***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 539 : 1


  • به مهم درست است؟ مرحوم آخوند و مرحوم آقای حجت منکر بودند و مرحوم آقای سید محمد فشارکی و مرحوم میزای
    (صفحه 54)

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی 88-87

 

سرشناسه:شُبَیری (حسینی) زنجانی75 ، سید موسی،1306

عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی88-87 سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی.

به همراه صوت دروس

منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت

مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، 1396.

مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه

موضوع: خارج فقه

 

 

یکی از ممنوعات صائم ارتماس در آب است، این مسئله بین عامه و خاصه مطرح است و عامه بالاتفاق جایز می دانند و مشهور بین آنها مکروه نیز نمی دانند و فقط برخی مانند مالک و حسن و شعبی و احمد بن حنبل مکروه می دانند. مراد از این حسن که عامه نقل می کنند، حسن بصری است که از زمان امیر مؤمنان علیه السلام تا زمان حضرت باقر علیه السلام زندگی می کرده است. و مراد از حسن که امامیه نام می برند، ابن ابی عقیل است که معاصر کلینی است و در قرن چهارم قمری می زیسته است. در بین عامه کسی قائل به حرمت و مفطر بودن ارتماس نیست.

و در بین امامیه در این باره چهار یا پنج قول وجود دارد ؛ یک قول که در مورد آن دعوای شهرت عظیمه و حتی در برخی مانند غنیه دعوای اجماع شده، این است که ارتماس حرام و موجب قضاء و کفاره است. قول دیگر که قول مرحوم ابی الصلاح حلبی در کافی است و برخی نیز با ایشان موافقت کرده اند، این است که حرام و موجب قضاء هست و موجب کفاره نیست، ایشان ارتماس را در زمره موجبات قضاء و کفاره نمی آورد و در زمره موجبات قضاء نام نمی برد. مرحوم سلار در مراسم موجبات قضاء و کفاره را نام می برد که در میان آنها ارتماس نیست اما از این، نظر ایشان راجع به ارتماس استفاده نمی شود، از آنجا که نام نبرده، استظهار می شود که از قبیل موجبات قضاء و کفاره نیست اما این استفاده نمی شود که فقط موجب قضاء است و یا اصلاً موجب قضاء نیز نمی باشد. قول دیگر که قائلین به آن بسیارند، این است که تکلیفاً حرام است اما مبطل و موجب قضاء و کفاره نیست که می توان ادعا کرد که اولین کسی که به این قول تصریح دارد، مرحوم ابن ادریس در سرائر است، گرچه بسیاری از آقایان در مورد مرحوم ابن ادریس گفته اند که قائل به کراهت است اما این آقایان به کلام مرحوم ابن ادریس مراجعه نکرده اند، ظهور کلام ایشان در تحریم بسیار روشن است. و شاید بتوان گفت که قول به حرمت بدون قضاء و کفاره مشهور بین متأخرین است. و قول دیگر قول به کراهت است، این قول را بسیاری به مرحوم ابن ادریس و مرحوم سید مرتضی نسبت داده اند، اما کسی که قطعاً قائل به کراهت است، مرحوم شیخ طوسی در تهذیب است، و از آنجا که مرحوم کلینی در کافی بابی تحت عنوان «باب کراهیه الارتماس» عنوان نموده، می توان استطهار نمود که ایشان نیز قائل به کراهت است. در اینجا در میان این روایات کراهت علاوه بر صائم، محرم را نیز نام برده، ولی در کتاب الحج در مورد محرم کراهت تعبیر نمی کند، چون درباره محرم به طور مسلم ارتماس حرام است، آنجا تعبیر می کند «باب أنه لا یرتمس المحرم فی الماء»، کأنه خواسته بگوید که روایتی که هر دو را با هم آورده، نسبت به یکی کراهت و نسبت به دیگری حرمت است. مرحوم علامه در منتهی از ابن ابی عقیل مطابق با جمهور عامه نفی کراهت را نقل کرده، اما عده ای که گمان دارم مرحوم علامه در برخی کتب از آنان باشد، این قول به کراهت را از حسن یا عمانی که مراد ابن ابی عقیل است نیز نقل کرده اند، و احتمالاً اولین کسی که فتوای به کراهت مرحوم ابن ابی عقیل را نقل کرده، مرحوم فاضل آبی در کشف الرموز است که معاصر مرحوم علامه است و یک نحو تقدم فی الجمله ای بر ایشان دارد، کشف الرموز در زمان مرحوم محقق تألیف شده است. خلاصه، اگر گفتیم مرحوم ابن ابی عقیل قائل به نفی کراهت است، در امامیه پنج قول، و اگر گفتیم قائل به کراهت است و یا مانند برخی فقط گفتیم که قائل به قضاء و کفاره نیست و چیزی درباره قائل به کراهت بودن یا نبودن نگفتیم، چهار قول در مسئله هست.

