***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

فعالیت‌های پژوهشی حج در یک نگاه+فیلم

خبر های  زیر حاوی مطالبی راجع به  فشارکی  ها می باشد :

http://hzrc.ac.ir/SimpleSearch?f=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tid=0&t=0

خبر های راجع به  فشارکی  ها  :

 

۱ کتابشناسی اربعین

.... سیدجواد هاشمی‌فشارکی، با همکاری مجمع ...  ۱۴۰۰/۰۶/۳۰

کتابشناسی اربعین

۲ مأخذشناسی اربعین (اربعین‌پژوهی در کتاب‌ها و نشریات فارسی و عربی) / اباذر نصر اصفهانی

.... سیدجواد هاشمی‌فشارکی، با همکاری مجمع ...  ۱۳۹۵/۰۹/۰۱

مأخذشناسی اربعین (اربعین‌پژوهی در کتاب‌ها و نشریات فارسی و عربی) / اباذر نصر اصفهانی

۳ پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی در موضوع «وهابیت شناسی» و «سلفی گری» / اباذر نصراصفهانی

... محمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم ‏...  ۱۳۹۴/۱۱/۰۶

پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی در موضوع «وهابیت شناسی» و «سلفی گری» / اباذر نصراصفهانی

۴ اطلاعات پایان نامه های دانشگاهی - حوزوی در موضوع «حج»

... مشاورهمحمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم قرآن و ...  ۱۳۹۴/۱۰/۲۳

اطلاعات پایان نامه های دانشگاهی - حوزوی در موضوع «حج»

۵ پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی در موضوع «وهابیت شناسی» و «سلفی گری» / اباذر نصراصفهانی

... محمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم ‏...  ۱۳۹۳/۰۷/۱۲

پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی در موضوع «وهابیت شناسی» و «سلفی گری» / اباذر نصراصفهانی

۶ فهرستواره پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی درباره «حج» / اباذر نصراصفهانی

... و محمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم قرآن و ...  ۱۳۹۳/۰۷/۰۹

فهرستواره پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی درباره «حج» / اباذر نصراصفهانی

۷ فهرست پایان‌نامه‌های حوزوی-دانشگاهی در موضوع سلفی‌گری و وهابیت‌شناسی

... محمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم ‏...  ۱۳۹۳/۰۳/۰۸

فهرست پایان‌نامه‌های حوزوی-دانشگاهی در موضوع سلفی‌گری و وهابیت‌شناسی

۸ فهرستواره پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی درباره «حج»

... و محمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم قرآن و ...  ۱۳۹۳/۰۲/۲۵

فهرستواره پایان نامه های دانشگاهی-حوزوی درباره «حج»

۹ انواری، محمد باقر محیی‌الدین

... و اصول، سیّد عبّاس فشارکی، عمادالدّین غروی ...  ۱۳۹۲/۱۰/۱۴

انواری، محمد باقر محیی‌الدین

۱۰ تأایفات شیعیان در نقد وهابیت- پایان نامه ها

... محمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم ‏...  ۱۳۹۲/۰۷/۱۸

تأایفات شیعیان در نقد وهابیت- پایان نامه ها

 

http://hzrc.ac.ir/SimpleSearch?f=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tid=0&t=0

اربعین امام حسین(علیه السلام) در فرهنگ شیعی جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارد چون یک بار دیگر خاطرات و حوادث روز عاشورا در این روز زنده شده و به نوعی نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع گردیده است.

واژه اربعین مبنای فرهنگی نیز دارد یعنی در فرهنگ اسلامی بر عدد ۴۰ بسیار تأکید و سفارش شده و در مناسبت‌های مختلف بر آن تکیه شده، یکی از آن‌ها زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام) است، و نیز استحباب این زیارت از جمله مواردی است که اهمیت عدد چهل را در فرهنگ اسلامی و معارف شیعی می‌رساند. دو مناسبت در این روز وجود دارد، یکی آمدن جابر بن عبداللّه انصاری برای زیارت امام حسین(علیه السلام) از مدینه به کربلا در بیستم صفر سال ۶۱ هجری و بنابر مشهور، رسیدن اهل بیت(علیهم السلام)در این روز به کربلا و دیگری تعلیم حدیثی از امام صادق(علیه السلام) به صفوان بن مهران جمال، برای زیارت امام حسین(علیه السلام) در روز اربعین است.

