***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

به فرموده استاد عزیزم جناب آقای دکتر لسانی فشارکی: طوری باید قرآن را تلاوت کرد که گویا قرآن بر تلاوت کننده نازل می شود؛ 

کد خبر: ۳۷۸۱۶۵

تعداد نظرات: ۱۶ نظر

تاریخ انتشار : ۰۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰

سلیمان عباسی در مصاحبه با آفتاب نیوز:

طوری باید قرآن را تلاوت کرد که گویا قرآن بر تلاوت کننده نازل می شود...

قطعا صوت و لحن زیبا بسیار تاثیر گذار است به ویژه برای جلب کودکان و دانش آموزانی که می خواهند استعدادهای صوتی خود را به منصه ظهور برسانند، اما این نباید هدف نهایی باشد زیرا قرآن برای هنر نمایی بشر نازل نشده است بلکه هدف از نزول آن هدایت بشر است.

آفتاب‌‌نیوز :

محبوبه بیات - فرهنگ اصیل ایرانی همواره در طول تاریخ سرشار از سرشت نیک انسانی بوده است، اما ناگفته پیداست که اوج شکوفایی این فرهنگ، همزمان با ورود دین مبین اسلام و عجین شدن با آموزه‌های آسمانی قرآن کریم شکل گرفت. 

 

امیرالمؤمنین (ع)می فرمایند: قرآن کریم اقیانوسی است بی‌کران که رسیدن به اعماقش جز برای حضرات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) امکان پذیر نیست، ولی در عین حال، هم خود قرآن و هم معصومین (علیهم السلام) به مردم توصیه می فرمایند که در آیات قرآن تدبّر کنند.

 

به لطف حضرت حق، همواره پرداختن به امور قرآنی در اشکال مختلف از جمله تحقیق، تفسیر، قرائت، آموزش... از فضائل اخلاقی ایرانیان بوده و از جایگاه بالایی برخوردار بوده است. علاقه مندان بسیاری از میان اقشار مختلف جامعه ایرانی اسلامی، فعالیت‌های ارزشمندی را درزمینه‌های مختلف قرآنی انجام می دهند. 

 

طوری باید قرآن را تلاوت کرد که گویا قرآن بر تلاوت کننده نازل می شود...

 

سلیمان عباسی عضو هیأت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی، مولف و از جمله فعالان قرآنی است که گفت وگوی نگارنده را با وی می خوانیم.

 

وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در روستای پیربالا از توابع شهرستان مرند گذراند و در دوران سربازی در بخش تبلیغات عقیدتی سیاسی به امور فرهنگی ، آموزش قرآن و . . . پرداخت. سپس در بهمن‌ماه سال 1374 در دانشکده علوم قرآنی قم در رشته تربیت معلم قرآن مجید پذیرش شد و در سال 1378 به عنوان رتبه اول دانشگاه، مقطع کارشناسی را به پایان رساند. مهر ماه سال 1378 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن‌ و حدیث در دانشگاه تربیت مدرس تهران پذیرفته شد و اردیبهشت سال 1381 با اخذ نمره عالی پایان نامه، فارغ التحصیل شد.

 

• فعالیت‌های قرآنی را از چه زمانی آغاز کردید؟

 

از دوران کودکی در مسجد امام حسین(ع) روستای پیربالا در فصل پاییز و زمستان جلسات قرآنی هر شب برگزار می شد که تا مدتها به عنوان قرآن آموز شرکت می¬کردم، از حدودا سال 1369 بعنوان مربی جلسات آموزش تجوید را برگزار نمودم، همچنین جلسات تفسیر را از سال 1370 در همان مسجد آغاز کردم. برخود وظیفه میدانم از برخی اساتیدی که به گردن بنده حقیر حق دارند یاد کنم، از جمله مرحوم کربلایی حسین جلیلی، مرحوم میرزا ابراهیم ابراهیم نژاد، آقای محمدعلی علیثانی و سایر اساتیدی که به گردن اینجانب حق دارند.

 

گفتنی است در جلسات آقای عراقی و نقوی از قاریان مشهور شهرستان مرند نیز شرکت داشتم.

