***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

https://www.mashreghnews.ir/search?q=%22%D8%B3%DB%8C%D8%AF+%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF+%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C+%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%22

 

  • نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

    نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

    مخابرات در دفاع مقدس همانند سلسله اعصاب برای یک انسان بود؛ تا جایی که اگر مخابرات نبود، فرماندهی، دیده‌بانی و توپخانه بی‌معنی می‌شد و هیچ‌یک از فرماندهان نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند.

    ... خمپاره‌ها، توپ‌ها و... را به‌همدیگر وصل می‌کردند. «سید جواد هاشمی فشارکی» پژوهشگر و بی‌سیم‌چی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص...

  • استحکام‌بخشی چل‌ستون انقلاب در چلّه دفاع مقدس

    یادداشت؛

    استحکام‌بخشی چل‌ستون انقلاب در چلّه دفاع مقدس

    چله‌نشینی دفاع مقدس، طفل نحیف دو ساله انقلاب را طی دوران چهل ساله، در برابر تهدیدات دشمن چاق و چله و توانمند کرد و علی‌رغم وجود انواع تحریم‌ها و تهدیدات خارجی و داخلی، چل‌ستون انقلاب را استحکام بخشید.

    ... (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. (بیانیه گام دوم انقلاب) *سید جواد هاشمی فشارکی ...

  • نهضت «عاشورا» و جلوه‌های تجلی آن در «دفاع مقدس»

    یادداشت؛

    نهضت «عاشورا» و جلوه‌های تجلی آن در «دفاع مقدس»

    نهضت «عاشورا»، اکسیر زنده شدن و بروز خمیرمایه‌های دینی در نهضت «دفاع مقدس» شد و همچنین سبب شد تا ملت ایران با دستان خالی، در برابر دشمن تا به دندان مسلح بعثی فائق آیند.

    ... *سید جواد هاشمی فشارکی ...

  • چمران: مسکن مهر، مشکل کم درآمدها را حل کرد

    چمران: مسکن مهر، مشکل کم درآمدها را حل کرد

    پانزدهمین نشست شنبه انقلاب جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی با موضوع «زیرساخت‌های عمرانی کشور» با حضور اساتید و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.

    ... بود. توسعه زیرساخت‌های عمرانی در کشور شگفت‌انگیز است سید جواد هاشمی فشارکی دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی...

 

 

https://www.mashreghnews.ir/search?q=%22%D8%B3%DB%8C%D8%AF+%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF+%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C+%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%22

 

************

mshrgh.ir/1126058

کد خبر 1126058

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸

  1. جهاد و مقاومت

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

مخابرات در دفاع مقدس همانند سلسله اعصاب برای یک انسان بود؛ تا جایی که اگر مخابرات نبود، فرماندهی، دیده‌بانی و توپخانه بی‌معنی می‌شد و هیچ‌یک از فرماندهان نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند.

به گزارش مشرق، حضور یک رزمنده در خطوط مقدم جبهه‌ها، نیازمند پشتیبانی حدود هفت تا ۱۰ نفر بود؛ یعنی اگر واحدهای پشتیبانی در دوران دفاع مقدس وجود نداشتند، طبیعتاً روند دفاع در خطوط مقدم جبهه‌ها دچار مشکلات جدی می‌شد. از بخش‌هایی که در دوران دفاع مقدس، در زمینه پشتیبانی از خطوط مقدم نقش داشتند، می‌توان به «مهندسی رزمی»، «ترابری»، «توپخانه»، «مهمات»، «مخابرات» و... اشاره کرد.

در این میان، بی‌سیم‌چی‌ها از دسته‌ها و گردان‌ها گرفته تا تیپ‌ها، لشکرها و قرارگاه‌ها، همه در پی اطلاع‌رسانی و گزارش لحظه‌به‌لحظه به فرماندهان خود بودند؛ خصوصاً در شب‌های عملیات، در زیر باران انواع گلوله‌ها، می‌بایستی تمام توجه خود را به بی‌سیم‌ها جلب می‌کردند تا خبر و فرمانی، ناگفته نماند. همچنین سیم‌کشی کیلومترها از مناطق عملیاتی و قرارگاه‌ها برعهده رزمندگان «مخابرات» بود؛ رزمندگانی که در صورت قطع شدن ارتباط، می‌بایستی کیلومترها را بررسی کرده، تا سیم‌های قطع‌شده بر اثر انفجار خمپاره‌ها، توپ‌ها و... را به‌همدیگر وصل می‌کردند.

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

«سید جواد هاشمی فشارکی» پژوهشگر و بی‌سیم‌چی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس، گزارشی کوتاه درباره نقش مخابرات در دوران هشت سال دفاع مقدس را در اختیار دفاع‌پرس قرار داده است که در ادامه، آن را می‌خوانید:

«مخابرات» در دوران دفاع مقدس، به دو بخش «بی‌سیم» و «با سیم» تقسیم می‌شد که نسل امروز و کسانی در جنگ حضور نداشتند، نقش بی‌سیم و بی‌سیم‌چی را در جنگ، به‌خوبی دریافته و شخصی که همراه فرمانده بوده و بی‌سیم بر دوش داشت را همه در فیلم‌ها یا عکس‌ها دیده‌اند. از سویی دیگر، شاید تنها شخصی که به نیابت از نیروهای مخابرات «با سیم» در خاطره‌ها ماندگار شده باشد، شخصی است که در قرارگاه‌ها پشت تلفن می‌نشست؛ در حالی که نیروهای مخابرات «با سیم» نیز مشکلات خاص خودشان را در آن دوران داشتند.

فعالیت یگان «مخابرات»، چه مخابرات «با سیم» و چه مخابرات «بی‌سیم» در عملیات‌ها، با دیگر یگان‌های رزمی متفاوت بود؛ به‌طوری‌که رزمندگان آن یگان، حدود ۱۰ الی ۱۵ روز قبل از عملیات، برای برقراری ارتباطات وارد منطقه شده و بعد از اتمام عملیات نیز می‌بایست، تمام ارتباطاتی را که برقرار شده بود را جمع‌آوری می‌کردند.

ماموریت و وظایف مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

ماموریت و وظایف مخابرات و ارتباطات در دوران دفاع مقدس، به‌طور کلی شامل موارد زیر بوده است:

۱- برقراری ارتباط «بی‌سیم» بین مقرهای یگان‌ها

ایجاد پایگاه‌های مخابراتی؛ ارتباط بی‌سیم بین مقرهای قرارگاه مرکزی، قرارگاه‌های منطقه‌ای لشکرها و تیپ‌ها و گردان‌ها، ارتباط بین یگان‌های عمل‌کننده و هماهنگی فرکانس‌ها و جلوگیری از تداخل فرکانسی.

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

۲- برقرار ارتباط «باسیم» در داخل هر یک از مقرها و یا محورهای یگان‌ها

سیم کشی داخل مقرهای ثابت و موقت اردوگاهی و برقراری ارتباط داخل مقر و مابین مقرها.

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

۳- برقراری ارتباط مخابراتی خودروهای نفربر و زرهی، پهپادها، ماشین‌آلات مهندسی و...

ایجاد ارتباط بی‌سیم مابین فرماندهی و خودروهای نفربر و زرهی، پهپادها، ماشین‌آلات مهندسی و... به‌منظور هدایت دستگاه‌های زرهی و همچنین در موشک‌های مختلف با که مجهز به سامانه‌های الکترونیکی بودند.

۴- انتقال خبر به‌صورت حضوری

انتقال خبرهای سری با پیک، موتور و... با هدف جلوگیری از عدم امکان شنود توسط دشمن و یا در شرایطی که ارتباطات بی‌سیم هنوز نبایستی روشن می‌شدند و یا در شرایطی که ارتباطات با اختلال مواجه بودند.

۵- تامین امنیت ارتباطات

تامین امنیت ارتباطات با استفاده از دستگاه‌های رمزکننده و همچنین تهیه و استفاده از برگه کد و رمز برای مکالمه بخش‌های مختلف با یکدیگر و نیز مخابره پیام‌ها به‌صورت رمز در بین نیروهای خودی.

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

نمونه کد رمز برای بی‌سیم‌های لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)

۶- جنگ الکترونیک (جنگال)

کاربرد امواج الکترومغناطیس در جنگ با هدف ایجاد اختلال در ارتباطات رادیویی دشمن، یکی دیگر از وظایف «مخابرات» بود؛ در این راستا، پخش پارازیت، شنود و فریب الکترونیکی، استفاده از سامانه‌های اختلال‌گر، جهت‌یاب‌های مختلف، رادارها و سامانه‌های کشف و رهگیری و رمزشکن، از وظایف جنگال بود.

واحد جنگال در اولین اقدام خود، با ساخت مداری «شلتر رادیو مانیتورینگ HF (شنود HF)» توانست تقریباً تمامی ارتباطات ارتش عراق را شنود کند که این موضوع، تحول شگرفی در جنگ ایجاد کرد.

۷- شنود مخابرات دشمن

با شنود گفتگوهای دشمن در بی‌سیم‌های آن‌ها و حتی بعضاً با نفوذ به خطوط دشمن و شنود در سیم‌های مخابراتی آن‌ها توسط افراد عرب زبان، اطلاعات گران‌بهایی از وضعیت آن‌ها به‌دست می‌آمد.

