌ای برای آدم های دغل می شود؛ اما همانقدر می خواهم بگویم که قطعاً مرحوم سید، مورد عنایت امام زمان (عج) بودند.
آیت الله العظمی مظاهری در پایان، به عنایت امام زمان (عج) به سید تأکید کردند: مرحوم سید علاوه بر این که کمک کار طلبه ها بودند و همه چیز خود را فدای این کار می کردند، کمک کار مردم هم بودند؛ لذا امتیاز ششم مرحوم سید رضوان الله تعالی علیه این است که مورد عنایت خاص حضرت ولی عصر ارواحنا فداه بودند. همه‌ی مراجع چنین هستند، اما مرحوم سید از این جهت از امتیاز خاصی برخوردار بودند.

کد خبر 8060

 

https://www.imna.ir/news/8060/%D8%A2%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%8A-%D8%A2%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%AF