***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

مرحوم سید محمد فشارکی

 

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی94-93

 

 

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی94-93
مشخصات کتاب:
سرشناسه:سبحانی تبریزی ، جعفر،۱۳۰۸
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی94-93/ جعفر سبحانی تبریزی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج اصول

عناوین اصلی کتاب شامل:
شرط جریان اصل برائت 93/06/19؛ شرایط جریان برائت نقلی، احتیاط، تخییر و استصحاب 93/06/22؛ عقاب تارک فحص و مقدمات مفوته 93/06/23؛ مقدمات مفوته و عمل عامی بدون تقلید 93/06/24؛ حکم نماز تمام در موضع قصر و تحلیل عبارت فاضل تونی در اجرای اصل برائت 93/06/25؛ شرط جریان برائت در کلام فاضل تونی و قاعده ی لا ضرر 93/06/26؛ قاعده ی لا ضرر 93/06/29؛ احادیث قاعده ی لا ضرر 93/06/30؛ آیا لا ضرر همواره مستقل نقل شده است؟ 93/06/31؛ وجود لا ضرر در غیر حدیث سمره 93/07/01؛ وجود قید فی الاسلام در حدیث لا ضرر و بررسی واژه های چهارگانه 93/07/02؛ معنای ضرار و مفاد هیئت لا ضرر 93/07/05؛ معنای هیئت ترکیبیه در لا ضرر 93/07/06؛ مفاد هیئت ترکبیة در لا ضرر 93/07/07؛ معنای هیئت ترکبیه در لا ضرر 93/07/08؛ معنای هیئت ترکبیه در لا ضرر 93/07/09؛ هیئت ترکیبیه ی لا ضرر و تبیهاتی در مورد این قاعده 93/07/12؛ تنبیهاتی در قاعده ی لا ضرر 93/07/14؛ تنبیهات قاعده ی لا ضرر 93/07/15؛ وجه تقدم لا ضرر بر احکام عناوین اولیه 93/07/16؛ تبیهات قاعده ی لا ضرر 93/07/19؛ شمول لا ضرر بر احکام عدمی 93/07/20؛ عدم جواز توجه ضرر به دیگری و عدم لزوم دفع ضرر از دیگری 93/07/22؛ تنبیهات قاعده ی لا ضرر 93/07/23؛ جایی که تصرف صاحب مال موجب ضرر به همسایه است 93/07/26؛ تنبیهاتی در لا ضرر 93/07/27؛ تنبیهاتی در قاعده ی لا ضرر 93/07/28؛ لا ضرر عزیمت است یا رخصت 93/07/29؛ ضرر به نفس 93/08/18؛ اضرار به نفس 93/08/19؛ اضرار به نفس، تعریف استصحاب 93/08/20؛ تعریف استصحاب و اینکه آیا مسأله ای اصولی است یا قاعده ای فقیه 93/08/21؛ ارکان استصحاب 93/08/24؛ تقسیمات استصحاب و دلیل استصحاب 93/08/25؛ دلیل حجیّت استصحاب 93/08/26؛ دلالت روایات بر حجیّت استصحاب 93/08/27؛ دلالت صحیحه ی دوم زراره بر حجیّت استصحاب 93/09/01؛ دلالت صحیحه ی دوم زراره بر استصحاب 93/09/02؛ دلالت صحیحه ی سوم زراره بر حجیّت استصحاب 93/09/03؛ دلالت صحیحه ی سوم زراره بر حجیّت استصحاب 93/09/04؛ دلالت روایات بر حجیّت استصحاب 93/09/05؛ دلالت روایات بر حجیّت استصحاب 93/09/08؛ روایات داله بر حجیّت استصحاب الأستاذ الشیخ ناجی طالب؛ استدلال به روایات بر حجیّت استصحاب 93/09/11؛ دلالت روایات ثلاث بر استصحاب 93/09/12؛ دلالت روایات بر استصحاب و جریان استصحاب در شک در مقتضی و مانع 93/09/15؛ استدلال شیخ در عدم جریان استصحاب در شک در مقتضی 93/09/16؛ تفاصیل موجود در استصحاب 93/09/17؛ تفاصیل موجود در استصحاب 93/09/18؛ مفاهیم مستقله و مجعول شرعی 93/10/07؛ مجعول شرعی در استصحاب 93/10/08؛ بیان تفصیل صاحب کفایه در کیفیت جعل در احکام وضعیه 93/10/09؛ اقسام احکام وضعیه 93/10/13؛ استصحاب در امور استقبالیه و فعلیت یقین و شک در استصحاب 93/10/14؛ تنبیهاتی در استصحاب 93/10/15؛ فروعاتی در استصحاب 93/10/16؛ استصحاب اماره و بینه و استصحاب اصول عملیه 93/10/17؛ استصحاب کلی 93/10/20؛ احکام استصحاب کلی 93/10/21؛ حکم استصحاب کلی قسم دوم 93/10/22؛ تطبیقاتی در مورد استصحاب قسم دوم 93/10/23؛ استصحاب کلی قسم دوم 93/10/24؛ استصحاب کلی قسم سوم و چهارم 93/10/27؛ استصحاب قسم چهارم و استصحاب زمان 93/10/28؛ استصحاب زمان 93/10/29؛ استصحاب در زمانیات و امور قاره ی مقید به زمان 93/10/30؛ استصحاب در امور قاره و استصحاب احکام کلی شرعی 93/11/01؛ استصحاب احکام شرعیه ی کلیه 93/11/04؛ استصحاب در احکام شرعیه ی کلیه 93/11/05؛ استصحاب تعلیقی 93/11/06؛ استصحاب تعلیقی 93/11/07؛ استصحاب تعلیقی 93/11/08؛ دلیل بر عدم حجیّت اصل مثبت 93/11/11؛ حجیّت مثبتات اماره و استثنائات عدم حجیّت اصل مثبت 93/11/12؛ مستثنیات اصل مثبت و تطبیقات 93/11/13؛ تطبیقاتی در مورد اصل مثبت 93/11/14؛ مواردی که جزء اصل مثبت نمی باشند. 