***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


ضوابط استاندارد کیفیت خدمات گردشگری هتل 1386 - اداره کل میراث :

http://www.farschto.ir/ghavanin/25.pdf


دستورالعمل اجرایی، فنی و درجه بندی هتل :




کتاب هتل ها و ریزورت ها - فرد لاوسون





حداقل استانداردهای هتل بر اساس WTO


حداقل استانداردهای هتل بر اساس WTO 






الزامهای فیزیکی

 

1 ستاره

2 ستاره

3 ستاره

4 ستاره

5 ستاره

اندازه

حداقل 10 اتاق برای اجاره دادن

ورودی

هتل باید ورودی مستقل خود را داشته
باشد

رستورانهای هتل باید ورودیهای خارجی اختصاصی علاوه بر ورودی داخلی داشته باشند. ورودی خدماتی مجزا

راه پله

مطابق با الزامهای قانونی

راه پله  خدماتی مجزا

ساختمان

معماری، طراحی، مبلمان و دکوراسیون نمایشی از شیوه محلی و درجه تکامل افزایش یافته با درجه بندی

لوازم، تجهیزات و مبلمان ثابت و متحرک

هزینه ساخت مناسب، لوازم و مبلمان ساده و بادوام، با طراحی استاندارد

هزینه ساخت متوسط، مصالح و منصوبات. مبلمان سفارشی.

هزینه زیاد ساخت و نصب. تجهیزات و مبلمان سفارشی.

هزینه بسیار زیاد ساخت، لوازم و مبلمان ثابت‌و‌متحرک دکوراسیون خاص.

منبع برق اضطراری

تجهیزات تأمین روشنایی اضطراری

ژنراتور آماده برای تأمین روشنایی پایه و برق تا 24 ساعت.

ژنراتور آماده برای تامین روشنایی،‌ برق آسانسورها، کارهای مربوط به آب، پخت و یخچالها ، و گرمایش.

گرمایش و سرمایش

گرمایش یا سرمایش با پنکه وقتی نیاز است

+ گرمایش مرکزی و امکان سرمایش راحت فصلی.

+ کنترل فردی گرمایش در اتاقها. حفظ دما بین 18 و 25 درجه سانتیگراد

+ کنترل فردی تهویه هوا در همه اتاقها. تجهیزات با کیفیت بالا و سروصدای بسیار کم

آسانسور(ها) با ظرفیت متناسب با گنجایش اتاقها

در جایی که بیش از 3 طبقه بالای همکف دارد

در صورتی که بیش از 2 طبقه بالای همکف دارد

در صورتی که بیش از 1 طبقه بالای  همکف دارد

آسانسور خدماتی

 

جدا از آسانسور اصلی مهمانان

ارتباطات در اتاق

زنگ برای درخواست کمک

فقط تلفن داخلی. دسترسی به خط آزاد تلفن‌در‌صورت‌تقاضا

تلفن متصل به مرکز تلفن هتل

خط مستقیم برای تماس با سایر اتاقها و تلفن داخل کشوری

خط مستقیم برای تلفنهای داخل و خارج کشور. تلفن در حمام

یک تلفن عمومی با خط آزاد در هر طبقه

تلفن عمومی

دسترسی به تلفن در میز  پذیرش

باجه تلفن در لابی

باجه های عایق صوتی در لابی با خط آزاد برای داخل و خارج کشور

 

امکان دسترسی به تلفن در نزدیکی همه اتاقهای عمومی



اتاق های خواب

 

1 ستاره

2 ستاره

3 ستاره

4 ستاره

5 ستاره

اندازه

مناسب برای آزادی حرکت ، آسایش و ایمنی. حداقل مساحت به مترمربع (بدون حمام و ورودی):

 

یک نفره

8

8

10

12

13

 

دو نفره

10

10

12

14

16

 

سه نفره

12

12

14

16

19

سوئیتها

 

چند سوئیت یا اتاقهای مرتبط برای ساختن سوئیت موقت

سوئیتهای مستقل در انواع مختلف و اتاقهای مرتبط

حداقل اندازه تخت یک نفره

1900 mm * 800 mm

2000 mm * 800 mm

ملحفه ها/ حوله ها

ملحفه ها برای هر مشتری جدید عوض  می شوند. تعویض ملحفه ها 2 بار در هفته

حوله ها برای هر مشتری جدید و روزانه عوض می شوند.ملحفه ها هر روز عوض می شوند.

