تغییرات طیف امواج مغزی و ناتوانی یادگیری ناشی از تماس با سرب
دکترمهرآفرین فشارکی
https://www.magiran.com/paper/206634
تغییرات طیف امواج مغزی و ناتوانی یادگیری ناشی از تماس با سرب
نویسنده:
فریبا هوشمند ، حجت الله علایی ، مهرآفرین فشارکی
چکیده:
مقدمه
مسمومیت با سرب در کودکان با عدم توانایی تکامل عصبی همراه بوده و ممکن است به نارسایی حرکتی و هوشی منجر شود. هدف از انجام مطالعه حاضر ارزیابی اثرات دراز مدت تماس با سطوح پایین سرب در طی دوران جنینی بر روی یادگیری، حافظه و امواج مغزی (EEG) بود.
مواد و روش ها
در طی دوران بارداری به راتهای مادر، استات سرب با سه دوز ۰.۰۵، ۰.۱ و ۰.۲ درصد و به گروه کنترل آب دوبار تقطیر داده شد. از نوزادان نر هر چهار گروه، آزمون رفتاری با استفاده از شاتل باکس و به روش اجتنابی فعال یک طرفه انجام شد. در این روش تعداد شوکهای الکتریکی به عنوان معیاری از یادگیری و حافظه در نظر گرفته شد. آزمون یادگیری در سن ۶۰ روزگی و آزمون حافظه در سن ۹۰ روزگی صورت گرفت. پس از انجام تستهای رفتاری، الکترودهای مورد نیاز در ناحیه حسی - حرکتی قشر مغز کاسته شدند و پس از طی دوره بهبودی امواج مغزی ثبت شدند.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که سرب تاثیری بر یادگیری نداشته و تنها دوز ۰.۱ درصد آن سبب کاهش تعداد شوک دریافتی (۰.۹۸±۵.۱۸۵) در مقایسه با گروه کنترل (۰.۶۲±۱.۶۶۷) شده است. به عبارتی این دوز استات سرب سبب کاهش حافظه شده است(P<۰.۰۰۵). هم چنین به استثنای یک افزایش در موج دلتا هیچ تفاوت معنی داری در امواج چهارگانه مغزی بین گروه های تست و کنترل مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که سرب در دوزهای مورد استفاده تاثیر معنی داری بر روی الگوی امواج مغزی نداشته است و سرب فقط در دوز ۰.۱ درصد بر رفتار تاثیر داشته و سبب کاهش حافظه شده است.
کلیدواژگان:
استات سرب ، طیف امواج مغزی ، یادگیری ، دوران جنینی ، حافظه
زبان:
فارسی
انتشار در:
فصلنامه یافته، پیاپی ۱۹ (زمستان ۱۳۸۲)
صفحه:
۲۹
EG spectral power alternation & learning disability in rats exposure to lead through prenatal developing age
Author(s):
Fariba Hooshmand , Hojatollah Alaie , Mehr Afarin Fesharaki
Abstract:
Introduction
Lead intoxication in children has been associated with neurodevelopment disabilities that may result in motor and cognitive impairment. The aim of the present study is to evaluate in long term effects of prenatal exposure to low-level Pb2+ on learning, memory and EEG.
Materials and Methods
Rat pregnant were exposed to distilled water or 0.05, 0.1, 0.2 % of Pb-acetate in the drinking water during of pregnancy. Behavioral analysis was carried out in male offspring by using one way active avoidance. The numbers of electric shock was detected as an index of learning and memory of rats. At 60 days of age (active avoidance learning) and at 90 days of age (memory) behavioral assessment was measured. Then the rats were implanted with electrodes in sensorimotor regain. After a recovery period, EEG was also recorded.
Findings
Lead acetate was no affected on learning but dose of 0.1% which was affected on memory of rats (No. of shocks 5.185 ± 0.98%) compared to the control (No. of shocks 1.667 ± 0.62%). This finding also showed that lead acetate (p<0.05) only decreases of memory ability. Except an increase in the delta waves, there was no any statistical signifiucant on EEG spectral power between test and control groups.
Conclusion
In this research the lead acetate was no affected on EEG. The results showed that using dose of 0.1% lead acetate was affected on behavior and decrease of memory ability of tested rats.
Keywords:
Lead acetate , EEG , Learning , Prenatal , Memory
Language:
Persian
Published:
Yafteh, Volume:5 Issue: 19, 2004
Page:
فصلنامه یافته
Yafteh
فصلنامه پزشکی
ISSN: 1563-0773
صاحب امتیاز:
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
مدیر مسئول:
دکتر حسن تیموری
سردبیر:
دکتر سهیلا اکبری
https://www.magiran.com/paper/206634