***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

گفتگو با اقای دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ؛

گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه / پ /شناسه : 9712 /29 اسفند 1400 - 8:52 

http://www.isarpress.ir/?p=9712

 

گفتگو با اقای دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ؛

مخترع سامانه پیش ساخته کشویی و دریافت کننده لوح تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان

مخترع سامانه پیش ساخته کشویی و دریافت کننده لوح تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان

 

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی، متولد سال ۱۳۴۰ تهران بوده و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی معماری و دکتری مدیریت راهبردی می باشد. ایشان مدرس دانشگاه ودارای ۳۵ سال سابقه امور مهندسی و مدیریتی ؛ دارای تالیفات ؛ مقالات و یادداشت های زیادی می باشند و همچنین دبیر ۱۴ همایش تخصصی بوده است . وی دارای چندین گواهی ثبت اختراع بوده و برگزیده چندین جشنواره و مراسم ملی می باشد .

 

          لطفاخودتان و سابقه کارمهندسی تان را معرفی کنید .

از سال ۱۳۷۲ عضو سازمان نظام مهندسی و از سال ۱۳۷۶ دارای پروانه نظام مهندسی در رشته معماری و از سال ۱۳۸۲دارای پروانه کارشناسی رسمی قوه قضاییه می باشم و در حوزه های فنی مهندسی و تدریس مشغول می باشم .

  • علت دریافت تقدیرنامه سازمان نظام مهندسی چه بوده است ؟

بمناسبت هفته پژوهش طرح پیش ساخته بنده که ابداعی جدید در سامانه های پیش ساختمانی می باشد ، برگزیده شد و در روز مهندسی تقدیرنامه مهیا و تحویل شد . سامانه (سیستم)پیش ساخته با صفحات پیش ساخته کشویی سریع النصب طرح ابداعی که از صفحات ساختمانی پیش ساخته تشکیل شده ، و دارای شیارهای متقابل بوده و صفحات دیوارها و سقف بصورت کشویی در یکدیگر کار گذاشته شده و با همدیگر چفت میشوند و یک سازه جعبه ای ( باکسی) را بوجود می آورد ؛ که نیازی به اتصالات رایج نمی بوده و نیروهای ثقلی و جانبی را بصورت اصطکاکی منتقل میکند.

  • مقداری راجع به سیستم اختراعی تون توضیح بفرمایید .

این سامانه ابداعی طی مراحل گوناگون تحقیق ، از مرحله ایده و طراحی و ساخت نمونک و ساخت نمونه مقیاس واقعی از نتایج حاصل از بررسی انها ، درطراحی واجزا و عملکرد انها و مرتفع کردن نیازهای فصایی معماری و شرایط آسایشی استفاده شده است .

این سامانه ابداعی براساس طرح معماری ( متناسب با نوع کاربری مورد نظر ) از چند صفحه ساختمانی شامل دیوارهای طولی و عرضی و سقف تشکیل شده ؛ نحوه عملکرد آن بگونه ای است توسط شیارهای پیش بینی در مکانهای مخصوص سبب میشود که صفحات بصورت کشویی در صفحات متناظر کارگذاشته و در یکدیگر چفت شده و کاملا متصل میشود و یک سیستم جعبه ای ( باکسی ) را تشکیل میدهد .  و نیروی ثقلی ورانشی را بصورت اصطکاکی به یکدیگر منتقل می کنند.و یک  سازه پایدار را بوجود می آورد .

 

سامانه ابداعی بدون نیاز به پیچ و مهره و پرچ و جوش و اتصالات تر رایج می باشد و طرح براساس استفاده از مصالح موجود ورایج کشور  بنا شده و طراحی بر پایه معماری سلولار ( مدولار) و محاسبه در برابر نیروی زلزله برای مناطق مختلف و امکان هماهنگی برای انواع شرایط اقلیمی ، شکل گرفته شده است و با انتخاب نوع مصالح جداره های عمودی و سقف ، انرژی و مصالح مصرفی در انها بهینه میشود.

این سامانه ضمن برخوداری از مزیتهایی که عرض شد ؛ البته دارای محدودیتهایی نیز در تعدد طرح ، عدم امکان تغییرات داخلی و محدودیت در ارتفاع و طول قطعه می باشد .

اجزای تشکیل دهنده این سامانه بدین قرار است:

  • قطعات دیوارهای عرضی ، که دارای شیار فرو رونده دیوارهای طولی می باشد .
  • قطعات دیوارهای طولی، که دارای شیار فرو رونده دیوارهای عرضی می باشد .
  • قطعات سقفی، که دارای شیار فرو رونده دردیوارهای عمودی می باشد .
  • تاسیساتی که در داخل قطعات پیش بینی شده و بهم متصل میشوند .
  • ملحقات درب وپنجره که بعد از استقرار قطعات ، در محلهای تعبیه شده نصب میشوند .
  • کف بتنی که درجا اجرا شده و قطعات دیوارها برروی می نشینند .

