***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

شهید ابوالفضل نقیان فشارکی – فرزند رضا

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۵۹ ق.ظ

وب سایت گلزار شهدای کشور

#########################################

زندگی نامه شهید

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص 364 الی 367

............................................

شهید نقیان فشارکی، ابوالفضل

نام پدر: رضا     تاریخ تولد: 4/4/1341  تاریخ شهادت: 28/3/1363

 

  1. زندگی‌نامه:
  • شهید ابوالفضل نقیان فشارکی؛ در چهارم تیر ماه 1341 در فشارک دیده به جهان گشود. پدرش آقا رضا و مادرش خدیجه خانم می‌باشد.
  • در سن هفت سالگی وارد دبستان حافظ فشارک شد. پس از گذراندن سال اول ابتدایی به همراه خانواده به شهر اصفهان مهاجرت کردند. وی دوران ابتدایی را با موفقیت به پایان رسانید. و پس از اتمام سال اول راهنمایی در حرفه کابینت سازی مشغول به کار شد.
  • با شروع انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) ایشان در راهپیمایی‌ها حضور فعالی داشت. در یکی از تظاهرات مردم شهید پرور اصفهان از ناحیه صورت آسیب دیده و یکی از دندان‌های او شکست.
  • در سن 18 سالگی به خدمت مقدس سربازی رفت و یک‌ماه قبل از اینکه خدمت سربازی او به پایان برسد جذب نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. وی در سال 1361 عازم جبهه‌های نبردحق علیه باطل شد و نزدیک دو سال و نه ماه در رسته‌ی دیده بانی درجنگ شرکت نمود و نیز دو بار از ناحیه پا و صورت زخمی گردید و قبل از به پایان رسیدن استراحت پزشکی مجدداً به جبهه‌های نبرد اعزام شد.
  • از خصوصیات بارز شهید این بود که با بد حجابی و غیبت کردن مخالفت شدید می‌ورزید. شهید در آخرین باری که به خانه مراجعه می‌کند از مادرش می‌خواهد که وسیله عروسی او را فراهم کند و بعد از ماه رمضان عروسی کند ولی این باربه آرزوی دیرینه‌ی خود به فیض شهادت می‌رسد.
  • ابوالفضل در بیست و هشت خرداد شصت و سه در شرق بصره در اثر اصابت خمپاره از ناحیه شکم و پهلو و ران آسیب شدید می‌بیند و پس از انتقال به عقب جبهه‌ها بر اثر خونریزی زیاد به درجه‌ی رفیع شهادت نائل گردید.
  • خواهر بزرگ‌تر او می‌گفت: روزی در گلستان شهدا سر مزار شهید بودم که مردی آمد و کفش‌های خود را باز کرد و بسوی قبر شهید آمد و قبر او را بوسید و به‌صورت سجده قبر را بوسید. از او پرسیدم چرا سجده کردی؟ البته این همرزم بعد‌ها شهید شده است. گفت: این شهید وقتی که همه افراد در جبهه می‌خوابیدند، برای نماز شب بلند می‌شد. و بعد از خواندن نماز شب شروع می‌کرد تمام کفش‌های بسیجیان را واکس می‌زد و آنها را مرتب می‌کرد. وقتی صبح برای نماز بیدار می‌شدیم،کفش‌ها مرتب بود. این را کسی نفهمید ولی در نزدیکی‌های تاریخ شهادت من هم این موضوع را فهمیدم.

######################################

وصیت نامه شهید

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص 474 و 475

..........................................