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

۸- برقراری تلگراف و تلفن صلواتی

ایجاد دفتر مخابراتی در محل‌های پُرتجمع رزمندگان و ارائه و امکان استفاده از تلگراف صلواتی در جبهه‌ها، به این نحو که رزمندگان تلگراف را می‌نوشتند و ارسال می‌کردند، از دیگر اقدامات «مخابرات» در جبهه‌ها بود؛ در این میان، دو دسته نیرو وجود داشت؛ دسته اول، تا خط مقدم پیش رفته و برگه‌های تلگراف‌ها را توزیع می‌کردند و پس از آن جمع و گروه دیگری هم تلگراف‌ها را به شهرهای مرکزی که نزدیک بودند، مثل اهواز و کرمانشاه ارسال می‌کردند. همچنین هر رزمنده‌ای به‌دلیل کمبود امکانات، هفته‌ای ۱۰ دقیقه می‌توانست با خانواده خود تلفنی صحبت کند؛ به‌جز زمان‌هایی که قرار بود عملیاتی صورت بگیرد که به لحاظ حفاظتی، ارتباطات قطع می‌شد.

۹- پست صلواتی

اگرچه مقوله پست از مخابرات متفاوت است؛ ولی، چون مکمل ارتباطات تلقی می‌شود، به‌صورت اجمال چنین بوده است: پاکت‌ها وسربرگ‌های ویژه‌ای در اختیار قرارگاه‌ها و خانواده‌ها قرار می‌گرفت و آن‌ها نامه‌های خود را بدون تمبر، در صندوق پست می‌انداختند و پست در زمان کوتاهی نامه‌ها را به مقصد می‌رساند و نامه‌ها به‌هیچ‌وجه باز نمی‌شدند؛ اما آموزش‌های حفاظتی وجود داشت که رزمندگان چه چیزهایی را در نامه‌ها ننویسند؛ البته در نزدیکی عملیات‌ها به لحاظ حفاظتی، نامه‌ها با تاخیر ارسال می‌شد.

در این راستا، یکی از شیرینی‌های دفاع مقدس، دریافت نامه‌های بدون مخاطب مردم و به‌خصوص مدرسه‌ای‌ها و دبیرستانی‌ها به رزمندگان اسلام بود.

۱۰- بازسازی مراکز مخابراتی آسیب‌دیده

بخش دیگری از فعالیت «مخابرات» در طول جنگ، بازسازی مراکز مخابراتی در مناطق جنگی و آسیب‌دیده بود که این عملیات باید به سرعت انجام می‌شد؛ چون دشمن می‌توانست از این قضیه، بهره‌برداری تبلیغاتی کند.

۱۱- پشتیبانی؛ خرید و تأمین لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز

برای امکان ماموریت‌های محوله و تأمین نیازهای مقرها و یگان‌های عمل‌کننده، لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز از موجودی مازاد مقرهای داخل شهرها، صنایع داخلی، خرید خارجی با واسطه و یا غنیمتی از دشمن تأمین شده و به نقاط مورد نیاز منتقل می‌شد.

۱۲- تعمیر و نگهداری خطوط و لوازم و تجهیرات مخابراتی؛ مهندسی معکوس تجهیزات غنیمتی

تعمیر لوازم و تجهیزات بی‌سیم و باسیم که به‌نحوی خراب شده و یا پر از خاک شده و یا داخل آب و یا لجن می‌افتادند، وظیفه بخش «نت» (تعمیر و نگهداری) بود؛ همچنین لوازم مخابراتی اهدایی کشورهای غربی و شرقی به صدام که در عملیات‌ها به غنیمت گرفته می‌شد، توسط این بخش مورد بررسی قرار گرفته و یا مهندسی معکوس شده و سپس توسط بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

۱۳- تامین منابع انسانی و آموزش نیروهای مخابراتی و ارتقای سطح آمادگی

جذب و به‌کارگیری نیروهای علاقمند و آموزش در دو سطح عمومی و تخصصی، و همچنین سازماندهی و به‌کارگیری آن‌ها در رده‌های مختلف، از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود.

نگاهی کوتاه بر نقش مخابرات و ارتباطات در دفاع مقدس

شبکه تلفن زمینی مقرهای لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در قرارگاه تاکتیکی لشکر واقع در منطقه «چنگوله» مهران، قبل و بعد از عملیات آزادسازی مهران در عملیات «کربلای یک»

نکته‌هایی از تجارب مخابرات عملیاتی:

اهمیت مخابرات: مخابرات در دفاع مقدس همانند سلسله اعصاب برای یک انسان بود؛ تا جایی که اگر مخابرات نبود، فرماندهی، دیده‌بانی و توپخانه بی‌معنی می‌شد و هیچ‌یک از فرماندهان نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند.

شهدای مخابرات، چهره‌هایی مظلوم و در عین حال، قاصدان آسمانی هستند.

کم‌خطرترین لحظات مخابرات، در مناطق پشت جبهه و نگهداری خطوط، که تا حدودی آسان بود.

متفاوت‌ترین کار در عملیات‌ها، سیم‌کشی به‌منظور ایجاد ارتباط و نگهداری خطوط در خطوط پدافندی و در طول عملیات‌ها بود.

پرخطرترین لحظه، بردوش بودن بی‌سیم در حین عملیات بود که هم آنتن آن توسط دشمن دیده می‌شد و هم فرکانس آن باعث می‌شد تا موقعیت وی شناسایی شود.

با شکوه‌ترین کار مخابرات، اعلام رمز عملیات در شب عملیات بود.

سخت‌ترین لحظات، قطع ارتباط در شرایط سخت عملیات بود.

حال‌گیرترین لحظه، تمام شدن باطری بی‌سیم بود.

یکی از بدترین مسیرها، مسیر سیم‌کشی در رمل و یا جزایر مجنون بود.

نفس‌گیرترین کار، به‌دوش کشیدن قرقره سیم جنگی برای برقراری ارتباطات در اولین لحاظ تثبت خطوط عملیات بود.

تلفن‌های قورباغه‌ای، هنگام آغاز عملیات، در قرارگاه و سنگرهای فرماندهی، استفاده می‌شدند که امکان شنود و لو رفتن اطلاعات وجود نداشت.

صبورانه‌ترین کار، جمع کردن سیم‌ها بعد از پایان مأموریت یگان‌ها و عدم نیاز به ارتباطات بود.

رازداری یکی از ویژگی‌های رزمندگان مخابرات بود؛ چراکه برای تجهیز و آماده‌سازی، کمی زودتر از بقیه یگان‌ها از مکان منطقه عملیاتی مطلع می‌شدند.

شاخص‌ترین اِلِمان، دکل مخابراتی بود که به‌سرعت مقر فرماندهی را لو می‌داد.

اوج ایثار، خوردن کد و رمز قبل از اسارت بود. حتی شهیدی داریم که به‌خاطر فاش نکردن رمز بی‌سیم، بدنش را تکه‌تکه کردند؛ شهید «بروجعلی شکری» به‌خاطر اینکه رمز بی‌سیم رو قورت داد و کد و رمز بی‌سیم را لو نداده بود، به این وضع وحشتناک شکنجه شد؛ اول گوش و بینی و بعد هم چشم‌های را را درآوردند و در مراحل بعدی هم لب‌های بالایی این شهید را بریند و در آخر هم بعثی‌ها که نتوانستند رمز را به‌دست بیاورند، تصمیم گرفتند تا شکم وی را بشکافند، تا شاید کاغذ رمزی که قورت داده بود را از شکمش پیدا کنند.

 

سخن پایانی

نیروهای رزمنده بی‌سیم‌چی با دستان خالی و اطلاعات محدود، وارد جنگ شدند؛ ولی با عزم و اراده به توان خودی و اتکا به مدد الهی، توانستند پرتوان شده و از توانایی بسیار بالایی برخوردار شوند و هدایت عملیات‌ها را برعهده گیرند. پس از حنگ هم بخش «فاوا» نیروهای مسلح، به‌همین دلیل از توانایی بالایی برخوردار شدند؛ ولی متاسفانه مخابرات در بخش دولتی عمدتاً متکی بر واردات تجهیرات و فناوری‌هاست و که دارای آسیب‌پذیری‌های زیادی در شرایط بحران هستند و متأسفانه با گسترش بی‌رویه ورها شده زبرساخت‌های مخابراتی و فضاهای مجازی؛ بستر تهاجم فرهنگی به هویت دینی وانقلابی شده است و مشکلات امنیتی را نیز بهمراه داشته است که در شرایط فتنه‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ شاهد ان بوده ایم ومتاسفانه هنوز نیز مسوالان عالی را تنبه وانداشته و اهتمام لازم به شبکه ملی اطلاعات و اتکا به پیام رسان‌های داخلی و. حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد؛ که لازم است براساس تجارب دفاع مقدس تحولی اساسی در نظام مدیریتی و روش‌های جاری وزارت ارتباطات و سازمان‌های تابغه صورت گیرد.

mshrgh.ir/1126058

************

mshrgh.ir/1121186

کد خبر 1121186

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲

  1. جهاد و مقاومت

یادداشت؛

استحکام‌بخشی چل‌ستون انقلاب در چلّه دفاع مقدس

استحکام‌بخشی چل‌ستون انقلاب در چلّه دفاع مقدس

چله‌نشینی دفاع مقدس، طفل نحیف دو ساله انقلاب را طی دوران چهل ساله، در برابر تهدیدات دشمن چاق و چله و توانمند کرد و علی‌رغم وجود انواع تحریم‌ها و تهدیدات خارجی و داخلی، چل‌ستون انقلاب را استحکام بخشید.

