اساتید مشاور محمد فشارکی (مشارو آمار)،
|
دسترسی به فایل تمام متن |
: |
برای دستیابی به فایل تمام متن منبع، به "تالار منابع رقمی" مراجعه فرمایید. آدرس الکترونیکی منبع
|
شماره بازیابی |
: |
۵۱-۵۶۲۰ |
شماره کتابشناسی ملی |
: |
ایرانم۸۳-۱۷۳۸۱ |
شماره بازیابی |
: |
۵۱-۵۶۲۰ |
پدیدآور |
: |
خلجآبادی فراهانی، فریده |
عنوان و نام پدیدآور |
: |
بررسی مقایسهای تاثیر دو روش آموزش پیشگیری از ایدز (آموزش توسط گروه همسالان باگروه بزرگسالان) برروی آگاهی، نگرش و خود بسندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرتهران بااستفاده ازمدل تئوری شناختی - اجتماعی، سال ۱۳۸۱ - ۸۲[پایاننامه]محقق فریده خلجآبادی فراهانیاستاد راهنما فربد عبادی فرآذراساتید مشاور محمد فشارکی (مشارو آمار)، مهدی هدایت |
مشخصات نشر |
: |
تهران۱۳۸۲ |
مشخصات ظاهری |
: |
۱ ج.، (شمارهگذاری گوناگون): جدول، نمودار، پرسشنامه |
شناسه افزوده |
: |
عبادی فرآذر، فربد، استاد راهنما |
شناسه افزوده |
: |
هدایت، مهدی، استاد مشاور |
توصیفگر |
: |
ایدز آموزش پیشگیری نگرش دختران دانش آموزان دبیرستانی تهران ایران شناخت ورشهای آموزش ۱۱.مطالعات تطبیقی |
شناسه افزوده |
: |
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، دانشکده بهداشت |
چکیده |
: |
فارسی - انگلیسی نوجوانان وجوانان نسبت به بیماری ایدز و دیگر بیماریهای مقربتی آسیب پذیرتراز گروههای دیگر سنی میباشند، لذا برنامههای آموزشی مبتنی بر مدارس مورد توجه سیاستگزاران بهداشتی کشورهای مختلف منجمله کشورایران میباشد. باتوجه بهاین تئوری که نوجوانان مسائل حساس را (مانند مسائل مربوط به رفتارهای جنسی) باهمسالان خود راحت تر مطرح میکنند وتاثیر و فشار همسالان برنوجوانان بیش از بزرگسالان میباشد، تاثیر دو نوع مداخله آموزشی که یکی توسط خود نوجوانان و دیگری توسط بزرگسالان صورت میگیرد برارتقاآ سطح آگاهی، بهبود نگرش و خودبسندگی دانش آموزان بااستفاده از مدل آموزشی تئوری شناختی - اجتماعی مقایسه شدهاست. تابرای صرفهجویی در منابع محدود، فرد مناسب آموزش را برای تغییر و بهبود هریک از عناصر آگاهی، نگرش و خودبسندگی به آموزش و پرورش معرفی شود. این مطالعه، یک مطالعه نمیه تجربی میباشد که بر روی دانش آموزان دختر دبیرستانهای دولتی پایهدوم منطقه ۴ آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی ۱۳۸۱ - ۸۲ به اجرا در آمد بااستفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد ۴۴۱ نفر برای مطالعه انتخاب شدند بطوریکه ۱۴۷ نفر، ۱۴۳ نفرو ۱۵۱ نفر به ترتیب در گروههای مداخله همسالان، مداخله بزرگسالان و کنترل قرار گرفتهاند. بااستفاده از پرسشنامه بدون نام گروههای فوق مورد پرسشگری پیش از مداخله و یک ماه پس از مداخله قرار گرفتند نتایج نشان داد، میانگین آگاهی بطور معنیداری در هردو گروه مداخله آموزشی (همسالان و بزرگسالان) در پس از مداخله (پس آزمون) بامیانگین آگاهی در گروه کنترل اختلاف معنی داری دارد. .(P = 0.005) آنالیز واریانس، تستPosr hoc تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و هرکدام از گروههای مداخله (همسال و یا بزرگسال) نشان می دهد .