همچنین تلاش شده است،  سیستمی مقاوم ومناسب و سهولت درتولید و اجرا درترکیب صفحات با یکدیگر ، ملزومات برپایی ، چگونگی تسهیل نصب واجرا ، ایحاد ایمنی ، کاهش تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در زمان احداث ، امکان سبک سازی بوجود اید .

روش صفحات کشویی کاملا بی بدیل و نواورانه بوده و فاقد پیشینه قبلی در داخل و خارج کشور می باشد .

این سامانه دارای ویژگیها ومزایای زیر می باشد :

۱)       عدم پیچیدگی طرح  و نقشه آن و قطعات دیوارها وسقف آن

۲)       سلولار ( مدولار) بودن سامانه صفحات

۳)       سهولت تولید قطعات دیوار ها و سقف

۴)       سرعت بالای نصب قطعات و آماده بهره برداری شدن

۵)       بدون نیاز به نیروی ماهر ( با یک اموزش ساده وحتی بروشور افراد معمولی هم میتوانند انرا نصب کنند.) مثل پازل می ماند.

۶)       عدم نیاز به پیچ و مهره و پرچ و جوش و …..در اتصالات قطعات ( یکی از مهمترین ویژگی ها )

۷)       ایستایی و پایداری ذاتی سازه در برابر نیروی رانشی ( براساس سیستم جعبه ای یا باکسی )

۸)       بدون نیاز به ماشین آلات سنگین وپیچیده

۹)       مقرون به صرفه اقتصادی نسبت به روشهای رایج

۱۰)     قابل جمع اوری و استفاده مجدد و قابل بهره برداری مجدد در مکان جدید

۱۱)     متکی به فناوری بومی و تولید داخلی

۱۲)     قابلیت انتخاب نوع مصالح صفحات جداره و نیز سقف ( از مصالح بتن مسلح تا دیوارهای دوجداره و….)

۱۳)     زیبایی  و شکیلی منحصر بفرد خود ( مشابه خانه های ویلایی نوین)

۱۴)     عدم تنوع زیاد قطعات ( کاهش تنوع ساخت و هزینه )

۱۵)     نیروی انسانی مورد نیاز کمتراز سایر روشهای موجود

۱۶)      طرح براساس استفاده از مصالح موجود ورایج کشور بنا شده

۱۷)     با انتخاب نوع مصالح جداره های عمودی و سقف ، انرژی و مصالح مصرفی در انها بهینه میشود.

۱۸)     طی مراحل گوناگون تحقیق ، از مرحله ایده و طراحی و ساخت نمونک و ساخت نمونه مقیاس واقعی از نتایج حاصل از بررسی انها ، درطراحی واجزا و عملکرد انها ومرتفع کردن نیازهای معماری وآسایشی آستفاده شده است

۱۹)     سیستمی مقاوم ومناسب و سهولت درتولید و اجرا درترکیب صفحات با یکدیگر ، ملزومات برپایی ، چگونگی تسهیل نصب واجرا ، ایحاد ایمنی ، کاهش تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در زمان احداث ، امکان سبک سازی بوجود اید .

۲۰)     و…..

 

نمودار فرایند نصب صفحات ساختمانی در داخل یکدیگر و تشکیل یک سازه صلب

سیمای یک واحد اطاقی در مقیاس واقعی ( یک یکم)

 

داخل یک واحد اطاقی پس از نصب کشویی صفحات

یک اطاقک پیش ساخته با صفحات کشویی در مقیاس یک بیستم 

  • درخصوص سایر فعالیت های تان بفرمایید

بخشی از فعالیت ام نیز در حوزه مهندسی در موضوعات پژوهش و تدریس می باشد ، وتالیفاتی نیز درمورد معماری ، طراحی شهری و محله و عناصر شهری و شهرسازی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی و …. منتشر شده است .

 

  • نظرتان را راجع به برنامه های سازمان نظام مهندسی بفرمایید.

تلاشهای خوبی از سوی سازمان نظام مهندسی انجام میشه ولی کافی نیست و با جایگاه مهندسی و نیز انتظارات مهندسان کشور فاصله دارد . وبایستی هیات مدیره ، از پشت میز نشینی بایستی مکرر به بخش مراجعات صدور و تعویض پروانه بروند ، هم فرایند خدمات را ببینند و هم نظرات مهندسان را شنوا باشند و پیگری کنند .