این نوشتار گزارشی از تألیفات پژوهشگران درباره این موضوع است. در این مأخذ‌شناسی تلاش کرده‌ایم تمامی آثاری که درباره اربعین و زیارت اربعین به صورت کتاب، مقاله (مقالات مجلات و همایشها) و یا پایان نامه تا آبان ماه ۱۳۹۵ (اربعین ۱۴۳۷قمری) منتشر شده‌اند، معرفی شوند. البته این گزارش تنها به ذکر اطلاعات مأخذ‌شناسی آثار بسنده کرده است.

 

سرای اربعین( راهنمای طرح و تجهیز موکب‌های مراسم اربعین). سیدجواد هاشمی‌فشارکی، با همکاری مجمع مهندسی، برایستاد مرکزی اربعین حسینی، کمیته فرهنگی آموزشی، کارگروه مراسمات اربعین، تهران، باغ فکر، ۱۳۹۵، ۱۶۸ص.

 

********************************************************

فرقه وهابیت با آنکه از اندیشه استواری در میان صاحب‌نظران اسلامی برخوردار نیست، بر آن است تا ‏اندیشه‌های نااستوار و متحجرانه خویش را به سایر مسلمانان تحمیل نموده و خود را تنها میاندار ‏اندیشه و تفکر اسلامی بقبولاند. از این رو شناخت راز و رمز‌ها و واکاوی اندیشه‌ها و نگرش‌های این ‏فرقه در مراکز علمی-پژوهشی و به ویژه در تحقیقات پایانی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ضروری به ‏نظر می‌رسد. ‏

آنچه پایان‌نامه‌ها را متمایز از سایر متون می‌نماید، پرداختن به موضوعات بدیع و ارائه‌ نگرش‌های نو ‏است. بدین‌سان مسائل و موضوعات مطرح شده در متون پایان‌نامه‌ها غالباً بکر و دست اول‌اند و ‏نگرش‌ها و رهیافت‌های ارائه شده توسط آن‌ها در نوع خود منحصر به فرد تلقی می‌شوند. بدین جهت ‏پایان‌نامه‌ها همواره در زمره اصیل‌ترین منابع تحقیقات به شمار می‌آیند. لذا شناسایی و بهره‌مندی از ‏متون پایان‌نامه‌ها و نیز استفاده از توان و ظرفیت نویسندگان آن‌ها در مراکز پژوهشی لازم است. از آنجا ‏که یکی از اهداف و برنامه های پژوهشکده حج و و زیارت شناخت دقیق فرقه وهابیت و پاسخ به شبهات آن‌ها در موضوعات مختلف ‏است، لذا تهیه بانک جامع اطلاعاتی وهابیت را در برنامه خود دیده است. از اینرو آگاهی از پایان‌نامه‌هایی که با هدف شناخت و نقد دیدگاه‌های این جریان در مراکز ‏علمی کشور تولید می‌شوند، از جمله وظایف آن است. ‏

در این گزارش، ۲۷۸ پایان نامه شامل ۱۱ رساله دکتری (یا سطح چهار حوزه) و ۲۶۷ رساله در مقطع ‏کار‌شناسی ارشد (یا سطح سوم حوزه) معرفی شده‌اند. اطلاعاتِ پایان‌نامه‌ها در دو بخشِ دکترا (یا سطح ‏چهارم حوزه) و کار‌شناسی ارشد (یا سطح سوم حوزه) تفکیک شده‌اند. هر بخش بر اساس عناوین ‏پایان نامه‌ها تنظیم و مرتب شده است. نام نویسنده آثار هم پس از عنوان پایان‌نامه آمده است

 

۱۸۳. شرک و ابعاد در قرآن-- آقابالا مهدی‌یف.
به راهنمایی محمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم ‏قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۸۰. ‏

 

***************************************************

یکی از موضوعاتی که در مراکز دانشگاهی و حوزوی جهان اسلام همواره مورد تحقیق و پژوهش دانشجویان قرار گرفته، شناسایی و بررسی ابعاد «فریضه حج» بوده است. به گونه ­ای که پایان ­نامه­ های زیادی تولید شده که به بررسی ابعاد اجتماعی، سیاسی، کلامی، فقهی، قرآنی، اخلاقی، عرفانی، هنری، ادبی، تاریخی و جغرافیایی حج پرداخته ­اند.

