***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در ایثار پرس 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

http://www.isarpress.ir/?p=6509

گروه : ادبیات پایداری / صفحه اول / ویژه

پ
  • شناسه : 6509
  • 07 شهریور 1400 - 20:10
  • فرشید قاسملو دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

شهر تهران در معرض خطرات و تهدیدات بزرگی بوده و رو به تزاید می باشد و بعلت وسعت زیاد ، جمعیت  انبوه، معابر ناامن در شرایط بحران های متوسط و بزرگ، مانند فاجعه پلاسکو و سیل چند سال پیش و... ساختارهای موجود امکان غلبه بر بحران را دارانیستند، لذا ضرورت دارد با تشکیل یک سازمان قوی در حوزه بحران شهر تهران ، از ادغام چند نهاد ناقص الخلقه و ناکارامد (سازمان مدیریت بحران شهر تهران،  سازمان اتش نشانی)،  علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، کارایی انها ارتقا یابد،  لذا طی یادداشتی باموضوع "تحول در نظام مدیریت بحران شهر تهران " در تاریخ 22 مرداد 1400 در پایگاه ایثار پرس منتشر گردید که در آن اهمیت و ضرورت ان تبیین گشته و به پیوست نیز اساسنامه مربوطه جهت تصویب واجرا تقدیم میگردد:

 http://www.isarpress.ir/?p=6367

بسمه تعالی

فلسفه تاسیس :

ماده یکم (۱): بر پایه این اساسنامه،بر اساس اسناد بالا دستی مرقوم در ذیل و به منظور پیشگیری و مقابله با آتش سوزی ،حوادث و سوانح( اعم از سوانح طبیعی و انسان ساخت ) کاهش خطر پذیری و پایداری شهری ،سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران شهر تهران با ادغام سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش نشانی و با هدف ارتقای کار آمدی و صرفه جویی در هزینه ها تاسیس میگردد .

ماده دوم (۲): بیان تعاریف و مفاهیم :

شهرداری: منطور شهر داری تهران و کلیه واحدهای مربوطه اعم از معاونت ها ،حوزه های ستادی و اجرایی،مناطق،موسسات و سازمانها ی وابسته و شرکت های تابعه  است .

شورای شهر: منظور شورای اسلامی شهر تهران است .

سازمان : منظور سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران شهر تهران است

اتش نشانی: سازمانی است شبهه نظامی و بحران مدار .متولی امر فرونشاندن آتش سوزیها ،پاسخگویی بسیاری از وضعیت های اضطراری و ارائه خدمات ایمنی و پیشگیری کننده شده است .بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵قانون شهر داری ،این مهم از جمله وظایف شهر داریها محسوب شده است .در اصطلاح به این آتش نشانی ((آتش نشانی شهری ))گفته میشود .

آتش نشان: فردی است که وظیفه حرفه ای او واکنش به موارد اضطراری در فضاها و مکان های مختلف شهری است .هدف فقط جان مر دم ،امداد رسانی و به حداقل رساندن زیان به اموال بوده ،ایجاد هماهنگی برای پاسخگویی( واکنش )و پیشگیری از حوادث نیز از دیگر جنبه های مهم این شغل است .آتش نشان بر اساس( رسته )ازآموزشهای لازم و تخصصی بر خوردار میگردد .

آتش نشان داوطلب : شهروندی است که نه به خاطر مزد و پاداش مادی ،بلکه برای خدمت به همنوعان ،با شرکت در دسته های منسجم ،سازمان یافته است .در مواقع عادی به حرفه دیگری غیر از آتش نشانی مشغول بوده ، در مواقع لزوم ،بخصوص هنگام وقوع حریق های مهم ، بلادرنگ در محل حادثه حاضر شده و برابر طرح از پیش تعیین شده  ،دوش به دوش آنشنشانان حرفه ای به مبارزه باحریق و دیگر وظایف محوله می پردازد .

علاوه بر این ممکن است بر اساس نظامنامه از پیش تعیین شده در اماکن معین سازمان حضور داشته باشد .

آتش نشان داوطلب فعال ، مسئولیت پذیر یا قهرمان ممکن است ،بر حسب مورد و بر اساس نظام نامه با اخذ نشان ،پاداش مادی و معنوی و .... مورد تشویق قرار گیرد .

آتش نشان پاره وقت : فردی است که همسان آتشنشان حرفه ای شهری آموزش دیده ،تمرین نموده و از مهارت های لازم بخوبی برخوردار بوده ،امابه حرفه دیگری غیر از آتش نشانی مشغول است .بر اساس نظامنامه در بعضی ایام  مشخص بطور مرتب در شیفت ۲۴ ساعته حضورداشته و مشابه آتشنشان حرفه ای شهری به خدمت مشغول است . در پایان هر ماه بر اساس نظامنامه و به تعداد شیفت های ۲۴ ساعته انجام شده دستمزد دریافت می کند .

مدیریت بحران : به مجموعه اقدام هایی اطلاق میشود که قبل از وقوع ، در حین وقوع ،و بعد از وقوع سانحه ، جهت کاهش هر چه بیشتر آثار و و عوارض آن انجام میگیرد .این اقدام ها با توجه به انواع بلایا ی طبیعی و محیطی در جهت کاهش آثار ،آمادگی لازم امداد رسانی سریع ، بهبود اوضاع تا برگشت به وضع عادی ، تلاش می نماید .

پدافند غیر عامل : به مجموعه اقدامان غیر مسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی ، کاهش اسیب پذیری ، تداوم فعالیت های ضروری ، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل  مدیریت بر آن در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می گردد، دفاع غیر عامل گفته میشود .

مخاطره: پدیده طبیعی یا کنش انسانی (به‌جز موارد نظامی- امنیتی و اجتماعی) که در صورت وقوع در محیط یا جامعه آسیب‌پذیر می‌تواند تبدیل به یک بحران و حادثه خسارت‌بار شود.

بحران: از هم گسیختگى جدى عملکرد یک جامعه که ناشی از وقوع مخاطره است و منجر به خسارات و اثرات منفی گسترده انسانى، اقتصادى یا زیست‌محیطى مى‌شود، به‌طورى که مواجهه با آن فراتر از توانایى جامعه متأثر و دستگاههای مسؤول موضوع ماده (۲) این قانون باشد.

آسیب‌پذیری: ضعف و کمبودهای مادی و غیرمادی شامل فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی در جامعه است که باعث می‌شود وقوع مخاطرات منجر به بحران شود.

خطر: مقدار یا اندازه خسارات انسانی و مادی احتمالی، درصورت وقوع یک مخاطره در جامعه آسیب‌پذیر است.

پیشگیری و کاهش خطر: به مجموعه تدابیر و اقداماتی گفته می‌شود که شامل شناسایی، شناخت و تحلیل مخاطرات، آسیب‌پذیری‌ها، الزام به‌کارگیری مدیریت کاهش خطر در تدوین برنامه و بودجه بخشهای توسعه‌ای، تعیین راهبردها و اولویت‌های بخشهای گوناگون، تدوین و اجرای برنامه‌های کاهش خطر حوادث و سوانح در کشور است.

 آمادگی: مجموعه تدابیر و اقداماتی ‌است که ظرفیت جامعه و دستگاههای مسؤول را برای پاسخ مؤثر به حوادث و سوانح افزایش می‌دهد به‌طوری که خسارات انسانی و مادی ناشی از آن را به حداقل برساند.

پاسخ: مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که با وقوع حادثه آغاز شده و شامل هشدار سریع، تخلیه، جستجو، نجات و امداد، تأمین امنیت و نظایر اینها، متناسب با ویژگی‌های هر بحران می‌باشد.

بازسازی و بازتوانی: به مجموعه تدابیر و اقداماتی گفته می‌شود که برای ترمیم و بهبود خدمات و ساختارها، معیشت،‌ توانمندی و شرایط زندگى جوامع متأثر از حوادث و سوانح انجام می‌شود؛ به نحوی که موجب ارتقای توانایی و ظرفیت آنها در جهت کاهش خطر حوادث آتی شود.

تاب‌آوری: به توانایی یک نظام یا جامعه در معرض مخاطرات، برای ایستادگی، تحمل و سازگاری در برابر حوادث و سوانح و بازتوانی و بازسازی مؤثر و به‌موقع جامعه آسیب‌دیده گفته می‌شود.

