***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 

 

انتصاب اقای دکتر سید ابراهیم هاشمی فشارکی بسمت شهردار خورزق را تبریک عرض مینمایم

 

همچنین تبریک خدمت حاج  اقای سید ابولفضل هاشمی فشارکی عرض میشود .

 

********************************************************

ندای برخوار

  ارسال

  پرینتتاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ |

انتصاب شهردار خورزوق بعد از ۲۲ هفته

سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان در حکمی سید فضل الله هاشمی را به عنوان شهردار خورزوق منصوب کرد

 

به گزارش ندای برخوار؛ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر خورزوق، سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان در حکمی سید فضل الله هاشمی را به عنوان شهردار خورزوق منصوب کرد.

پیش از این محمد رضا احتشام زاده به عنوان شهردار این شهر انتخاب شده بود که پس از اتمام مهلت سمت قانونی خود و تاکنون مهدی قدیری سرپرست شهرداری خورزوق انتخاب شد بود.

انتهای پیام/

https://nedayeborkhar.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%82-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DB%B2%DB%B2-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87/

 

جمعه ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 28

اصفهان »

تودیع و معارفه شهردار خورزوق

کد خبر: ۲۳۲۳۲۳

تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

شهردار با کمک و همراهی شورا‌های اسلامی باید با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دنبال رفع مشکل‌ها و توسعه و آبادانی شهر باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های برخوار و شاهین شهر و میمه در آیین تکریم و معارفه شهردار خورزوق گفت: شهرداری در مصوبات و فعالیت‌های اجرایی با نگاه عدالت محورانه به محله‌های خورزوق، دلیگان، اسلام آباد و سیمرغ توجه کند.

حسینعلی حاجی افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از دولت برای ثبات اقتصادی و مهار تورم، مطالبه گری می‌کنند و پیگر هستند.

در این آیین سید فضل الله هاشمی به عنوان شهردار شهر خورزوق معرفی و از تلاش‌های محمدرضا احتشام زاده شهردار سابق و مهدی قدیری سرپرست شهرداری قدردانی شد.

 

 برچسب ها: فضل الله هاشمی ، شهرداری خورزوق ، صدا و سیما ، 105 ،

 

https://nesfejahan.net/fa/news/232323/%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%82

 

کد خبر: ۳۳۴۱۸۶۹

تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

اصفهان » اجتماعی

آیین تودیع و معارفه شهردار خورزوق

شهردار با کمک و همراهی شورا‌های اسلامی باید با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دنبال رفع مشکل‌ها و توسعه و آبادانی شهر باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ نماینده مردم شهرستان‌های برخوار و شاهین شهر و میمه در آیین تکریم و معارفه شهردار خورزوق گفت: شهرداری در مصوبات و فعالیت‌های اجرایی با نگاه عدالت محورانه به محله‌های خورزوق، دلیگان، اسلام آباد و سیمرغ توجه کند.
حسینعلی حاجی افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از دولت برای ثبات اقتصادی و مهار تورم، مطالبه گری می‌کنند و پیگر هستند.
در این آیین سید فضل الله هاشمی به عنوان شهردار شهر خورزوق معرفی و از تلاش‌های محمدرضا احتشام زاده شهردار سابق و مهدی قدیری سرپرست شهرداری قدردانی شد.

آیین تودیع و معارفه شهردار خورزوقآیین تودیع و معارفه شهردار خورزوقآیین تودیع و معارفه شهردار خورزوقآیین تودیع و معارفه شهردار خورزوق

 

https://www.iribnews.ir/fa/news/3341869/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%82

 

************************************************

خورزوق

تلفظ (khorzoogh)از شهرهای استان اصفهان که در ایران مرکزی می باشد . یکی از شهرهای شهرستان برخوار است که با مرکز شهرستان فاصله چندانی ندارد.این شهر در دو کیلومتری شمال اصفهان و تا تهران 410 کیلومتر فاصله دارد.این شهر در بخش برخوار شهرستان برخوار قرار دارد.جمعیت شهر خورزوق امرزوه بالغ بر بیست و نه هزار نفر است.

شهر خورزوق از کهن ترین محل های شهرستان برخوار است که مردمانش به پیروی از گذشتگان خود با گویشی بازمانده از زبانهای ایران باستان (ماد- اوستا –هخامنشی)     صحبت می کنند .نام این محل از ابتدا تا تسلط مغولها بر ایران (حدود 1255 میلادی)خورسوک بوده که مانند دیگر جاها" ک" تبدیل به"ق" شده ونام این محل به خورزوق تغییر یافته است.

خورسوک در کتب اوستا (یسنا 10و11 ) وخورشید نیایش( بند 8 قطعات پراکنده )به معنی فروغ و روشن اندیشی و روشنایی می باشد.

