***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
  • دکترمحمد غلامی فشارکی   2         2 استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران

 

http://nnj.mums.ac.ir/article_15824.html

 

نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و اضطراب اجتماعی نوجوانان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، تهران، ایران

2 استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران

 10.22038/NNJ.2020.45340.1193

چکیده

مقدمه: عدم توجه والدین به سالم‌سازی محیط روانی و عاطفی نوجوانان و فقدان روابط مناسب خانوادگی و اجتماعی باعث ایجاد کمبودهای عاطفی و مشکلات روانی از جمله اضطراب می‌گردد. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده با اضطراب اجتماعی نوجوانان با درنظرگرفتن نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی انجام ‌شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی می‌باشد. نمونه پژوهش را 200 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول منطقه پنج شهر تهران که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بوده و با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند، تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (Hill-Bern)، حمایت اجتماعی خانواده و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SAS-A: Social Anxiety Scale for Adolescents). داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS 23  و AMOS 18 تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که حمایت اجتماعی (325/0-Total Effect=) و جو عاطفی (08/0-Total Effect=) به‌ترتیب به‌صورت مستقیم و غیر ‌مستقیم بر اضطراب تأثیر داشته‌اند. یافته‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، نقش واسطه‌ای متغیر حمایت اجتماعی را در رابطه بین جو عاطفی خانواده با اضطراب اجتماعی نوجوانان تأیید نمودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نقش واسطه‌ای متغیر حمایت اجتماعی را در رابطه بین جو عاطفی خانواده با اضطراب اجتماعی نوجوانان تأیید نمودند؛ بنابراین می‌‌توان در گستره روابط بین فردی، تربیتی، خانوادگی و درمانی به متغیر یاد‌‌شده توجه نمود.