  1. شهید نقیان فشارکی، ابوالفضل ( فرزند رضا)
  • با درود بر حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه و نایب برحقش خمینی بت شکن و امید امت و امام.... وصیت‌نامه‌ام را شروع می‌کنم.
  • « وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ ». [1] "پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع را نپوئید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد بلکه باید یک دل پایدار و صبور باشید که خدا همیشه با صابران است. "
  • ما ملت ایران و جوان‌ها تا زنده هستیم و تا خون در رگمان است امام عزیز و پیروان خط او را تنها نخواهیم گذاشت. ما همان حرفی که امام مان زد و با دشمن جنگید می‌زنیم که فرمود "من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستم‌کاران را جز خواری نمی‌بینم" [2] و با یاری خدا چنان دشمنان اسلام را سرکوب کنیم. که نتوانند از جای بلند شوند و یا با خون خود درخت اسلام را آبیاری می‌کنیم. و اگر هم زنده بمانیم، نخواهیم گذاشت که ظالمین بر ما حکومت کنند دیگر موقع شعار نیست موقع عمل است. باید جنگید باید مبارزه کرد، تا باطل نابود گردد. همیشه دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.
  • ‌ای جوان‌ها ! بر شما واجب است، که جبهه‌ها را پر کنید. و به ندای رهبر لبیک بگوئید، تا ظالمین از بین بروند.‌
  • ای مردم ! روحانیت خط امام را تنها نگذارید این‌ها بودند که ما را از زیر بار ظلم نجات دادند. ما آخر از این دنیا خواهیم رفت. پس چه بهتر بیائیم، و در راه خدا شهید شویم و همان طور که رسول خدا (ص) فرمود: «ان افضل عمل المؤمن الجهاد فی سبیل الله»[3]. بهترین عمل مؤمن جهاد در راه خداست. باید این مطلب را فهمید و به آن عمل کرد. و باید خدا را یاری کرد.جهاد باید فقط برای رضای خداوند باشد.
  • ‌ای شهادت ! در راه خدا بیا من تو را با افتخار در بغل می‌گیرم. و در خون خودم می‌غلتم که درخت اسلام سربلند باشد شهادت تو کجایی که گمشده‌ی من هستی؟ زیرا شهادت دری از درهای بهشت است،که همه کس افتخار او را پیدا نخواهد کرد.
  • در آخر چند جمله‌ای که با پدر عزیزم، افتخار کن که فرزند تو در راه خدا رفت. پدر عزیز ! تو برای من زحمت کشیدی. و مرا بزرگ کردی اما من برعکس شما، شما را ناراحت می‌کردم. اما پدر باید مرا به بزرگیت ببخشی و مرا حلال کنی. پدر عزیز ! من جوان بودم نمی‌دانستم، آگاه نبودم. مرا حلال کن. پدر ! خدا را شکرگوی،که فرزند تو شهید شد. و ما عزیزتر از بچه‌های امام حسین(ع) نیستیم.
  • و اما مادر عزیز ! نمی‌دانم چطور از شب زنده داری و شب بیداری تو تشکر کنم. مادرجان ! تو را به فاطمه(س) مرا حلال کن. و با شهادت فرزندت باید استوار و قوی باشی. مادر ! دلم می‌خواهد زینب گونه عمل کنی.کاری کنی که دشمن را به لرزه درآوری. و روح مرا شاد کنی دعا کن، که شهادت فرزند تو را خداوند قبول کند. گریه فقط باید برای امام حسین (ع) باشد. و فکر کن مادر، که شهادت فرزندت در شب عروسی می‌باشد. خوشحالی کن.
  • و اما خواهرهای عزیز ! مرا حلال کنید. آن وقتی را که حسین (ع) شهید شد، حضرت زینب دربار یزید را ویران کرد،. و او را خار نمود. شما هم باید هنگام شهادت برادر خود این گونه باشید. و هنگام شهادت برادر افتخار کنید. و لباس عروسی مرا بپوشید. و شادی کنید. و با همدیگر گفتگو کنید.
  • از اقوام عزیز و همسایگان و ملت پرشکوه ایران، می‌خواهم که امام را تنها نگذارید. و امام را دعا کنید. و این تفرقه‌هایی که دشمن می‌خواهد، در ما بیندازد، با آن‌ها مبارزه کنید. و آن حرف‌ها را گوش نکنیم. و راهی که رضای خداست، آن را ادامه دهیم. امام را دعا کنید، تا انقلاب مهدی (عج) زنده بماند.
 