شرایط اضطراری: وضعیتی است که در پی وقوع مخاطرات و قریب‌الوقوع بودن حادثه یا بعد از وقوع آن ایجاد می‌شود و نیاز به اقدامات فوق‌العاده برای پاسخ دارد.

ایمنی : عبارت است از میزان درجه دور بودن از خطرها. ایمنی به طور کل به محافظت در برابر هر نوع خطر و تهدید خارجی می باشد. ایمنی به طور صد در صد و مطلق وجود ندارد و عملاً هم هیچ گاه حاصل نخواهد شد. از این روست که گفته می شود ایمنی، حفاظت نسبی در برابر خطرها است.

امنیت : عبارت است از در معرض خطر نبودن یا از خطر محافظت شدن. رهایى از تردید, آزادى از اضطراب و بیمناکى و داشتن اعتماد و اطمینان موجه و مستند.

سانحه : عبارتست از یک واقعه غیر منتظره و غیر ارادی که باعث درگیری شدید اجتماع با یک بحران می شود.

حادثه : عبارتست از یک واقعه غیر منتظره و غیر ارادی که توسط عامل خارجی بوجود آمده و سبب عارضه بدنی حاد می شود.

رویداد : به وقایعی می‌گویند که امکان بالقوه برای ایجاد شرایط لازم برای مرگ یا آسیب‌های جدی و صدمه به تجهیزات یا محیط زیست را به صورت بالقوه داشته باشد. )هر رویدادی که منجر به آسیب جانی یا مالی شده است یا می توانست بشود)

 ریسک: عبارت است ازامکان وقوع حادثه برحسب احتمال وقوع وشدت آن(ریسک=احتمال × شدت)  

 

خطر : شرایطی است که دارای قابلیت رساندن صدمه به کارکنان، تجهیزات و ساختمان ها و از بین بردن مواد یا کاهش کارایی در اجرای یک وظیفه از پیش تعیین شده است.

 شدت خطر : -عبارت است از یک توصیف طبقه بندی شده از سطح خطرات بر اساس پتانسیل واقعی یا مشاهدا شده آنها در ایجاد جراحت ، صدمه و یا آسیب . -نشان گر جدی بودن خطر و آثار بالقوه آن می باشد .  

خطر بالقوه : شرایطی که دارای پتانسیل صدمه به افراد، خسارت به تجهیزات و ساختمان‌ها، از بین بردن مواد و ... باشد.  

 خطر بالفعل : واژه خطر بالفعل بیان کننده قرارگرفتن نسبی در معرض یک خطر بالقوه می‌باشد ولی وقتی که یک خطر بالقوه وجود داشته باشد الزاماً یک خطر بالفعل را به همراه نخواهد داشت.   

ماده سوم( ۳):  اسناد بالا دستی

.قرآن کریم

.کلام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله

۰کلام معصومین علیهم السلام

سیاستهای کلان نظام

.تدابیررهبر انقلاب اسلامی

.بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

۰قانون مدیریت بحران کشور

۰مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران تهران

۰اساسنامه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

۰مصوبات شورای اسلامی شهر تهران

۰استاد جهانی چهارچوب سندای برای کاهش خطر پذیری سوانح ۲۰۱۵-۲۰۳۰

ماده پنجم( ۵): حوزه ریاست از دو بخش اداری و عملیاتی تشکیل می گردد.

تبصره ۲: حوزه اداری شامل اداره کل حراست ،اداره کل بازرسی ، اداره کل گزینش ،اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل، مدیر حقوقی و مدیر دبیر خانه است .

تبصره ۳: بخش عملیات شامل ۸معاونت به شرح ذیل است ، هر معاونت از چند اداره کل تشکیل می شود که به شرح نظام نامه داخلی ،

۰معاونت عملیات

۰معاونت محافظت در برابر آتش سوزی 

۰معاونت کاهش خطر پذیری سوانح

۰معاونت پدافند غیر عامل شهری

۰آموزش، پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

۰معاونت نیروهای داوطلب و مشارکت مردمی

۰معاونت تآمین  تدارکات و لجستیک

۰معاونت اداری،مالی ،و فناوری اطلاعات

تبصره ۴: به منطور هم افزایی ، رفع مشکلاتد، ارائه پیشنهادات همه جانبه شورایی  به نام شورای معاونین سازمان تشکیل میگردد.دبیر شورا به انتخاب رییس سازمان  منصوب میگردد.دبیرخانهشورای معاونین مسئول پیگیری مصوباتشورای معاونین است .

ماده ششم( ۶) : نظر به اهمیت نوضوع امادگی برای پیشگیری و مقابله با  حوادث و سوانح حوزه ریاست ازسه ستاد مستقل تشکیل می گردد ،شامل

۰ستاد راهبردی

۰ستاد عملیات آتش نشانی و امداد  حوادث

۰ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران

تبصره ۵: ستاد راهبردی به  منظور استفاده از تمامی ظرفیت های دانسگاهی ، پژوهش گاهی ، وزارت خانه ها و سازمان های ذی مدخل در امر ایمنی و مدیریت بحران تشکیل میگردد .برای پیگیری امور دبیر ستاد به انتخاب رئیس سازمان منصوب می گردد.

تبصره ۶: ستاد عملیات آتشنشانی و امداد حوادث به منظور نظارت ،هدایت و رسیدگی به  رخداد آتش سوزیها و حوادث روزمره شهری تشکیل می گردد .دبیر ستاد به  انتخاب رییس سازمان منصوب می گردد.

تبصره ۷: ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به  منظور پیشگیری ،نظارت ، هدایت  و رسیدگی به سوانح مسلم ، به نسبت بزرگ و متوسط  تشکیل گردیده است ، شرح سازمان وظایف واختیارات بر اساس نظامنامه مستقل است .

ماده هفتم(7) : اهداف ، وظایف و اختیارات

اهداف

  • افزایش سطح ایمنی و کاهش خطر پذیری شهر تهران ، با انجام هماهنگی‌ها ، بررسی‌ها ، مطالعات ، پژوهش‌ها ، آموزش‌ها و اقدامات اجرایی ذیربط قبل از وقوع به منظور پیشگیری و آمادگی مقابله با بحران.
  • انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم جهت افزایش کارایی سیستم مدیریت بحران شهر تهران و دستگاه‌های اجرایی ذیربط ، هنگام وقوع بحران به منظور امدادرسانی و کاهش خسارات و تلفات جانی و مالی.
  • انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم جهت افزایش کارایی سیستم مدیریت بحران شهر تهران و دستگاه‌های اجرایی ذیربط ، بعد از وقوع بحران به منظور جلوگیری از خسارات و تلفات جانی و مالیی.

وظایف سازمان

  • حذف یا کاهش مخاطراتی که کلان‌شهر تهران با آنها مواجه است
  • کاهش خطر‌پذیری (آسیب‌پذیری) کلان‌شهر تهران در برابر مخاطرات موجود
  • ظرفیت‌سازی برای پاسخ‌گویی و مقابله مناسب با بحران‌ها و مخاطرات در صورت وقوع
  • نظارت و مدیریت بر بازسازی بعد از بحران در چارچوب مقررات کشوری و کمک‌های دولتی و مردمی.

