***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

محمد غلامی فشارکی


مجله آموزش و سلامت جامعه



۱- گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. 
۲- گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، ghofranf@modares.ac.ir
۳- گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (۴۷۴۶ مشاهده)

سابقه و هدف: پوکی ­استخوان یک اختلال متابولیک استخوانی شایع در زنان به شمار می‌رود. آسان­ ترین و ارزان­ ترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری اولیه است، لذا آموزش عوامل خطر و رفتارهای پیشگیرانه در سال­های نوجوانی اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی ­استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان دختر در کرمانشاه صورت گرفت.

مواد و روش‌ها: مداخله ‌نیمه­ تجربی حاضر بر روی 118 دانش ­آموز دختر شهر کرمانشاه در سال 1393 انجام شد. شرکت کنندگان با نمونه ­گیری خوشه ­ای از مدارس راهنمایی ناحیه سه شهر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمون (53 نفر) و کنترل (65 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ه­ای چهاربخشی شامل مشخصات جمعیت‌شناختی، آگاهی، نگرش و رفتار در زمینه پیشگیری از پوکی­استخوان بود. داده‌ها قبل و یک ماه بعد از مداخله­ آموزشی با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و آزمون‌های تی‌مستقل، تی‌زوجی، کای دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و رفتار در گروه آزمون و کنترل در قبل از مداخله تفاوت معنی‌دار نداشت (0.05<P). پس از اجرای برنامه آموزشی، میانگین نمره آگاهی (0.024=P) و نگرش (0.003=P) افزایش معنی‌داری در افراد گروه آزمون نسبت به گروه کنترل نشان داد، اما میانگین نمره رفتار در دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت (0.086=P).

نتیجهگیری: آموزش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان باعث افزایش آگاهی و نگرش دانش­ آموزان دختر در کرمانشاه گردید ولی منجر به تغییر رفتار نگردید که بایستی این مساله در طراحی مداخلات آموزشی در این گروه هدف مدنظر باشد.

واژه‌های کلیدی: نوجوان، نگرش، رفتار، آگاهی، پوکی استخوان
متن کامل [PDF 216 kb]   (۱۲۶۲ دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: خودمراقبتی بیماری های مزمن 
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۰



http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-1&sid=1&slc_lang=fa

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۱