نظام ولایت فقیه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی
ولایت فقیه باعث شکل گیری زنجیره جنبشهای مقاومت در جهان شده است/ بر اساس اندیشه ولایت فقیه، ملتها باید بر سرنوشت خود حاکم شوند

رئیس مرکز اندیشه سازان نور گفت: اگر بخواهیم فصلی بین ولایت فقیه در دوره حضرت آقا قائل باشیم، امام خمینی (ره) بنیانگذار این صحنه و امام خامنهای مدیر و رهبر این عرصه است.
به گزارش فرهنگ سدید، سعدالله زارعی رئیس مرکز اندیشه سازان نور و کارشناس مسائل خاورمیانه صبح امروز در هفتمین شنبه انقلاب با موضوع ولایتفقیه که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل خبرگزاری فارس برگزار شد با اشاره به سوابق مبارزاتی روحانیون در اسلام اظهار داشت: در تشیع چهرههای بارزی مانند آیتالله کاشانی پدر مرحوم کاشانی یا میرزای شیرازی را داریم و در کشورهای اهل سنت نیز شاهد جنبش روحانیت مانند جنبش عمر مختار در لیبی یا عزالدین قسام در فلسطین بودهایم.
وی ادامه داد: اینکه یک جریان مذهبی در جهان قد برافرازد و برای محو سلطه جهانی کار کند سابقه نداشته است و این امر با اقدام امام راحل اتفاق افتاد و تاثیر جهانی داشته است.
رئس مرکز اندیشه سازان نور با اشاره به تاثیر عمیق ولایت فقیه در معادلات جهانی تاکید کرد: این جایگاه، نظام سلطه را در ابعاد مختلفی تهدید کرده و سیره و اندیشه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و نحوه مواجه ولایت فقیه با جنبشهای استعماری حائز اهمیت است.
زارعی یادآور شد: نکتهای که امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر روی آن تاکید داشتند، بحث هستههای مقاومت بود و این مطلب تا قبل از آن مطرح نشده بود.
این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه منظور امام راحل از طرح این موضوع گروههای خودجوشی بود که توان به صحنه آوردن مردم را داشته باشند، افزود: وظیفه این هسته ها در حالت کلان و کلی مبتنی بر حذف سلطه جهانی بود؛ البته اهداف تخصصی هم داشتند و هر هسته مقاومت در منطقه جغرافیایی خود باید با نمودهای سلطه برخورد می کرد.
زارعی با اشاره به زنجیرهسازی از سوی هستههای مقاومت گفت: در تمام هستههای مقاومت آمریکا به عنوان شیطان بزرگ شناخته شد و براندازی نظام سلطه از نظر امام به براندازی قدرت آمریکا در دنیا ترجمه میشد.
وی با بیان اینکه برخی تلاش کردند تفسیر مبهمی از تعبیر نظام سلطه داشته باشند و انرژی ها را پراکنده کنند، یادآور شد: برای به حاشیه رفتن این استراتژی طرح های مختلفی بصورت رسمی و غیر رسمی مطرح شد.
زارعی به نماد روز قدس در این منظومه فکری اشاره کرد و ادامه داد: امام روز قدس را برای همه کشورهای اسلامی عنوان کردند و فرمودند استعمار از طریق سیطره بر فلسطین میخواهد سیطره خود را در جهان گسترش دهد.
وی تاکید کرد: مسالهای که در اندیشه حضرت امام حائز اهمیت است نظریه برادری اسلامی و برادری مستضعفین از سوی ایشان است؛ آیا قرار بود قدرت صالح به جای قدرت فاسد بنشیند، ملتها قاعدتا چنین سوالی داشتند که برای چه مبارزه میکنند، مفاهیم دشمنانهای آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد که مدعی بودند همه اینها در راستای قدرت ایران است.
