***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

استاد داور :

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

استاد راهنما:

دکتر علی سعیدی

استاد مشاور:

مهندس محمد بداغی

استاد داور :

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

استاد داور : 

دکتر رضا باباییان

دانشجو:

حمیدرضا فتاحی راشد

30 شهریور 1400

فصل اول

کلیات تحقیق

( ارایه شده در روز دفاع )

 

1-1-مقدمه

جنگ ها به صورت خواسته یا ناخواسته و تحمیلی با زندگی جوامع بشری آمیخته بوده و در بسیاری از موارد هیچ راه گریزی از آن نداشته و باید به این جنگ وارد شد. در طول تاریخ تمدن 50 هزارساله، بشر حدود 14  هزار جنگ را شاهد بوده و در همین جنگ­ها بیش از چهار میلیارد انسان جان خود را از دست داده­اند. (عزیزپور، علی اشرف؛ 1394: 1)

گفتنی است در دو دهه گذشته 10 جنگ عمده پیرامون حریم سرزمینی کشور ما ازجمله جنگ اول و دوم خلیج فارس (1991و2003 )، جنگ 79 روزه یوگسلاوی (1999)، جنگ تحمیلی 8 ساله ایران و عراق، جنگ افغانستان(2003)، جنگ33روزه لبنان و جنگ­های 22روزه، 8روزه و 50 روزه اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و قهرمان غزه، جنگ تروریستی گروه­های تکفیری داعش علیه دو کشور سوریه (5 ساله اخیر) و عراق در سال (2015)و جنگ یمن که با شکل­دهی مرموزانه و فریبکارانه گروه ائتلاف به رهبری آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه به بهانه مقابله با تروریست­ها، ماهیت پیچیده­تری به خود گرفته است.(ویژه­نامه سازمان پدافند غیرعامل؛ 1395)

کشورهایی که طعم خرابی و خسارات ناشی از جنگ را چشیده اند، جهت حفظ سرمایه های ملی و منابع حیاتی و تاسیسات زیربنایی خود توجه خاص و ویژه ای به دفاع غیر عامل نموده اند. در این راستا رعایت ملاحظات دفاع غیر عامل در شهرها، تاثیر به سزایی در کاهش آسیب پذیری آن داشته است.)شریفی رسایی؛1394 : 10)

برای انجام اقدامات مؤثر در کاهش آسیب­پذیری و ریسک زیرساخت­های حیاتی، شناسایی و ارزیابی تهدیدات از ارکان اساسی پدافند غیرعامل است. سابقه­ی رخداد تهدیدات طبیعی و انسان ساخت در شهرهای کشورهای مختلف، بسیار پرتکرار بوده و تهدیداتی نظیر حملات هوایی و موشکی، تهدیدات تروریستی، خرابکاری عمدی، بمب گذاری و حملات سایبری به زیرساخت­ها از فراوانی بیشتری برخوردارند که این امر موجب می­گردد نتوان از احتمال وقوع اینگونه تهدیدات در آنها چشم پوشی نمود.(احمرلویی، ۱۳۸۹: 2۳)

در حال حاضر کوچکترین اختلال در عملکرد و یا آسیب به کالبد زیرساخت­های حیاتی ، موجب خسارت­های زیادی می­گردد. شناسایی و رتبه بندی تهدیدهای پیش روی هر حوزه، اولین اقدام در جهت انجام مطالعات دفاع غیرعامل است. در این پژوهش تهدیدات دارایی­های شهر همدان مورد شناسایی و تجزیه و تحلیل قرار می­گیرد.

