***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

لزوم صدور پروانه جدید برای کارشناسان حقوقدان

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۲ ق.ظ

دکتر محمد جعفری فشارکی

           کد خبر : 19334

  • 14 اردیبهشت 1400 - 14:550

اختصاصی گفتگو وکالت

یک کارشناس رسمی دادگستری در گفت و گو با عصر قانون مطرح کرد؛

لزوم صدور پروانه جدید برای کارشناسان حقوقدان

محمد جعفری فشارکی: به نظر من باید پروانه  جدیدی برای کارشناسان حقوقدان صادر شود . این افراد بسیار بهتر می توانند به قاضی کمک کنند چون حتی می توانند مشورت های  حقوقی هم به قاضی بدهند اما باید شرایطی مهیا شود که کارشناسان به دلیل اظهار نظری که انجام داده است دادگاهی نشوند.

لزوم صدور پروانه جدید برای کارشناسان حقوقدان

عصر قانون/ 

یک کارشناس رسمی دادگستری  در گفت و گو با عصر قانون گفت:« کارشناسان در حقیقت در مسائلی که دارای بعد فنی هستند بازوی کارشناسی قاضی محسوب می شوند، البته در حال حاضر کارشناسان حکم باز پرس هم دارند یعنی در عمل قضات از کارشناسان انتظارات بازپرسی و بازدید محلی هم دارند و در برخی از موارد در بعد حقوقی هم از کارشناسان سوالاتی پرسیده میشود.»

محمد جعفری فشارکی افزود:« من فکر می کنم با توجه به اینکه کارشناسان می توانند در حل پرونده ها بسیار کمک کننده باشند باید یک مقدار دست کارشناسان باز گذاشته شود. برخی کارشناسان که تحصیلات حقوقی هم دارند می توانند کمک بیشتری به قاضی ارائه بدهند اما به دلیل مسائل شکایتی که علیه کارشناسان وجود دارد و بعضا کارشناسان متهم می شوند به اینکه پا توی کفش قاضی کرده اند،این موضوع سبب می شود که کارشناسان بسیار محتاطانه عمل کنند. نظر کارشناس یک نظر مشورتی است و قاضی می تواند این نظر را بپذیرد یا نپذیرد، اما نظرات یک کارشناس می تواند روی حل مسئله تاثیر گذار باشد به شرط اینکه قوانین در خصوص عملکرد کارشناسان اصلاح شود.»

وی تصریح کرد:« در برخی از پرونده ها کارشناس حکم چشم قاضی را دارد، یعنی زمانی که قاضی باید در پرونده ای خودش حضور پیدا کند اما به دلیل کثرت پرونده ها عملا امکان چنین موضوعی فراهم نیست کارشناسان به عنوان چشم قاضی حضور پیدا می کند و آنچه را که رویت کرده اند به اطلاع قاضی می رسانند.»

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص قوانینی که نیازمند به اصلاح هستند گفت:« یکی از قوانینی که در خصوص کارشناسان وجود دارد و به نظر من باید مورد اصلاح قرار بگیرد این است که کارشناسان حق اظهار نظر حقوقی ندارند. من فکر میکنم ما به تیپ خاصی از کارشناسان نیاز داریم که تحصیلات حقوقی دارند و می توانند مشاوره های حقوقی به قضات ارائه بدهند. از طرف دیگر شکایت های بسیاری از کارشناسان صورت می گیرد و در واقع راه شکایت از کارشناسان باز است به همین دلیل هم در خیلی از پرونده ها، سازمان ها برای اینکه کارشناسان را مطیع خود کنند در هر پرونده ای بدون دلیل از کارشناسان شکایت می کنند؛ دادسرای انتظامی کارشناسان هم به این شکایت ورود می کند. در حال حاضر برخی دستگاه ها مثل شهرداری در امر شکایت از کارشناس شهره شده اند و در برخی از موارد اول پرونده به کارشناس می گویند اگر به نفع من ننویسی از تو شکایت می کنم! باید جلوی این موضوع گرفته شود، کارشناسان الان به حمایت های قضائی و قانونی نیازمند هستند.باید محدودیت هایی برای شکایت از کارشناسان به وجود بیاید و یا اینکه حداقل هزینه ای برای این شکایت ها مطرح شود که تا این حد شکایت از کارشناس راحت نباشد. این شکایت ها سبب شده تا کارشناسان روی مسئله امنیت شغلی بسیار نگران باشند. این مسئله باعث شده است که خیلی از کارشناسان ما بسیار محتاطانه نظرات کارشناسی خود را ارائه بدهند.  »

جعفری فشارکی تاکید کرد:« به نظر من باید پروانه  جدیدی برای کارشناسان حقوقدان صادر شود . این افراد بسیار بهتر می توانند به قاضی کمک کنند چون حتی می توانند مشورت های  حقوقی هم به قاضی بدهند اما باید شرایطی مهیا شود که کارشناسان به دلیل اظهار نظری که انجام داده اند دادگاهی نشوند.»

 

 

 

 لینک کوتاه : https://www.asrghanoon.ir/?p=19334

 

پایگاه خبری عصر قانون | Asr Ghanoon News Agency

 

https://www.asrghanoon.ir/%d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d8%b5%d8%af%d9%88%d8%b1-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%ad/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۱۶