در حال حاضر صدها مرکز دانشگاهی، حوزوی و پژوهشی درباره موضوعات مختلف اسلامی از جمله حج و زیارت، به تحقیق و پژوهش مشغول هستند و پژوهش­های در خور توجهی از سوی این مراکز در ابعاد مختلف حج و زیارت تولید شده است. امروزه با انبوهی از محصولات تولیدی این مراکز مواجه هستیم، اما این تولیدات به لحاظ عدم اطلاع­ رسانی مناسب، ناشناخته و بی ­استفاه مانده ­اند و بیشتر آن­ها در قالب پایان ­نامه­ است و حاوی جدیدترین اطلاعات علمی و تخصصی، که علاوه بر تازگی مسألة مورد تحقیق، بعضاً دارای ارزش اطلاعاتی زیادی نیز می­ باشند.

مبانی سیاسی اجتماعی حج از دیدگاه امام خمینی - سیدمحمدعلی حسینی کمال آبادی
کار‌شناسی ارشد، به راهنمایی سیدمحمدباقر حجتی و مشاورهمحمدعلی لسانی فشارکی، رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ۱۳۸۱

*********************************************************************

فعالیت‌های پژوهشی حج در یک نگاه+فیلم

پژوهشکده حج و زیارت در یک نگاه

طلیعه کلام

پیشینه

اهداف

وظایف

چشم‌انداز فرارو

ارکان ساختاری پژوهشکده

۱. شوراهای عالی

۲. گروه‌های علمی

۳. کتابخانه تخصصی

اهم فعالیت‌های انجام پذیرفته

۱. انتشار نشریه‌های تخصصی میقات عربی و فارسی و فصلنامه فرهنگ زیارت

۲. کلان‌پروژه دانشنامه حج و حرمین شریفین

۳. کلان‌پروژه موسوعه رد شبهات

۴. برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی

۱ ـ ۴. همایش حج و جهانی‌شدن

۲ ـ ۴. همایش حج و اقتصاد

۳ ـ ۴. برگزاری نشستهای تخصصی

۵. ساماندهی نظام جامع و سامانه مواجهه علمی با وهابیت

۶. سایر فعالیت‌های در دست انجام

۱ ـ ۶. تهیه بانک اطلاعات الکترونیک

۲ ـ ۶. تبدیل محصولات پژوهشکده به نرم‌افزارهای رایانه‌ای

۳ ـ ۶. کتابشناسی آثار پژوهشی مرتبط.

۴ ـ ۶. حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط.


طلیعه کلام

حج، یکی از ارکان دین مبین اسلام است که دارای ابعاد گسترده عبادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌باشد. در پس مناسک حج، رازها و رمزهایی نهفته است که اگر به دقت نگریسته شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات فراروی امت اسلامی را مرتفع کرده و زمینه‌های رشد و تعالی آن را فراهم سازد. حضور میلیونی مسلمانان از سراسر عالم اسلامی در کنگره عظیم حج، فرصتی را رقم می‌زند که علیرغم تفاوت‌های موجود مذهبی و نژادی در میان مسلمانان، در پرتو توحید اختلافات رنگ باخته و زمینه‌های همگرایی تقویت شود.

در این میان، تنوع، جامعیت، پویایی و گستره وسیع آموزه‌ها و مفاهیم حج، نیاز به توجهی ویژه و اهتمامی جدی دارد. از این رو، ضروری است که اندیشمندان و محققین اسلام‌شناس و متبحّر در تخصص‌ها و دانش‌های روزآمد گردهم آمده و با تشریک‌مساعی، گام‌های بلندی در کشف هرچه بیشتر و اعتلای روزافزون این ودیعه الهی بردارند.

از سوی دیگر، مفهوم زیارت با وسعت معنایی و افق بلندی که در اندیشه شیعی دارد، می‌تواند کارکردهای ممتاز و برجسته‌ای در عمق بخشی فرهنگ اسلام و اهل بیت : ایجاد کند. فهم درست زیارت و شناخت صحیح ظرفیت‌ها و کارکردهای آن، در کنار نقش کانونی اماکن زیارتی در الصاق و گردهم‌آیی و هم‌گرایی مؤمنان از دیگر داشته‌هایی است که قدردانی شایسته و بایسته آن در گرو کسب شناختی عالمانه از آن است.