نظافت اتاق

روزانه

نظافت اضافه اتاق در صورت تقاضا تا 12 ظهر

نظافت اضافه اتاق در طول 24 ساعت

انبار

کمد یا قفسه با میله آویز به علاوه قفسه بندی یا کشو، برحسب بالا رفتن درجه تجهیزات، افزایش می‌یابد.

صندلی

حداقل 1 صندلی برای هر نفر

حداقل 1 صندلی راحتی برای هر نفر

میزها

1 پاتختی برای هر مهمان

 

میز در اتاق

میز آرایش/تحریر

میز آرایش/تحریر کشودار

روشنایی

نور طبیعی از پنجره در طول روز. نور مصنوعی در شب، کافی برای مطالعه. نور سقفی با استقرار کلید در ورودی و کنار تختها. یک چراغ کنار تخت به ازای هر نفر روی.

 

چراغ مطالعه در کنار صندلی راحتی / روی میز تحریر

کف پوش

کف پوش مناسب یا قالیچه پای تخت و فرش و قالیچه هر جا لازم است.

فرش یا موکت یا کفپوشهای با رو انداز (گلیم) کیفیت بالا برای تمام سطح اتاق

سرگرمی در اتاق

 

رادیو/ سیستم پخش موسیقی مرکزی، قابل کنترل توسط مهمان

تلویزیون

تلویزیون رنگی

تلویزیون رنگی با کانالهای ویدیو

سایر امکانات اتاق

پرده برای ایجاد فضای خصوصی و ممانعت از ورود نور

از مصالح با کیفیت بالا

سطل آشغال، زیرسیگاری (اگر سیگار کشیدن در اتاق مجاز است). حداقل یک لیوان برای هر نفر.

اطلاعات مکتوب مربوط به خدمات و فعالیتهای هتل حداقل به یک زبان دیگر.

اطلاعات مکتوب خدمات و فعالیتهای هتل حداقل به دو زبان بین المللی دیگر.

علامت مزاحم نشوید.       دستورالعمل ایمنی آتش.         قوانین محلی ممکن است مستلزم نمایش تعرفه باشد.

 

میز چمدان
آینه علاوه بر آینه حمام یا بالای دستشویی

 

 

بعلاوه آینه تمام قد

 

لوازم تحریر

 

 

یخچال کوچک

صدابندی

قابل تحمل در شبانه روز

قابل تحمل خوب

عایق صوتی با استاندارد بالا

در

قابل قفل شدن با کلید یا ابزار شخصی دیگر. به راحتی قابل تشخیص از بیرون. بسته شدن ایمن از داخل.



حمام ها

 

1 ستاره

2 ستاره

3 ستاره

4 ستاره

5 ستاره

امکانات

دستشویی با آینه، نور، تاقچه، حوله، صابون و پریز برق که میزان ولتاژش نوشته شده است

+ حداقل %25  اتاقها دارای حمام خصوصی.

همه اتاقها حمام خصوصی داشته باشند.

حمام جادار
توالت جدا

اندازه

مناسب برای حرکت آزاد، راحت، امن

امکانات استاندارد

تهویه طبیعی یا نصب شده حداقل 3 تعویض هوا در ساعت 

آب گرم و سرد. مشخص شده با رنگها. کنترل شده حرارتی

آب سرد نوشیدنی

سینک دستشویی، روشنایی، تاقچه، حوله، صابون و پریز برق که میزان ولتاژش نوشته شده است.

سرویس بهداشتی با کاغذ توالت، سطل آشغال

کابین دوش یا وان با سر دوشی و پرده یا پوشش

وان با سردوشی به طول حداقل 1600 میلیمتر

وان با سردوشی به طول حداقل 1600 میلیمتر.کابین دوش جدا.

حداقل یک حوله دستی و یک حوله حمام به ازای هر مهمان

 

فرش جلوی وان
شامپو

 

 

شامپو و سایر لوازم حمام.
سشوار. تلفن.

 

کابینت برای گذاشتن وسایل شخصی

حمامهای مشترک
(حداقل)

یک حمام مشترک به ازای هر 5 اتاق، 2 تا در هر طبقه (مردانه، زنانه)، مجهز به دوش یا وان حمام، سینک دستشویی، آینه، توالت (مگر اینکه جدا باشد) و امکانات استاندارد.