رئیس مرکز اندیشه سازان نور با بیان اینکه دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب تلاش داشت روند مبارزه با نظام سلطه را به چالش بکشد و بدنام کنند تصریح کرد: بنابراین امام مبحث برادری اسلامی را مطرح و تاکید کردند ملتها باید بر سرنوشت خود حاکم شوند؛ هرچند برخی در داخل از موضع افتخار آمیزی این موضوع را مطرح می کنند که قدرت ایران در حال گسترش است، بازتاب این چنین رویکردی نگران شدن ملت ها در اصالت مبارزه با نظام سلطه است.
زارعی گفت: جمهوری اسلامی به رفع اشغال عراق از سیره آمریکا و رفع سیطره داعش از این کشور کمک اساسی کرده است اما ایران جای آمریکا و داعش قرار نگرفته و مردم عراق خود سرنوشت شان را بدست گرفتهاند، فردا روزی اگر سوریه از گروههای تروریستی پاک شود، ایران جایگزین آنها نمیشود بلکه خود ملت سوریه تصمیمگیر هستند و این ناشی از برادری اسلامی است.
این کارشناس مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه ما با اساس نظام سلطه مخالف هستیم به سیره رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم فصلی بین ولایت فقیه در دوره حضرت آقا قائل باشیم باید گفت فردی بنیانگذار این صحنه و فردی مدیر و رهبر این عرصه است.
وی با اشاره به مولفههای گفتمان رهبر معظم انقلاب در زمینه جنبشهای مقاومت تصریح کرد: چطور باید بفهمیم جنس کدام جنبش از انقلاب اسلامی است؛ آقا فرمودند جنبشهایی که با شاخصهای امامهمخوانی دارد جز جنبشهای اصیل مقاومت هستند.
زارعی افزود: تصمیم درباره جنگ یا صبر در مدیریت رهبر معظم انقلاب به عهده خود آن جنبش مقاومت است و از بالا کسی چیزی را تکلیف نمیکند؛ مثلا ما نمی گوییم در جنگ یمن چه کنند یا چه بگویند و این به عهده خود آنهاست، این روش رهبر انقلاب باعث میشود کسی که در کشور خود مبارزه میکند احساس کرامت و عزت می کند.
این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی نه تنها در تصمیمات کلان بلکه در تصمیمات خرد آنها هم دخالتی نمی کند و همه برعهده خود ملت هاست گفت: ملت عراق امروز به حد تشکیل دولت رسیده اند، البته اگر دو گروه در
شرایط نقار و شکاف باشند جمهوری اسلامی برای نزدیک کردن آنها ورود میکند اما در فرآیند داخلی آنها هیچ دخالتی ندارد؛ اینکه کسانی تصور کنید ایران شرط و شروطی دارد صحت ندارد و غیر از تطبیق با گفتمان امام ما شرط دیگری نداریم.
وی خاطرنشان کرد: تا جایی که از دست ما ساخته باشد از گروه های مقاومت حمایت کامل می کنیم و این دائمی و کارآمد و منتج به نتیجه خاص است؛ ما هسته های مقاومت را در جغرافیای خودشان مسئول می دانیم، حال اگر یک هسته مقاومت تشخیص متفاوتی از یک هسته مقاومت دیگر بدهد هیچ اشکالی ندارد کما اینکه در بحران سوریه این اتفاق افتاد، مهم عملکرد صحیح آن هسته مقاومت در جغرافیای خود است.
زارعی بیان داشت: اندیشه ولایت فقیه باعث شده است تا زنجیره موفقی از جنبش های مقاومت تشکیل شود که استقلال دارند و احسان عزت می کنند.
نظام ولایت فقیه دموکراسی را به غرب آموخت/ در مکتب امام راحل، مردم سالاری از متن دین برخاسته است/ ولایت فقیه برای خدمت به مردم به وجود آمده است

معاون دانشگاه دفاع ملی گفت: حاکمیت در نظام ولایت فقیه از دو بُعد اساسی یعنی اسلامی و مردمی برخوردار است و امام فرمودند دموکراسی غربی و شرقی فاسد است و دموکراسی اسلام صحیح است.