1-2- بیان مسئله

 زیرساخت­های شهری، شاهرگ­های تعیین کننده­ی بقای شهرنشینی در دنیای امروز هستند. این   شریان­ها برای تولید و توزیع کالاها و خدمات در واحدهای شهری به کار می­روند و امکان زندگی در شهرها نیز بستگی به کیفیت و کمیت کارکرد این شریان­ها دارد و به عنوان یکی از مراکز جذاب تهاجم، همواره مدنظر دشمنان بوده و در استراتژی انهدام مراکز ثقل واردن در حلقه سوم قرار دارد از این رو تهدیدات متعددی برای آنها متصور است. در واقع شهرها بدلیل تجمع مراکز ثقل و تأسیسات، در رأس تهدیدات قرار دارند و در برخی موارد باعث هم افزایی خطر می­شوند از این رو مهاجمان برای درهم شکستن اراده ملت استراتژی انهدام مراکز ثقل و زیرساخت­ها را در دستور کار دارند.(وحیدی، 1397: 26)

لزوم رعایت تمهیداتی پیشگیرانه جهت مصون داشتن انسان‏ها از خطرات احتمالی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پدافند (دفاع) به معنی حفظ جان مردم، تضمین امنیت افراد، صیانت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در همه‏ی مواقع در برابر هرگونه شرایط، موقعیت و هرگونه تجاوز است.(احمرلویی، ۱۳۸۹: ۱۳)

در حال حاضر کوچکترین اختلال در عملکرد و یا آسیب به کالبد زیرساخت­های حیاتی ، موجب خسارت­های زیادی می­گردد. شناسایی و رتبه بندی تهدیدهای پیش روی هر حوزه، اولین اقدام در جهت انجام مطالعات دفاع غیرعامل است. شهر همدان، از جمله شهرهای مهم و تاریخی ایران، در غرب کشور واقع شده و دارای جاذبه­های تاریخی، فرهنگی و گردشگری فراوان می­باشد. وجود قومیت­های مختلف و متفاوت، نزدیکی به پایتخت کشور، همجواری با استان­های مرزی،شرایط خاص جغرافیایی و پیشینه تاریخی همدان که به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته شده و زمانی هگمتانه پایتخت کشور بوده است و همچنین وقوع بمباران در جنگ تحمیلی اهمیت شهر و احتمال بروز تهدیدات در این شهر متصور است.(پژوهشگر) لذا با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه شهر همدان لزوم شناسایی و تجزیه و تحلیل تهدیدات دارایی­های شهر همدان مسئله اصلی در این تحقیق است.

1-3- اهمیت تحقیق

اقدامات دفاع غیرعامل در جنگ­های امروزی برای مقابله با تهاجمات دشمن و تقلیل خسارت­های ناشی از حملات هوایی، زمینی و موشکی، موضوعی بنیادی است که وسعت و گسترده­ی آن، تمامی زیرساخت­های کلیدی، مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی نظیر پالایشگاه­ها، نیروگاه­ها، بنادر، فرودگاه­ها، مجتمع­های بزرگ صنعتی، قرارگاه­ها و مراکز عمده فرماندهی نظامی و سیاسی، مراکز اصلی مخابراتی و ارتباطی، پل­های استراتژیک، صنایع نظامی، پایگاه­های هوایی، سایت­های موشکی، مراکز و ایستگاه­های رادیویی و تلویزیونی، انبارهای عمده مواد غذایی و دارویی، بیمارستان­ها، بازار، مساجد، دانشگاه­ها و مراکز جمعیتی، مقرهای عمده آحادی و پشتیبانی و ... را در برمی­گیرد و باعث از کار افتادن فعالیت های شهری و زندگی روزمره مردم و ایجاد نارضایتی خواهد شد. (موحدی نیا؛ 1385: 17-18 )