 

سرویسهای بهداشتی مشترک (حداقل)

یک سرویس بهداشتی مشترک به ازای هر 5 اتاق، 2 تا در هر طبقه (مردانه، زنانه) با روشویی و امکانات استاندارد.

 




فضاهای عمومی

 

1 ستاره

2 ستاره

3 ستاره

4 ستاره

5 ستاره

سرویسهای بهداشتی عمومی

زنانه- مردانه جدا. هرکدام حداقل 2 توالت مجهز به کاغذ توالت، روشویی با آب گرم و سرد، آینه، صابون، حوله ها یا دست خشک کنها و سطل آشغال. کابین جدا برای معلولین با تجهیزات مناسب. به طور متناسب نزدیک فضاهای عمومی قرار گیردبا فضای داخلی محفوظ از دید. تهویه با حداقل 3 تعویض هوا در ساعت.

راهروها

روشنایی خوب در 24 ساعت شبانه روز به وسیله نور طبیعی یا مصنوعی. تهویه مناسب. بدون مانع یا خطر. نصب واضح علایم با مشخص کردن واضح خروجیهای اضطراری.

 

فرش، موکتهای سرتاسری یا کفپوشهای ویژه.

فضای پذیرش

نشیمن و مبلمان متناسب با ظرفیت هتل. روشنایی خوب.

 

میز جلوی مبل و/یا میز نوشتن. فرش، موکت سرتاسری و یا کفپوشهای خاص. گل و گیاه. سیستم پخش موسیقی/ فراخوانی

پارکینگ

دسترسی آزاد  به ماشینها. چند جای پارک اختصاصی.

فضای پارکینگ در نظر گرفته شده برای متوسط تعداد مهمانان که ماشین دارند.

پارکینگ خصوصی برای ماشین همه مهمانان و مراجعین موقت. حفاظت 24 ساعته.

مطابق هتل 4 ستاره. بعلاوه در دسترس بودن خدمات نگهداری و تعمیر اولیه.

فضای سبز

 

چند فضای سبز یا تراس با گلکاری.

فضای سبز برای استفاده مهمان مانند تراس سبز، بام سبز، باغهای مجاور بنا.



غذا و نوشیدنی، امکانات تفریحی و رفاهی

 

1 ستاره

2 ستاره

3 ستاره

4 ستاره

5 ستاره

نشیمن

فضایی برای نشستن، موسیقی و/ یا پخش تلویزیون. قابل استفاده برای صبحانه و فضای پذیرش

فضای نشیمن همراه با موزیک و خدمات پخش تلویزیون. روزنامه، مجلات.

فضای نشیمن مطابق قبل و در ترکیب با فضای نشیمن با گنجایش حداقل یک سوم تختهای هتل.

فضاهای نشیمن متنوع، مطابق قبل بعلاوه ارائه خدمات پذیرایی.

فضاهای نشیمن متنوع مطابق قبل بعلاوه ارائه خدمات و سرویس 24 ساعته.

رستوران

 

رستوران یا کافی شاپ. جایی که وعده های غذایی در زمان ناهار و عصر ارائه شود ، امکانات مستقل مناسب برای آن و نزدیک هتل وجود داشته باشد

رستوران یا کافی شاپ به منظور ارائه وعده های غذایی در زمان ناهار و عصر. ظرفیت کمتر از نصف تعداد تختهای هتل نباشد.

رستوران اصلی یا رستورانهای متنوع با خدمات غذایی متنوع.
غذاخوری خصوصی یا اتاقهای چند عملکردی در دسترس. مجموعه ظرفیتها از ظرفیت هتل کمتر نباشد.
ارائه غذا و نوشیدنی     غذاها و خدمات
با کیفیت بالا                با بالاترین کیفیت

صبحانه

مطابق بالا یا با ارایه در اتاق

تأمین شده در هتل یا امکانات بسیار نزدیک به هتل.

رستورانهایی در هتل با ظرفیت مناسب برای صبحانه و سایر وعده های غذایی.
سرویس صبحانه از 7 تا 10 صبح                             7 تا 11 صبح.

بار

 

بار جدا

بارهای جدا و فضای نشیمن با نوشیدنی‌ها

روم سرویس

موارد امکانات پذیرایی شخصی برای خود مهمان ممکن است برقرار باشد

صبحانه در اتاق برای جایی که فضایی برای صبحانه ندارد.