براساس نتایج مطالعات «طرح جامع کاهش آسیب‌پذیری شهر تهران» اجرای 15 طرح زیر در مدت 12 سال می‌تواند تأثیر چشمگیری در کاهش آسیب‌پذیری شهر تهران در برابر رویداد زلزله و سایر سوانح طبیعی داشته باشد:

  • افزایش توانمندی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و احداث و راه‌اندازی مرکز فرماندهی و هدایت عملیات مقابله (اتاق بحران) در شهر تهران
  • مقاوم‌سازی و بازسازی ساختمان­های عمومی موجود
  • توسعه و ترویج ظرفیت‌های خودامدادی و سازماندهی گروه­های مردمی مدیریت بحران در سطح محلات
  • توسعه و ارتقاء سیستم حمل و نقل اضطراری شهر تهران
  • آماده‌سازی و توسعه ظرفیت عملیاتی شبکه اطلاع‌رسانی و مخابرات در زمان بحران
  • مقاوم­سازی تأسیسات و شبکه انتقال آب
  • مقاوم‌سازی تأسیسات و شبکه توزیع گاز
  • توانمندسازی سازمان آتش­نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران برای انجام واکنش اضطراری
  • توانمندسازی سیستم واکنش اضطراری در بخش بهداشت – درمان
  • شناسایی، ایجاد و تجهیز فضاهای تخلیه امن
  • مقاوم‌سازی و بازسازی پل­ها در شبکه اصلی حمل و نقل
  • ترویج مقاوم‌سازی ساختمان‌های خصوصی
  • ارتقاء و استانداردسازی کیفیت ساخت و ساز
  • نوسازی بافت‌های فرسوده با دیدگاه کاهش خطرپذیری لرزه‌ای
  • تأسیس موزه آموزشی سوانح در تهران

 

فعالیت ها: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مدیریت بحران شامل کلیه اطلاعات بروز از ساختمان‌ها، تأسیسات، پل‌ها، معابر، مراکز گاز، برق،‌ آب ،مخابرات و کلیه مراکز صنعتی ، شیمیایی و غیر شیمیایی خطرناک و یا جابجایی این‌گونه مواد در سطح شهر و اعمال روش‌های کنترل ، نظارت و بازرسی به پیمانکاران ، مشاوران و کلیه افرادی که به هر طریقی خدمات فوق را در شهر تهران انجام می‌دهند.

انجام مطالعات ، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی به منظور پشتیبانی کارشناسی در زمینه مهندسی زلزله ، زلزله‌شناسی مهندسی ،‍زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک ، ایمنی و استاندارد شهری ، ژئوفیزیک مهندسی و مدیریت بحران در گستره تهران بزرگ.

انجام پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در راستای مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای بافت شهری ،‌ساختمان‌ها ،‌پل‌ها ،‌شریان‌های حیاتی و مستحدثات شهری در راستای کاهش خطرپذیری شهر.

انجام مطالعات ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای شهری.

هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران (شامل زلزله ، سیل ، آب‌گرفتگی و طوفان)

هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های سازمان‌های مرتبط با حوادث انسان‌ساز شامل آتش‌سوزی، ایمنی نمایشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و هر گونه مراکز تجمع جمعیت.

تهیه و تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های مربوط به تقویت توان مدیریت بحران شهر تهران، ایمن‌سازی و کنترل ایمنی و مقاومت لرزه‌ای ساختمان‌ها ، پل‌ها ، تأسیسات و به طور کلی محیط شهری جهت کاهش خطر پذیری.

برقراری ارتباط ، همکاری همه‌جانبه و بهره‌گیری از تجربیات :‌الف ـ مراکز علمی ، تحقیقاتی و اجرایی ذیصلاح در داخل و خارج از کشور جهت ارتقاء و به روز رسانی سیستم مدیریت بحران .برقراری ارتباط ، همکاری همه‌جانبه و بهره‌گیری از تجربیات :‌

  • ‌الف ـ مراکز علمی ، تحقیقاتی و اجرایی ذیصلاح در داخل و خارج از کشور جهت ارتقاء و به روز رسانی سیستم مدیریت بحران.
  • ب ـ ستاد عالی پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیر مترقبه کشور، ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه (وزارت) کشور ، استان‌ها و ستادهای معین مدیریت بحران شهر تهران.
  • ج ـ وزارت‌خانه‌ها ، نهادها و دستگاه‌های کشور و لشکری مرتبط با امر مدیریت بحران.

تاریخ تهیه پیش نویس اساسنامه  6 شهریور 1400

*****************************************

پیوستها

 

*****************************************

پیوست 6

اساسنامه سازمان مدیریت بحران شهر تهران

شماره صدور(ابلاغ) : 160/642/8097

تاریخ صدور(ابلاغ) : 1384/05/05



 

فصل اول: کلیات

ماده اول (1)-اصلاحی 1392/05/15-: نام سازمان:
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در اجرای مفاد ماده هفدهم (17) فصل سوم مصوبه مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران، مصوب هفتادمین جلسه رسمی ـ علنی ـ فوق‌العاده به تاریخ 83/3/12 شورای اسلامی شهر تهران - ابلاغی به شماره 160/557/10163 به تاریخ 83/5/21 و به‌منظور رسیدن به اهداف تعیین‌شده در مصوبات هشتمین اجلاس کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی به تاریخ 80/3/8 و مصوبات به تاریخ 1382/1/17 هیئت‌وزیران پیرامون طرح جامع امداد و نجات کشور، در جهت نیل به ایجاد هماهنگی، پشتیبانی، تصمیم‌سازی، پیگیری عملیات اجرایی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران و ایجاد واحدهای تخصصی و اداری وابسته در چارچوب این اساس‌نامه تشکیل می‌شود. منظور از ستاد در این اساس‌نامه «شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران» می‌باشد و بحران کلیه وضعیت‌های غیرعادی است که در اثر رخدادهای طبیعی یا عملکردهای انسانی به‌طور ناگهانی در جامعه به وجود می‌آید و مشقت، سختی و خسارت عمده‌ای را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل می‌کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات و عملیات اضطراری، فوق‌العاده و سریع دارد.

ماده دوم (2) مشخصات سازمان:
سازمانی است غیرانتفاعی وابسته به شهرداری تهران و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی، که مطابق با مفاد این اساس‌نامه و آیین‌نامه‌های مصوب فعالیت می‌نماید.
مدت عملیات سازمان از تاریخ تشکیل نامحدود و مرکز آن شهر تهران است
محدوده جغرافیایی فعالیت سازمان محدوده قانونی و حریم شهر تهران خواهد بود.

ماده سوم (3): الف - اهداف

1 - افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری شهر تهران، با انجام هماهنگی‌ها، بررسی‌ها، مطالعات، پژوهش‌ها، آموزش‌ها و اقدامات اجرایی ذی‌ربط قبل از وقوع به‌منظور پیشگیری و آمادگی مقابله با بحران.

2 - انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم جهت افزایش کارایی سیستم مدیریت بحران شهر تهران و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، هنگام وقوع بحران به‌منظور امدادرسانی و کاهش خسارات و تلفات جانی و مالی.

3 - انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم جهت افزایش کارایی سیستم مدیریت بحران شهر تهران و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، بعد از وقوع بحران به‌منظور جلوگیری از خسارات و تلفات جانی و مالی.

4 - نظارت و مدیریت بر بازسازی بعد از بحران در چارچوب مقررات کشوری و کمک‌های دولتی و مردمی.

ب - موضوع فعالیت

1 - ایجاد بانک اطلاعاتی مکانیزه و به‌روز از ساختمان‌ها، تأسیسات، پل‌ها، معابر، مراکز گاز، برق، آب، مخابرات و کلیه مراکز صنعتی، شیمیایی و غیر شیمیایی خطرناک و یا جابجایی این‌گونه مواد در سطح شهر و اعمال روش‌های کنترل، نظارت و بازرسی به پیمانکاران، مشاوران و کلیه افرادی که به هر طریقی خدمات فوق را در شهر تهران انجام می‌دهند، ارتباط با مراکز اطلاعاتی و مدیریت شبکه اطلاعات.

2 - انجام یا سفارش انجام مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی به‌منظور پشتیبانی کارشناسی در زمینه مهندسی زلزله، زلزله‌شناسی مهندسی، زمین‌شناسی، مهندسی و ژئوتکنیک، ایمنی و استاندارد شهری، ژئوفیزیک مهندسی و مدیریت بحران در گستره تهران بزرگ.

3 - انجام یا سفارش انجام پروژه‌های مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای بافت شهری، ساختمان‌ها، پل‌ها، شریان‌های حیاتی و مستحدثات شهری در راستای کاهش خطرپذیری شهر.

4 - انجام یا سفارش انجام مطالعات ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای شهری.

5 - هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران حوادث جوی شامل سیل، آب‌گرفتگی و طوفان.

6 - هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های سازمان‌های مرتبط با حوادث انسان‌ساز شامل آتش‌سوزی، ایمنی نمایشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و هرگونه مراکز تجمع جمعیت.

