####...شهید چمران ، نمادمقاومت ،استاد اسوه بسیجی و الگویی برای مدیران کشوری...####
منتشر شده در خبرگزاری بین المللی قرانی ایگنا
و پایگاه ایثار بنیاد شهید
دکترسیدجواد هاشمی فشارکی
منبه خبر :
https://qazvin.iqna.ir/fa/news/3905638
ایثار :
http://isaar.ir/doc/news/fa/340035/
د خبر: ۳۹۰۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
«شهید چمران» تجلی و نماد مقاومت و الگویی برای مدیران
شهید دکتر مصطفی چمران، درعین برخورداری از بالاترین مقامات کشوری و اعلاترین رتبه دانشگاهی، آن الگوی مدیریت اسلامی و اسوه استاد بسیجی، بهترین دانشگاه دنیا را رها کرده و مشتاقانه به دانشگاه جهاد و شهادت رفت، تا به آنچه آموخته بود عمل و فیض والاتری را کسب کند تا مدرس و حجتی برای مدیران و اساتید دانشگاه باشد.
مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد وبعد از تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. وی در سال ۱۳۳۷ پس از یک سال تدریس در دانشگاه تهران با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی و ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.
وی در دوران اقامتش در آنجا، با همکاری بعضی از دانشجویان مسلمان دیگر، انجمن اسلامی دانشجویان امریکا را پایه ریزی کردند و به فعالیت پرداخت و به همین دلیل نیز بورس تحصیلی وی از سوی رژیم ستم شاهی قطع شد.
مبارزات شهید چمران
چمران در جریان قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، به نهضت امام خمینی ملحق شد سپس به مصر رفته و دوره آموزشی جنگهای چریکی دید و آنگاه مسئولیت تعلیم نیروهای مبارز چریکی ایرانی به عهده وی گذاشته شد. وی سپس به لبنان رفته، سازمان مبارز«امل» را بارویکرد اسلامی، بنیان نهاد و به صورت سازماندهی شده، به مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل پرداخت.
پس از پیروزی انقلاب، وی بعد از ۲۳ سال هجرت، به وطن بازگشت و اولین گروههای پاسدار انقلاب را آموزش داد. سپس شغل معاونت نخست وزیر در امور انقلاب به وی سپرده شد و اندکی بعد برای ختم غائله کردستان و شکست محاصره پاوه به آنجا عازم شد. آنگاه از سوی امام به وزارت دفاع منصوب شد وی در اولین انتخابات مجلس شرکت کرد و بخ عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. با شروع جنگ تحمیلی آن شهید عزیز ستاد جنگهای نامنظم و واحد مهندسی آنرا برای دفاع دربرابر تهاجم دشمن، تشکیل داد و به مجاهدت در این حوزه پرداخت.
مجروحیت و شهادت
درهنگام دفاع چریکی در برابر یورش رژیم بعث صدام به سوسنگرد وی از ناحیه پای چپ مجروح و به بیمارستان اهواز منتقل شد در همان حالت مجروحیت و دوران درمان در بیمارستان، امور جنگ را دنبال کرد. آن مجروح جنگ، بعد از کمی بهبودی، تاب ماندن نداشته و با چوب در زیربغل، عازم منطقه نبرد در هویزه شد. اندکی بعد عازم دیدار امام شده و گزارش وضعیت جبههها را ارائه داد و مجددا عازم جنوب و منطقه دهلاویه شد و درحین فرماندهی نیروهای مدافع، در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، ترکش به وی اصابت کرده و مجروح شد و درطول مسیر انتقال به بیمارستان، به آرزویش یعنی به شهادت دست یافت.
مشهد شهید
در محل شهادت شهید چمران در دهلاویه، بنای یادبود و یادمان دفاع مقدس ساخته شده است، که همه ساله جمعیت زیادی از کاروانهای راهیان نور، از آن بازدیدکرده، ضمن آشنایی با وضعیت دفاع مقدس و شهید چمران، از آن شهید عزیز تکریم میشود.