در این راستا پژوهشکده حج و زیارت می‌کوشد تا با بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و نظریات فرهیختگان حوزه و دانشگاه ابعاد مختلف حوزه حج و زیارت را واکاوی کرده، موجب اعتلای فرهنگ حج و زیارت شود.

سطور پیش‌رو به این امید فراهم آمده است که بازتاب‌دهنده تلاش‌های صورت گرفته در نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌ویژه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به منظور نگاه عالمانه و کارشناسانه به این مهم از رهگذر تأسیس پژوهشکده حج و زیارت باشند.

پیشینه

هرچند «پژوهشکده حج و زیارت» نهادی تازه‌بنیان است، اما ریشه در مجموعه‌ای با نام «مرکز تحقیقات حج» دارد که در سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از نهادهای تابعه حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت تأسیس گردید. این مرکز در مدت فعالیت خود علاوه بر ارائه کارشناسی‌های لازم، به ثمر رساندن پروژه‌های تحقیقات و انجام خدمات پژوهشی ارزشمند، در حوزه تولید آثار علمی توانست در ابعاد مختلف حج و زیارت بیش از هشتصد اثر به جامعه علمی کشور تقدیم نماید. مرکز تحقیقات حج پس از سال‌ها تلاش علمی، توانست با کسب مجوز «شورای گسترش آموزش عالی» در ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ به «پژوهشکده حج و زیارت» ارتقا یابد. این تحول، فرصتی به دست داد تا با ورود جدی‌تر به فضای علمی و پژوهشی کشور و تطابق هرچه بیشتر با استانداردها و ضوابط مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زمینه برای نگاه علمی و تخصصی به دو مقوله مهم حج و زیارت، بیش از پیش فراهم آید.

در تبیین فعالیت‌های پژوهشکده، به گذشته درخشان این مجموعه نیز نیم نگاهی شده است.

اهداف

یک. توسعه و گسترش پژوهش در زمینه شناخت صحیح از ابعاد عبادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی حج؛

دو. ایجاد زمینه مناسب برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در زمینه حج و زیارت؛

سه. همکاری پژوهشی با مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور به منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی؛

چهار. تقویت فرهنگ و بنیه‌های فکری گردشگری دینی؛

پنج. گسترش و توسعه مطالعات بین مذاهب اسلامی به منظور دستیابی به وحدت امت اسلامی.

وظایف

یک . بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی؛

دو . انجام طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای و میدانی؛

سه . فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیت‌های پژوهشی مربوطه؛

چهار . برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی ـ تخصصی، ملی و بین المللی؛

پنج. برگزاری دوره‌های آموزشی، پژوهشی، تحصیلات تکمیلی و کوتاه‌مدت.

چشم‌انداز فرارو

پژوهشکده حج و زیارت در افق پیش‌روی خود، تبدیل شدن به مرکزی پویا و فعال در عرصه تحقیق و پژوهش و پشتیبانی کارشناسی از اقدامات مرتبط با عرصه حج و زیارت را مد نظر دارد.

این پژوهشکده امید واثق دارد با عنایات الهی و در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) ، به مهم‌ترین و تخصصی‌ترین تأمین‌ کننده مطالبات کارشناسی و پژوهشی نظام و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت بدل گردیده و بتواند از علوم و دانش‌های نوین به منظور ارتقای بهره‌وری فعالیت‌های ناظر به این دو حوزه حساس و حیاتی استفاده نماید.

همچنین این انتظار می‌رودکه در آینده به عنوان کانون مواجهه علمی و تخصصی با وهابیت و تولید آثار فاخر در دفاع از معتقدات اسلامی در برابر هجمه‌ها و شبهات این فرقه عمل نموده و به محلی برای آمدوشد نخبگان و فرهیختگان این حوزه و بهره‌مندی از نظرات کارشناسی آنان و خدمات‌رسانی پژوهشی به آنها بدل شود. همچنین با توجه به مجوزهای دریافتی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در آینده نزدیک تلاش خواهد شد گروه‌های علمی ـ پژوهشی پنج‌گانه با جذب اساتید و فضلا به عنوان اعضای هیئت علمی فعال‌تر گردیده و استانداردهای علمی و پژوهشی به صورت حداکثری در پژوهشکده حاکم گردد و در حوزه تربیت نیروهای متخصص در این زمینه نیز تلاش نماید.