به گزارش مشرق، شیپور جنگی ظالمانه از سوی رژیم بعث عراق به نیابت و حمایت همه‌جانبه غرب و شرق علیه ملتی تازه رهیده از یوغ نظام ستمشاهی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ نواخته شد، که خسارات مادی و معنوی زیادی را بر ملت و کشور برجای گذاشت، با فرمان امام خمینی (ره) بلافاصله روح مقاومت، ایثار و فداکاری در برابر دشمن شکل گرفت و منشأ تحولات داخلی و بین‌المللی شد، به نحوی که دفاع مقدس در چلّه گذشته خود، چل‌ستون (چهل‌ستون) انقلاب اسلامی را استحکام بخشید و چلچراغ مقاومت را در ظلمات نظام سلطه حاکم بر جهان منور کرده و منشأ تحولات شگرف شد. چله دفاع مقدس به سه مقطع زیر قابل دسته بندی بوده و اجمالا بدین قرار است:

مقطع اول: دوران دفاع در جنگ تحمیلی هشت‌ساله

دفاع جانانه و بی‌نظیر ملت ایران در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، مراحل زیر را به‌دنبال داشته است:

ایجاد سد دفاعی: به‌دنبال هجوم لشکرهای بعث عراق در غرب و جنوب کشور و اشغال شهرها و روستاها، به‌سرعت بسیج عمومی در برابر دشمن شکل گرفته و در همان روزها و ماه‌های اولیه جنگ، از ادامه پیشروی دشمن متجاوز جلوگیری شد.

بیرون راندن دشمن: پس از شکست طرح‌های لیبرالی «بنی‌صدر» و عملیات کلاسیک ارتش، عملیات‌های ازادسازی مناطق اشغالی طی حدود دو سال، به‌شیوه بدیع توسط سپاه و بسیج صورت گرفته و مناطق اشغالی یکی پس از دیگری ازاد شد.

تعقیب و تنبیه متجاوز: باتوجه به عدم تنبه صدام و عدم محکومیت کشورهای حامی آن، از سال ۱۳۶۱ با عملیات «رمضان»، هدف تنبیه متجاوز به صورت عملی جلوه‌گر شد و با عملیات‌های «خیبر»، «بدر»، «والفجر هشت» و... علیه ماشین جنگی بعث ادامه یافت.

جام زهر: با فتنه وادادگان سیاسی و معدود ورشکستگان نظامی و همچنین خوراندن جام زهر به امام نیکی‌ها، در مرداد سال ۱۳۶۷ پرونده این مقطع باشکوه و بی‌نظیر تاریخ ایران، بسته شد.

مقطع دوم: دوران بازسازی و پیشرفت کشور

دوران بازسازی و ارتقاء توان دفاعی کشور از سال ۱۳۶۷ به شرح زیر آغاز می‌شود:

۱- بازسازی انبوه تخریب‌های صورت‌گرفته به شهرها و زیرساخت‌های کشور در جریان جنگ تحمیلی.

۲- توسعه و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری، بهداشت و درمان، زیرساخت‌های کشور و... و کسب رتبه‌های برتر در جهان و منطقه در زمینه سلول‌های بنیادی، نانو، تولید علم و...

۳- ارتقاء توان دفاعی کشور در تجهیرات و فناوری‌های حوزه‌های زمینی، هوایی، دریایی، پدافند هوایی، دفاع سایبری و...

۴- همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند: «(انقلاب اسلامی) موتور پیشران کشور در عرصه علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده آن روز به روز فراگیرتر می‌شود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فنّاوری و ... با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، ۶۰ برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ۱۰ برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد».

۵- همچنین امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلابف توصیه فرموده‌اند: «اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود ــ یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان ــ به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نو پدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه و همه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت.

مقطع سوم؛ دوران اقتدار در منطقه

دوران اقتدار برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹، علی‌رغم عدم همراهی دستگاه دیپلماسی به‌علت فرصت‌سوزی‌های ناشی از «برجام»، موجب حضور مقتدرانه ایران در منطقه شد و علاوه‌بر اقتدار دفاعی، بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان، قابلیت توانمندی احقاق حقوق تضییع شده مسلمانان مظلوم و دستیابی به آرمان‌های بلند اسلامی را به ارمغان آورد که عبارت است از:

۱- فرماندهی عملیات مدافعان حرم در دفع و نابودی حکومت داعش در عراق و سوریه.

۲- صدور خدمات دفاعی و مستشاری به مقاومت اسلامی و محوریت یافتن ایران اسلامی.

۳- تقویت بنیه دفاعی بسیج جهانی محورمقاومت با ایجاد و گسترش حشدالشعبی، دفاع وطنی، انصاراالله، حزب‌الله لبنان و...؛ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند: «انقلاب اسلامی ملّت ایران... از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردن‌کشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد».

۴- ایجاد آمادگی‌های لازم برای آزادی قدس شریف در وعده ۲۵ ساله رهبر انقلاب اسلامی.

سخن پایانی

چله‌نشینی دفاع مقدس، طفل نحیف ۲ ساله انقلاب را طی دوران چهل ساله، در برابر تهدیدات دشمن چاق و چله و توانمند کرد و علی‌رغم وجود انواع تحریم‌ها و تهدیدات خارجی و فتنه‌های داخلی نفوذی‌ها و همچنین سوءمدیریت و ضعف‌های افراد نالایق و مشکلات پیش آمده، تجارب و عبرت‌های دفاع مقدس در چله‌نشینی آن، چل‌ستون انقلاب را استحکام بخشید؛ بنابراین، اینک با روحیه و توان مضاعف، آماده و در انتظار فرمان آزادی قدس است، تا وعده قرآنی امام‌المسلمین را در نابودی اسراییل غاصب و شکستن استخوان‌های نظام سلطه را بزودی جامه عمل پوشاند.

حُسن ختام مطلب، این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرموده‌اند: عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه خود یا گوش سپردن به تجربه دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آن‌چه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. (بیانیه گام دوم انقلاب)

*سید جواد هاشمی فشارکی

 

mshrgh.ir/1121186

************

mshrgh.ir/1114929

 

کد خبر 1114929

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

  1. فرهنگ و هنر

یادداشت؛

نهضت «عاشورا» و جلوه‌های تجلی آن در «دفاع مقدس»

نهضت «عاشورا» و جلوه‌های تجلی آن در «دفاع مقدس»

نهضت «عاشورا»، اکسیر زنده شدن و بروز خمیرمایه‌های دینی در نهضت «دفاع مقدس» شد و همچنین سبب شد تا ملت ایران با دستان خالی، در برابر دشمن تا به دندان مسلح بعثی فائق آیند.

به گزارش مشرق، بزرگ‌ترین و ارزش‌مدارترین جنگ قرون اخیر، طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ با رویارویی جمهوری اسلامی ایران در برابر سلطه‌گران غربی و شرقی به سرکردگی رژیم بعث عراق به‌وقوع پیوست که می‌توان گفت از صدر اسلام تاکنون، تنها این جنگ یعنی هشت سال دفاع مقدس بوده که صحنه‌های آن، شباهت‌های زیادی با نهضت عاشورا که در سال ۶۱ ه. ق رخ داد، داشته است.

صدها نشانه مختلف وجود دارد که دفاع مقدس را به نهضت عاشورا پیوندی عمیق می‌زند و بی‌شک جلوه‌های کربلا را در صحنه‌های مختلف آن می‌توان یافت که در اهداف، راهبردها، روش‌ها، فرهنگ، پیام‌ها و... وجوه اشتراک بسیاری باهمدیگر دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند: «شما ببینید، این نصف روز حادثه، چه‌قدر در تاریخ ما برکت کرده و تا امروز هم زنده و الهام‌بخش است؛ این حادثه فقط این نیست که آن را بخوانند و بگویند و مردم خوش‌شان بیاید یا متأثر عاطفی شوند؛ نه‌خیر، منشأ برکات و حرکت است. این، در انقلاب و جنگ و گذشته تاریخ ما محسوس بوده است. در تاریخ تشیّع، بلکه در تاریخ انقلاب‌های ضد ظلم در اسلام - ولو از طرف غیرشیعیان - حادثه کربلا به‌صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده؛ شاید در غیر محیط اسلامی هم اثربخش بوده است. در تاریخ خود ما - یعنی در این هزار و سیصد، چهارصد سال - همان نصف روز حادثه اثر کرده است. پس، عجیب و بعید نیست؛ ما اگر نخواهیم هشت سال جنگ خودمان را با آن هشت، نه ساعت عاشورای امام حسین (ع) مقایسه کنیم، یا آن را خیلی درخشان‌تر بدانیم - که واقعاً هم همین است؛ یعنی من هیچ حادثه‌ای را در تاریخ نمی‌شناسم که با فداکاری آن نصف روز قابل مقایسه باشد؛ همه‌چیز کوچک‌تر از آن است - لیکن بالاخره طرحی از آن، یا نَمی از آن یَم است». [۱]

نهضت عاشورا و جلوه‌های تجلی آن در دفاع مقدس

وجوه مشترک نهضت‌های عاشورا و هشت سال دفاع مقدس

برخی از وجوه مشترک نهضت‌های «عاشورای حسینی» و «دفاع مقدس خمینی» عبارتند از:

۱- در کربلا، امام حسین (ع) و یارانش را محاصره کردند؛ در دفاع مقدس نیز محاصره و تحریم در ابعاد مختلف وجود داشته است.

۲- رهبر هر دو نهضت، سلاله‌های پیامبر اسلام (ص)، منادی اسلام ناب و به‌دنبال احیای سیره نظری و عملی پیغمبر اکرم (ص) بوده‌اند؛ البته با تفاوت معصومیت امام حسین (ع) و نیز ملهم بودن امام خمینی (ره) از سیره نظری و عملی امام حسین (ع).