[1] سوره انفال آیه 46

[2] میزان الحکمه ج 11 ص 134 و تحف العقول ص 245

[3] کافی ج 2 ص 158

 

 اطلاعات اولیه

نام شهید :  ابوالفضل

نام خانوادگی شهید :  نقییان فشارکی

نام پدر :  رضا

نام مستعار :  

تاریخ تولد :  1340/4/3

محل تولد :  اصفهان - اصفهان - کوهپایه

تاریخ شهادت :  1363/4/11

محل شهادت :  شرق بصره

جنسیت :  مرد

دین :  اسلام - شیعه

مذهب :  اسلام - شیعه

میزان تحصیلات :  

تاریخ دفن پیکر :  -

مفقود الاجسد :  خیر

وضعیت تاهل :  متاهل

https://golzar.isaar.ir/Grave/id63233/%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B6%D9%84-%D9%86%D9%82%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C.html

 

 

 

 

 

«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمواتاً بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِهم یُرزَقوُن»

«هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندارید، بلکه زنده‌اند

و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»

(آل عمران –آیه 169)

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه

و منهم من ینتظر ومابدلوا تبدیلا

(سوره احزاب آیه 23)

امروز، به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند.  امام خمینی(ره)

برنامه اسلام از عصر وحی تاکنون بر شهادت توام با شهامت بوده است.  امام خمینی (ره)

روزبه روز باید نکته یابی و نکته سنجی زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند.

 امام خامنه‌ای

شهید شمع محفل بشریت است. (شهید مطهری)

گمان مکنید ما شهید از دست داده‌ایم ما شهید را بدست می‌آوریم. (شهید دکتر بهشتی)

این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مکن.

امام خمینی (ره)

 

 

‏سرشناسه

:

هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏‫۱۳۴۰ -‏

‏عنوان و نام پدیدآور

:

گنجینه معارف شهدا: (سفارشها و نواهای آسمانیان)/ سیدجواد هاشمی‌فشارکی؛

 ناظر علمی حسنعلی احمدی‌فشارکی.

‏مشخصات نشر

:

تهران: وانیا‏‫، ۱۳۹۶.

‏مشخصات ظاهری

:

‏‫544 ص.: مصور (رنگی)، جدول.

‏شابک

:

978-600-8496-61-8

‏وضعیت فهرست نویسی

:

فیپا

‏یادداشت

:

عنوان دیگر: گنجینه معارف شهدای فشارکی (سفارشها و نواهای آسمانیان).

‏عنوان دیگر

:

گنجینه معارف شهدای فشارکی (سفارشها و نواهای آسمانیان).

‏عنوان دیگر

:

سفارشها و نواهای آسمانیان.

‏موضوع

:

شهیدان -- ایران -- فشارک -- وصیتنامه‌ها

‏موضوع

:

Martyrs -- Iran -- Fesharak -- Wills

‏موضوع

:

شهیدان -- ایران -- فشارک

‏موضوع

:

Martyrs -- Iran -- Fesharak

‏موضوع

:

جنگ ایران و عراق، ۱۳۵۹-۱۳۶۷ -- شهیدان -- وصیت‌نامه‌ها

‏موضوع

:

Iran-Iraq War, 1980-1988 -- Martyrs -- Wills

‏موضوع

:

فشارک

‏موضوع

:

Fesharak (Iran)

‏شناسه افزوده

:

احمدی فشارکی، حسنعلی، ‏‫‏۱۳۴۲ -

‏رده بندی کنگره

:

‏‫۱۳۹۶ ۸گ ۲ ھ DSR۱۶۲۵/

‏رده بندی دیویی

:

‏‫۹۵۵/۰۸۴۳۰۹۲۲

‏شماره کتابشناسی ملی

:

۴۹۹۹۴۳۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان)

تالیف و تدوین: دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

 

ناظر محتوایی: ستاد یادواره شهدای فشارکی

ناظر علمی: دکتر حسنعلی احمدی فشارکی

ناظر دوره اول محتوای فصل سوم: سید محمد علی هاشمی فشارکی

ناظر دوره دوم محتوای فصل سوم: روح الله غلامی فشارکی

ناظرفنی: مهندس محسن فشارکی

ویرایش محتوایی و ادبی: اعضای پایگاه بسیج شهدای اسلام ( فشارکی‌ها)