7 - تهیه و تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به تقویت توان مدیریت بحران شهر تهران، ایمن‌سازی و کنترل ایمنی و مقاومت لرزه‌ای ساختمان‌ها، پل‌ها، تأسیسات و به‌ طور کلی محیط شهری جهت کاهش خطرپذیری.

8 - برقراری ارتباط، همکاری همه‌جانبه و بهره‌گیری از تجربیات:

الف - مراکز علمی، تحقیقاتی و اجرایی ذی‌صلاح در داخل و خارج از کشور جهت ارتقاء و به‌روز رسانی سیستم مدیریت بحران.

‌ب(اصلاحی 1392/05/15)- ستاد عالی پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیر مترقبه کشور، شورای عالی مدیریت بحران کشور، استان‌ها و ستادهای معین مدیریت بحران شهر تهران.

‌ج - وزارت خانه‌ها، نهادها و دستگاه‌های کشور و لشکری مرتبط با امر مدیریت بحران.

تبصره یکم (1)
مشارکت و سرمایه‌گذاری مؤسسات دولتی و عمومی خارجی در طرح‌های مورد نیاز سازمان منوط به تصویب هیئت‌ امنای سازمان می‌باشد.

تبصره دوم (2)
سازمان می‌تواند برای تسهیل در انجام وظایف خود به مؤسسات علمی، آموزشی کشور و گروه‌های مدیریت بحران اماکن مهم شهر تهران به‌صورت نقدی و یا جنسی کمک نماید.

9 - پشتیبانی و اجرای برنامه‌ها، تصمیمات و مصوبات ستاد.

10 - نظارت بر اجرای دقیق قوانین، مقررات، دستورالعمل‌های مصوب و برنامه‌های پیشگیری و کاهش اثرات، آمادگی، مقابله و بازسازی.

11 (اصلاحی 1392/05/15)- آگاهی‌رسانی عمومی و آموزش عموم شهروندان، اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران و سازمان‌های مسئول امور مدیریت بحران شهر تهران.

12 - هماهنگ نمودن سازمان‌های مسئول فعالیت‌های تخصصی مدیریت بحران با سازمان.

13 - تهیه طرح‌های جامع در زمینه: حفاظت و ایمنی در مقابل حوادث غیرمترقبه، آموزش همگانی و تخصصی، تخلیه مناطق شهر، جابجایی، ساماندهی شهروندان و اسکان موقت.

14 - اعلام وضعیت‌های اضطراری و آماده‌باش به سازمان‌های مسئول مدیریت بحران شهر تهران، مناطق بیست‌ و دوگانه و سازمان‌های ذی‌ربط وابسته به شهرداری تهران.

15 - تهیه و تنظیم و اجرای برنامه‌های تمرین و مانور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط.

16 - تربیت نیروی انسانی فنی و تخصصی مورد نیاز سازمان در داخل و یا خارج از کشور.

17 - ایجاد مجتمع‌های آموزشی ـ تفریحی و موزه‌های سوانح به‌منظور ارتقای آگاهی عمومی شهروندان، مسئولین و دست‌اندرکاران امر.

18 - تأمین ماشین‌آلات، وسایل و تجهیزات جستجو، امداد و نجات و همچنین وسایل و تجهیزات ارزیابی آسیب‌پذیری سازه‌ها، جهت حصول به اهداف سازمان.

19 - اخذ اعتبارات ملی یا بین‌المللی اختصاص‌یافته از سوی مدیریت بحران کشور یا سازمان‌های بین‌المللی و هزینه نمودن آن بر اساس برنامه‌های تعیین‌شده.

20 - سایر فعالیت‌ها و عملیاتی که مستقیم یا غیرمستقیم در تحقق اهداف سازمان در زمینه مدیریت بحران شهر تهران مؤثر باشد.

فصل دوم: سرمایه و منابع درآمد سازمان

ماده چهارم (4) سرمایه عبارت است از:
وجوه نقد واریزشده اولیه طبق مجوز شهردار محترم تهران و ارزش کلیه اموال منقول و غیرمنقول شهرداری که مورد استفاده و در اختیار مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران قرار داشته و آنچه که سازمان بعداً تأسیس و خریداری نماید و همچنین کمک‌های مالی و غیرمالی شهرداری، با حفظ حق مالکیت شهرداری به‌عنوان سرمایه سازمان محسوب می‌شود.

تبصره یکم (1)
سرمایه سازمان متعلق به شهرداری تهران است. در صورت انحلال سازمان، کلیه دارایی‌ها اعم از منقول و غیرمنقول و نیز مطالبات و دیون و تعهدات به شهرداری تهران منتقل می‌گردد.

تبصره دوم (2)
سازمان موظف است صورت کلیه اموال منقول و غیرمنقول موجود و همچنین اثاثیه و وسایل تحویلی از شهرداری را ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب اساس‌نامه تهیه و پس از ارزیابی توسط نمایندگان شهرداری و سازمان، رقم ریالی آن را به‌ عنوان سرمایه در دفاتر مربوط ثبت و صورت تنظیمی را برای تأیید نهایی شهردار و اطلاع شورای اسلامی شهر تهران ارسال دارد.

ماده پنجم (5) منابع درآمدی سازمان:
سازمان می‌تواند علاوه بر اعتبار مصوب سالیانه که در بودجه عمومی شهرداری تهران منظور و به‌حساب درآمد سازمان واریزمی‌گردد، برای تأمین هزینه‌ها و تقویت بنیه مالی خود در اجرای تبصره ذیل ماده پنجاه و چهارم (54) قانون شهرداری‌ها نسبت به اخذ عوارض و درآمدهای شهرداری به شرح ذیل اقدام نماید:

1 - درآمد ناشی از ارائه خدمات مشاوره‌ای، کارشناسی، پژوهشی و اجرایی به سازمان‌ها و مؤسسات دولتی، عمومی و خصوصی در چارچوب مقرراتی که هیئت امنای سازمان تعیین می‌کند.

2 - درآمد ناشی از انجام فعالیت‌های مربوط به ارزیابی آسیب‌پذیری شهرها در برابر حوادث غیرمترقبه، مطالعات ژئوتکنیکی، کنترل ایمنی و آسیب‌پذیری لرزه‌ای ساختمان‌ها، مطالعات و تهیه طرح‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و تأسیسات شهری و دیگر موارد موضوعه.

3 - درآمد ناشی از طراحی و ارائه آموزش‌های تخصصی و کارگاه‌های تخصصی مدیریت بحران.

4 - دریافت اعانات و هدایا با تصویب هیئت امنای سازمان.

5 - کسب درآمد مرتبط با اهداف سازمان با تصویب هیئت امنای سازمان.

6 - دریافتی از منابع دولتی و شهرداری تهران.

تبصره(جوابیه 1384/06/15):
بودجه سازمان در سال 1384 همان بودجه جاری و عمرانی مصوب مرکز پیش‌گیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال 1384 خواهد بود که به‌حساب سازمان مذکور واریز می‌شود.

فصل سوم: ارکان سازمان

ماده ششم (6) ارکان سازمان عبارتند از:

الف - هیئت‌ امنای سازمان.

ب - رئیس سازمان.

ج - بازرس (حسابرس).

ماده هفتم (7) هیئت‌ امنای سازمان مرکب خواهد بود از:

1 - شهردار تهران به‌عنوان رئیس هیئت امناء.

2 - یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به انتخاب شورا.

3 - رئیس سازمان به‌عنوان دبیر هیئت امناء.

4 - دو نفر کارشناس متخصص به پیشنهاد شهردار تهران و تأیید شورای اسلامی شهر تهران.

ماده هشتم (8)
جلسات هیئت‌ امنای سازمان به‌صورت ماهیانه به دعوت رئیس یا دبیر هیئت امناء تشکیل می‌گردد.

تبصره اول (1)
جلسات هیئت امناء خارج از موارد مذکور در ماده هشتم (8) به پیشنهاد رئیس یا دبیر یا بازرس و یا دو نفر از اعضاء هیئت امناء (به‌طور فوق‌العاده) تشکیل خواهد گردید.

تبصره دوم (2)
دستور جلسات هیئت امناء را رئیس یا دبیر هیئت امناء تعیین می‌نماید.

تبصره سوم (3)
صورت‌جلسه هیئت امناء در دفتر صورت‌جلسات هیئت امناء ثبت و به امضاء اعضا خواهد رسید. نظرات مخالف می‌بایست به‌طور مستدل در ذیل صورت‌جلسه درج گردد. فقط مفاد صورت‌جلساتی که به شرح فوق در دفتر ثبت و به امضاء رسیده‌اند قابلیت اجرایی خواهند داشت.

ماده نهم (9) وظایف و اختیارات هیئت امناء به شرح ذیل می‌باشد:

1 - تعیین، بررسی و تصویب برنامه‌های راهبردی و بلندمدت سازمان

2 - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به امور و موضوعات پیشنهادی که در قالب اهداف و برنامه‌های سازمان در این اساس‌نامه می‌بایست در هیئت‌ امنای سازمان مطرح و تصویب گردد.

3 - اعمال نظارت بر کلیه فعالیت‌های سازمان.

4 - تصویب آیین‌نامه‌های مالی، اداری و معاملاتی سازمان.

5 - نظارت و مراقبت در تطبیق عملیات سازمان با قوانین و آیین‌نامه‌ها و اهداف و اعتبارات سازمان.

6 - بررسی و تصویب پیشنهاد بودجه و متمم بودجه، اصلاح و تفریغ بودجه سازمان جهت تقدیم به شورای اسلامی شهر تهران برای تصویب نهایی.

تبصره:
برنامه‌ و بودجه سال آینده سازمان حداکثر تا پایان اسفندماه و عملکرد سال گذشته سازمان حداکثر تا پایان تیرماه می‌بایست پس از تصویب هیئت امناء به تصویب شورای اسلامی شهر تهران نیز برسد.

8 - ( ) اتخاذ تصمیم در مورد ذخیره‌های مالی سازمان به‌منظور استفاده فعال از ذخیره مذکور.
9 -
اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه سازمان.
10 -
اجازه مشارکت و سرمایه‌گذاری با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز و معاملات خارجی با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه.
11 -
پیشنهاد استفاده از تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت بانکی به شورای اسلامی شهر تهران.
12 -
پیشنهاد تغییر یا اصلاح اساس‌نامه و ادغام و انحلال سازمان به شورای اسلامی شهر تهران با رعایت مقررات.
13 -
تصویب پاداش کارکنان سازمان.
تبصره:
هیئت امناء می‌تواند تصویب برخی از آیین‌نامه‌های داخلی را به رئیس سازمان واگذار کند که در این صورت رئیس سازمان می‌بایست کلیه آیین‌نامه‌های تصویبی خود را به اطلاع هیئت امناء برساند.

ماده دهم (10)
دعوت برای جلسات هیئت امناء با ذکر تاریخ و محل تشکیل و اعلام دستور جلسه حداقل سه (3) روز قبل از تشکیل جلسه به‌وسیله دعوت‌نامه کتبی با امضای رئیس یا دبیر هیئت امناء به عمل می‌آید.

تبصره:
در صورت ضرورت در هنگام وضعیت‌های اضطراری و فوق‌العاده، رئیس سازمان (دبیر هیئت امناء) می‌تواند از اعضاء هیئت امناء جهت تشکیل جلسه اضطراری و فوق‌العاده به هر نحو ممکن دعوت به عمل آورد.

ماده یازدهم (11)
جلسات هیئت امناء به ریاست رئیس یا دبیر هیئت امناء و با حضور حداقل سه نفر از اعضای اصلی هیئت امناء رسمیت پیدا می‌کند.

تبصره یکم (1)
تصمیمات هیئت امناء با رأی اکثریت اعضا حاضر در جلسه معتبر است مشروط بر آن‌که رأی رئیس یا دبیر هیئت امناء یکی از آن آراء باشد.

تبصره دوم (2)
چنانچه هر یک از اعضاء هیئت امناء سه مرتبه متوالی بدون عذر موجه در جلسات شرکت نکند رئیس هیئت‌ امنای سازمان نسبت به انتخاب جانشین اقدام خواهد نمود.

ماده دوازدهم (12)
اعضاء هیئت‌امنای سازمان، رئیس سازمان و بازرس سازمان حق ندارند در معاملاتی که با سازمان و یا به‌حساب سازمان صورت می‌گیرد شرکت نموده و یا سهیم شوند و همچنین مراعات مفاد ماده 129 قانون تجارت و قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات الزامی است.

ماده سیزدهم (13)
اعضای هیئت امنای سازمان، امین شهرداری تهران بوده و مسؤولیت ایشان در برابر سازمان و شهرداری مسؤولیت وکیل در برابر موکل است.

ماده چهاردهم (14)-اصلاحی 1392/05/15- رئیس سازمان:
با استناد به تبصره ذیل ماده هفدهم مصوبه «مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران» تصویبی در هفتادمین جلسه رسمی ـ علنی ـ فوق‌العاده شورای اسلامی شهر تهران (دوره دوم) به تاریخ 1383/3/12، ابلاغی به شماره 160/557/10163 به تاریخ 83/5/21 رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران توسط شهردار تهران منصوب می‌شود. نظر به اهمیت وحدت فرماندهی در زمان بروز حادثه و اتخاذ تدابیر لازم در راستای ایجاد هماهنگی بین حوزه‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران و اعمال سیاست‌های کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران قبل از وقوع حادثه، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به‌عنوان جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به‌طور مستقیم زیر نظر شهردار تهران انجام وظیفه نموده و از لحاظ مرتبه هم‌ردیف معاونین شهردار قرار گرفته و عضوی از شورای معاونین شهرداری تهران خواهد بود.

ماده پانزدهم (15)-اصلاحی 1392/05/15-:
وظایف و اختیارات رئیس سازمان:
رئیس سازمان دارای اختیارات ذکرشده در این اساس‌نامه و یا تفویض شده از طرف هیئت‌ امنای سازمان برای اداره امور، با توجه به موضوع و اهداف سازمان می‌باشد. مگر در مواردی که اخذ تصمیم درباره آن‌ها طبق اساس‌نامه در صلاحیت هیئت‌امنای سازمان باشد. رئیس سازمان بالاترین مقام اداری و اجرایی سازمان است که به‌عنوان جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران بر کلیه واحدهای تابعه سازمان شامل دفاتر ستاد مدیریت بحران مناطق 22 گانه شهرداری تهران سرپرستی و نظارت داشته و مسئول حسن جریان امور و حفظ منافع و سرمایه و اموال سازمان و اجرای مفاد اساس‌نامه و مصوبات هیئت‌امنای سازمان می‌باشد و در مقابل این مرجع مسئول خواهد بود. اهم وظایف و اختیارات رئیس سازمان به شرح زیر است:

1 - اجرای مصوبات هیئت امنای سازمان

2 - اتخاذ تصمیمات لازم درجهت اجرای برنامه‌ها و تصمیمات و مصوبات هیئت‌امنای سازمان.

3 - ارائه پیشنهاد برنامه‌ها، طرح‌ها و یا ارائه پیشنهاد تجدیدنظر در برنامه‌ها یا طرح‌های اجرایی سازمان به هیئت‌امنای سازمان.

4 - تهیه طرح تشکیلاتی سازمان جهت پیشنهاد به هیئت‌امنای سازمان.

5 - تهیه و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی، اداری، معاملاتی سازمان به هیئت امنای سازمان.

6 - تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و گزارش عملکرد فعالیت‌های سازمان به هیئت امناء و سایر مبادی ذی‌ربط.

7 - رسیدگی و تصویب معاملات در مواردی که طبق آیین‌نامه معاملات در عهده رئیس سازمان می‌باشد.

8 - ذخیره نمودن هر ساله یک‌بیستم از مازاد عملکرد مالی سازمان تا رسیدن به یک‌دهم سرمایه ثابت (بر اساس ماده 4 اساس‌نامه).

9 - افتتاح حساب دریافت و پرداخت و سایر حساب‌های مورد نیاز در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری قانونی با استفاده از تبصره ذیل ماده 54 قانون شهرداری‌ها.

10 - اجرای مفاد اساس‌نامه و اقدام در اداره امور سازمان و کوشش در جهت پیشبرد اهداف آن.