1-4- ضرورت تحقیق

کشورهای مختلف جهان با توجه به امکانات و موقعیت اقتصادی، نظامی، سوق الجیشی و غیره خود طرح های حفاظتی جهت حفظ کشور خود در برابر حملات احتمالی دشمن فرضی تهیه نموده اند.(امینی ورکی و همکاران؛ 1393: 3) در این میان منطقه غرب آسیا به واسطه موقعیت حساس و منحصر به فردی که در استراتژی انرژی و قلمروهای ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک در قرن بیست و یکم دارد، بسیار مورد توجه قرارگرفته است. از سوی دیگر موقعیت ژئوپلیتیکی در کنار برتری­های ژئواکونومیکی به ایران ارزش و اعتباری  بخشیده که سایر کشورها فاقد آن هستند.( نظرپور دزکی؛1393: 1) از این رو سرزمین ما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی همواره در معرض خطرات طبیعی )زلزله و سیل و...) و تهدیدات انسان­ساز قرار داشته است و تلفات انسانی و خسارات مالی سنگینی متحمل شده است.(فیروزی و همکاران؛ 1393: 3) لذا راهبرد پدافند غیر عامل برای جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف اعم از ملی، منطقه­ای، ناحیه­ای لازم و ضروری به نظر می­رسد. با عنایت به موضوع تحقیق، استان همدان و بالاخص شهر همدان از لحاظ موقعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، شاخص­های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از منظر و جایگاه با اهمیتی برخوردار است. تلاش و کوشش ما در این تحقیق آن است که تهدیدات دارایی­های شهر با رویکرد پدافند غیر عامل با تاکید بر محدوده­ی شهر همدان بررسی­های لازم را به عمل آوریم.(نگارنده)

1-5- اهداف تحقیق

1-5-1-هدف اصلی

تجزیه و تحلیل تهدیدات دارایی های شهر همدان با رویکرد پدافند غیر عامل

1-5-2- اهداف فرعی

1-      شناخت تهدیدات از دیدگاه پدافند غیر عامل شهر همدان

2-      بررسی تهدیدات و رتبه بندی تهدیدات دارایی­های شهر همدان

1-6- سوالات تحقیق

سوال اصلی تحقیق:

1-وضعیت دارایی­های شهر همدان با توجه به تهدیدات چگونه است؟

سوالات فرعی تحقیق:

رتبه بندی دارایی­های شهر با توجه به تهدیدات چگونه است؟

دارایی­های شهر همدان با رویکرد پدافند غیرعامل چگونه بررسی شده است؟

1-7- قلمرو تحقیق

1-7-1- قلمرو موضوعی

این تحقیق از لحاظ قلمرو موضوعی در حیطه تجزیه و تحلیل تهدیدات دارایی­های شهر(مطالعه موردی شهر همدان) می‌باشد.

1-7-2- قلمرو مکانی تحقیق

قلمرو مکانی این پژوهش،مرکز استان همدان،شهر همدان می‌باشد.

1-7-3- قلمرو زمانی پژوهش

این تحقیق از لحاظ قلمرو زمانی وضعیت موجود و مطلوب شهر همدان طی ده سال شمسی می شود.

1-8- پیشینه تحقیق

1-8-1- تحقیقات داخلی

جدول 1-1- تحقیقات داخلی

پژوهشگر

سال

نوع تحقیق

عنوان

روش گردآوری و تحلیل داده ها

یافته ها

علمداری شهرام و مشهدی حسن

1391

کتاب

روش های ارزیابی آسیب پذیری زیرساخت ها و مدیریت بحران

توصیفی تحلیلی

روش های تحلیل و ارزیابی آسیب پذیری دارایی ها توضیح داده شده است

عطایی حسن

1394

پایان نامه

 ارزیابی آسیب پذیری فرودگاه­های غیر نظامی کشور در برابر تهدیدات و ارائه راهکارهای کاهش آسیب­پذیری

توصیفی/ تحلیلی

شناسایی تهدیدات پیشروی فرودگاه ها و ارزیابی آسیب پذیری آنها

عطایی محمد

1393

پایان نامه کارشناسی ارشد

ارزیابی تهدیدات و آسیب های فرود گا هها و ارائه راهکار ها با رویکرد پدافند غیر عامل.نمونه موردی:فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)

توصیفی/ پیمایشی

 

ارزیابی دارایی های کلیدی فرودگاه،ارزیابی تهدیدات فرودگاه و ارزیابی آسیب پذیری های فرودگاه،و ارائه راهکار برای کاهش آسیب پذیری فرودگاه.