۳- در هر دو نهضت، مبارزه بین جبهه حق و باطل تجلی پیدا کرد.

۴- هم‌راستایی هدف، راه و شیوه، در هر دو نهضت وجود داشته است؛ یعنی هدف هر دو نهضت، دفاع از حریم ارزش‎ها و حفظ اسلام ناب و قرب الهی بوده است که در رویاروی با دشمن، تا آخر مقاومت کرده و ایستادند؛ از آن‌جایی که امام حسین (ع) فرمودند: «همانا من برای طلب اصلاح امت جدم قیام کرده‌ام». [۲] و امام خمینی (ره) نیز فرمودند: «شما (رزمندگان) برای حفظ اسلام دارید جنگ می‌کنید». [۳]

۵- در جبهه حق، هر دو نهضت (عاشورا و دفاع مقدس) مظهر پاکی‌ها و نیکی‌ها بودند و به شیوه اخلاقی و انسانی عمل کردند؛ اما در مقابل در جبهه دشمن، (یزیدیان و صدامیان) در نهایت رضالت، پستی، دنیاپرستی و اهداف دنیاطلبی و شیطانی قرار داشتند.

۶- عدم ترس از دشمن در نهضت کربلا، علی‌رغم محاصره کامل نظامیان دشمن وجود داشت و در دفاع مقدس نیز، علی‌رغم آتش سنگین تویخانه‌های دشمن، این عدم ترس دیده می‌شد.

۷- وضعیت شیدایی شب و روز عاشورا، مانند: نمازهای عارفانه، دعاهای عاشقانه، روحیه و آمادگی برای لقاءالله، در شب‌های عملیات جبهه‌ها نیز وجود داشت.

۸- احیاء و تجلی اکسیر عقاید اسلامی و تجلی اوج جنبه‌های ایثار و فداکاری برای اسلام، در هر دو نهضت به‌وقوع پیوست.

۹- آن شوق شهادت که در نهضت عاشورا وجود داشت، مانند آن جمله معروف حضرت قاسم بن الحسن (ع) که فرمودند: «مرگ در راه خدا، شیرین‌تر از عسل است»، نمونه آن را در نهضت دفاع مقدس نیز شاهد بودیم؛ مانند: نوشته‌ها و وصیت‌نامه‌های رزمندگان.

۱۰- هر دو نهضت با رسوایی ظلم و ستم دشمنان (یزیدیان و صدامیان) همراه بوده و نقاب از چهره تزویر و نفاق دشمنان اسلام برداشته و آن‌ها را به بدفرجامی دچار کرده است.

۱۱- رزمندگان نهضت امام خمینی (ره)، همچون شهیدان کربلا، کانون معرفت و بصیرت دینی و سرشار از شوق فداکاری و شهادت بودند.
۱۲- در هر دو نهضت، از گروه‌های سنی در جبهه مصاف با باطل وجود داشته و به شهادت رسیدند.

۱۳- در جبهه‎های دفاع مقدس همچون صحنه‎های کربلا مسائلی نظیر: شیوه به میدان رفتن، دفاع تا آخرین لحظه، تشنگی، نحوه‌های شهادت، مانند: جدا شدن دست و سر، اسارت و سختی‌های آن و... وجود داشته است؛ بنابراین هر دو نهضت مقدس بوده و شایسته تکریم و نکوداشت و ترویج فرهنگ آن هستند.

نهضت «دفاع مقدس» ملهم و متأثر از نهضت «عاشورا» بوده که تاثیرگذاری شگفت و بی‌نظیری از قطعه تاریخی اولی بر دومی یافت می‌شود؛ اهم تاثیرگذاری‌ها بدین قرار است:

نهضت عاشورا و جلوه‌های تجلی آن در دفاع مقدس

تصویر راست: عزداری بسیجیان در پادگان «دوکوهه» سپاه - تصویر چپ: عزاداری رزمندگان در پادگان «بیستون» ارتش

۱- خمیرمایه دفاع مقدس الهام‌گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی بود و به‌عبارتی نهضت دفاع مقدس ریشه در نهضت عاشورای حسینی داشته و مصداق این سخن امام خمینی بوده است که «ما هر چه داریم از محرم و صفر است».

۲- فلش نهایی حرکت عملیات‌های رزمندگان به سوی کربلا و همچنین والاترین نیروی انگیزه‌بخش رزمندگان دفاع مقدس، آزادی کربلا و زیارت امام حسین (ع) بود.

۳- انگیزه اعزام، فرهنگ حضور، شعارها، برگزاری مراسم محرم، شرایط سخت مناطق عملیاتی، شهادت مجاهدان، وصیت‌نامه‌های رزمندگان و به‌خصوص شهدا، تلفیق اشعار حماسی با عاشورا، اسم لشکرهای و گردان‌ها، اسم مقرها و... نشان از تأثیر مستقیم نهضت عاشورا بر جبهه‌های دفاع مقدس دارد.

۴- اسم عملیات‌ها، رمز عملیات‌ها، زمان عملیات‌ها، نوشته‌های روی سربندها و لباس‌ها، پرچم‌ها، نوحه‌خوانی‌ها، آبرسانی‌ها، حضور معنوی (امداد غیبی) سیدالشهداء (ع) و مادرش حضرت زهرا (س) در لحظات حساس، روحیه رزمندگان در جبهه‌ها، نشان از تأثیر مستقیم نهضت عاشورا بر روند عملیات‌های دفاع مقدس دارد؛ چراکه رزمندگان اسلام در جریان جنگ تحمیلی، تنها با اسلحه گرم نمی‌جنگیدند؛ بلکه آن‌ها سلاحی مهم‌تر داشتند که به قول شهید سید مرتضی آوینی: «مهمترین سلاح رزمندگان سربندهای منقوش به نام شهدای کربلا و از همه مهم‌تر حضرت امام حسین (ع) بود که رادمردی را در گام‌های استوار رزمندگان اسلام هجی می‌کرد»؛ بنابراین رزمندگان خود را منتقم خون سیدالشهداء (ع) می‌دانستند و با این وجود، ته مانده یک قمقمه آب برای چند نفر در صحنه نبرد، آن‌هم برای‌تر کردن لب‌ها، تشنگی رزمندگان با توجه به یادآوردن تشنگی صحنه کربلا و مسائلی از این قبیل، قابل تحمل می‌شد.

۵- دوران اسارت آزادگان نیز به تأسی از دوران اسارت حضرت زینب (س) و اسرای کربلا و انتقال پیام نهضت به اردوگاه‌های اسارت و... و همچنین یاد مصائب اهل بیت (ع)، موجب تحمل مصائب اسارت و شرایط سخت اردوگاه‌های بعثی می‌شد و خانواده‌های آزادگان نیز علی‌رغم نگرانی‌هایی که داشتند، صبوری می‌کردند، تا این‌که آن‌ها به وطن بازگشتند.

۶- برگزاری مراسم‌هایی نظیر عزاداری با پای برهنه و... موحب می‌شد تا رزمندگان از نظر روحی، مهیا و مشتاق اعزام به صحنه‌های نبرد شوند که این موضوع نشان از تاثیر نهضت دفاع مقدس بر پشت جبهه‌ها دارد.

۷- کمک‌رسانی به جبهه‌ها، تشییع و خاکسپاری شهدا، تحمل سختی‌ها و کمبودهای زمان جنگ، مراسم عزاداری‌ها به‌نام شهدا و رفتن هیأت‌های عزاداری مساجد تا درِ منازل شهدا، پایداری و شکیبایی مردم و صبوری آن‌ها و... ملهم از صبوری و پیام‌رسانی قافله اسیران کربلا بود که در نهضت دفاع مقدس به‌خوبی مشاهده می‌شد.

۸- نهضت دفاع مقدس تأثیرات مختلفی را در جامعه بعد از جنگ داشت؛ یعنی هرساله با بازگشت پیکرهای تفحص‌شده شهدا، خیابان‌ها و کوچه‌ها مجدداً رنگ و بوی عاشورایی به خود می‌گرفت. همچنین خاکسپاری شهدای گمنام در محلات و مراکز مختلف شهرها و تمسک جستن به آن‌ها، تکریم خانواده شهدا و جانبازان، نام‌گذاری خیابان‌ها و مکان‌های مختلف به نام شهدا، شکل‌گیری مداحی‌های خاص؛ مانند مداحی «یاد امام و شهدا...»، از تاثیرات دفاع مقدس در دوران پساجنگ بوده است؛ بنابراین همچنان که نهضت «عاشورا» تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام ناب محمدی (ص) شد، دفاع مقدس نیز تضمین‌کننده بقا و بالندگی انقلاب اسلامی را شد.

۹- صدور فرهنگ دفاع مقدس و تجارب آن به محور مقاومت، با ساخت فیلم‌ها و داستان‌ها، اشعار، ثبت خاطرات، مجاهدت‎های هشت سال دفاع مقدس تضمین‌کننده بقا و صدور انقلاب اسلامی شده است.

کلیت جنگ:

زیارت عاشورا و تجلی مضمون‌های آن در صحنه‌های دفاع مقدس و شهادت با زمزمه فرازهای زیارت عاشورا، تأثیر شگرفی داشته است؛ بنابراین دفاع مقدس برگرفته از مکتب عاشورا و تجلی عینی ارزش‌های عاشورا در عصر حاضر بوده است. 

نهضت عاشورا و جلوه‌های تجلی آن در دفاع مقدس

سخن پایانی:

امام خمینی (ره) فرموده‌اند: «اگر سیدالشهداء (ع) نبود، این نهضت (انقلاب اسلامی) هم پیش نمی‌بُرد، سیدالشهداء (ع) همه‌جا هست «کل ارض کربلا» همه‌جا محضر سیدالشهداء (ع) است، همه منبرها محضر سیدالشهداء (ع) است، همه محراب‎ها از سید الشهداء (ع) است.... امام حسین (ع) نجات داد اسلام را، ما برای یک آدمی که نجات داده اسلام را و رفته کشته شده، هی سکوت کنیم؟ ما هر روز باید گریه کنیم، ما هر روز باید منبر برویم برای حفظ این مکتب، برای حفظ این نهضت‎ها؛ این نهضت‌ها مرهون امام حسین (ع) است». [۴]

درس‎هایی که رزمندگان از مکتب «عاشورا» آموخته بودند، سبب شد تا جبهه‎های هشت سال دفاع مقدس جلوه‎گاه اخلاق، فضایل و ارزش‎های الهی شده و سازنده‎ترین و پرشکوهترین درس‎ها را بروز دهد؛ ولی متأسفانه در پساجنگ، برخی از مسئولان وقت، آن‌را به کنار نهادند و با شعار سازندگی و ترویج رفاه، فرهنگ دفاع مقدس امکان تداوم و تسری در عرصه‌های مختلف نیافت و سبب کاهش تاب‌آوری عده‌ای از مردم در دوران کمبودها و گرانی‌ها شد؛ در حالی‌که بایستی این فرهنگ و الگوی ناگسستنی دفاع مقدس و عاشورا، همواره درس‌پذیری و سرمشق مسئولان، مدیران و آحادجامعه باشد و از تجارب آن درحوزه‌های دیگر بهره‌گیری شده و فرهنگ «مقاومت» ارتقاء و تجلی یابد تا سبب برکات برای جامعه به‌خصوص در شرایط سختی‌ها و بحران‌ها و کمبودها شود.

اکنون نیز تمسک به فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس و نهراسیدن در برابر انواع تهدیدات دشمنان و عدم پذیرش فتنه‌های «به سازش کشاندن ملت ایران»، عامل پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود؛ بنابراین در شرایطی که کشورهای سلطه‌گر به رهبری آمریکا و رژیم جنایت‌کار صهیونیستی، در تلاش برای نابودی اسلام ناب و ام‌القرای جهان اسلام هستند، بقای نظام اسلامی و سلامت فرهنگ عمومی کشور به احیاء نهضت «عاشورا» و نهضت «دفاع مقدس» وابسته است و شکی نیست که موفقیت و پیروزی ما در جنگ هشت ساله، به برکت جاری شدن فرهنگ عاشورا به دست آمد و بقای آن نیز بستگی تام و تمام به تبعیت از این فرهنگ دارد و بایستی به نسل‌های فعلی و آینده منتقل شود، تا ثمرات معنوی آن آشکار شده و منشأ تحول در جامعه شود؛ همان‌گونه که رهبر انقلاب اسلامی فرموده‌اند: «عاشورا یک حادثه تاریخیِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلام بود». [۵]بنابراین بایستی این جریان مستمر، سرمشق جامعه امروزی ما باشد.

نهضت «عاشورا»، اکسیر زنده شدن و بروز خمیرمایه‌های دینی در نهضت «دفاع مقدس» شد و همچنین سبب شد تا ملت ایران با دستان خالی، در برابر دشمن تا به دندان مسلح بعثی فائق آیند. نهضت عاشورا تا قیامت جوشان بوده و می‌تواند در عرصه‌های دیگر خصوصاً تهدیدات فعلی و آینده دشمن، منشأ پیروزی‌ها و برکات در جامعه باشد؛ بنابراین لازم است که مسئولان با تغییر رویکرد خود از توجه به کشورهای بیگانه و نهادهای چمبره زده بر نظام بین‌الملل، به این منابع غنی توسل جسته و متکی شوند که خیر دنیا و عقبای خود و جامعه و انقلاب اسلامی در آن است.

منابع:

[۱] حضرت آیت‌الله خامنه‎ای (مدظله‌العالی) - دیدار با مسئولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت - ۱۳۷۰/۰۴/۲۵

[۲] «سید هاشم رسولی محلاتی»، زندگانی امام حسین (ع)، دفتر نشر فرهنگی اسلامی، ص ۱۵۲

[۳] صحیفه نور، ج ۱۳ و ۱۵، ص ۱۹۷ و ۵۳.

[۴] قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (تبیان آثار مو ضوعی، دفتر سوم)، ص ۷۶ ـ ۷۷.

[۵] بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه ماه محرم، ۱۳۸۴/۱۱/۰۵

*سید جواد هاشمی فشارکی

 

mshrgh.ir/1114929

************

mshrgh.ir/878654

کد خبر 878654

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰

  1. سیاست

چمران: مسکن مهر، مشکل کم درآمدها را حل کرد

شنبه های انقلاب

پانزدهمین نشست شنبه انقلاب جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی با موضوع «زیرساخت‌های عمرانی کشور» با حضور اساتید و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.

به گزارش مشرق، پانزدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زیر ساخت‌های عمرانی صبح امروز به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد.

در این نشست مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در سخنانی اظهار داشت: متروی کشور یکی از افتخاراتی است که باید به آن بالید.

بیشتر بخوانید:

تغییر ساعت کار خط 5 متروی تهران و حومه

وی افزود: قدرت مهندسی بومی در ساخت مترو کارهای فوق العاده‌ای انجام داده به نحوی که از سخترین پوسته ها و نرم ترین زمین ها عبور داده شده است.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: مترو در شرایط تحریم و با استفاده از مهندسی ایران ساخته شد به نحوی که امروز ۳ میلیون مسافر را جابجا می کند.

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل به واگن های جدید نیاز است، تصریح کرد: اگر بتوان با فراهم کردن شرایطی واگن هایی که ۵۰ درصد آن در داخل کشور ساخته می‌شود را به خط ناوگان مترو اضافه کرد و تعداد واگن ها را به ۲ هزار واگن رساند آنگاه می توان  زمان توقف قطار در ایستگاه را به ۳ الی ۴ دقیقه کاهش داد.

چمران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتقال جمعیت از روستا به شهرها کار صحیحی نیست گفت: با توجه به ضرورت، ۳۸ شهر جدید در کشور ایجاد شد که ۱۷ مورد آن جهت تامین مسکن کم درآمد ها بوده است.

رئیس کمیته زیر ساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی با اشاره به رشد چشمگیر پارک‌های ساخته شده پس از انقلاب گفت: قبل از انقلاب در تهران کمتر از ۱۰۰ پارک وجود داشت اما اکنون تعداد پارک ها به ۲۱۳۵ پارک رسیده است و از ۲ متر مربع فضای سبز در سال ۵۷ به ۱۶.۲۴ متر مربع رسیده ایم.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب در سطح کشور پارک جنگلی وجود نداشت اما اکنون ۲۷۰ پارک جنگلی در سراسر کشور وجود دارد.

چمران با اشاره به گسترش طرح جامع شهری در همه استان ها گفت: طرح جامع شهری برای اولین بار در سال ۴۹ در تهران تهیه شد که نویسندگان و مشاوران آن از کشورهای خارجی بودند اما اکنون ۱۱۴۸ شهر ایران دارای نقشه جامع شهری است به نحوی که در سال ۸۲ برای اولین بار در تهران طرح جامع راهبردی نوشته شد و در حال گسترش به سایر کلانشهر ها است.

وی افزود: طرح هادی که برای توسعه روستاها نوشته شده در اغلب روستاها اجرا شده است.

رییس سابق شورای شهر تهران با اشاره به نظارت جدی بر ساخت ساختمان ها پس از انقلاب گفت: طرح استاندارد سازی ساختمان که بسیار امری ضروری است توسط شرکت های مهندسی تخصصی انجام می شود.

چمران ادامه داد: در حوزه فنی و محاسبات ساختمان نه تنها کمبود نداریم بلکه علاوه بر حرکت خوب انقلاب امروز با همه کشورها در این حوزه رقابت می کنیم.

رئیس کمیته زیر ساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی با توجه به نیاز جامعه به مسکن گفت: در ارتباط با مسکن تحرک ویژه ای پس از انقلاب شکل گرفت که در بخش مسکن روستایی این پیشرفت چشمگیر بود.

چمران گفت: مسکن مهر توانست حرکت خوبی را برای مردم کم در آمد ایجاد کند و در اغلب شهرها و روستاها مشکل مسکن را حل کند.

خروج مستشاران خارجی از صنعت هوایی، دستاورد انقلاب است

در ادامه این نشست حسین قنبری، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده صنعت هوایی اظهارداشت: صنعت هوایی باتوجه به تاثیر بر سایر عرصه‌های بشری دارای اهمیت فراوانی است که با وقوع جنگ های جهانی اول و دوم شاهد رشد و پیشرفت بسیاری در این عرصه بوده ایم.

وی با بیان اینکه صنعت هوایی در ایران دارای عمر مفید ۸۰ ساله است، تصریح کرد: این صنعت دارای عمر ۴۰ ساله قبل و ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی است که در دوره اول طی سالهای ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ شاهد وسایل پرنده، احداث فرودگاه در شهرهای مختلف و رشد حضور مستشاران آمریکایی و انگلیسی بودیم.

قنبری گفت: طی سالهای دوره اول، تمامی تصمیم گیری های مهم صنعت هوایی توسط خارجی‌ها صورت می‌گرفت و نیروهای ایرانی در حد تکنسین و در حد سطوح مقدماتی آموزش می‌دیدند و حتی در برخی مواقع در مواجه با این علم، ترسانده می شدند.