روم سرویس محدود .

سرویس صبحانه با روزنامه. 24 ساعت ارائه نوشیدنی و غذای سبک.

خدمات کامل غذا و نوشیدنی در 24 ساعت شبانه روز.

امکانات کنفرانس

 

اتاقهای جلسات و کنفرانس با امکانات مناسب کنفرانس

رختکن

 

رختکن و سرویسهای بهداشتی نزدیک فضاهای عمومی

سرگرمی

 

سیستم پخش موزیک و بلندگو،کلوپ شبانه، فضای رقص موجود در هتل یا بسیار نزدیک.

تفریح ورزشی

 

سونا، استخر شنا یا بدنسازی یا به صورت ترکیبی.

سونا، باشگاه ورزشی/ بدنسازی، استخر شنا/ استخر بازی

آرایشگاه

 

درست کردن مو/ سالن زیبایی



خدمات

 

1 ستاره

2 ستاره

3 ستاره

4 ستاره

5 ستاره

خدمات پذیرش

میز پذیرش در طول ساعات روز مسئول داشته باشد. زنگ شبانه.
حمل اسباب و چمدانهای مهمان در صورت درخواست.

خدمات دائمی پذیرش.  24 ساعت باز بودن پذیرش.
خدمات سیستم فراخوانی . بلندگو.

 

باربر، نگهداری چمدانها. نگهبان

خدمات پزشکی

خدمات پزشکی اضطراری/ کمکهای اولیه

 

اتاق کمکهای اولیه

خدمات صندوق

صندوق امانات

گاوصندوقهای انفرادی

 

امکان پرداخت از طریق کارت اعتباری

 

خدمات تبدیل ارز

خدمات تبدیل ارز در 24 ساعت .

خدمات رختشویخانه

فقط رختشویی

رختشویی و خشک شویی

رختشویی سریع شامل شستن، اتوکردن و خشکشویی

خدمات پستی

خدمات شامل رساندن نامه و ارسال و فروش تمبر پستی و لوازم تحریر

 

ارسال تلکس یا فکس

ارسال و دریافت تلکس یا فکس

خدمات توریستی  و مسافرتی

نقشه منطقه در صورت تقاضا.

اطلاعات توریستی در پذیرش.

خدمات اطلاع رسانی توریستی در پذیرش.

آژانس مسافرتی / توریستی (اطلاعات گردشگری، گشتها، راهنما، بیمه و ...)

رزرو بلیطها برای سرگرمیهای موجود در منطقه و رویدادهای فرهنگی

ارائه بلیط یا رزرو جا برای جابجایی، هتل، سرگرمی ها و رویدادهای فرهنگی

تاکسی آماده (در صورت درخواست)

خدمات تاکسی
مینی بوسهای هتل در صورت قرارگرفتن در مکان دور از شهر

خدمات تاکسی و اجاره ماشین، حمل و نقل مجانی هتل در صورت قرارگرفتن در مکان دور از شهر

خرده فروشی

 

فروش روزنامه، کتاب، کارت پستال، سیگار و خدمات عکاسی

 

فروش لوازم آرایشی و سوغاتی

فروش گل و لوازم آرایشی و سوغاتی

خدمات زبانی

آگاهی نسبی (در حد لازم) مسئولین پذیرش از زبانهای اصلی بین المللی

آگاهی کاری از 2 زبان اصلی بین المللی توسط کارمندانی که با مراجعین در ارتباطند.

آگاهی خوب از 2 زبان اصلی بین المللی توسط کارمندانی که با مراجعین در ارتباطند.

تسلط مدیریت بر 2 زبان اصلی بین المللی و تسلط بر 3 زبان اصلی‌بین‌المللی توسط کارمندانی که با مراجعین در ارتباطند.

شرایط

ساختمانها، زمینها، تجهیزات، منصوبات و مبلمان در شرایط تمیز، امن و سالمی نگهداری شوند. در شرایط کاری مناسب و بدون عیب و نقصی که مانع از استفاده گردد.

فضاهای عمومی و مهمان حداقل روزی یکبار تمیز شوند با حفظ نظم چیدمانی خوب و استفاده از تجهیزات تمیز در شرایط سالم. توجه به کاستی ها در اسرع وقت.