 

نظر پور دزکی

رضا

1393

پایان نامه کارشناسی ارشد

سنجش میزان آسیب پذیری کاربری های ویژه از منظر پدافند غیر عامل در کلان شهر اهواز(نمونه موردی:کاربری بهداشتی درمانی)

توصیفی/تحلیلی

اصول مکانی (همجواری)پدافند غیر عامل در بیمارستان های شهر اهواز رعایت شده است اما میزان آن کم می باشد.که میزان آن به طور متوسط برای بیمارستان های شهر حدود 29 درصد می باشد.

صالح نسب ابوذر

کالنتری حسین خلیل آباد

پیوسته گر یعقوب

1396

مقاله

شناسایی و ارزیابی تهدیدات در زیرساخت های حیاتی شهرها با رویکرد دفاع غیرعامل )نمونه موردی:منطقه 6 شهر تهران(

توصیفی/ تحلیلی

تکنیک فما

شناسایی دارایی ها و زیرساختهای حیاتی، شناسایی و غربالگری تهدیدات انسان ساخت

سیدجواد هاشمی فشارکی

غلامعلی رشید

حسن حسینی امینی

1394

مقاله

ملاحظات راهبردی پدافند غیرعامل در طرح جامع شهر جهت کاهش اسیب پذیری

کتابخانه­ای/ ابزار پرسش نامه

شناسایی تهدیدات و دارایی ها و ارائه راه کارهایی برای زیرساخت ها و دارایی ها

علی سلطانی

سیدرضا موسوی

نادر زالی

1395

مقاله

تحلیل و ارزیابی ریسک زیرساختهای منطقهای از منظر پدافند غیرعامل نمونه موردی: منطقه صنعتی پارس یک جنوبی

کتابخانه­ای/ ابزار پرسش نامه

شناسایی تهدیدات و ارزیابی ریسک دارایی های زیرساخت منطقه پارس یک جنوبی

سیدهادی زرقانی

امید علی خوارزمی

فاطمه بدشی شادمهری

1395

مقاله

تحلیل تهدیدات تروریستی و امنیت زیرساخت های حیاتی شهر

توصیفی/ تحلیلی

شناسایی تهدیدات تروریستی

علی محمد پور

امیر حمزه ضرغامی

سعید ضرغامی

1394

مقاله

بررسی و ارزیابی پهنه ها و عناصر آسیب پذیر شهر از دیدگاه پدافند غیرعامل مطالعه موردی: شهر سنندج

توصیفی/ تحلیلی

شناسایی تهدیدات و دارایی های شهر و توصیف نقاط ضعف و قوت دارایی ها

حمیدرضا ارشادمنش

1396

مقاله

صیانت از جمعیت شهری در برابر تهدیدات دشمن با رویکرد پدافندغیرعامل (مورد مطالعه کلان شهرتهران(

توصیفی/ کتابخانه­ای

بررسی و شناسایی تهدیدات و تحلیل آسیبهای احتمالی بر جمعیت و جامعه

حسین ذبیحی

تایماز لاریمیان

حمیده پورانی

1394

مقاله

ارائه مدل تحلیلی برای ارتقاء امنیت شهری از طریق رویکرد امنیت طراحی

مطالعه موردی: منطقه 17 شهرداری تهران

توصیفی/ تحلیلی

ارزیابی تهدیدات امنیتی شهری

شجاع عراقی و همکاران

1390

پروژه تحقیقاتی

مکان یابی بهینه پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران

توصیفی/تحلیلی

سیستم اطلاعات جغرافیایی

بررسی و شناسایی عوامل مؤثر برمکان گزینی پایگاه­های پشتیبانی مدیریت بحران

(مطالعه موردی منطقه 6 شهرداری تهران)

