گردشگری روستایی بیدردسر: ثروت آفرینی از کود الاغ تا آب دوغ
روستای اهل بوانات استان فارس - شگفت انگیزترین تجربه گردشگری ایران
گردشگری روستایی بیدردسر: ثروت آفرینی از کود الاغ تا آب دوغ
داستان جالب زندگی "عباس برزگر"، میلیاردر روستایی اهل بوانات استان فارس که نام خود را در کتاب یونسکو به عنوان شگفت انگیزترین تجربه گردشگری ایران به ثبت رسانده، درسی زیبا از ظرفیت خودباوری است. عباس برزگر در دهکده روستایی خود در استان فارس، به یک برند بین المللی تبدیل شده است که امروزه در کتابها و نشریات و حتی جشنوارههای بین المللی از وی تقدیر میشود. او داستان جالبی دارد. وی قیمت هر وعده غذا برای مهمانان خارجی را در دهکده توریستی اش بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار که شامل غذای ارگانیک و آب دوغ خیار است اعلام میکند.
برزگر معتقد است که در عرصه گردشگری روستایی در کشوری پر توان و پر پتانسیلی چون ایران، از هر چیزی میتوان درآمد زایی کرد. وی قبلا به ایرنا گفته بود که از برگ درخت گردو، بیش تر از خود گردو درآمد زایی دارد. حتی از کود الاغ! بلکه کود الاغ هم میتواند ارزش افزوده ایجاد کند. وی معتقد است که کود الاغ را به قیمت ۱۰ دلار به خارجیها و گردشگران میفروشد، چرا که کود الاغ برای درمان آبریزش بینی و سرماخوردگی شدید بسیار مفید است و درمان بیمار را در کمتر از ۱۵دقیقه تضمین میکند. عنبر نسارا، همان کود الاغ ماده است که در قدیم در طب گیاهی هم مرسوم بود.
(گزارش ناطقان از خواص کود الاغ ماده)
برزگر که از گوسفندداری و عطاری کنار کلبه محقر و با همان حفظ اصالت روستایی در جشنوارههای ملی و بین المللی حضور مییابد اینک نیز دراندیشه ساخت بزرگترین تونل زیرزمینی در روستای خود است. این توریست موفق روستایی اکنون با توافقی که با برخی بزرگان طوایف قشقایی و بختیاری انجام داده قرار است حدود ۱۵ هزار سیاه چادرعشایری ایجاد کند و مهمانان جدیدش را در این سیاه چادرها با نحوه زندگی عشایر در مناطق سردسیری و گرمسیری و آداب و رسوم آنها آشنا کند. وی اکنون چند هکتار زمین دارد که برای توسعه دهکده گردشگری خود اختصاص داده است. دست فروش سالهای نه چندان دور، که نه تحصیلات آکادمیک دارد و نه ارث پدری و رانت دولتی و وامهای آن چنانی، امروزه به واسطه رونق دهکده گردشگری خود و سفر به کشورهای مختلف و شرکت در همایشها و تعامل با موسسات بزرگ رسانه ای و گردشگری، به عنوان کارآفرین نمونه گردشگری کشورمان مطرح شده است. دست فروشی که ماموران سبد معبر شهرداری، سبب خیر برای آینده اش شدند و اکنون، عباس را باید یک کارآفرین خودساخته و یکی از میلیونرهای روزگار معاصر در خطه جنوب کشور دانست. کارآفرینی که با برگزاری تورهای گردشگری روستایی، گردشگران را به دیدن رقصهای موزون محلی عشایر و تجربه زندگی با روستاییان خطه خون گرم و زیبای استان فارس میبرد. تجربه گردشگری روستایی در دنیا روز به روز مورد توجه قرار میگیرد. حتی در بریتانیا. حتی در مالزی و فیلیپین که خیل گردشگران را به مزارع آنها میکشاند تا سبک زندگی روستایی و غیر دیجیتالی شده شهری را در ورای فست فودها و مواد افزودنی در داخل سفرهها و زمینهای روستایی تجربه کنند. تجربه ای که برای گردشگرانی که از سیستمهای شهری هوشمند و غذاهای بسته بندی شده شیک و هورمونی و . . . . فرار کردهاند، لذتی دو چندان دارد.
(گزارش گیلان فردا از تجربههای موفق گردشگری روستایی)
خلاقیت این جوان شیرازی در عرصه گردشگری کشورمان با ساخت دهکده گردشگری کوچک و هم چنین، معرفی سبک زندگی شیرین و جذاب مردم خطه جنوب به گردشگران بین المللی، سبب معروفیت عباس آقا شده است. امیدواریم،ایدههای ساده و ذهنهای خلاق، بار دیگر فرصت آفرین شده و فضای گردشگری ایران را در دوران پسا تحریم اقتصاد مقاومتی، ثروت آفرین کنند.
صورت مساله ساده: فقط خلاق و با اراده باشید!