 

• در چه زمینه های قرآنی فعالیت داشته‌اید؟

 

با وجود اینکه از سال 1364 در کارهای فرهنگی پایگاه مقاومت بسیج روستای پیربالا فعالیت داشتم، در سال 1374 تشکیل پرونده داده و به عضویت بسیج درآمدم و همچنان این همکاری در زمینه فعالیتهای قرآنی، دورادور ادامه دارد . همچنین سخنرانی در هیأت متوسلین به ائمه اطهار(ع) محله تولیدارو ( محل سکونت اسبق)؛  سخنرانی و آموزش قرائت و تفسیر قرآن کریم در جلسه تعلیمات دینی مرندیها‌ی مقیم تهران (حسینیه مرندیها-میدان منیریه)؛ برگزاری جلسات آموزش قرائت، تجوید و مفاهیم قرآن در سالهای 1388 و 1389 در مسجد زعیم ( محله منیریه)؛ سخنرانی در برخی دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی در برخی مناسبتها... از دیگر فعالیت های من بوده است. موارد ذیل نیز از جمله فعالیت های من در حوزه های فرهنگی مرتبط با امور قرآنی است:

 

جانشین معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی-کاربردی 1392؛ مدیرکل دفتر برنامه ریزی فرهنگی واجتماعی دانشگاه جامع علمی-کاربردی91-93 ؛ مسؤول راه اندازی کمیته ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در دانشگاههای کشور از سوی نهاد رهبری 1393 ؛ دبیر علمی 3 دوره جشنواره قرآنی دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سه سطح مدرسان، کارکنان و دانشجویان ؛ مدیر گروه برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی-کاربردی ؛ همکاری با رادیو قرآن به عنوان کارشناس قرآنی و نویسنده (در برنامه هایی از قبیل بهشت انس، خانه قرآن و ...) ؛ مدیر اجرایی ششمین جشنواره قرآن دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی ؛ عضو کمیته قرآنی وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری ؛ عضو کمیته قرآنی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه های کشور ؛ عضو شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-بخش دانشگاهی ؛ داوری در مسابقات قرآنی  مختلف دانشگاهی و غیر دانشگاهی ؛ عضو گروه برنامه ریزی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، واحد تهران جنوب و واحد تهران سما(غرب)

 

• در زمینه تألیفات قرآنی هم فعالیتی داشته‌اید؟

 

در سال‌های اخیر خداوند توفیق تالیف کتاب های قرآنی به اینجانب عطا کرد و تالیفات ذیل از جمله فعالیت های من در این زمینه است.

 

تألیف کتاب آموزش قرائت و روخوانی  قرآن کریم؛ تألیف کتاب رایحة ‌هدایت (فرازهایی از قرآن و عترت) با همکاری دکتر عباسی مقدم ( این کتاب به مدت سه سال منبع بخش کتبی مسابقات قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور بود.) ؛ تألیف کتاب کمک آموزشی «تاریخ صدر اسلام» ویژه دانشجویان دانشگاه پیام نور ؛ تألیف کتاب کمک درسی آزمون تخصصی«تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» ویژه دانشجویان دانشگاه پیام نور ؛ تألیف کتاب کمک درسی آزمون تخصصی «تفسیر موضوعی قرآن کریم» ویژه دانشجویان دانشگاه پیام نور ( زیرچاپ) و تدوین بیش از 10 جزوه درسی قرآنی

 

• در مسابقات رسمی قرآن کریم هم شرکت کرده اید؟ تاکنون چه مقام هایی کسب کرده‌اید؟

 

مسابقات قرآن غالبا با هدف ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) برگزار می شود، قرآن کریم مردم را به سبقت گرفتن در خیرات توصیه می¬کند «فاستبقوا الخیرات»، بنده هم که از اوان کودکی توفیق حضور در جلسات مختلف قرآنی را داشتم بر خود لازم دیدم تا در برخی مسابقات قرآن شرکت کنم، لازم به ذکر است حضور در عرصه مسابقات قرآنی با عث شد بنده پا به پای مسابقات میزان حفظ خود را از یک جزء به پنج جزء برسانم؛ برخی از مسابقاتی که شرکت کرده و حایز رتبه شدم به استحضار خوانندگان گرامی می‌رسانم:

 

احراز رتبه اول کشوری در رشته حفظ و ترجمه دو جزء قرآن کریم در سال 1377 در پنجمین دورة مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها ؛ حائز رتبة اول کشوری در رشته حفظ و ترجمه جزء 30 قرآن کریم در پنجمین جشنوارة‌ قرآن و عترت سراسری اعضای هیأت علمی و استادان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1382 ؛ احراز رتبه دوم کشوری در رشته حفظ و ترجمه زیارت عاشورا،  هشتمین جشنوارة‌ قرآن و عترت سراسری استادان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1386

 

• فعالیت در حوزه‌های قرآنی و انس با قرآن کریم چه تاثیری در زندگی شخصی شما داشته است؟

 

دنیا عالم تأثیر و تأثر است و قطعا قرآن این کلام نورانی الهی در زندگی ما نیز تأثیر بسزایی داشته، چنانچه امام صادق(ع) می فرماید: من قرأ القرآن وهو شاب مؤمن اختلط القرآن بلحمهِ ودمهِ ... هر کس قرآن بخواند در حالیکه جوانی مؤمن است قرآن با گوشت و خون او در می‌آمیزد... 