حجتالاسلام دکتر احمد جهان بزرگی معاون دانشگاه دفاع ملی در هفتمین شنبه انقلاب با موضوع ولایتفقیه که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، بابیان اینکه مردمسالاری یک رکن اساسی در ولایت فقیه است، اظهار داشت: حاکمیت در نظام ولایت فقیه از دو بُعد اساسی یعنی اسلامی و مردمی برخوردار است.
وی ادامه داد: کارآمدی نظام ولایت فقیه مبتنی بر اهمیت دادن به همین رکن مردم سالاری است و بدون حضور مردم کارآمدی در نظام اسلامی به وجود نمیآید.
جهان بزرگی مردم سالاری را پایه مقبولیت و مشروعیت به معنای حقانیت عنوان کرد و افزود: این مساله از نظر حضرت آقا تبیین شده است و حاکمیت مردم درواقع همان جمهوریت و مردمسالاری در دموکراسی است.
وی با بیان اینکه طبق نظر فقهی مقام معظم رهبری مردم سالاری از متن فقه و دین برخاسته است ، تصریح کرد: رهبر انقلاب خودشان مردم سالاری را تعریف کرده و فرمودهاند دموکراسی یعنی مردمسالاری، خیلی از افراد این شبهه را در ذهن جوانان ما بوجود میآورند که شما دموکراسی ندارید و این موضوع با مردمسالاری متفاوت است، حضرت آقا در سال 82 فرمودند دموکراسی به معنای مردم سالاری بوده و نباید شبههای داشته باشیم، این کاری است که انقلاب به صورت معجزه در انقلاب انجام داد، حضرت امام نیز دموکراسی را در اسلام مندرج میدانند و این شبهه را برطرف میکنند که اسلام قابلیت جمعشدن با دموکراسی را ندارد.
معاون دانشگاه دفاع ملی خاطرنشان کرد: امام میگویند دموکراسی غربی و لیبرالیستی مدنظر اسلام نیست و از سوی دیگر میفرمایند مردم در اسلام در بیان عقاید و اعمال آزاد هستند مادام که توطئه در کار نباشد، ما این بعد از دموکراسی را در ارتباط با رویکرد مقام معظم رهبری نیز شاهد هستیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما همواره شاهد بودهایم که به راحتی در مقابل ولایت فقیه سخنان و عقاید خود را مطرح و نظام را نقد میکنند یادآور شد: با این وجود برخی هنوز معتقدند هنوز در جمهوری اسلامی دموکراسی و آزادی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه امام فرمودند دموکراسی مدنظر ما در غرب وجود ندارد ادامه داد: ایشان همچنین فرمودند ما باید دموکراسی را به غربیها بیاموزیم و این صحبت امام باید به گفتمان تبدیل شود.
حجتالاسلام جهان بزرگی با تاکید بر اینکه به گفته امام دموکراسی غربی امری فاسد است اما برخی همین دموکراسی را مدنظر قرار داده و میگویند اسلام قابلیت جمع شدن با آن را ندارد، افزود: امام حتی فرمودند شرقی آن هم فاسد است و دموکراسی اسلام صحیح است.
جهان بزرگی با بیان اینکه امام و آقا درباره مردمسالاری نظر فقهی خود را میگویند اما هنوز متاسفانه پس از 40 سال ما در محافل علمی بر سر این موضوعات مشکل داریم یادآور شد: به برخی از محافل علمی ما القاء میشود که باید با این بعد مردمسالاری مخالفت کنند و بگویند اسلام مردمسالاری ندارد و در این شرایط میخواهند ولی فقیه را زیر سوال ببرند.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند که جمهوریت ما از اسلام گرفته شده است و اسلام به ما اجازه نمیدهد که مردم سالاری نداشته باشیم اضافه کرد: طبق فرموده آقا ما نخواستهایم که مردم سالاری را از کسی یاد بگیریم.
