***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در حماسه 27 -  ایثار پرس  

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 

 

http://www.isarpress.ir/?p=9225

 

https://hamaseh27.ir/%d8

 

بیماری نظام مهندسی کشور نیاز جراحی توسط مهندسی سپاه دارد ، تا بتواند به الگوی تمدن ساز درگام دوم انقلاب تبدیل شود !

در این جشنواره ازدکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب «معماری اسلامی ایرانی» درگروه فنی و مهندسی تقدیر شد .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی برگزیده شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم در مصاحبه شبکه افق سیما گفت:سپاه غیر از انجام شایسته امور دفاعی و امنیتی منشا برکات زیادی در حوزه های مختلف زیرساختهای کشور بوده است و. خنثی کننده بسیاری تحریمها دشمنان و مایه مباهات کشور بوده است و ضرورت دارد در برخی حوزه ها که افت و یا خلایی وجود دارد،  همانند بیماری هویت شهر ها و سیمای انها بسیار رنجور و نگران کننده هست، وبافت حاکم بر نظام. مهندسی کشور و شهرداریها، ضرورت دارد، با توجه به مصوبات قانونی،  با تولید ادبیات نظری  متقن و نیز ارایه راهکارهای عملی و تهیه الگوهای شهری و ساختمانی در کاربریهای مختلف مسکونی، اداری،  خدماتی و.... و حتی اجرای پروژه هایی که طرف قرارداد می باشد، منشا تحول در ارایه سبک نوین معماری و شهرسازی مبتنی بر اصول اسلامی و شرایط جغرافیایی واقع گردد.

این استاد دانشگاه ومولف کتاب معماری اسلامی ایرانی در خصوص مهندسی در گام دوم انقلاب بیان داشت : از انجا که براساس گام دوم وارد دومین مرحله خودسازی،  جامعه پردازی و تمدن سازی شده ایم،  و ارمان تبیین شده رهبرانقلاب،  ایجاد تمدن نوین اسلامی است و معماری و شهر بخش مهم زیرساختی تمدن ساز هست، لذا تکلیف سازمانی بر حسب قانون و شرع و بیانات رهبر انقلاب اینست که ساختمانها و شهرکهایی که طراحی و ساخته میشود، بایستی هم از لحاظ هویت اسلامی ایرانی ممتاز باشد ؛ وهم از لحاظ مقاوم بودن وپایداری در برابر تهدیدات محتمل اتی برخودار باشد ؛ و بتواند مبدع سبک اسلامی ایرانی دوره انقلاب اسلامی باشد و الگوی بسیاری از سازمانها و نهادها قرارگیرد . و اقدامات فعلی مان علاوه بر سرعت در اجرا ؛ بایستی در حد اعلای کیفیت و سرامد جامعه مهندسی و اسوه والگو باشد . و با رعایت همه ملاحظات و استانداردهای فنی ؛ دفاعی و پدافند ، بستر ساز مهندسی پایدار ؛ بیش از گذشته بوده ؛ و آینده پرافتخاری رقم زده شود .

دکتر هاشمی فشارکی درخصوص بیماری نظام مهندسی کشور و نیاز به جراحی گفت :  علیرغم مصوبات قانونی بسیار خوبی که درخصوص هویت و ساختارهای مهندسی پس از انقلاب داشته ایم ؛ و مهندسی کشور علیرغم رشد فزاینده کمی وکیفی ولی متاسفانه از لحاظ هویتی در بخش آموزش و اجرا و نیز نظام صنفی بسیار رنجور و بیمار است و نیاز به منجی درمانگر دارد. و سپاه پاسداران به لحاظ تجربیات خط شکنی ای که در بسیار حوزه ها داشته ودارد ، و نیز رسالتی که در دفاع از ارزشهای انقلاب دارد ،ضرورت دارد در حوزه مهندسی نیز ارزشهای انقلاب در حوزه مهندسی ترویج داده و نقش خویش را ایفا نماید و باتوجه بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی، ان شالله بزودی سپاه بتواند زیرساختهای انرا در سبک اسلامی ایرانی فراهم سازد.

 

لازم به یاد اوری است ؛ آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم ، در روز دو شنبه ۲۵ بهمن ماه 1400 برگزار گردید و به ایستگاه پایانی خود رسید. در این مراسم شانزدهمین جشنواره که با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر اسماعیلی، دکتر بذرافکن معاون فرهنگی اجتماعی ، مسئول کانون علمی ـ فرهنگی پاسداران اهل قلم، اقای مؤمن دانشگر؛ پدر شهید عباس دانشگر، دکتراسماعیل منصوری لاریجانی؛ نویسنده پیشکسوت ؛ و اصحاب رسانه و ۴۰ نفر از برگزیدگان در شانزدهمین دوره برگزار شد و  از ۱۶ رشته با تقدیم لوح مقام ، تندیس و جوایز نقدی تقدیر بعمل آمد.