صورت مساله خیلی ساده است. خلاق بودن و با اراده بودن، نه تحصیلات آن چنانی نیاز دارد، نه میراث پدری و رانت و وامهای بانکی و دولتی. هیچ کدام از اینها را نیاز ندارد. کم تر کسب و کار بسیار موفقی در دنیا دیده شده است که صاحبان ان، بدون خلاقیت و پشتکار فراوان، توانسته باشند لیست فوربس و فورچون و TOP LISTهای آن چنانی سالانه را به خود اختصاص دهند. خلاقیت است که فرصت آفرینی میکند و ارزش افزوده به بار میآورد. خلاقیت و نوآوری در هر کسب و کاری از پزشکی تا نانو فناوری و گردشگری و فناوری اطلاعات، جواب میدهد. اگر این خلاقیت و خلق کردنایدهها را، با پشتکار و اعتماد به نفس همراه کنیم و چاشنی برنامه ریزی و انگیزه متعالی هم به آن افزوده شود، ماحصل کار، محصول و خدماتی میشود که غیر قابل تصور است. آقای دکتر وین دایر، از روان شناسان مشهور، معجزه اراده که در نهاد آدمیقرار گرفته است را یکی از بزرگ ترین فاکتورها برای رسیدن به کامیابی میداند. در کتاب ۷ عادت مردان موثر (The Seven Habits of Highly Effective People) نیز که توسط دکتر استفان آر کاوی نوشته شد، اراده و پشتکار، به عنوان یکی از برگها برنده موفقیت در کسب و کار و زندگی مطرح شد. هفت عادت مردمان موثر، برگرفته از کتاب استفان کاوی، به قرار زیرند: ۱. عامل بودن؛ ۲. شروع از پایان درذهن؛ ۳. نخست به اولینها پرداختن؛ ۴. برنده - برندهاندیشیدن؛ ۵. اول فهمیدن و سپس فهماندن؛ ۶. هم افزایی (سینرژی)؛ ۷. اره تیزکردن (پیشرفت مستمر و فرایندهای پیشرفت). به نظر شما کدام یک از ۷ عادت در روش کاری عباس برزگر مشاهده میشود؟ حتی در سیگنالهای کیهانی که در مستند و کتاب راز تحت عنوان قانون جذب (Law of attraction) به آن اشاراتی شد، اراده و تمرکز همه نیروها برای رسیدن به هدف، به عنوان کلید موفقیت و راز پیروزی افکار انسان برای نیل به آرمانها مد نظر قرار گرفت. این نشان میدهد که چهاندازه فکر و اراده پولادین و اعتقاد به پیروزی. میتواند همه کائنات را برای موفقیت ما بسیج و همراه کند. افراد خلاق، لزوما پدر و مادر خلاق ندارند و از استعداد شگرفی و IQ عجیبی به نسبت دیگران برخوردار نیستند. بعضی وقتها یک تلنگر کوچک کفایت میکند تا آتشی در نهاد افراد روشن شود و با پشتکار، خروجی عجیبی خلق شود. خروجی عجیبی که به قولی، میتواند آتش به خرمن سوختگان زند.
(گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامیدرباره کارآفرینی یک روستایی در عرصه گردشگری)
این کارآفرین برتر صنعت توریسم از گردشگران خارجی همانند اقوام و فامیل خود درخانه اش پذیرایی میکند. او درچند روز اقامت گردشگران خارجی آنها را به تماشای مناظر طبیعی و گردشگری منطقه فرا خواند با آیینها و آداب و رسوم عروسیها آشنا میکرد او حتی با مهمنانش شیر میدوشید و همگام با آنها با چوپانان گله در صحرا گوسفندان را میچراند. او با مهمانانش چای آتشی مینوشید،کشاورزی میکرد،روشهای سنتی تولید ماست و دوغ وکشک محلی را به آنها آموزش میداد آنها را به گپ و گفت با هم ولایتیها و پیرزنان و پیرمردان روستایی وامیداشت. عباس مهمانانش را درآیینهای عروسی و مراسمات سوگواری شرکت میداد، شب نشینی و بیان قصهها و داستانهای قدیمیرا همگام با آنها تجربه میکرد،همگام با مهمانان در کوه حاضر میشدند و از حکایتهای عمیق نوازندگان نی در دیارش گوش میدادند. او مهمانان را به نشستن در کنار دارهای زمینی گلیم بافی و جاجیم بافی همگام با زنان ودختران هنرمند روستا مینشاند، آنها را به دامنههای کوه میبرد تا با زندگی سخت اما لذت بخش عشایر آشنا یابند. به گفته این جوان خوشنام مهمانانش از اینکه برای نخستین بار تجربه شیرین زندگی در روستا و لمس کردن واقعی عشق و محبت یک روستایی را در این دنیای پرهیاهوی امروزی تجربه میکردند خوشحال و بسیار لذت میبردند. خلاقیت و پشتکار عباس برزگر که نه تحصیلات آکادمیک، نه سرمایه خاص، نه در شبکههای اجتماعی فعالیت دارد و ۲ کلمه انگلیسی و فرانسه هم نمیداند ان هم در حرفه گردشگری، موضوعی نیست که به راحتی از آن عبور کنیم. شاید در آینده ای نه چندان دور، فعالیت عباس برزگر در صنعت گردشگری کشور، به عنوان case study در کتابها و مقالات دانشجویان ارشد و دکترای مدیریت و کسب و کار و گردشگری منعکس شود. موضوعی که همین الان نیز در برخی از سایتها و مقالات و حتی کتابها، رد پایی از خلاقیت جالب عباس آقا مشاهده میشود.
داستان عباس و گردشگری روستایی
باز هم صحبت از گردشگری روستایی یا village tourism شد. گردشگری روستایی یعنی این که گردشگران را به جای اسکان دادن در هتلهای لوکس ۵ ستاره و مشغول کردن انها با کانالهای ماهواره و اینترنت پر سرعت هتل و گرداندن در موزههای پایتخت و مراکز خرید آن چنانی، به بطن روستاها برده تا زندگی اقوام ایرانی را از نزدیک مشاهده کنند. گردشگری روستایی یعنی این که ایران، تهران و چند کلان شهر و آثار باستانی و تاریخی چند هزار ساله نیست. گردشگری روستایی یعنی شناساندن اوج شعور و ذوق عشایر و روستاییهای خونگرام سراسر ایران به گردشگران خارجی تا سبک زندگی انها را تجربه کنند. تجربه ای که با رفتن به هتلهای لوکس و مراکز خرید چند طبقه و ابنیههای چند صد سال اخیر، قابل مقایسه نیست. عباس قصه ما، در واقع این توانمندی فرهنگ ایران را به خوبی درک کرده و تلاش کرد تا این ظرفیتها را در بستر ایجاد مکان و محفلی برای نمایش گوشههایی از زندگی روستانشینهای ایران، به تصویر بکشد و سیلی از گردشگران را به ایران بکشاند.