1-8-2- تحقیقات خارجی

جدول 1-2- تحقیفات خارجی

پژوهشگر

سال

نوع تحقیق

عنوان

روش گردآوری و تحلیل داده ها

یافته ها

پاتریسیا رومرو لانکاو

2010

مقاله

خطرات و آسیب پذیری های مکزیکو سیتی

توصیفی/تحلیلی

آسیب پذیری های این شهر که  مربوط به آب بوده و ناشی از تغییرات آب و هوا می باشد را مورد بررسی قرار داد

اسمیتلین و همکاران

2011

پروژه تحقیقاتی

ارتباط فضایی بین آسیب پذیری اجتماعی وهمچنین خسارات زلزله

توصیفی/تحلیلی

بررسی و احصاء ارتباط خسارات ناشی از زلزله و آسیب پذیری های اجتماعی

جمع بندی پیشینه ها:

در تحقیقات مطالعه شده فوق الذکر بررسی تهدیدات و ارزیابی آنها با تمرکز بر زیرساخت­ها، دارایی­ها و مراکز ثقل شهری در مواجهه با تهدیدات احتمالی صورت گرفته است که در پایان­نامه حاضر نیز تمرکز بر موضوع تهدیدشناسی و آسیب­شناسی زیرساخت­ها، دارایی­ها و مراکز ثقل شهری مورد نظر می­باشد(اشتراک) ولی تفاوت مشخص این پایان­نامه در مقایسه با تحقیقات بررسی شده در پیشینه تحقیق توجه خاص و تمرکز بر شناسایی تهدیدات دارایی­های شهر همدان و به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل تهدیدات دارایی­های شهر همدان با تاکید بر اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل می­باشد. (افتراق و نوآوری)(نگارنده)

1-9- روش گردآوری اطلاعات

پژوهش حاضر از لحاظ نوع، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای و بررسی­های میدانی می­باشد. با بکارگیری منابع موجود و در دسترس شاخص­هایی جهت تجزیه و تحلیل تهدیدات دارایی­های شهر همدان استخراج شده و سپس توسط تکنیک­های موجود (به عنوان نمونه نظرسنجی از خبرگان شهر) بانک داده­ها تشکیل شده و در مرحله بعد توسط روش فما، هریک از شاخص­ها وزن­دهی گردیده است. (نگارنده)

1-9-1- روش ها و ابزارهای گردآوری داده ها

1-9-1-1- روش گردآوری داده ها

روش گردآوری داده ها به دو صورت زیر انجام پذیرفت:

الف- کتابخانه ای اسنادی: با استفاده از منابع کتابخانه ای شامل کتاب، مجلات، مقالات، طرح ها و غیره به منظور شناسایی ادبیات پژوهش، تعیین متغیرها و شناخت شهر همدان، همچنین از طریق منابع اسنادی مانند نقشه ها، آمارها و غیره به منظور تکمیل داده های پژوهش

ب- روش های میدانی: شامل ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه و استفاده از مشاهدات میدانی،مراجعه حضوری به فرماندهان،مدیران و کارشناسان مرتبط با موضوع و کارگروه های فعال در سازمان پدافند غیرعامل استان

    بدین منظور بامطالعه کتب و مقالات گردآوری‌شده و همچنین مراجعه به کتابخانه و اینترنت اطلاعات لازم گردآوری گردیده، و از روش‌های میدانی شامل گردآوری اطلاعات به کمک پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده نیز استفاده‌شده است.

1-9-1-2- جمع‌آوری اطلاعات از طریق مشاهده

به‌طورکلی، هر عملی با مشاهده و ملاحظه شروع می‌شود. یک مشاهده ساده، اولین قدم هر علم و هر بحث علمی است و به‌تدریج که در امر تحقیق پیشرفت می‌کنیم، این مشاهده بیشتر جنبه سیستماتیک به خود می‌گیرد، و با شرایط خاص انجام می‌شود. با شروع استفاده از سایر روش‌ها، به‌تدریج اهمیت سیستم مشاهده کاسته می‌شود و روش‌های دیگر جایگزین مشاهده می‌گردد. مشاهده وضعیت زیرساخت­ها و دارایی­های شهر همدان(مطالعات میدانی) یک شیوه مهم در شناخت کارایی آنها می باشد.در این پژوهش علاوه بر مطالعات میدانی، استفاده از عکس و تصاویر، خصوصاً تصاویر ماهواره‌ای کمک قابل‌توجهی به شناخت وضع موجود و تحلیل زیرساخت ها و دارایی های شهر همدان نموده است. همچنین از اطلاعات سازمان ها و ادارات مختلف شهرستان مانند ستاد بحران شهرداری،سازمان نقشه برداری و اداره مسکن و شهرسازی استفاده شده است.