بسیار تمیز و در شرایط چیدمانی عالی. رسیدگی سریع به هر گونه مشکل.

همخوانی کامل با استانداردها و مجوزها در شرایط بروز آتش، وسایل و راههای فرار و سایر خدمات ایمنی و پیشگیری، بهداشت، شرایط محیط کار و اقامت، بیمه هتل و سایر ملزومات تصریح شده.


یادداشتها:ضوابط هر ستون مربوط به هتلهای آن درجه بندی و درجات بالاتر می‌باشد.


سایر ملاحظات :

 

زیرساختهای محلی- نیازهای بنیادی مانند منبع آب تصفیه شده، امکانات بهداشتی که معمولاً اجباریند، در کشورهای در حال توسعه ممکن است نیاز به مشخص کردن آنها باشد.

کیفیت کلی- برخی املاک با وجود نداشتن برخی از تسهیلات، ممکن است ویژگیهای قابل توجهی داشته باشند (از لحاظ تاریخی، مکان، کاراکتر). برخی جدولهای ارزیابی بر مبنای امتیاز شکل می‌گیرند.

مبنای اصلی- همه جدولها شامل موارد قابل لمس می‌باشند (فضاها، امکانات، مطابقتها، خدمات تأمین شده). جنبه‌های کیفی (نحوه عملکرد، خدمات شخصی) که شامل قضاوتهای شخصی می‌شوند می‌توانند متنوعتر باشند. بعضی جدولها به گونه‌ای هستند که دو نوع امتیاز دارند (کُره)، سایرین یک سیستم مرکب از امتیازات دارند (چین).

نیازهای بازار و مکان- خواسته‌های مراجعین از هتل‌های تفریحی با هتل‌های درون شهری متفاوت است. ممکن است استانداردهای متفاوتی ارائه شود. (اتریش)

نگهداری- کیفیت هتل بستگی به استانداردهای نظافت، حفاظت و نگهداری آن دارد که می‌تواند به آسایش و امنیت موجود لطمه بزند، ولی ممکن است کنترل آن مشکل باشد.


دسته بندی خصوصیات کلی:

  1. ستاره - هتل با امکانات پایه ای خوب و مبلمان برای حفظ آسایش و راحتی. خدمات غذایی ممکن است محدود باشد. هتل‌های خصوصی کوچک را شامل می شود.

  2. ستاره – هتل‌ها دارای استانداردهای بالاتر برای اقامت و امکانات بیشتر برای بر قراری سطح خوبی از آسایش و پذیرایی. هتل‌های خصوصی و سازماندهیهای اقامتی ارزان قیمت را شامل می شود.

  3. ستاره – هتل‌های خوب سازماندهی شده با فضاهای اقامتی جادار و بسیار راحت، اکثراً با اتاق‌های دارای حمام. امکانات کامل غذایی همچنین برخی امکانات فراهم می‌شود.

  4. ستاره – هتل‌ها با کیفیت بالا، خوب تجهیز و مبلمان شده در حد استانداردهای بالای آسایشی، ارائه کننده طیف وسیعی از خدمات و امکانات برای مهمانان و مراجعین.

  5. ستاره – هتل‌های برجسته با کیفیتهای خاص اقامتی و مبلمانی در بالاترین حد استانداردهای تجمل بین المللی، تأمین کننده خدمات بی‌نقص و سازگاریهای گسترده.

 





http://www.sathosanat.com/fa/articles/درجه-بندی-هتل-جدول-های-الگو




معیار طبقه‌بندی هتل‌ها در اروپا

فرستادن به ایمیلچاپمشاهده در قالب پی دی اف

 

ستاره‌ها چه می‌گویند

معیار طبقه‌بندی هتل‌ها در اروپا

با تشکر از آقای محمد حسینی

نخستین پرسشی که در مورد یک هتل به ذهن می‌رسد و با دانستن آن کامل‌ترین و کوتاه‌ترین

پاسخ را در مورد امکانات و شرایط هتل دریافت می‌کنیم، پرسش در مورد تعداد ستاره‌های هتل

یا به اصطلاح چند ستاره بودن آن است.

در واقع همه ما می‌دانیم که هر چه یک هتل ستاره‌های بیش‌تری داشته باشد، شرایط رفاهی مطلوب‌تر و همچنین قیمت گران‌تری دارد. اگرچه این سیستم تقسیم‌بندی و ستاره‌دهی به هتل‌ها همواره مورد اعتراض برخی از منتقدین بوده است اما هنوز هم به عنوان پذیرفته‌ترین طبقه‌بندی مراکز اقامتی در سراسر جهان کاربرد دارد. 
البته این نوع تقسیم‌بندی بر اساس تعداد ستاره‌ها را در بسیاری از مراکز تفریحی خدماتی و حتی رستوران‌ها شاهد هستیم.

برای نمونه یکی از بالاترین درجات رستوران‌ها در اروپا دریافت عنوان سه ستاره میشلین است، ولی در مجموع  در سراسر دنیا وقتی صحبت از ستاره‌ها می‌شود تمام توجه‌ها به هتل‌ها و مراکز اقامتی معطوف می‌شود.

 نمونه ظرف غذا در یک رستوران دارای رتبه میشلین

بدیهی‌ترین نکته در مورد کسب هر ستاره برای هتل‌ها، داشتن امتیازات و امکانات مناسب و کافی است. در این میان حتی در شرایط برابر نوع امکانات ارایه‌شده و میزان نوآوری و تکنولوژی به کار رفته در آن نیز می‌تواند در رتبه‌بندی هتل‌ها نقشی به سزا داشته باشد و این موضوع بسیار مهم است که نوع هتل خود را بر اساس نیاز و نوع سفر خود انتخاب کنید.
قطعا انگیزه، هزینه و هدفی که از سفر به منظور استراحت و تمدد اعصاب صورت می‌گیرد با سفرهای تجاری و کاری متفاوت بوده و امکاناتی که مورد نیاز هر گروه از مسافران نیز قرار دارد، یکسان نیست. 
نوع سرویس‌دهی به میهمانان، میزان حرفه‌ای بودن کارکنان هتل، محل قرارگیری هتل در شهر، امکانات ورزشی– تفریحی جانبی، نوع و تعداد رستوران و کافی‌شاپ‌های موجود، وسایل به کار رفته در اتاق‌ها و لابی هتل، امکانات ارتباطی و خدمات جانبی هر یک در کسب تعداد بیش‌تر ستاره‌های هتل تاثیرگذار هستند. 
گفتنی است که اگرچه رایج‌ترین نوع تقسیم‌بندی هتل‌ها در دنیا بر اساس تعداد ستاره‌ها است ولی انواع دیگری از تقسیم‌بندی نیز در سطح جهان برای طبقه‌بندی هتل‌ها به کار می‌رود که برخی از آن‌ها به این شرح هستند:
تقسیم‌بندی از A تا F یا استفاده از واژه‌های

دولوکس‌‌(Deluxe)– مجلل‌( Luxury)‌– درجه یک‌(First Class)‌- ممتاز‌(Superior)‌- ویژه گردشگری‌(Tourist Class)‌– استاندارد‌(Standard) و اقتصادی .(Budget Class/ Economy)‌


این تنوع در روش‌های تقسیم‌بندی گاه می‌تواند موجب سردرگمی گردشگران و مسافران گردد به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا مانند بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، مالت، هلند، پرتغال، اسپانیا، مجارستان و آلمان تنها از یک روش استاندارد مبتنی بر تعداد ستاره استفاده می‌گردد. این نوع تقسیم‌بندی برای اولین بار در سال 1979 در کشور سوییس ابداع گردید و پس از آن کشورهای آلمان و اتریش از آن استفاده نمودند. 
بر اساس این استاندارد که به استاندارد آلمانی معروف است، هتل گردشگری،  یک ستاره-  هتل استاندارد، دو ستاره– مجموعه هتل‌های اقامتی رفاهی، سه‌ستاره – هتل‌های درجه یک، چهار ستاره و هتل‌های لوکس پنج ستاره دارند. این روش یکسان استانداردسازی هتل‌ها به صورت قانون متمرکز و یکپارچه برای اولین بار در سال 1996 در کشور آلمان به اجرا در آمد و نتایج حاصل شده نشان از موفقیت بسیار زیاد این سیستم دارد و آمارهای اخذشده نشان از رضایت بیش از80 درصدی مسافران و میهمانان هتل‌ها داشت که این موضوع سبب شد در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی این قانون به کار گرفته شود. در حال حاضر در اروپا اتحادیه هتل‌های اروپایی یاHOTREC  مسئول نظارت بر این استانداردهای وضع شده در بیش از 24 کشور اروپایی است. 
بر اساس استاندارد رایج در اروپا و سیستم استاندارد آلمانی هر هتل با داشتن امکاناتی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد و پس از گرفتن تاییدیه از اتحادیه HOTREC می‌تواند تعداد ستاره‌های دریافت شده را به عنوان درجه‌بندی هتل خود اعلام کند.



