***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

ملاحظات راهبردی پایداری شهری در طرح جامع شهرها

 

Title :
 

Developing considerations for Urban stability

in city's comprehensive plan

By :

Seyed Javad Hashemi Fesharaki Ph.D

1399

آیه 80 از سوره مبارکه انبیاء:

« و علمناه صنعه لبوس لکم لتحصنکم من بأسکم فهل انتم شاکرون »

و ما به او (حضرت داود علیه السلام) ساخت زره را تعلیم نمودیم

تا شما را از آسیب جنگ در امان بدارد،

پس آیا از شکر گزارانید؟

امام علی (علی ) :

« شَرُّ الاوطان ما لَم یأمَن فِیه‌القُطّان »

بدترین اوطان، وطنی است ،که ساکنانش در آن ایمن نباشد

مقدمه مولف

یا مالک البلد الامن والامان

موضوع دفاع غیر عامل در جهان از قدمتی به اندازه تاریخ حیات موجودات زنده بر خوردار است .موجودات زنده از بدو حیات ، جهت بقاء خود ، قبل از استفاده از چنگ و دندان و نیش وغیره، از شیوه های استتار ، اختفاء وفریب و امثالهم استفاده میکنند ، انسانهای اولیه نیز برای در امان ماندن از تهاجم حیوانات وحشی و دیگر دشمنان همنوع خود به غارها و بالای درختان و دیگر مامن های طبیعی پناه می بردند . وبه مرور زمان که نوع و شدت تهدیدات علیه جوامع افزایش پیدا کرد ، شیوه های دفاع غیر عامل نیز تغییریافت .و استفاده از برج و بارو و قلعه و خندق و ... نیز گسترش یافت . امروزه نیز بدلیل گسترش نا امنی و جنگ در جهان ، بسیاری از کشور ها ی جهان و از جمله کشورمان که تجربه گرانبهای جنگ تحمیلی 8 ساله را بهمراه دارد ،به  ملاحظات دفاع غیر عامل اهتمام ویژه ای دارد . و به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

از نظر جامعه شناسان ، جنگ وتهدید به عنوان یکی از عناصر پایدار تاریخ بشری، پدیده و واقعیتی اجتماعی قلمداد شده است. بشر در طول 5 هزار سال تاریخ تمدن وزندگی خود ، با بیش از 14هزار جنگ مواجه شده ودر جریان این جنگها ، بیش از 4ملیارد انسان جان خودرا ازدست داده اند.در گذرچندین هزار سال تمدن بشری، تنها 268 سال بدون جنگ ومناقشه بوده است. در قرن بیستم بیش از 220 جنگ به وقوع پیوسته وبیش از 200 میلیون تلفات انسانی داشته است.(پدافند غیرعامل، 1384 : 1)در کمتر از یک قرن پیش ، زمانی که جنگ بین دو کشور در می گرفت، ماهها وشاید سالها طول میکشید تا یکی از ارتشهای درگیر بتواند شهری را مستقیما مورد حمله قرار دهد ، ولی امروزه در همان ساعات اولیه جنگ ، شهرها آماج حملات قرار میگیرند وغیرنظامیان خود را درگیر یک جنگ تمام عیار می بینند. (موحدی نیا ، 1385 : 155 )میهن اسلامی طی سالیان گذشته شاهد چهار جنگ مهم ( جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران ، جنگ اول غربیها با عراق، جنگ واشغال افغانستان و عراق توسط غربیها)  ( وهمچنین اشغال افغانستان توسط شوروی وحمله صدام به کویت) بوده است ووقوع مناقشات وجنگ های دیگر با اهداف ژئوپلیتیک ، مهار ، محاصره ومقابله با انقلاب اسلامی جزء اهداف راهبردی استکبار جهانی است.( پدافند غیرعامل، 1384 :1)در پرونده سیاه تجاوز هوایی وموشکی رژیم بعث عراق طی نزدیک به هشت سال به شهرها ونقاط مسکونی ایران ، ارقام وحشتناک وتکان دهنده بیش از 60 هزار شهید ومجروح ثبت شده است که بسیاری از این شهدا و مجروحان را کودکان ، زنان ، بیماران بستری شده در بیمارستانها ، دانش آموزان مدارس وسالخوردگان تشکیل می دهد . (موحدی نیا ، 1385 : 159 )

شهروندان یک کشور را افرادی تشکیل می دهند که نمی توان همه آنها را نیروی جنگی فعال به حساب آورد، مثل کودکان و نوجوانان ، زنان وافراد مسن ، بنابراین راه حلهایی از قبیل ایجاد پناهگاههای امن خانگی یاعمومی، آشنایی با انواع حملات هوایی ، آموزشهای توجیهی نظامی و فرهنگ سازی وسایر اقدامات اساسی واصولی باید مورد توجه خاص قرار گیرد .(همان  : 157)وعلیرغم ممنوعیت حمله به مناطق مسکونی براساس کنوانسیونهای بین المللی ،متاسفانه حقایق وتجارب گذشته مبین انست که شهرها همواره در معرض تهدید دشمن قراردارند.

امروزه شکل گیری شهرها براساس طرح جامع شهر، بعنوان یک سند بالادستی برای توسعه شهر بوده و از آنجا که طرح جامع شهر بر اساس تحولات اجتماعی، اقتصادی وسیاسی جامعه، مطالعه ، برنامه ریزی و طراحی وسپس اجرا می گردد  لذا ضرورت دارد ملاحظات راهبردی دفاع غیر عامل در طرح جامع شهر در برابر تهدید ناهمطراز مدون وملاک عمل مدیران وبرنامه ریزان شهری قرارگیرد.

    نظر به تهدیدات روز افزون دشمن علیه کشور اسلامیمان و با توجه به تجارب جنگهای اخیر، دشمن در زمان وقوع جنگ ، علاوه بر حمله به مراکز حیاتی و حساس کشور ، با حملات هوایی و موشکی به شهرها شروع کرده و در طول دوره تهاجم ،  آنرا تداوم داده و در انتهای مرحله تهاجم زمینی و اشغال سرزمینی نیزبه دنبال تصرف شهرها می باشد.لذا کاهش آسیب پذیری های شهرها با اعمال ملاحظات دفاع غیر عامل سبب ناکامی دشمن در اهداف تهدیدات علیه شهرها خواهد شد .بنابراین اعمال ملاحظات راهبردی دفاع غیر عامل در طرح جامع شهرهای کشور دربرابر تهدید ناهمطراز در تحقق این هدف متعالی بسیار حائز اهمیت واثر گذار می باشد. این ملاحظات، آسیب پذیریهای شهر را در برابر تهدیدات دشمن کاهش و ایمنی شهر را در شرایط جنگ افزایش داده و علاوه بر افزایش روحیه واعتماد شهروندان ، سبب بازدارندگی موثر در اهداف پلید دشمن می گردد . اساسا کشور ما بدلیل قرار داشتن در معرض تهدید دشمنان اسلام ، بایستی همواره شهر های آن چون دژی مقاوم در برابر تهدیدات دشمن بتواند استوار وپایدار باقی بماند .

 علیرغم کاهش رشد جمعیت در دهه اخیر ، جمعیت  کشوربا رشد مواجه بوده، و شهرهای کشور با توسعه فزاینده ای مواجه هستند . و طرح های جامع شهری به عنوان یک سند بلند مدت فرادستی مرجعی تعیین کننده و جهت دهنده کمیت و کیفیت توسعه شهر ( در گسترش ارتفاع و سطوح شهر) می باشند.

طرح جامع ، طرحی کلبدی، فضایی است که با بهره گیری از تحولات اجتماعی، اقتصادی وسیاسی جامعه به بهبود سازمان فضایی شهر ورفاه اجتماعی مردم می پردازد.به عبارت دیگر هدف عمده طرحهای جامع ، ایجاد نظم فضایی در شهر است.(سعید نیا، 1382 : 37 )     از سال 1345 تا 1385 تعداد 486 طرح جامع شهری به تصویب شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران  رسیده است ( مقررات شهرسازی ومعماری ، 1387 : 75 الی 89 )وپس از سال 1385 نیز هر ساله تعدادی از طرحهای جامع شهرها بدون لحاظ شدن ملاحظات مدون دفاع غیر عامل به تصویب شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران میرسدکه می تواند سبب افزایش آسیب پذیری های شهرها در برابر تهدیدات احتمالی دشمن گردد  .از آنجا که طرح جامع شهر بر اساس تحولات اجتماعی، اقتصادی وسیاسی جامعه، مطالعه ، برنامه ریزی و طراحی وسپس اجرا می گردد و متاسفانه تا کنون در هیچ یک از طرحهای جامع شهری کشور بر اساس ملاحظات مدون و مستند به مباحث دفاع غیر عامل پرداخته نشده و مورد ملاحظه قرار نگرفته وعلیرغم اهمیت بالای ملاحظات راهبردی دفاع غیر عامل در طرح جامع شهر هاونظر به موقعیت ژئوپلتیکی ووضعیت اقتصادی وفرهنگی شهر اصفهان ومعین شهرتهران بودن  در شرایط ایجاد بحران به عنوان مرکز سیاسی کشور ، ،بدین جهت مساله این تحقیق عدم تدوین ملاحظات راهبردی دفاع غیر عامل در طرح جامع شهرها دربرابر تهدیدناهمطراز می باشد.

لازم است از راهنمایی های اساتید گرامی اقای دکتر غلامعلی رشید،اقای دکتر غلامرضا جلالی،دکتر حمید رضا حاتمی،دکتر ارسطو توحیدی،دکتر محمدعلی منشادی، ،دکترساسان سواد کوهی فر ،سردار باباخانی ، وهمفکریهای سایرصاحب نظران گرامی صمیمانه تشکرکنم وآرزوی موفقیت دارم

این کتاب نخستین  اثر دراین حوزه است و بدیهی است خالی از اشکال وفصورنبوده ، لذا از صاحب نظران ، اساتید گرامی ودانشجویان عزیز خواهشمندم تا نظرات ارزشمند خود را جهت غنای بیشتر ان ارایه نمایند .

با احترام

سیدجواد هاشمی فشارکی

 

 

چکیده کتاب ملاحظات راهبردی پایداری شهری در طرح جامع شهرها

ملاحظات راهبردی دفاع غیر عامل در طرح جامع شهرها

نظر به تهدیدات روز افزون دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به تجارب جنگهای اخیر، دشمن در زمان وقوع جنگ ، علاوه بر حمله به مراکز حیاتی و حساس کشور ، با حملات هوایی و موشکی به شهرها شروع کرده و در طول دوره تهاجم ،  آنرا تداوم داده و در انتهای مرحله تهاجم زمینی و اشغال سرزمینی نیز به دنبال تصرف شهر ها می باشد.لذا کاهش آسیب پذیری های شهرها با اعمال ملاحظات دفاع غیر عامل سبب ناکامی دشمن در اهداف تهدیدات علیه شهرها خواهد شد.

طرح جامع شهر عبارت است از طرح بلند مدتی که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی ، صنعتی ، بازرگانی ، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندیهای عمومی شهری ، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهای خط (ترمینال) و فرودگاه ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی ، بهسازی و اولویت های مربوط به آنها تعیین می شود و ضوابط و مقررات مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی ، تهیه و تنظیم می گردد.براین اساس تدوین ملاحظات دفاع غیر عامل به منظور اعمال در طرح جامع شهرهای کشور دربرابر تهدید ناهمطراز در تحقق این هدف متعالی بسیار حائز اهمیت واثر گذار می باشد.

  • این تحقیق از لحاظ طرح تحقیق ، در زمره تحقیقات نتیجه گرا ،ازلحاظ هدف تحقیق، درزمره تحقیقات کاربردی ،از لحاظ روش تحقیق ، در زمره تحقیقات زمینه ای-موردی می باشد. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش‌های کتابخانه‌ای و با استفاده از ابزارهای منابع کتب، پایان نامه و مقالات معتبر) و پایگاه های اطلاع رسانی (سایت) معتبر علمی ومرجع رسمی و اسناد و مدارک رسمی ونیز مراجعه به خبرگان با استفاده از ابزارپرسش‌نامه می باشد. 101 نفرصاحب نظران و نخبگان شهر سازی ومعماری، فرماندهان عالی نظامی و صاحب نظران دفاع غیر عامل به عنوان جامعه آماری این تحقیق می باشند.

یافته های این تحقیق پیرامون ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر به تفکیک در پنج هدف کلان دفاع غیر عامل استخراج و درزیر ارایه شده است:

الف-ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف تداوم فعالیتهای ضروری شهر . ازقبیل :

  • استحکام  بخشی زیرساختهای تأمین نیازهای ضروری شهروندان (آب، نان، غذا، دارو، تأمین سرپناه امن، انرژی، بهداشت و درمان، امنیت و اطلاع­رسانی)
  • استحکام بخشی زیرساختهای فعالیت مدیریت­های شهری( بخشهای خدمات رسان وامنیتی شهری )

ب- ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف کاهش آسیب پذیری شهر .ازقبیل :

  • کاهش آسیب­پذیری مراکز رهبری سیاسی و نظامی شهر( مراکز تقل شهری )
  • کاهش آسیب­پذیری مراکز تولید محصولات کلیدی شهر
  • کاهش آسیب­پذیری زیرساختهای مواصلاتی و مخابراتی شهر
  • کاهش آسیب­پذیری مراکز اورژانس، درمانی و امداد و نجات شهر

ج- ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف تسهیل مدیریت بحران شهر .از قبیل:

  • تسهیل سازی کالبدی مدیریت بحران در نهادهای شهری ( دولتی ، نظامی وخصوصی ) بخصوص در مراکز ثقل (حیاتی، حساس و مهم) شهر
  • تسهیل سازی مدیریت بحران در شبکه معابر

د- ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف ارتقاء پایداری شهر .ازقبیل :

  • پایدارسازی شبکه معابر وزیر ساختهای آن
  • پایدارسازی ساختمانها وتاسیسات شهری
  • پایدارسازی مراکز اداری ونظامی
  • پایدارسازی محلات ونواحی شهر

ه - ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف افزایش بازدارندگی .از قبیل :

  • انتشارسند تولیدی ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر، بدون درج طبقه بندی

تقدیم به :

                  1. آنان که برای امنیت و سر افرازی کشور جانفشانی کرده اند
                  2. وآنان که به توسعه پایدار و امن کشور وشهرها می اندیشند
                  3. وآنان که بر این مهم اهتمام داشته ودر تلاشند.
                  4. تقدیم به شهدای مظلوم شهرهای بی دفاع درهنگامه بمباران وموشکباران دوران جنگ تحمیلی
                  5. تقدیم به شهدای شهرهای سایرکشورهای اسلامی که آماج حملات وحشیانه غربیها قرارگرفتند
                  6. تقدیم به بسیجی شهید حسن اثنی عشری نائینی
                  1. تقدیم به انانکه برای امنیت وایمنی شهرها اهتمام دارند
                  1. تقدیم به مدیران ومشاوران طراح وبرنامه ریزان شهر،تهیه کنندگان طرح جامع شهر
                  2. ومدیران شهری که درتلاش تحقق این امر خطیرند
                  3. وعلاقمندان این حوزه

 فهرست مطالب

پیش گفتار

مقدمه

 

فصل اول : شناخت شهر

 

  •    مقدمه     
    1. شناخت شهر
      • شهر
      • محدوده شهر
      • ساختار شهری
      • شهرسازی
  1. برنامه ریزی شهری
    1. عوامل مؤثر در شهرسازی
  1. حرکتهای جمعیتی
  2. پویش اجتماعی
  3. پویش اقتصادی
  4. فن آوری های نوین
  5. سامانه حمل و نقل
  6. ارزشهای فرهنگی
  7. محیط طبیعی
  8. تغییر و تحول نظام شهری
    1. انواع شهر
  • انواع شهرهای کشورمان با توجه به جمعیت و حوزه عملکردی:
  • تقسیمات کالبدی شهرها
  • مجموعه مسکونی
  • شهرک
  • مؤلفه­های شهری در طراحی و برنامه ریزی شهری:

* ساختار منطقه:

* کاربری‌ها:

  • انواع کاربری‌ها
  • تراکم شهری
  • شکل و بافت شهر و آسیب شناسی آن
  • نگاه کلی به روش تحلیل و ارزیابی بافت شهر در برابر بلایای طبیعی
  • معیارهای مکانی کاربری زمین شهری و آسیب پذیری آن
  • تراکم جمعیتی و ساختمانی در کالبد شهری و آسیب پذیری آن

فصل دوم : طرح جامع شهر

  1. شناخت طرح جامع
  • ضرورت تهیه طرحهای شهری
  • مشخصات انواع طرحهای شهری
  • ویژگیهای اساسی طرح جامع شهری
  • شرح خدمات طرح جامع شهری
  • محتوای طرح جامع
  • اهداف طرح‌های جامع شهری
  • الف) مطالعات جمعیتی
  • ب) بررسیهای اقتصادی
  • ج) بررسی کاربری زمین
  • د) مطالعات خانه‌سازی
  • هـ) بررسی حمل ونقل شهری
  • و) اوضاع طبیعی وتوسعه شهر
  • فرآیند تهیه طرحهای شهری
  • الف- فرآیند پیش از تهیه طرح
  • ب- فرآیند تهیه طرحهای شهری:
      • محتوای طرح‌های تفصیلی شهری
  • دستورالعمل تشخیص اساس طرح جامع شهر
  1. مؤلفه­های شهرسازی دفاعی
  • ساختار منطقه
  • ساختار شهر
  • بافت شهر
  • فرم شهر
  • کاربری اراضی شهری

فصل سوم : تهدید شناسی

  1. ضروت شناخت تهدید
  2. مفهوم تهدید
    1. گونه‌شناسی تهدید
  • انواع تهدیدات
  • تهدیدات نظامی
  • تهاجم و رابطه آن با انواع تهدیدات
  1. جنگ
    1. سیر تحول جنگ‌ها و شیوه‌های دفاع در مقابل آن‌ها
    2. مبانی نظری جنگ
  • جنگ‌های نسل اول: جنگ‌های اولیه
  • جنگ‌های نسل دوم : باروت و سلاح گرم
  • جنگ‌های نسل سوم : جنگ‌های صنعتی
  • جنگ‌های نسل چهارم
    1. ویژگی‌های عمومی محیط جنگ آینده
    2. نظریه فوق مانورپذیری (فوق نبرد)
    3. جنگ نامتقارن
  • فرآیند تحول مفهوم
    1. تهدید ناهمطراز
  • تبیین مفهوم تهدید ناهمطراز   
    1. جنگ موازی
  • تبیین مفهوم
    1. سناریوهای تهدید

 سناریوهای تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران

    1. اهداف تهدید دشمن
  1. تهدیدشناسی در دفاع غیرعامل
  • اهداف دشمن از بمباران شهرها
  • دلایل تهدید وحمله علیه شهرها
  • پیشینه تهدید علیه شهرها
  • سامانه­های مهاجم تأسیسات شهری
  • تهدیدات علیه شهرهای ایران در جنگ تحمیلی
  • راهبرد نظامی امریکا در جنگ شهری :
  • آثار تهاجم نظامی به شهرها

فصل چهارم : شناخت دفاع غیر عامل

    1. دفاع غیر عامل
      1. تعریف دفاع
      2. مفهوم دفاع غیرعامل
      3. اهمیت دفاع غیرعامل.
      4. اهداف دفاع غیرعامل
      5. اصول دفاع غیر عامل
      6. تاریخچه وسوابق دفاع غیرعامل 
      7. تاریخچه دفاع غیرعامل در ایران 
    2. دفاع غیرعامل در منابع اسلامی
      1. ارزش­های محوری حاکم بر دفاع غیرعامل
      2. مستندات ارزشی دفاع غیرعامل
      3. امنیت‌ در شهر اسلامی‌
    3. شناخت دفاع غیر عامل در شهر
      1. نقش عوامل دفاعی در شهرسازی
      2. جایگاه دفاع غیرعامل در مطالعات و طراحی شهری
      3. سیاست­های کلی نظام در خصوص دفاع غیرعامل
      4. کارکرد عناصر شهری در مواجهه با حملات نظامی
  • رویه­های پایدارسازی تأسیسات شهری
  • کاهش آسیب­پذیری تأسیسات شهری
  • کاهش اهمیت و حساسیت تأسیسات شهری
  • آسیب شناسی در حوزه شهرسازی

الف- ساختار شهر

ب- بافت شهر

    1. آسیب‌شناسی معماری فضاهای عمومی شهر
  • ضرورت و هدف آسیب شناسی
  • شناخت و دسته بندی انواع آسیب های ناشی از حملات نظامی در ساختمان های عمومی
  • عوامل موثر بر افزایش آسیب پذیری
  • آسیب‌شناسی در حوزه استقرار و مکان یابی، ساختمان‌های عمومی
  • کاربری اراضی شهری
  • آسیب شناسی در حوزه فضای کالبدی و معماری ساختمان‌های عمومی
  • تراکم­های شهری
  • مقاوم سازی تاسیسات ساختمانی و شهری
  • شبکه ارتباطی شهر
    1. .مؤلفه های شهرسازی در مواجهه با تهدیدنظامی
  • ساختار منطقه
  • ساختار شهر
  • بافت شهر
  • فرم شهر
  • کاربرد اراضی شهری
  • تاسیسات زیر بنایی شهری
  • شبکه های ارتباطی و شریان های حیاتی شهری
  1. رویه­های پایدارسازی تأسیسات شهری
  • کاهش آسیب­پذیری تأسیسات شهری
  • کاهش اهمیت و حساسیت تأسیسات شهری
    1. دفاع غیر عامل دربرابرتهدیدات نسل چهارم..
  1. اقدامات مدیریتی
  2. اقدامات فناورانه
  3. اقدامات استحکاماتی و ایمن سازی
  4. اقدامات فنی و مهندسی
  5. اقدامات نرم افزارانه
    1. ملاحظات دفاع غیر عامل در برابرتهدیدات
  • تدابیر مدیریت دفاع غیرعامل­درحوزه مدیریت مردمی بحران
  • شریانهای حیاتی
  •  مدیریت حوادث ناشی ازآثارجنگ
  • مدیریت تغذیه، سلامت و بهداشت
  • مدیریت اطلاعات و سامانه فرماندهی و کنترل
  • مدیریت ارتباطات، اطلاع رسانی و امنیت روانی
  • مدیریت امنیت داخلی
  • مدیریت تأمین نیازهای اساسی مردم
  • مدیریت حمل و نقل عمومی
  • مدیریت مشارکت عمومی

.دفاع غیر عامل در طرح جامع شهر.

  • اهداف دفاع غیر عامل در طرح‌های جامع شهری
  • آسیب پذیری شهرها
  • موقعیت سیاسی
  • الف- شهرهای مرزی
  • ب - شهرهای غیر مرزی
  • مطالعات کالبدی
  • معیارهای آسیب پذیری بافت شهری
  • کاربری زمین با رویکرد دفاع غیر عامل
  • دفاع غیرعامل در شهر

الف) دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر تهران                         

  •   راهبردهای دفاع غیر عامل در طرح جامع تهران

پ) پدافند غیر عامل در تهیه طرحهای جامع شهری  

    1. کاربری‌های تأثیرگذار بر دفاع غیر عامل
  • کاربری‌های مهم برون شهری
  • کاربری‌های مهم درون شهری
  • راهبردهای مرتبط با اصل مکان یابی
  • راهبردهای مرتبط با اصل چند عملکردی بودن فضا
  • فرآیند تدوین راهکارهای دفاع غیر عامل در طرح‌های جامع

فصل پنجم : دفاع غیر عامل در طرح جامع شهر

 مقدمه                                                                                                                                                                      

  1. ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف تداوم فعالیتهای ضروری شهر
  2. ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف کاهش آسیب پذیری شهر
  3. ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف تسهیل مدیریت بحران شهر
  4. ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف ارتقاء پایداری شهر
  5. ملاحظات راهبردی دفاع غیرعامل در طرح جامع شهر در تأمین هدف افزایش بازدارندگی
  • سخن پایانی
  • منابع
  •  
  • Abstract
  • Developing  strategic a comprehensive urban design considerations in imposing National stability
  •  
  • Given the increasing threats against Iran's enemies and the experiences of recent wars, the enemy in time of war, in addition to attacks on critical centers of the country, cities began with air strikes and missile attacks during the period, it At the end of the invasion and occupation of land tenure and land are also looking to capture the city. thus reducing the vulnerability of passive defense failed Cities considerations applied to the purposes of the threats against cities.
  • The plan of the city Is a long-term where land use and zoning of areas for residential, industrial, commercial, administrative and general requirements for agriculture and urban and municipal installations and facilities, And needs of urban public speaking and communication lines where the center line (terminal) and airports and ports, and to create rehabilitation of infrastructure and public facilities, improvements and priorities to be determined and related regulations to preserve the historic facades and landscapes, are prepared. Based on this formulation considerations apply to passive defense on the comprehensive plan cities against unbalanced threats in achieving this noble objective is very important to take effect.
  • The main goal of this research is to develop a strategic considerations passive defense against the threat of urban master plan is non- equivalent . Secondary objectives are: " Understanding the unbalanced threat against the city ," " urban basic understanding of vulnerabilities against unbalanced threats " and " Understanding the strategic considerations in the plan of the city of passive defense against unbalanced threats " is. Main research question : " Strategic considerations in the design of passive defense of the city against the threat of non- equivalent, what ? " And sub- questions is: " What are the characteristics of cities against unbalanced threats ? " , " Town plan vulnerabilities against unknown threats, which are equivalent ? " And " strategic considerations of passive defense against threats to Isfahan city  comprehensive plan unbalanced How so? "
  • In this study, the research design, the research-oriented one, in terms of research, amongst rarely applied research, in terms of research, amongst a field of research - case. In order to collect the required information from the library and using resource tools, books, theses and papers) and information bases (site) Vmrj scientific as well as formal and official documents referred to are experts in using Abzarprsshnamh . Urbanism and architecture scholars and experts, civil defense experts and military high command as they survey.
  • The findings on the strategic considerations of passive defense in large-scale plan of the city 's five goals Zyrastkhraj and is presented:
  • A - Passive Defense Strategic Considerations in the city 's comprehensive plan aimed at ensuring continuity of essential operations , including :
  • • the strength of the infrastructure necessary to provide the citizens ( water , bread , food, medicine , safe shelter , energy , health , security and information services ¬ )
  • • the strength of the infrastructure work ¬ Managing Urban ( part of urban security server )
  • • etc.
  • B - Strategic considerations in the plan of the city to provide passive defense to reduce the vulnerability of the city , including :
  • • ¬ harm reduction in appetite centers of political and military leadership ( independent city centers )
  • • Reducing vulnerability in key production centers to flex ¬
  • • Reduce damage to roads and telecommunications infrastructure vulnerabilities in ¬
  • • ¬ ish harm reduction centers, emergency medical and rescue the city
  • • etc.
  • C - passive defense strategy considerations in the comprehensive plan aimed at facilitating the provision of crisis management , including :
  • • facilitates the physical implementation of disaster management in the municipal institutions ( government, military and private ), especially in the centers of gravity ( vital , crucial ) City
  • • facilitate the management of the crisis in the street network
  • • etc.
  • D - Passive Defense Strategic Considerations in the city 's comprehensive plan aimed at ensuring the promotion of sustainability , including :
  • • Stabilization of the street network infrastructure minister
  • • Stabilization of Municipal Utilities Buildings
  • • Stabilization of administrative centers and military
  • • Neighborhood Stabilization Vnvahy City
  • • etc.
  • E - Master Plan of passive defense strategic considerations aimed at providing deterrence , including :
  • • Production Antsharsnd passive defense strategy considerations in the plan of the city , without including the classification

منــابـــع

بخش الف : منابع فارسی

  • قرآن کریم، ترجمه بهرام پور
  •  (امـام‌) علی‌ (ع‌) (١٣٧٧)، نهج‌البــلاغه‌، تـــرجمه‌ عبــدالمحمــدآیتی‌، تهران‌، نشر فرهنگ‌ اسلامی‌
  • احمدی ، حسن ، ( 1372) ، بررسی معیارهای ارزیابی طرحهای کالبدی ، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی طرح ریزی کالبدی مرکز مطالعات و تحقیقات شهر سازی و معماری ایران ، دانشگاه تهران .
  • احمدی ، حسن ، ( 1376) ؛ نقش شهر سازی در کاهش آسیب پذیری شهر ، مجله مسکن و انقلاب شماره 80، زمستان 1376 .
  • استرلینگ، ریموند(1388). کارمودی، جان، طراحی فضاهای زیرزمینی، وحیدرضا ابراهیمی: مترجم ، مشهد ، نشر مرندیز چاپ اول.
  • اسکندری، حمید(1389). دانستنی های دفاع غیرعامل، نشر بوستان حمید، چاپ اول.
  • اصغریان جدی، احمد (1374). دفاع غیرعامل در ارگ بم، مجله صفه، شماره 19 و 20
  • اصغریان جدی، احمد، 1386، الزامات معمارانه در دفاع غیرعامل پایدار. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
  • اصیل، حجت اله (1367). آرمانشهر در اندیشه ایرانی، مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، سازمان میراث فرهنگی کشور، چاپ اول.
  • افتخاری ، اصغر و کامکار ، مهدی مقاله  جنگ ناهمطراز: باز شناسی مفهومی-ماهنامه نگرش راهبردی ش 89و90 فروردین واردیبهشت 87
  • افتخاری، اصغر کالبد شکافی تهدید دانشکده و پژوهشکده فرماندهی و ستاد و علوم دفاعی انتشارات سپاه 1385
  • اکبری، عباس و موحدی نیا، جعفر (1384). آشنایی با فضاهای امن پناهگاهی، نشریه دفاع غیرعامل، شماره 5
  • اکبری، عباس دفاع غیرعامل،آشنایی با اصول و ملاحظات(نشریه شماره 3) معاونت دفاع غیرعامل قرارگاه دفاع هوایی خاتم الانبیاء(ص) بهار 1384
  • آهنی،محمد رضا،محسنی،بهرام،(1386)،جغرافیای نظامی(فرهنگی)،جلد دوم،دانشگاه امام حسین،تهران.
  • آهنی،محمدرضا،(1386)محسنی،بهرام،جغرافیای نظامی(طبیعی)،جلداول،دانشگاه امام حسین،تهران.
  • آیت اللهی، علیرضا، 1388،‌ دفاع از شهرها دربرابرعوامل جنگهای نوین. مجموعه مقالات وب سایت سازمان پدافند غیر عامل.
  • باستیه، ژان(1377).  شهر، دکتر علی اشرفی:مترجم، تهران ، دانشگاه هنر ، چاپ اول.
  • بحرینی ، حسین ، (1375)؛ برنامه ریزی کاربری زمین در مناطق زلزله خیز ( نمونه شهر های منجیل و لوشان ، رودبار ) انتشارات ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران .
  • بحرینی ، سید حسین ، تقدسی ، رعنا ، ( 1382) ؛ بررسی اصول طراحی و رنامه ریزی شهر پایدار مجموعه مقالات همایش مسایل شهر سازی ایران ، جلد اول ، ساخت کالبدی شهر ، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه شیراز .
  • برآبادی،محمود(1384)،الفبای شهر،سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،تهران.
  • برگزیده مقالات اولین کنفرانس بین المللی مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار-دانشگاه شریف-1389
  • بوالحسنی ، عبداله -پدافندغیر عامل،معماری وطراحی شهری در ایران - قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا (ص) نشریه 4-تابستان 1384
  • بوزان، باری، مردم، دولت‌ها و هراس، پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1378.
  • بی نام، سرگذشت عجیب اصفهان از صفویه تا عصر حاضر، خبرگذاری ایمنا، 1390
  • بیک محمدی، حسن (1386). مقدمه ای بر جغرافیای تاریخی ایران، انتشارات دانشگاه اصفهان، چاپ چهارم.
  • پازوکی، ناصر (1378). شهر و نقش دفاعی شهر، مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، سازمان میراث فرهنگی کشور، جلد دوم.
  • پازوکی ناصر -  جهاد دفاعی و ابتدایی سومین سمینار اندیشه های دفاعی امام خمینی ودجا تهران 1376
  • پدافند غیر عامل- قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) (مجموعه سری کتابهای منتشره قرارگاه) -1384
  • پرتوی ، پروین ، (1372)؛ ارزیابی بازسازی سه شهر زلزله زده ایران ، مجموعه مقالات هشتمین سمینار بین المللی پیش بینی برای زلزله راهبردهای مقابله با آثار زلزله های آینده ، 1372، تهران ، ایران ، مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران .
  • پرو، ژان (1365). شهرنشینی هخامنشی در شوش، مترجم افسانه خلعتبری در کتاب نظری اجمالی به شهر نشینی و شهرسازی در ایران، به کوشش محمد یوسف کیانی، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
  • پرویزی ، محمدرضا ، ( 1384) ؛ طراحی مناسب فضاهای شهری به منظور کاهش آسیب پذیری شهر ها ، خلاصه مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمین ، بلایای طبیعی و راه کارهای مقابله با انها ، دانشگاه تبریز .
  • پریزاد، طاهر، حسینی امینی، حسن، شهریاری، مهدی، بررسی و تحلیل تمهیدات پدافند غیرعامل در شهر سقز در رویکردی تحلیلی، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 26، 1389.
  • پژوهشنامه مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی ومعماری وزارت مسکن وشهرسازی-1386
  • پور محمدی ، محمدرضا ، (1382) رنامه ریزی کاربری اراضی شهری ، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ( سمت ) .
  • پور مختار ، محمد جعفر ( 1382) ؛ ایمنی شهر و توسعه پایدار ، مجموعه مقالات همایش مسایل شهر سازی ایران ، جلد 1 ساخت کالبدی شهر ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز .
  • پیرنیا، محمد کریم، سبک شناسی معماری ایرانی، تدوین دکتر غلامحسین معماریان، نشرمعمار
  • تاجیک، محمدرضا، مدیریت بحران، تهران، فرهنگ گفتمان، 1379.
  • ترابی سید مصطفی -  بسیج در پرتو قانون مرکز نشر و کلی آیه وابسته به نمسا تهران 1379
  • تراج، احسان، شهرسازی پایدار در شمال ایران، 1390
  • تـــرجمه‌ دکتـــر محمــدعلی‌ مــوحــد، انتشارات‌ علمی‌ و فــــرهنگی‌.
  • ترجمه‌ علیرضا ذکاوتی‌ قراگزلو، انتشارات‌ امیرکبیر.
  • تریف، تری و دیگران، مطالعات امنیتی نوین، ترجمه علیرضا طیب و وحید بزرگی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1383.
  • تقوایی، علی اکبر و اسماعیلی، مسلم (1390). ارزیابی آسیب پذیری شهر با رویکرد دفاع غیرعامل (نمونه موردی :شهر بیرجند)، مجموعه مقالات اولین همایش علمی پژوهشی شهرسازی و معماری با رویکرد دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر
  • توسعه فن آوری صنعتی درمالزی کمیته فن آوری توسعه شورای پژوهشهای علمی کشوری
  • جدی سید مجید -  مدیریت بحران -  رساله دکترا دانشگاه عالی دفاع ملی 1383 .
  • جعفری،ابوذر (1384). شیز:تحلیلی تاریخی و کالبدی بررسی انطباق مکانی آن با تخت سلیمان، نشریه هنرهای زیبا، شماره 25
  • جلالی ، غلامرضا،طراحی الگوی بهینه آمایش سرزمین با رعایت اصول پدافند غیر عامل جهت نیل به توسعه پایدار، رساله دکتری به راهنمایی دکتر حافظ نیا، دانشگاه عالی دفاع ملی، 1389
  • جلالی ، غلامرضا،طراحی الگوی بهینه آمایش سرزمین با رعایت اصول پدافند غیر عامل جهت نیل به توسعه پایدار، رساله دکتری به راهنمایی دکتر حافظ نیا، دانشگاه عالی دفاع ملی، 1389
  • جلالی، غلامرضا و هاشمی فشارکی،جواد (1389). دفاع غیرعامل در آیینه قوانین و مقررات، انتشارات سازمان دفاع غیرعامل
  • جلالی، غلامرضا، سیر تاریخی و مفهومی دفاع غیرعامل، مجله سیاست دفاعی سال هجدهم، شماره 71 ، تابستان 1389
  • جلالی، محمدرضا و لونی، محمدرضا (1387). تدوین راهبرد ملی دفاع غیرعامل در حوزه ارتباطات، فصلنامه نگرش راهبردی، سال 9، شماره 92 تیرماه.
  • جهانشاهی ، محمد حسین ، ( 1380) ؛ برنامه ریزی ساختاری ، راهبردی ، تجربیات اخیر جهانی و جایگاه آن در ایران ، جایگاه برنامه ریزی ساختاری ، راهبردی در ایران ، جلد چهارم ، مهندسان مشاور فرنهاد ( 1380)
  • چاسبی فلاحیه، وحید، بررسی‌ طرحهای‌ جامع‌ شهر اصفهان‌ و تطبیق‌ کاربریهای‌ زمین‌ در مراحل‌ اجرا، پایان نامه دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، 1376
  • حبیبی، محسن (1386). از شار تا شهر تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم.
  • حجتی اشرفی، غلامرضا- مجموعه قوانین و مقررات شهرداری و شوراهای اسلامی نشر گنج دانش -1370
  • حدیث ولایت (بی تا) مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری -سازمان تبلیغات اسلامی
  • حسنی ، نعمت ، (1383) ؛ مشکلات و موانع مدیریت بحران در شریانهای حیاتی ایران ، کارگاه تخصصی تبادل تجربیات برای زندگی ایمن و کاهش خطر پذیری در رابر زلزله ، مهر ماه 1383.
  • حسینی، بهشید و سرگلزایی، شریفه و احمدرضا (1390). بررسی چگونگی ارتقاءسطح کیفی عملکرد عناصر شهری با رویکرد دفاع غیرعامل، مجموعه مقالات اولین همایش علمی پژوهشی شهرسازی و معماری با رویکرد دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر
  • حسینی، بهشید و عسگری، علی و سیدین نور، پویا (1390). الزامات سازه در معماری یک پناهگاه با توجه به اصول دفاع غیرعامل، مجموعه مقالات اولین همایش علمی پژوهشی شهرسازی و معماری با رویکرد دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر.
  • حسینی، بهشید(1389). معیارهای دفاع غیرعامل در طراحی معماری ساختمان­های جمعی شهری، نشرعابد، چاپ اول
  • حسینی وحید -  بحران و مدیریت بررسی مثبت و منفی بحران در سازمانها نشریه تدبیر ش 145
  • حمیدی ، ملیحه ، ( 1372) ؛ نقش شکل ، الگو و اندازه شهر در کاهش آسیب پذیری از زلزله ، مجموعه مقالات هشتمین سمینار بین المللی پیش بینی برای زلزله راهبردهای مقابله با آثار زلزله های آینده مهر ماه 1372، تهران ، ایران .
  • خاکسار ، محمد حامد ، آیائی ، مهدی ، صمدی ، سینا ، ( 1384) ؛ بررسی ساختار کلانشرها در ارتباط با اثرات بلایای طبیعی در ایران ، مجموعه مقالات کنفرانس ین المللی مخاطرات زمین ، بلایای طبیعی ، و راه کارهای مقابله با انها ، دانشگاه تبریز .
  • خداوردی ، سپیده ، ( 1381) ؛ واکنشهای روانی آسیب دیدگان ، مجموعه مقالات همایش بهداشت روانی در حوادث غیر متفرقه ، جمعیت هلال احمر استان اصفهان .
  • خلیل آبادی، حسن، ایران و جایگاه ژئوپلیتیکی ایران، وب سایت دکتر حسن خلیل آبادی، 1390
  • خمینی، روح الله - صحیفه نور -  سروش
  • داعی نژاد، فرامرز (1389). اصول و رهنمودهای طراحی و تجهیز فضای باز مجموعه­های مسکونی به منظور دفاعغیرعامل، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، تهران
  • درابک توماس ای، مدیریت بحران و اصول راهنمای دولتهای محلی پورخردمند رضا، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بزرگ، 1385.
  • دستور العمل اجرایی پدافند غیر عامل در تهران بزرگ -سازمان پدافند غیر عامل- نقش یاس-1388
  • دلیر،کریم حسین زاده،(1376)،برنامه ریزی ناحیه ای،انتشارات سمت،تهران.
  • دهخـدا، علی‌اکبـــر (١٣٧٢)، لغتنـامه‌ دهخـدا (ج‌ ٢)، تهـــران ‌، دانشگاه‌ تهران ‌.
  • دیوسالار، عبدالرسول (1386). مقدمه ای بر محیط شناسی نظامی و جنگ­های اطلاعاتی، انتشارات دانشگاه مالک اشتر، چاپ اول
  • ذکاء،یحیی (1374). مفهوم دژ و ارگ یا هسته مرکزی ایجاد شهرها در ایران، مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، سازمان میراث فرهنگی کشور، جلد دوم، چاپ اول
  • راهبردملی پدافند غیر عامل ،مطالعات گروهی دوره 14 دفاع ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی،استاد محور دکتر جلالی ، 1387
  • راهنمای جامع پدافند غیر عامل استانها- سازمان پدافند غیرعامل کشور-نقش یاس- بیتا
  • راهنمای جامع پدافند غیر عامل دستگاههای اجرایی سازمان پدافند غیر عامل کشور- نقش یاس بیتا
  • رضوانی، علی اصغر (1386). روابط متقابل شهر و روستا با تأکید بر ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ هفتم
  • روشن بخش،حسین (1381). گزارش نهایی طرح پژوهشی، رهنمودهای بهسازی طرح های معماری مسکن انبوه در ایران، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، تهران
  • ره پیک ، سیامک- تهدیدات قدرت ملی شاخص­ها وابعاد، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی،تهران، 1387، چاپ اول.
  • رهنمایی، محمدتقی (1383). فرآیند برنامه­ریزی شهری ایران،انتشارات سمت، چاپ اول.
  • رهنمایی، محمدتقی (1387). مجموعه مباحث و روش­های شهرسازی،جغرافیا، معاونت شهرسازی و معماری ایران، وزارت مسکن و شهرسازی، چاپ چهارم، تهران
  • رهنمایی،محمد تقی،شاه حسینی،پروانه،(1387)،فرایند برنامه ریزی شهری،سمت،تهران.
  • زرگر، ابراهیم؛ مسگری، سارا، 1387،‌ پدافند غیر عامل در معماری (راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر سوانح). مجموعه مقالات وب سایت سازمان پدافند غیرعامل.
  • زرگر، اکبر و مسگری، سارا (1389). دفاع غیرعامل در معماری راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر سوانح، در سومین کنفرانس بین المللی مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه طبیعی
  • زنده‌دل، حسن و دستیاران، استان اصفهان، مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی، تهران: نشر ایرانگردان، شابک:. 9789646635128.
  • زیاری،کرامت اله (1378). برنامه ریزی شهرهای جدید، انتشارات سمت، تهران.
  • زیاری،کرامت اله،(1381)،برنامه ریزی کاربری شهری،یزد،تهران.
  • سالاری فر، مرتضی (1388). دفاع غیرعامل در آمایش استقرار صنایع نظامی، جزوه درسی مکانیابی، دانشگاه مالک اشتر، دانشکده دفاع غیرعامل
  • ستاره، علی اکبر (1390). مدیریت ریسک در دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر، چاپ اول
  • ستوده، منوچهر (1366). قلاع؛سابقه تاریخی، در کتاب معماری ایران دوره اسلامی، به کوشش محمد یوسف کیانی، جهاد دانشگاهی، تهران
  • سرافراز، علی اکبر و تیموری، محمود (1386). سازمان فضایی شهر ساسانی بیشاپور، نظریه باغ نظر،پاییز و زمستان
  • سرافراز،علی اکبر(1366). نیشابور؛ در کتاب شهرهای ایران، به کوشش محمدیوسف کیانی، جهاد دانشگاهی، جلد دوم، تهران.
  • سعید نیا ، احمد -طرحهای شهری در ایران ،جلد پنجم کتا ب سبز راهنمای شهرداریها - انتشارات سازمان شهر داریهای وزارت کشور - 1382
  • سعیدنیا ، احمد ، ( 1383) ؛ کتاب سبز راهنمای شهرداریها ، کاربری زمین شهری ، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ، مرذکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور ، تهران .
  • سعیدنیا،احمد (1379).بازآفرینی همدان هرودوت،مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، سازمان میراث فرهنگی کشور، جلد نخست، چاپ اول
  • سعیدنیا،احمد،کتاب سبز راهنمای شهرداریها،جلد پنجم:طرحهای شهری در ایران،انتشارات سازمان شهرداریهای کشور وزارت کشور، چاپ دوم1382
  • سعیدنیا،احمد،(1382)،طراحی شهری در ایران،سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،تهران.
  • سعیدنیا،احمد،(1383)،شهرسازی،سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور،تهران.
  • سلطان زاده، حسین (1365). مقدمه ای بر تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران، نشرآبی، چاپ اول
  • سلطان­زاده،­حسین (1366). نائین؛در کتاب شهرهای ایران، به کوشش محمد یوسف کیانی، جهاد دانشگاهی، جلد 2، تهران
  • سند چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی ایران مجمع تشخیص مصلحت نظام 1383
  • سند راهبردملی دفاع غ.ع،سازمان پدافند غیر عامل کشور بهمن 1386
  • سند راهبردی سازمان پدافند غیر عامل کشور-سازمان پدافند غیر عامل کشور- نقش یاس- 1388
  • سید کاظم، ارفع - نهح البلاغه، فیض کاشانی. ج سوم، تهران: طلوع آزادی 1379
  • شایسته، محمد رضا، قاسمی، منصور، اصفهان بهشتی کوچک اما زمینی، انتشارات نقش خورشید، اصفهان، 1383.
  • شفیعی اردستانی، حمدرضا (1368). دفاع غیرعامل در آلمان، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت فنی و اجرایی و امور جنگ، دفتر سازه های امن.
  • شکویی، حسین (1382). دیدگاه­های نودر جغرافیای شهری،انتشارات سمت، جلد اول
  • شکیبامنش،‌ امیر؛ هاشمی فشارکی، سید جواد، 1388، ملاحظات پدافند غیر عامل در تأسیسات زیربنایی شهری. مجموعه مقالات اولین کنفراس مدیریت زیرساخت ها، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران،‌ آبان 88.
  • شهلائی، ناصر (1385). مدیریت راهبردی در نیروهای مسلح-ستاد مشترک ارتش، انتشارات دافوس
  • شیعه ، اسماعیل ، ( 1381) ؛ تمهیدات شهر سازی قبل از بروز سوانح طبیعی در ایران ، مجموعه مقالات اولین همایش علمی ، تحقیقی مدیریت امداد و نجات ، موسسه آموزش عالی علمی ، کاربردی هلال ایران .
  • شیعه، اسماعیل (1383). مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، دانشگاه علم و صنعت
  • شیعه، اسماعیل و انام پور، محمد (1390). برنامه ریزی برای مراکز جاذب جمعیت شهرها بر اساس اصول دفاع غیرعامل و مدیریت بحران، مجموعه مقالات اولین همایش علمی پژوهشی معماری و شهرسازی  بارویکرد دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر
  • شیعه،اسماعیل،(1381)،مقدمه ای بربرنامه ریزی شهری،دانشگاه علم صنعت،تهران.
  • صادقی ، ارژنگ ، (1384)؛ بررسی اثرات آسیب پذیری پل های شهری تبریز در هنگام زلزله ، مجموعه مقالات کنفر انس بین المللی مخاطرات زمین ، بلایای طبیعی و راهکارهای مقابله با انها ، دانشگاه تبریز 1384.
  • صراف، محمدرحیم (1368). هگمتانه؛در کتاب شهرهای ایران، به کوشش محمد یوسف کیانی، جهاد دانشگاهی، جلد 3
  • صراف، محمدرحیم (1374). نویافته های معماری و شهرسازی در تپه هگمتانه همدان، مجموعه مقالات اولین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران
  • صفوی، سیدیحیی-جلد پنجم جغرافیای نظامی ایران- دانشگاه امام حسین(ع)-1381
  • صفوی، محمد مهدی و سوادکوهی فر، ساسان و اشتری، مجید (1390). ملاحظات معماری داخلی در برابر نفوذ و آثار ناشی از موج انفجار، مجموعه مقالات مجموعه مقالات اولین همایش علمی پژوهشی معماری و شهرسازی  با رویکرد دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر
  • صفوی،سیدیحیی،(1384)،اصول ومبانی جغرافیای نظامی،سازمان جغرافیای ن م ،تهران.
  • طالب ، مهدی ، ( 1375) ؛ خسارات اقتصادی زلزله سال 1369 شمال ایران ، انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ( مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران ) .
  • طاهری بهبهانی ، محمد طاهر ، بزرگ زاده ، مصطفی ( 1379) ؛ سیلابهای شهری .
  • طباطبایی‌، (علامه‌) سیدمحمدحسین‌ (١٣٧٤)، تفسیـرالمیــزان‌، تــرجمه‌ سیدمحمدباقــر موسوی‌ همدانی‌، مجلدات‌ ٢، ٣، ٤، ٧، ٨، ٩، ١٠، ١٢، ١٥، ١٦، قـم‌، دفتــــر انتشارات‌ اسلامـی‌.
  • طرح  تجدید نظر در طرح جامع و تفصیلی اصفهان ،وزارت مسکن وشهرسازی، اداره کل مسکن وشهرسازی استان اصفهان، 1366
  • طرح تجدیدنظر در در طرح جامع .تفضیلی اصفهان(1367) اداره کل مسکن وشهرسازی استان اصفهان
  • طیاری، حمید (1368). دفاع غیرعامل در 31 کشور جهان، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت فنی و اجرایی و امور جنگ، دفتر سازه های امن.
  • عباسپور، جمشید مقدمه‌ای بر اصول و مبانی اساسی دفاع غیرعامل قرارگاه دفاع هوایی خاتم الانبیاء(ص) دفاع غیرعامل - بهار 1386
  • عبد اله خانی- نظریه های امنیت- معاصر تهران 1385
  • عبدالهی مجید ، ( 1383) ؛ مدیریت بحران در نواحی شهری ، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ، تهران .
  • عبدالهی،مجید،(1383)مدیریت بحران درنواحی شهری،سازمان شهرداری هاودهیاری های کشور،تهران.
  • عشق آبادی، فرشید (1390). تحلیل نظام برنامه­ریزی شهری از منظر دفاع غیرعامل، مجموعه مقالات اولین همایش علمی پژوهشی معماری و شهرسازی  با رویکرد دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر
  • علمداری شهرام جامعه آماده .  نواندیشان آریا کهن گیلان 1384 .
  • علیدوستی،‌ سیروس،‌ 1384، «طراحی و تبیین مدل عوامل کلیدی مؤثر برکاربرد فناوری اطلاعات در اداره های کل سازمانهای دولتی استانهای صنعتی ایران»،‌ رساله دکترای تخصصی مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
  • غررالحکم‌ (مجلدات‌ ١ و ٢)، ترجمه‌ و تالیف‌ سیدحسین‌
  • غلامرضا حجتی اشرفی ، مجموعه قوانین و مقررات شهرداریو شورای اسلامی، نشر گنج دانش، 1370،ص 204
  • فرهنگ استر اتژی،میر علی محمد نژاد-محمد تقی نوروزی،سنا،1378
  • فرید، یداله (1388). جغرافیا و شهرشناسی، انتشارات دانشگاه تبریز، چاپ هفتم
  • قاضی زاده، علیرضا؛ جلیلی قاضی زاده، محمدرضا؛ قانع، علی اصغر،‌ 1387،‌ ارزیابی اجزای سامانة آبرسانی از دیدگاه پدافند غیرعامل. دومین همایش ملی آب و فاضلاب (با رویکرد بهره برداری)،‌ تهران، مهرماه 1387.
  • قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن ، روزنامه رسمی ، تیر 1353، شماره 18615 .
  • قربانی ، رسول ، باقری ، کریم ، ( 1384) ؛ تاثیرات شهر سازی مناسب در کاهش آثار زلزله با تاکید بر نمونه بم ، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمین ، بلایای طبیعی و راهکارها مقابله با آنها ، دانشگاه تبریز .
  • قنوات، مسعود طرح‌ریزی دفاع غیرعامل دافوس آجا اردیبهشت 1387
  • کابلی، میرعابدین (1379). چگونگی برپایی تختگاه و آپادانای شوش، مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد 3
  • کالینز، جان ام، ترجمه محمدرضا آهنی، بهران محسنی، جلد دوم، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین(ع)، چاپ اول، 1385
  • کریمان، حسین(1366). ری؛ در کتاب شهرهای ایران، به کوشش محمدیوسف کیانی، جهاد دانشگاهی تهران
  • کلایس، ولفرم (1366). قلاع؛ معماری،در کتاب معماری ایران دوره اسلامی، به کوشش محمد یوسف کیانی،جهاد دانشگاهی، تهران
  • کلاه چیان محمود -  طرح مطالعاتی راهبرد امنیت ملی پژوهشکده مطالعات راهبردی 1383
  • کنت مکنزی ،جنگ نا متقارن , مترجم عبدالمجید حیدری , تهران , دانشکده دافوس سپاه , دوره عالی جنگ , 1382
  • گیرشمن، رومن (1381). تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، مترجم محمد معین، انتشارات دنیای کتاب
  • لطفیان،سعیده،(1387)،استراتژیوروش های برنامه ریزی استراتژیک،دفترمطالعات سیاسی وبین المللی،تهران.
  • لنکستر، لین، خداوندان اندیشه سیاسی، ج3، ترجمه علی رامین، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1370.
  • لوسکایا، پیگو و دیگران (1354). تاریخ ایران از دوران باستان تا پایان سده هجدهم میلادی، مترجم کریم کشاورز، انتشارات پیام، چاپ چهارم
  • ماندل، رابرت، چهره متغیر امنیت ملی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1379.
  • مجتهدزاده، غلامحسین (1386). برنامه ریزی شهری در ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور
  • مجموعه چکیده مقالات همایش علمی پژوهشی شهرسازی ومعماری بارویکرد پدافند غیر عامل-انتشارات دانشگاه مالک اشتر- 1390
  • مجموعه مصاحبه ها بحران و دفاع غیر عامل( سردار جلالی) سازمان بسیج جامعه پزشکی 1385
  • محمد زاده رحمت ، ( 1384) ؛ نقش برنامه ریزی شهری در کاهش آثار زلزله ، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمین ، بلایای طبیعی و راه کارهای مقابله با آنها ، دانشگاه تبریز .
  • مدیری، مهدی (1389). الزامات مکانیابی تأسیسات شهری و ارائه الگوی بهینه از دیدگاه دفاع غیرعامل، رساله دکتری دانشگاه تهران، دانشکده جغرافیا
  • مدیریت بازرسی سازمان صنایع دفاع، کلیاتی پیرامون پدافند غیرعامل، چاپ اول، 1386
  • مرکز مطالعاتی وتحقیقاتی شهرسازی ومعماری وزارت مسکن وشهرسازی، تدوین اصول ، ضوابط ومعیارهای پدافند غیر عامل در تهیه طرحهای جامع شهری ، تفضیلی شهری وطرحهای محله محور، مرحله سوم، معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، پیش نویس 1390
  • معتمدی، نصراله (1374). زیویه جلوه گاه معماری مان نایی و ماد، مجموعه مقالات کنگره معماری و شهرسازی ایران، جلد نخست
  • معین، محمد- فرهنگ فارسی- موسسه انتشارات امیرکبیر -1364 جلد 4
  • مقررات شهر سازی و طرحهای جامع وزارت مسکن وشهر سازی انتشارات مرکز مطالعات وتحقیقات شهر سازی -1370
  • مقررات شهر سازی و معماری دبیرخانه شورای عالی شهر سازی و معماری ایران نشر توسعه ایران - 1387
  • مقررات ملی ساختمان( 1391)، مبحث بیست و یکم دفاع غیرعامل، وزارت راه وشهرسازی، تهران
  • ملردی مهدی ،نجار محمد باقر -  دفاع غیرعامل ملرد (وابسته به ودجا ) 1386
  • ملکزاده، مهرداد (1376). نگاهی بر دوره و سبک ناشناخته مادی در تاریخ معماری و شهرسازی ایران، مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد5، چاپ اول
  • ملکی ، سعید ، (1384) ؛ شهر پایدار و توسعه پایدار شهری ، مجله مسکن و انقلاب شماره 102، زمستان 1382.
  • موحدی نیا، جعفر (1386). اصول و مبانی دفاع غیرعامل، دانشگاه مالک اشتر، چاپ اول،تهران
  • موحدی نیا، جعفر-  مفاهیم نظری و عملی دفاع غیرعامل مرکز برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی سپاه پاییز 1385
  • موسوی، احمد (1374). دژشهرهای گرد ایرانی، مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد نخست
  • مولائی، اصغر(1389): طراحی­شهری انسان­مدار با رویکرد توسعه زیرسطحی شهری :نمونه موردی : مرکز تجریش تهران)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم­وصنعت ایران، تهران.
  • مؤیدی نژاد، حمزه؛ حقی آبی، امیرحمزه؛ جلیلی،‌سعید، 1388، نواقص و کاستی های مدیریت بحران در شریان های حیاتی ایران. مجموعه مقالات وب سایت پدافند غیر عامل.
  • مینایی محسن -  یقین سیاست بهینه تخصیص منابع در شرایط بحران ( پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگده فنی دانشگاه تهران 1380
  • نباتی،عزت الله،(1388)،مبانی پدافند غیرعامل،دانشکده فارابی،تهران.
  • نجفی، موسی،اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج اقا نورالله اصفهانی،1384
  • نظریان، اصغر (1388). پویایی نظام شهری در ایران، انتشارات مبتکران، چاپ اول
  • نظریه‌های امنیت علی عبدا... خانی ابرار معاصر 1382
  • نوروزی،محمد تقی-فرهنگ دفاعی- امنیتی،تهران:انتشارات سنا.- 1385
  • نهری ، زهرا ، (1372) ؛ برنامه ریزی برای کاهش خطر زلزله در مقایاس منطقه ای نمونه دره طارم، مجموعه مقالات هشتمین سمینار بین المللی پیش بینی برای زلزله راهردهای مقابله با آثار زلزله های آینده ، 1372، تهران ، مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران .
  • هابز، توماس، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه، تهران، نشرنی، 1380.
  • هادی زاده بزار، مریم ، (1384) ؛ مدیریت بحران و ایمن سازی شهر ها در برابر بلایای طبیعی ، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمین ، بلایای طبیعی و راهکارها مقابله با انها ، دانشگاه تبریز .
  • هاشمی فشارکی، سیدجوادو شکیبامنش، امیر، طراحی شهری از منظر دفاع غیر عامل انتشارات بوستان حمید -1390
  • هژیری نوبری، علیرضا (1366). نگاهی جدید به معماری دفاعی اوراتو، مجموعه مقالات مطالعات ایران، تهران
  • همایون فر ، مژگان ، ( 1382) ؛ پیش بینی ، هشدار و کاهش خسارات بلایای طبیعی ، مجله فضا ( space ) سال اول ، شماره هفتم ، بهمن ماه 1382 .
  • هوف دیتریش (1374). نظری اجمالی به پایتخت های ایران از آغاز تا ظهور اسلام، در کتاب پایتخت های ایران، به کوشش محمدیوسف کیانی، سازمان میراث فرهنگی کشور،چاپ اول
  • هیلن، براند (1377). معماری اسلامی، مترجم ایرج اعتصام، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی، تهران.

بخش دوم- منابع لاتین

  • .Chalk, Peter, Non-Military Security & Global Order, Macmillan Press LTD, 2000.
  • Alexander, D. ,2002, From Civil Defense to Civil Protection--and back again, [online]. Available from: http://www.paydarymelli.ir[Accessed 18 December 2009].
  • Arthur Callion, Simon Eisner, The Urban pattern , P. 264
  • Bobylev, N. (2009b). Urban underground infrastructure and climate change:
  • Cuhls, k., 2007, Methods to Elicit Forecasts from Groups:Delphi and Prediction Markets Compared[online]. Munich Personal Repec Archive, http://mpra.ub.uni-muenchen.de [Accessed 17 April 2010].
  • Cuhls, k.,2002, Delphi method[online]. Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research, Munich Personal Repec Archive, Available from: http://mpra.ub.uni-muenchen.de/4999[Accessed 17 April 2010].
  • FarzadBehtash, Dr. Mohammad Reza, Concepts of Passive Defense in Urban Management with Focus on Tehran, Tehran Research and Planning Center, Environmental and Crisis Affairs Management, 2011.
  • Godard, Jean-Paul, Past Vice-President, ITA, France(2004): “Urban Underground Space and Benefits of Going Underground” , World Tunnel Congress 2004 and 30th ITA General Assembly, Singapore, 22-27 May 2004.
  • -Golany.Gideon, Ojima .Toshio(1996): Geo-Space urban design , Canada , John Wiley.
  • Hartman, T. ,2007, The Delphi Method for Graduate Research, Journal of Information Technology Education, Volume 6, 2007
  • Hirst, Paul, War and Power in the 21 Century, Polity Press, 2001
  • Joint Chiefs of Stuff, DoctrineforJoint TheaterMissile Defense, Joint Publication 3-01.5, 1996.
  • Joint Chiefs of Stuff, DoctrineforJoint TheaterMissile Defense, Joint Publication 3-01.5, 1996.
  • Linston, Harold A., and Murray Turoff. 1975. Introduction to The Delphi Method: Techniques and Applications. London: Addison-Wesley. 3-13.
  • opportunities and threats. Proc. 5th Urban Research Symposium, Marseille, France June 28-30, 2009 17p.
  • P. Pederson, D. Dudenhoefferb, Critical Infrastructure Interdependency Modeling: ASurvey of U.S. and InternationalResearch, U.S. Department of Energy National Laboratory operated by Battelle Energy Alliance, 2006.
  • P. Pederson, D. Dudenhoefferb, Critical Infrastructure Interdependency Modeling: ASurvey of U.S. and InternationalResearch, U.S. Department of Energy National Laboratory operated by Battelle Energy Alliance, 2006.
  • Parriaux, A .Blunier, P. Maire,PTacher, L(2007)” :The Urban Underground in the Deep City Project”: for Construction but not only ACUUS meeting of Cape Sounioninsummer.
  • Ted G. Lewis, CRITICALINFRASTRUCTUREPROTECTION INHOMELAND SECURITY, A JOHN WILEY & SONS, INC., PUBLICATION, 2006.
  • Ted G. Lewis, CRITICALINFRASTRUCTUREPROTECTION INHOMELAND SECURITY, A JOHN WILEY & SONS, INC., PUBLICATION, 2006
  • The Federal Emergency Management Agency/FEMA 426, Reference
  • The Federal Emergency Management Agency/FEMA 426, Reference Manualto Mitigate Potential Terrorist Attacks Against Buildings, Providing Protection to People And Buildings, 2003.
  • The Federal Emergency Management Agency/FEMA 428, Primer to Design Safe School Projects in Case of Terrorist Attacks, Providing Protection to People And Buildings, 2003.
  • Risk Management Series  Site and Urban Design for Security – Guidance Against Potential Terrorist Attacks – FEMA 430 – December 2007- FEMA
  • IRAN OFFICIAL DESCRIBES .PASSIVE DEFENCE IN PORTANCE OF IT.

بخش سوم- منابع اینترنتی معتبر

 

  • پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص نظام 
  • سایت شهرداری اصفهان: http://isfahan.ir/Index.aspx?tempname=1template&lang=1&sub=0

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/7623357

http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=7623357&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author

 

سرشناسه : هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏‫۱۳۴۰ -‏‬
‏عنوان و نام پدیدآور : ملاحظات راهبردی پایداری شهری در طرح جامع شهرها/نویسنده سیدجواد هاشمی فشارکی ؛ ویراستار علی ناصرجنانی ؛ ناظر ویراستار مرتضی چشمه‌نور.
‏مشخصات نشر : تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، مرکز انتشارات راهبردی، ‏‫‬‏۱۴۰۰.
‏مشخصات ظاهری : ‏‫‬‏۲۵۰ ص.: مصور (بخشی رنگی)، جدول، نمودار.
‏شابک : :‏‫‬‮‭978-622-248-333-3
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏یادداشت : کتابنامه: ص. [۲۱۵]- ۲۳۳.
‏موضوع : شهرسازی -- ایران
‏موضوع : City planning -- Iran
‏موضوع : توسعه پایدار -- ایران
‏موضوع : Sustainable development -- Iran
‏شناسه افزوده : جنانی، ناصر، ‏‫۱۳۶۱ -‏‬، ویراستار
‏شناسه افزوده : Janani, Naser
‏شناسه افزوده : چشمه‌نور، مرتضی، ۱۳۶۱ -
‏شناسه افزوده : دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی. مرکز انتشارات راهبردی
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‮‭HT۱۶۹
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‮‭۳۰۷/۱۲۱۶۰۹۵۵
‏شماره کتابشناسی ملی : ۷۶۲۳۳۵۷
‏اطلاعات رکورد کتابشناسی : فیپا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=7623357&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author