معاون دانشگاه دفاع ملی با تاکید بر اینکه این دموکراسی مدنظر امام و رهبر انقلاب سه مشخصه دارد تصریح کرد: مشارکت مردم در مسائل سیاسی، آزادیهای نسبی و تساوی در برابر قانون؛ این سه روش حکومتی دموکراسی است و اگر کسی اومانیزم و سکولاریسم را جزء دموکراسی میداند غلط است چرا که مکتب با شیوه حکومت متفاوت است.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در سال 84 خاطرنشان کرد: در مکتب سیاسی امام مردم سالاری از متن دین برخاسته است و این امر نیز مکانیزمی دارد، وقتی ولی فقیه با سوالی روبرو میشود تلاش میکند تا ببیند آن پدیده چیست و بر همین اساس به صدر اسلام و روایات رجوع میکند.
استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه اگر بخواهیم نظام مردمسالاری اتفاق بیفتد باید به مردم اهمیت بدهیم خاطرنشان کرد: کارآمدی نظام بر اساس حضور مردم است و نظام ولایت فقیه بوجود آمده تا به مردم خدمت کند.
جهان بزرگی ادامه داد: نظام نه تنها بدون حضور مردم بوجود نمیآید بلکه بدون حضور مردم سقوط خواهد کرد و این فرموده امام است، از این رو ما شاهدیم که اسلام در مسائل سیاسی حکومتی به مردم اهمیت داده در حدی که سایر مکاتب اینگونه نیستند.
وی تصریح کرد: یکی از نشانههای کارآمدی نظام استمرار 40 ساله آن است و حضرت آقا ضمن تاکید بر این مساله موضوع مشروعیت نظام را به عنوان حقانیت بر پایه مردمسالاری میداند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ملی دفاع ادامه داد: ما یک چالش ذهنی داشتیم مبنی بر اینکه این مشروعیت به معنی حقانیت است یا مقبولیت اما وقتی سخنان آقا را بررسی کردیم دیدیم ایشان یک پایه حقانیت نظام را مردم میدانند و آن را با دین پیوند میزنند.
جهان بزرگی با بیان اینکه تفکر امام مبتنی بر مقبولیت و تفکر رهبر انقلاب مبتنی بر حقانیت است یادآور شد: اگر این موضوع مردمی نباشد حقانیت هم نخواهد بود یعنی اگر اکثریت مردم ولایت فقیه را نخواستند حق حاکمیت وجود ندارد چرا که اسلام رای مردم را بسیار مهم میداند.
«برای اینکه مردم سالاری حاصل شود رهبری به مساله انتخابات اشاره میکنند و میگویند هرچه صندوقهای رای شلوغتر باشد این اعتبار بیشتری برای نظام خواهد بود.»
وی در ادامه سخنان خود گفت: برخی معتقدند اسلام اهمیتی به مردم نمیدهد اما ما به آنها میگوییم که اسلام تفکیک قوا را به جهان و مونتسکیو یاد داده است و از این رو قانونگذار خدا و مجری آن امام، پیامبر و فقیه جامعالشرایط است.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه همه افراد باید رأی بدهند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند، گفت: برخی پس از طرح این موضوع به رهبری گفتند چرا شما در این مساله اصرار دارید، ممکن است رأی آنها سمت و سوی دیگری داشته باشد، آقا فرمودند شما بروید رأی آنها را به سمت خود بکشید چرا مقابل حضور مردم میایستید.
جهان بزرگی در پایان خاطرنشان کرد: من یکبار این مسائل را در محافل علمی کشور مطرح کردم که با مخالفت روبرو شدم و اگر اشهد خود را نگفته بودم حتما مرا خارج شده از دین مینامیدند چرا که این مساله مبنا و پایه است و برخی میخواهند این پایه را از بین ببرند که قطعا موفق نخواهند شد.