***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

نامه ارسالی به مدیر عامل برگزاری صدا وسیما -  - دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

19/09/1401

201/313/01    

 مدیر عامل محترم خبرگزاری صدا وسیمای جمهوری اسلامی ، جناب اقای محمد علی صائب

موضوع : ضرورت ترویج هویت اسلامی در معماری و شهرسازی در گام دوم انقلاب اسلامی بیش ازمعرفی میراث فرهنگی سنتی گذشته

سلام علیکم

با صلوات برمحمد و آل محمد (ص) و با احترام ؛

همانطور که مستحضرید معماری و شهرسازی گذشته های دور کشور از غنای زیادی برخوردار بوده اند ؛ که در یک صد سال اخیر بدلایل مختلف با بحران بی هویتی و حتی هجمه معماری نامتجانس غربی مواجه شده اند . قوانین مختلفی بر ضرورت موضوع هویت اسلامی تاکید دارد و رهبر انقلاب بیاناتی در خصوص داشته اند و از جمله دربند هفت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر انقلاب بر ترویج سبک زندگی اسلامی و مبارزه با سبک زندگی غربی که یکی از شقوق زیر ساختهای آن معماری بوده ، تاکید نموده اند .    

توس صدا و سیما معرفی میراث فرهنگی گذشته بصورت مستند و گزارشهای زیادی انجام شده ، گرچه هنوز هم جای کار برای معرفی بقیه اثار میراث فرهنگی دارد ، ولی انقدر از معماری غنی گذشته ایران به نمایش در آمده ، که در اذهان چنین القا شده که فقط در قدیم بوده و اثار گرانبها در چهل سال گذشته نداریم

و همچنین چون میراث فرهنگی گذشته متناسب با شرایط زمان و مکان قبل بوده ، در اذهان چنین شکل گرفته است ، که معماری اسلامی در گذشته بوده و دیگر کارکردی برای شرایط زندگی حال ندارد .

همچنین از انجا که اغلب اثار باقیمانده ، پر آرایه و پرتزیینات از کاشیکاری و ایینه کاری وگچبری به نمایش گذاشته شده ، چنین در اذهان متصور شده است ، که معماری اسلامی بسیارگران هست وبرای امروز که مشکل مسکن داریم به صرفه اقتصادی نیست ،

و نیز از انجا که اکثر میراث فرهنگی ما بصورت قوس در نماها و پنجره ها ی قوس جناقی دارد ، چنین القا شده است که معماری اسلامی به قوس ختم میشود .

بدلیل همین رویکرد ، سبب شده که اقای مهندس ضرغامی که خود ده سال ریاست سازمان صدا و سیما را بعهده داشته و تلاشی در ساخت ساختمانهای جدید با رویکرد اسلامی نداشته و بجز معرفی معماری سنتی، فرهنگ سازی برای معماری اسلامی با رویکرد بعد از انقلاب ننمونده ، لذا در دوره وزارت میراث فرهنگی شان تخریب هویت معماری را ، به بعد از انقلاب نسبت دادند !

لذا از آن خبرگزاری که رسالت معرفی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انرا بعهده دارد ، تقاضا میشود ، از میزان تولیدات پیش از انقلاب کاشته و بیشتر به معرفی اثار معماری پس از انقلاب اسلامی در حوزه های مراکز فرهنگی (مثل فرهنگسرای خاوران) ، مراکز موزه جنگ ( مثل موزه کرمان ) ، مراکز نظامی ( مثل ساختمان بسیج ) ، مصلی های کشور ( مثل مصلی زیبای اصفهان و...) مساجد مختلف کشور که پس از انقلاب ساخته شده اند ( مثل مسجد حضرت ابراهیم در نمایشگاه بین المللی ) ، معماری اسلامی روستایی ( در برخی روستاها ) معماری غنی اسلامی مسکونی جدید ( در برخی شهرها ) ، خانه های اسلامی ( در برخی شهرهای کوچک) ، مراکز تجاری جدید ، مراکز زیارتی جدید ( توسعه حرم رضوی و حضرت معصومه و..... ) ، مساجد بین راهی با هویت ( در جاده و راه اهن  ساخته شده اند ) ، و همچنین در حوزه های اداری ، خدماتی ، سیاحتی ، تفریحی و ..... پرداخته شود .

این هسته تخصصی بهمراه مهندسین و اساتید متعهد همکار خویش براساس رسالتی که بعهده دارد ، اماده است ، تا در این خصوص یاری رساند .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

دبیر هسته ملی تخصصی معماری و شهر اسلامی

وابسته به اندیشکده همت قرارگاه فرهنگی بقیه الله

***************************************