ارکان ساختاری پژوهشکده

ارکان پژوهشکده عبارتند از: شوراهای عالی، گروه‌های علمی و کتابخانه.

۱. شوراهای عالی

در اساسنامه پژوهشکده از نقش اساسی دو شورای: هیئت امنای پژوهشکده و نیز شورای پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های کلان یادشده و اختیارات قابل‌توجهی به آنها سپرده شده است.

هیئت امنای پژوهشکده وظیفه ترسیم سیاست‌های کلان پژوهشکده را به عهده دارد.

شورای پژوهشی نیز وظیفه بررسی و تأیید طرح‌های پژوهشی و در مجموع نظارت علمی بر فعالیت‌های پژوهشکده را به عهده دارد.

۲. گروه‌های علمی

پژوهشکده از پنج گروه علمی ـ پژوهشی مصوب وزارت علوم به شرح زیر تشکیل شده است:

— تاریخ و سیره

— اخلاق و اسرار حج

— مطالعات اجتماعی حج

— کلام و معارف حج

— فقه و حقوق حج

به منظور فعالیت بایسته گروه‌های پژوهشی، چشم‌انداز ترسیمی برای آنان دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

۱. ارائه پژوهش­های فاخر در ابعاد مختلف حج و زیارت؛

۲. تبدیل شدن به مرجع و قطب پژوهش­های علمی در موضوع حج و زیارت؛

۳. حضور فعال در جشنواره­ها و محافل علمی کشور؛

۴. تعامل گسترده با مراکز علمی و پژوهشی کشور؛

۵. تعامل فعال با مراکز پژوهشی جهان اسلام در موضوع حج و زیارت؛

۶. تببین ابعاد و ظرفیت­های حج در عرصه تخصصی علوم اسلامی؛

۷. تربیت و به کارگیری اعضای هیئت علمی پژوهشی متخصص و باتجربه علمی بالا در معارف حج و زیارت.

گروه‌های فوق وظیفه تحقیق در دو سطح کاربردی و بنیادین را در حوزه حج و زیارت به عهده دارند که ضوابط سطح پژوهش‌ها مطابق با معیارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

۳. کتابخانه تخصصی

از مهم‌ترین بخش‌های پژوهشکده می‌توان به کتابخانه تخصصی آن اشاره نمود که در زمان فعالیت مرکز تحقیقات حج، تأسیس و تاکنون گسترش قابل توجهی پیدا کرده است؛ به طوری که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین و تخصصی‌ترین کتابخانه فعال در زمینه حج و زیارت در کشور یاد کرد.

فهرست‌نویسی قریب به شانزده هزار جلد کتاب در این کتابخانه، تجهیز آن به نرم‌افزارهای جامع و روزآمد کتابداری و قرار گرفتن اطلاعات کتب کتابخانه در معرض دید کاربران اینترنتی بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی lib.ir ، شرایط مساعدی را فراروی پژوهشگران این حوزه برای بهره‌مندی از منابع و اسناد موجود در کتابخانه پدید آورده است.

همچنین شایان ذکر است که PDF‌ سازی کتب کتابخانه به منظور عرضه آن در فضای مجازی و سهولت هرچه بیشتر در دسترسی مخاطبین، در دستور کار قرار گرفته است که با روند مناسبی در حال پیگیری است.

همچنین جدیدترین آثاری که در حوزه حج و زیارت منتشر می‌شود، خریداری و به محققان عرضه می‌شود.

جستجو در منابع کتابخانه پژوهشکده

اهم فعالیت‌های انجام پذیرفته

علاوه بر انجام پژوهش‌های تولیدی و انتشار آن در قالب کتب و مقالات تخصصی که فهرست آن در بخش معرفی اجمالی محصولات تولیدی خواهد آمد، پروژه‌های مهم دیگری در دستور کار پژوهشکده قرار گرفته است که اهم آن چنین است:

۱. انتشار نشریه‌های تخصصی میقات عربی و فارسی و فصلنامه فرهنگ زیارت

j3.jpgj1.jpgj2.jpgانتشار «فصلنامه میقات فارسی» از پاییز سال ۷۱ آغاز گردیده و تاکنون ۸۰ شماره از آن منتشر شده است. این مجله به صورت تخصصی به موضوعات مرتبط با حج و زیارت پرداخته و مخاطبین خود را در میان روحانیون، مدیران و کارگزاران حج و عمره جستجو می‌کند.