هتل‌های یک ستاره: 
• این هتل‌ها با نام هتل‌های گردشگری یا Tourist Hotel شناخته می‌شوند. 
• تمامی اتاق‌ها باید مجهز به سرویس بهداشتی و حمام باشند. 
• کلیه اتاق‌ها می‌بایست به صورت روزانه نظافت شوند.
• کلیه اتاق‌ها باید مجهز به تلویزیون رنگی و کنترل از راه دور باشند.
• در همه اتاق‌ها باید میز و صندلی وجود داشته باشد.
• در حمام‌های هر اتاق باید به صورت روزانه صابون و شامپو قرار داده شود.
• هتل باید مجهز به بخش پذیرش باشد. 
• هتل می‌باید مجهز به دستگاه دورنگار بوده و امکان استفاده از آن در پذیرش وجود داشته باشد.
• امکان استفاده از تلفن عمومی در هتل برای مسافران مهیا باشد.
• هتل موظف به ارایه صبحانه به مسافران از ساعات اولیه صبح تا ساعاتی پیش ظهر است.
• هتل می‌بایست مجهز به پایانه‌های خدمات بانکی برای پرداخت الکترونیک باشد.

هتل‌های یک ستاره ممتاز Superior Tourist:«
هتل‌های یک ستاره ممتاز معمولا دارای امکاناتی بیش‌تر از هتل‌های یک ستاره هستند ولی این امکانات به اندازه‌ای نیست که بتواند برای آن‌ها ستاره‌ای دیگر به ارمغان بیاورد. برای نمونه در هتل‌های یک ستاره ممتاز ممکن است، سرویس حمام و دستشویی مشابه هتل‌های یک ستاره باشد ولی در ساخت آن‌ها از مصالح و مواد مرغوب‌تری استفاده شود.

هتل‌های دو ستاره یا Standard: 
زمانی یک هتل می‌تواند دو ستاره محسوب شود که دارای این امکانات باشد:
• کلیه امکانات ذکر شده در هتل‌های یک ستاره. 
• ارایه صبحانه در رستوران هتل با تنوع غذایی. 
• نصب چراغ مطالعه در کنار تخت‌خواب‌ها. 
• ارایه صابون، ژل شست‌وشوی بدن و شامپو. 
• ارایه سه عدد حوله برای هر مسافر. 
• تعبیه کمد و قفسه لباس در اتاق‌ها. 
• ارایه سایر وسایل بهداشتی مانند مسواک، خمیردندان و وسایل اصلاح. 
• پذیرش کارت‌های اعتباری.



هتل‌های دوستاره ممتاز یا Superior Standard :
این هتل‌ها حد فاصل میان هتل‌های دو و سه ستاره هستند و عموما از نظر وسعت و تعداد اتاق از هتل‌های سه ستاره کوچک‌تر هستند. در این هتل‌ها امکاناتی بیش‌تر از هتل‌های دو ستاره معمولی به مسافران ارایه می‌شود. 

هتل‌های سه ستاره یا Comfort :
• دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های دو ستاره. 
• پذیرش هتل‌های سه ستاره باید حداقل چهارده ساعت در طول روز فعالیت کرده و به صورت بیست و چهار ساعته نیز پاسخگوی تلفنی مسافران باشد. 
• پذیرش این هتل‌ها باید مجهز به مبلمان مناسب باشد و علاوه بر آن خدمات حمل بار و سرویس جامه‌دان نیز به مسافران ارایه شود. 
• در کلیه اتاق‌ها برای مسافران نوشیدنی و تنقلات فراهم باشد.
• کلیه اتاق‌ها باید مجهز به تلفن باشند.
• امکان دسترسی به اینترنت باید در اتاق‌ها یا سالن هتل برای مسافران مهیا باشد.
• حمام اتاق‌ها باید مجهز به وسیله گرمایش مناسب، سشوار و دستمال توالت باشد.
• اتاق‌ها باید دارای یک آیینه تمام قد و همچنین محل مخصوص قرار دادن چمدان باشد.
• در اتاق‌ها باید بسته لوازم خیاطی و واکس کفش قرار گرفته و هتل می‌باید سرویس‌های خشکشویی و آشپزخانه داشته باشد.
• هتل موظف است در صورت درخواست مسافران، پتو و بالش اضافه به صورت رایگان به هر نفر ارایه دهد. 
• هتل می‌بایست بخشی سیستماتیک مربوط به رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مسافران داشته باشد. 
هتل‌های سه ستاره ممتاز یا Superior Comfort:
این هتل‌ها حد فاصل هتل‌های سه و چهار ستاره هستند.