رئیس دانشکده صنعت هوایی با اشاره به اینکه این وضعیت تا پایان دوره اول و پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، گفت: در دوره دوم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت و آموزش و تربیت نیروهای بسیار بودیم و توانستیم در تمامی رشته های هوا و فضا به تربیت و آموزش نیروهای انسانی در بخش های نظامی و غیرنظامی بپردازیم.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و ایجاد شرکت های دانش بنیان، امروز ساخت انواع شبیه سازهای پروازی، سیتم های راداری و سیستم های سوییچ، توسط نیروهای متخصص داخلی صورت می‌گیرد و این در شرایطی است که کشور تحت تحریم های شدید قرار دارد.

قنبری گفت: کلیه فعالیت های نصب، راه اندازی و طراحی سیستم های پروازی امروزه توسط متخصصین داخلی صورت می گیرد و در سالهای بعد از انقلاب، تعمیر و نگهداری هواپیماها که قبلا توسط خارجی ها صورت می گرفت، توسط نیروهای متخصص داخلی انجام می گیرد.

حق مردم است که در جریان دستاوردهای اجرایی انقلاب قرار گیرند

سید منصور رضوی معاون سابق رییس جمهور و عضو شورای شهر اول نیز در پانزدهمین نشست شنبه های انقلاب پ طی سخنانی اظهار داشت: موضوع خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی بحث مفصلی است که تا کنون به طور شایسته به مردم اظلاع رسانی نشده است.

وی افزود: حق مردم است که در جریان خدمات و دستاوردهای اجرایی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به همان میزان تکلیف اطلاع رسانی بر عهده دستگاه های اجرایی است.

عضو شورای اول شهر تهران ضمن تشکر از برگزار کنندگان نشست شنبه های انقلاب تصریح کرد: این سلسله نشست ها چند خاصیت دارد؛ اول اینکه عموم مردم در جریان خواسته‌های خود قرار می گیرند و دوم اینکه نسبت به وضعیت آینده خود آگاه می شوند.

مترو دستاورد بزرگ عمرانی انقلاب اسلامی است

عبدالله پور معاون شرکت بهره برداری مترو نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی اظهار داشت:  صنعت مترو کاملا بعد از انقلاب ایجاد شده است؛ مترو تهران هم اکنون جز ۲۰ مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود

.وی افزود: افرادی که سکان دار هدایت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند

وی با بیان اینکه مترو تهران دارای ۲ بخش ساخت و بهره برداری است گفت: در بخش ساخت مسئولیت تولید مترو و ایجاد واگن و تامین تجهیزات صورت می گیرد و در شرکت بهره برداری نیز از سال ۸۶ مسئولیت بهره برداری از خطوط صورت گرفته است که در این بخش به سایر شهرهای کشور نیز مشاوره داده می شود.

عبدالله پور با بر شمردن دستاوردهای ۲ دهه متروی تهران گفت: در حال حاضر این مترو دارای ۱۱۶ ایستگاه، بیش از ۱۲۵۰ واگن است که روزانه ۱ میلیون ۶۰۰ هزار مسافر را جابجا می کند که در مجموع رقمی بالغ بر ۳ میلیون سفر در روز می شود.

عضو هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان اینکه این مترو دارای ۵ خط فعال است که اخیرا بخش از خط ۷ نیز به بهره برداری رسیده است افزود: ۱۰ هزار پرسنل در کلیه خطوط مترو در حال فعالیت هستند که ارزانترین بلیت را در میان خطوط متروی جهان داراست.

وی اضافه کرد: تلاش داریم تا پایان سال ۹۷ خط ۶ و ۷ مترو نیز به بهره برداری برسد تا در مجموع متروی تهران به  بیش از ۳۰۰ کیلومتر خظوظ ریلی دست یابد.

عبدالله پور در پایان خاظر نشان کرد: ترافیک و آلودگی هوا معضل کلان شهر تهران محسوب می شود که گسترش و فعالیت مترو درمان آن خواهد بود.

توسعه زیرساخت‌های عمرانی در کشور شگفت‌انگیز است

سید جواد هاشمی فشارکی دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ و استقرار پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، واقعه ای شگفت بود که نه تنها در سطح ملی باعث ثمرات و برکات فراوانی شد بلکه در عرصه بین المللی نیز طلوع بشارت آزادگی و آزادی را برای همه مستضعفین جهان به ارمغان آورد و موجب دلگرمی آنان شد.

وی افزود: در چهلمین سال پیروزی انقلاب، دشمنان مردم و نظام با همکاری ایادی و پیاده نظام داخلی خود که عمدتا منافقین و وابستگان رژیم منحوس پهلوی هستند، سعی در زیر سوال بردن دستاوردهای ارزشمند و عظیم نظام مبارک جمهوری اسلامی دارند و در پی آن به دنبال گسترش روحیه یاس و ناامیدی در سطح عموم کشور به‌ویژه نسل جوان و تاریک نشان دادن وضع آینده کشور هستند.

هاشمی فشارکی گفت: از آنجا که بخش زیرساختها، اعم از زیرساخت های عمرانی، انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، بهداشت، فرهنگی، نظامی و ... یکی از مهمترین بخش های اثر گذار در پیشرفت اقتصادی کشور بوده و عملکرد سایر بخش های اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی کشور بدان وابسته است و از طرف دیگر نقش اساسی در رفاه عمومی، آسایش مردم و ارتقاء کیفیت زندگی آنها دارد؛ در این نشست شنبه‌های انقلاب تلاش شد تا به بخشی از مهمترین دستاوردهای نظام در حوزه زیرساختها به صورت مقایسهای و به اختصار پرداخته شود.

این استاد دانشگاه در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه زیرساختهای حمل و نقل گفت: پس از انقلاب اسلامی پروژه ساخت شبکه عظیم بزرگراهی در کشور به طول بیش از ۱۶۰۰۰ کیلومتر آغاز شد و تمام مناطق کشور بخصوص کلانشهرها را به هم متصل نموده است.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر ۲۸۰ هزار کیلومتر راه در کشور احداث شد که این آمار قبل از انقلاب و در سال ۵۷ به میران  ۴۶ هزار کیلومتر راه بوده است و نشان از  افزایش ۶ برابری کل راه های کشور می‌دهد به نحوی که تمام ۱۲۴۵ شهر و ۶۱ هزار روستا را به هم مرتبط شده است.

دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  ادامه داد: افزایش ۵۰۰ برابری راه آسفالته روستایی با رسیدن از ۲۰۰ کیلومتر در سال ۵۷ به ۱۰۷ هزار کیلومتر در سال ۹۵ بیانگر سرعت بی‌وقفه جمهوری اسلامی ایران در تکمیل زیرساخت حمل و نقل کشور دارد.

وی با اشاره به بومی شن فناوری های عمرانی در حوزه حمل و نقل گفت: پس از انقلاب طول تونل های جاده ای ساخته شده به ۱۵۷ هزار متر افزایش یافت و بیش از ۳۰ برابر شد. ساخت بیش از ۳۵۵ هزار پل نیز از برکات جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس حوزه زیرساخت با اشاره به اینکه کشور ایران از یک واردکننده محض واگن و لوکوموتیو در قبل از انقلاب به طراح و سازنده واگن و لوکوموتیو در سال های بعد از انقلاب تبدیل شده است، گفت: طول خطوط ریلی کشور در بازه زمانی ۳۷ ساله نسبت به میزان خطوط ۶۲ ساله قبل انقلاب افزایش۳ برابری داشته است و میزان آن از ۴۵۶۷ کیلومتر به ۱۳۴۳۷ کیلومتر رسیده است.

هاشمی فشارکی با اشاره به ساخت و توسعه مترو در همه کلانشهرهای کشور با توان مهندسین داخلی تشریح کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که رتبه ۲ جهان از نظر سرعت ساخت، رتبه ۹ جهان از نظر تعداد خطوط، رتبه ۸ جهان از نظر جابجایی مسافر در حوزه مترو برای ایران به ثبت رسیده است، در حالی که بسیاری از کشورها از بیش از ۵۰ سال پیش اقدام به ساخت مترو کرده اند.

وی در خصوص دستاورد های انقلاب در حزوه حمل و نقل هوایی گفت: ایران از یک کشور ۱۰۰ درصد واردکننده هواپیما، حتی هواپیماهای سمپاشی به سازنده انواع هواپیماهای کوچک و متوسط تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تعداد فرودگاه های کشور با دانش و توان مهندسی شرکت ها و مهندسین داخلی از ۳۲ به ۵۴ فرودگاه افزایش یافت به نحوی که به استاندارد شعاع ۲۵۰ کیلومتری دسترسی به فرودگاه دست یافته ایم.

هاشمی فشارکی در ادامه بیان دستاورد های حوزه زیر ساخت در بخش حمل و نقل دریایی اظهار کرد: ساخت کشتی، تولید انواع قایق و موتور دریایی برای اولین بار در تاریخ کشور در سال های بعد از انقلاب رخ داده است.

دبیر کمیته زیرساختهای  ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت های انرژی و تولید گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۳ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب شرب سالم قرار گرفته است، این در حالی است که در سال ۵۵ حدود ۸۰ درصد روستاها فاقد تاسیسات لوله کشی بوه اند.

وی تشریح کرد: ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۱۰ خانوار و ۹۹.۵ درصد روستاهای زیر ۱۰ خانوار بعد از انقلاب برقدار شده است؛ در حالی که این میزان در سالهای قبل از انقلاب صرفا ۷ درصد بود.

