آیت الله شیخ محمد باقر زند کرمانی آقا شیخ محمد باقر زندکرمانی، عالم فاضل جلیل، فقیه واعظ
دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۰ ق.ظ
ارادت وی به مرحوم آیتالله فشارکی به حدی بود که جزء خواص ایشان قرارگرفت
https://rasekhoon.net/mashahir/show/591738/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C
ملیت : ایرانی - قرن :14منبع :گنجینه دانشمندان (جلد ششم)
آیت الله شیخ محمد باقر زند کرمانی آقا شیخ محمد باقر زندکرمانی، عالم فاضل جلیل، فقیه واعظ فرزند مرحوم حاج آقا رضا، به سال 1313هـ.ق در کرمان به دنیا آمد. نسب او به خاندان زندیه (صادق خان برادر کریم خان زند) میرسد. معظم له اولین گامهای تحصیلی را در مکتب خانههای قدیمی کرمان برداشت و پس از چندی به محضر درس استاد بهمنیار روی آورد،تحصیل در نزد استاد بهمنیار موقعیت بسیار مساعدی جهت شکوفایی استعدادهایش را به همراه داشت. آیت الله شیخ محمد باقر زند کرمانی شش کلاس ابتدایی را در مدرسه سعادت گذراند و سپس به مدرسه شهاب وارد شد. وی ازمرحوم آقا جواد کرمانی برادر استاد بهمنیار نیز به عنوان استادی مبرزیادمیکند و تبصره و شرایع و درس فقه را نزد ایشان فرا گرفت همچنین استحضار و تکمیل ادبیات عربی و مقامات حریری را هم نزد مرحوم حاج سید محمد باقر زنوزی فراگرفت. پس ازگذراندن این دروس، معظمله، در مدرسه انگلیسیها ثبت نام نمود تا از این طریق علاوه بر فراگیری زبان انگلیسی، علوم و فنون جدیدی که در آنجا تدریس میشد را نیز فرا گیرد. در آنجا به علوم شیمی، فیزیک، طب ، جغرافیا نیز تا حدی آشنا شد و در این دوران با مسیحیان و پیروان ادیان دیگر در این مدرسه مباحثات مذهبی برپا میکرد[1]. آیت الله زندکرمانی پس از آن جهت تکمیل علوم حوزهای به ا صفهان مهاجرت نمود و در اصفهان از محضر بزرگانی چون آیتالله العظمی آخوند فشارکی، آیتالله سید علی نجف آبادی و آیتالله حاج میر محمد صادق مدرس خاتون آبادی استفاده نمود. ارادت وی به مرحوم آیتالله فشارکی به حدی بود که جزء خواص ایشان قرارگرفت. آیتالله زندکرمانی سفری نیز به عتبات عالیات داشت اما ضعف بنیه و گرمای آن منطقه باعث شد تا به دستور ایتالله سید ابوالحسن اصفهانی به قم مهاجرت نماید. با عزیمت به شهرمقدس قم، به محضر درس مرجع عالیقدر جهان شیخ آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری شتافت و حدود هفت سال ازمحضر درس ایشان استفاده نمود همچنین در این مدت مرحوم زند کرمانی هم درس مرحوم حضرت امامخمینی(ره) بوده است.[2] آیتالله زند کرمانی در سفر دیگری که به عتبـات عالیات داشت مدتی ازمحضر پــر فیض عــالم فــرزانه آیت اللهشیخحسین آلکاشف الغطا به بهرهگیری علمی و اخلاقی پرداخت و ازجانب ایشان تائیدی مبنی بر حصول به مراتب والای اجتهاد دریافت نمود. مراتب علمی و ایمانی آیتالله زند همچنین از جانب علمای بزرگ دیگری چون : آیتسیدجمالالدین گلپایگانی، آیتالله قاضی، آیتالله آقای شیخ آغا بزرگ تهرانی، آقا سید ابوالحسن شیرازی، تایید وآن بزرگان اجتهاد وی راتأیید نمودند.[3] ایشان همچنین سفرهایی به تهران، و مشهد مقدس نمود و سرانجام مجالست با عالم ربانی آیتالله آخوند شیخ محمد حسین فشارکی را ترجیح داده ودر اصفهان رحل اقامت همیشگی افکند. و به وعظ و ارشاد در مجالس خصوصی و اقامه جماعت در مسجد جامع و تدریس در مدرسه ذوالفقار مشغول شد.