1-9-1-3- جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه

یکی از متداول‌ترین طرق جمع‌آوری ا طلاعات،استفاده ازپرسشنامه از طریق مذاکره حضوری است. درتهیه وتنظیم پرسشنامه، محقق سعی می‌نماید که ازطریق طرح تعدادی سؤال، اطلاعات مورد نیاز را از گروه پاسخگو دریافت نماید. در این پژوهش جهت استفاده از نظرات خبرگان  با بهره­گیری از دستورالعمل­های پدافند غیرعامل، پرسشنامه­های مربوط به پژوهش تهیه و در اختیار ایشان قرار گرفت.

1-9-1-4- جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه

عده‌ای از محققان، مصاحبه را مطمئن‌ترین و بهترین شیوه جمع‌آوری اطلاعات می‌دانند. این ‌روش اگر خوب شناخته شود و طبق اصول و موازین علمی صحیح انجام پذیرد، شکی نیست که می‌تواند جامع‌ترین طریق کسب اطلاعات باشد. در روش مصاحبه، محقق برخلاف روش پرسشنامه، از طریق تماس مستقیم اطلاعات مورد نیاز را به دست می‌آورد.

برخی از اطلاعات مورد نیاز برای این تحقیق از طریق مصاحبه به‌ دست ‌آمده است چرا که امکان دریافت اطلاعات از طریق پرسشنامه وجود نداشته است. مصاحبه با مدیران سازمان‌های مرتبط، خبرگان پدافند غیرعامل، فرماندهان و کارشناسان نظامی و امنیتی، مدیران و متخصصین شرکت‌های مشاور در زمینه پدافند غیرعامل و همچنین اساتید دانشگاه و دانشجویان رشته پدافند غیرعامل ازجمله این فعالیت‌ها می‌باشد. برای انجام این تحقیق به‌منظور بهره بردن از بهترین روش ارتباطی با خبرگان، بخصوص زمانی که تعداد خبرگان و جامعه نمونه محدود باشد و نیاز به اطلاعات علمی تخصصی باشد، تکنیک دلفی است.

1-9-1-5- جامعه آماری

جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا اشیایی که دارای ویژگی‌های همگن و قابل ‌اندازه‌گیری باشد و با هدف و موضوع تحقیق ارتباط دارند، جامعه آماری به دو دسته محدود و نامحدود تقسیم می‌شود، جامعه آماری محدود جامعه‌ای است که اندازه آن محدود است، مانند کارگران یک کارخانه. جامعه آماری نامحدود جامعه‌ای است که قابل‌شمارش نیست، مانند ماهیان دریا (رحیمی، 1392 :80)

در این تحقیق جامعه آماری ما از نوع محدود است. عمده افراد تشکیل‌دهنده جامعه آماری در این پژوهش، مدیران و کارشناسان ادارات و سازمان ها،فرماندهان و کارشناسان نظامی، اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پدافند غیرعامل می باشند.

