***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

رحلت عالم ربانی "آخوند ملامحمد حسین فشارکی" (1313 ش) .....

۰۰:۰۵-۲۳ بهمن ۱۳۹۲

۴۷۳۳۰۴۸

نظر دادن

اشتراک گذاری

دانلود PDF

امروز در تاریخ؛

از تشکیل "کمیته انقلاب اسلامی ایران" تا پرتاب اولین سفینه بشر به سیاره زهره

تشکیل "کمیته انقلاب اسلامی ایران" به فرمان امام، درگذشت "میرزا مهدی الهی قمشه ای"، شهادت "حسن البَنّاء" پایه گذار جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر، پرتاب اولین سفینه بشر به سیاره زهره و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 12 ربیع الثانی 1435 هجری و 12 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


تشکیل "کمیته انقلاب اسلامی ایران" به فرمان امام (1357 ش)
با وجود سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، نیروهای مردمی، همچنان درگیر نبرد برای درهم شکستن مقاومت آخرین بقایای این رژیم وابسته بودند. همچنین گروهی دیگر از مردم، پاسداری و حفاظت از مراکز مهم و حساس را در شهرها به عهده گرفتند. از این رو وجود سازمانی منظم و متشکل برای به عهده گرفتن این مسؤولیت و نیز مبارزه با عناصر وابسته به رژیم شاه، ضروری به نظر می‌رسید. به همین جهت یک روز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، کمیته انقلاب اسلامی برای کنترل اوضاع و برقراری نظم و امنیت، تشکیل شد.

از آن پس، این نهاد انقلابی به اداره و انتظام امور و حراست از انقلاب اسلامی و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم کمر بست. از اَهَمّ وظایف کمیته انقلاب اسلامی می‌توان به: مقابله با توطئه‌های بیگانگان؛ دستگیری وابستگان رژیم پهلوی؛ جلوگیری از قاچاق اسلحه، توقیف اموال مفسدان و فراریان رژیم پهلوی، انتظامات و حفظ امنیت شهرها، روستاها و مرزها؛ مبارزه با فساد و بی‌بند وباری؛ حراست از اماکن مهم؛ مقابله با منافقان و خرابکاران و... اشاره کرد. سرانجام در سال 1369، بنا به ضرورت‌های تشخیص داده شده و با تصویب مجلس شورای اسلامی، این نهاد انقلابی با شهربانی و ژاندارمری ادغام شد ونیروی انتظامی واحدی با نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

رحلت عالم ربانی "آخوند ملامحمد حسین فشارکی" (1313 ش)
آخوند ملا محمد حسین بن محمد جعفر فشارکی در سال 1228 ش در اصفهان به دنیا آمد. وی در محضر استادان نامداری همچون: میرزا حبیب اللَّه رشتی، شیخ زین‌العابدین مازندرانی و میرزا محمد حسن شیرازی زانوی ادب زد. آخوند ملامحمد حسین فشارکی پس از کسب مدارج عالی و اجتهاد، به اصفهان بازگشت و به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت. این عالم ربانی در فقه و اصول تبحر داشت و محضرش، مرکز فضلا و اهل دانش بود. همچنین تقوا و زهد ایشان شهره خاص و عام بود و مردم اصفهان، مسائل خودرا از ایشان استفتاء می‌نمودند تا این‌که در اواخر عمر به مرجعیت تامه دست یافت. از ایشان تالیفاتی بر جای مانده که حاشیه رسائل و حاشیه طهارت شیخ انصاری از آن جمله‌اند. آخوند فشارکی سرانجام در 23 بهمن 1313 ش برابر با 8 ذی‌قعده 1353 ق در 85 سالگی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان مدفون شد.

آغاز به کار رسمی دولت موقت انقلاب (1357 ش)
دولت موقت ایران در سال ۱۳۵۷ که با نام دولت موقت انقلاب هم شناخته میشود، دولتی در ایران بود که پس از انقلاب از سال ۱۳۵۷ و به منظور رسیدگی به اوضاع به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و تا ۱۳۵۸، پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت ۹ ماه (به طور دقیق ۲۷۵ روز) بر سر کار بود.