بازبینی و تطابق: ابراهیم غلامی فشارکی

تایپ: سید مهدی هاشمی فشارکی

طراح جلد و پوستر: مهندس سید امیر هاشمی فشارکی

 

نوبت چاپ: اول 1397 - شمارگان:500

شابک: 8-61- 8496-600-978

55000 تومان

نشر وانیا: خیابان ابوریحان خیابان وحید نظری پلاک 36 واحد 1

 فروش اینترنتی WWW.Ketab.ir

 

کلیه حقوق اعم از چاپ و تکثیر، نسخه‌برداری برای مؤلف محفوظ است

نقل مطالب با ذکر ماخذ بلا مانع است

 

  1. تقدیم به:
      • محضرمقدس امام حاضر(عج) و نایب آن حضرت، امام خامنه‌ای
      • شهدای بزرگوار فشارکی
      • خانواده معظم شهیدان
      • اقوام و دوستان شهیدان
      • همه آنان که برای امنیت و سرافرازی کشور جانفشانی کرده‌اند

و به:

      • آنان که بر تداوم راه شهیدان اهتمام داشته و در تلاشند.
      • و همه عاشقان و علاقمندان و دوستداران شهدا
  1. تشکر:

تشکر از همه کسانی که ما را در تدوین این اثر یاری نمودند:

  • خانواده معظم شهدای فشارکی
  • اقوام محترم روستای فشارک
  • اعضای ستاد یادواره شهدای فشارکی
  • پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام (فشارکی)
  • هیت امنای محترم مسجد شهدای اسلام
  • کانون‌ها و محفل‌های فرهنگی فشارکی
  • اقوام فشارکی ساکن اصفهان
  • اقوام فشارکی ساکن تهران
  • اقوام فشارکی ساکن قم
  • صندوق قرض الحسنه چهارده معصوم (ع)
  • صندوق قرض الحسنه محبان چهارده معصوم (ع)

پیشگفتارمولف

بنام آفریدگار شهیدان، خداوند شاهد و مشهود

"این الطالب بدم المقتول بکربلا"

 

"این وصیتنامه‏‌هایى که این عزیزان مى‏نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکى از این وصیتنامه‏ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید."

 (صحیفه امام ج‏14ص491)

