حکایت عزاداری سنتی در روستایی که بیش از هزار سال قدمت دارد
مطهرره سادات هاشمی فشارکی
https://farsnews.ir/MotahareSadatHashemi/1721050491528355609
حکایت عزاداری سنتی در روستایی که بیش از هزار سال قدمت دارد
مردم روستای فشارک بیش از هزار سال است که با رسیدن موسم ماه محرم و عزای سیدالشهدا کوچهها را سیاهپوش میکنند و روز تاسوعا و عاشورای حسینی دسته و دوره برپا میکنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر سال با فرا رسیدن موسم ماه غم و ماتم، ماه محرم غوغایی در جهان بر پا میشود که سنتی دیرینه در ایران است.سراسر استان اصفهان از شهرستانها و شهرها تا روستاها دارای تاریخی غنی است و در ایام محرم و صفر، به خصوص روز تاسوعا و عاشورا بیش از بقیه ایام محرم در حزن و اندوه فرو میرود. هر یک از شهرستانها و روستاهای اصفهان آیین عزاداری منحصر به فرد خود را دارند؛ عزاداریهای مردم اصفهان از برپایی هیأتهای زنجیرزنی تا تعزیه، پردهخوانی و چاووشخوانی، از سینهزنی تا علمگردانی، هر روز پرشورتر از روز قبل، برگزار میشود و در روزهای تاسوعا و عاشورا به نهایت خود میرسد.با حلول ماه محرم، روستای فشارک که در ۷۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد نیز به دست جوانان آبادی که از شهر به روستا میروند مشکیپوش میشود تا عزای سیدالشهدا را به پا دارند.عزاداری در این روستا هر شب از نماز مغرب و عشا در مسجد روستا آغاز میشود و پس از آن به سوی دیگر منازلی که در آنها روضهخوانی برگزار میشود حرکت میکنند و منزل به منزل برای سید و سالار شهیدان عزاداری میکنند.با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی هر کس که به نحوی به روستا تعلق داشته باشد، از دور و نزدیک خودش را به اینجا میرساند تا در عزاداری آیینی و سنتی مخصوص روستا شرکت کند.دو روز پایانی دهه اول که به عاشورای حسینی ختم میشود، مراسمات عزاداری در روستا به اوج خود میرسد، صبح روز تاسوعا با تعزیه آغاز و شام عاشورا با برگزاری شام غریبان به پایان میرسد.
فشارکیها از سراسر ایران برای عزاداری خودشان را به روستا میرسانند
حاج رضا نقیان از پیرمردهای سپیدموی و زحمتکش روستاست و دستانش از کار پینه بسته، روی ایوان حسینیه نشسته بود و به جوانانی که حسینیه را برای عزاداری آماده میکردند نگاه میکرد.همه او را حاج رضا صدا میزدند، وقتی از او درباره قدمت عزاداری در روستا پرسیدم با اندکی تامل گفت: من از کودکی پای دسته و دورهای که در روستا برگزار میشد میآمدم، آن زمان علاوه بر سینهزنی که الان هم انجام میشود، مراسم چاخچاخی زنی و زنجیر زنی هم داشتیم.او میگوید: نوحه خوانان از جوانان روستا بودند و هر یک به روش مربوط به سینه زنی و چاخ چاخی نوحه میخواندند، چاخ چاخیزنی با چوبهای منبت کاری شده انجام میشد که الان دیگر این دسته را نداریم.از گذشته مردم روز تاسوعا و عاشورا درب مسجد اصلی جمع میشدند و راس ساعت مقرر، در کوچهها به سوی مسجد پایین و سپس محل حسینیه حرکت میکردند که این روند از زمانی که به یاد دارم تا کنون وجود داشته است.بعد از ظهر تاسوعا مردم به سوی سرچشمه روستا حرکت میکردند و پوشش نخل را باز میکردند، نخل ۴ پایه دارد که هر پایه برای یکی از طوایف روستا محسوب میشد و مسؤول مواظبت از آن بودند؛ از گذشته نخل نمادی از پیکر امام حسین(ع) بوده است.پس از این، مردم به سمت مزار روستا حرکت میکنند و به زیارت اهل قبور میروند؛ با توجه به سنگ قبرهایی که روی مزار روستا وجود دارد میتوان تاریخچه عزاداری در روستا را بیش از یکهزار سال پیش تخمین زد، پیش از این حسینیه ۲ حسینیه دیگر در همین محل فعلی بوده که به دلیل کمبود فضا، گسترش داده شده است.
حاج رضا میگوید همه کسانی که به هر نوعی به روستا تعلق دارند، از اصفهان گرفته تا تهران و حتی کسانی که مهاجرت کردهاند عرقِ خاصی به حضور در مراسم عزاداری روستای فشارک دارند.موسس دسته زنجیرزنی در این روستا یک شهید بوده است، شهیدی که با سن کم دسته رنجیرزنی را به راه انداخته و سالها مسؤولیت آن را بر عهده داشته است.
شهیدی که در ۱۷ سالگی موسس دسته زنجیرزنی شد
به سراغ برادر شهید سید ابوالفضل هاشمی که موسس دسته زنجیرزنی است رفتیم؛ سید مصطفی هاشمی میگوید سال ۱۳۴۹ در سن ۱۷ سالگی، دسته زنجیرزنی روستا تنها با ۱۸ عدد زنجیر که توسط شهید سید ابولفضل خریداری شده بود به راه افتاده است.پس از شهادت سید ابولفضل در سال ۱۳۶۱، برادر بزرگتر او، سید محسن مسؤولیت دسته را بر عهده گرفته است، سید مصطفی میگوید اغلب افرادی که در دسته زنجیرزنی هستند را سادات روستا تشکیل میدهند.
به گزارش فارس، برگزاری منظم، با شکوه و پرشور عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در روستای فشارک و حفظ همبستگی میان مردم روستا، باعث شده تا عزاداری این روستا، کهن و ممتاز شناخته شود.
#اصفهان #عزاداری #تاسوعا #تاسوعای_حسینی #فشارک
https://farsnews.ir/MotahareSadatHashemi