93/11/15؛ مواردی که نباید با اصل مثبت اشتباه شود 93/11/18؛ فی استصحاب تأخر الحادث 93/11/19؛ استصحاب در مجهولی التاریخ 93/11/20؛ استصحاب در مجهولی التاریخ 93/11/21؛ استصحاب تأخر حادث در جایی که یک حادث معلوم التاریخ است. 93/11/25؛ استصحاب تأخر حادث و تطبیقات 93/11/26؛ تطبیقاتی مبتنی بر استصحاب تأخر حادث 93/11/27؛ استصحاب در مسائل عقیدتی 93/11/28؛ استصحاب نبوت 93/11/29؛ دوران امر بین عمل به عام یا استصحاب حکم مخصص 93/12/02؛ دوران امر بین عمل به عام یا استصحاب حکم مخصص 93/12/03؛ شرایط جریان استصحاب 93/12/04؛ شرایط جریان استصحاب 93/12/05؛ شرایط جریان استصحاب 93/12/06؛ شرایط جریان استصحاب 93/12/09؛ نسبت اماره به استصحاب 93/12/10؛ تقدم دلیل استصحاب بر دلیل اصول عملیه ی شرعیه 93/12/11؛ تعارض استصحاب سببی و مسببی 93/12/12؛ جریان استصحاب در اطراف علم اجمالی 93/12/16؛ اجرای اصل در اطراف علم اجمالی و بحث قاعده ی ید 93/12/17؛ قاعده ی ید و دلیل بر حجیّت آن 93/12/18؛ دلالت روایات بر قاعده ی ید 93/12/19؛ حجیّت ید در مجهولة العنوان و معلوم الحدوث فسادا 93/12/20؛ استیلاء بر منافع، حقوق 93/12/23؛ حجیّت قول ذی الید 93/12/24؛ تطبیقات قاعده ی ید 93/12/25؛ مدعی و منکر در مورد ید 93/12/26؛ شهادت با استناد به ید و مواردی که ید حجّت نیست 93/12/27؛ قاعده ی تجاوز 94/01/08؛ مدرک قاعده ی تجاوز 94/01/09؛ مدرک قاعده ی تجاوز و گستره ی این قاعده 94/01/10؛ عدم وجود قاعده ای به نام فراغ در کنار قاعده ی تجاوز 94/01/15؛ دخول در غیر در قاعده ی تجاوز 94/01/16؛ مراد از غیر در قاعده ی تجاوز 94/01/17؛ معنای محل در قاعده ی تجاوز 94/01/18؛ اجرای قاعده ی تجاوز در اجزاء غیر مستقله 94/01/22؛ اجرای قاعده ی تجاوز در شک صحت و در شک در شروط 94/01/23؛ قاعده ی تجاوز در طهارات ثلاث 94/01/24؛ اجرای قاعده ی تجاوز در طهارات ثلاث 94/01/25؛ احکامی از قاعده ی تجاوز 94/01/26؛ فروعات و تطبیقاتی در قاعده ی تجاوز 94/01/29؛ اصالة الصحة 94/01/30؛ حجیّت اصالة الصحة 94/01/31؛ شرایط اجرای اصالة الصحة 94/02/01؛ شروطی که در اصالة الصحة معتبر است 94/02/05؛ مستثنیات اصالة الصحة و اصالة الصحة اصل است یا اماره 94/02/06؛ تقدم اصالة الصحة بر استصحاب و بحث قاعده ی قرعه 94/02/07؛ قاعده ی قرعه در کتاب و سنت 94/02/08؛ روایات داله بر قاعده ی قرعه 94/02/09؛ موارد اجرای قرعه 94/02/15؛ تتمه ی مباحث قرعه 94/02/16؛ تعارض ادله 94/02/19؛ توضیحاتی در مورد تزاحم 94/02/20؛ مرجحات باب تزاحم 94/02/21؛ نسبت امارات به اصول شرعیه 94/02/22؛ حکومت و تخصیص 94/02/23؛ علت تعارض در روایات اهل بیت 94/02/27؛ تعارض غیر مستقر و تقدیم اظهر بر ظاهر 94/02/28؛ صوری از تعارض غیر مستقر 94/02/29؛ صوری از تعارض غیر مستقر 94/02/30؛ صوری از تعارض غیر مستقر و تعارض در بیش از دو دلیل 94/03/02؛ مقتضای قاعده ی اولیه در متعارضین 94/03/03؛ مقتضای قاعده بر اساس قول به تصویب 94/03/04؛ مقتضای قاعده ی ثانویه در خبرین متعارضین 94/03/05؛ اخبار توقف و جمع بین این اخبار و اخبار تخیر 94/03/06؛ روایات داله بر تخییر بین دو خبر متعارض 94/03/09؛ روایات داله بر مرجحات 94/03/10؛ ترجیح در صفات راوی و روایت 94/03/11؛ مرجحات روایی در مقبوله ی عمر بن حنظله 94/03/12؛ مرجحات باب تعارض 94/03/16؛ آیا اخذ به مرجحات واجب است یا مستحب 94/03/17؛ جواز و عدم جواز تعدی به مرجحات غیر منصوص 94/03/18؛ تعارض در عامین من وجه 94/03/19؛ فرق عامین من وجه در باب اجتماع امر و نهی و تعادل و ترجیح 94/03/20