ویژگیهای اخلاقی و مدیریتی شهید چمران
سجایای اخلاق فردی و اجتماعی شهید والامقام بسیار است ولی موارد زیر را بهعنوان ویژگیهای بارز وی میتوان برشمرد؛ ایمان قوی وارتباط باخالق خود، ادب و حسن خلق، دوری از تظاهر و ریا، دانش و مهارت بالا و تلاش برای آموزش متعهدانه به نیروها، شناخت زمان و محیط خود و انتخاب ضرورتهای زمانه و عمل کردن بدان، شجاعت در دوران مبارزه و جهاد، تلاش برای اسلامی کردن محیط کاری خود، بی اهمیت بودن امور دنیوی، ازجمله پست و مقام نزد وی، و بسیاری از سجایای اخلاقی دیگر.
روز بسیج اساتید
در تقویم کشور ۳۱ خرداد به نام روز ملی بسیج اساتید نامگذاری شده است و هر ساله مراسم مختلفی در سالروز شهادت آن استاد بسیجی شهید درسراسرکشور، توسط سازمان بسیج اساتید برگزار میشود. البته امسال به لحاظ شیوع ویروس کرونا، وضعیت دیگری به خود گرفته است و شرایط زمان حاضر از اهمیت خاصی برخوردار است، که میبایستی مورد توجه اساتید و مسولین دانشگاهها قرار گیرد.
اهداف و وظایف بسیج اساتید
در آییننامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهداف و وظایف بسیج اساتید، راهکارها و نکات سودمندی مندرج گردیده که به مواردی از آنها اشاره میشود:
پیگیری تحقق رهنمودها و تدابیر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دانشگاهها، بسط فرهنگ و تفکر بسیجی در هیأتهای علمی دانشگاهها، دفاع از ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاشهای علمی و پژوهشی، ارتقای اندیشه و توسعه خدمت به کشور از مجاری دانشگاهها، کمک به ارتقای معرفت و آگاهی دینی و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی.
آفتهای برخی مراسم
آفتهایی که درجاهای دیگر وجود دارد و متاسفانه به مراسم بسیج اساتید نیز کشیده است: مسئولین دولتی در این مراسم سخنرانی کرده و یا پیام داده و در سایت دانشگاه یادداشت نکوداشت درج میکنند، درحالیکه اقدام عملی در خصوص تعمیم فرهنگ شهید چمران در زیرمجموعهشان مشاهده نمیشود. روسای برخی دانشگاهها بهمناسبت این روز، پیام نکوداشت میدهند، درحالیکه بایستی بگویند چکار کردهاند و چه برنامههایی برای ارتقا این حوزه داشته و یا در برنامه کاری خود دارند. از عناوین زیبا و بیمحتوایی چون آیین بزرگداشت شهید چمران استفاده میشود ولی درخصوص اهداف و رویه آن شهید، حتی درخود آن مراسم، اقدام عملی مشاهده نمیشود. رسانههایی مشاهده میشود که یک عکاس میفرستند و رسالت خود را فقط انتشار چند تصویر از مراسم میدانند، بدون اینکه از محتوای آن مراسم سخنی منتقل کرده باشند. برخی اساتید متعهد وعامل نیز، مطالب بسیار پرمحتوا و ارزشی و کاربردی بیان میکنند ولی پژواک آن در بخشهای ذیربط موثر واقع نمیشود که لازم است توسط مسئولین دلسوز ذیربط مورد توجه ویژه و چارهاندیشی شود.
