***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در خبرگزاری ایسنا 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

https://www.isna.ir/news/1400083023659/

  •  یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۹
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 1400083023659
  •  منبع : نمایندگی قزوین
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

ضرورت بازتعریف کیفیت چهار میلیون مسکن جدید

ضرورت بازتعریف کیفیت چهار میلیون مسکن جدید

ایسنا/ دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی، کارشناس ارشد معماری و دکترای مدیریت راهبردی در یادداشتی که به مناسبت ضرورت باز تعریف کیفیت چهار میلیون مسکن جدید نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد: در صحبت وزیر راه و شهرسازی در خصوص «کیفیت مسکن‌های جدید»، منظور از کیفیت بایستی همه این موارد باشد؛ نه بخشی از آن: کیفیت سازه و استحکام بنا / کیفیت تأسیسات و مصالح ساختمانی / کیفیت هویت معماری و شهرسازی.

 

نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم است که طی آن احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال توسط دولت سیزدهم عملیاتی و اجرایی خواهد شد. نهضت ملی مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن در ۲۵ ماده و ۳۲ تبصره در مجلس یازدهم مصوب شد و اوایل مهرماه سال جاری توسط رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

 

گرچه سرعت ساخت واحدهای مسکونی، علاوه بر تأمین نیاز جوانان، سبب فعال و رونق یافتن زمینه‌های زیادی از کسب‌وکار می‌شود و ضرورت تسریع در امور را می‌طلبد، لکن کیفیت هویت معماری واحدها نبایستی فدای سرعت گردد.

توجه به رعایت هویت اسلامی در طراحی واحدهای مسکونی و نیز سیمای شهری و شهرسازی اسلامی یکی از مسائل بسیار مهم و تأثیرگذار بر سبک زندگی اسلامی ایرانی بوده و بارها مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی نیز بوده است و مصوبات قانونی نیز بر این موضوع تأکید دارد، لذا یک ضرورت اساسی و الزام قانونی محسوب می‌شود.

 

بنا بر خبر درج شده در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در تاریخ شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تبیین بخشی از سیاست‌های وزارتخانه در بخش مسکن، گفت: ضرورت دارد صنعت ساختمان از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت متحول شود. باید از شیوه‌های نوین در ساخت بهره‌مند شویم زیرا بخشی از شیوه‌های سنتی زمان‌بر، فاقد کیفیت لازم و سرعت است که ملاک عمل در اجرای تولید مسکن است.

 

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد صنعت ساختمان از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت متحول شود، اظهار کرده است: «ایران به‌اندازه کافی مواد و مصالح و سازنده مسکن دارد اما لازم است فناوری‌های صنعتی سازی ساختمان دنبال شود. ... با توجه به وضعیت نه‌چندان مناسبی که به دلیل سنتی‌سازی وجود دارد، باید با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان از روش‌های نوین ساخت، بهره لازم را ببریم.»

 

بنابراین گزارش یکی از ویژگی‌های نهضت ملی مسکن، تسریع در انجام پروژه‌ها، کیفیت و استفاده از فناوری‌های نوین ساخت است که وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان سکاندار و سیاست‌گذار بخش مسکن بر آن، تأکید دارد.

مقرر است تا تمامی پروژه‌های نهضت ملی مسکن بیمه کیفیت شوند که این ویژگی منجر خواهد شد تا متقاضیان با اطمینان بیشتری در خصوص کیفیت‌ واحدهای نهضت ملی مسکن نسبت به مشارکت در اجرای این طرح ترغیب شوند.

آنچه وزیر در این خبر درخصوص «کیفیت مسکن»  بیان کرده است، با توجه به اینکه مقرر است «بیمه مسکن» شوند، بیشتر منظور کیفیت استحکام و کیفیت مصالح استنباط می‌شود. از آن کیفیت هویت معماری و سیمای بصری و کیفیت شهرسازی اسلامی استخراج نمی‌شود و این مسئله به‌شدت جای نگرانی دارد، که علیرغم هشدار معماران متعهد، در آینده محتمل است مقوله هویت اسلامی مورد بی‌مهری شرکت‌های مشاور و مهندسان طراح قرار گیرد. به‌خصوص هنگامی‌که صنعتی سازی نیز دنبال می‌شود، معمولاً سلولار سازی برساختمان سازی قالب می‌شود و هویت اسلامی مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

 

درحالی‌که چهار میلیون واحد مسکونی، با سرانه میانگین ۳.۵ نفر در خانوار در نظر بگیریم، یعنی بعد از چهار سال ۱۴ میلیون نفر در آن‌ها استقرار خواهند یافت و به عبارتی هویت زندگی آنان رقم خواهد خورد و بر سبک زندگی آنان تأثیرگذار خواهد بود و این مسئله بسیار مهمی در سطح کلان فرهنگی کشور است. ضمن اینکه می‌تواند و بایستی کیفیت سازه و مصالح و هویت معماری و شهرسازی واحدها به‌عنوان نمونه‌های موفق بعد از انقلاب تلقی گردد و بر آینده کشور و کشورهای دیگر به‌عنوان الگوی نوین معماری و شهرسازی اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار گیرد و ان‌شاالله مورد توجه وزارت مسکن و شهرسازی، و سازمان‌های متولی در حوزه‌های برنامه‌ریز، طراح و مجری قرارگرفته و سایر نهادهای مسئول این مهم را یادآوری کرده و هم‌چنین مطالبه‌گری شود.

انتهای پیام

 

https://www.isna.ir/news/1400083023659/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF