مشق عشق ، مسابقه ی دانش آموزی وصیت نامه ی شهدای دانش آموز
دبیرمسابقه : خانم الهام سادات هاشمی فشارکی
مدیر پژوهش سرای دانش آموزی منطقه ۷ تهران
مشق عشق
مسابقه ی دانش آموزی وصیت نامه ی شهدای دانش آموز
محورهای مسابقه
* پیام شهدای دانش آموز به معلمان و دانش آموزان ( در قالب یک نامه ، روایت، شعر ، قطعه ی ادبی و....)
*پیام های شهیدان دانش آموز را در یکی از فرم های ( نقاشی ، طراحی ، انیمیشن ، فیلم کوتاه وپوستر) به تصویر بکشید
آثار خود را به نشانی ایمیل دبیر خانه ارسال نمایید
eshragh7.edu@gmail.com
مهلت ارسال آثار تا ۲۱ مهر ۹۹
پژوهش سرای اشراق منطقه ۷
https://eshragh.farhangsara.ir/
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
خاطره ای از دانش اموز پشت کنکوری :
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
وقتی تحصیلات دبیرستان تمام شد ودیپلم گرفتم و در صدد شرکت در کنکورودانشگاه شدم ؛ لکن دانشگاهها به ستاد جنگ گروهکهای تروریستی درآمده بود
چراکه بعداز پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاهها بازگشایی شدند. اما عملاً دانشگاه محل فعالیتهای گروهکهای سیاسی شده بود. و کانونهای اصلی حضور مخالفان علیه نظام جمهوری اسلامی بودند . یک سال پس از انقلاب، دانشگاهها به کانون اصلی اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی و محلی برای یارگیری تشکیلاتی این گروهها از جمله سازمان های مدعی چریکهای فدایی خلق ایران و سازمان منافقین (مجاهدین خلق) تبدیل شده بود.
صدور پیام نوروزی امام خمینی «ره» در اول فروردین 1359 را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست. ایشان در بند «11» این پیام بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاههای سراسر کشور»، «تصفیه اساتید مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.
در اواخر فروردین ماه سال ۱۳۵۹ خورشیدی، شورای انقلاب، به گروههای سیاسی فعال در دانشگاهها، برای تخلیه دفترهای خود در دانشگاهها، مهلتی سه روزه داد که طی این روزها، درگیری و خشونت در دانشگاههای مختلف ایران شدت گرفت .
پس از تعطیل رسمی دانشگاهها، امام خمینی «ره» در 23 خرداد 59 فرمانی مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر نمودند که در قسمتی از فرمان ایشان آمده بود: "مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان میباشد، اعلام شده است و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان با ایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئهگران که هماکنون گاهگاه آثارش نمایان میشود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بیفرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند، ادامه این فاجعه که معالاسف خواست بعضی گروههای وابسته به اجانب است، ضربهای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد و تسامح در این امر حیاتی، خیانتی عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است".
انقلاب فرهنگی ایران
این رویداد، سرآغاز «انقلاب فرهنگی» محسوب میشود که عملا دانشگاهها تعطیلی به مدت بیشتر از دو سال را بهمراه داشت .
لذا بنده بعنوان بسیجی عازم کردستان وجبهه ها شد، ودر عین حال جند کتاب درسی را هم همراهم بردم ولی فرصت چندانی برای مطالعه کافی نمی شد . دانشگاهها بازگشایی شده بودند ولی اشتیاق حضور بیشتر از ادامه تحصیل بود ، لذا در ازمون کنکورثبت نام نکردم .