کلیدواژه‌ها


 مراجع

  1. De Castella K, Goldin P, Jazaieri H, Ziv M, Heimberg RG, Gross JJ. Emotion beliefs in social anxiety disorder: Associations with stress, anxiety, and well-being. Aust J Psychol. 2014; 66(2):139-48.
  2. Damercheli N, Kakavand AR, Jalali MR. Compilation a model of social anxiety and associations with body dysmorphic disorder: Mediating role of fear of positive and negative evaluation. J Psychol Stud. 2017; 13(2):113-32.
  3. Staring AB, van den Berg DP, Cath DC, Schoorl 
    M, Engelhard IM, Korrelboom CW. Self-esteem treatment in anxiety: a randomized controlled crossover trial of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) versus Competitive Memory Training (COMET) in patients with anxiety disorders. Behav Res Ther. 2016; 82:11-20.
  4. Khayyer M, Ostovar S. Relationship between social anxiety and cognitive biases in adolescents. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 2007; 13(3):256-63.
  5. Grazzani I, Ornaghi V, Crugnola CR. Emotion comprehension and attachment: a conversational intervention with school-aged children. Eur Rev Appl Psychol. 2015; 65(6):267-74.
  6. Rashidinejad H, Tabrizi M, Shafiabadi A. Effectiveness of parental group training with using Satirâs family therapy approach on improvement of emotional condition of female studentsâ families in secondary schools, district 2 in Kerman. Knowl Res Appl Psychol. 2017; 13(49):3-11.
  7. Backer-Fulghum LM, Patock-Peckham JA, King KM, Roufa L, Hagen L. The stress-response dampening hypothesis: how self-esteem and stress act as mechanisms between negative parental bonds and alcohol-related problems in emerging adulthood. Addict Behav. 2012; 37(4):477-84.
  8. Kwok SY, Cheng L, Wong DF. Family emotional support, positive psychological capital and job satisfaction among Chinese white-collar workers. J Happin Stud. 2015; 16(3):561-82.
  9. Ghannadi F, Abdollahi M, Yarmohammadi M. Relationship between preceptions of parental behavior and depression and anxiety in children: mediating role of early maladaptive schemas. J Modern Psychol Res. 2015; 9(33):171-93. [in Persian]
  10. Rashedi V, Gharib M, Rezaei M, Yazdani AA. Social support and anxiety in the elderly of Hamedan, Iran. Arch Rehabil. 2013; 14(2):110-5.
  11. Lepore SJ, Evans GW, Schneider ML. Dynamic role of social support in the link between chronic stress and psychological distress. J Pers Soc Psychol. 1991; 61(6):899-909.
  12. Byrne BM. Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. London: Psychology Press; 2013.
  13. Daneshi R, Heydarie A. An investigation on the relationship of family emotional climate, Personal-social adjustment and achievement motivation with academic achievement and academic motivation among third grade high school male students of Ahvaz. Int J Hum Cult Stud. 2016; Special Issue:1022-35.
  14. Raya AF, Ruiz-Olivares R, Pino J, Herruzo J. Parenting style and parenting practices in disabled children and its relationship with academic competence and behaviour problems. Proc Soc Behav Sci. 2013; 89:702-9.
  15. Koti F, Rajabi G, Sudani M. The relationship between family emotional climate and social support with general health in first-year high school female students in Ahvaz. Soc Psychol. 2007; 2(5):4-18. [in Persian]
  16. Asgari P, Safarzadeh S, Ghasemi Fard M. The relationship between family emotional climate and religious orientation with addiction attitude. Islamic Stud Psychol. 2011; 5(8):7-26. [in Persian]
  17. Procidano ME, Heller K. Measures of perceived social support from friends and from family: three validation studies. Am J Community Psychol. 1983; 11(1):1-24.
  18. Kazemeyan S, Karimi M. The relationship of the social identity with the quality of parents –child relationship among the girl students of secondary high school: comparative study of the role of fathers and mothers. Counsel Cult Psychother. 2018; 9(34):103-18. [in Persian]
  19. La Greca AM. The social anxiety scales for children and adolescents. New York: The Behavior Therapist; 1999.
  20. Ostovar S, Asghar R. The study of psychometric properties of social anxiety scale for adolescents (SAS-A) for use in Iran. J Psycholog Models Methods. 2013; 3(12):69-78.
  21. Khajeh L, Hoseinchari M. Investigating the relationship between social anxiety and classroom psychosocial climate with academic self-efficacy in junior high school students. Educ Psychol. 2011; 7(20):131-53.
  22. Lomax RG, Schumacker RE. A beginner's guide to structural equation modeling. London: Psychology Press; 2004.
  23. Rahmati A, Saeedi M. Relationship between parent’s anxiety and their children’s anxiety and educational achivement in high schools of Kerman. Psychol Stud. 2011; 7(4):131-44. [in Persian]
  24. Rahmani P, Moheb N. A comparison of child rearing method and affective climate of a family a child suffering from free floating anxiety and those without anxiety. J Educ Sci. 2011; 4(13):67-77.
  25. Freed RD, Rubenstein LM, Daryanani I, Olino TM, Alloy LB. The relationship between family functioning and adolescent depressive symptoms: The role of emotional clarity. J Youth Adolesc. 2016; 45(3):505-19.
  26. Khalatbari J, Soheylipour FZ. Examining the relation of emotional environment in family and creativity of schoolgirls in five-grade elementary schools in Isfahan city. Sci J Manag Syst. 2017; 7(2):167-88.
  27. Hajihasani M. Predicting academic burnout in female medical students of shahrekord university of medical sciences based on perfectionism and family emotional climate in 2016-2017 academic year. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2018; 17(4):293-304. [in Persian]
  28. Javdan M. The study of relationship between self-monitoring, affective family climate, and life skills with aggression in adolescent boys. J Personal Individ Differ. 2014; 3(5):125-42. [in Persian]
  29. Breinholst S, Esbjørn BH, Reinholdt-Dunne ML. Effects of attachment and rearing behavior on anxiety in normal developing youth: a mediational study. Personal Individ Differ. 2015; 81:155-61.
  30. Gharehbaghy F, Aguilar-Vafaie M, Allahyar AA, Bahrami Ehsan H. An investigation of independent and simultaneous role of interparetnal conflict and child temperament in predicting child prosocial behaviors. J Fam Counsel Psychother. 2012; 2(1):490-511. [in Persian]
  31. Rathus, S. A. (2011). Psychology (10th ed.). Fort Worth: Holt, Rinehart and Winston
  32. Soltanifar M, Hashemi S, Yaghubi Rad F. The relationship between cultural factors and women's civil rights. J Cult Manag. 2011; 5(12):1-18. [in Persian]
  33. Ahangareanzabi A, Sharifidramadi P, Farajzadeh R. The relationship between parenting style and adolescents aggression in Shabestar city. Res Cogn Behav Sci. 2011; 1(1):1-8.

دوره 23، شماره 73
بهار 1399

صفحه 35-46

 

http://nnj.mums.ac.ir/article_15824.html