این کارشناس حوزه زیرساخت افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون به طور متوسط هر روز برای ۴ روستا برق رسانی شده است بطوریکه امروزه تعداد روستاهای برقدار شده با ۱۳ برابر افزایش از ۴ هزار روستا به ۵۷ هزار روستا رسیده است.

هاشمی فشارکی با اشاره به تلاش جهادی صنعتگران گاز کشور گفت: تعداد شهرهای گازرسانی شده از ۹ شهر قبل از انقلاب به ۱۰۸۳ شهر در سال ۹۵ نشان از رشد ۱۲۰ برابری در این حوزه است. همچنین تعداد روستاهای گازرسانی شده از ۱ روستا قبل انقلاب به ۲۳ هزار روستا در سال ۹۵ رسیده است.

وی ادامه داد: ایران از یک واردکننده به تولید کننده تمام عیار تجهیزات گازی و پالایشگاهی تبدیل شده است به گونهای که هماکنون ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز گازرسانی و ۸۰ درصد اقلام پالایشگاهی در داخل کشور تولید میشود.

دبیر کمیته زیرساختهای  ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه سد و منابع آبی گفت: با رشد ۳۰ برابری سدهای مخزنی کشور بعد از انقلاب و رسیدن تعداد آنها از ۱۳ سد به حدود ۴۰۰ سد بزرگ در سال۱۳۹۵، آبهای هرز و بلااستفاده کشور در خدمت صنعت، کشاورزی و شرب مردم مدیریت شده است.

وی با اشاره به دستیابی ایران به فناوری ساخت سکوهای نفتی عظیم در کشور و خودکفایی در این زمینه گفت: ایران از یک کشور نیازمند به ساخت پالایشگاه توسط بیگانگان به سازنده پالایشگاه های مدرنی همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس تبدیل شده است، تا حدی که اقدام به ساخت پالایشگاه در کشورهای خارجی مینماید.

هاشمی فشارکی با اشه به فراتر رفتن میزان تولید بنزین از مصرف آن در کشور گفت: در حالی که متوسط مصرف روزانه بنزین ۸۴ میلیون لیتر محاسبه شده، تولید بنزین در پالایشگاههای کشور ۹۰ میلیون لیتر است که در حقیقت خودکفایی بی نظیری در تولید بنزین عملا اتفاق افتاده است.

وی گفت: ایران با دستیابی به فن آوری و دانش کامل چرخه سوخت هسته‌ای در ردیف پنج کشور برتر جهان قرار گرفته است.

این کارشناس حوزه زیرساخت گفت: طی سالهای بعد از انقلاب با ساخت و راه اندازی نزدیک به ۱۰۰۰ شهرک صنعتی در سراسر کشور زمینه توسعه صنایع کوچک و تولید انواع کالاهای ایرانی فراهم شده است.

این استاد دانشگاه در خصوص دستاورد های انقلاب در حوزه زیرساخت های ارتباطات گفت: با ایجاد زیرساختهای تلفن ثابت در کشور، حدود ۹۰ درصد روستاهای کشور از نعمت ارتباط تلفنی برخوردار شده اند. که از این میزان، ۵۴ هزار و ۲۸۶ روستا دارای ارتباط  و ۴۸ هزار و ۳۳ روستا دارای تلفن خانگی شدند.

وی افزود: با افزایش  ۱۰۴ درصد ضریب نفوذ تلفن همراه و دایری این شبکه به ۸۳ میلیون خط فعال در کشور رسید که کل پهنه سرزمین ایران تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفته است.

هاشمی فشارکی ادامه داد: تعداد شبکه های تلویزیونی کشور از ۲ شبکه سیاه و سفید چند ساعته در سال ۱۳۵۷ به ۶۲ شبکه ۲۴ ساعته در سال ۱۳۹۵ رسیده و با رشد بیش از ۳۰ برابر، زمینه و بستر ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه را فراهم نموده است.

وی تصریح کرد: با گسترش اینترنت رساندن آن تا سطح روستاها، بستری برای ارائه خدمات الکترونیک برای مردم فراهم شد.

  دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در بیان دستاورد های حوزه زیرساخت های بهداشت گفت: با ساخت بیش از ۱۸۰۰۰ خانه بهداشت، ۳۵۰ مرکز بهداشت شهرستان و تأسیس بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۷۰ دانشکده در رشته های مختلف علوم پزشکی؛ ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی کشور به مراقبت های بهداشتی و درمانی دست یافته اند که این امر موجب شده تا ایران رتبه اول در منطقه را کسب کند.

وی افزود: ساخت و توسعه زیرساخت های صنعت داروسازی و تولید بیش از ۹۵ % داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور، ایران را به مرز خودکفایی در این زمینه رسانده است.

این کارشناس حوزه زیرساخت ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد و تولید بسیاری از ملزومات و تجهیزات پزشکی در داخل کشور انجام می گیرد. راه اندازی مراکز پزشکی هسته ای و برنامه ریزی برای توسعه بیمارستان های هسته ای برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.

 هاشمی فشارکی با اشاره به دستاورد های انقلاب اسلامی در حزوه زیرساخت های فرهنگ گفت: با افزایش تعداد مساجد کشور از ۲۵ هزار در قبل از انقلاب به ۷۲ هزار در سال ۱۳۹۳، دسترسی مردم به مساجد افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی افزود: تعداد کتابخانه های عمومی کشور، بدون در نظر گرفتن تعداد بی شمار کتابخانه های غیررسمی موجود در مساجد و مدارس کشور، نسبت به قبل از انقلاب افزایش ۸ برابری داشته است که تعداد آن از ۴۰۰ کتابخانه به ۳۲۷۸ کتابخانه افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش بی سابقه تعداد دانشگاه‌ها ادامه داد: دانشگاه ها از ۲۲۳ دانشگاه در سال ۵۵ به ۲۶۴۰ دانشگاه در سال ۱۳۹۵ رسیده است که رشد بیش از یازده برابر داشته به طوری که هر کسی که در ایران تمایل داشته باشد می تواند به مدارج آموزش عالی دست پیدا کند.

وی در ادامه بیان دستاورد های زیرساخت های فرهنگی گفت: طی سالهای بعد از انقلاب تعداد مدارس کشور از ۴۸ هزار مدرسه به ۱۰۸ هزار مدرسه (به طور میانگین ۴ مدرسه در روز) و تعداد کلاسهای درس از ۱۸۵ هزار کلاس در سال ۱۳۵۷ به ۵۸۷ هزار در سال ۱۳۹۶ (به طور میانگین ۲۸ کلاس در روز) افزایش پیدا کرده است و در سایه آن درصد باسوادی در کشور نزدیک به ۱۰۰ درصد شده است.

دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  گفت: با ساخت و توسعه اماکن ورزشی در سراسر کشور اعم از شهرها  و روستاها، سرانه اماکن ورزشی در کشور با وجود دو برابر شدن جمعیت از ۲ صدم مترمربع در قبل از انقلاب به حدود یک مترمربع طی سال های اخیر رسیده است. (افزایش ۱۰۰ برابری)

 هاشمی فشارکی در بیان دستاورد های زیرساختهای شهر گفت: تهیه طرحهای توسعه شهری (طرح جامع، تفصیلی و هادی) برای تمامی ۱۱۴۸ شهر کشور توسط مهندسین و متخصصین معماری و شهرسازی داخلی؛ این در حالی انجام شد که معدود طرح های جامع شهری قبل از انقلاب توسط مهندسین مشاور فرانسوی، آلمانی و آمریکایی تهیه گردیده است.

وی ادامه داد: طی سالهای بعد از انقلاب تعداد واحدهای مسکونی شهری با مصالح بادوام و مقاوم به ۸۸ درصد کل واحدها رسیده است.

این استاد داشنگاه گفت: طی سالهای بعد از انقلاب تعداد پارک ها و بوستان های شهری از ۷۵ پارک به ۲۱۳۵ پارک رسیده است.

این کارشناس حوزه ریز ساخت در بیان دستاورد های انقلاب اسلامی در حزوه زیرساخت های انسانی و نهادی گفت: طی سالهای بعد از انقلاب تا به امروز بیش از ۴۰۰ هزار نفر مهندس ساختمان و دهها هزار مهندس در سایر رشته ها تربیت شده است و کشور را از خدمات مهندسان خارجی بی نیاز نموده است به نحوی که ایران به بزرگترین صادرکننده خدمات مهندسی در دنیا تبدیل شده است.

وی دربیان دستاوردهای زیر ساخت های دفاعی گفت: با دستیابی به دانش و فن ساخت هواپیماهای نظامی با سرنشین و بدون سرنشین و ساخت انواع هواپیماهای جنگی همچون آذرخش، صاعقه و قاهر ۳۱۳ ایران در بین معدود کشورهای سازنده این هواپیماها قرار گرفته است.

وی با ادامه داد: طی سال های بعد از انقلاب با دستیابی ایران به چرخه کامل فناوری ماهوارهای و قرار گیری در بین ۹ کشور صاحب این فناوری موفق به پرتاب انواع ماهواره به فضا شده است.

هاشمی فشارکی در پایان در برشمردن زیرساخت های امنیتی گفت: با ایجاد ۳۰۰۰ پاسگاه و کلانتری در کشور در کنار پایگاه های بسیج مردمی، تامین امنیت پایدار در کشور اتفاق افتاده است.

