***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب








بخش زیرساخت های بهداشتی ( بیمارستان و خانه بهداشت )

بخش زیرساخت های فرهنگ ( مسجد و مراکز مذهبی – کتابخانه- دانشگاه – مدرسه – فرهنگسرا - سینما و فراغت)

بخش زیرساهتهای ورزشی ( ورزشگاه ها)

بخش زیر ساختهای قضایی ( قضایی )

بخش زیرساخت های شهر ( مدیریت شهری و روستایی - پارک و بوستان - شهرهای جدید - طرح های جامع شهری -فناوریهای نوین ساختمانی - لوازم و مصالح ساختمانی – مسکن )

بخش زیرساختهای نظامی انتظامی ( کلی - برنامه ریزی -پاسگاه و کلانتری - هوا-فضا )

حوزه دفاع مقدس

منابع انسانی (سازماندهی و آموزش و ...)

زیرساختهای انسانی و نهادی ( تعداد نشریات مهندسی - آئین نامه ها و ضوابط فنی مهندسی - تربیت مهندس -ایجاد سازمان های تخصصی )

منابع و مآخذ

 



 

بخش زیرساخت های بهداشت

بیمارستان و خانه بهداشت

 

v    دسترسی 100 درصدی جمعیت شهری و روستایی کشور به مراقبت های اولیه بهداشتی در نتیجه افزایش امید به زندگی به میزان 22 سال در کشور.

v    رساندن خدمات بهداشتی در قالب خانه های بهداشت و مراکز خدمات بهداشتی تا دل روستاهای کشور (حدود 18000 خانه بهداشت).

v    ساخت و توسعه پلی کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی در کشور و بی نیازی کامل از اعزام بیمار به خارج از کشور و در مقابل تبدیل شدن کشور به مقصد گردشگری درمانی.

v    ایجاد زیرساخت های پوشش 100 درصدی واکسیناسیون در کشور و ریشه کنی بیماری های همه گیر در کشور.

v    تأسیس بیش از 50 دانشگاه علوم پزشکی، 350 مرکز بهداشت شهرستان و 170 دانشکده در رشته های مختلف علوم پزشکی در کشور.

v    پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه های خدمات بهداشتی اولیه و برنامه های بهداشت روان و فراهم کردن خدمات اساسی بهداشت روان و قابل دسترس برای همه.

v    توسعه روزافزون بیمارستانها در کشور به طوری که تعداد شهرهای دارای بیمارستان از 37 % در سال 57 هم اکنون به بیش از 97 % رسیده است (احداث سالیانه 14 بیمارستان در کشور).

v    توسعه زیرساخت های صنعت داروسازی در کشور و در نتیجه تولید 95 % داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور.

v    افزایش 7 برابری تعداد داروخانه های کشور نسبت به قبل از انقلاب.

v    ایجاد حدود 500 مرکز تحقیقات پزشکی و 20 شبکه تحقیقاتی در کشور و گسترش تحقیقات پزشکی و رشد چشمگیر در تولید علوم پزشکی.

v    وجود بیش از 1000 شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور و تولید بسیاری از ملزومات و تجهیزات پزشکی در داخل.

v    ایجاد بیمارستان ها و مراکز درمانی صحرایی در مناطق جنگی و مناطق محروم.

v    راه اندازی بیمارستان های هسته ای در کشور.

v    دستیابی به پزشکی هسته ای و تولید و صادرات رادیوداروها در کشور.

 

 

 

بخش زیرساخت های فرهنگ

مسجد و مراکز مذهبی

 

v    افزایش حدود 3 برابری مساجد کشور از 25 هزار در قبل از انقلاب به 72 هزار در سال 1393 و در نتیجه افزایش دسترسی به مساجد توسط مردم.

v    ایجاد 13 یادمان اصلی دفاع مقدس در مناطق جنگی کشور.

v    گسترش بی سابقه حسینیه ها و هیات مذهبی در کشور بعد از انقلاب با حمایت های عمومی مختلف.

v    ساخت و تجهیز بسیاری از مشاهد شریفه امامزادگان در سراسر کشور.

v    ایجاد نمازخانه در تمامی مراکز و محیط های عمومی و خدماتی بعد از انقلاب.