 

علاوه بر این به لطف خداوند پسرم علی نیز به خوبی قرآن را آموزش دیده و در مسابقات قرآنی مختلف در سطح مناطق آموزش و پرورش در رشته های قرائت، حفظ، اذان و نماز حائز رتبه های برتر شده است.

 

دخترم هم شش ساله است و نصف جزء سی قرآن را حفظ کرده و در حال حاضر آیات مختلف قرآنی را بصورت موضوعی حفظ می کند.

 

• به نظر شما تلاوت زیبای قرآن کریم در اثرپذیری بشتر روح و روان مخاطب، چه تاثیری دارد؟

 

قرائت قرآن با صوت و لحن،مقدمه ای است برای ورود به دریای بیکران معارف الهی است، به فرموده استاد عزیزم جناب آقای دکتر لسانی فشارکی: طوری باید قرآن را تلاوت کرد که گویا قرآن بر تلاوت کننده نازل می شود؛ یعنی روح قرآن را بتواند در وجود خود جاری و به شنوندگان القاء کند.

 قطعا صوت و لحن زیبا بسیار تاثیر گذار است به ویژه برای جلب کودکان و دانش آموزانی که میخواهند استعدادهای صوتی خود را به منصه ظهور برسانند، اما این نباید هدف نهایی باشد زیرا قرآن برای هنر نمایی بشر نازل نشده است بلکه هدف از نزول آن هدایت بشر است چنانچه در سوره بقره آیه 185 قرآن را هدایتگر برای بشریت معرفی می کند « هدی للناس» هم چنین در سوره اسراء آیه 9 میفرماید: ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم... براستی که قرآن به استوارترین راهها هدایت می کند. 

 

• برای پیشرفت سریع یک جوان یا نوجوان که می خواهد فعالیت های قرآنی را شروع کند، چه پیشنهاداتی دارید؟

 

برای پیشرفت در هرکاری، باید به طور منظم تمرین و ممارست و پشتکار داشت، مثلا کسی که می خواهد حافظ قرآن باشد باید روزانه بخشی از قرآن را حفظ کرده و محفوظات قبلی خود را طی برنامه ای منظم مرور کند.

 

یا یک قاری قرآن باید ابتدا از یکی قراء مشهوری مصری تقلید را آغاز کند و ضمنا زیر نظر یک استاد متبحر به آموزش و تمرینات خود ادامه دهد همچنین درجلسات مختلف آموزش قرائت قرآن شرکت نماید؛ و روزانه حداقل یک ساعت تمرین داشته باشد تا به تبحر کامل برسد.

 

• چه توصیه هایی برای خانواده ها دارید تا فرزندانمان بیشتر با قرآن مانوس شوند؟

 

در تربیت دینی بصورت عام و در موضوع آموزش قرآن بصورت خاص، نباید اجباری در کار باشد، بلکه باید آموزش طوری صورت بگیرد که با روحیه کودکانه فرزندانمان سازگار باشد تا بچه ها در مقابل آموزش قرآن مقاومت نشان ندهند.

 

مطلب دیگر اینکه خود پدر و مادر باید برنامه قرآنی منظم داشته باشند تا بچه نیز به این برنامه قرآنی عادت کنند. لازم است نکته ای را در اینجا عرض کنم و آن اینکه :درخصوص آموزش روخوانی قرآن به پسرم, بنده در طی یک ماه، هر شب به مدت ده دقیقه آموزش دادم تا بعد از یک ماه قرائت و روخوانی قرآن را بخوبی توانست مسلط بشود.

 

هم چنین درخصوص دخترم برای حفظ موضوعی قرآن، تابلویی را روی دیوار خانه نصب کردم، و هفتگی یک یا دو آیه موضوعی می نویسم و علاوه بر دخترم، پسرم و همسرم نیز آیات را با ترجمه و موضوع حفظ می شوند, چرا که دائما جلوی چشم است و مدام مرور می شود.

 

در پایان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزانی که این مصاحبه را مطالعه می فرمایند از همه آنها التماس دعای ویژه دارم.

 

https://aftabnews.ir/fa/news/378165/%D8%B7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۲۶