تأثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان دختر نوجوان شهر کرمانشاه
۲- گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، ghofranf@modares.ac.ir
۳- گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سابقه و هدف: پوکی استخوان یک اختلال متابولیک استخوانی شایع در زنان به شمار میرود. آسان ترین و ارزان ترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری اولیه است، لذا آموزش عوامل خطر و رفتارهای پیشگیرانه در سالهای نوجوانی اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان دختر در کرمانشاه صورت گرفت.
مواد و روشها: مداخله نیمه تجربی حاضر بر روی 118 دانش آموز دختر شهر کرمانشاه در سال 1393 انجام شد. شرکت کنندگان با نمونه گیری خوشه ای از مدارس راهنمایی ناحیه سه شهر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمون (53 نفر) و کنترل (65 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های چهاربخشی شامل مشخصات جمعیتشناختی، آگاهی، نگرش و رفتار در زمینه پیشگیری از پوکیاستخوان بود. دادهها قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و آزمونهای تیمستقل، تیزوجی، کای دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و رفتار در گروه آزمون و کنترل در قبل از مداخله تفاوت معنیدار نداشت (0.05<P). پس از اجرای برنامه آموزشی، میانگین نمره آگاهی (0.024=P) و نگرش (0.003=P) افزایش معنیداری در افراد گروه آزمون نسبت به گروه کنترل نشان داد، اما میانگین نمره رفتار در دو گروه اختلاف معنیداری نداشت (0.086=P).
نتیجهگیری: آموزش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان باعث افزایش آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر در کرمانشاه گردید ولی منجر به تغییر رفتار نگردید که بایستی این مساله در طراحی مداخلات آموزشی در این گروه هدف مدنظر باشد.
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۰
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-1&sid=1&slc_lang=fa