(P = 0.01, P = 0.007) نتیجهاین یافته، تاثیر مثبت مداخله آموزشی توسط گروه همسالان و توسط گروه بزرگسالان (مشاورین مدرسه) درارتقاآ سطح آگاهی دانش آموزان نسبت به ایدز میباشد. درمقایسه دو بدوی گروه همسالان و بزرگسالان از نظر میانگین نمره آگاهی در پس آزمون بااستفاده ازPosr hoc مشاهده میشود که اختلاف معنیداری وجود ندارد .(P = 0.566) بنابراین فرضیه صفرمبنی بریکسان بودن دو گروه مداخله آموزشی (همسالان و بزرگسالان) برآگاهی دانش آموزان مورد بررسی مورد قبول واقع میگردد یافتهها همچنین نشان میدهد پیش از مداخله آموزشی و پس از آن هیچ اختلاف معنیداری در میانگین نمره نگرشی آسیب پذیری نسبت به بیماری ایدز در سهگروه مشاهده نمیشود .(P = 0.331) علت این که آموزش در دوگروه برنوع نگرش فوق تاثیر معنی دری ایجاد نکرد میتوان به مدت زمان کوتاه بحث گروهی و مداخله آموزشی نسبت داد در خصوص مقایسه تاثیر مداخلات آموزشی برنگرش دانش آموزان نسبت به طرد بیماران مبتلا به ایدز یافتههای مطالعه حاضر نشان میدهد، در پیش آزمون، اختلاف میانگین نمره نگرشی فوق درسهگروه معنیدار نمیباشد (P = 0.278) در حالیکه پس از مداخله، میانگین نمره نگرشی فوق در بین سهگروه اختلاف معنیدار پیدا می کند .(P =0.000) بااستفاده از تستPosr hoc، هر دوگروه مشاورین مدرسه و همسالان با گروه کنترل از نظر میانگین نمره نگرشی باهم اختلاف معنیدار دارند به ترتیب .(P =0.001 , P =0.003) اما درمقایسه دو به دو، ماینگین نمره نگرشی گروه مشاورین مدرسه و گروه همسالان درپس از مداخله باهم اختلاف معنیداری ندارند (P = 0.985) همچنین مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره خود بسندگی در دوگروه مداخله از پیش از مداخله به پس از مداخله افزایش مییابد. بااستفاده ازآنالیز واریانس، میانگین نمره خودبسندگی در سهگروه در پیش آزمون باهم اختلاف معنیدار داشته (P =0.016) که تستPosr hoc این اختلاف را بین گروه مشاورین مدرسه و گروه کنترل تشخیص می دهد (P =0.023)، درحالی که پس از مداخله، میانگین نمرات خود بسندگی بین سهگروه اختلافی ندارد این بهدلیل افزایش معنیدار نمره خودبسندگی در گروه بزرگسالان و کاهش مختصر نمره خود بسندگی درگروه کنترل در پس آزمون به نحوی است که معنیداری اختلاف بین میانگین نمره خود بسندگی در دوگروه بزرگسالان و کنترل را از بین میبرد، لذا مداخله آموزشی خودبسندگی در گروه بزرگسالان در مقایسه باگروه کنترل باعث ارتقا خود بسندگی در دانش آموزان گردیده است. از سوی دیگر هیچ اختلاف معنیداری بین دوگروه مداخله توسط همسالان و بزرگسالان ازنظر نمره خودبسندگی وجود ندارد. لذا پیشنهاد میگردد هر دوگروه مداخله آموزشی در برنامههای آموزشی ایدز بخصوص گروه بزرگسالان در آموزش مهارتهای زندگی و خود بسندگی بکار گرفته شوند. |
|
|
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=830406&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_
بررسی مقایسهای تاثیر دو روش آموزش پیشگیری از ایدز (آموزش توسط گروه همسالان باگروه بزرگسالان) برروی آگاهی، نگرش و خود بسندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرتهران بااستفاده ازمدل تئوری شناختی - اجتماعی، سال ۱۳۸۱ - ۸۲