***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر هاشمی فشارکی، داروساز و کارشناس کمیته تجویز مصرف منطقی دارو در این زمینه گفت:

صفحه اصلی » اجتماعی »

بررسی اثرات مصرف خودسرانه داروهای آرام بخش؛

مصرف مداوم داروهای مسکن و اعصاب اعتیاد آور است/ هشدار درباره سوء مصرف داروهای مخدر و آرام بخش

یکی از مشکلاتی که در جوامع پیشرفته و دیگر جوامع وجود دارد، مشکل استفاده غیرمنطقی از داروها توسط افراد جامعه است، بسیاری از اشخاص می خواهند هر مشکلی را با خوردن قرص حل کنند که باور اشتباهی است.

daroo2

تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - سه شنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲

چاپ خبر

  

به گزارش صاحب نیوز، همواره دارو برای درمان بیماری به کار می رود اما گاهی اوقات بعضی از افراد بدون اینکه بیماری خاصی داشته باشند صرفا برای ایجاد آرامش شادابی و برای ایجاد حس سرخوشی و دوری از غصه های زندگی سراغ دارو می روند و عمدتا داروهای آرام بخش می خورند.

اثرات مصرف خودسرانه داروهای آرام بخش طبق تحقیقات انجام شده بسیار شدیدتر از اعتیاد به مواد مخدر است و بدون شک مصرف داروها هنگام بروز بیماری، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات برای مقابله با مشکل و درمان آن است.

* سوء مصرف داروهای مخدر و آرام بخش

وقتی صحبت از مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو می‌شود، آن وقت است که زنگ خطر سلامت به صدا در می‌آید، چرا که متخصصان اعتقاد دارند مصرف خودسرانه داروها نه ‌تنها بیماری را بهبود نمی‌بخشد، بلکه می‌تواند عوارض متعددی را نیز در پی داشته باشد.

در این میان، مسکن‌ها یکی از پرطرفدارترین داروهایی هستند که خودسرانه و بدون تجویز پزشک برای هر نوع درد و در هر سن و سالی مصرف می‌شوند، غافل از این‌که مصرف بی‌رویه و نادرست این داروها هم می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد. البته عده‌ای هم سعی می‌کنند به جای قرص و کپسول، با استفاده از شیاف‌ها و آمپول‌های مسکن، عوارض را کاهش دهند، در حالی که نمی‌دانند این داروها هم بی‌خطر نیست.

دکتر هاشمی فشارکی، داروساز و کارشناس کمیته تجویز مصرف منطقی دارو در این زمینه گفت: یکی از مشکلاتی که در جوامع پیشرفته و جامعه است مشکل استفاده غیرمنطقی از داروها توسط افراد جامعه است،
بسیاری از اشخاص می خواهند هر مشکلی را با خوردن قرص حل کنند که باور اشتباهی است، در جامعه روش های بسیاری هست که افراد می توانند احتیاج به مصرف مداوم دارو را نداشته باشند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر به دلیل عدم تحمل درد افراد با کوچکترین دردی به سمت داروهای ضد درد می رود، مسکن هایی نظیر استامینوفن کدوئین و ترامادول مسکن هایی هستند که به شدت ایجاد اعتیاد می کنند، در طولانی مدت مصرف این مسکن ها مشکلات گوارشی، چشمی و … را به وجود می آورد، کنترل درد و تحمل درد روش های غیر دارویی نیز دارد و باید اشخاص تلاش کنند که به این سمت پیش بروند.

* مراجعه به داروخانه ها و مطالبه داروهای خواب آور

کارشناس کمیته تجویز مصرف منطقی دارو عنوان کرد: تمام داروهای مسکن با ترکیبات کدئین و ترکیبات مشابه با مرفین، ترامادول دارند به شدت باعث اعتیاد می شوند و باید همه این داروها باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

وی ادامه داد: یکی از متداول ترین مراجعات برای گرفتن داروهای اعصاب، مشکل کم خوابی و بی خوابی اشخاص است، یکی از داروهای جدید برای درمان بی خوابی زولپیدم است که خوشبختانه زولپیدم عوارضی مثل خواب آلودگی در طول روز را ایجاد نمی کند اما باید مصرف محدود و زیر نظر پزشک انجام شود، مصرف طولانی مدت این دارو هم توصیه نمی شود.