346 عنوان کتاب و 39 مقاله علمی در حوزه های پزشکی، فنی مهندسی، تاریخ توصیفی تحلیلی، تاریخ شفاهی، خاطره، شعر، زندگی نامه شهدا، داستان و رمان، فرهنگی اجتماعی، مدیریت جهادی اعتقادی ، سیاسی امنیتی دفاعی، متون آموزشی و بخش ویژه شهید سلیمانی از طریق صندوق پستی و ثبت در سامانه انتخاب شدند. این تعداد از کتاب ها و مقالات در 16 رشته توسط 104 داور مجرب و استاد دانشگاه طی 70 روز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است .

http://www.isarpress.ir/?p=9225

 

http://www.isarpress.ir/1400/11/27/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b3/

 

https://hamaseh27.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b3/

 

***********************************

اطلاعات کتاب مذکور 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 معماری اسلامی-ایرانی

(اصول و راهبردهای طراحی)

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

دکتربهرام عزیزی

 انتشارات جهاد دانشگاهی

 زمستان  1399

 مقدمه مولفین

بنام یگانه معمار هستی بخش

معماری، هنر و فن طراحی و شکل دادن فضاها و بناهای زیستی برای تامین نیازهای فیزیکی و معنوی و نمود حقیقت عینی است .معماری را می توان به عنوان ظرفی برای زندگی انسان در نظر گرفت که علاوه بر برآوردن نیازهای فیزیکی، هدفی بس والاتر بر آن مترتب می باشد که همانا برقراری ارتباط با نیازهای معنوی وعواطف انسانی است. لذامعماری تجسم فرهنگ یک جامعه است که در قالب کالبد مادی ارائه وتجلی می یابد.

معماری در جهان اسلام یکی از بزرگترین جلوه‌های ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی بشمار می‌رود. از لحاظ تاریخی، معماری نخستین هنری بشمار می‌آید که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار نموده و از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد. معماری اسلامی تحت تأثیر ایدئولوژی اسلام در طول زمانی مشخص قرار گرفته است و به عنوان یکی از موفق ترین شیوه‌های معماری در تاریخ معماری جهان قابل بازشناسی است.

یکی از وظایف مهم معماران ارتقا کیفیت زندگی انسانهاست ، معماران همواره بدنبال یافتن روشهایی هستند که بتوانندسطح کیفیت زندگی مردم را بالا ببرند برای رسیدن به این هدف یک معمار باید مسایل متفاوت و متنوعی را بداند و بر اساس آنها این شرایط را درطرح خود فراهم کند.

برای بالا بردن کیفیت زندگی باید معیارهای کیفیت را شناخت ، بخشی ازاین معیارها در بین همه انسانها وجوامع یکسان بوده ولی بخشی از آنها درفرهنگ های مختلف متفاوت است و از طرف دیگر سطوح مختلف جامعه بر اساس میزان درآمد، دارای کیفیت فیزیکی وبصری بیشتری هستند .

معماران تلاش می کنند در همه فضاها حداقل استاندارد زندگی ودرحدمطلوبیت فضارا برای همه افراد جامعه فراهم نمایند، اماازآنجاکه مقوله هویت اسلامی درکالبدمعماری امروزی ، درمبانی و راهکارها کاملا مشخص نشده و معماران نیز با آن شناخت درستی ندارند، لذا به تناسب آموزه ها و دیدگاه فکری خود، طراحی می کنند.