ص: 1

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی 88-87

 

 

 

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی88-87
مشخصات کتاب:
سرشناسه:شُبَیری (حسینی) زنجانی75 ، سید موسی،۱۳۰۶
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی88-87 سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج فقه

عناوین اصلی کتاب شامل:
متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 14 مهر ماه 87/07/14؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 15 مهر ماه 87/07/15؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 16 مهر ماه 87/07/16؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 21 مهر ماه 87/07/21؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 22 مهر ماه 87/07/22؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 23 مهر ماه 87/07/23؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 24 مهر ماه 87/07/24؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 27 مهر ماه 87/07/27؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 28 مهر ماه 87/07/28؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 29 مهر ماه 87/07/29؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 30 مهر ماه 87/07/30؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 1 آبان ماه 87/08/01؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 5 آبان ماه 87/08/05؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 6 آبان ماه 87/08/06؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 7 آبان ماه 87/08/07؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 8 آبان ماه 87/08/08؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 11 آبان ماه 87/08/11؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 12 آبان ماه 87/08/12؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 13 آبان ماه 87/08/13؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 14 آبان ماه 87/08/14؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 15 آبان ماه 87/08/15؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 19 آبان ماه 87/08/19؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 21 آبان ماه 87/08/21؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 22 آبان ماه 87/08/22؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 25 آبان ماه 87/08/25؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 26 آبان ماه 87/08/26؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 27 آبان ماه 87/08/27؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 28 آبان ماه 87/08/28؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 29 آبان ماه 87/08/29؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 2 آذر ماه 87/09/02؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 3 آذر ماه 87/09/03؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 4 آذر ماه 87/09/04؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 5 آذر ماه 87/09/05؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 6 آذر ماه 87/09/06؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 10 آذر ماه 87/09/10؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 11 آذر ماه 87/09/11؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 12 آذر ماه 87/09/12؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 13 آذر ماه 87/09/13؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 23 آذر ماه 87/09/23؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 24 آذر ماه 87/09/24؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 25 آذر ماه 87/09/25؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 26 آذر ماه 87/09/26؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 2 دی ماه 87/10/02؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 3 دی ماه 87/10/04؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 4 دی ماه 87/10/04؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 23 دی ماه 87/10/23؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 24 دی ماه 87/10/24؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 25 دی ماه 87/10/25؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 28 دی ماه 87/10/28؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 30 دی ماه 87/10/30؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 1 بهمن ماه 87/11/01؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 2 بهمن ماه 87/11/02؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 5 بهمن ماه 87/11/05؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 6 بهمن ماه 87/11/06؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 7 بهمن ماه 87/11/07؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 8 بهمن ماه 87/11/08؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 9 بهمن ماه 87/11/09؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 12 بهمن ماه 87/11/12؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 13 بهمن ماه 87/11/13؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 14 بهمن ماه 87/11/14؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 16 بهمن ماه 87/11/16؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 19 بهمن ماه 87/11/19؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 20 بهمن ماه 87/11/20؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 21 بهمن ماه 87/11/21؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 11 اسفند ماه 87/12/11؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 14 اسفند ماه 87/12/14؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 17 اسفند ماه 87/12/17؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 18 اسفند ماه 87/12/18؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 20 اسفند ماه 87/12/20؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 21 اسفند ماه 87/12/21؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 24 اسفند ماه 87/12/24؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 26 اسفند ماه 87/12/26؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 27 اسفند ماه 87/12/27؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 15 فروردین ماه 88/01/15؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 16 فروردین ماه 88/01/16؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 23 فروردین ماه 88/01/23؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 26 فروردین ماه 88/01/26؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 31 فروردین ماه 88/01/31؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 12 اردیبهشت ماه 88/02/12؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 13 اردیبهشت ماه 88/02/13؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 14 اردیبهشت ماه 88/02/14؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 15 اردیبهشت ماه 88/02/15؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه 88/02/16؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 21 اردیبهشت ماه 88/2/21؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 22 اردیبهشت ماه 88/02/22؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه 88/02/23؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 26 اردیبهشت ماه 88/02/26؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 27 اردیبهشت ماه 88/02/27؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه 88/02/30؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 2 خرداد ماه 88/03/02؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 3 خرداد ماه 88/03/03؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 4 خرداد ماه 88/03/04؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - شنبه 9 خرداد ماه 88/03/09؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - یکشنبه 10 خرداد ماه 88/03/10؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - دوشنبه 11 خرداد ماه 88/03/11؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - سه شنبه 12 خرداد ماه 88/03/12؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی - چهارشنبه 13 خرداد ماه 88/03/13

 

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14156&Itemid=167&lang=fa

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 539 : 1


  • به مهم درست است؟ مرحوم آخوند و مرحوم آقای حجت منکر بودند و مرحوم آقای سید محمد فشارکی و مرحوم میزای
    (صفحه 54)

 

 