  • به نظر شما چه نقدی و چه ضعفی در امور مهندسی ساختمان وجود دارد ؟

نظام مهندسی ساختمان کشور ، در این دو دهه از ظرفیتهای قانونی بسیار خوبی برخوردار شده و دارای ظرفیتهای منابع انسانی بسیار بالایی دارد ؛ که باید حداکثر استفاده از این ظرفیت ها شود . در عین حال سازمان دارای ضعفها . چالشهای درونی مدیریتی، تعارض منافع ، ضعف در در عدالت ارجاع سهمیه کار ، مشکلات حقوقی مسولیت حرفه ای ، بیمه مشاغل ، ضعفهای حرفه ای اعضا و مشکلات معیشتی و درآمدی برخی از اعضا و….  وهمچنین با چالشهای بیرونی از قبیل تعاملات با وزارت راه وشهرسازی ، تعاملات با شهرداری و تعاملات با سایر نهادها و نیز شرکتهای صوری ، رابطه کارفرمایی ، پیمانکاری و مهندس مشاور و ناظر و مجری ، مشکلات اجرایی ساخت وساز ، جولان سازندگان مسکن فاقد صلاحیت منفعت محور ، نظام هدایت و کنترل طرحها و ارزیابی عملکرد اعضا می باشد .

یکی از مهمترین مشکلات در حوزه اموزش در دانشگاهها ست که ضعفهای زیادی درمحتوای آموزش نظری و عملی وجود دارد ؛ که نه تنها معماری متناسب با شرایط فرهنگی و بومی ضعیف می باشد ؛ بلکه ترویج معماری غربی صورت میگیرد .و بخش عمده ای از ریشه مشکلات مهندسی بدان برمیگردد . بعبارتی می توان گفت که بخش عمده ای  از مشکلات حرفه ای که در حوزه طرح و اجرا وجود دارد مربوط به نظام آحوزش مهندسان می باشد . از جمله مشکلاتی که حوزه مهندسی در تمامی شهرها و روستاها با آن مواجه می باشند ، بحران بی هویتی ؛ اغتشاش و تهاجم معماری غربی  در عرصه معماری و شهرسازی کشور می باشد ، که علیرغم مصوبات قانونی بسیار خوبی که پس از انقلاب وجود دارد ولی متاسفانه در حوزه طرح و اجرا مورد بی توجهی و در سازمان نظام مهندسی نیز علیرغم جز وظایف قراردارد ولی متاسفانه مورد بی مهری قرارگرفته است ؛ در حالیکه براساس بند اول ماده ۲ قانون نظام مهندسی “تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی ” جز اهداف و  وظایف نظام مهندسی می باشد ولی تاکنون حتی در سرفصل دوره های اموزشی و ارتقا پروانه قرار نگرفته  است .

  • اگر پیشنهاداتی دارید ؛ بفرمایید .

یکی از معضلات مهم کشور افت کیفیت طراحی و ساخت ، بخصوص در هویت معماری بناها می باشد . و یکی وظایف نظام مهندسی می باشد ، دوره های آموزشی پیش بینی شود و در ارتقا پروانه مهندسان مورد توجه قرارگیرد . تقویت هویت فرهنگی و اسلامی در معماری و شهر سازی اسلامی، و فراهم کردن زمینه رشد و اعتلا مهندسان، ترویج اصول معماری و شهرسازی، بایستی در اولویت امور قرارگیرد .
سازمان نظام مهندسی ساختمان مجرای مناسبی برای تنسیق امور مهندسی کشور بوده و بازویی برای سازمانهای دولتی وبخش خصوصی است، لذا ضرورت دارد هماهنگی و تعاملات مناسبی صورت گیرد ، تا امور مهندسی در تراز بالایی قرارگیرد . و در آینده ای نزدیک شاهد شهرهایی با هویت و بخصوص در سیما ومنظر شهر باشیم. پیش نهاد میکنم که کمیسیون های سازمان نظام مهندسی کارگروههای تخصصی با حضور صاحب نظران هر رشته تشکیل ونسبت به یافتن راهکارهای لازم اقدام واهتمام ورزد .همچنین لازم است قانون نظام مهندسی ساختمان براساس شرایط جدید کشور و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بازنگری صورت گیرد .

  • اگر نکته دیگری دارید بفرمایید .

از شما و همکاران تشکر می کنم وارزوی موفقیت دارم و برای همه همکاران گرامی توفقیات روزافزون و سرفرازی در خدمت به کشور و مردم را دارم .

 

http://www.isarpress.ir/?p=9712

 

http://www.isarpress.ir/1400/12/29/%d9%85%d8%ae%d8%aa%d8%b1%d8%b9-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%87-%da%a9%d8%b4%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa-%da%a9/