***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

استاد ما مرحوم آیت الله فشارکی(ره) که خود از شاگردان ادیب نیشابوری بود علم طب را در دستان خود داشت و بسیار مسلط بود.

https://fa.shafaqna.com/news/93015/

زمان انتشار : ۱۴ دی ,۱۳۹۴ | ساعت : ۱۱:۰۵ | کد خبر : 93015 | پرینت

مدیر حوزه علمیه قم: طب در حوزه بسیار کمرنگ است/ سلامت طلاب باید توام با تحصیل آنان پیگیری شود

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: امروز متاسفانه این علم در حوزه های علمیه به آن شدت و جدّیت مورد توجه قرار نمی گیرد و وجود طب در حوزه بسیار کم رنگ شده است.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در دیدار مدیر و معاونین مجتمع جامع توانبخشی مداین قم اظهارداشت: آیا حیف نیست امروز یک طلبه سال ها به خوبی درس و بحث را پشت سر می گذارد و بعد از ۴۰ سال بدلیل داشتن بیماری و کسالت آنطور که باید، دارای خروجی نیست؟

مدیر حوزه علمیه استان قم ادامه داد: ما باید در کنار این تحصیلات مرتب سلامت و تندرستی طلاب و فضلا را ارزیابی کنیم چرا که فایده و عواید آن نه تنها نصیب حوزه های علمیه بلکه همه مردم خواهد شد.

فرخ فال بیان داشت: باید تلاش کنیم بازدهی طلاب اول بازنشستگی ایشان باشد، اینکه بازنشستگی طلاب اول فارغ التحصیلی آنان باشد درست نیست.

او با بیان اینکه حوزه معتقد است « عقل سالم در بدن سالم است» به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد که حضرت فرودند؛ لایستغنی أهل کل بلد عن ثلاثه یفزع إلیهم فی أمر دنیاهم و آخرتهم، فإن عدموا ذلک کانوا همجاً: فقیه عالم ورع و أمیر خیر مطاع و طبیب بصیر ثقه. مردم هر شهری به سه رکن نیازمندند که در امور دنیا و آخرت خود به آنها رجوع کنند و چنانچه آن سه رکن را نداشته باشند گرفتار جهل و نابسامانی می شوند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این سه رکن عبارتند از؛ « ولی فقیه؛ به عنوان کسی که متکفل امر شریعت مردم است»، «طبیب بینا که مورد اطمینان باشد بطوریکه اگر جامعه بدون پزشک و طبیب به عنوان کسی که سلامت مردم را بررسی و ارزیابی کند باشد، بدون تردید آن جامعه نمی تواند موثر باشد» و سومین رکن «امیر، به عنوان کسی که رئیس حکومت است و جزء نخبگان و فرهیختگان جامعه است و همه مردم به او اطمینان دارند و دارای مشروعیت عمومی است».

فرخ فال ضمن تاکید بر رعایت بهداشت عمومی و انجام امور پیشگیرانه گفت: آن روح لطیفی که خدا به انسان داده است باید به خوبی از آن مراقبت کرد، اگر در جایی آسیب ببیند بدون شک مربوط به مرکبی(جسم) است که روح بر آن سوار است.

او افزود: ما موظف هستیم که از این روح به خوبی محافظت کنیم، اگر یک انسان سالم بر روی شتر بدون جهاز سوار کنیم پس از مدتی آن فرد اوراق می شود یا اگر سوار اسب بدون زین گردد پس از لحظه ای مصدوم می گردد.

مدیر حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرکب برای سلامتی و نشاط روح حرف اول را می زند و از این بابت بود که در گذشته حوزه های علمیه عنایت ویژه ای برای علم طب قائل بودند، بطوریکه اکثر اساتید سابق ما قبل از انقلاب اسلامی طب را خوانده بودند برای مثال استاد ما مرحوم آیت الله فشارکی(ره) که خود از شاگردان ادیب نیشابوری بود علم طب را در دستان خود داشت و بسیار مسلط بود.

فرخ فال تاکید کرد: امروز متاسفانه این علم در حوزه های علمیه به آن شدت و جدّیت مورد توجه قرار نمی گیرد و وجود طب در حوزه بسیار کم رنگ شده است.

او بیان داشت: البته ما در استان قم به همت برخی از مدیران مدارس از جمله مدینه العلم نسبت به تحصیل این علم اقداماتی انجام شده است.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر کسی عقل سالمی می خواهد باید به دنبال بدن سالم باشد و مسیر درست آن است که قبل از هر آسیب و بیماری پیشگیری را در دستور کار امور زندگی ما قرار دهیم.

او ادامه داد: امروز انواع و اقسام بیماری ها گریبانگیر شهروندان است ومتاسفانه بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، هنوزنتوانسته ایم در عرصه درمان بیماری های مربوط به تغذیه که عامل اصلی بیماریها است، اقدام شایسته ای انجام دهد.

او اظهارداشت: جامعه امروز ما نیازمند انجام امور پیشگیرانه است، با پیشگیری می توان از چالش های موجود رهایی پیدا کرد.

در ابتدای این دیدار دکتر مرتضی جلالی فخر، مدیرعامل مجتمع جامع توانبخشی مداین قم از فعالیت های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و درمانی این مرکز گزارشی ارائه داد که مورد تایید و تشویق حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال قرار گرفت.

انتهای پیام

 

 

 

https://fa.shafaqna.com/news/93015/