پس از چند سال در یکی از اتاقهای شمالی مدرسه صدر بازار، «شرایع» یا «شرح لمعه» را تدریس مینمود. ایشان نسبت به علمای عاملین فوقالعاده ارادت داشتند از جمله مرحوم حاج آقا صدر کوپایی از حکمای درجه اول اصفهان و با اینکه هیچ اسم و عنوانی نداشت آقای کرمانی نسبت به ایشان خیلی ارادت داشتند. ایشان در طب هم ید طولایی داشت معظم له حداکثر احترام وکوچکی را درمقابل مرحوم حاج میرسید علینجفآبادی انجام میداد درس را بسیار دقیق و تحقیقی میگفت. ابتدا متن درس رامیخواند و بعداً آنرا معنی مینمود اگر این متن شرح و یا شارحی داشت قول آن رانقل مینمود ایشان در دانش فیزیک و شیمی در سطح بالایی بود لذا در کنگره اتم شناسی از طرف مرحوم دکتر محمود حسابی دعوت شدند و سخنرانی نمودند حتی درایام ملی شدن نفت ایران جلسهای در دانشگاه تهران با شرکت شخصیتهای سیاسی متخصص در رشته نفت که از کشورهای مختلف به ایران آمدند تشکیل شد و از ایشان دعوت کردند و که در آن جلسه به زبان انگلیسی صحبت کردند و همه مبهوت وحیران میشوند شاید ازجمله عواملی که باعث برخوردها و احیاناً وارد کردن تهمت به این مرد بزرگ بود حسادت به ایشان یا غبطة برخی از افراد بود که میدیدند آقای زند کرمانی جامعه را به خوبی میشناسد و حال مردم را بسیار خوب درک میکند. از جمله کسانی که درحوزه علمیه اصفهان قبل از نهضت پانزده خرداد و پس از آن به حضرت امام(ره) بسیار علاقهمند بود مرحوم آیتالله زند کرمانی بود و نظرشان در مورد حضرت امام (ره) این بود که آیتالله خمینی مردی مستعد و انسانی وارسته و به تمام معنا است شما میدانید من چندان به دیدن اشخاص نمیروم اما زیارت ایشان را باتمام وجود لازم میدانم .ایشان از اولین افرادی بودند که درمسائلی که برای حضرت امام پیش آمد اعلامیه داد ودر سال 1342 ش که امام خمینی را دستگیر کرده بودند بیانهای داده واز امام دفاع کرده است.[4] از خدمات ایشان یکی سعی وکوشش در افتتاح مجدد درب مسجد جامع بود که در دوره پهلوی به روی نمازگزاران بسته شده بود همچنین تاسیس مرکز خیریه و بیمارستان امام حسن عسکری در اصفهان میباشد. برخی ازآثار وتالیفات ایشان عبارتاند از: الفیوضات الامعه فی حال الکتب الاربعه، نبده فی کتاب قرب الاسناد، رفع النزاع عن البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین ، رساله اماره الولایه، که به نام نشانههای ولایت چاپ شده است،[5] رساله در فقه احکام البهار، رساله در رجال، رساله درموضوع نفت که توسط آقای موسی نجفی به ضمیمه کتاب تعامل دین و سیاست تجدید چاپ شده است . [6] از جمله ویژگیهای مهم مرحوم زند کرمانی در امر تدریس تفسیر قرآن بوده که اشخاص زیادی از جمله مرحوم آیهالله سید اسماعیل هاشمی وبرادر ایشان شیخاحمد ربانی، سید ابوللفضل صفوی ریزی، شیخ نعمتالله، شیخ نصرالله صالحی و ابراهیم جواهری و افراد دیگر ازتفسیر قرآن ایشان استفاده میکردند، ایشان درمیان تفاسیر شیعه «مجمع البیان» را تدریس میکردند و تسلط کاملی برآن داشتند ومتن عربی آن رامثل یک کتاب فارسی راحت و سلیس میخواندند و معنی میکردند وی فرمودند: « درمیان تفاسیر شیعه « مجمعالبیان» مورد قبول شیعه و سنی است و در عین حال جامع است»[7] سرانجام این عالم غیور در جمادی الثانی 1389 هـ . ق مطابق 19 شهریور سال 1348 ش در اثر بیماری در خارج از کشور فوت نمودو پیکر پاکش را با تشییع کم سابقه به تخت فولاد حمل ونزدیک تکیه زرگرها در تکیه مخصوص به خاک سپردند. 1- نیک پور، محمد: نام آوران علم و اجتهاد کرمان از قاجاریه تا پهلوی، نشر سازمان اسناد و کتابخانه ملی، 1383 ش.ص391 تا394 2- زاهد نجفی، محمد: فطرت بیدار زمان،جلد اول، نشر بشیر،1382ش، ص44 تا 45 3- نیک پور ، محمد، نام آوران علم و اجتهاد کرمان، ص395 4-زاهد نجفی، محمد: فطرت بیدار زمان، جلد اول، ص 84-129 5-نصرالهی، غلامرضا: مشاهیرتکیه زند کرمانی، ص 3 6- مهدوی، سید مصلحالدین: سیری درتاریخ تخت فولاد، نشر انجمن کتابهای اصفهان ، 1370 ،ص 177 7- زاهد نجفی ، محمد : فطرت بیدار زمان، جلد اول ، ص 84 و 99 و جواهری ، ابراهیم: علوم و عقاید، چاپخانه گیتی مقدمه
https://rasekhoon.net/mashahir/show/591738/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C
۹۷/۰۷/۱۶