یک روز که از منطقه به پادگان دوکوهه اندیمشک برگشتم ، یکی از عزیزان را دیدم که درتدارک برگزاری کنکور در حسینیه دوکوهه می باشد، و دعوت کرد که شرکت کنم . گفتم امادگی کافی ندارم . گفت با همین میزان اطلاعات قبلی شرکت کن ، ضرر که ندارد. گفتم ثبت نام نکرده ام . گفت مساله ای نیست ؛ الان ثبت نام کنید . بعد با اصرار یک برگه ثبت نام داد ومشخصاتم را در آن نوشتم . وبرگه ای که کپی بود ومشخصاتم در ان نوشته شده بود، بعنوان کارت شرکت درجلسه آزمون به من داد وگفت فردا صبح قبل ساعت 8 بیا به حسینیه دوکوهه . شب را در فکر بودم ومروری نیز در دروس دبیرستان خوارزمی که گذرانده بودم، داشتم وکمی هم خوابیدم .
صبح روز جمعه قبل از ساعت 8 امده وکمی بعد کفشها را در اورده ؛ داخل حسینیه شدیم و به ترتیب در چند ستون وردیف وبا فاصله روی موکت نشستیم، کمی بعد سوالات را وازگونه درکنارمان قراردادند و سرساعت 8 باصلوات نصار شهدا، اعلام کردند ازمون شروع شده؛ برگه را به ترتیب بردارید.و پس ازمهلت هر بخش اعلام میشد، قبلی ها گذاشته وبعدی ها برداشته میشد، همه سوالات قابل درک وپاسخ بود، فقط سوالات زبان سخت تر بود ، که بعد شنیدم نقدی بر آزمون انگلیسی کنکور سراسری کشور در سال 1365 صورت گرفته بود
نقدی بر آزمون انگلیسی کنکور سراسری کشور در سال 1365
. زمان ازمون پایان یافت ؛ حسینیه را ترک و بنده در مخابرات بودم رفتم و امورات محوله را ادامه دادیم . چندماهی گذشت و سال 65 دیرتر از سالهای دیگر، نتایج رادر روزنامه اعلام کرده و کلاسها تشکیل شد . هنگامیکه به مرخصی امده بودم ، مدارک را به دانشگاه شهید بهشتی داده وثبت نام انجام شد
ولی مجددا به جبهه بازگشتم و پس از پایان جنگ سرکلاسهای درس دانشکده معماری شرکت کردم .
کلاسها در سال 1372 پایان یافت . و یا معدل الف ، بعنوان دانشجوس ممتاز کشوری در مقطع ارشد برگزیده شدم .
وسپس در مفطع دکتری
سیدجواد هاشمی فشارکی
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7
محلی مناسب برای حضور دانش آموزان
اگر شما از جمله دانش آموزانی هستید که به تحقیق و پژوهش علاقمندید و به دنبال محلی مناسب با امکانات کافی برای پیشبرد پژوهشتان هستید، اگر محل زندگی یا مدرسه تان در منطقه 7 تهران واقع است، حتماً به پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7 سری بزنید و بعد از ثبت نام از امکانات این پژوهش سرا استفاده نمایید.
از آنجا که تحول و پویایی یک جامعه مرهون توسعه و اعتلای فرهنگ آن جامعه است و توسعه و اعتلای فرهنگ نیز در گرو خلاقیت، ابتکار و نوآوری افراد جامعه به ویژه فرهیختگان و اندیشمندان و پژوهشگران آن است.
بنابر این ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعداد ها و علایق و تفاوت توان مندی های دانش آموزان و نیز کثرت جمعیت آنان مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امکانات و منابع است لیکن محدودیت های موجود عمدتاً انجام برنامه های اساسی و مبتنی بر گستره استعداد ها و تفاوت های فردی دانش آموزان را با مشکل مواجه نموده است. لذا برنامه ریزان، مدیران و مجریان برنامه های آموزش و پرورش در تعامل با دانش آموزان با نیا زهایی از آنان روبرو می شوند که امکانات موجود قادر به تأمین آنها نیست. بدین جهت ایجاد زمینه ها و بستر هایی علاوه بر شرایط موجود برای افراد علاقمند و مستعدی که با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسعه آموخته های خود اهتمام دارند امری ضروری به نظر می رسد.
پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7 تهران به عنوان یکی از راهکارها برای تأمین هدف فوق یعنی به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان دانش آموزان و هدایت استعداد ها و رشد و خلاقیت آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم در سال 1384 تأسیس گردید.
از اهداف مهم این مرکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان
• رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان
• تشویق و ترغیب دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های علمی و کاربردی
• هدایت و راهنمایی دانش آموزان در جهت علایق و استعدادهایشان
• فراهم نمودن امکان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی
• ایجاد زمینه مشارکت دانشآموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای
امکانات این پژوهش سرا شامل:
1. آزمایشگاه: این مرکز با دارا بودن سه آزمایشگاه تخصصی در زمینه فیزیک، شیمی و زیست آماده آموزش و اجرای پروژه های دانش آموزی می باشد.
2. سایت رایانه ای: وجود سه سایت مجهز به رایانه پیشرفه، اینترنت پر سرعت و ویدئو پرژکتور از امکانات این مرکز می باشد که دانش آموزان می توانند برای انجام پروژه ها و آموزش مهارت های IT از تسهیلات آن استفاده نمایند.
3. کارگاه رباتیک: دانش آموزان با شرکت در این کارگاه با ساخت انواع ربات ها از جمله ربات هوشمند مسیر یاب، مین یاب، امدادگر آشنا می شوند. مدرسین مجرب با تدریس اصول و مقدمات و برنامه نویسی، ساخت رباط را به دانش آموزان آموزش می دهند.
4. کتابخانه: کتابخانه پژوهش سرا با در اختیار داشتن بیش از 3500 جلد کتاب و CD های علمی آماده ارائه خدمات به دانش آموزان می باشد و ضمناً لیست کتاب های موجود در سایت پژوهش سرا قابل رویت می باشد.
همچنین از فعالیت های پژوهش سرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. انجمن های علمی: دانش آموزان علاقمند به فعالیت های پژوهشی می توانند جهت عضویت در انجمن علمی شیمی، انجمن علمی رباتیک، انجمن علمی زیست شناسی و انجمن علمی نانو تکتولوژی و انجمن علمی هوا فضا و ... ثبت نام نمایند.
2. کارگاه آموزشی: یکی از مهم ترین اهداف این مرکز آموزش دانش آموزان به کار گروهی و افزایش توان علمی، خلاقیت، نوآوری و کار آفرینی می باشد.
3. اردوها و بازدید ها با موضوعات علمی و فرهنگی: گردش های جذاب به صورت گروه های دانش آموزی در طول سال می باشد.
4. ارتباط با سایر مراکز علمی، تحقیقاتی: از جمله برنامه های مشخص این مرکز فراهم آوردن امکان ارتباط دانش پژوهان با حوزه های علمی و تحقیقاتی مورد نیاز فعالیت های پژوهشی می باشد.
5. جشنواره ها، مسابقات و نمایشگاه ها: این مرکز در طول سال تحصیلی برای شناساییی استعداد و افزایش توان و خلاقیت فکری دانش آموزان مسابقات و جشنواره هایی برگزار می نماید.
6. انجمن مخترعان و نخبگان: این انجمن افتخار عضویت دانش آموزان مخترع و نخبه منطقه 7 را در بانک اطلاعاتی پژوهش سرا دارد و ظرفیت مناسبی برای معرفی فارغ التحصیلان موفق به دیگر اعضاء را مهیا می نماید.
شرایط ثبت نام و عضویت در پژوهش سرا برای دانش آموزان منطقه 7 تهران به این صورت است که کلیه دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه و هنرستان ها می توانند از طریق مدارس با مراجعه حضوری به پژوهش سرا در کارگاه ها و انجمن های علمی ثبت نام نمایند. تکمیل فرم ثبت نام تأیید شده توسط مدیر مدرسه و و الدین محترم می باشد.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تصاویری از بسیجی دانش آموز
ودرس خواندن در جبهه ها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
https://defapress.ir/fa/news/232034/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از البرز، آلبوم تصاویر لشگر 10 سیدالشهدا علیه السلام را که نگاه می کردم، به تصاویر جالبی از امتحان دادن دانش آموزان رزمنده در منطقه عملیاتی برخورد کردم، که حسابی کنجکاوی ام را تحریک کرد.
پیدا کردن مدیر سابق مجتمع آموزشی رزمندگان کرج کار سختی نبود؛ اما به این علت که ایشان در حال حاضر عضو شورای اسلامی شهر کرج و شخص پرمشغله ای هستند، وقت ملاقات گرفتن از ایشان برای یک گفتگوی نسبتا طولانی، کار سختی بود.
بالاخره با هماهنگی مدیرکل اداره حفظ آثار استان موفق به ملاقات با ایشان شدم؛ البته خوشبختانه این ملاقات با استقبال این معلم قدیمی مواجه شد.
از آقای حمیدرضا ابوالحسنی می خواهم در مورد فعالیت های آموزشی خودشان در زمان جنگ، تحصیل دانش آموزان در شرایط سخت جنگی و چگونگی راه اندازی مجتمع آموزشی رزمندگان صحبت کند.
آقای ابوالحسنی با یاد و نام خدا سخنان خود را آغاز می کند:
« زمانی که جنگ شروع شد معلم حق التدریس بودم. به عنوان اولین فرمانده پایگاه بسیج شرق کرج از سردار شهید آقا مهدی شرع پسند حکم گرفتم و همزمان با کار تدریس در بسیج مشغول به فعالیت شدم. گاهی هم به جبهه سر می زدم. آن زمان در دبستان شهید آشتیانی منطقه کلاک معلم بودم.
بعد از مدتی در واحد گزینش اداره آموزش و پرورش مشغول شدم.
در آن جا در زمینه جمع آوری کمک های مردمی و دانش آموزی، تفکیک، بسته بندی و ارسال به جبهه ها همکاری می کردم. شرمنده دانش آموزان بی بضاعت می شدیم که گاهی چند عدد نان می آوردند همراه با نامه ای که در آن از شرمندگی خود و خانواده شان از کمی کمک هایشان نوشته بودند. خاطرم هست کمک های دانش آموزی که از کرج به سمت جبهه ها می رفت در یک نوبت تا 50 کامیون هم می رسید.
هم زمان مسئول اعزام دانش آموزان داوطلب به جبهه ها و معرفی دانش آموزان رزمنده به مدارسشان بعد از بازگشت از منطقه نیز بودم.
بعد از مدتی مسئول پشتیبانی جنگ آموزش و پرورش غرب استان تهران (کرج) شدم.
حضرت امام خمینی (ره) در سال های اول جنگ پیامی به رزمندگان دادند که همه را برای درس خواندن تشویق و ترغیب کرد. حضرت امام فرمودند: «درس خواندن در جبهه ها در اوقات فراغت بُعدی از جهاد است.»
ایشان یک نماینده را مکلف به پیگیری این مساله در شورای عالی آموزش و پرورش کردند تا بحث ادامه تحصیل رزمندگان بعد از بازگشت از جبهه ها تصویب و اجرایی گردد. پس از آن ستاد پشتیبانی جنگ آموزش و پرورش به نوعی شد مدافع تحصیل رزمندگان.
ما همزمان با اعزام دانش آموزان، معلم های داوطلب را هم شناسایی و اعزام می کردیم. همچنین کتاب و لوازم التحریر تهیه و برای دانش آموزان رزمنده به جبهه ها ارسال می کردیم.
یکی دیگر از فعالیت های ما تبلیغ در مدارس به جهت جمع آوری کمک های مردمی از طریق دانش آموزان و تحویل به ستاد پشتیبانی سپاه بود.
در آن زمان همه سرگرم دفاع از اسلام و وطن بودند. درس خواندن و امتحان دادن در آن شرایط برای دانش آموزان سخت بود. می گفتند ما می خواهیم شهید بشویم و همیشه ما با مهربانی پاسخ می دادیم اگر با دیپلم شهید شوید خیلی بهتر است!
