علم آزاد وزارت علوم و علم نافع در اسلام
دکترسیدجواد هاشمی فشارکی
منتشر شده در :
https://www.aparat.com/v/pbd07pv
قابل مشاهده و استماع در نشانی زیر :
https://www.aparat.com/v/pbd07pv
مدت زمان : 17:04
علم آزاد وزارت علوم دولت پزشکیان در تقابل با علم نافع در اسلام
علم بی قید ضلالت آفرین
در برابر علم سعادت آفرین
منبع گفتار منحرفانه غیر اسلامی :
سیمایی با تاکید بر اینکه گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است، گفت: یک راه سیستمی تکریم عالم این است که آزادی علمی را به رسمیت بشناسیم. علم در محیط نا امن رشد نمی کند و اگر علم و عالم را محدود و چهارچوب دار کنیم، خلاقیت را از عالم گرفته ایم و در چنین شرایطی عالم در پژوهش و آموزش خود موفق نخواهد شد.
منبع گفتار هدایت گرانه اسلامی :
https://sjs.isri.ac.ir/article_217412.html
علم نافع تمدن ساز در اندیشه آیتالله خامنهای
اهتمام به علم از مهمترین دغدغههای حیات بشری بوده است. تلاش بشر بر این بوده تا با دسترسی به علم، زمینههای رفاه و آسایش بیشتر را برای خود فراهم آورد. جوامع طالب علم توانستهاند زمینههای برتریجویی را در عرصههای مختلف در پیش بگیرند. در اسلام علم موردتوجه اساسی قرارگرفته آیات آغازین نازلشده به علم اختصاصیافته است. متفکران جهان اسلام تلاش کردهاند اهمیت علم و توجه اسلام به مبانی علم را مورد کنکاش قرار دهند. در این پژوهش تلاش بر این بوده است تا اندیشهی آیتالله خامنهای بهعنوان متفکر و رهبر نظام اسلامی در باب علم، علم نافع و تأثیر آن در ظهور و بروز تمدن نوین اسلامی به بحث گذاشته شود. روش بهکاررفته در این پژوهش روش تحلیل مضمون است. سؤال نویسنده اینکه علم نافع در نگاه آیتالله خامنهای شامل چه شاخصههایی است و این علم در فرآیند ظهور و بروز تمدن چه جایگاه و نقشی را بر عهده دارد؟ یافتهها بیانگر این است که علم در باور فکری آیتالله خامنهای زمانی موردتمجید است که برای جامعه و حیات بشری در ابعاد مختلف مادی و معنوی سعادت آفرین باشد و انسان را در مسیر هدایت الهی قرار دهد و نیازهای ضروری او را تأمین کند. برای علم نافع ویژگیهایی چون رفع نیازهای ضروری انسان، تأمین سعادت مادی و معنوی، کاربردی بودن، مانع دین نبودن، اخلاص و امثال آن می باشد