افتتاح پالایشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگیران خراسان در سرخس (1362 ش)
پالایشگاه گاز خانگیران خراسان به عنوان یکی از کم نظیرترین پالایشگاه‌های گاز، در نوع خود از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پالایشگاه‌های مشابه در جهان است که در آستانه ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور رییس جمهور وقت، آیت‌اللَّه سید علی خامنه‌ای و تعدادی از مسؤولان افتتاح شد. این پالایشگاه با نام شهید هاشمی نژاد، با ظرفیت پانزده میلیون مترمکعب گاز می‌تواند به مدت هشتاد سال گاز مورد نیاز ناحیه خراسان و شمال کشور را تأمین کند. تأسیسات عمده پالایشگاه گاز خانگیران که در 35 کیلومتری غرب شهر مرزی سرخس و تحت مدیریت و نظارت مستقیم مسؤولان ایرانی شرکت ملی گاز ایران انجام گرفته است شامل واحدهای تصفیه گاز، بازیافت گوگرد، واحد برق، بخار، واحد آب و... می‌باشد. این مجتمع به صورت یکی از مراکز عمده و قطب فعال صنعتی کشور به شمار می‌آید.

حمله موشکی مقابله به مثل ایران علیه شهرهای عراق (1362 ش)
باگذشت نزدیک به چهل ماه از آغاز جنگ تحمیلی و در حالی که مردم و مسؤولان کشور، خود را برای برپایی مراسم سالگرد یوم‌اللَّه 22 بهمن آماده می‌کردند، رژیم بعث عراق، با بهانه‌تراشی، زمینه را برای بمباران و موشکباران شهرهای ایران فراهم کرد و برای این مقصود ادعا نمود به خاطر گلوله باران شهرهای مرزی عراق از سوی ایران، هفت شهر ایران مورد حمله موشکی و هوایی قرار خواهند گرفت. با حملات موشکی عراق به شهرهای ایران دولت جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به مردم شهرهای بصره، خانقین و مندلی اعلام داشت که ایران در صدد مقابله به مثل است و اهالی این مناطق، هرچه زودتر آن‌جا را تخلیه کنند. سرانجام در 23 بهمن 1362، اولین حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به 118 حمله موشکی و هوایی به شهرهای ایران، با گشوده شدن آتش توپخانه‌های ایران به روی شهرهای یاد شده انجام گرفت.

سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف 154 ایران در حوالی خُرَّم‌آباد (1380 ش)
در 23 بهمن 1380، هواپیمای مسافربری توپولوف 154 که از تهران عازم خرم آباد بود، با ارتفاعات سفیدکوه در نزدیکی خرم‌آباد برخورد کرده و تمام 119 سرنشین آن کشته شدند. اجساد قربانیان این حادثه در روزهای بعد، از شیارها و حفره‌های کوه جمع آوری شد.

بنابر گزارش روزنامه کیهان، در پی دستگیری دو نفر از دانشجویان به جرم تظاهرات و دادن شعار (1356 ش)
و شکستن شیشه بانک در روز 17 دی در خیابان شاهرضا (انقلاب) تهران، حکم آنها در شعبه 19 دادگاه صادر شد. یکی از دانشجویان به چهار ماه حبس و دیگری به پرداخت 25000 ریال جریمه نقدی محکوم گردیدند.

شروع خلافت "سفاح عباسی" به روایتی (132 ق)
عباسیان با همکاری ابومسلم خراسانی و سپاه او، مروان دوم، آخرین حاکم اموی را به قتل رسانده و حکومت امویان را سرنگون کردند. اما بنی‌عباس نیز مانند امویان، سال‌ها با ستمگری بر جان و مال مردم کشورهای اسلامی سلطه یافتند و تا سال 656 ق به مدت بیش از پانصد سال حکومت کردند. در این روز ابوالعباس عبداللَّه بن محمد معروف به سفاح به معنی خون‌ریز، اولین خلیفه‌ی عباسی بر مسند خلافت نشست.

قیام تاریخی مردم اصفهان علیه عمّال امیرتیمور گورکانی (789 ق)
امیرتیمور، مالی را از اصفهان طلب کرد که علمای اصفهان از تیمور امان خواستند و تعهد کردند که آن مال را تسلیم تیمور کنند. تیمور برای این کار، عده‌ای از امرای خود را به اصفهان فرستاد. این افراد در گرفتن اموال از مردم به ناموس مردم نیز تعدی کردند. این عمل آن‌ها، مردم اصفهان را به شورش واداشت. بنابراین گماشتگان تیموری به بدترین وضعی توسط مردم کشته شدند. تیمور نیز به اصفهان حمله کرد و دستور قتل عام مردم آنجا را صادر نمود.

درگذشت "میرزا مهدی الهی قمشه ای" حکیم قرآنی (1393 ق)
میرزا مهدی الهی قمشه‌ای در سال 1319 ق در قمشه (شهرضا) به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات در زادگاه خود، راهی اصفهان گردید. وی از شاگردان آیت‌اللَّه شهید سید حسن مدرس بود و استفاده‌ای وافر از ایشان نمود. همچنین آقابزرگ حکیم، حاج آقا حسین قمی، شیخ اسداللَّه یزدی، حاج میرزا حسین فقیه سبزواری و... از دیگر اساتید وی بودند.

