ارزشیابی تأثیر آموزش واحد درسی " جمعیت و تنظیم خانواده " برآگاهی و نگرش دانشجویان در دو گروه مورد و شاهد
دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۱۶ ب.ظ
اساتید مشاور دکترمحمد فشارکی
دسترسی به فایل تمام متن | : | برای دستیابی به فایل تمام متن منبع، به "تالار منابع رقمی" مراجعه فرمایید. آدرس الکترونیکی منبع |
شماره بازیابی | : | ۵۱-۱۰۷۶۷ |
شماره کتابشناسی ملی | : | ایرانم۸۴-۱۴۸۰۷ |
شماره بازیابی | : | ۵۱-۱۰۷۶۷ |
پدیدآور | : | عباسی شوازی، معصومه |
عنوان و نام پدیدآور | : | ارزشیابی تأثیر آموزش واحد درسی " جمعیت و تنظیم خانواده " برآگاهی و نگرش دانشجویان در دو گروه مورد و شاهد[پایاننامه]محقق معصومه عباسی شوازی؛ استاد راهنما فروغ شفیعی، اساتید مشاور فربد عبادی فرد آذر، محمد فشارکی |
مشخصات نشر | : | تهران۱۳۸۳ |
مشخصات ظاهری | : | ۲۳۸ ورق.: جدول، نمودار، پرسشنامه |
یادداشت | : | کتابنامه: ۲۳۷ - ۲۲۸ ورق |
شناسه افزوده | : | شفیعی، فروغ، استاد راهنما |
شناسه افزوده | : | عبادی فرد آذر، فربد، استاد راهنما |
شناسه افزوده | : | فشارکی، محمد، استاد مشاور |
توصیفگر | : | جمعیت تنظیم خانواده دانشجویان یزد آموزش عالی آموزش تنظیم خانواده ایران شناخت نگرش مواد درسی |
شناسه افزوده | : | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، دانشکده بهداشت |
چکیده | : | فارسی - انگلیسی این پژوهش، مطالعهای تحلیلی از نوع مورد - شاهد میباشد که با هدف تعیین تاثیر آموزش واحد درسی " جمعیت و تنظیم خانواده " بر آگاهی و نگرش دانشجویان در دو گروه مورد و شاهد، در دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد، در سال ۱۳۸۳ انجام گرفته است نمونههای مورد بررسی، ۲۵۲ نفر از دانشجویان این دانشکده بودند که در دو گروه مورد و شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه مورد شامل دانشجویانی بود که درس " جمعیت و تنظیم خانواده " را گذرانیده بودند و گروه شاهد، دانشجویانی که این واحد را نگذرانیده بودند. از این تعداد ۱۴۴ نفر در گروه مورد و ۱۰۸ نفر در گروه شاهد قرار گرفتند ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که به روش خود - ایفا توسط دانشجویان تکمیل گردید. سئوالات پرسشنامه مشتمل بر مشخصات دموگرافی - اجتماعی دانشجویان، سنجش آگاهی، نگرش و تعیین دیدگاههای آنان در خصوص مسائل جمعیتی و تنظیم خانواده بود. دو سئوال نیز به نظرخواهی از دانشجویان در رابطه با واحد درسی " جمعیت و تنظیم خانواده " اختصاص داشت. اطلاعات پرسشنامهها پس از تکمیل و کدگذاری، بصورت دادههای آماری در نرم افزار(SPSS, 11.5) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافتههای پژوهش در مورد مشخصات دموگرافی - اجتماعی، حاکی از آن بود که اکثر دانشجویان در هر دو گروه، مرد و مجرد بودند و اغلب دانشجویان گروه مورد اظهار داشتند که روش ارائه درس به آنها سخنرانی بوده است و در کلاس مشارکت غیر فعال داشتهاند در زمینه آگاهی، نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر دانشجویان در گروه مورد (۶۰ درصد)، رتبه متوسط داشتند، در حالیکه (۵۶ درصد) دانشجویان در گروه شاهد، رتبه آگاهی آنان ضعیف بود و بطور معناداری آگاهی گروه مورد بیشتر از گروه شاهد گزارش شد. همچنین آشنائی با روشهای پیشگیری از بارداری در گروه مورد، بطور معناداری بیش از گروه شاهد بود در گروه مورد، آگاهی فقط با نحوه مشارکت درکلاس رابطه معنی داری را نشان داد و در گروه شاهد آگاهی مردان بیش از زنان گزارش شد در قسمت سنجش نگرش، اکثر دانشجویان در هر دو گروه، رتبه متوسط را کسب کردند، به عبارت دیگر، نگرش دانشجویان دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. همچنین در زمینه نگرش، در گروه مورد، دانشجویان زن بطور معنی داری، نگرش بهتری نسبت به دانشجویان مرد داشتند و نیز نگرش دانشجویانی که در کلاس مشارکت نسبتا فعال داشتند، بطور معنی داری بیش از دانشجویان غیر فعال در کلاس بود همچنین در گروه شاهد، نگرش دانشجویانی که تحصیلات مادر آنها لیسانس و بالاتر بود بصورت معنی داری بیش از دانشجویانی بود که مادران آنها تحصیلات راهنمائی داشتند. درهمین گروه، بین سن و میزان نگرش رابطه معکوس و معنی داری مشاهده شد در ضمن در هر دو گروه بین میزان آگاهی و میزان نگرش، رابطه مستقیم و معنی داری مشاهده شد در نهایت میتوان گفت که: آموزش واحد درسی " جمعیت و تنظیم خانواده " توانسته است در حد کمی بر آگاهی دانشجویان تحت مطالعه موثر واقع شود ولی بر نگرش این دانشجویان تاثیر معنی داری نداشته است |
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=834065&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_