«دو فصلنامه میقات عربی» نیز به منظور تولید محتوای لازم برای مخاطبان عرب‌زبان از سال ۱۴۱۵ه‍ .ق انتشار آن آغاز شده و به زودی تعداد مجلدات منتشر شده از آن به عدد ۴۰ خواهد رسید. فصلنامه‌های میقات فارسی و عربی به صورت متمرکز حوزه جغرافیایی کشور عربستان و تحولات مربوط به حج و زیارت و محتوای علمی مرتبط با آن را تولید و عرضه می‌نماید.

«فصلنامه فرهنگ زیارت» از دیگر تولیدات پژوهشکده بوده که اولین شماره آن به تابستان ۱۳۸۸ بازمی‌گردد و تاکنون بیش از ده شماره از آن به علاقمندان عرضه گردیده است. این فصلنامه با هدف تحت پوشش قراردادن مطالب مرتبط با زیارت و عتبات عالیات منتشر می‌گردد.

از آنجا که ارتقای علمی و محتوایی این نشریات می‌تواند بسترساز پویایی پژوهشکده و فعال‌سازی پژوهشگران برای فعالیت جدی‌تر گردد، تقویت و حمایت آنها در دستور کار قرار دارد.

۲. کلان‌پروژه دانشنامه حج و حرمین شریفین

ضرورت نگاه تخصصی و علمی به حج و زیارت موجب گردیده تدوین مداخل اصلی این حوزه در قالب دانشنامه حج و حرمین شریفین در دستور کار قرار گیرد. فرایند اجرایی این کلان‌پروژه از سال ۱۳۸۷ آغاز گردیده و پس از تدوین شیوه‌نامه‌ها و اساسنامه، کار تألیف مداخل آن پی گرفته شده است. تاکنون امور فنی و محتوایی ۳ مجلد آن نهایی و انتشار آن در حال پیگیری است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این دانشنامه اینجا کلیک کنید.

۳. کلان‌پروژه موسوعه رد شبهات

به منظور پاسخ‌گویی متقن و علمی به شبهات وارده از سوی سلفیان و وهابیان بر باورهای پیروان اهل بیت : موسوعه رد شبهات در دستور کار پژوهشکده قرار گرفته و اساسنامه، شیوه‌نامه و عناوین بیش از دویست شبهه تهیه گردیده است. با انجام این پروژه، مجموعه مدونی در پاسخگویی به شبهات وهابیت فراهم خواهد آمد که پاسخگوی نیازهای محققان خواهد بود.

۴. برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی

از جمله وظایف و مأموریت‌های پژوهشکده که از زمان فعالیت‌ مرکز تحقیقات حج پیگیری می‌شده است، ساماندهی همایش‌ها و نشست‌های تخصصی مرتبط با موضوع حج و زیارت است. از جمله این همایش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱ ـ ۴. همایش حج و جهانی‌شدن

این همایش در اسفندماه ۱۳۸۹ با حضور اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی برگزار گردید. از آنجا که امکانات و وسایل ارتباط جمعی جهان را به دهکده‌ای تبدیل کرده است، کنگره حج با محوریت کعبه، در عرصه جهانی شدن می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند. حضور نمایندگان مسلمان بیش از ۵۷ کشور اسلامی در مراسم حج، زمینه‌های همگرایی و جهانی کردن ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی را فراهم می‌کند. از این رو، همایش حج و جهانی شدن توسط پژوهشکده و با اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت برگزار گردید.

مقالات ارسالی به این‌ همایش در کنار رهنمودها و توصیه‌های مراجع عظام تقلید، بسترهایی را برای پرداختن هرچه بیشتر کارشناسان به این محور مهم فراهم نمود. در مجموع، می‌توان همایش را در نیل به اهداف از پیش تعیین‌شده موفق ارزیابی نمود.

۲ ـ ۴. همایش حج و اقتصاد

یکی از ابعاد مهم حج که قرآن مجید نیز آن را تأیید کرده است، منافع و ظرفیت‌های اقتصادی حج برای انسان‌ها است. با این وجود، فعالیت علمی مناسبی در این عرصه انجام نشده است. همایش حج و اقتصاد نخستین نشست پیرامون ابعاد اقتصادی حج بود که در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ برگزار گردید.