هرودوت مورخ یونانی که در عصر هخامنشی می زیسته می نویسد ماد بزرگ از شش ولایت تشکیل شده که محدوده ی ولایت پَئُورتَکن را شمال و شرق زنده رود تا حوالی اردستان می داند واضافه می کند طوایف در این ولایت بطور پراکنده می زیستند و دارای گله های اسب وحیوانات شاخدار بودند که از بابت خراج سالیانه به دولت آشور اسب     می دادند. در حال حاضر خورزوق در شهرستان برخوار به پیروی از اجداد خود دارای بیشترین تعداد اسب می باشند که سالیانه بین 250 تا 350 رأس را دارا هستند و در استان اصفهان از نظر داشتن تعداد اسب ،رتبه اول را دارا می باشد ومستند دیگر اینکه در اراضی شرق خورزوق محلی به نام اِسپَرزه وجود دارد که در کتب اوستا به معنی میدان مسابقه وداد وستد اسب می باشد.

والنتین ژوکوفسکی زبان شناس روس حدود یکصد سال پیش کتابی تحت عنوان فولکلُر وگویشهای ایرانی نگاشته است که در فصل دوم کتاب می نویسد: از مردم شش ناحیه اطراف اصفهان ، سمت شمال و شرق ، صدایی غیر از صدای فارسی نو شنیده می شود و شش ناحیه را؛ 1. میمه و وزوان واطراف آن     2. جوشقان و روستاهای جنوب کاشان   3. برخوار(کمشچه - خورزوق - گز) 4.ناحیه کوهپایه وروستاهای اطراف   5. جرقویه واطراف 6. . بلوک رودشتین نام برده است. وسپس می نویسد ؛چنانچه نواحی اعلام شده را روی کاغذ ترسیم وبه صورت نقشه در آوریم ،همان ولایت پَئورتَکَن است که در هرودوت نامه قید شده است.

حمدالله مستوفی در نزهة القلوب می نویسد برخوار در زمان حاکمیت مغولها دارای 32 قریه کوچک وبزرگ بوده که عمده ی محصولات کشاورزی این ناحیه را غلات،روناس،چغندر،خربزه وانگور می داند و می نویسد پرورش و نگهداری اسب وقاطر طبق حرفه نیاکانشان در این بلوک رایج می باشد. وپرورش شتر را مربوط به اردستان می داند.

در کتاب ایران باستان جلد 5 به نقل از شیخ اشراق(سهروردی)قید شده است محل هایی که دارای واژه های خُر ،خوُر ،خوار ،خوران می باشند یک درخشندگی وتجلی نیروی نادیدنی است که خدایان روشنایی به بزرگان یا مردمان این محلها در اثر نیکوکاری ونیک اندیشی آنها که موجب کارایی وکارگشایی بوده عطا می نموده اند.

وبه موجب کتب اوستا نیز ،محلهای فوق ،دارای فر وشکوهی ونعمت در گله ورمه وپیروز بخشی در همه محل ها بودند وبا نور و روشنایی که از نام محل وخورشید داشته اند خدایان منفی (دیوها) نمی توانسته اند بر این مردمان غلبه کنند. و از کهن ترین ساکنان ایران زمین می باشند.(دانشنامه ایران باستان جلد 3 صفحه 674 تا 677 و حکمت خسروانی ازسهروردی)

محصولات کشاورزی شهر : گندم ، ذرت علوفه ای، چغندرقند و لَبو ، یُونجه ، آفتابگردان و باغات انگور ، انار و صیفی جات و سبزیجات می باشد.

صنایع دستی:

اگر چه نام سفره قلمکار با نام اصفهان خوگرفته ولی بعد از زمان صفویه و مشکلات حکومت شاه سلطان حسین حمله افغانهاو . . .  در اصفهان شاگردان و استادکاران سفره قلمکار که عمدتاً اهل شهرهای اطراف و بویژه دلیگان شهر خورزوق بودند کارگاههای خود را به زادگاه شان که در آن فراوانی آب قنات و زمین های مسطح برای کار و پهن کردن سفره قلمکارهای پرداخت شده بود منتقل کردند و تولید سفره قلمکار در همین شهر رونق گرفت و هنوز هم تولید و برای عرضه به گردشگران به اصفهان برده می شود . در حال حاضر با وجود بیش از 100 کارگاه سفره قلمکار در دلیگانِ خورزوق به جرأت می توان گفت که بیش از  %70 تولید سفره قلمکار استان و کشور در این شهر و به شیوه سنتی با وسابل و پارچه های کتان خالص و رنگهای طبیعی تولید می شود و به تمام نقاط کشور و حتی جهان صادر می گردد. از دیگر صنایع دستی این منطقه و شهرستان می توان مُنبت کاری، مُعرق کاری روی چوب ، چرم دوزی ، مُشبک کاری ، قلم زنی و . . . را نام برد. شما می توانید صنایع دستی اصفهان را با قیمتی مناسب و ارزانتر از اصفهان در این شهر خریداری کنید.                                                             

       برگرفته از تحقیقات: محمّد اورنگی خورزوقی

http://shahrdarikhorzoogh.ir/fa-IR/DouranPortal/4917/page/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1

نقشه برخوار

 

 

 

 

 

نقشه برخوار

 

 

 

قطار سریع السیر اصفهان تهران

 

دانلود نقشه شیپ فایل شبکه معابر شهر خورزوق سال 1399