 

کتابخانه

 

v    8 برابر شدن تعداد کتابخانه های عمومی کشور نسبت به سال های قبل از انقلاب (افزایش از 400 کتابخانه به 3278 کتابخانه) بدون در نظر گرفتن تعداد بی شمار کتابخانه های غیررسمی موجود در مساجد و مدارس کشور.

v      گسترش زیرساخت های چاپ و نشر کتاب و انتشار سالانه  80 هزار عنوان کتاب در کشور.

v     ساخت و تجهیز تمامی مراکز دانشگاهی و علمی و تحقیقاتی کشور به کتابخانه های تخصصی.

v     قرارگیری ایران جزو 10 کشور اول دنیا در انتشار کتاب در سایه توسعه زیرساخت های قانونی و نهادی موجود.

 

دانشگاه

 

v    افزایش بی سابقه تعداد دانشگاه های کشور از 223 دانشگاه در سال 1355 به 2640 دانشگاه در سال 1395 (بیش از یازده برابر) و در نتیجه  24 برابر شدن تعداد دانشجویان کشور؛ به طوری که هر کسی که در ایران تمایل داشته باشد می تواند به مدارج آموزش عالی دست پیدا کند.

v    ایجاد شعب دانشگاه های توانمند داخلی در خارج از کشور بویژه کشورهای همسایه و اسلامی.

v    ایجاد دانشگاه های مجازی (دوره مجازی) در رشته هایی که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی ندارند جهت گسترش حوزه آموزش عالی.

 

مدرسه

 

v    اهتمام ویژه­ی جمهوری اسلامی ایران در جهت فراهم کردن امکان تحصیل در استان­های محروم؛ بهطوری که تعداد مدارس استان­های محروم بعد از انقلاب اسلامی 5 برابر شده است.

v    افزایش تعداد مدارس کشور از 48 هزار مدرسه به 108 هزار مدرسه (به طور میانگین 4 مدرسه در روز و 3 هنرستان هر هفته)

v    افزایش بی سابقه مدرسه و  امکانات آموزشی در سطح کشور بهگونه ای که طی آن درصد باسوادی در کشور نزدیک به 100 درصد شده است.

v    جذب و بکارگیری بیش از یک میلیون معلم در کشور.

v    افزایش تعداد کلاسهای درس از 185 هزار کلاس در سال 1357 به 587 هزار در سال 1396 (به طور میانگین 28 کلاس در روز)

 

فرهنگسرا وسرای محلات

 

v    گسترش وسیع فرهنگسراها و مراکز فرهنگی مختلف در سراسر کشور و افزایش دسترسی مردم به آن ها. به عنوان نمونه در تهران 35 فرهنگسرا و مشهد 16 فرهنگسرا دارد.

v    احداث صدها سرای محله در شهرهای مختلف

 

سینما و فراغت

 

v    ساخت و تجهیز شهرک های سینمایی مختلف به عنوان یک زیرساخت مهم و در نتیجه تولید فیلمهای فاخر و به یادماندنی ملی.

v    قرارگیری کشور جزو 25 کشور اول دنیا در تولید فیلم سینمایی به مدد زیرساختهای فراهمشده.

v    در حال حاضر حدود 1087 هتل با 108192 تخت و 44779 اتاق در کشور وجود دارد در صورتی که در دوران طاغوت؛ تعداد هتلها محدود بود.