مسئولین آموزش عالی کشور پاسخگو باشند
دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر رشد کمی و کیفی ساختمان وتجهیزاتشان، به برکت و نعمت جمهوری اسلامی شاهد اتفاقات مبارکی بوده است، پاکسازی کتابهای زاید، اضافه شدن دروس اسلامی عمومی و تخصصی، ترجمه کتب مفید، تالیف و تدوین کتب غنی، ایجاد گرایشهای اسلامی در برخی رشتهها، ایجاد نمازخانه در دانشکدهها، راهاندازی اردوهای فرهنگی، اجرای مراسم مذهبی، بوده است. به عبارتی اگر تحولات فوق را کنار بگذاریم، اغلب روسای دانشگاهها و دانشگاهها و اساتید، آورده چندانی در تحول دانشگاه نداشته و ندارند. و نمره آنان به شدت منفی است و عجیب اینکه علیرغم بلندمدت بودن مسئولیت بسیاری از آنان و فرصت سوزیهایشان و حتی خسارت محتوایی زدنشان در ضعف علمی و ضعف هویت اسلامی و بومی در رشتههای تخصصی زیرمجموعهشان، خود منتقد ظهور و بروز آن در جامعه هستند و به وضع موجود انتقاد دارند، در حالیکه متهم ردیف اول، خود این اساتید و مسئولین دانشگاهها و دانشکدهها هستند. به عنوان مثال، فردی ۲۳ سال رئیس دانشگاه شهید بهشتی بوده، و غیر ازدستاوردهایی که انقلاب به همراه آورده، هیچ ارتقای کیفی در دانشگاه تحت مسئولیت خود به وجود نیاورده، بلکه اکنون منتقد وضع نابسامانیهای فعلی کشور است. مثلا در حوزههای معماری و شهرسازی، در بسیاری از دانشکدهها، نه تنها از هویت غنی معماری و شهرسازی با هویت اسلامی، به جز دو سه درس که فقط به پوسته کالبد و نه محتوای آن میپردازد، چیزی آموزش داده نمیشود.
متاسفانه در بسیاری از دانشکدهها، سبک غربی و یا سبکهای بیریشه، که فقط ظاهر آن زیبا و مدرن ولی فاقد هویت بوده، و حتی با فرهنگ و اقلیم بومی ناسازگار است، به دانشجویان آموزش داده میشود و این مساله به شدت جای تاسف دارد و متاسفانه اغلب این حوزههای تخصصی با مشکل متولی مواجه هستند. لذا میتوان گفت تحول اساسی در محیط دانشگاه و نیز تحول عمیق و غنی، آنطور که شایسته جمهوری اسلامی باشد، در محتوای دورهها، در تالیف منابع غنی با هویت اسلامی و بومی صورت نگرفته است.
از دیگر نشانگرهای آن سیمای عمومی محیط دانشگاه و فارغ التحصیلان آن و پایان نامهها و نیز محصولاتشان در بازار کار دربخش دولتی و خصوصی است. در حالیکه از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، انتظار انسانسازی و پرورش فارغ التحصیلانی توانمند ومتعهد است. معالاسف در بسیاری از موارد، مشاهده میشود، دانشجویان آخر تحصیل نسبت به ورود به دانشگاه، تنزیل اخلاقیات و تعهد در خدمت به موطن خود دارند. به جز اساتیدی که براساس تعهد و روحیه انقلابی خود، تلاش میکنند، مسئولین آموزش عالی کشور توضیح دهند چرا استاد تراز انقلاب اسلامی پرورش ندادهاند و این حوزهها، چه زمانی سامان خواهد گرفت.
رسالت عمومی اساتید
با افزایش تعداد و ظرفیت چند برابری جذب دانشجو، اعضای هیئت علمی نیز افزایش چند برابری یافته است، ولی رسالت عمومی اساتید هنوز متحول نشده و همپای اهداف انقلاب اسلامی و به خصوص انقلاب فرهنگی و سند تحول دانشگاهها ارتقا نیافته است و نیاز به اهتمام یکایک اساتید، به خصوص اساتید بسیجی و به ویژه مسئولین دانشگاهها و مسئولین وزارتهای علوم و بهداشت است.
همچنین اساتید بسیجی، به عنوان سفیران فرهنگی انقلاب در برابر تهاجم فرهنگی دشمن به خصوص در دانشگاهها هستند و باید همواره، ضمن رصد تهدیدات، تذکرات و راهنمایی و راهکارهای لازم را ارائه کرده و مسئولین مربوطه نیز اهتمام ورزند.
رسالت تخصصی اساتید
اساتید در رشتههای تخصصی خود میتوانند و ضرورت دارد تا تحولی اساسی در رشته دانشگاهی خود بهوجود بیاورند به خصوص، ارتقاء هویت اسلامی و بومی، تامین اهداف انقلاب اسلامی را در منابع رشته تحصیلی و کاربرد آن در تامین نیاز جامعه، جزو اهداف اصلی برنامه کاری خویش قرار دهند.