(عباس برزگر و خانواده اش روبروی درب ورودی دهکده گردشگری و خانوادگی برزگر)
عباس برزگر، دهکده توریستی کوچکی دارد که در آن، برای گردشگران خارجی، غذاهای محلی طبخ میشود. نوشیدنیهای سنتی سرو میشود و از همه مهم تر، گردشگران میتوانند تجربههای جالبی را احساس کنند. مانند دوشیدن شیر و امثالهم. کاری که امیدواریم در هتلهای کپری استان کرمان که بزودی راهاندازی میشود نیز در دستور کار قرار بگیرد و سبک فعالیت عباس آقا در آن مکانها نیز الگوبرداری گردد تا رونق گردشگری و درآمدهای متنوعی نصیب استان کرمان و سایر فعالیتهای گردشگری کشورمان در عرصه روستایی شود. عباس برزگر اهل بوانات است. منطقه ای که از طریق سایت bavanat.com میتوان آن را پیدا کرد. جایی در استان فارس. کارآفرین ۳۸ سالهی روستایی که خانهی خود را تبدیل به یکی از پردرآمدترین جاذبههای گردشگری ایران کردهاست. عباس برزگر و دهکدهی اقامتی-گردشگریاش در بوانات شاید حتی بیشتر از آنکه داخل ایران شناخته شده باشد، برای گردشگران خارجی که قصد سفر به ایران را دارند معروف باشد! در لابهلای صفحات اینترنتی، کاربرانی که پیش از این بهعنوان توریست به ایران سفرکردهاند بازدید از اقامتگاه عباس برزگر را در کنار پیشنهاد بازدید از اصفهان و شیراز قرار میدهند! دهکدهای که او در روستای بزم (در بوانات از توابع استان فارس) بنا کرده خاطرات به یادماندنی را برای بسیاری از گردشگران به یادگار میگذارد. عباس برزگر نمونهای از یک کارآفرین موفق است. کارآفرینی که علاوه بر توسعهی چشمگیر کسب و کارش، برای سایر همولایتیهای خود هم منبع درآمدی درست کردهاست. عباس برزگر دارای ۲ منطقه اقامتی برای گردشگرانی است که از داخل و خارج از کشور برای درک زندگی ساده و جذاب روستایی به سمت او میآیند. وی مزرعه ای دارد که در روستای بزم واقع شده و در ان جا فعالیتهای کشاورزی و هم چنین تولید محصولات ارگانیک انجام میگیرد. دهکده گردشگری عباس، در روستای بزم شهرستان بوانات از توابع استان فارس است؛ روستایی دور افتاده در ۱۹۰ کیلومتری شهر شیراز و ۱۷ کیلومتری شهر سوریان مرکز شهرستان بوانات که البته با تلاشهای او نام آن در کتاب راهنمای گردشگری که توسط یونسکو منتشر میشود تا جهانگردان از آن استفاده کنند، چاپ شده است.او و خانوادهاش یک گروه فعال در صنعت گردشگری کشور استند؛ خانوادهای پنج نفره که یک اتفاق ساده موجب شد تا آنها وارد این صنعت شوند. مجموعه گردشگری بوانات سه اتاق قدیمیدارد که هرکدام حدود ۷۰۰ سال قدمت دارند .سوئیتهای سنتی و ۶ اتاق عمومی، ویلاهای وسط باغ و گالری عکس و موزه مردم شناسی و کشاورزی گوشهی از امکانات این مجموعه است. این دو تصویر، گوشههایی از چیدمان دهکده گردشگری عباس برزگر را نشان میدهد. از کاشت و آبیاری گرفته تا دروی محصولات، همه این موارد در مزرعه وی قابل مشاهده است که لحظات جالبی برای گردشگران غربی به شمار میآید. عباس در این مزرعه، چند اتاق استراحت هم برای گردشگرات تعبیه کرده تا بتوانند در ان اقامت کنند. یکی از خلاقیتهای عباس، نصب تصاویر و عکسهایی از مردم و سبک زندگی روستاییان منطقه بر روی در و دیوار اتاقهاست تا گردشگران، این لحظات ناب را شکار کنند.
(تصویری از گالری عکس در اتاقهای دهکده گردشگری عباس برزگر)
اکنون ۳۲ اتاقی که عباس برای اقامت گردشگران فراهم کرده، آماده میزبانی از گردشگران روستایی ایران از مناطق بزم استان فارس است. در این اتاقها میدانید چه غذاهایی سرو میشود؟ تارت توت فرنگی با اسپرسو فرانسوی یا اسپاگتی ایتالیایی!!؟ خیر! آب دوغ خیار و ماست محلی و خیار ارگانیک و پنیر و کره محلی با لیموی تازه و چای هیزمی! آیا اینها برای یک فرانسوی و آلمانی و سنگاپوری غرق در مشروب الکی و غذاهای آماده و نوشیدنیهای آنچنانی جذاب تر نیست؟ خلاقیت یعنی همین. یعنی ساده بودن و استفاده درست از ابزاری که در کنارشماست. به همین سادگی!
