***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

*** مهاجرت ، علل و چرایی *** یادداشت منتشر شده

سه شنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵ ب.ظ

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 

مهاجرت ، علل و چرایی

دکتر  سید جواد  هاشمی فشارکی

مهاجر کسی است که به جایی دیگری کوچ می کند. ومهاجرت به معنای جابجایی و تغییر مکان زندگی به مکان دیگر یا در داخل کشور و یا اینکه به کشورهای دیگر می باشد. کوچ یا مهاجرت بدلایل مختلف همواره در تاریخ بشر بوده ، کوچ در داخل کشورمان برای دامداری و ماهیگیری و تجارت و تحصیل بوده که همین مساله سبب ایجاد شهرها و یا گسترش انها شده است

ترک وطن علل مختلفی میتواند داشته باشد :

الف ) فرار از مناطق جنگ زده و نا امن یا ترک محل در معرض بلایای طبیعی، با هدف یافتن سرپناه ، یا فرار از فقر ازجهت نبودن کار و یا نامناب بودن دستمزد و شرایط کار و یا خفقان ناامنی جانی درکشورمبدا به مکان امن ،

ب) مهاجرت به کشوری دیگر به دنبال کسب کیفیت زندگی بهتر، یا تحصیلات عالی یا دسترسی به خدمات درمانی

ج) مهاجرات بدلیل ماموریت شغلی اداری و یا تجارت و امثالهم

د) ارتباطات اینترنتی با برخی افراد و برقراری ارتباط عاطفی بی پشتوانه

در سالهای اخیرموضوعی بنام مهاجرت به خارج مطرح می باشد ، که علل کوچ (مهاجرت) بخشی از مردم به کشور دیگر چنین می توان بیان کرد :

  1. بعد از انقلاب اسلامی سطح تحصیلات ملت ایران افزایش یافته و برای اتقای تحصیلی تمایل به خارج وجود دارد . که با توجه به گسترش مراکز دانشگاهی در اکثر رشته ها و اکثر شهرها ، امکان ادام تحصیلی در داخل کشور وجود دارد و ضرورتی بر مهاجرت نیست .
  2. عملیات روانی جذابیت سازی غرب روی افکار عمومی و القای تمایز بین زندگی داخل ایران و خارج و گرچه غربی ها محیط شان در خیلی از زمینه ها پیشرفته تر از بقیه کشورهاست، انهم به سبب استعمار و چپاول انهاست ولی ماندن در کشور و ساختن کشور خود به مراتب شرافت دارد . باید دانست هر چیزی که می درخشد لزوما طلا نیست! بزرگنمایی وبهشت رویاها جلوه دادن شیوه تبلیغاتی است .
  3. تخریب اذهان مردم از نابسامان جلوه دادن وضعیت کشور خود ، ومایوس کردن از اینده کشور، سعی در جذب جوانان دارند تا به استعمار فکری کشورهای دیگر مشغول شوند و مانع رشد کشورهای دیگر شوند .
  4. بخشی از مهاجرت نیز ناشی از موسساتی است که با مهاجرت فرستی کسب درامد میکنند و بعبارتی تسهیل گر و زمینه ساز تشدید این روند ناپسند هستند .
  5. معدودی نیز صرفا برای کسب علم ، یا تجارت ویا تفریح کوچ موقت میکنند .
  6. برخی به دنبال تغییر یا ماجراجویی یا تفنن هستند، که بعضا ماندگار میشوند.
  7. برخی افراد معاند و فساد مالی و اخلاقی نیز جهت راحت بودن در کارهای ناسالم خود مهاجرت میکنند.

 

مهاجرت فرآیند ساده ای نیست و می تواند پیامدهای زیاد فردی ، خانوادگی و اجتماعی را بهمراه داشته  باشد. برای حفظ هویت ملی و فرهنگی و پیوندهای روابط اجتماعی با خانواده و نزدیکان باید در وطن ماند، مگر در شرایط اضطرار. لذا اساسا دمیدن به پدیده مهاجرت ، مطلوب نبوده و باید آگاه سازی لازم صورت گیرد و چنانچه افرادی هم به هردلیل قصد مهاجرت دارند باید توجه داشته باشند که با جمع آوری اطلاعات اولیه در مورد کشور مورد نظرضروری است.

سخن پایانی اینکه ، بهترین مهاجرت ، مهاجرت برای خداست که بالاترین پاداشها ( سوره توبه ، آیه ۲۰) را دارد و مهاجرت به سوی خداست (آیه 50 سوره ذاریات ) لذا مهاجرت به کشور دیگر هنگامی زیبا و پسندیده است ، که با هدف و انگیزه رضایت الهی و خدمت به خلق خدا و کشور اسلامی خود همراه باشد .