فشارکی تاکید کرد: بسیاری از افراد داروها آلپرزولام، کلونازپام را هم زیاد مصرف می کنند، متأسفانه این داروها ایجاد وابستگی می کند، بیمار به مرور معتاد شده و بدون مصرف دارو نمی تواند بخوابد، سپس مصرف را بیشتر می کند، مشکلات مصرف این نوع داروها این است که شخص در طول روز احساس خواب آلودگی می کند.

وی با بیان اینکه بخشی از عمده مراجعاتی که به داروخانه ها می شود برای مطالبه داروهای خواب آور بوده و لازم است که مصرف داروهای خواب آور زیر نظر پزشک متخصص تجویز و مصرف شوند، گفت: در مورد مصرف قرص دیازپام با دو مشکل مواجه هستیم یکی ایجاد تحمل و و نکته دیگر وابستگی روحی است، فرد در مصرف ممتد به این نتیجه می رسد که اصلا بدون این قرص نمی تواند بخوابد.

* آگاهی از خطرات ناشی از داروهای ضد اضطراب حائز اهمیت است

برای درمان اختلالات اضطرابی، انواع بسیار مختلفی از داروها از جمله داروهای سنتی ضد اضطراب مانند «بنزودیازپین‌ها» و گزینه‌های جدیدتری مانند داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود. هرچند این داروها می‌توانند بسیار موثر باشند، اما اختلالات اضطرابی را درمان نمی‌کنند. تاثیر این داروها صرفا تسکین موقتی اضطراب است، از این‌رو قادر به درمان علت اساسی اختلال اضطرابی نیست. غالبا پس از قطع مصرف این داروها، علایم اضطراب مجددا با تمام قوا بازمی‌گردد، لذا آگاهی از خطرات ناشی از داروهای ضد اضطراب بسیار حائز اهمیت است.

به گفته دکتر فشارکی؛ داروهای ضد اضطراب دو دسته متفاوت هستند، بخشی از این داروها می توانند ایجاد وابستگی کنند مثل گروه دیازپین ها که با ترکیبات ضد اضطراب خاص استفاده می شود و داروهای دیگری ایجاد اعتیاد نمی کنند اما باید زیر نظر پزشک متخصص اعصاب و روان مصرف شوند.

کارشناس کمیته تجویز مصرف منطقی دارو افزود: برخی از دانشجویان در شب امتحان داروی ریتالین مصرف می کنند که باعث دو حالت تمرکز حواس و بیداری آنها می شود و احساس خستگی و خواب آلودگی ناشی از مطالعه را کمتر احساس می کنند. ریتالین در بیماری هایی مثل بیش فعالی هم استفاده می شود. ریتالین از لحاظ ساختمان شیمیایی متفاوت است، بیماران بیش فعالی که نیازمند دارو هستند ریتالین را زیر نظر پزشک استفاده می کنند در این صورت مشکلی ایجاد نمی شود، اما مصرف ریتالین برای افراد عادی اعتیاد و وابستگی را به دنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون با پدیده مصرف غیر منطقی داروها روبه رو هستیم، مهم ترین این موارد داروهای ضد درد، ضد استرس و کمک کننده به خواب است که فرد بدون تجویز و غیر منطقی مصرف می کند، این مصرف خودسرانه در آینده برای سلامتی افراد مضرّ است و باعث می شود تا فرد به سمت اعتیادهای خطرناکی مثل اعتیاد به هروئین و حشیش برود، بنابراین لازم به یادآوری است که استفاده بی رویه داروهای اعصاب بدون نظر پزشک منشأ اعتیاد می شود.

انتهای پیام/ آرمان زنان/ الف

 

https://sahebnews.ir/589602/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%B5%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF.htm