 

ورزشگاه

 

v    افزایش سرانه اماکن ورزشی در کشور از 2 صدم مترمربع در قبل از انقلاب به حدود یک مترمربع طی سال های اخیر، با وجود دو برابر شدن جمعیت.

v    افزایش تعداد مکان های ورزشی در کشور از 1800 عدد به 22600 عدد طی سال های بعد از انقلاب (بیش از 12 برابر) .

v    رسیدن از یک استادیوم و یک سالن ده هزار نفره ورزشی در قبل انقلاب به  3 استادیوم بزرگ و 18 سالن 15 هزار نفره و 10 سالن 10 هزار نفره و 4 تا سالن 5 تا 6 هزار نفره تا سال 1395.

 

 

قضایی

 

v    توسعه زیرساختی مجتمع های قضایی و دادگاه ها در سراسر کشور، درنتیجه دسترسی تمامی مردم به محاکم دادرسی در راستای حفظ و ارتقای امنیت جامعه.

 

بخش زیرساخت های شهر

مدیریت شهری و روستایی

 

v    برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برای اولین بار در کشور و در نتیجه انتخاب شهردار و اداره شهر از طریق نمایندگان مردم به عنوان نماد مردم سالاری دینی.

 

بوستان ( پارک)

 

v    افزایش بی سابقه پارک ها و بوستان های شهری بعد از انقلاب. به عنوان نمون سرانه فضای سبز درون شهری در تهران از 1 مترمتربع در قبل از انقلاب به 16 متربع در سال 1395 رسیده است. (افزایش تعداد پارک ها از 75 پارک به 2135 پارک).

v    قبل از انقلاب اسلامی کشور تنها یک پارک جنگلی آماده (هراز) و یک پارک طبیعی در حال احداث (سی سنگان) داشت که این تعداد طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب مجموعاً به 270 پارک جنگلی در سطح کشور رسیده است.

 

شهرهای جدید

 

v    تصویب احداث 38 شهر جدید بعد از انقلاب و احداث 17 مورد از آنها در راستای تامین مسکن طبقات مختلف اجتماعی در اطراف شهرهای بزرگ و بازتوزیع جمعیتی در کشور.

 

طرح های جامع شهری

 

v    تهیه طرحهای توسعه شهری (طرح جامع، تفصیلی و هادی) برای تمامی شهرهای کشور (1148 شهر) توسط مهندسین و متخصصین معماری و شهرسازی داخلی؛ این در حالی است که معدود طرح های جامع شهری قبل از انقلاب توسط مهندسین مشاور فرانسوی، آلمانی و آمریکایی تهیه گردیده است.

v    افزایش عدالت فضایی در شهرها در دسترسی به انواع زیرساخت ها و تاسیسات شهری اعم از خدماتی، آموزشی، بهداشتی و سلامت، حمل و نقل و ...

 

فناوریهای نوین ساختمانی

 

v    تحول اساسی در صنعت تاسیسات ساختمانی با استفاده از فناوری های نوین ساخت و ساز وبرخی مواد ومصالح ساختمانی نوین

 

لوازم و مصالح ساختمانی

 

v    افزایش بی سابقه در تولید لوازم، تجهیزات و مصالح ساختمانی؛ به عنوان نمونه تولید سیمان از حدود 7 میلیون تن به 86 میلیون تن (12 برابر)، تولید آلومینیوم از 45 هزار تن به 457 هزار تن (10 برابر)، و کاشی زینتی از 12 میلیون متر مربع به 600 میلیون متر (50 برابر) رسیده است.

v    دستیابی به فناوری های هوشمندسازی ساختمان و بکارگیری و اجرای آن توسط متخصصین و شرکت های داخلی در کشور.

v    تاسیس شرکت های داخلی و تولید تجهیزات پیشساخته در کشور برای اولین بار بعد از انقلاب و جایگزینی آنها با شرکت های روسی.

 

 

مسکن

 

v    افزایش تعداد واحدهای مسکونی شهری با مصالح بادوام به 88 درصد کل واحدها. (1390)

v    کاهش قابل توجه شاخص تراکم نفر در واحد مسکونی شهری از 6.7 نفر در واحد در سال 1355 به 3.5 نفر در واحد تا سال 1395.

v    کاهش قابل توجه شاخص خانوار در واحد مسکونی از 1.27 خانوار در واحد در سال 1355 به 1.06 خانوار در واحد تا سال 1395 (با وجود 3 برابر شدن تعداد خانوارهای کشور) در نتیجه بالا بودن درصد رشد واحد مسکونی نسبت به درصد رشد خانوار.

v    افزایش سهم واحدهای مسکونی نوساز (0 تا 5 سال ساخت) تا 25 درصد کل واحدها تا سال 1390.

v    نوسازی 855166 واحددر محدوده بافتهای ناکارآمد شهری تا پایان سال 1394.

v    افزایش واحد های مسکونی برخوردار از برق از 48.3 درصد در سال 1355 به 96.5 درصد در سال 1390.

v    افزایش واحد های مسکونی برخوردار از آب لوله کشی از 40.9 درصد رد سال 1355 به 99.5 درصد در سال 1390.

v    شکل گیری برنامه های خانه سازی برای طبقات پایین و محرومان جامعه در قالب های مختلفی چون مسکن مهر از طریق بنیادها و تعاونی های مسکن.

v    نظاممند شدن فرایند صدور پروانه احداث و شکلگیری فرایند کنترل و نظارت دقیق بر عملیاتهای ساختمانی در کشور.

v    دستیابی به دانش و فناوریهای مورد نیاز صنعت برجسازی و ساخت برجها و سازههای عظیم در کشور.

 

زیرساختهای نظامی، دفاعی و امنیتی

 

کلی

 

v    ساخت انواع سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین مورد نیاز در نیروهای مسلح.

v    ساخت انواع خودروهای زرهی، نفربرها، تانک‌ها و انواع سلاح‌های ضد تانک.

v    ساخت کشتی‌های نظامی، ناوچه‌ها، قایق‌های تندرو پرنده.

v    ساخت انواع موشک‌ها و اژدرهای ساحل به دریا و دریا به دریا.

v    حجم و میزان بی نظیر اقدامات مهندسی رزمی در دفاع مقدس در حوزه های پل سازی، راه سازی و ... نسبت به سایر جنگهای دنیا.

 

بخش نخست درحوزه برنامه ریزی

 

v    خروج مستشاران نظامی آمریکایی و خارجی و اتکا بر نظام فکری نیروهای داخلی و ارسال مستشار به کشورهای خارجی.

v    طراحی و ساخت تماما داخلی در صنایع ساختمانی و دفاعی و تجهیزاتی.

v    طراحی جامع جهت استقرار مراکز براساس نیازهای دفاعی کشور در برابر تهدیدات دشمنان.

v    ساماندهی املاک تحت اختیار نیروهای نظامی (تملک یا واگذاری، سند دار شدن و ...)

v    دستیابی به امنیت و اقتدار بی نظیر در منطقه پرتنش خاورمیانه.

 

پاسگاه و کلانتری

 

v    تامین امنیت پایدار در کشور با ایجاد 3000 پاسگاه و کلانتری در کشور.

v    ایجاد نواحی، حوزه ها و پایگاه های مقاومت در سراسر کشور جهت تامین امنیت عمومی و حفاظت از انقلاب توسط مردم.