(تصویر غذاهای ارگانیکی که عباس برزگر در اتاقهایش به مسافران بین المللی دهکده توریستی میدهد)
منطقهی دیگری که عباس برگز برای میزبانی مخاطبانش ایجاد کرده است، منطقه عشایری است. یعنی اوج فرصت آفرینی برای کسانی که عاشق عشایر ایران و رنگ و شور و ذوق این مردمان اصیل و پاک سرشت و دلیر استند. عباس، گردشگران را به مناطق عشایری میبرد تا سبک زندگی واقعی نیاکانش را درک کنند. با هماهنگیهایی که انجام شده گردشگران برای بازدید از زندگی عشایر به اقامتگاهی که ساخته است اعزام میشوند. در آنجا با زندگی روزمره عشایر، لباسهای محلی، غذاها و نحوه پخت نان توسط عشایر و طبیعت زیبایی که عشایر در تابستان در آنجا زندگی میکنند آشنا میشوند. بین ماههای اردیبهشت تا شهریور زمان اعزام به این اقامتگاه است. هر دوی این اقامتگاهها فرصتی را برای فروش محصولات خوراکی، داروهای گیاهی و صنایع دستی اهالی روستا و عشایر فراهم کرده است. ارتباط با عشایر و تجربه پوشیدن لباس آنها، خوردن غذای آنها، نوشیدن نوشیدنیهای خاص آنها، لمس زندگی آنها، فرصت آفرینی فوق العاده و ممتازی است که عباس برزگر برای گردشگران بین المللی عاشق مناطق روستایی ایران فراهم کرده و میکند. او همچنان به عنوان یک میلیونر خود ساخته، پا به پای اعضای خانواده و اقوامش بر روی زمین کشاورزی کار میکند.
(عباس برزگر، دست فروش بی سواد سابق و میلیونر خودساخته امروز در حال کشاورزی)
اکنون با حمایت بانک گردشگری و فعالان این صنعت در ایران، خودرویی در اختیار عباس قرار گرفته تا کارهای روزانه و حمل و نقل گردشگران خارجی را با آن انجام دهد. این فقط بانک گردشگری و سازمان میراث فرهنگی نیست که باید به کمک آقای عباس بروند. خیلی از فعالان مرتبط با صنعت گردشگری ایران میتوانند زمینه کمک به کسب و کار و رونق بخشی بیش تر فعالیتهای عباس برزگر را فراهم کنند.
(ماشین اهدایی گروه سرمایه گذاری سمگا به دهکده گردشگری بوانات)
بازتاب جهانی کارآفرینی جوان روستایی ایران
خلاقیت وایده جالب و جذاب عباس در عرصه گردشگری روستایی ایران، در چندسال اخیر بازتابهای گسترده ای در رسانههای جهان داشته است. اکنون نام عباس برزگر نه تنها در وب سایتهای خارجی، بلکه در کتابهای سفرنامه ای که به زبان انگلیسی درباره استان فارس به رشته تحریر درآمده، ردپایی از کارآفرینی وی دیده میشود.
(تصویری از کتاب IRAN نوشتهاندرو بورک)
نویسنده در این کتاب، از عباس برزگر به عنوان فردی دوستداشتنی و میزبان خوب برای گردشگران خارجی نام میبرد که گردشگران را در دهکده کوچک روستایی که ساخته، اسکان میده و برای گرداندن گردشگران در روستا و محلهای اطراف، نفری ۳۵ دلار دریافت میکند.
(تصویر متن کتاب که درباره دهکده عباس برزگر توضیح میدهد)
نویسنده میگوید یکی از مشکلات عباس، دانش ضعیف وی در زبان انگلیسی است. کتاب Iran توسط Andrew Burke نوشته شده و در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط انتشارات Lonely planet در ۴۵۲ صفحه چاپ شد. نویسنده این کتاب، ۸ ماه در ایران سفر کرد و مجموعه خاطرات و یافتههای خود را از میزبانی گرم و مهمان نوازی مردمان سرزمین بزرگ پارس در ۴۵۲ صفحه به رشته تحریر درآورد و پانزدهمین کتاب خود را منتشر کرد. وی را میتوان در نشانی اینترنتی به آدرس http://www.mytripjournal.com/andrew_burke_in_iran دنبال کرد.
(تصویری از صفحه شخصی نویسنده کتاب Iran- travel guide که درباره سفرش به ایران توضیح مصور میدهد)
کتاب دیگری که درباره عباس برزگر و کارآفرینی جذابش نوشته است، کتابی است که توسط ایران دوست آلمانی، Peter Kerber با عنوان Iran: Islamische Republik und jahrtausendealte Kultur
(تصویر کتاب آلمانی زبان پیتر کربر درباره ایران و کارآفرینی عباس برزگر)
این کتاب در ۵۸۱ صفحه توسط پیتر کربر و نشر Trescher Verlag در سال ۲۰۱۵ چاپ شد. سایتهای کانادایی نیز درباره عباس برزگر بسیار نوشتهاند. پرتال canadaall.com یکی از آنها است. نکته جالبی که در این سایت کانادایی درباره عباس درج شده ، جمله ای است که در معرفی وی بیان شد:
Abbas Barzegar and his family in Bavanat are world widely known and famous in preparing the best organic foods and performing the best nomadic tours in Iran ...
عباس برزگر و خانواده اش در بوانات، برای تهیه کردن بهترین غذاهای ارگانیک و اجرای برترین تورهای گردشی محلی، در سطح بین المللی شناخته شده و مشهور هستند.
(تصویر پرتال Canada all)
درباره کارآفرینی عباس در عرصه گردشگری، فیلم مستندی هم توسط با نام I want to be a king ساخته شده است که در جشنواره فیلم مستند بین المللی هزاره، یه نمایش درآمد.
(تصویر پرتال جشنواره بین المللی فیلم مستند هزاره که فیلمیدرباره زندگی عباس برزگر نمایش میدهد)
مهدی گنجی، مستند ساز جوان کشورمان که فارغ التحصیل دانشگاه تهران است، در این فیلم ۷۰ دقیقه ای میکوشد تا گوشههایی از ظرافت کاری و خلاقیت عباس برزگر را در طراحی و راهاندازی دهکده گردشگری خود که عامل جذب هزاران گردشگر در چند سال اخیر شده است را به تصویر بکشد. این مستند به عنوان یکی از ۱۱ مستند راه یافته با سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر سال گذشته به نمایش درآمد. فیلم مستند ۷۰ دقیقهای «من میخوام سلطان بشم» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این مستند به زندگی «عباس برزگر» میپردازدکه یکی از برجستهترین کارآفرینان عرصه اکوتوریسم است. وی با کمک خانوادهاش از توریستهای خارجی در دهکدهی گردشگری که خودش درست کرده، پذیرایی میکند و آنها را به دیدن عشایر میبرد. اما او رویای بزرگی در سر دارد و میخواهد یک ایل عشایری جدید تاسیس کند و خودش خان ایل باشد... این مستند سینمایی ضمن کسب جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در چندین جشنواره معتبر بین المللی به نمایش درآمده است. جشنوارههای آمستردام (ایدفا) ، شفیلد انگلستان، مونیخ آلمان، میلنیوم بلژیک، پلنت داکس لاستان و... از جمله جشنوارههایی است که این فیلم در آنها به نمایش درآمده است. همچنین این فیلم کاندیدای دریافت جایزه شبکه تی آر تی ترکیه و جایزه کارگردانی جشنواره سینما حقیقت نیز بوده است. از دیگر عوامل تولید این فیلم میتوان به سحر رضوی (تهیهکننده)، اسماعیل منصف (تدوینگر)، حسن مهدوی و رضا گدازگر (صداگذار)، امین بهروززاده و شعیب کمینپور (آهنگساز)، علی باقری (عکاس و طراح پوستر) و پویان شعلهور (کالریست) اشاره کرد.
(انونس فیلم مستند میخواهم سلطان باشم درباره زندگی عباس برزگر)
برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره این مستند به نشانی http://www.festivalmillenium.org/en/content/i-want-be-king مراجعه کنید. جمله قشنگی که از عباس در این فیلم مستند گفته میشود این است: نیمیاز زندگیم را در رویا سپری میکنم.
(بخشهایی از مستند میخواهم سلطان باشم اثری از مهدی گنجی)
(تصاویری از مستند میخواهم سلطان باشم)
لحظه ورود گردشگران برزیلی به دهکده عباس که با اهدای پرچم برزیل توسط دختر عباس انجام میشود. پرتال Iran Front Page نیز از جمله دیگر مراکز خبری درباره فرصتهای گردشگری در ایران است که در فوریه ۲۰۱۵ میلادی، گزارش جامعی درباره کارآفرین نمونه گردشگری ایران ارائه کرد.
(گزارش پرتال iran front page درباره داستان یک رویای موفق که نمیخواهید از دست بدهید)
سایت ایران فرانت پیج را در نشانی iranfrontpage.com دنبال کنید. البته آقای برزگر میهمان برنامه معروف ماه عسل هم بود که در ماه مبارک رمضان، از شبکه سوم سیما پخش میشود.
(حضور عباس برزگر در برنامه ماه عسل شبکه سوم سیما)
سایت مشاوره tripadvisor.ca نیز درباره فعالیتهای گسترده آقای برزگر بارها خبرهایی را تهیه و منتشر کرده است.
(گزارش مصور پرتال tripadvisor.com درباره دهکده گردشگری برزگر در بونات استان فارس)
همان طور که اول متن هم گفتیم، بزودی آقای برزگر، به عنوان مطالعه موردی تحقیقات دانشگاهی در زمینه کارآفرینی در عرصه گردشگری هم مطرح خواهند شد. اما، خیلی زودتر از همه، فاطمه اعتماد فر، پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه سوئد، درباره ظرفیتهای اکوتوریسم در استان فارس اختصاص داده که به عنوان مطالعه موردی، به کارآفرینی عباس آقا نیز اشاره کرد.
(پایان نامه ارشد دانشگاه Luleo Technology University سوئد درباره ظرفیتهای گردشگری استان فارس)
منبع : http://epubl.ltu.se/۱۶۵۳-۰۱۸۷/۲۰۰۸/۰۳۴/LTU-PB-EX-۰۸۰۳۴-SE.pdf این پایان نامه کارشناسی ارشد در دسامبر ۲۰۰۷ منتشر و در لینک فوق قابل دانلود است. روزنامههای انگلیسی زبان ایران نیز درباره این کارآفرینی فعال گردشگری کشور مطالب جالبی منتشر کردند که نمونه آن، روزنامه Financial Tribune است.
(گزارش فایننشیال تریبون از دهکده گردشگری عباس برزگر)
بخش انگلیسی زبان خبرگزاری ایسنا نیز به انتشار اخبار زیادی از عباس و مستند فیلمیکه درباره ایشان ساخته شده تا کنون مشغول بوده است.
