***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 ..... و دکتر سید جواد هاشمی فشارکی  و  .....

باسمه تعالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی، جناب اقای دکتر رئیسی

با سلام و احترام

ضمن تشکر از زحمات حضرتعالی و همکاران از اقدامات صورت گرفته در حوزه شهرسازی و معماری، علیرغم صحبت‌های بسیار شایسته شما و وزیر راه و شهرسازی، نه تنها تحولی صورت نگرفته، بلکه همچنان بر مدار قبل در حرکت می‌باشد.

الف) بیانات در لزوم رعایت هویت اسلامی در شهرسازی و معماری:

  1. رهبر معظم انقلاب به صراحت، مطالبه بازنگری اساسی در این نوع شهرسازی را بارها اعلام فرموده‌اند. از جمله در این فرمایش ایشان: «باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقّق سبک زندگی اسلامی، راحت‌تر امکان‌پذیر باشد» (۲۳/۱۰/۱۳۹۲). متاسفانه به رغم سپری شدن حدود یک دهه از فرمایش مذکور، هنوز همان سیاستهای وارداتی و اشتباهات قبلی بر نظام شهرسازی کشور حاکم است که کمترین نسبتی با سبک زندگی اسلامی ایرانی ندارد.
  2. در چهارمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت سیزدهم که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، رئیس جمهور با تاکید بر اینکه الگوی معماری ایرانی اسلامی در تمامی ساخت‌وسازها معیار باشد، به استانداران دستور داد موضوع ساخت مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. ( خبرگزاری مهر، ۹ مرداد ۱۴۰۱)
  3. پیام نوروزی وزیر راه و شهرسازی :" توجه ویژه به الگوهای شهرسازی و معماری برخاسته از تمدن ایرانی_ اسلامی، .... از اهم سیاست هاست. (پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، 1 فروردین 1402) news.mrud.ir/news/129609
  4. در نشست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با معاونان شهرهای و معماری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ، دستورالعمل طراحی و ساخت مسکن حمایتی مطابق تبصره ذیل ماده ۲۰ قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ که بر پایه شاخص‌های تحقق هویت، فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی-ایرانی ارایه شد. (ایرنا، ۵ تیر ۱۴۰۲)

ب) الزامات قانونی مبنی بر رعایت هویت اسلامی در شهرسازی و معماری:

  1. در اصل سوم قانون اساسی چنین مقرر شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی. بکار برد. در بند ۲ سیاست‌های کلی شهرسازی ابلاغی مقام معظم رهبری در ۱۳۸۹/۱۱/۲۹ بر «تبیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تأکید بر هویت ایرانی- اسلامی و با رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی و الزامات زیست‌محیطی و اقلیمی.» تأکید شده است. همچنین در بند ۴۸ سیاست‌های کلی تنظیم برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ششم؛ «هویت بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی ایرانی.» تصریح شده است.
  2. در بند پ ماده ۳۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور که مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ مجلس شورای اسلامی می‌باشد، دولت موظف است سند جامع سبک زندگی اسلامی. ایرانی را با لحاظ شاخص‌های کمّی و کیفی نظیر الگوی مصرف و با رعایت گفتمان‌سازی و ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی. ایرانی و اجرای آن در تعامل با رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب و پایش مستمر وضعیت سبک زندگی اسلامی- ایرانی بر اساس شاخص‌های مصوب و ارائه گزارش سالانه به هیئت‌وزیران اجرا نماید.
  3. بر اساس ماده ۴۹. قانون احکام دائمی توسعه کشور به‌منظور تعمیق ارزش‌ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهل‌بیت (ع) و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی شهرهای مقدس قم، مشهد و شیراز و شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائران، دولت مجاز است اعتبار مورد نیاز را در قالب بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی نماید.
  4. براساس ماده ۲۰ از قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷/۲/۲۵ مجلس شورای اسلامی؛ دولت مکلف شده است از فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی و ارتقاء کیفیت طرح‌ها، توجه به مبانی و رعایت هویت ایرانی- اسلامی در کلیه طرح‌های شهرسازی، معماری و تولید مسکن صیانت نماید.