 

هوا-فضا

 

v    پرتاب ماهواره که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داده است.

v    ایران با اینکه فعالیت خود در این حوزه را بسیار دیر آغاز کرد اما، اکنون موفق شده است در میان 9 کشور صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره در دنیا قرار گیرد.

v    دستیابی به دانش و فن ساخت هواپیماهای نظامی از جمله آذرخش، صاعقه و قاهر 313.

v    پیشرفت شگفت انگیز ایران در ساخت و تولید انواع موشکهای بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشکهای دریایی (مانند: موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشک کروز).

v    ساخت انواع توپ‌های میان‌برد و بلندبرد زمین به زمین و زمین به هوا.

v    ساخت موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد و بالستیک در کلاس‌های مختلف.

v    ساخت انواع دوش پرتاب‌های ضدهوایی.

v    ساخت انواع هواپیماهای نظامی با سرنشین و بدون سرنشین و انواع بالگردها.

v    پیش‌رفت‌های چشمگیر در جنگ‌های الکترونیک و نبردهای سایبری.

v    ساخت انواع سامانه‌های ثابت، متحرک و زیرزمینی برای پرتاب موشک‌ها و به‌ویژه موشک‌های بالستیک.

v    ساخت سامانه‌های بسیار فوق مدرن ضدهوایی مانند S200.

v    ساخت انواع رادارهای پیشرفته.

 

حوزه دفاع مقدس

 

v    فرماندهی سطوح مختلف جنگ بدون اتکا به بیگانگان

v    انجام عملیاتهای موفق منجر به بازپس گیری مناطق اشغالی

v    ایثار و فداکاری گسترده در بدنه نیروهای مسلح

v    حفظ و نشر آثار دفاع مقدس ( باغ موزه ها، یادمانها، کتب و ...)

v    پاکسازی میادین مین شامل ملیونها مین در صدها هزار هکتار زمین.

 

منابع انسانی (سازماندهی و آموزش و ...)

 

v    تدارک خدمات رفاهی، منازل سازمانی و ایجاد تعاونی های مسکن برای کارکنان نیروهای مسلح.

v    دستیابی به تولید دانش نظامی بومی توسط اساتید خبره و صدور آن ها.

v    تامین امنیت کشور در مرزها و پروازها و دارا بودن از آمادگی دفاعی بالا در زمینه های پدافند هوایی، پدافند موشکی، توان دریایی و زمینی و بسیج.

v    دستیابی به تدابیر دفاع غیرعامل (نظامی و غیر نظامی) در کاهش آسیب پذیری های زیرساختهای کشور و افزایش پایداری در برابر تهدیدات درحوزه های کالبدی و سایبری و زیستی و ...

v    دستیابی به دانش و فن رصد تحرکات دشمنان در اقصی نقاط دنیا (سامانه های شناسایی و اطلاعاتی و ...)

v    کمک به بازسازی کشور (پس از جنگ تاکنون در طراحی و ساخت نیروگاه وپالایشگاه ، پل ، تونل ومترو و تاسیسات ساحلی و  نفت وگاز  و......)

v    مشارکت گسترده در مدیریت بحران و بازسازی مناطق جنگ زده و آسیب دیده کشور

v    ایجاد سازوکارهای کمک به محرومین از قبیل بسیج  سازندگی و قرارگاه بسیج محرومین و بسیج محلات و ..

 

 

زیرساختهای انسانی و نهادی

 

تعداد نشریات مهندسی

 

v    افزایش چاپ و انتشار نشریات فنی و مهندسی در کشور به میزان بیش از یک دهم کل نشریات (12 درصد).

 

آئین نامه ها و ضوابط فنی مهندسی

 

v    تهیه مجلدات مقررات ملی ساختمان و الزام مهندسین کشور به رعایت آن در ساخت، کنترل و نظارت بر فعالیت های ساختمانی.

v    نظاممند و استاندارد شدن عرصه های فنی و مهندسی کشور با 22 برابر شدن ضوابط و آئین نامه های فنی در کشور طی سالهای بعد از انقلاب  (رسیدن از 87 ضابطه و آئین نامه فنی در قبل از انقلاب به 1928 ضابطه و آئین نامه فنی در سال 1397).