  • مفاهیم و آثار مادی و معنوی به جامانده از شهیدان، مجموعه‌ای غنی را در فرهنگ شیعه تشکیل می‌دهد که به آن فرهنگ شهادت اطلاق می‌گردد. که عبارت است از تمامی آثار باقیمانده از شهید، اعم از آثار غیر مادی (معنوی) مثل باورها، اعتقادات، خلقیات، رفتارها، اهداف و دیگر وجوه معنوی و الهی شهید که الهام گرفته از قرآن و گفتارمعصومین(ع) میباشد؛ و آثار مادی آن عبارتند از تربت پاک شهید، وسایل شخصی، اسامی خیابان‌ها، مراسم مربوط به شهید، آثار مکتوب و کل هر چیزی که قابل مشاهده و لمس بوده و یادآور شهید باشد.فرهنگ شهادت متأثر از پوشش‌های فرهنگی (فرهنگ‌پذیری، فرهنگ‌یابی تغییرات اجتماعی و هویت فرهنگی) به عبارت دیگر خصوصیات فرهنگ را دارا ست یعنی دچار تغییرات می‌شود از هویت جامعه نشأت گرفته و متأثر می شود، پذیرفتنی، آموختنی و تدریجی نیز است.
  • امام خمینی«ره» هدف مبارزه و شهادت را؛ حفظ اسلام و احکام قرآن کریم می‌داند. شهادت زمانی حاصل می شود که با ایمان به خدا همراه باشد. هدف شهادت و آمال شهیدان تحقق«عدل الهی»، «تحقق اسلام»، «قوت دادن به اسلام»، «شرف اسلام»، «احیاء ارزشهای معنوی»، «عزت دین» و در یک کلام اعتلای حق بود. آثار و نتایج برکات شهادت از دیدگاه امام«ره» نیز عبارتنداز: بازیابی حیات ملت، ایجاد موج در دنیا، آبیاری درخت اسلام، تحقق حکومت برهنگان، بیمه شدن شرافت ملت، تقویت روحیه ملت، به دست آوردن استقلال و آزادی، دفع مفاسد از جامعه، تسلیم و سر تعظیم فرودآوردن دنیا در مقابل ملتی که شهادت را سعادت می‌داند، بیمه شدن اسلام و انقلاب، قطع دست قدرتها و عامل نشاط و تحرک ملت. امام خمینی«ره» خاستگاه اجتماعی شهیدان را از توده‌های مستضعف و طبقات محروم می‌داند.
  • رهبری انقلاب اسلامی نیز همان دیدگاه امام «ره» را در خصوص شهادت و فرهنگ آن دارد. شهید مظهر هدف، تلاش و تداوم است، و شهادت بهترین مردن است»، شهادت به عنوان یک انتخاب حرکت و عمل از سوی افراد خود ساخته برای ساختن جامعه‌ای بهتر و اعتلای کلمه الله صورت می‌پذیرد. شهادت آسیب ناپذیر ساختن ملت‌ها را موجب می گردد و تضمین کننده استقلال ملت و سربلندی اسلام است. ایشان در فرازی از سخنان خود، واژه فرهنگ شهادت را به کار بردند. «حق بزرگ آنان (شهیدان ) بر ما آن است که فرهنگ شهادت و ارزش مجاهدت در راه خدا تبیین شود.» یکی از روش‌ها، زنده نگه داشتن و بزرگداشت یاد و نام شهیدان است.
  • بزرگداشت شهید یعنی اصالت بخشیدن به هدف‌ها و تشویق به آن عمل و تقدیس آن ایثار. تکریم شهیدان به آن است که این ملت هرگز در برابر سلطه گران مستکبر سر خم نکند و این زمانی میسر می‌شود که یاد شهدا همیشه در فضای جامعه زنده باشد. اولین نقطه آغازین تداوم راه شهیدان و احیای فرهنگ شهادت از خانواده، به ویژه فرزندان شهیدان است. درزبان شهیدان دو پیام وجود دارد، اولین آن پیام شهادت و دیگری حراست از آرمان‌های شهداست. به باور آیت الله