***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر محسن محمدی فشارکی 

Journals

گونه‌شناسی لطیفه در قرن هشتم تا دهم هجری(به انضمام معرفی دو نسخه خطی)

متن پژوهی ادبیمقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 تیر 1398

XMLنوع مقاله: مقاله پژوهشیشناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2019.40196.2613

نویسندگاننجمه زارع بنادکوکی1؛ مهدی نوریان1؛ محسن محمدی فشارکی email 21گروه ادبیات فارسی,دانشکده ادبیات, دانشگاه اصفهان, اصفهان, ایران2گروه ادبیات فارسی, دانشکده ادبیات, دانشگاه اصفهان, اصفهان, ایران.

چکیدهطنز و مطایبه بخش بزرگی از ادبیات فارسی را شامل می‌شود. طنزپژوهان برآنند که اولین کتابی که در ادبیات فارسی به طور کامل به لطیفه اختصاص دارد رسالۀ دلگشا تألیف عبید زاکانی است. بعد از او لطایف‌الطوائف فخرالدین علی صفی شهرتی بسزا دارد و او را مبدع شیوۀ بخش‌بندی بر اساس طبقات اجتماعی می‌دانند. محققان گونه‌شناسی تأکید می‌کنند که هیچ اثر ادبی در خلاء و به یکباره شکل نمی‌گیرد انواع ادبی به مرور و تحت تأثیر انواع پیش از خود به وجود می‌آیند. سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا کار عبید و فخرالدین علی صفی ناگهانی و بدون هیچ پشتوانه‌ای بوده است. در این مقاله کوشیدیم حلقه‌های مفقودۀ سیر تدوین کتب لطایف فارسی را از قرن هشت تا قرن دهم هجری نشان ‌دهیم. در انتها به این نتیجه رسیدیم که در ادبیات فارسی قبل از عبید زاکانی رساله‌هایی هرچند مختصر در لطیفه نوشته شده بود که به دست ما نرسیده است و همچنین برخی نویسندگان فصل یا فصولی از کتابشان را به لطیفه اختصاص داده بودند. می‌توان گفت نوشتن رساله‌هایی در لطیفه سنتی بوده که قبل از عبید زاکانی نیز رواج داشته است و بعد از عبید نیز همچنان پا برجا بود و به مرور به ساختار خاص خود دست یافت. کتابهای مجمع‌اللطایف و مجمع‌النوادر دو نمونۀ بازمانده از این سنت ادبی هستند که پیش از لطایف‌الطوائف فخرالدین علی صفی تألیف شده‌اند؛ ولی هیچگاه به شهرت این کتاب نرسیدند.

کلیدواژه‌هانوع‌شناسی؛ لطیفه؛ کتاب‌های لطایف؛ مجمع‌النوادر؛ مجمع‌اللطایفمراجع

آمار

تعداد مشاهده مقاله: 26

دانشگاه علامه طباطبایی

 

http://journals.atu.ac.ir/article_9811.html

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۷