کتاب پیش رو، به دنبال معرفی راهبردهایی برای فرایند طراحی معماری ایرانی-اسلامی است. دامنه و محدوده آن، از آغاز فرایند طراحی تا ارائه پیش­طرح اولیه (طراحی مفهومی) را در بر می‌گیرد. این کتاب دارای رویکردی کل‌نگر (شامل تمام فرایند طراحی) و عمل‌گرا (با مطالعه روش عملی کار طراحان و با هدف ارائه توصیه‌های عملی) است. این کتاب دارای رویکردی کیفی است و به علت پیچیده بودن فرایند طراحی معماری و مبهم­بودن نسبی مسائل دخیل در آن، از شیوه نظریه‌پردازی داده­بنیاد[1]، با رویکرد درحال­ظهور[2]، کمک گرفته است. در قسمت اول کتاب، به شناسایی و کشف اصول پایدار معماری ایرانی-اسلامی پرداخته شده است. در این قسمت، پژوهش به کمک مراجعه به منابع کتابخانه­ای و با استفاده از آراء صاحبنظران حوزه و به کمک استدلال استقرایی صورت پذیرفته است. در قسمت بعدی چگونگی انجام فرایند طراحی جمعی از معماران مسلمان، ایرانی و صاحب نظر مورد مطالعه قرار گرفته است. در اینجا، داده‌های پژوهش به روش انجام مصاحبه مستقیم شبه­-ساختارمند[3] جمع‌آوری‌شده و اعضای جامعه آماری را طراحان معمار مسلمان ایرانی شاغل در حرفه تشکیل داده‌اند. در انتخاب اعضای جامعه آماری دو ویژگی تجربه و تبحر مدنظر بوده است.. در ارتباط با فرایند طراحی ، به موارد زیر اشاره می­شود: «فعالیت‌های طراحی»، «ساختار فرایند»، «کار گروهی»، «ابزارهای طراحی»، «بودجه» و «نوآوری». در ارتباط با طراح و موضوعات مرتبط با او هم ، به موضوعات زیر اشاره می­شود: «تفکر و عملکرد ذهن»، «ویژگی‌های معمار»، «تعامل با کارفرما»، «تعامل با سایر متخصصان»، «اصول فکری راهنما»، «اثر تجربه» و «اثر تدریس». محصول کدگذاری انتخابی شیوه نظریه‌پردازی داده­بنیاد در این کتاب، الگوی ویژگی‌های چهارگانه طراح است که به کمک آن رفتار طراحان مورد مطالعه، تبیین می­شود. این الگو شامل دانش، بینش، مهارت و خلاقیت است. محصول نهایی کتاب، راهبردهایی در فرایند طراحی معماری است که با کمک الگوی مذکور و با تحلیل شیوه‌های کاری طراحان مورد مطالعه و با درنظر داشتن اصول مستخرج معماری ایرانی- اسلامی ارائه گردیده است.

         براین اساس  فصول زیر تنظیم وارایه گردیده است:

فصل 1: مروری بر ادبیات موضوع در حوزه طراحی¬پژوهی صورت پذیرفته است    

فصل 2: هویت اسلامی-ایرانی در آثار معماری معرفی شده است .

فصل 3: عوامل تأثیرگذار در فرآیند طراحی معماری تشریح شده است .       

فصل 4: الگوی چهارگانه ویژگیهای طراح شامل  دانش ،  بینش، خلاقیت و مهارت ارایه شده است .          

فصل 5: راهبردهاو راهکارهای طراحی معماری اسلامی-ایرانی تبیین شده است .      

     از آنجا که این موضوع، دارای ابعاد گوناگون وگسترده ای است ،لذا بابت نواقص احتمالی آن پوزش خواسته و پذیرای نظرات و دیدگاههای صاحب نظران بوده و امیدواریم که بتواند راهگشای مدیران ، برنامه ریزان وطراحان این حوزه و علاقمندان گرامی واقع گردد.

سید جواد هاشمی فشارکی

بهرام عزیزی

مرداد 1399

 

 فهرست مطالب

فصل 1: مروری بر ادبیات موضوع در حوزه طراحی­پژوهی 

فصل 2: هویت اسلامی-ایرانی در آثار معماری  

فصل 3: عوامل تأثیرگذار در فرآیند طراحی معماری  

فصل 4: الگوی چهارگانه ویژگیهای طراح 

فصل 5: راهبردهای طراحی معماری اسلامی-ایرانی 

5-1- برخی از مهم‌ترین اصول راهنمای اسلام در معماری

5-2- راهبردهایی برای فرایند طراحی معماری

مراجع 

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

سرشناسه : هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏‫۱۳۴۰ -‏‬
‏عنوان و نام پدیدآور : معماری اسلامی- ایرانی (اصول و راهبردهای طراحی)/تالیف سیدجواد هاشمی‌فشارکی، بهرام عزیزی.
‏مشخصات نشر : قزوین: جهاد دانشگاهی، سازمان انتشارات، واحد قزوین‏‫ ‏‫، ۱۳۹۹.‬‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۲۶۶ص.‬ : مصور(بخشی رنگی)، جدول، نمودار.
‏شابک : ‏‫‫‭978-622-7549-07-2‬‬‬
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏موضوع : معماری اسلامی
‏موضوع : Islamic architecture
‏موضوع : معماری ایرانی
‏موضوع : Architecture, Iranian
‏شناسه افزوده : عزیزی، بهرام‫، ۱۳۶۴‏‬-
‏شناسه افزوده : جهاد دانشگاهی. سازمان انتشارات. واحد قزوین
‏شناسه افزوده : Press Organization Jahade Daneshgahi‪Ghazvin Branch‪
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‮‭NA۲۵۴۱
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‮‭۷۲۰/۴
‏شماره کتابشناسی ملی : ۷۵۰۴۹۶۴
‏وضعیت رکورد : فیپا

*********************************** 

سایر کتب در اینجا نمایه شده است :

https://javadfesharaki.blog.ir/category/%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C/