رضایتمندی بیماران بستری و عوامل موثر بر آن: نتایج حاصل از یک مطالعه مقطعی با حجم نمونه زیاد
دکترمحمد غلامی فشارکی و....
http://hrjbaq.ir/article-1-24-fa.html
http://hrjbaq.ir/browse.php?a_id=24&sid=1&slc_lang=fa
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
URL: http://hrjbaq.ir/article-1-24-fa.html
مقدمه: سنجش رضایتمندی بیمار یکی از مهمترین شاخص های ارکان سیستم های ارتقای کیفیت می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به یک بیمارستان فوق تخصصی شهر تهران در سال 1393 انجام پذیرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 518 نفر از بیماران مراجعه کننده به یک بیمارستان فوق تخصصی شهر تهران بصورت مقطعی و در طی دو مقطع زمستان و تابستان 1393 و با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انجام پذیرفته است. شرکت کنندگان در این مطالعه به پرسشنامه رضایتمندی بیمار(محقق ساخته) و فرم مشخصات دموگرافیک بیماران پاسخ دادند.
یافته ها: در این مطالعه 258 (8/49%) و 260 (2/50) نفر از نمونه ها به ترتیب در طی فصل زمستان و تابستان مورد نمونه گیری قرار گرفتند. میزان متوسط رضایت بیماران برابر3/73% بود. در این مطالعه رابطه معنی دار بین بخش های مختلف بیمارستان(005/0p=) و سطح تحصیلات بیماران(001/0) و عدم رابطه معنی دار بین سن بیمار (4/0p=)، فصل(76/0p=) و نوع بیمه (68/0p=) با رضایت بیماران مشاهده گردید.
نتیجه گیری: با استفاده از نتایج این مطالعه و تعیین اولویت بندی اقدامات اجرائی جهت ارائه خدمات بهتر می توان به کسب رضایتمندی بیشتر بیماران دست یافت.
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۵
Introduction: Evaluation of patient satisfaction is one of the basic points in quality important systems. For the importance of this subject, this study has conducted in a Tehran subspecialty hospital in year 2014.
Methods: This cross sectional study was carried out on 518 inpatients coming in Tehran subspecialty hospital during two sections, summer and winter of year 2014 with stratified sampling. The tools used in this study were manmade patient satisfaction questioner and Questioner including demographical, preference and poll from patients.
Results: In this study, 258 (49.8%) and 260 (50.2%) of subjects sampled during winter and summer of year 2014 respectively. The average of inpatient satisfaction was 73.3%. In this study Hospital Parts (p=0.005) and the level of education patient (p=0.001) have shown statistical relationship with patient satisfaction but age (p=0.4), season (p=0.76) and type of insurance have not shown any statistical relationship with patient satisfaction.
Conclusion: According to result of this study and determine the rank of performance preference we can access more patient satisfaction.
Received: 2016/01/25 | Revised: 2016/11/23 | Accepted: 2016/01/25 | Published: 2016/01/25
http://hrjbaq.ir/article-1-24-fa.html
http://hrjbaq.ir/browse.php?a_id=24&sid=1&slc_lang=fa