گزینش ۳۲ مقاله برتر از مجموع ۷۵ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش، و چاپ آنها در کتاب «مجموعه مقالات همایش حج و اقتصاد»، منبع و مرجع علمی برای انجام پژوهش‌های بیشتر را در اختیار محققان قرار داده است.

۳ ـ ۴. برگزاری نشست‌های تخصصی

در کنار همایش‌ها، نشست‌های تخصصی در قالب هم‌اندیشی نیز در پژوهشکده حج و زیارت، برگزار می‌گردد. در این هم‌اندیشی‌ها اساتید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به مباحثی می‌پردازند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و با عنایت به اینکه شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها نیز معمولاً متخصصان در موضوع نشست هستند، در تضارب آراء، مباحث ارزشمندی مطرح می‌شود.

تاکنون موضوعاتی از قبیل حج و دیپلماسی عمومی، مقایسه میان وهابیت و سلفی‌گری، آینده‌پژوهشی حج، حج و ظرفیت‌های فرهنگی و... برگزار شده است.

۵. ساماندهی نظام جامع و سامانه مواجهه علمی با وهابیت

ضرورت مواجهه جدی با وهابیت و دفاع از کیان تشیع در مقابل شبهات مطروحه از سوی این فرقه و فرصت‌هایی که حج، برای شناخت و مقابله با تهدیدات وهابیان در اختیار می‌نهد، این ظرفیت را به‌وجود آورده است که پژوهشکده حج و زیارت به عنوان ستاد مقابله عالمانه و کارشناسی با وهابیت در کشور شناخته شود. بر این اساس، نظام جامع مواجهه با وهابیت تدوین و با بهره‌گیری از آرای اندیشمندان به راهبردها و برنامه‌های عملیاتی مقابله بااین فرقه بدل خواهد شد.

۶. سایر فعالیت‌های در دست انجام

۱ ـ ۶. تهیه بانک اطلاعات الکترونیک

با توجه به ضرورت حضور جدی‌تر پژوهشکده در عرصه‌های نوین اطلاع‌رسانی، بانک اطلاعات الکترونیک با قابلیت‌ها و امکاناتی از جمله کتابخانه، سامانه پرسش و پاسخ، گالری تصاویر و فیلم‌ها و... در دست پیگیری است.

۲ ـ ۶. تبدیل محصولات پژوهشکده به نرم‌افزارهای رایانه‌ای

2.gif2.gif2.gif2.gifآثار علمی و پژوهشی تولید شده در این پژوهشکده با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به صورت نرم‌افزاری و در قالب ده CD و DVD منتشر شده است. مهم‌ترین این نرم‌افزارها عبارتند از: «مکتبة الحج»، «احکام و مناسک حج»، «سفرنامه و خاطرات حج»، «عتبات عالیات»، «زائر» و...

۳ ـ ۶. کتابشناسی آثار پژوهشی مرتبط

در قالب پروژه «کتابشناسی حج و زیارت» تمامی کتب و منشورات مرتبط با موضوع حج و زیارت جمع‌آوری و نمایه‌زنی گردیده است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آن، با مراجعی جهت کتابشناسی توصیفی آثار در این حوزه آشنا گردند. پروژه «نمایه آثار» نیز به کتابشناسی آثار منتشره در حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از زمان تأسیس مرکز تحقیقات حج تاکنون می‌پردازد.

۴ ـ ۶. حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط

از آنجا که دانشجویان سطوح عالی حوزه و دانشگاه ظرفیت بسیار مناسبی برای پرداختن به مسائل ناکاویده حوزه حج و زیارت هستند، پژوهشکده، بخشی از توان خود را برای هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌هایی که در سطوح مختلف حوزه و دانشگاه در حال انجام است، قرار داده است. تاکنون نیز بیش از دویست و پنجاه پایان نامه در این زمینه شناسایی شده است که در مرحله ارزیابی قرار دارند.

برنامه‌هایی به منظور حمایت از نگارش پایان‌نامه در سطوح عالی حوزه و دانشگاه در موضوعات مرتبط با حج و زیارت در دست پیگیری است.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۰۸