تحقیق و پژوهش، به خصوص در پروژه تحقیقی دانشجویان دروس کلاس، پایان نامههای دانشجویان، ترجمه کتابهای غنی، تالیف و تدوین کتابهایی که بتوانند منبع غنی رشته واقع شوند، انبوه نشریاتی که مجوز انتشار گرفته و مقالاتی که مورد پذیرش قرار میگیرند، نیازهای پژوهشی صنعت، سازمانها و جامعه را تامین کنند و پرهیز از کارهایی که بعضاً به جز قفسههای کتابخانه دانشکده، هیچ کاربرد دیگری ندارد را مدنظر قرار دهند و دانشکدهها و نیز وزارت خانههای علوم و بهداشت بایستی اهتمام ویژهای داشته باشند که رویکرد غالب چنین باشد و حمایتهای مادی و معنوی را از آن داشته باشند.
یادداشت از دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و عضو بسیج اساتید
انتهای پیامبرچسب ها: شهید چمران ، پاوه ، بسیج اساتید ، دکتر چمران ،فیزیک پلاسما
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
متن اولیه :
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
شهیدچمران ،تجلی نمادمقاومت ،استاد اسوه بسیجی و الگویی برای مدیران کشوری
دکترسیدجوادهاشمی فشارکی
پژوهشگر وعضوبسیج اساتید
💠سخن آغازین
شهیددکتر مصطفی چمران ،درعین برخورداری از بالاترین مقامات کشوری،و اعلاترین رتبه دانشگاهی، آن الگوی مدیریت اسلامی و اسوه استادبسیجی واسطوره بودن ، دانشگاه دنیا را رها کرده و مشتاقانه به دانشگاه جهاد وشهادت رفت ، تا آنچه آموخته بود راعمل کند و فیض والاتری را کسب کند.تا مدرس وحجتی باشدبرای مدیران واساتیددانشگاه .
💠زندگانی شهید دکتر مصطفی چمران:
✳مصطفی چمران در سال 1311 در تهران متولد شد.وبعداز تحصیلات ابتدایی ودبیرستان،در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. وی در سال 1337 پس از یک سال تدریس در دانشگاه تهران با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی و ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.
وی در دوران اقامتش در آنجا، با همکاری بعضی از دانشجویان مسلمان دیگر، انجمن اسلامی دانشجویان امریکا را پایه ریزی کردندوبه فعالیت پرداخت. وبه همین دلیل نیز بورس تحصیلی وی از سوی رژیم ستم شاهی قطع میشود .
✳مبارزات شهیدچمران
چمران در جریان قیام۱۵ خرداد ۱۳۴۲، به نهضت امام خمینی ملحق میشود. سپس به مصررفته ودوره آموزشی جنگهای چریکی می بیند و آنگاه مسولیت تعلیم نیروهای مبارز چریکی ایرانی بعهده وی گذاشته میشود. ایشان سپس به لبنان رفته،سازمان مبارز"امل" را بارویکرد اسلامی، بنیان می نهد و به صورت سازماندهی شده، به مبارزه با رژیم غاصب اسراییل می پردازد.
پس از پیروزی انقلاب ، وی بعد از۲۳ سال هجرت ،به وطن بازمیگردد. واولین گروههای پاسدار انقلاب را آموزش میدهد.سپس شغل معاونت نخست وزیر در امور انقلاب به وی سپرده میشودو اندکی بعد برای ختم قائله کردستان و شکست محاصره پاوه ،بدانجا عازم میشود.آنگاه از سوی امام به وزارت دفاع منصوب میشود .وی در اولین انتخابات مجلس شرکت کرده ،و بعنوان نماینده مردم تهران واردمجلس شورای اسلامی شد. با شروع جنگ تحمیلی ،آن شهید عزیز ستادجنگهای نامنظم و واحدمهندسی آنرا برای دفاع دربرابرتهاجم دشمن، تشکیل میدهدو به مجاهدت در این حوزه می پردازد.