(گزارش بخش انگلیسی زبان سایت ایسنا از مستند فیلمیدرباره عباس برزگر)
آن چه عباس برزگر میآموزد
(حتی هنرمندان هم میتوانند به رونق گردشگری روستایی کمک کنند)
عاطفه نبوی در دنیای اقتصاد درباره آن چه از عباس برزگر میتوان آموخت نوشته بود که رونق اقامتگاههای بومگردی و استفاده از این ظرفیت ایران برای جذب گردشگران خارجی چندی است که به درستی مورد توجه سازمان میراث فرهنگی و فعالان حوزه گردشگری قرار گرفته است. این اقامتگاهها با ظرفیتهای پذیرایی محدود اما منحصربهفرد خود یکی از مراکز اصلی رونق گردشگری پایدار استند که با استقبال خوبی از طرف گردشگران خارجی نیز مواجه شدهاند؛ بیتردید گردشگری از حوزههایی است که با اتکا به ویژگیهای خود میتواند رشد و رونق را نه لزوما از بالا و به صورت دستوری و با تزریق بودجه که از بدنه و با ابتکارات فعالان خود تجربه کند؛ شاهد این مدعا هم عباس برزگر و مواردی مشابه در ایران و جهان است که توانستهاند معیشت یک روستا یا حتی منطقهای بزرگتر را با موقعیتشناسی خود تحت تاثیر قرار داده و بهبود بخشند. اما این به این معنی نیست که در صورت وقوع چنین وضعیتی بتوان بدون در نظر گرفتن همه موانع و محدودیتها در سطح وسیعتر، ادعای نابجایی در این زمینه کرد. ارائه آمارهای نادرست و برداشتن سنگهای بزرگ، موجب مخدوش شدن فضا و به وجود آمدن تصورات مبهم و نادرست در حوزهای میشود که در سالهای اخیر ضربات فراوان و گاه جبرانناپذیری از این ندانمکاریها خوردهاست.
(سادگی، رمز موفقیت روستا زاده میلیونر- پهن کرده ترمه بعنوان سفره جهت پذیرایی از میهمانان)
به نظر میآید گردشگری ما در حال حاضر برای توسعه پایدار خود بیشتر به گامهای کوچک و مطمئن و کارشناسی شده که نزدیک به واقعیت باشد نیازمند است، تا ادعاهای بزرگ و ارقام نجومیکه از دل معجزه برمیآیند. از عباس برزگر میتوان آموخت که ساده گی و پیشتکار با طعم خلاقیت، میتواند فرصت آفرین باشد و ارزش افزوده ایجاد کند. ارزش افزوده ای که صنعت گردشگری ایجاد میکند، راهکاری برای حذف دلارهای نفتی است. عباس افراد زیادی را در کسب و کار خود شریک میکند. افرادی که با علاقه تلاش میکنند تا تجربه لمس زندگی طبیعی و واقعی اقوامیاز خط جنوب ایران زمین برای گردشگران خارجی فراهم شود. تجربه ای که بی نظیر و تکرار نشدنی در جاهای دیگر دنیاست. دهکده گردشگری عباس نشان میدهد برای خلاقیت و کارآفرینی در عرصه گردشگری، بیش از هر چیزی، نیاز به فکر وایده خلاق است. اینایده از طریق شبکههای اجتماعی اینترنت و اطلاع رسانیهای گسترده میتواند فرصت آفرین و معروف شود. الگوی کاری عباس، میتواند در هزاران روستای دیگر ایران پیاده سازی شود که آداب و روسوم و جذابیتهای خاص خود را یدک میکشند. کارآفرینی عباس برزگر، اهمیت فوق العاده گردشگری روستایی را بر ما آشکار میکند. اهمیتی که فرصتی ممتازی برای رونق کسب و کار و اشتغال در ایران آینده تصور میشود. اشتغالی مبتنی بر توسعه پایدار و خلق ثروت از نهادههای درون با جذب مشتریان بیرونی. همان تعریف که از اقتصاد مقاومتی با نگاه درون زای برون گرا در سالهای اخیر گفته میشود و به نظر میرسد گردشگری راه علاج باشد. عباس برزگر در گفت و گو با برنامه پایش شبکه اول سیما که به طور مستقیم در آبان ۹۴ پخش شد گفت که با وجود مدیریت غرفه گردشگری ایران در نمایشگاهی در کشور آلمان و اهتمام به جارو کردن غرفه ایران و غرفههای همجوار، جایزه اخلاق نمایشگاه گردشگری آلمان را دریافت کرد. وی به عنوان یک میلیاردر جوان ایرانی، هنوز سبک و سیاق یک روستایی ساده را دارد که به دهاتی بودنش افتخار میکند و در واقع این دهاتی بودنش بود که او را یک چهره بین المللی در عرصه صنعت گردشگری روستایی کرد. این پیام واضحی است که از شخصیت عباس میتوان آموخت و به نظر میرسد کارآفرینهای جوان ایرانی در این عرصه باید به این پیام ساده گی و وقار، توجه کنند. فعالیت در صنعت گردشگری روستایی، با کت و شلوار و ادکلن و ماشینهای آن چنانی خیلی ارتباطی ندارد. فعالان این حوزه باید به کویر و بیابان و کوه و دشت و باتلاق و زندگی با روستاییها عادت داشته باشند. باید خود را عضوی از خانواده روستاییهای ایران بدانند و بنامند تا کسب و کار آنها رونق بگیرد. همانند کاری که عباس انجام داد و دهکده گردشگری جالبی را خلق کرد
https://www.kojaro.com/2015/11/21/38782/rural-tourism-without-trouble/
درآمد میلیاردی مرد روستایی از هتل بیستاره
کارآفرینمیلیارد دلاری ایران کارش را از دستفروشی و درآمد روزانه ٣هزار تومان شروع کرده است. او تنها ٣٨سال دارد و درآمدزایی چشمگیرش با یک اتفاق معجزهآسا استارت خورده است. «عباس برزگر»، زاده و ساکن یک روستای بسیار کوچک به نام «بزم» شهرستان بوانات در استان فارس است. روستایی که نهچندان حاصلخیز است و نه جاذبه خاصی دارد اما با موقعیتشناسی درست این جوان روستایی توانسته در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، عنوان شگفتانگیزترین تجربه گردشگری ایران را از آن خود کند.
