***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

مروری بر کفایه الاصول جلد 2 - کتاب

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۶:۰۷ ق.ظ

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 272 : 1


  • بیان سید فشارکی: حکم ظاهری توان مقابله با حکم واقعی را ندارد؛ زیرا حکم واقعی دو رتبه قبل از حکم واقعی
    (صفحه 80)

مروری بر کفایه الاصول جلد 2

مروری بر کفایه الاصول
مشخصات کتاب:
سرشناسه : حمیدی اصفهانی،مجتبی.
عنوان و نام پدیدآور : مروری بر کفایه الاصول/ تالیف مجتبی حمیدی اصفهانی.
مشخصات نشر : اصفهان: عطرعترت، 1399.
مشخصات ظاهری : 552ص.2ج
شابک : 978-600-114-067-9
وضعیت فهرست نویسی : فیپا
یادداشت : عربی.
یادداشت : کتابنامه: ص. ۵۱۱- ۵۲۰؛ همچنین به صورت زیرنویس.
یادداشت : نمایه.
موضوع : اصول فقه شیعه -- قرن ۱۴
رده بندی کنگره : BP۱۵۹/۸ /آ۳ ک۷ ۱۳۸۹
رده بندی دیویی : ۲۹۷/۳۱۲
ص: 1


عناوین اصلی کتاب شامل:
جلد 1؛ جلد 2

 

مروری بر کفایه الاصول جلد 2

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1015768002&Itemid=167&lang=fa

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 272 : 1


  • بیان سید فشارکی: حکم ظاهری توان مقابله با حکم واقعی را ندارد؛ زیرا حکم واقعی دو رتبه قبل از حکم واقعی
    (صفحه 80)

 

مصنف: این توجیه، بر این مبناست که حکم در مرتبه انشاء، اثری نداشته باشد، و لازم است به کمک دلالت اقتضا، تنزیل دوم را قائل شد، ولی اگر حکم در مرتبه انشا نیز ثمره داشته باشد مجالی برای دلالت اقتضا نخواهد بود.

2. شیخ در مقام جمع فرموده: «احکام مستفاد از امارات معتبره غیر علمی، فعلی هستند ولی احکام واقعی، انشائی هستند، بنابراین بین آن دو تنافی وجود ندارد»، در حالی که در امارات و اصول عملیه، احتمال فعلی بودن احکام واقعی نیز وجود دارد؛ زیرا اصول عملیه یا امارات، مربوط به شک در حکم فعلی واقعی است نه حکم انشائی.

بیان سید فشارکی: حکم ظاهری توان مقابله با حکم واقعی را ندارد؛ زیرا حکم واقعی دو رتبه قبل از حکم واقعی می باشد. ابتدا حکمی واقعی هست، سپس در آن شک می شود، و نوبت به حکم ظاهری می رسد.

پاسخ مصنف: حکم ظاهری توان مقابله با حکم واقعی ندارد، اما حکم واقعی چون در رتبه بالاتر قرار گرفته بر مراتب پایین تر، اشراف دارد، لذا با حکم ظاهری مقابله می کند، و تنافی این دو حکم، موجب اجتماع متنافیین در مرتبه حکم ظاهری می شود.

امر سوم: اصل عقلائی در حجیت امارات

اگر حجیت یک اماره غیر علمی مورد شک قرار گرفت، اصل عقلائی وجود دارد؛ زیرا شک در حجیت یک اماره غیر علمی، مساوق با قطع به عدم حجیت آن است و اصالت عدم حجیت جاری می شود.

بیان شیخ انصاری: در موارد شک، دو اثر دیگر هست که از انتفای آنها می توان به انتفای مؤثر (حجیت) پی برد: یکی صحت التزام به مؤدای طریق غیر علمی، و دیگری صحت اسناد.

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%20%DA%A9%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%202&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1015768002&page=80&chkhashk=3EB3E27BFD&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa