تاثیر آموزش پیشگیری از ایدز بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه دولتی منطقه ۳ تهران (سال تحصیلی ۱۳۸۰ - ۸۱)
پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۴۱ ق.ظ
اساتید مشاور دکتر محمد فشارکی
دسترسی به فایل تمام متن | : | برای دستیابی به فایل تمام متن منبع، به "تالار منابع رقمی" مراجعه فرمایید. آدرس الکترونیکی منبع |
شماره بازیابی | : | ۵۱-۲۹۲۴ |
شماره کتابشناسی ملی | : | ایرانم۸۳-۲۴۸۷۴ |
شماره بازیابی | : | ۵۱-۲۹۲۴ |
پدیدآور | : | موسویان پور، میرکبیر |
عنوان و نام پدیدآور | : | تاثیر آموزش پیشگیری از ایدز بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه دولتب منطقه ۳ تهران (سال تحصیلی ۱۳۸۰ - ۸۱)[پایاننامه]محقق میرکبیر موسویان پوراستاد راهنما فربد عبادی فرد آذراساتید مشاور محمد فشارکیمشاور آمار مهدی هدایت راد |
مشخصات نشر | : | تهران[]۱۳۸۱ |
مشخصات ظاهری | : | شانزده، [۲۰۹] ورق.: جدول، پرسشنامه |
یادداشت | : | کتابنامه: ۱۸۸ - ۱۸۶ ورق |
شناسه افزوده | : | عبادی فرد آذر، فربد، استاد راهنما |
شناسه افزوده | : | فشارکی، محمد، استاد مشاور |
شناسه افزوده | : | هدایت راد، مهدی، استاد مشاور |
توصیفگر | : | ایدز دانش آموزان دبیرستانی آموزش جوانان آموزش پزشکی آگاهی رسانی جاری |
شناسه افزوده | : | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران، دانشکده بهداشت |
چکیده | : | فارسی - انگلیسی ویروس ایدز هر روز هفت هزار جوان ۱۰ تا ۲۴ سال را آلوده میسازد. از طرف دیگر مداخلات آموزشی نظیر آموزش در مدارس در خصوص پیشگیری از ایدز، بهترین مداخلات دفاعی علیه گسترش ایدز و آلودگی باHIV است. از اینرو به منظور بررسی آگاهی و نگرش (حساسیت درک شده و شدت درک شده) دانشآموزان در زمینه بیماری ایدز و پیشگیری از آن و نیز جهت بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش آنها درخصوص این بیماری و پیشگیری از آن، مطالعه حاضر با استفاده از قسمتهایی از مدل باور بهداشتی(HBM) طراحی و اجرا گردید. این مطالعه یک مطالعه یک نیمه تجربی است که درسال تحصیلی ۱۳۸۰ - ۸۱ بر روی دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه دولتی منطقه سه آموزش و پرورش تهران اجرا گردید. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، تعداد ۲۴۶ نفر برای مطالعه انتخاب شد. نتایج حاصله نشان داد که در گروه مورد قبل از آموزش ۷/۱۲ درصد افراد از آگاهی ضعیف، ۸/۳ درصد از آگاهی متوسط، ۹/۳۲ درصد از آگاهی خوب و ۶/۵۰ درصد آنها از آگاهی خیلی خوب در خصوص ایدز برخوردار بودند؛ درحالی که بعد از آموزش ۲/۹۳ درصد افراد گروه مورد از آگاهی خیلی خوب و ۷/۶ درصد افراد از آگاهی خوب در خصوص ایدز برخوردار شده بودند و آگاهی هیچکدام از افراد گروه مورد بعد از آموزش در سطح ضعیف یا متوسط باقی نمانده بود. در زمینه حساسیت درک شده، نتایج مطالعه نشان داد که ۱/۷۲ درصد افراد گروه مورد قبل از آموزش و ۹/۸۱ درصد آنها بعد از آموزش خود را مستعد ابتلا به بیماری ایدز میدانستند، که این عدد برای گروه شاهد ۴/۷۶ درصد و ۶/۷۹ درصد از پیش آزمون تا پس آزمون بود. در خصوص شدت درک شده نیز نتایج حاصله نشان داد که ۲/۷۵ درصد دانشآموزان گروه مورد قبل از آموزش و ۸/۸۴ درصد آنها بعد از آموزش با تاثیر بیماری ایدز در بیاعتماد شدن افراد جامعه نسبت به همدیگر موافق بودند. این در حالیست که این عدد در گروه شاهد ۱/۸۲ درصد و ۷۵ درصد به ترتیب از پیش آزمون تا پس آزمون بود. آزمون t زوج بین نمرات آگاهی گروه مورد در قبل و بعد از آموزش اختلاف آماری کاملا معناداری نشان داد(P = 0.000). درحالی که در گروه شاهد دراین خصوص اختلاف آماری معناداری از پیش آزمون تا پس آزمون مشاهده نشد(P = 0.495). همچنین در رابطه با حساسیت و شدت درک شده، در برخی از باورها و نگرشهای دانشآموزان گروه مورد در قبل و بعد از آموزش اختلاف آماری معناداری دیده شد ولی در رابطه با همین باورها و نگرشها در افراد گروه شاهد تغییر معناداری از پیش آزمون تا پس آزمون مشاهده نشد |
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=830909&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_
۹۹/۰۹/۲۰