به گزارش شهروند، برزگر در یک شب بارانی ٢ گردشگر آلمانی را به خانه فقیرانه خود میهمان و از آنها با دمپختک و ترشی لیته پذیرایی میکند. میهمانان خارجی برزگر با پذیرایی صمیمانه و بیریای او ٢ روز تمام به سبک روستاییان ایرانی زندگی میکنند و گویا این تجربه منحصربهفرد آنقدر برایشان جذاب بوده است که به سرعت موضوع را رسانهای میکنند و برزگر را با انبوهی میهمان ناخوانده از آن سوی مرزها مواجه میکنند.
هوشمندی او برای بهرهبرداری از این اتفاق، به سرعت برزگر را شهره عام و خاص میکند و شبکههای تلویزیونی از سراسر جهان کارآفرین روستایی ایران را روی آنتن خود میبرند. برزگر حالا علاوه بر دهکده توریستیاش در تدارک یک تور عشایری با ١٥هزار سیاه چادر است. تور عشایری او تا سال ٩٥ رزرو شده است و کارشناسان میگویند این تور میتواند درآمدزایی برزگر را به اندازه تمام صادرات نفت کشور برساند.
تا ٥سال آینده به اندازه چاههای نفت کشور درآمد خواهد داشت
عباس برزگر درحال حاضر مشغول آماده سازی ١٥هزار سیاه چادر عشایری است. او با بزرگان طایفههای قشقایی و بختیاری به توافق رسیده است تا میهمانان خارجی را در سیاه چادرهایشان بپذیرند و هر خانواده عشایری در ازای پذیرایی از میهماناندرصدی از هزینه اقامت مسافران را دریافت کند. حالا شهرت عباس برزگر به اندازهای رسیده است که تمام ظرفیت هتل منحصر به فردش در ٣٦٥ روز سال اشغال میشود. میگویند درآمدش تا ٥سال آینده به اندازه تمام صادرات نفت ایران خواهد رسید. یونسکو در کتاب راهنمای گردشگری خود، تور عشایری او را بهعنوان شگفتانگیزترین تجربه گردشگری در ایران معرفی کرده است و مسافران خارجی تا آخر سال ٩٥ تمام سیاه چادرهایش را رزرو کردهاند.
درحال حاضر هزینه هر شب اقامت در دهکده گردشگری او چیزی حدود ٣میلیون تومان است. کارشناسان صنعت گردشگری میگویند اگر او بتواند استانداردهای هتل خاص و منحصر به فردش را ارتقا دهد به راحتی میتواند درآمدش را بهعنوان یکی از گرانقیمتترین هتلهای خاورمیانه و جهان افزایش دهد.
درحال حاضر هتل برجالعرب دوبی گرانقیمتترین هتل خاورمیانه به شمار میآید، هزینه اقامت در این هتل شبی ١٩هزار دلار است و تنها برای ورود به آن حدود ٢٠ دلار دریافت میشود. گرانترین هتل جهان هتل رویال ژنو است که برای هر شب اقامت ٥٣هزار دلار دریافت میکند. در توکیو نیز هتلی با عنوان سوئیت ریاستجمهوری که یک هتل خاص محسوب میشود شبی ٢٥هزار دلار قیمت دارد. زهرا استادی، کارشناس گردشگری میگوید اگر هزینه اقامت در دهکده عباس برزگر نصف قیمت گرانترین هتل خاورمیانه و حتی کمتر باشد میتواند معادل کل صادرات نفت کشور درآمد داشتهباشد. با این حساب اگر برزگر به ازای هر شب اقامت در ١٥هزار سیاه چادر حدود ١٠هزار دلار دریافت کند تنها در یک روز سال حدود ١٥٠میلیون دلار درآمد خواهد داشت. این درآمد در یکسال به حدود ٥٤میلیارد دلار میرسد که معادل درآمد نفتی ایران است.
گردشگران خارجی زندگی عشایر ایران را تجربه میکننداو این روزها مشغول آموزش خانوادههای عشایری برای پذیرایی از میهمانان خارجی است. میگوید ١٠٠ نفر از جوانان خانوادههای عشایر زبان انگلیسی آموختهاند تا بتوانند به راحتی با میهمانان ارتباط برقرار کنند. آنها قرار است میهمانان خود را به تماشا و تجربه تمام روزمرگیهای زندگی ایل قشقایی و بختیاری ببرند. میهمانان از دامنههای کوه بالا میروند و همراه با دختران جوان گیاهان دارویی میچینند. با چوپانان به صحرا میروند و در کنار آنها غذا میخورند. به سوگواریها و جشنهای عشایری دعوت میشوند. شبانه و در سکوت کوهستان به پیرمردهای نی انبان و سرنا نواز گوش میدهند و کنار دارهای زمینی گلیم و گبه مینشینند و بر تارهای آن گره میزنند. قصههای جن و پری کهنسالان ایل و تجربههای شگفت انگیزشان از مواجهه با طبیعت را میشنوند و باورهایشان درباره تولد یک نوزاد جدید و رسوماتشان را تماشا میکنند. برزگر میگوید، تور عشایری در مراحل نهایی راهاندازی است و تا آخرسال ٩٥ مسافران خارجی تمام سیاه چادرها را رزرو کردهاند. بیشتر مسافرانش از اسپانیا، پرتغال و لهستان میآیند و او درحال حاضر همان ٧٠٠ یورو برای هر شب اقامت در مجموعهاش را دریافت میکند. او میگوید: تا ٥سال آینده کیفیتها را با نظر کارشناسان بینالمللی بالا خواهم برد و قیمتها افزایشی نخواهد داشت.
