ایضاح الکفایه: درسهای متن کفایه الاصول حضرت آیه الله فاضل لنکرانی جلد 4 - کتاب
[1]- مرحوم سیّد محمّد اصفهانی (سیّد فشارکی) که استاد مرحوم محقّق حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) بوده است یک راه سوّمی برای جمع بین حکم ظاهری و واقعی دارند که:
:
0
ایضاح الکفایه: درسهای متن کفایه الاصول حضرت آیه الله فاضل لنکرانی
مشخصات کتاب:
سرشناسه : فاضل لنکرانی، محمد، ۱۳۱۰ - ۱۳۸۶.
عنوان قراردادی : کفایه الاصول .شرح
عنوان و نام پدیدآور : ایضاح الکفایه: درسهای متن کفایه الاصول حضرت آیه الله فاضل لنکرانی/ بقلم محمد حسینی قمی.
مشخصات نشر : قم: دار الکتاب، ۱۳۷۳ -
مشخصات ظاهری : ۶ج.
شابک : ۳۵۰۰ ریال ؛ ۹۰۰۰ ریال(ج.۴، چاپ دوم) ؛ ۱۶۵۰۰ ریال: ج.۴،چاپ سوم 964-5594-11-1 :
یادداشت : کتاب حاضر شرحی بر کفایه الاصول محمدکاظم آخوند خراسانی است.
یادداشت : ج.۴ (چاپ دوم: ۱۳۷۴).
یادداشت : ج.۴ (چاپ سوم: ۱۳۷۸).
یادداشت : کتابنامه.
موضوع : آخوند خراسانی، محمدکاظم بن حسین، ۱۲۵۵ - ۱۳۲۹ق. . کفایه الاصول -- نقد و تفسیر
موضوع : اصول فقه شیعه
شناسه افزوده : حسینی قمی، محمد، ۱۳۳۵ - ، گردآورنده
شناسه افزوده : آخوند خراسانی، محمدکاظم بن حسین، ۱۲۵۵ - ۱۳۲۹ق . کفایه الاصول. شرح
رده بندی کنگره : BP۱۵۹/۸/آ۳ک۷۰۲۱۶ ۱۳۷۳
رده بندی دیویی : ۲۹۷/۳۱۲
شماره کتابشناسی ملی : م ۷۴-۸۴
ص: 1
عناوین اصلی کتاب شامل:
جلد اوّل؛ جلد دوم؛ جلد سوم؛ جلد چهارم؛ جلد پنجم؛ جلد ششم
- مشخصات کتاب
- اشاره
- اشاره
- [مقدمه]
-
مقصد ششم: امارات معتبره شرعی یا عقلی
- اشاره
- آیا مباحث قطع جزء علم اصول است؟
- تعریف مسئله اصولی
- مناسبت احکام مربوط به قطع با علم کلام
- مناسبت احکام مربوط به قطع با مسائل علم اصول
- اشکالات مصنّف به کلام شیخ اعظم قدس سرّه
- ایرادی بر کلام مصنّف رحمه اللّه
- [مبحث قطع]
- امارات غیر علمیّه
- اصل اوّلی در امارات حجّیّت است یا عدم حجّیّت؟
- از چه راههائی میتوان ظهور کلام را به دست آورد
- اجماع منقول
- [خبر واحد]
- حجّیت مطلق ظن
- مقدّمات پنجگانه دلیل انسداد
- مقصد هفتم [اصول عملیّه]
- فهرست موضوعی
https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1010762004&Itemid=167&lang=fa
ایضاح الکفایه: درسهای متن کفایه الاصول حضرت آیه الله فاضل لنکرانی جلد 4
تعداد نتایج از صفحه 1 تا 488 : 1
- سیّد محمّد اصفهانی (سیّد فشارکی) که استاد مرحوم محقّق حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) بوده است یک راه سوّمی
(صفحه 174)
ص: 174
کما لا یصح بأن الحکمین لیسا فی مرتبه واحده بل فی مرتبتین؛ ضروره تأخّر الحکم الظاهری عن الواقعی بمرتبتین [1].
______________________________
قطع به حکم انشائی که اثری ندارد.
پس آن حرمت احتمالی باید فعلیّتی داشته باشد بنابراین نمی توانیم حرمت محتمله را در مقام انشا راکد بگذاریم باید به مرحله فعلیّت رسیده باشد و شک در حکم فعلی در کار باشد تا آن وقت نوبت رجوع به: «کلّ شی ء لک حلال حتّی تعلم انّه حرام» برسد.
اکنون ما از طرفی شک در حکم فعلی شرب تتن داریم و از طرفی کلّ شی ء لک حلال ... حلّیّت را ثابت می کند. شما چطور بین حرمت فعلیّه و این اباحه و تحلیل جمع می کنید؟
بگویید ما یقین به آن حرمت که نداریم ما می گوئیم احتمالش را چگونه می دهید؟
مگر در امتناع اجتماع متنافیین بین صورت قطع و احتمال فرقی است؟ خیر.
انسان حتّی نمی تواند احتمال بدهد که یک حرمت فعلیّه با یک اباحه و تحلیل برطبق کلّ شی ء لک حلال حتّی تعلم انّه حرام جمع شده است.
و اگر بگویید حرمت محتمله به مرحله فعلیّت نرسیده است و شک در حکم انشائی داریم، می گوئیم کسی که شک در حکم انشائی دارد حقّ رجوع به اصل یا اماره ندارد زیرا مجرای اصول و امارات شک در حکم فعلیّه است.
پس این جمع مرحوم شیخ مشکل اجتماع متنافیین را حل نکرد.
آخرین روش در جمع بین حکم واقعی و ظاهری
[1]- مرحوم سیّد محمّد اصفهانی (سیّد فشارکی) که استاد مرحوم محقّق حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) بوده است یک راه سوّمی برای جمع بین حکم ظاهری و واقعی دارند که:
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD%20%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%87:%20%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D8%AA%D9%86%20%DA%A9%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%A2%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%20%D9%84%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%204&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1010762004&page=174&chkhashk=C8F8F1F724&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa