استاد راهنما دکتر محمدعلی لسانیفشارکی
سترسی به فایل تمام متن |
: |
برای دستیابی به فایل تمام متن منبع، به "تالار منابع رقمی" مراجعه فرمایید. آدرس الکترونیکی منبع
|
شماره بازیابی |
: |
۵۱-۳۲۸۱ |
شماره بازیابی |
: |
۵۱-۱۷۷۶۱ |
شماره کتابشناسی ملی |
: |
م۸۵-۳۰۷۵۴ |
پدیدآور |
: |
دیانیدردشتی، فاطمه |
عنوان و نام پدیدآور |
: |
تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن از دیدگاه قرآن و حدیث[پایاننامه]/نگارش فاطمه دیانیدردشتی ؛ استاد راهنما محمدعلی لسانیفشارکی ؛ استاد مشاور ولیالله نقیپورفر |
مقطع و رشته تحصیلی |
: |
( کارشناسی ارشد ) : الهیات، گرایش علوم قرآنی و حدیث |
مشخصات نشر |
: |
تهران، ۱۳۷۹ |
مشخصات ظاهری |
: |
۱ج ( شمارهگذاری گوناگون ) |
یادداشت |
: |
چکیده |
یادداشت |
: |
کتابنامه : ص. ۴۷۵ - ۴۸۱ |
شناسه افزوده |
: |
لسانیفشارکی، محمدعلی، استاد راهنما |
شناسه افزوده |
: |
نقیپورفر، ولیالله، استاد مشاور |
توصیفگر |
: |
قرآن[۱] احادیث تهاجم فرهنگی فرهنگ پذیری فرهنگ دورن جاهلیت |
شناسه افزوده |
: |
دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده الهیات، فلسفه و معارف اسلامی |
چکیده |
: |
هدف بررسی و تحقیق یک مساله کاربردی مهم از مسایل اجتماعی اسلام هستند به کتاب و سنت است. روش نمونه گیری انتخاب چهار سوره قرآن ( سوره های انعام، اعراف، انفال، توبه ) با توجه به محور موضوعی این سوره ها که به ترتیب عبارتند از : توحید، شناخت عناصر شیطانی و رهنمود الهی در صلاح جامعه، زمینه های داخلی تهاجم فرهنگی، زمینه های خارجی تهاجم فرهنگی. روش پژوهش : تدبر مستقیم در آیات قرآن کریم با استفاده از روش تحقیق موضوعی و سپس تحلیل و تکمیل مطالب با استفاده از بیان احادیث و مراجعه به کتب تفسیر و حدیث و نظرات علمای اسلامی. ابزار اندازه گیری با استفاده از کتب تفسیری معتبر، نظریات علمای بزرگ اسلامی است. ابتدا مطالعات مستقیم قرآنی صورت گرفته، سپس با مراجعه به کتب حدیث و تفسیر مستند سازی و تکمیل شده و با مطالعه و یادداشت برداری مقالات و کتب تحلیلی پیرامون تهاجم فرهنگی مطالب تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که : این مساله یک پدیده جدی نیست و در طول تاریخ همواره در کنار راه انبیاء هجوم عناصر شیطانی وجود داشته منتهی ابزارها و شیوه ها و مصادیق آن در زمانهای مختلف متفاوت بوده است و قرآن در خصوص این امر بسیار فعال برخورد کرده است. برای خنثی سازی این هجوم باید خودآگاهی عمومی را بالا برد و زمینه های آسیب پذیری را با توجه به رهنمودهای الهی و ارزشهایی که نظام و واقعیت های تاریخی بر آن پای گرفته مسدود کرد و به یک هویت جمعی رسید. چنین امری با ایجاد زمینه مناسب برای اندیشیدن در مبانی هویت اسلامی ایرانی با مبانی فرهنگ بیگانه و پیامدهای هر دو فرهنگ ممکن خواهد شد، سپس به برنامه ریزی جدی در جهت توسعه و تحول نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت تا موجبات یک حرکت ملی برای رفع این مساله فراهم گردد. |
|
|
|
|
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1075146&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_