✳مجروحیت و شهادت
درهنگام دفاع چریکی در برابریورش رژیم بعث صدام به سوسنگرد،وی از ناحیه پای چپ مجروح و به بیمارستان اهواز منتقل میشود.در همان حالت مجروحیت ودوران درمان در بیمارستان ،امورجنگ را دنبال می نماید. آنمجروح جنگ ،بعدازکمی بهبودی،تاب ماندن نداشته و با چوب در زیربغل ،عازم منطقه نبرد در هویزه شد.اندکی بعد عازم دیدار امام شده وگزارش وضعیت جبهه ها را ارائه میدهد.مجددا عازم جنوب و منطقه دهلاویه میگردد و درحین فرماندهی نیروهای مدافع ، در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ ، ترکش به وی اصابت کرده و مجروح میشود و درطول مسیر انتقال به بیمارستان، به آرزوی فوض عظمایش ،به شهادت میرسد.
✳مشهد شهید
در محل شهادت شهیدچمران در دهلاویه ،بنای یادبودویادمان دفاع مقدس ساخته شده است، که همه ساله جمعیت زیادی از کاروانهای راهیان نور ، از آن بازدیدکرده،ضمن آشنایی با وضعیت دفاع مقدس و شهیدچمران، از آن شهید عزیز تکریم میشود.
💠ویژگیهای اخلاقی ومدیریتی شهیدچمران
سجایای اخلاق فردی واجتماعی شهیدوالامقام بسیار است .ولی موارد زیر را بعنوان ویژگیهای وی میتوان برشمرد:
ایمان قوی وارتباط باخالق خود
ادب و حسن خلق
بدور از تظاهر وریا
دانش ومهارت بالا و تلاش برای آموزش متعهدانه به نیروها
شناخت زمان ومحیط خود وانتخاب ضرورتهای زمانه و عمل کردن بدان
شجاعت در دوران مبارزه وجهاد
تلاش برای اسلامی کردن محیط کاری خود
بی اهمیت بودن امور دنیوی، ازجمله پست ومقام نزد وی
و بسیاری از سجایای اخلاقی دیگر
💠تدابیر رهبرانقلاب درخصوص سازمان بسیج اساتید:
مقام معظم رهبری بر توسعه سازمان بسیج اساتید کشور تأکید نموده و فرمودهاند:
«من توصیهام این است که هر چه ممکن است مجموعهی اساتید بسیجی را با همین نام توسعه بدهید. حالا مجموعه اساتید مؤمن ما در دانشگاهها هستند. البته مجموعه بسیج منحصراً کسانی نیستند که در دانشگاههای ما از ایمان و انگیزه معنوی برخوردارند. به حمدالله امروز فضای کشور شاهد اساتید بسیار فراوانی است که دارای ایمانند. این معنای بسیج است.» وبراساس این رهنمود و این معنا، سازمان بسیج اساتید، برنامه ها و اقدامات بسیاری خوبی را انجام داده ، که نیاز به حمایت روسای دانشگاهها و دانشکده ها می باشد.
💠اهداف و وظایف بسیج اساتید:
در آییننامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهداف و وظایف بسیج اساتید، راهکارها و نکات سودمندی مندرج گردیده که به مواردی از آنها اشاره میشود:
پیگیری تحقق رهنمودهاو تدابیر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دانشگاه ها،بسط فرهنگ و تفکر بسیجی در هیأتهای علمی دانشگاهها،دفاع از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش های علمی و پژوهشی ،ارتقای اندیشه و توسعه خدمت به کشور از مجاری دانشگاه ها،کمک به ارتقای معرفت و آگاهی دینی و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه،مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی.و....
💠روز بسیج اساتید:
در تقویم کشور ، ۳۱ خرداد بنام روز ملی بسیج اساتیدنام گزاری شده است و هرساله مراسم مختلفی در سالروز شهادت آن استاد بسیجی شهیددرسراسرکشور ،توسط سازمان بسیج اساتیدبرگزار میشود. البته امسال بلحاظ وقوع بیماری کرونا،وضعیت دیگری بخودگرفته است . شرایط زمان حاضر از اهمیت خاصی برخوردار می باشد،که می بایستی مورد توجه اساتید و مسولین دانشگاهها قرارگیرد.
💠آفت های برخی مراسم :
آفتهایی که درجاهای دیگروجود دارد و متاسفانه به مراسم بسیج اساتیدنیز کشیده است : مسولین دولتی در این مراسم سخنرانی کرده و یا پیام داده و در سایت دانشگاه یادداشت نکوداشت درج میکنند ،درحالیکه اقدام عملی در خصوص تعمیم فرهنگ شهیدچمران در زیرمجموعه شان مشاهده نمی شود.روسای برخی دانشگاهها بمناسبت این روز، پیام نکوداشت میدهند،درحالیکه بایستی بگویند چکار کرده اند و چه برنامه هایی برای ارتقا این حوزه داشته و یادر برنامه کاری خود دارند.از عناوین زیبا و بی محتوایی چون ایین بزرگداشت شهیدچمران استفاده میشود ولی درخصوص اهداف و رویه آن شهید،حتی درخود آنمراسم، اقدام عملی مشاهده نمیشود.خبرگزاریهایی مشاهده میشود که یک عکاس میفرستند ورسالت خود را فقط انتشار چند تصویر از مراسم میدانند، بدون اینکه از محتوای آن مراسم سخنی منتقل کرده باشند.و....برخی اساتید متعهد وعامل نیز، مطالب بسیارپرمحتوا وارزشی وکاربردی بیان میکنند ولی پژواک ان در بخشهای ذیربط موثرواقع نمی شود. که لازمست توسط مسولین دلسوز ذیربط مورد توجه ویژه و چاره اندیشی شود.
✳رسالت دانشگاهها
دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی،علاوه بر رشد کمی وکیفی ساختمان وتجهیزاتشان ، به برکت و نعمت جمهوری اسلامی شاهد اتفاقات مبارکی بوده است.پاکسازی کتابهای زاید، اضافه شدن دروس اسلامی عمومی وتخصصی ، ترجمه کتب مفید، تالیف و تدوین کتب غنی، ایجادگرایشهای اسلامی در برخی رشته ها ، مثل معماری اسلامی و... ، ایجادنمازخانه در دانشکده ها، ایجاداردوهای فرهنگی ،اجرای مراسم مذهبی و امثالهم، برگزاری همایشهاوغیره ، بوده است . بعبارتی اگر تحولات فوق را به کنار نهیم ،اغلب روسای دانشگاهها و دانشگاهها و اساتید، آورده چندانی در تحول دانشگاه نداشته وندارند. ونمره آنان بشدت منفی می باشد . وعجیب اینکه علیرغم تصدی بلندمدت بودن مسولیت بسیاری از آنان و فرصت سوزیهایشان و حتی خسارت محتوایی زدنشان در ضعف علمی و ضعف هویت اسلامی وبومی در رشته های تخصصی زیرمجموعه شان، خود منتقد ظهور وبروز آن در جامعه میباشند و به وضع موجود انتقاد دارند، در حالیکه متهم ردیف اول ،خود این اساتید و مسولین دانشگاهها و دانشکده ها می باشد. بعنوان مثال ،فردی ۲۳ سال رییس دانشگاه شهید بهشتی بوده ، وغیر ازدستاوردهایی که انقلاب بهمراه آورده ،هیچ ارتقای کیفی در دانشگاه تحت مسئولیت خود بوجود نیاورده ،بلکه اکنون منتقد وضع نابسامانی های فعلی کشور میباشد. مثلا در حوزه های معماری وشهرسازی ،در بسیاری از دانشکده ها، نه تنها از هویت غنی معماری وشهرسازی با هویت اسلامی ، بجز دو سه درس که فقط به پوسته کالبد ونه محتوای آنمی پردازد، چیزی آموزش داده نمیشود . وحتی متاسفانه در بسیاری از دانشکده ها ، سبک غربی و یا سبکهای بی ریشه ، که فقط ظاهر آن زیبا ومدرن ولی فاقد هویت بوده، وحتی با فرهنگ واقلیم بومی ناسازگار است،به دانشجویان آموخته میشود و این مساله بشدت تاسف دارد. ومتاسفانه اغلب این حوزه های تخصصی با مشکل متولی مواجه می باشند.