ایشان در تهران در مدرسه‌ی سپهسالار (شهید مطهری فعلی) به تدریس پرداخت و همزمان در درس استاد ابوالحسن جلوه شرکت می‌کرد. ترجمه‌ی تفسیر گونه‌ی ایشان از قرآن از جمله مشهورترین آثار حکیم الهی می‌باشد. سرانجام در حالی که به اصلاح خلاصة التفاسیر خود مشغول بود، در دوازدهم ربیع الثانی 1393 ق دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بارگاه حضرت معصومه آرمید.

شهادت "حسن البَنّاء" پایه گذار جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر (1949 م)
حسن البنّاء، در سال 1906 م در این کشور به دنیا آمد. وی در 22 سالگی، به کمک جمعی از همفکران خود، جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر را بنیان نهاد و سپس با حمایت‌های مالی مردم، مسجدی را برای فعالیت این جنبش، ایجاد نمود. حسن البناء در سرمقاله اولین شماره از مجله ارکان اخوان المسلمین، خط مشی این سازمان را پیروی از قرآن کریم و رسول خدا (ص) اعلام نمود. سال‌های جنگ جهانی دوم، اوج محبوبیت حسن البنّاء نزد مردم مسلمان و به ویژه مردم فلسطین بود. هم‌چنین بی ثباتی و تزلزل سیاسی حکومت مصر در جریان جنگ نیز به رشد و اقتدار و موقعیت سیاسی و اجتماعی جنبش اخوان المسلمین و شخص حسن البناء کمک شایانی کرد. در این سال‌ها، حسن البناء موقعیت ممتازی را در میان نظامیان ارتش مصر به دست آورد. در سال 1948 اخوان المسلمین با حکومت وقت مصر درگیر شد و با کشف توطئه قتل نخست وزیر مصر از طرف اخوان المسلمین، فعالیت این جمعیت، غیرقانونی اعلام گردید. در نتیجه حسن البناء در دوازدهم فوریه 1949 م در 43 سالگی توسط رژیم پادشاهی ملک فاروق به شهادت رسید. آنان در طی کودتای افسران در سال 1953 م علیه حکومت سلطنتی نقش موثری ایفا نمودند. ولی پس از پیروزی کودتا، سازمان با حکومت مصر دچار اختلافاتی گردید که در نهایت به انحلال جنبش اخوان المسلمین انجامید. اخوان المسلمین در حال حاضر، در اکثر کشورهای عربی فعالیت می‌کنند ولی مهم‌ترین مرکز فعالیت آنها، مصر، سوریه، سودان، اردن و عربستان است.

روز استقلال "شیلی" از استعمار اسپانیا (1818 م)
کشور جمهوری شیلی با 756/626 کیلومتر مربع مساحت در جنوب قاره امریکای جنوبی و در همسایگی آرژانتین، بولیوی و پرو واقع شده است. جمعیت شیلی بیش از 15 میلیون نفر که اکثریت مسیحی و عمدتاً کاتولیک مذهبند. بیشتر سکنه ملیت اروپایی و دو رگه (سرخ و سفید) داشته و زبان رسمی آن‌ها اسپانیایی است. پایتخت شیلی سانتیاگو و واحد پول آن پزوی شیلی می‌باشد. از شهرهای مهم آن کنسپسیون، وینیادل مار، و والپا رایزو است. در این دوران شیلی جزء قلمرو نایب السلطنه اسپانیا در پرو بود. در سال 1788 شیلی تا حدودی از پرو مستقل شد. مبارزات مردمی بر ضد استعمار اسپانیا ادامه یافت تا این که در 12 فوریه سال 1818 شیلی به استقلال کامل رسید و نوع حکومت خود را جمهوری اعلام نمود. روز ملی شیلی 18 سپتامبر است.