خامنه‌ای «پاسداری از فرهنگ شهادت» برای بنیاد شهید که متولی رسمی تامین حیات مادی و معنوی خانواده شهدا و ترویج فرهنگ شهادت در جامعه است می‌تواند جان دیگری به این نهاد انقلابی بدهد و تلاش فرهنگی این نمایندگی باید « آکندن عطر شهادت در جامعه و تبیین حق عظیم شهیدان باشد ». ارزش سوگواری و یادآوری شهدا در مرثیه‌ها کار نیکویی است، اما موثرتر از آن، برشمردن افتخارات شهید و نیز ارائه دادن کارهای هنری در زمینه زیبایی پیام شهیدان و نیز افتخاری که آفریده‌اند، می‌تواند باشد. درکارهای فرهنگی نیز روح فرهنگی باید حاکم باشد.
  • استاد مطهری بحث پیرامون شهید را با عنوان «قداست شهید» آغاز می‌کند، منشا قداست شهادت را «فی سبیل الله» بودن آن می‌داند. شهادت؛ قداست خود را از اینکه«فدا کردن تمامی هستی خود است در راه هدف مقدس جهاد» کسب می‌کند واین از ابعاد دیگری است که به شهادت قداست بخشیده است. در اسلام آنچه منجر به شهادت، یعنی مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس می‌گردد، به صورت یک اصل درآمده است و نام آن جهاد است. استاد مطهری بزرگترین خاصیت شهید را «حماسه آفرینی» او می‌داند. چون این حماسه آفرینی به جامعه؛ نشاط، تحرک و پویایی می بخشد. به نظر او هر فردی با عملش خدمتی که به اجتماع می‌کند و با تاثیری که برجامعه می‌گذارد، جاودان می‌شود. شهید از راه خون خودش، خود را در جامعه جاوید می‌کند. استاد مطهری برحق شهید بربشریت نیز تاکید دارد، هیچکس حقی به اندازه شهدا بربشریت ندارند. شهدا مدیون بشریت نیستند چرا که با از خودگذشتگی و فداکاری، محیط را برای دیگران مساعد می‌کنند.
  • این کتاب بیان شمه‌ای از حدیث عشق شهدای والامقام وابسته به دیار کهن، روستای فشارک سرافراز است.بر مادران و پدران این خطه، بر اساتید، معلمان، علماء و خطباء و هر آنکس که دستی بر آتش تعلیم و تهذیب آنها داشته‌اند، مبارک‌باد، که در بر کشیدن این شهیدان رفیع‌المنزله قدرت تربیتی و روحی خود را به نمایش گذاشتند و اینک مائیم و میراثی عظیم از خون شهیدان، پیامشان و آرمان‌هایشان و امامشان و موج خروشانی که در جهان افکنده‌اند.
  • توفیق مصاحبت با شهدای بزرگوار حسین اثنی عشری، سید ابوالفضل هاشمی فشارکی، امیرحسین نقیان فشارکی، سید ساعد هاشمی فشارکی، مهدی عظیمی اصفهانی و برخی دیگر که رفتند و حسرت جامانگی از غافله سبک‌بالان آسمانی را بر دل ما جاماندگان گذاشتند دینی مضاعف را بردوش گذاشته است و به جهت پاسداشت یاد و ترویج راهشان، این مجمل منظم از وادی شهادت، با نام "گنجینه معارف شهدای فشارکی(آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان)" به‌عنوان نــدای آسمــانیــان شهدای فشارکی و پیک پیام‌های فشارکی وآخرین سفارشهای آسمانیان فشارکی به ما جاماندگان و نیز نسلهای بعدی آنان، نزدیکان و علاقمندان، جهت بهره‌مندی بهتر و بیشتر گروههای مختلف سنی و شغلی تقدیم می‌گردد.

به منظور بهره برداری بیشتر، این اثر در چهار فصل زیر تدوین و ارایه شده است:

      • فصل اول: اختصاص به شهدا در آینه آمار دارد وخلاصه وضعیت شهدای فشارکی بوده و اطلاعاتی از معارف شهدای فشارکی ارایه شده است.
      • فصل دوم: وصیت‌نامه موضوعی شهدا، با رویکردی کاملاً ابداعی و جدید، جهت سهولت بهره‌برداری از وصایای شهدا تدوین گردیده است
      • فصل سوم [1]: تحت عنوان سیمای شهید بوده، که در این فصل خلاصه‌ای از زندگینامه شهدای فشارکی به همراه تصاویر شهدا ارایه شده است.
      • در فصل چهارم، متن وصیت‌نامه شهدای فشارکی به قلم خود شهدا ارایه گردیده است.
      • در پیوست نیز برخی موارد مرتبط ارایه شده است.

 

  • فصل اول و دوم و جداول پیوست این کتاب کاملاً ابداعی و جدید بوده و در هیچ از یک منابع موجود شهدا چنین رویکردی تاکنون وجود نداشته است. و بنحوی است که قابل بهره‌برداری در کارهای آموزشی و پژوهشی توسط صنوف و رده‌های سنی مختلف می‌باشد و در تهیه مطالب فصل سوم ابتدا از پایگاه‌های معتبر مثل پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و....اطلاعات اولیه استخراج و سپس درجهت تکمیل آن از مطالب کتابچه شکوه ایثار(کتابچه تک نسخه‌ای) بهره‌گیری شده است. و در برخی از مغایرت‌های این دو، اصالت را بردقت پایگاه‌های اطلاع رسانی مذکور قرار داده شده است. آنگاه اغلب زندگی‌نامه‌ها برای نزدیکان شهدا ارسال گردید و نظرات آنان اخذ و اعمال گردید. و مطالب فصل چهارم انعکاس از متن وصیت‌نامه شهدا می‌باشد
  • و سپس برای نمایندگان عزیز ستاد یادواره شهدای فشارکی[2] و پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام( فشارکی‌ها) ارسال و نظرات آنان نیز اخذ و اعمال گردیده است. براساس جلسه مورخ 28 تیرماه 1396 در مسجدجامع فشارک جهت افزایش دقت امر، جلسه نهایی رسیدگی به اطلاعات زندگی‌نامه شهدا تشکیل گردد. و برهمین اساس این جلسه در مورخ اول مردادماه 1396 در دفتر پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام تشکیل و مورد بررسی قرار گرفت. و همچنین پس از صفحه آرایی توسط ناشر نیز مجدداً در اختیار عزیزان ستاد یادواره شهدا قرار گرفته و پس از اخذ نظرات نهایی، ویرایش پایانی کتاب صورت گرفته و در اختیار ناشر قرار گرفت.
  • لازم به ذکر است، این کتاب درخصوص اقوام نسبی و همچنین سببی درجه اول بوده و اقوام سببی درجه دوم ( مثل کسانی که مادر بزرگ آنها فشارکی بوده است آورده نشده است.
  •  همچنین لازم به ذکر است زندگی‌نامه شهید مهدی عظیمی توسط شوهر خواهر وی (شهید حسین اثنی عشری) پیش از شهادت خودش نگارش شده است و در اینجا تلخیص آن ارایه شده است و زندگی‌نامه شهید امیر حسین نقیان فشارکی توسط اخوی گرامی وی آقای دکتر مهدی نقیان فشارکی ارایه گردیده است. و زندگی‌نامه شهیدان مرتضی و محسن مطلبی فشارکی به نقل از آقای اکبر مطلبی فشارکی، اخوی شهیدان عزیز ثبت و درج گردیده است.
  • ضمن تشکر از کلیه اقوام و عزیزانی که در جمع آوری وتدوین اطلاعات شهدا همکاری داشتند، بویژه اقوامی که اطلاعات ارزشمند خود را در اختیار ستاد یادواره اول شهدای فشارکی قرار دادند، و بخصوص از پسرعموی عزیزم آقای سید محمد علی هاشمی فشارکی که نقش محوری در تهیه مستند "شکوه ایثار" داشتند. و نیز اعضای ستاد یادواره شهدای فشارکی در سال 1392 و 1395 که تلاش بسیار زیادی در جهت بزرگداشت یاد وراه شهدا نمودند. و همچنین از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های فرمانده محترم قبلی وفعلی پایگاه مسجد شهدای اسلام ( فشارکیها) و سایر عزیزان پایگاه بسیج، و آقای مجتبی جعفری فشارکی، حاج آقا روح الله غلامی فشارکی و آقای ابراهیم غلامی فشارکی، بابت تلاش و پیگیری‌های مجدانه‌شان و سایر عزیزان فشارکی و مسولین بنیاد شهید، نهایت تشکر و تقدیر را دارم و انشاالله ثواب مضاعف نصیب همگی گردد.
  • آنچه تدوین و تالیف و انتشار یافته، همه از عنایت خود شهدا و نیز زحمات و حمایت‌های اقوام (فامیل) محترم فشارکی بوده است و هم بدین سبب نخست تقدیم به همه آنان و هم چنین سایر هموطنان عزیزی که از آن بهره برداری می نمایند، می‌گردد.
  • بدیهی است این اثر بدلیل ضعف در منابع، تفاوت در اطلاعات واصله از منابع مختلف، تغییرات در ویرایش‌های این اثر و نیز محدودیت زمانی، قطعاً خالی از اشکال و قصور نبوده، ضمن پوزش و اعتذار خاضعانه از محضر مبارک یادگاران و بازماندگان شهدای عزیز، خواهشمند است نظرات ارزشمند خود را جهت غنای بیشتر آن ارایه نمایید.

 

ای شهیدان فشارکی، عشق مدیون شماست   

      هرچه ما جاماندگان داریم ز خون پاک شماست

 

                                                                                   با احترام

                                                                                    تابستان 1396

سیدجواد هاشمی فشارکی