11 - اعمال مدیریت صحیح بر کلیه امور سازمان و حفاظت از اموال و دارایی‌های آن.

12 - تهیه و تنظیم برنامه‌ و بودجه سازمان و اصلاح و متمم و تفریغ بودجه سالانه برای تسلیم به هیئت امنای سازمان و اجرای آن پس از تصویب نهایی شورای اسلامی شهر تهران با رعایت آیین‌نامه‌های سازمان.

13 - انجام هرگونه معاملات و انعقاد هرگونه قرارداد در رابطه با موضوع عملیات سازمان طبق مفاد اساس‌نامه و با رعایت آیین‌نامه معاملات و سایر مقررات سازمان.

14 - تهیه و تنظیم هرگونه مقررات و دستورالعمل‌های لازم برای پیشبرد امور سازمان و تسلیم آن برای تصویب هیئت‌ امنای سازمان.

15 - تقسیم‌کار صحیح بین کارکنان و ایجاد هماهنگی بین واحدهای تابعه و اعمال تصمیمات انضباطی درباره کارکنان سازمان بر اساس مقررات موضوعه.

16 - عزل از سمت و نصب کارکنان بر اساس مقررات موضوعه.

17 - نمایندگی سازمان در برابر ادارات، مؤسسات دولتی و خصوصی.

18 - امضاء کلیه اسناد و اوراق مالی و تعهدآور، قبولی، تعهد ظهر نویسی پرداخت و واخواست اوراق تجاری، وصول مطالبات، پرداخت دیون و انجام هرگونه معامله اعم از خرید، اجاره، تغییر و تبدیل و فسخ قراردادها، رهن گذاشتن اموال منقول و غیرمنقول سازمان، تضمین دیون، اجرای اسناد لازم‌الاجرا بر حسب مورد به‌اتفاق دارندگان امضاهای مجاز همراه با مهر سازمان.

19 - اقامه و تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی یا انصراف از آن در کلیه مراجع حقوقی و کیفری با حق صلح و سازش و کلیه اختیارات دیگر راجع به امر دادرسی مصرح در قانون آیین دادرسی مدنی و تعیین وکیل دعاوی با حق توکیل و عزل وکیل با همکاری اداره کل حقوقی شهرداری تهران.

20 - انجام سایر وظایف و اختیاراتی که هیئت امنای سازمان به رئیس سازمان تفویض کرده باشد.

21 - انجام سایر اموری که طبق مفاد اساس‌نامه و آیین‌نامه‌های مصوب و یا به‌موجب مقررات و قوانین جاری صرفاً به عهده رئیس سازمان می‌باشد.

تبصره یکم (1)
کلیه اسناد مالی، چک‌ها، بروات، سفته‌ها و هر نوشته و سندی که برای سازمان ایجاد تعهد مالی می‌نماید با امضای رئیس و معاون مالی و اداری سازمان به همراه مهر سازمان معتبر است.

تبصره دوم (2)
رئیس سازمان می‌تواند در زمان عدم حضور با تصویب هیئت امنای سازمان تمام یا بخشی از اختیارات خود را به هریک از معاونین سازمان تفویض نماید، لکن این تفویض اختیار، رافع مسؤولیت رئیس سازمان نبوده و مسؤولیت حسن اداره امور در هر حال به عهده او خواهد بود.

ماده شانزدهم (16) بازرس سازمان:
بازرس (حسابرس) سازمان توسط شورای اسلامی شهر تهران انتخاب و معرفی خواهد شد.

ماده هفدهم (17)وظایف بازرس به شرح ذیل است:

1 - نظارت بر مسائل مربوط به عملیات مالی و اجرای صحیح مقررات مندرج در اساس‌نامه و آیین‌نامه‌ها و بودجه مصوب سازمان.

2 - تهیه و ارائه گزارش‌های موردی بر اساس بررسی‌ها و مشاهدات به رئیس سازمان و در صورت لزوم به رئیس هیئت‌ امنای سازمان.

3 - بررسی و اظهار نظر نسبت به بودجه‌های پیشنهادی برای دوره مالی.

4 - استفاده از خدمات کارشناسان رسمی و خبره و مؤسسات حسابرسی به‌منظور انجام وظایفی که به عهده اوست.

5 - اظهارنظر در مورد افزایش سرمایه به استناد ماده 161 قانون تجارت.

6 - رسیدگی به هرگونه اقدامات مالی سازمان به‌منظور حصول اطمینان از صحت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و رعایت مقررات و بودجه مصوب.

7 - رسیدگی و اظهارنظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و سایر گزارش‌های سازمان.

تبصره یکم (1)
رئیس سازمان و همچنین کلیه کارکنان سازمان موظفند توضیح شفاهی یا کتبی یا هر نوع اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز بازرس (حسابرس) را در اختیار وی قرار دهند.

تبصره دوم (2):
بررسی و مطالعه اسناد و مدارک باید به نحوی انجام گیرد که به امور جاری سازمان لطمه وارد نسازد.

تبصره سوم (3)
در صورت معذوریت یا فوت یا استعفا یا سلب سمت از بازرس (حسابرس)، جهت انجام وظایف محوله، شورای اسلامی شهر تهران باید بلافاصله نسبت به انتخاب بازرس (حسابرس) اقدام نماید.

ماده هجدهم (18)
سایر وظایف و اختیارات و مسؤولیت‌های بازرس به نحوی است که در قانون تجارت مقرر گردیده است.

فصل چهارم: سایر مقررات

ماده نوزدهم (19)
بررسی و تصویب نهایی بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفریغ بودجه بر عهده شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.

ماده بیستم (20)
سال مالی سازمان از اول فروردین‌ماه هر سال شروع و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه می‌یابد.

تبصره:
اولین سال مالی سازمان از تاریخ تصویب اساس‌نامه تا پایان اسفندماه همان سال می‌باشد.

ماده بیست و یکم (21)
رئیس سازمان باید ترتیبی اتخاذ نماید که برنامه‌ و بودجه سال آینده سازمان تا پایان اسفندماه هر سال به تصویب هیئت‌ امنای سازمان برسد.

ماده بیست و دوم (22)
هیئت امنای سازمان برای رسیدگی و تصویب صورت‌های مالی سازمان و تفریغ بودجه و سایر گزارش‌ها به درخواست رئیس سازمان و دعوت رئیس یا دبیر هیئت امناء حداکثر تا پایان تیرماه تشکیل و نظریه قطعی خود را با توجه به گزارش بازرس (حسابرس) اعلام خواهد نمود.

ماده بیست و سوم (23)
تصویب صورت‌های مالی و همچنین گزارش فعالیت‌های سالانه سازمان به‌منزله مفاصاحساب مدیران سازمان برای آن دوره مالی خواهد بود.

ماده بیست و چهارم (24):
سایر مواردی که در این اساس‌نامه پیش‌بینی نشده است بر طبق قانون تجارت و سایر مقررات جاری خواهد بود.

 

*****************************************

پیوست 6

اساسنامه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران

 

شماره صدور(ابلاغ) : 160/1570/3751

تاریخ صدور(ابلاغ) : 1390/03/28

 

 


 

فصل اول:کلیات

ماده یکم (1)فلسفه تشکیل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی:
به‌ منظور سازماندهی و مدیریت امور مرتبط با آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در شهر تهران و در اجرای ماده هشتاد و چهارم (84) قانون شهرداری و بند (15) ماده (71) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 و اصلاحات بعدی آن و نیز مصوبه «ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران» ـ ابلاغی به شماره 160/1188/19973 به تاریخ 1387/12/13 شورای اسلامی شهر تهران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بر اساس اساس‌نامه ذیل تأسیس می‌شود.

ماده دوم (2)تعاریف:
عناوین به‌ کار رفته و اختصاری در این اساس‌نامه به شرح ذیل می‌باشد.
شهرداری: منظور شهرداری تهران و کلیه واحدهای مربوطه اعم از حوزه‌های ستادی و اجرایی، مناطق، مؤسسات و سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابعه است.
سازمان: منظور سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران است.
شورای شهر: منظور شورای اسلامی شهر تهران است.
شورا: منظور شورای سازمان است.