هتل‌های چهار ستاره یا First Class:
• دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های سه ستاره. 
• پذیرش هتل‌های چهار ستاره باید حداقل هجده ساعت در طول روز فعالیت کرده و به صورت بیست و چهار ساعته نیز پاسخگوی تلفنی مسافران باشد. 
• دارا بودن لابی به همراه سرویس کافی‌شاپ.
• ارایه صبحانه در رستوران هتل و یا اتاق مسافران به درخواست آن‌ها. 
• ارایه روم‌سرویس بیست و چهار ساعته.
• اتاق‌ها باید دارای مبل و میز مخصوص آن باشند.
• ارایه وسایل نظافتی آرایشی مانند کلاه حمام، سوهان ناخن، زیرانداز حوله برای دم در حمام و وجود آیینه بزرگ در داخل حمام  در کلیه اتاق‌ها.
• ارایه امکانات دسترسی به اینترنت در داخل اتاق‌ها.
• دارا بودن رستوران مجهز و کامل.

هتل‌های چهار ستاره ممتاز یا First Class Superior: 
این هتل‌ها درجه لوکس بودن بیش‌تری نسبت به هتل‌های چهار ستاره داشته و امکانات و خدمات ارایه شده در آن‌ها از سطح بالاتری برخوردار است.


هتل‌های پنج ستاره یا Luxury:
• دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های چهار ستاره. 
• دارا بودن پذیرش بیست و چهار ساعته با حداقل دو شیفت کارمند.
• دارا بودن دربان و مامور پارکینگ.
• دارا بودن پادو و آسانسورچی. 
• داشتن لابی مجلل با تعداد زیادی مبل و ارایه خدمات کافی‌شاپ در آن. 
• خوش آمدگویی به هر یک از میهمانان با اهدای گل. 
• ارایه خدمات روم‌سرویس و رستوران بیست و چهار ساعته. 
• ارایه سرویس اینترنت و کامپیوتر در داخل اتاق‌ها.
• ارایه گاو صندوق و جعبه‌های امنیتی داخل اتاق‌ها. 
• ارایه خدمات حرفه‌ای میهمانداری. 

هتل‌های پنج ستاره ممتاز یا Superior Luxury :
تفاوت این هتل‌ها با هتل‌های پنج ستاره معمولی عموما شامل خدمات خاص به میهمانان بین‌المللی و لوکس‌تر بودن سرویس‌های ارایه شده است.


هتل‌های شش و هفت‌ستاره
استاندارد امتیازدهی به هتل‌ها حداکثر دارای پنج ستاره است ولی در دهه‌های اخیر و با تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت درآمدزای بین‌المللی، در بسیاری از مناطق جهان هتل‌هایی ساخته شد که سطح استاندارد آن‌ها بسیار بالاتر از هتل‌های پنج ستاره و پنج ستاره ممتاز است. رویکرد سنتی تقسیم‌بندی با پنج ستاره نیازمند یک بازنگری کلی و انعطاف‌پذیری بیش‌تر است. امروزه سطح امکانات برخی از هتل‌ها به اندازه‌ای بالاست که به هتل‌های شش ستاره یا هفت ستاره مشهور شده‌اند که البته تنها هتلی که در سراسر دنیا به عنوان هتل هفت ستاره شناخته شده، هتل برج‌العربی دبی در کشور امارات است که سطح جدید از خدمات‌دهی و امکانات رفاهی موجود در یک مرکز اقامتی را ارایه کرده  است.

https://www.irangazette.com/اخبار/9-اخبار/401-معیار-طبقه‌بندی-هتل‌ها-در-اروپا.html


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۵