ج) گلایه برخی شخصیت‌ها و نهادها از تدوام روند غلط گذشته:

  1. نامه انتقادی و صریح مدیر حوزه های علمیه به رئیس جمهور درباره وضعیت فعلی نهضت ملی مسکن! مبنی بر تغییر رویکرد آپارتمانی به خانه یک یا دو طبقه  برای بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور (بر خلاف ۱۵ درصد فعلی) از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی برای تسهیل و تسریع خانه‌دار شدن مردم (به ویژه دهک‌های پایین جامعه)  (به تاریخ 6 خرداد 1402، به شماره 2440)
  2. سخنرانی ایت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در برنامه زلال سخن مبنی بر گلایه از آپارتمان سازی (تلوبیون، خرداد 1402)
  3. نامه 10 نهاد حقوقی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی در انتقاد به سیاست‌های بلندمرتبه سازی  به رییس جمهور. (ایرنا، 3 دی 1401)
  4. نشست صاحب نظران حوزی ودانشگاهی در دفترمدیریت حوزه علمیه در قم مبنی برضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهر سازی کلانشهر ها به ویژه شهر های قم ، مشهد و تهران (خبرگزاری حوزه، 30 بهمن 1401)

د) مدار معاونت شهرسازی وزارت راه وشهرسازی معکوس رعایت هویت اسلامی در شهرسازی و معماری:

  1. شورای عالی شهرسازی و معماری ضوابط عام بلندمرتبه سازی را به استانداران ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه با برخی شرایط بیش از 25 طبقه نیز مجاز می باشد. (مدرسه کسب و کار ساختمان، 29 مرداد 1401)
  2. واحد‌های نهضت ملی مسکن در ۲۸۱ شهر به صورت آپارتمانی ساخته می‌شود ، که بیشترین تعداد واحد را نیز شامل میشوند .(خبرگزاری صدا وسیما،  ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲)
  3. براساس خبرابتدای سال 1402 دبیرشورایعالی شهرسازی و معماری درنامه ای خطاب به استاندار مازندران جزئیات طرح بلند مرتبه سازی شهر سرخرود را تا 20 طبقه ابلاغ کرده است/ طی سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۱۲٬۳۴۵ نفر جمعیت بوده‌است./ ضدیت با اصول شرعی وعقلی در شهرسازی اسلامی ایرانی؟ (پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، 1 فروردین 1402)
  4. و برخی ابلاغیات دیگر خانم مالواجد
  5. طی مصاحبه برنامه اصل سی و یک در شنبه ۱٠ تیر ماه ۱۴٠۲ با دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و افترای این شخص علیه رهبر انقلاب، مبنی بر اینکه چرا اجازه نمی‌دهند که شهرها توسعه افقی بدهند، مطالبه شخص رهبر انقلاب می‌باشد. (یعنی رویه غلط خود را منتسب به رهبرانقلاب کرده است)، در حالیکه این اتهام صحیح نمی‌باشد. (برنامه رادیو، 10 تیر1402)
  6. وزیر راه و شهرسازی اسبق، محمد اسلامی، در حکمی فرزانه صادق‌ مالواجرد را به سمت معاون خود در حوزه معماری و شهرسازی منصوب کرده و تاکنون در این سمت مشغول است. در حکم وی نه تنها به رعایت هویت اسلامی در شهرسازی تاکید نشده، بلکه تصریح شده است: در اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید تلاش نماید. (انصاف نیوز، 26 دی 1397)
  7. شش ماه پیش، نامه ۱۰ نهاد حقوقی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی به رئیس جمهور ودرخواست لغو آپارتمان سازی در اراضی نهضت ملی مسکن در شهر ها و همچنین جلوگیری از پروژه های کلانی که سبب بارگذاری مازاد در شهر تهران می شود (نظیر TOD) دستور لازم را مبذول فرمایید. (خبرگزاری حوزه، ۴ دی ۱۴۰۱)

لذا استدعا دارد، با قید فوریت معاون شهرسازی آن وزارت که برمدار غیر اصولی و بصورت زیرکانه در تلاش می‌باشد، را عزل و فرد شایسته‌ای را منصوب فرمایید.

  • قطب علمی معماری اسلامی
  • هسته ملی معماری و شهر اسلامی
  • بسیج مهندسین عمران و معماری
  • بنیاد معماری انقلاب اسلامی
  • مجمع محققین معماری و شهرسازی اسلامی
  • بسیج مهندسین شهید محمد خانی تهران
  • دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
  • جشنواره مردمی معماری عمار
  • مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
  • پژوهشکده تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه قم