لذا میتوانگفت، تحول اساسی در محیط دانشگاه و نیز تحول عمیق وغنی ،انطور که شایسته جمهوری اسلامی باشد ،در محتوای دوره ها ، در تالیف منابع غنی با هویت اسلامی و بومی صورت نگرفته است . از دیگر نشانگرهای آن سیمای عمومی محیط دانشگاه و فارغ التحصیلان آن و پایان نامه ها و نیز محصولاتشان در بازارکار دربخش دولتی و خصوصی می باشد .در حالیکه از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی ، انتظار انسان سازی و پرورش فارغ التحصلانی توانمند ومتعهد میباشد. مع الاسف در بسیاری از موارد ، مشاهده میشود ، دانشجوی آخرتحصیل نسبت به ورود به دانشگاه ، تنزیل اخلاقیات و تعهددر خدمت به موطن خود دارند. بجز اساتیدی که براساس تعهد وروحیه انقلابی خود ، تلاش میکنند، مسولین آموزش عالی کشور توضیح دهند چرااستادتراز انقلاب اسلامی پرورش نداده اند. و این حوزه ها ،چه زمانی سامان خواهد گرفت.
✳رسالت عمومی اساتید:
با افزایش تعداد وظرفیت چندبرابری جذب دانشجو ، اعضاء هیات علمی نیز افزایش چندبرابری یافته است ،ولی رسالت عمومی اساتید هنوز متحول نیافته و همپای اهداف انقلاب اسلامی و بخصوص انقلاب فرهنگی وسندتحول دانشگاهها ارتقا نیافته است . و نیاز به اهتمام یکایک اساتید ، بخصوص اساتید بسیجی وبه ویژه مسولین دانشگاهها و مسولینوزارتین علوم وبهداشت میباشد.
همچنین اساتید بسیجی ،بعنوان سفیران فرهنگی انقلاب در برابرتهاجم فرهنگی دشمن بخصوص در دانشگاهها هستند وبایستی همواره ،ضمن رصد تهدیدات، تذکرات وراهنمایی وراهکارهای لازم را ارئه کرده و مسولین مربوطه نیز اهتمام ورزند.
✳رسالت تخصصی اساتید:
اساتید در رشته های تخصصی خود میتوانند و ضرورت دارد تا تحولی اساسی در رشته دانشگاهی خود بوجود بیاورند .بخصوص ،ارتقاءهویت اسلامی وبومی، تامین اهداف انقلاب اسلامی را در منابع رشته تحصیلی و کاربرد آن در تامین نیاز جامعه، جزء اهداف اصلی برنامه کاری خویش قراردهند. تحقیق و پژوهش وبخصوص در پروژه تحقیقی دانشجویان دروس کلاس ، پایان نامه های دانشجویان ، ترجمه کتابهای غنی ، تالیف و تدوین کتابهایی که بتوانندمنبع غنی رشته واقع شوند، انبوه نشریاتی که مجوز انتشارگرفته ومقالاتی که موردپذیرش قرارمی گیرند، نیازهای پژوهشی صنعت، سازمانها وجامعه را تامین نماید. وپرهیز از کارهایی که بعضا بجز قفسه های کتابخانه دانشکده ،هیچ کاربرددیگری ندارد،را مدنظر قرار دهند. ودانشکده ها ونیز وزارتین علوم و بهداشت بایستی اهتمام ویژه ای داشته باشند ، که رویکردغالب چنین باشد و حمایتهای مادی ومعنوی را از آن داشته باشند.