تبصره:
منظور از شرکت‌های تابعه، شرکت‌هایی است که بیش از پنجاه‌ درصد (50%) از سهام یا سرمایه آن‌ها به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم متعلق به شهرداری می‌باشد.

ماده سوم (3) مشخصات سازمان:
سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران سازمانی است غیرانتفاعی دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و وابسته به شهرداری که مطابق با مفاد این اساس‌نامه فعالیت می‌کند. مرکز اصلی این سازمان شهر تهران و مدت فعالیت آن از تاریخ تأسیس نامحدود است.

تبصره:
در صورتی‌ که توانمندی‌های تخصصی سازمان مازاد بر نیاز شهرداری باشد، سازمان می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات به سایر شهرداری‌های کشور، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته آن‌ها و در اولویت بعدی به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر، خدمات ارائه نماید. ارائه خدمات باید با موافقت هیئت مدیره سازمان و بر اساس آیین‌نامه‌هایی که به تصویب شورای سازمان می‌رسد صورت پذیرد.

ماده چهارم (4) سرمایه سازمان:
سرمایه سازمان عبارت است از وجوه نقد واریز شده اولیه به مبلغ دویست میلیون (200,000,000) ریال که از محل اعتبارات شهرداری به‌ حساب بانکی قانونی سازمان واریز خواهد شد و سرمایه غیرنقدی سازمان عبارتند از ارزش اموالی که به هر عنوان در اختیار سازمان قرار دارد و یا در آینده قرار خواهد گرفت. (اعم از ماشین‌آلات، زمین، ساختمان و تأسیسات که قابل‌ استفاده می‌باشد و از طرف شهرداری با رعایت مقررات و آیین‌نامه مالی شهرداری و بر اساس ارزیابی که به تأیید شورای سازمان و شورای شهر می‌رسد با رعایت سایر مقررات در اختیار سازمان قرار می‌گیرد).

تبصره یکم (1):
فهرست کلیه اموال و دارایی‌های سازمان که ارزش ریالی آن‌ها تا تاریخ تصویب این اساس‌نامه در حساب‌های سازمان ثبت‌ نشده است باید حداکثر ظرف مدت یک سال توسط سازمان تهیه و پس از ارزیابی و تأیید توسط مسئولین ذی‌ربط شهرداری در دفاتر سازمان ثبت و به‌ حساب سرمایه و دارایی‌های ثابت سازمان منظور و نسخه‌ای ازآن‌جهت ثبت و نگهداری در حساب‌های شهرداری به ادارات کل مسئول ذی‌ربط در شهرداری و همچنین نسخه‌ای نیز به شورای شهر ارسال شود.

تبصره دوم (2):
کل سرمایه فوق متعلق به شهرداری بوده و قابل‌ انتقال به غیر نمی‌باشد.

تبصره سوم (3):
در صورت انحلال سازمان، کلیه دارایی‌ها اعم از منقول و غیرمنقول و هم‌چنین مطالبات و دیون و تعهدات سازمان به شهرداری منتقل می‌شود.

فصل دوم: اهداف، وظایف و اختیارات

ماده پنجم (5):
اهداف سازمان در چارچوب وظایف و مأموریت‌های شهرداری تهران و در راستای تحقق راهبردهای سند طرح جامع شهر تهران و برنامه‌های مصوب پنج‌ساله شهرداری عبارتند از:
نجات جان و مال انسان‌ها و حفاظت از منابع شهری و ثروت‌های ملی و میراث جهانی در تهران از طریق امدادرسانی به‌ موقع و مهار و اطفاء حریق با همکاری و مشارکت آگاهانه شهروندان و کلیه نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی و هم‌چنین ایمن‌سازی و پیشگیری از وقوع حریق و کمک به آمادگی مقابله با بحران‌ها و سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه و کاهش آثار آن‌ها.

ماده ششم (6): وظایف و اختیارات

الف ـ برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت اطفاء و مهار کلیه آتش‌سوزی‌ها، حوادث و حریق‌ها با استفاده از تمامی ظرفیت‌های نیروی انسانی و تجهیزاتی سازمان به‌ منظور انجام عملیات امداد و نجات در جهت نجات جان و مال انسان‌ها و حفاظت از منابع شهر و میراث ملی با لحاظ شاخصه‌های بین‌المللی.

ب ـ برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به‌ منظور شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و نقاط ناامن شهر تهران و انجام اقدامات لازم در جهت کاهش آثار سوء ناشی از آتش‌سوزی‌ها و خطرات ذی‌ربط .

ج ـ انجام پژوهش و مطالعات کاربردی به‌ منظور ارتقاء سطح ایمنی، دانش و توانمندسازی کارکنان.

د ـ نظارت برساخت و ساز کلیه فضاها و اماکن عمومی و شهری به‌ ویژه انبار، بارانداز و کارگاه از حیث ایمنی و پیشگیری از حریق با همکاری معاونت شهرسازی.

هـ ـ تهیه دستورالعمل‌های ایمنی مطابق با استانداردها، در راستای تحقق ضوابط و مقررات ملی ساختمان.

و ـ تهیه شناسنامه ایمنی و صدور مجوز ایمنی به‌ منظور نظارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی ساختمان‌ها در انواع تصرفات و رعایت استانداردهای تجهیزاتی ساختمان‌ها در مقابل سوانح گوناگون ازجمله زلزله، آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی، سیل، بمباران‌های شیمیایی و اتمی در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه.

ز ـ همکاری و تعامل با مراجع قانونی ذی‌ربط جهت تهیه بانک اطلاعات مواد شیمیایی و خطرزا و نظارت بر حمل‌ و نقل و نگهداری مواد خطرناک در شهر و تمهیدات لازم برای خنثی‌سازی مواد شیمیایی قابل نشت و سایر مواد خطرساز با هماهنگی مراجع قانونی در شهر تهران.

ح ـ هماهنگی و همکاری با مراجع قانونی ذی‌ربط جهت تعیین صلاحیت فنی و رتبه‌بندی شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در طرح‌های ایمنی، تولید، شارژ و فروش کپسول، سازندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به امور ایمنی و تجهیزات آتش‌نشانی با سایر مراجع قانونی مربوطه در سطح کشور و نظارت بر فعالیت آن‌ها در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه.

ط ـ کنترل و نظارت بر ایمنی فعالیت‌های صنوف مختلف و تعامل با مجامع صنفی به‌ منظور افزایش ایمنی صنوف پرخطر و صدور دستورالعمل و مجوز ایمنی در مراحل صدور و تمدید پروانه‌های کسب.

ی ـ بررسی علل بروز حریق و حوادث و اعلام نظر کارشناسی در خصوص چگونگی وقوع حریق و حوادث به مراجع قضایی و شرکت‌های بیمه

ک ـ تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به‌ تمامی امور عملیاتی و ستادی

ل ـ ارتباط و همکاری و مشورت با مراکز علمی، نظامی، انتظامی، مراجع قضایی،‌ پزشکی و پزشکی قانونی و سایر سازمان‌ها و اشخاص ذی‌ربط در خصوص موضوع فعالیت سازمان.

م ـ تجزیه‌ و تحلیل حریق و حوادث و انعکاس نتایج آن در رسانه‌های جمعی و عمومی از قبیل جراید، صدا و سیما به‌ منظور ارتقاء سطح فرهنگ و اصلاح الگوهای رفتاری عموم مردم در اصلاح روش‌ها و اجرای ضوابط ملاک عمل در راستای ارتقاء مستمر ایمنی و پیشگیری از حریق و حوادث.

ن ـ تعامل با سازمان‌های آتش‌نشانی سایر ‌شهرها و در راستای یکسان‌سازی، آموزش، مشارکت جمعی و کارگروهی منسجم در جهت ارتقاء سطح کیفیت خدمات ایمنی و آتش‌نشانی و سایر مجامع تخصصی مطابق ضوابط و مقررات موضوعه.

س ـ تعامل و همکاری با آتش‌نشانی‌های آسیا و اقیانوسیه (ایفکا) و سایر سازمان‌های آتش‌نشانی‌ کشورهای مختلف در راستای افزایش توانمندی و تبادل اطلاعات و تجربیات و آموزش.

ع ـ ارائه پیشنهاد جهت تدوین قوانین، مقررات ملی، ضوابط و استانداردهای ایمنی در راستای ارتقاء کیفیت ایمنی در اماکن و تأسیسات شهری.

ف ـ شناسایی و تملک اراضی جهت احداث ابنیه و تأسیسات و فضاهای مورد نیاز به‌ منظور نیل به اهداف و وظایف سازمان و بر اساس ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران با هماهنگی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه.

ص ـ اخذ اعتبارات و تسهیلات لازم از نظام بانکی داخل و خارج از کشور و مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید شهرداری به‌ منظور نیل به اهداف و وظایف سازمان با اخذ مجوزهای قانونی مربوطه و در قالب بودجه مصوب.

ق ـ سرمایه‌گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با موضوع فعالیت سازمان و جلب مشارکت‌های عمومی با هماهنگی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران و در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه.

ر ـ تعامل و همکاری متقابل و هماهنگی لازم با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و مرکز اورژانس تهران در راستای تحقق وظایف سازمانی.

ش ـ همکاری و نظارت در جهت تجهیز کلیه خودروهای عمومی از قبیل اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی‌ها و وانت‌بارها به تجهیزات خاموش‌کننده دستی و آموزش رانندگان خودروها.

ت ـ ارتقاء، توسعه و ترویج رشته‌های مختلف ورزشی میان کارکنان سازمان خصوصاً کادر عملیات، به‌ منظور تقویت و آمادگی جسمانی و بالا بردن روحیه افراد.

ث ـ انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های لازم در ارتباط با موضوع فعالیت سازمان در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه.

خ ـ تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های عملیاتی آتش‌نشانان داوطلب و واکنش بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی‌ شده.

تبصره یکم (1):
چنانچه اجرای هر یک از بندهای فوق‌الذکر نیاز به اخذ مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط داشته باشد سازمان موظف به اخذ مجوزهای لازم می‌باشد.

تبصره دوم (2):
تشکیل و مشارکت در ایجاد هرگونه سازمان، شرکت و مؤسسه منوط به اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران و طی مراحل قانونی مربوط می‌باشد.

ماده هفتم (7): منابع مالی سازمان

الف ـ اعتبارات پیش‌بینی‌ شده در بودجه‌های سالانه شهرداری.

ب ـ حق‌الزحمه و کارمزد حاصل از اجرای فعالیت‌های سازمان در زمینه‌های مرتبط با اهداف سازمان با تصویب شورای سازمان.

ج ـ دریافت کمک و هدیه از اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق آیین‌نامه مصوب شورای سازمان (در اجرای بند 10 ماده 55 قانون شهرداری‌ها)

فصل سوم ارکان سازمان

ماده هشتم (8): ارکان سازمان

الف‌ـ شورای سازمان

بـ هیئت مدیره

ج‌ ـ مدیرعامل

دـ بازرس

ماده نهم (9): ترکیب شورای سازمان

الف‌ـ شهردار (رئیس شورا)

ب‌ـ معاون ذی‌ربط شهرداری

ج‌ـ نماینده وزارت کشور

د‌ـ دو نفر کارشناس متخصص در رشته‌های مرتبط به پیشنهاد شهردار و تأیید شورای شهر

تبصره یکم (1):
شهردار می‌تواند با رعایت مقررات، ریاست شورا را به یکی از معاونان یا مسئولان واجد شرایط در شهرداری واگذار نماید.

تبصره دوم (2):
تعیین میزان حق‌الزحمه و پاداش اعضای شورا بر عهده رئیس شورا است.

تبصره سوم (3):
نماینده و کارشناسان موضوع‌بندهای (ج) و (د) این ماده بایستی از بین افراد ذیصلاح، متخصص، مجرب و باتجربه کافی و مسلط به امور سازمان تعیین شوند.

تبصره چهارم (4):
اعضای شورا، نمایندگان قانونی سازمان بوده که به همراه هیئت مدیره و مدیرعامل در حدود وظایف و اختیاراتی که در این اساس‌نامه دارند نسبت به سرمایه و اموال و دارایی سازمان امین محسوب می‌شوند.

تبصره پنجم (5):
مدت عضویت در شورای سازمان مشروط به تداوم شرایط احراز مقرر در اساس‌نامه چهار سال خواهد بود و تمدید عضویت بلامانع می‌باشد.

ماده دهم (10): وظایف و اختیارات شورای سازمان

الف ـ سیاست‌گذاری و راهبری مسائل کلان سازمان.

ب ـ بررسی و تصمیم‌گیری درباره برنامه‌ها و خط‌مشی‌ها.

ج ـ استماع گزارش سالیانه هیئت مدیره و بازرس راجع به امور سازمان.

د ـ بررسی و تأیید صورت‌های مالی سازمان بر اساس گزارش هیئت مدیره و بازرس و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها.

هـ ـ بررسی و تأیید بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفریغ بودجه سازمان.

و ـ تصمیم‌گیری درباره ذخیره‌های مالی سازمان به‌ منظور استفاده فعال از آن.

ز ـ تصمیم‌گیری درباره افزایش یا کاهش سرمایه سازمان و ارائه آن برای تصویب شورای شهر و تأیید وزارت کشور.

ح ـ بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های سازمان در چارچوب قوانین و مقررات.

ط ـ بررسی و تصمیم‌گیری درباره نحوه مشارکت سازمان با اشخاص، اعم از حقیقی یا حقوقی و استفاده از تسهیلات بانکی با رعایت قوانین و مقررات جاری و نحوه هزینه و بازپرداخت آن.

ی ـ انتخاب و تجدید انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل.

ک ـ تعیین و تصویب حقوق و مزایا و یا حق حضور اعضای هیئت مدیره در جلسات هیئت مدیره و حقوق و مزایای مدیرعامل و حق‌الزحمه بازرس.

ل ـ انتخاب و تجدید انتخاب بازرس یا بازرسان.

م ـ ارائه پیشنهاد تغییر و اصلاح اساس‌نامه به‌ منظور تصویب در شورای شهر و تأیید وزیر کشور.

ن ـ بررسی و تأیید تشکیلات سازمان و واحدهای تابعه آن‌که توسط هیئت مدیره و شورای سازمان تهیه و پس از تصویب شورای اسلامی شهر به‌ منظور اعمال ماده 54 قانون شهرداری‌ها و اخذ تأییدیه به وزارت کشور ارسال می‌شود.

س ـ بررسی و تأیید آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی سازمان و ارائه آن برای تصویب شورای شهر و تأیید وزارت کشور.

ع ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور و موضوعات پیشنهادی که در قالب اهداف سازمان ارائه می‌شود.

ف ـ پیشنهاد انحلال سازمان به شورای شهر برای تصویب شورای شهر و اخذ تأیید وزیر کشور.

ص ـ معرفی یک نفر کارشناس امور مالی که دارای تجربه کافی باشد به‌ عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب به شورای شهر جهت تصویب.

تبصره یکم (1):
در صورتی ‌که سازمان کارآیی لازم را طبق مفاد اساس‌نامه نداشته باشد شورای شهر عندالاقتضاء پس از بررسی‌های لازم جهت طی مراحل قانونی انحلال و اخذ سایر تصمیمات مراتب به شهرداری و وزارت کشور اعلام خواهد شد.

تبصره دوم (2):
تا زمانی که سازمان آیین‌نامه مالی و معاملاتی خاصی نداشته باشد آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها مصوب 4/12 /1346 و اصلاحیه‌های بعدی آن و آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران مصوب 1355/1/25 و اصلاحیه‌های بعدی آن و رعایت سایر مقررات مربوط ملاک عمل خواهد بود.

ماده یازدهم (11):
جلسات شورای سازمان حداقل سالی دو بار برای تأیید صورت‌های مالی و تأیید برنامه‌و بودجه سال آتی در زمان مقرر تشکیل می‌شود، دعوت‌نامه جلسه باید حداقل ده روز قبل از برگزاری جلسه با قید تاریخ و محل جلسه برای اعضاء ارسال شود.

ادامه دارد ......

http://www.isarpress.ir/?p=6509

 

http://www.isarpress.ir/1400/06/07/%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b3%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%aa%d8%b4-%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%ad%d8%b1/