(سؤال و پاسخ استاد دام ظله) : محصلات شرعی که خیلی روشن است، در محصلات عرفی حرف هست، گاهی بعضی چیزها بالدقه معلوم می شود که از قبیل محصل مرکب یا بسیط است، بساطت و ترکب بالدقه العقلیه معلوم می شود، عرف یک جور می فهمد و حقیقت این است که حکم یکسانی دارد. «مسئله 42 : اذا کان جنباً و توقف غسله علی الارتماس انتقل الی التیمم اذا کان الصوم واجباً معیناً و ان کان مستحباً أو کان واجباً موسعاً وجب علیه الغسل و بطل صومه». در این عبارت تسامحی شده که فرض منحصر گرفته شده، اما شارحین و محشین به آن توجه ننموده اند، در اینکه ارتکاب یک محرم یا ترک واجب وظیفه را از غسل و وضو به تیمم منتقل می کند، بحثی نیست، ولی لفظ اطلاق دارد و شامل جنابت در عصر روزه واجب معین و بعد از خواندن نماز ظهر و عصر می شود، در حالی که فرض منحصر نیست و می تواند بعد از افطار غسل کند، این قید نیز باید آورده شود که این انتقال به تیمم در صورتی است که به تحصیل طهارت در روز موظف باشد. ذیل عبارت که قائل به بطلان شده، بنابر مبنای خود ایشان است که ارتماس را مبطل می داند.

مرحوم آقای نائینی در اینجا حاشیه ای دارد و می فرماید با غسل و نیت غسل روزه باطل نمی شود بلکه با نفس وجوب غسل باطل می شود، حتی در صورتی که نخواهد غسل کند، روزه باطل است.

مرحوم آقای خوئی در ادامه این مطلب بیانی دارد که با امر ترتبی در صورت مخالفت با وظیفه ارتماس صحت روزه را اثبات می کند. از قدیم مخالفت امر ازاله نجاست از مسجد و صحت یا عدم صحت نماز مورد بحث بوده است، قدماء می گفتند اگر امر به شی ء را مقتضی نهی از ضد بدانیم، باطل می شود. مرحوم شیخ بهائی مطلبی فرموده که از آن تاریخ به بعد معرکه آراء شده است، ایشان فرموده که ما نمی گوئیم امر به شی ء مقتضی نهی از ضد است، ولی در عین حال، چون عبادت را می خواهیم تصحیح کنیم، فقط منهی نبودن مصحح نیست و نیاز به امر نیز دارد و امر به شی ء مستلزم عدم امر به ضد هست، پس، امر به شی ء را مقتضی نهی از ضد بدانیم یا ندانیم، نماز باطل است. متأخرین با دو راه تصحیح نموده اند و مرحوم آقای خمینی راه سومی نیز فرموده است ؛ یکی این است که گفته اند عبادات احتیاج به امر ندارد و ملاک نیز کافی است، و نمازی که مزاحم با ضد است، از نظر اثر نمازی همان نماز است و فرقی ندارد و ملاک آن هست گرچه به دلیل امر به ضد آن بدون امر شده است، مانند نجات عبد یا پسر مولی از غرق شدن که اینطور نیست که نجات عبد هیچ مصلحت نداشته باشد و نجات و عدم نجات او یکسان باشد، مصلحت استنقاذ وجود دارد اما امر بالفعل ندارد و به اهم متوجه شده است، لذا اگر یکی از متزاحمین فوت شود، قضاء دارد، اگر مصلحت نداشته باشد، قضاء نیز ندارد، صحت عبادت متوقف به ثبوت امر نیست و ملاک نیز کافی است. راه دوم که بحث های عمیقی در آن شده، این است که با بودن امر به اهم، توجه امر به مهم به طور مقید اشکال ندارد و توجه امر به آن علی وجه الاطلاق اشکال دارد، اینطور امری درست است که اگر پسر مولی را استنقاذ نکند، عبد او را استنقاذ کند، به نحو ترتب در فرض عصیان امر به اهم، امر مشروط به اتیان امر به مهم بشود. مرحوم آقای خمینی می فرماید امر مطلق نیز اشکالی ندارد که ما امر مطلق را قبول نداریم، حالا ما اینها را ما بحث نمی کنیم، چون بحث ها خیلی طولانی است، فعلاً مضیق را بحث می کنیم، گفته اند امر مشروط درست است و در نتیجه اگر هیچکدام را استنقاذ نکرد، هم به ترک اهم و هم به ترک مهم معاقب است، این مورد بحث قرار گرفته که آیا امر مشروط به مهم درست است؟ مرحوم آخوند و مرحوم آقای حجت منکر بودند و مرحوم آقای سید محمد فشارکی و مرحوم میزای شیرازی قائل شدند و شاگردان مرحوم فشارکی نوعاً این مطلب را پذیرفتند که امر مشروط اشکالی ندارد و اگر ملاک را کاشف یا کافی ندانیم، با امر صحت عبادت را اثبات می کنیم، می گوئیم از اطلاقات ادله آن که می توانیم درباره مهم رفع ید کنیم، این است که امر مطلق ندارد اما برای اینکه در مهم به طور کلی و حتی به نحو مشروط امر ساقط است، دلیل نداریم و اخذاً به اطلاقات ادله امر مهم، تقییدی می زنیم، به این ترتب می گویند.

ص: 54

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D9%81%D9%82%D9%87%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%20%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20(%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C)%20%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C%2088-87&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14156&page=54&chkhashk=7043CB0A32&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۲