اشتغالزایی برای بیشتر از ٢٥هزار نفر
برزگر پیش از این برای ٩هزار نفر از ساکنان روستای بزم شهرستان بوانات استان فارس اشتغال ایجاد کرده است و حالا ١٥هزار خانواده دیگر در درآمد و کسب و کار او شریک میشوند. عباس به «شهروند» میگوید: تمام درآمدها بهطور عادلانه بین مجموعهام تقسیم میشود. از تمام صاحبان مشاغل و کالاها بهطور مساوی خرید میکنم و آنها به این شیوه من احترام میگذارند و باکیفیتترین کالاها را برای پذیرایی از میهمانانم آماده میکنند. مجموعه بزرگ او قدرشناس حسن نیت عباس برزگر هستند. روستاییان فقیر دهکده نه چندان حاصلخیز بزم حالا با کارآفرینی نمونه عباس و خانوادهاش چند برابر گذشته درآمد دارند و مجموعه موفقی تشکیل دادهاند.
همهچیز از یک اتفاق ساده شروع شد
مرد جوان روستایی که با نبوغ و خوششانسی توانسته سرانجام صنعت توریسم ایران را به ایدهآلهای ارزآوریاش نزدیک کند کارش را با دستفروشی آغاز کرده است. عباس برزگر ٣٨ ساله به «شهروند» میگوید: دستفروشی برایم تنها روزی ٣هزار تومان درآمد داشت که این مبلغ هرگز جوابگوی مخارج زندگی من و خانوادهام نبود. مسیر کسب و کار و زندگی عباس در یک شب بارانی بهطور معجزه آسایی تغییر کرد. او میگوید: با موتورسیکلتم از کوچه پس کوچههای روستایمان عبور میکردم که ناگهان به دو گردشگر خارجی و مترجمشان رسیدم. باران، تاریکی و گم شدن در راه برگشت حسابی خسته و کلافهشان کرده بود. آنها را به خانه خود دعوت کردم تا شب را در آنجا بگذرانند.
میهمانان آلمانی سرزده آمده بودند و در سفره فقیرانه عباس برزگر به جز دمپختک گوجهفرنگی، ماست محلی و ترشی لیته چیز دیگری پیدا نمیشد. آنها شب را هم درکنار خانواده برزگر و در رختخوابها و ملحفههای دستدوز همسرش گذراندند. یکی از میهمانها که پسر جوان ٢٠ سالهای بود بینهایت غمگین و پکر به نظر میرسید. مترجم در جواب کنجکاوی عباس میگوید که فردا روز تولد اوست و او از اینکه نتوانسته است به کشورش برگردد و تولدش را در کنار خانواده، دوستان و در زادگاهش جشن بگیرد ناراحت است. علی و زهرا فرزندان خردسال عباس برزگر موضوع را میشنوند. میز کوچک چرخ خیاطی مادر، چند بادکنک و کیک خانگی تنها بضاعت آنها برای خوشحال کردن میهمان آلمانی است. میهمان جوان از دیدن جشن تولد روستاییاش هیجانزده میشود و از صحنهها فیلمبرداری میکند. خانواده برزگر بعدتر میفهمند که مادر روزنامهنگار آن میهمان آلمانی جشن تولد در ایران را رسانهای کرده است. استقبال مخاطبان خانواده برزگر را به سرعت محبوب میکند از سازمان میراث فرهنگی به عباس برزگر خبر میدهند که میهمانان جدیدش در راهند. این سرآغاز توسعه هتل روستایی عباس برزگر میشود. حالا سیاه چادرهای عشایری هم به مجموعه هتل روستایی او اضافه میشوند. در همان محل اسکان واقعی عشایر...
راز موفقیت: میهمانانم را فریب نمیدهم
عباس میگوید:کار خاصی انجام ندادم تنها گردشگران خارجی را مانند اقوام و فامیل خودم در خانه پذیرایی کردهام، با غذاهای محلی خودمان، چای آتشی، ماست و پنیر گوسفندی. البته میهمانان هم توقع زیادی نداشتند تنها میخواستند چند روز زندگی روستایی در ایران را تجربه کنند. عباس برزگر میهمانانش را به تماشای علفچینی و میوهچینی روستاییان میبرد، در عروسیها و حنابندانهای روستایی میهمان میکند و به شبنشینیهای هم ولایتیهایش کنار آتش دعوت میکند. با آنها سیب زمینی کباب شده و چای آتشی میخورد. گاهی هم میهمانانش با او شیر میدوشند و کشک درست میکنند اما این تمام کاری نیست که خانواده برزگر انجام میدهند.
عباس به «شهروند» میگوید: من با میهمانانم صادق هستم و هیچوقت نخواستم آنها را فریب بدهم یا چند برابر قیمت واقعی چیزی را به آنها بفروشم. صنایع دستی و تمام سوغات روستایی که در فروشگاهم گذاشتهام برای مشتریان ایرانی و خارجی یک قیمت دارد. من از ناآگاهی آنها نسبت به بازار ایران و قیمتهایش سوءاستفاده نکردهام. او میگوید: برای غذای میهمانانش سنگتمام میگذارد. تمام غذاها از باکیفیتترین و مرغوبترین مواد اولیه محلی و روستایی تهیه میشوند. ١٠ دقیقه پیش از غذا از مزرعه برای میهمانانش سبزیجات تازه میچیند و صبحها قبل از طلوع آفتاب عسل تازه از کندو خارج میکند و سرمیز صبحانه میبرد. میهمانانش در دفتر یادگاری هتلش نوشتهاند «احساس میکنند در کنار خانواده خود زندگی میکنند.» و این تفاوت اساسی کسب و کار عباس برزگر با دیگرانی است که اعتماد مشتریان خود را خدشهدار میکنند.
http://www.tabnak.ir/fa/news/426939/درآمد-میلیاردی-مرد-روستایی-از-هتل-بیستاره