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی94-93

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14124&Itemid=167&lang=fa

 

در صفحه 486 این کتاب امده است :

 

ثانیا (1) : زمان در قاعده ی یقین هم ظرف است و نه قید. به این معنا که شک من در عدالت زید در جمعه است. بدین معنا که من با جمعه سر و کار ندارد نه با غیر جمعه و این دلیل نمی شود که جمعه قید باشد و فقط من با غیر جمعه کاری ندارم. مرحوم فشارکی تصور کرده است که من که با جمعه سر و کار دارم یعنی شک من مقید به این است که در شنبه نباشد. این مانند این است که من کسی را با عمامه دیده ام که فقط صدق می کند که دیدن من او را در این حال بوده است نه اینکه عمامه داشتن قید باشد. بین اینکه چیزی لا بشرط باشد و یا بشرط لا باشد فرق است. ما نحن فیه از باب لا بشرط است نه بشرط لا یعنی اینکه در شنبه نباشد.

 

بحث اخلاقی:

مرحوم سید محمد فشارکی اعلم علماء عصر خود بود و بعضی او را بر میرزای کوچک ترجیح می دادند. از مرحوم حاج شیخ نقل شده است که در عراق وبا آمده بود و افراد بسیار از بین رفتند. سپس می افزاد که او و مرحوم نائینی پای درس میرزای شیرازی بود و ناگهان محمد فشارکی وارد شد و فرمود: آیا مرا مجتهد و عادل می دانید؟ عرض کردیم بله. بعد اضافه کرد: من حکم می کنم که تمام شیعیانی که در سامراء هستند هر روز یک زیارت عاشورا بخوانند و ثواب آن را به نرجس خاتون هدیه کنند تا از فرزندش بخواهد که وبا را از مردم دفع کند.

ص: 486


1- المبسوط فی اصول الفقه، ج4، ص280.

 

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B3%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C94-93&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14124&page=486&chkhashk=C1A81FFFDB&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa