***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 در تهران رسائل و مکاسب را از محضر استادان ، حاج سیّد عباس فشارکی و ... فرا گرفت

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۱

  پ

معرفی مشاهیر استان مازندران؛

علامه عبدالله جوادی آملی؛ مظهر وحدت قرآن، عرفان و برهان

علامه جوادی آملی مظهر وحدت قرآن، عرفان و برهان هستند؛ شاهد آن هم این است که وقتی فلسفه تدریس می‌کنند، مباحث عقلی را ذکر می‌کنند، از قرآن استفاده می‌کنند و از کشف و شهود عارفان و آیات قرآن هم بهره می‌برند.

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ آیت الله العظمی جوادی آملی از دانشمندان برجسته معاصر و از مفسران ژرف اندیش قرآن کریم است. او که بر اثر نبوغ و خلاقیت علمی و بهره‌گیری از اساتید برجسته در معرفت و معنویت، به جامعیت در علوم عقلی و نقلی اسلامی رسیده، هزاران شاگرد مستعد را در مکتب فکری خود پرورانده و ده‌ها اثر عمیق به جهان علم و معرفت عرضه کرده است. اُنس و حشر طولانی او با قرآن کریم در تعلیم‌ها و رهنمودهای انسان ساز و فرهنگ گسترش آشکار است.


ولادت و  تحصیل


آیت‌ الله عبدالله جوادی‌ آملی‌، در سال‌ 1312 هجری‌ شمسی‌ در آمل‌ به‌ دنیا آمد. پس از پایان دروس دوره ابتدایی در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه آمل شد. در این حوزه، ادبیات، شرح‌لمعه، قوانین، شرایع، امالی شیخ صدوق و ... را از محضر استادانی چون آیت‌الله فرسیو، آیت‌الله غروی، شیخ عزیزالله طبرسی، آقا ضیاء آملی، شیخ احمد اعتمادی، حاج شیخ ابوالقاسم رجایی، شیخ شعبان نوری و پدرش میرزا ابوالحسن جوادی آموخت.


وی در سال ۱۳۲۹ به تهران رفت و با راهنمایی آیت‌الله حاج شیخ محمّدتقی آملی، تحصیلات خود را در مدرسه مروی تهران ادامه داد. در تهران رسائل و مکاسب را از محضر استادان شیخ اسماعیل جاپلقی، حاج سیّد عباس فشارکی و شیخ محمّدرضا محقّق فرا گرفت و از درس هیئت، طبیعیّات اشارات، بخش‌هایی از اسفار و شرح منظومه آیت‌الله شعرانی بهره برد.


در سال ۱۳۳۴ با تشویق آیت‌الله محمّدتقی آملی، برای تکمیل تحصیلات به حوزه علمیه قم مراجعت کرد. در آنجا مدتی از درس خارج فقه آیت‌الله‌العظمی بروجردی استفاده کرد و بیش از 12 سال در درس خارج فقه آیت‌الله محقّق داماد و حدود 7 سال در درس خارج اصول امام خمینی (ره) حضور یافت.


وی همچنین حدود 5 سال در درس خارج آیت‌الله میرزا هاشم آملی شرکت کرد. از همان ابتدای ورود به قم رابطه علمی خود را با فیلسوف و مفسّر بزرگ قرن، علامه محمد حسین طباطبایی آغاز کرد که این ارتباط تا پایان عمر وی ادامه داشت.


فعالیت فرهنگی و سیاسی


آیت الله العظمی جوادی آملی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سفرهای تبلیغی برون مرزی متعددی به کشورهای آمریکا، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، آلمان، سوئیس، اتریش، اتحاد جماهیر شوروی سابق، سوریه و لبنان داشته که مهمترین آن‌ها سفر به مسکو در سال 1367 شمسی مطابق 1988 میلادی برای ارائه و تبیین پیام امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد شوروی سوسیالیستی سابق و همچنین سفر او به نیویورک در سال 1379 شمسی مطابق 2000 میلادی برای ارائه پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله خامنه‌ای به نشست هزاره ادیان بود.


از خدمات‌ مهم‌ فرهنگی‌ استاد جوادی‌ آملی‌، تأسیس‌ مؤسسه‌ تحقیقاتی‌ و نشر اسراء در سال‌ 1372 است‌. مؤسسه‌ اسراء به‌ منظور پژوهش‌ در رشته‌های‌ مختلف‌ علوم‌ اسلامی‌ و پاسخ‌ گویی‌ به‌ شبهات‌ موجود در اسلام‌ تأسیس‌ شده‌ است‌ و تا کنون‌ خدمات‌ شایان‌ توجهی‌ را تقدیم‌ داشته‌ است‌.


فعالیت علمی


علامه پس از اتمام تحصیلات، بر تدریس و نشر معارف الهی متمرکز شد و در سطوح و دوره های مختلف، شرح اشارات، شرح تجرید، شرح منظومه، شواهدالربوبیه، التحصیل، شفا، دوره کامل اسفار، تمهیدالقواعد، شرح فصوص الحکم، مصباح الأنس، درس خارج فقه، تفسیر موضوعی قرآن، تفسیر ترتیبی قرآن و... را تدریس کرد.


از آیت الله العظمی جوادی تاکنون بیش از 90 عنوان کتاب در حدود 130 جلد چاپ و منتشر شده است که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:


1. تسنیم (تفسیر ترتیبی قرآن کریم) در 23 جلد (ادامه دارد و نهایتاً به 80 جلد می‌رسد)
2. تفسیر موضوعی قرآن کریم در 18 جلد (ادامه دارد و نهایتاً به 20 جلد می‌رسد)
3. ادب فِنای مقربان (شرح زیارت جامعهٴ کبیره) در 7 جلد (ادامه دارد و نهایتاً به حدود 15 جلد می‌رسد)
4. رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه: اسفار صدرالمتألهین شیرازی) در 10 جلد (ادامه دارد و نهایتاً به 35 جلد می‌رسد)

5. شرح فصول الحکم (از متون عرفان اسلامی) در 15 جلد (در آستانه نشر)
6. عین نضاخ (شرح و تحریر تمهید القواعد از متون عرفان اسلامی) در 3 جلد
7. دروس خارج فقه (فقه تخصصی در سطح اجتهاد) در 5 جلد (ادامه دارد)
8. فلسفه دین در 5 جلد
9. سرچشمه اندیشه (مجموعه مقالات و مقدمات) در 6 جلد (ادامه دارد)
10. سروش هدایت (مجموعه پیام ها) در 4 جلد


توصیه های علامه جوادی آملی : اولین روز جهل انسان


اولین روز جهل انسان روزی است که خود را فارغ‌التحصیل بداند. وقتی طلبه‌ای یک بار کتابی را تدریس می‌کند یعنی فهمیده است و بعد از آن باید مطلبی اضافه کند و یا تألیفی داشته باشد.


نمی‌شود کسی اهل علم باشد و تألیفی نداشته باشد. اکثر کتاب بزرگان ما بین سن 40 تا 60 سالگی نوشته شده است و بعد از این سن دیگر انسان توانایی لازم را ندارد.


راهی را که می‌رویم از راهی که علمای گذشته می‌رفتند تفاوت دارد. علامه مجلسی در ابتدا 100 هزار شاگرد تربیت کرد و در آخر عمر گفت: «هرگز آن شخصی را که می‌خواستم پیدا نکردم.»


اکثر ما وقتی می‌خواهیم شخصی را از دریافت رشوه منع کنیم او را زاهدانه و عابدانه توصیه می‌کنیم، اما آنچه مجلسی اول مد نظر داشت منش عارفانه بود.


شخص عارف ذات هر چیز را درک می‌کند. به همین دلیل نصایح و توصیه‌های انسان عارف تأثیر دارد. هنگامی که مسئولی به سراغ ما می‌آید و ما او را عالمانه و عابدانه توصیه می‌کنیم باید بدانیم که از این توصیه‌ها زیاد گفته می‌شود، ولی توصیه‌ای اثر دارد که عارفانه باشد.


علامه جوادی آملی؛ مظهر وحدت قرآن، عرفان و برهان


حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مورد ابعاد علمی و شخصیتی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی می گوید: بخش مهمی از پیام‌های آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی که برای محافل علمی می‌نویسند، در مورد اسلامی‌سازی علوم و اسلامی‌سازی دانشگاه‌هاست.


وی می افزاید: نظریه اسلامی‌سازی علوم از دیدگاه آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی از قوی‌ترین، مستند‌ترین و نظام‌مندترین نظریه‌ها در باب علم دینی است در باب علم دینی، بزرگان زیادی مثل سید‌محمد نقیب العطاس، اسماعیل فاروقی، سید‌حسین نصر، مهدی گلشنی و ... اظهار نظر کردند، ولی نظریه علم دینی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی بسیار قوی، مستند، جامع و نظام‌مند است که می‌تواند منشأ تحولاتی در علوم طبیعی و انسانی و مهندسی شود.


نویسنده کتاب «کلام جدید» تأکید می کند: واقعا ایشان مظهر وحدت قرآن، عرفان و برهان هستند، شاهد آن هم این است که وقتی فلسفه تدریس می‌کنند، مباحث عقلی را ذکر می‌کنند، از قرآن استفاده می‌کنند، از کشف و شهود عارفان و آیات قرآن هم بهره می‌برند.


وی ادامه می دهد: در «رحیق مختوم» که شرح اسفار ملاصدراست، کاملا قرآن، عرفان و برهان را جمع کرده است، در «شرح تمهید‌القواعد ابن‌ترکه» و مباحث تفسیری هم کاملا پیداست که بحث‌های عقلی و عرفانی و قرآنی را با هم جمع می‌کنند، البته جمع کردن ایشان به این معنا نیست که گرفتار التقاط شوند، بلکه روشمندانه اینها را با هم جمع کرده است.


نویسنده کتاب «اخلاق قرآنی» می گوید: ایشان همان روشی را که ملاصدرا ارائه کردند، استمرار و توسعه دادند و توانستند هم در فلسفه، عرفان و تفسیر قرآن این روش را به کار گیرند.

 لینک کوتاه: snn.ir/000lOG

 

 

https://snn.ir/fa/news/182172/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B8%D9%87%D8%B1-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%86

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۰۵