در ابتدای جنگ از دیگر کشورهای درخواست موشک داشتیم

در بخش دیگر این نشست مسعود زریبافان معاون سابق رئیس جمهور در سخنانی ضمن تشکر از مبلغینی که دستاوردهای انقلاب اسلامی را تشریح می‌کنند اظهار داشت: اگر زیر ساخت را به عنوان یک اساس برای ساخت کشور تلقی کنیم به معنای گسترده ای در این حوزه دست پیدا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه انسان زمینه ساز رشد و تعالی زیر ساخت ها است گفت: آنچه از ابتدا موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد فرهنگ عاشورا و ایثار و شهادت بود که توانست از همان ابتدا با ایجاد روحیه کار انقلاب اسلامی را پیش ببرد.

معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به خدمات گسترده جهاد سازندگی گفت: خدمات جهاد در روستاها که خود مرکز تولید و توسعه کشور است (در انتقال برق، آب، گاز و سایر خدمات) کم نظیر بوده است.

وی ادامه داد: در کردستان جهادرگران شبانه روز کار می کردند اما ضدانقلاب دستاورد آنها را تخریب می کرد؛ به عنوان نمونه ضد انقلاب ۴ نفر از جهادگرانی که شبکه مخابرات مهاباد را ساختند سوزاند اما کار متوقف نشد تا زمانی که این پروژه پایان یافت.

امروز چشم امید منطقه به توان نظامی ایران است

زریبافان افزود: روحیه خود باوری موضوع دیگر در زیر ساخت های انسانی است که نمونه عینی آن موفقیت ها و پیشرفت های هسته ای؛ نانو،  فضایی و ... است که ایران را به برترین کشورهای دنیا مبدل کرده است؛ این روحیه خود باوری در سایر نظام های دیگر وجود ندارد.

وی تشریح کرد: در زمان جنگ ما از کشورهایی مانند سوریه درخواست موشک داشتیم اما امروز چشم منطقه به کمک ها و یاری های انقلاب اسلامی است.

معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به روحیه خود باوری در زمان جنگ گفت: پل ها، جاده ها و مسیر ها برای رزمندگان با همین روحیه خودباوری ساخته شد.

زریبافان با اشاره به منحصر به فرد بودن متروی تهران گفت: خط مترو در تهران از لجن، آب، خاک و سنگ عبور کرد و این دستاورد توسط خود باوری مهندسان داخلی اتفاق افتاد.

تربیت ۴۰۰ هزار مهندس عمران نشان از رشد بی وقفه انقلاب در حوزه فنی و مهندسی است

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مهندسی ساختمان گفت: در مقررات ملی ساختمان ۲۲ جلد کتاب مقررات تدوین شده است که تعداد آئین نامه ها از ۸۷ آئین نامه قبل از انقلاب بالغ بر یک هزار آئین ماه رسیده است.

معان سابق رئیس جمهور در پایان گفت: شورای عالی فنی مستقل از کلیه قوا و نهادها با تکیه بر مهندسی فنی خود قانون گذاری می کند و در حال حاضر وجود ۴۰۰ هزار نفر مهندس ساختمان و ده ها هزار مهندس در سایر رشته های نشان از رشد بی وقفه انقلاب در حوزه فنی و مهندسی است.

باید از آیه های قرآن کریم هم در معماری های شهری و روستایی استفاده کرد

در پایان آیت الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در پانزدهمین شنبه انقلاب با موضوع زیرساخت های عمرانی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد، اظهارداشت: عمران و سازندگی باید تمدن ساز باشد و ارزش ها و باورهای انسانی و اسلامی در معماری ها باید تبدیل به نمادهایی در عمران و سازندگی شوند.

وی ادامه داد: حتی می توانیم از آیه های قرآن کریم هم در معماری های شهری و روستایی استفاده کرد.

بعد از انقلاب کردستان از نظر تولید برق به خودکفایی رسیده است

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: استان کردستان از نظر جغرافیایی در شرایط سخت و دشوار است. اما از نظر زیر ساخت های عمرانی مانند برق، گاز، آب و ارتباطات حتی در روستاها برخوردار است.

وی افزود: بعد از انقلاب کردستان از نظر تولید برق خودکفا شده است و تولید در این استان ۲ برابر شده که حتی در آینده به ۴ برابر خواهد رسید.

حسینی شاهرودی با اشاره به زیرساخت های آموزش عالی در کردستان گفت: قبل انقلاب تعداد دانشجویان ۳۶۰ نفر بوده که بعد از انقلاب با افزایش زیرساخت ها این رقم به ۷۰ هزار دانشجو رسیده است این یعنی ۲۰۰ برابر شدن دانشجو در کردستان است.

وی خاطر نشان کرد:اولین استانی که دارای شبکه استانی شد کردستان بود و برای مهار کردن آب های جاری در کردستان بعد از انقلاب سدهایی تاسیس شد که قبل انقلاب چنین زیرساختی وجود نداشت.

انقلاب اسلامی نه تنها ایران بلکه کشو های اسلامی را هم آباد کرده است

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید شده که قبل از انقلاب برای ذخیره کردن گندم سیلویی وجود نداشت ولی به برکت انقلاب اسلامی این زیرساخت در کردستان بیش از حد ایجاد شده است.

وی افزود: در راه های ارتباطی در استان کردستان  قبل از انقلاب راه آسفالتی وجود نداشت اما بعد از انقلاب تمامی راه های ارتباطی آسفالت و حتی بزرگراه هایی در این استان ساخته شد.

حسینی شاهرودی در پایان گفت: انقلاب اسلامی نه تنها ایران را آباد کرده بلکه کشور های اسلامی را هم از نظر  عمرانی آباد کرده است.

منبع: فارس

mshrgh.ir/878654

************

mshrgh.ir/56391

 

کد خبر 56391

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷

  1. دفاع و امنیت

طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد و مسولان عالی‌رتبه سپاه؛

تجلیل از برگزیدگان همایش کتاب سال سپاه+عکس

طی مراسمی با حضور مسئولان ارشد سپاه پاسداران و وزبر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزیدگان هفتمین همایش انتخاب کتاب سال سپاه و پاسداران اهل قلم معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، مراسم اختتامیه هفتمین همایش انتخاب کتاب سال سپاه و پاسداران اهل قلم دقایقی پیش با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و سردار محمدعلی آسودی معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه در سالن مرکز فرماندهی سپاه پاسداران برگزار شد.
در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، از آثار برتر پاسداران اهل‌قلم در سال 1389 از میان 406 عنوان اثر از 221 نویسنده معرفی شدند.
 


* در گروه «ادبیات و دفاع مقدس»؛ کتاب‌های «کاش چشم‌هایش دروغ گفته باشند» نوشته محمد محمود نورآبادی، «غبار عطش» اثر ایوب پرند‌آور و «پوتین‌های ساق بلند» به قلم قاسم عباسی را به ترتیب به عنوان رتبه‌های اول تا سوم این گروه معرفی کردند.

* در گروه «اقتصادی و اجتماعی»، کتاب‌های «اصول الگوی مصرف اسلامی» نوشته عبدالله حاجی صادقی، «نفوذ اجتماعی» به قلم سام دلیری و «جامعه‌شناسی فرهنگی» نوشته علی باقر نصرآبادی، رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

* در گروه «فنی، مهندسی» در بخش تألیف نیز به ترتیب کتاب‌های ‏«نکاتی در خصوص اجرای شمع‌های درجاریز» نوشته امیر منصور عبداللهی، «موج‌شکن‌های توده سنگی» اثر مجتبی قنبریان و «عوامل شیمیایی» نوشته حسین فخراییان برتز شناخته شدند.
 


* در گروه «فنی، مهندسی» در بخش ترجمه، «طراحی و مهندسی تونل و شفت در سنگ» نوشته حسین صالح‌زاده، «روشنایی و نورپردازی در معماری» از محمد طلوع و «استاتیک» اثر سعید محبوب مقدس بودند.

* در گروه «سیاسی ـ حقوقی» نیز کتاب‌های «دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل» نوشته مجید صفاتاج، «دیپلماسی رژیم حقوقی دریای خزر» اثر امیرعلی رعنایی و «پایگاه دشمن در رکن چهارم» نوشته الماس نصر دهزبری به ترتیب به عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی شدند.

* در گروه «پزشکی و پیراپزشکی»، در بخش تألیف، کتاب‌های "tourism medical information and guideline " نوشته مرتضی ایزدی، «راه تسخیر علمی عالم» اثر مصطفی قانعی و «راهنمای پژوهشی دانشگاه» از سید حسن سعادت را به عنوان رتبه های اول تا سوم و در بخش ترجمه، «اصول فیزیولوژی» نوشته سعادت‌الله هادی و «یوگادرمانی» از رضا حشمت را به عنوان برگزیدگان اول و دوم معرفی کرد.
 


* در گروه نظامی امنیتی، کتاب‌های «قدرت نرم ـ نبرد نامتقارن» نوشته ناصر شعبانی، «اشرافیت اطلاعاتی» از هادی جمشیدیان و «پدافند غیرعامل» از سیدجواد هاشمی فشارکی، رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

* گروه «فرهنگی، اعتقادی» نیز از کتاب «انسان مطلوب» اثر نویسندگان مرکز تحقیقات اسلامی در قم تقدیر شد و رتبه‌های دوم و سوم این گروه را به ترتیب، کتاب‌های «نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت» از قدرت‌الله بهرامی و «درآمدی بر مدیریت فرهنگی» نوشته علی محمد نائینی کسب کردند.
 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

mshrgh.ir/56391

 

 

پایگاه خبری تحلیلی مشرق (@MashreghNews) | Twitter