انقراض پادشاهی چین و استقرار نظام جمهوری در این کشور (1912 م)
در فاصله سال‌های 1907 تا 1911 م، پنج شورش علیه خاندان سلطنتی منچو در چین صورت گرفت که همه آنها، کم و بیش از اندیشه‌های انقلابیِ سون‌یاتْ‌سنْ مبارز جمهوری‌خواه چینی سرچشمه می‌گرفت. با این حال، علی‌رغم سرکوبی چهار شورش اول و دستگیری و تیرباران تعدادی از شورشیان، قیام پنجم در روز نهم اکتبر 1911 م آغاز شد. از روز یازدهم اکتبر، شورش به شهرهای بزرگ چین نیز سرایت کرد و این امر، دولت را به نرمش و فراخوان آشتی ملی وادار ساخت. مجلس پس از آغاز به کار در اول ژانویه 1912 م، به اتفاق آرا تصمیم به اعلام رژیم جمهوری در چین گرفت. این مجلس سپس به اتفاق آرا، سون یات سنِ 46 ساله را به عنوان اولین رئیس جمهور چین برگزید. بدین ترتیب، روز 12 فوریه 1912 م، حکومت 267 ساله خاندان منچو که خود وارث یک امپراتوری دو هزار ساله بود به پایان رسید و رژیم جمهوری در چین استقرار یافت. اما سون یات سن برای اداره امور کشور، تجربه و نیروی کارآمد کافی نداشت. ناتوانی او در اداره امور و مشکلاتی که بیشتر ناشی از کارشکنی و عدم همکاری عوامل حکومتِ پیشین بود، به تدریج از اعتبار و جذبه مردی که پدر انقلاب چین لقب گرفته بود، کاست و میدان را برای مخالفان خود باز گذاشت. در این میان، با آغاز اختلاف‌ها و کشمکش‌های داخلی، وضعیت چین بار دیگر متشنج و بی‌ثبات شد. تا این که، چین در سال 1949 م به دنبال انقلابی دیگر به رهبری مائوتِسِه تونگ، تحت حکومت کمونیستی قرار گرفت.

پرتاب اولین سفینه تحقیقاتی بشر به طرف سیاره زهره توسط شوروی سابق (1961 م)
اولین تلاش برای رسیدن به زهره توسط اتحاد جماهیر شوروی و در چهارم فوریه 1961 انجام شد. اسپوتنیک 7 که سفینه‌ای 5/6 تنی بود طبق برنامه می‌بایستی در مدار زهره به گونه‌ای قرار می‌گرفت که در نهایت منجر به برخورد سفینه با سطح زهره شود اما مفق نبود. دومین تلاش اتحاد جماهیر شوروی و همچنین دومین تلاش بشر برای رسیدن به سیاره زهره به عنوان اولین هدف سیاره‌ای در 12 فوریه 1961 یعنی درست 8 روز بعد از تلاش ناموفق اسپوتنیک 7 صورت پذیرفت. کاووشگر Venera-1 مجهز به مغناطیس‌سنجی که در انتهای یک بوم دو متری نصب شده بود، دستگاه به دام اندازنده یونها، آشکارساز میکروشهاب‌سنگها و دستگاه اندازه‌گیر تابش کیهانی بود.

این سفینه فاقد سیستم پیشرانش بود و کنترل دما توسط عایقهای حرارتی صورت می‌گرفت. موتور مرحله چهارم موشک حامل در این مأموریت با موفقیت روشن شد و محموله 643 کیلوگرمی در مسیر زهره قرار گرفت اما در 19 فوریه یعنی هفت روز پس از تزریق کاووشگر در مدار و زمانیکه ونرا-1 در فاصله دو میلیون کیلومتری از زمین قرار داشت، ارتباط با سفینه قطع شد. در 19 می همان سال سفینه از فاصله صدهزار کیلومتری ونوس گذر کرد و وارد مداری به دور خورشید شد.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1502: مسیحیان اسپانیا که منطقه «گرانادا» را تصرف کرده بودند به مسلمانان آنجا تاکید کردند که مسیحی شوند و یا مهاجرت کنند. این منطقه اروپایی در زمان امویان تصرف و ساکنانش مسلمان شده بودند. بسیاری از آنان هم از مهاجران عرب بودند.
1818: «اوتو لودویگ» نویسنده آلمانی به دنیا آمد.
1818: شیلی مهاجر نشین قدیمی اسپانیا در منتهی الیه قاره آمریکا استقلال یافت.
1882: اتحادیه سوسیال دمکرات هلند در آمستردام تشکیل شد.
1921: وینستون چرچیل پسر لُرد چرچیل وزیر مستعمرات انگلستان شد. وی در دوران جنگ جهانی دوم و سپس در دوران ملی شدن نفت ایران نخست وزیر انگلستان بود.
1938: ارتش آلمان وارد اتریش شد. این دو سرزمین آلمانی نژاد پیش ازجنگ جهانی دوم کشور واحدی را تشکیل داده بودند.

 

 

https://www.yjc.news/fa/news/4733048/%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D9%87

موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۰/۰۶/۰۶