1-9-1-6- جامعه نمونه

نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن باشد، به ‌بیان ‌دیگر نمونه‌گیری به معنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث، اشیاء از یک جامعه تعریف‌شده به‌عنوان نماینده آن جامعه می­باشد. ازآنـجـا کـه گـرایـش بـه علم پدافند غیرعامل در سـال­هـای اخیر ایجاد شده، تعداد افرادی که در این رشته تخصص دارند یا صاحب نظرند از سایر رشته های علمی کمترند. در تحقیقی که صورت پذیرفت درمجموع پس از توزیع  48پرسشنامه 42 پرسشنامه جمع آوری شد. که این تعداد به عنوان جامعه آماری محسوب می شوند. دلیل استفاده از نظرات 42 نفر به این علت است که هرقدر تعداد افراد مصاحبه شونده(جامعه آماری) بیشتر باشد نتایج قابلیت اطمینان بیشتری حاصل می­شود. همچنین به دلیل اینکه موضوع پایان نامه در حوزه پدافند غیرعامل می­باشد هم از کارشناسان خبره هر حوزه دارایی استفاده شده و هم از کارشناسان دفاعی در آن حوزه. با توجه به موضوع تحقیق، به افــرادی رجــوع شد که ویژگی هایی مانند آشنایی با پدافند غیرعامل، آشنایی با مفاهیم تهدید، آشنایی با خطرپذیری و همچنین آشنایی با علوم دفاعی را داشتند.(نگارنده)

جدول 1-3- ویژگی جامعه تحقیق

مدارک علمی جامعه تحقیق

دکتری

کارشناسی ارشد

کارشناسی

کارشناس دفاعی

تعداد

2

12

18

10

نگارنده

نمودار 1-1- نمودار ویژگی جامعه تحقیق (نگارنده)

1-10- روش تحقیق در این پژوهش

این تحقیق توصیفی است و جنبۀ کاربردی دارد و از نتایج این تحقیق در تصمیم­گیری­ها، سیاست­گذاری­ها و همچنین برنامه­ریزی­ها استفاده می­شود. ویژگی­های تحقیق توصیفی این است که محقق دخالتی در موقعیت، وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آنها را دستکاری یا کنترل نمی­کند و صرفاً آنچه را وجود دارد مطالعه کرده، به توصیف و تشریح آن می­پردازد. همچنین، تحقیقات توصیفی ممکن است به کشف قوانین و ارائه نظریه منتهی شود؛ این سخن بدان معناست که از طریق این گونه تحقیقات شناخت­های کلی حاصل می­شود؛ مثلاً وقتی ویژگی­های یک پدیدۀ خاص یا یک موضوع به دقت مطالعه و شناسایی شد، می­توان این ویژگی­ها را به موارد مشابه تعمیم داد و یک قضیة کلی ارائه نمود.

به منظور تجزیه و تحلیل تهدیدات دارایی­های شهر همدان،بعد از جمع آوری داده­ها ،شاخص­هایی در نظر گرفته شده و با استفاده از روش  ای اچ پی [1]و با استفاده از نرم افزار اکسپرت چویس[2] وزن دهی شده، سپس مطابق الگوی فما[3] تحلیل و ارزیابی می­شود.

1-11- سازماندهی تحقیق

در این مطالعه سعی بر آن است تا تمامی ابعاد برای تجزیه و تحلیل تهدیدات دارایی­های شهر همدان با رویکرد پدافند غیر عامل، در قالب فصل اول، کلیات تحقیق و در فصل دوم، مبانی تئوری و نظری تحقیق و در فصل سوم، محیط و روش شناسی تحقیق و در فصل چهارم، تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیق و در نهایت در فصل پنجم، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادهای تحقیق، در نظر گرفته شود.

فصل اول: کلیات تحقیق

 

فصل دوم : مبانی تئوری و نظری تحقیق

 

فصل سوم : محیط و روش شناسی تحقیق

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیق

 

فصل پنجم : نتیجه­گیری و ارائه پیشنهادهای تحقیق

 

1-12- محدودیت های تحقیق

محدودیت دسترسی به منابع به علت طبقه بندی برخی اسناد و اطلاعات محرمانه

محدودیت نقشه­های موجود با مقیاس مناسب

قدیمی بودن اطلاعات موجود در نقشه­ها

 

[1]- AHP

[2] - Expert Choice

[3] - Federal Emergency Management Agency