 

تربیت مهندس

 

v     تربیت 400 هزار نفر مهندس ساختمان در کشور و بی نیازی از خدمات مهندسان خارجی.  ( در رشته های عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی و معماری ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک  و ...)

v    رتبۀ سوم ایران در تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در جهان بنا بر اعلان مجمع جهانی اقتصاد.

v    افزایش چشمگیر انواع دانشکده ها و رشته های فنی_مهندسی در دانشگاه های سراسر کشور.

v    تقدیم تعداد زیادی شهید از رشتههای مختلف فنی و مهندسی در دوران دفاع مقدس در حین انجام ماموریت های تخصصی و عمومی در جنگ.

v    کسب رتبه های برتر متعدد در جشنوارهها و مسابقات برتر بینالمللی در حوزه فنی و مهندسی و معماری و شهرسازی و برگزاری جشنواره ها و مسابقات متعدد در سراسر کشور.

 

ایجاد سازمان های تخصصی

 

v    ایجاد سازمان ها و نهادهای تخصصی در حوزه مهندسی جهت کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت های مهندسی از قبیل سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی.

v    تشکیل تعداد زیادی انجمنهای علمی، اتحادیههای صنفی، سمنهای مردم نهاد و کانونهای فنی_مهندسی ، کانونهای فارغ التحصیلان ، بسیج مهندسی و غیره در سراسر کشور

v    شکل گیری نهادهای سیاستگذار عرصه معماری و شهرسازی از عالی ترین سطح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و در سطح تخصصی در قالب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و تولید اسناد سیاستی کلان از قبیل سند ملی آمایش سرزمین و سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی و......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ

 

1-    گزارش سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، 1394.

2-    بخش آمار پایگاه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، 1397.

3-    گزارش سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، 1395.

4-    سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، 1394.

5-    کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. دفتر برنامه‌ریزی، راهبردی و امور بین‌الملل، 1394.

6-    گزارش عملکرد شرکت مدیریت منابع آب ایران 1383-1396.

7-    گزارش ترازنامه های انرژی سال های 1366-1392.

8-    گزارش 50 سال صنعت برق ایران در آیینه آمار، وزارت نیرو، 1395.

9-    گزارش 50 سال صنعت آب ایران در آیینه آمار، وزارت نیرو، 1395.

10-                    گزارش آمار برق روستایی، وزارت نیرو (1395).

11-                     گزارش ماهانه آمار صنعت آب و برق (ماه بهمن)، وزارت نیرو، 1396.

12-                     گزارش آمار و نمودارهای انرژی ایران و جهان، وزارت نیرو، 1392.

13-                    بخش آمار پایگاه اطلاع رسانی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، 1397.

14-                    گزارش عملکرد بخش حمل و نقل، وزارت راه و شهرسازی، 1394.

15-                    گزارش عملکرد بخش مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی، 1394.

16-                    گزارش وضعیت شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران، وزارت ارتباطات، 1395.

17-                    سخنان رئیس صدا و سیما در مجلس از آمار شبکه های تلویزیونی و فعالیت های زیرساختی، اسفند 1395.

18-                    گزارش اینترنت در ایران، سایت شورای انقلاب فرهنگی  ، 1396.

19-                    گزارش مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه نظام سلامت، پایگاه وزارت بهداشت، 1392.

20-                    گزارش 57 سال صنعت آب کشور در یک نگاه، شرکت مدیریت منابع اب ایران، 1383.

21-                    آمار حوزه بهداشت و سلامت، بخش آمار پایگاه وزارت بهداشت، 1397.

22-                    اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز/ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور/ اسفند 1395.

23-                    اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، 1396.

24-                    گزارش آمار تفکیکی مراکز آموزش عالی، دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1392.

25-                    گزارش آماری پایگاه وزارت آموزش و پرورش، 1396.

26-                    کتاب سند توسعه روستایی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، 1394.

27-                    آل هاشم و همکاران (1395)، زیرساخت شهری و لزوم تغییر نگاه در تعریف و برنامه ریزی آن، مجله منظر، شماره 43، ص: 5-16.

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۵