💠سخن پایانی
توجه ومطالبه گری اساتیدبسیجی در رشته های مختلف ،بعنوان پیش قراولان تحقق بیانیه گام دوم انقلاب ، به این فراخوان مهم رهبرانقلاب ،در توصیه اول بیانیه گام دوم انقلاب که :" اینجانب همواره به دانشگاهها ودانشگاهیان ومراکز پژوهش وپژوهندگان ،گرم ،قاطع وجدی در این باره تذکروهشدار وفراخوان داده ام." و آن مطلب ایشان این است که :" این راه طی شده (اقدامات انجام شده در چله اول انقلاب) ،با همه اهمیتش فقط یک آغازبوده است ....بایدبه قله ها(ی دانش جهان) دست یابیم. بایداز مرزهای کنونی دانش درمهم ترین رشته ها عبورکنیم .... عقب ماندگی شرم آور علمی دردوران پهلوی ها وقاجارها درهنگامی که مسابقه علمی دنیاتازه شروع شده بود،ضربه سختی برما واردکرده و مارا از این کاروان شتابان ،فرسنگها عقب نگه داشته بود.ما اکنون حرکت را آغاز کرده وباشتاب پیش می رویم ولی این شتاب بایدسالها باشدت بالا ادامه یابد،تا آن عقب افتادگی جبران شود." وانشاالله در سال جهش تولید ، شاهد جهش تولید علم و فن آوری در سطوح و حوزه های مختلف دانشگاهی باشیم .
http://www.isaar.ir/fa/news/340035/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D9%84%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
##########################################################################
مشغول به کار ۷ خرداد ۱۳۵۹ – ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ | |
حوزه انتخاباتی | تهران، ری و شمیران |
---|---|
اکثریت | ۱٬۱۰۰٬۸۴۲ (۵۱٫۵٪) |
وزیر دفاع ملی | |
مشغول به کار ۸ مهر ۱۳۵۸ – ۱۹ شهریور ۱۳۵۹ | |
گمارنده | شورای انقلاب اسلامی |
نخستوزیر | مهدی بازرگان |
قائم مقام | حسن چگینی |
پس از | محمدتقی ریاحی |
پیش از | جواد فکوری |
معاون امور انقلاب نخستوزیر ایران | |
مشغول به کار ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ – ۸ مهر ۱۳۵۸ | |
نخستوزیر | مهدی بازرگان |
پس از | ابراهیم یزدی |
پیش از | انحلال معاونت |
اطلاعات شخصی | |
زاده |
مصطفی چمران ساوهای ۱۰ مهر ۱۳۱١ تهران، ایران |
درگذشت | ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ (۴۹ سال) دهلاویه، ایران |
علت مرگ | برخورد ترکش خمپاره |
آرامگاه | قطعه ۲۴ بهشت زهرا، تهران |
ملیت | ایرانی |
حزب سیاسی | نهضت آزادی ایران |
دیگر عضویتهای سیاسی | نهضت مقاومت ملیجبهه ملی ایران |
همسر(ان) | تامسن ه. (پروانه)[۱]غاده جابر |
فرزندان | روشن، رحیم، علی و جمال |
خویشاوندان | مهدی چمران (برادر) |
محل تحصیل |
دانشگاه تهراندانشگاه ای اند ام تگزاسدانشگاه کالیفرنیا، برکلی |
هیئت دولت | کابینه بازرگانکابینه شورای انقلاب |
مذهب | اسلام (شیعه) |
خدمات نظامی | |
لقب(ها) | جمال |
وفاداری | جنبش امل ایران |
خدمت/شاخه | افواج مقاومت لبنانسپاه پاسدارانستاد جنگهای نامنظم |
سالهای خدمت | ۱۳۵۴–۱۳۵۷ (امل)۱۳۵۷–۱۳۶۰ (ایران) |
فرمانده | ستاد جنگهای نامنظم |
جنگها/عملیاتها | جنگ داخلی لبنانشورش ۱۳۵۹–۱۳۵۷ کردهاجنگ ایران و عراق † |
موقعیتهای علمی | |
موضوعها | الکترومکانیکفیزیک پلاسما |
مؤسسهها | آزمایشگاههای بلآزمایشگاه پیشرانش جت |
پایاننامه | |
استاد راهنما | David H. Sloan |
«چمران عزیز با عقیده پاک، خالص [و [غیر وابسته به دستجات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد در راه آن را از آغاز زندگی شروع و [زندگی خود را] با آن ختم کرد... او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید. هنر آن است که بی هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش به خیر».