معلم های ما سنگر به سنگر همراه دانش آموزان بودند و تلاش همه ما این بود که فرمایش حضرت امام خمینی (ره) زمین نماند. مطمئنا حضرت امام این روزها را می دیدند، که بعد از جنگ نیاز به آبادانی و افراد متخصص و دلسوز داریم. پس چه کسی بهتر از همین رزمندگان جان بر کف که با نهایت از خودگذشتگی در حال مبارزه با دشمنان این سرزمین بودند.
در آن زمان موفق شدیم ساختمانی را جهت افتتاح مجتمع آموزشی از اداره آموزش و پرورش تحویل بگیریم. یک مرکز آموزشی مختص رزمندگانی که از جبهه برگشته اند و از فضای تحصیلی فاصله گرفته اند، تا بتوانند به راحتی ادامه تحصیل بدهند و راهی دانشگاه شوند. خوشبختانه اکثر مسئولان در این زمینه همکاری خوبی داشتند.
خاطرم هست تا 2000 نفر دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام کردیم. بعضی از دانش آموزان که سنشان مناسب اعزام به جبهه نبود، در شناسنامه هایشان دست می بردند یا این که در صف ثبت نام، قوطی زیر پاهایشان می گذاشتند تا بلندتر دیده شوند.
اما بالاخره باید از مراحل گزینش ما عبور می کردند و اگر از طرف ما فرم آن ها تایید می شد، دیگر گزینش سپاه هم با اعزام آن ها مشکلی نداشت.
صحنه هایی در ذهنم نقش بسته که هرگز پاک نخواهد شد. تصویر حضور مادرانی با چشم گریان جهت ثبت نام فرزندان کم سنشان برای اعزام به جبهه. التماس می کردند که فرم بچه هایشان را تایید کنیم. می گفتند: «اگر جنگ تمام شود و بچه های ما در جهاد شرکت نکرده باشند، ما چطور جواب شهدای کربلا را بدهیم؟ چه جوابی داریم برای حضرت زهرا سلام الله علیها؟»
ما موفق شدیم مجتمع آموزشی کرج را در سال 64 مستقل کنیم و در ساختمانی جدید به نام «راهیان کربلا» آن را افتتاح کردیم.
یک واحد سیار هم در لشگر 10 سید الشهدا علیه السلام داشتیم. هرجا که لشگر مستقر می شد، واحد سیار هم جهت پوشش مسائل آموزشی در همان جا استقرار می یافت. در تمام تیپ ها، گردان ها و یگان ها هم چادر آموزشی داشتیم. معلم ها دائم در منطقه حضور داشتند. دانش آموزان جهت آموزش و رفع اشکال مراجعه می کردند و در زمان امتحانات آزمون ها در همین چادرها برگزار می شد.
در مدارس جنگی 4 نوبت امتحان برگزار می کردیم و دروس را مرحله ای ارائه می دادیم تا دانش آموزان از هم دوره ای های خود در شهرها عقب نمانند و در حین جنگیدن بتوانند به نوبت از پس یادگیری کتاب ها بربیایند.
خاطرم هست دانش آموزان موقع اعزام به عملیات، قبل از هرچیز کتاب هایشان را برمی داشتند تا در لحظاتی که فرصت مطالعه پیدا می کنند، از درس خواندن عقب نمانند.
با 4 نوبت آزمون، کار تصحیح و ارائه کارنامه برای ما سخت می شد، اما برای دانش آموزان رزمنده خیلی خوب بود. امتحانات حتی در حین عملیات ها یا در خاک عراق به صورت جدی برگزار می شد که البته گاهی با اعتراض بچه ها مواجه می شدیم.
برای مثال یادم هست در جزیره مجنون دانش آموزی فریاد می زد و می گفت: «این جا هم دست از سر ما برنمی دارید؟ من می خواهم شهید بشوم. شما زیر این آتش دشمن می خواهید از من امتحان بگیرید!»
تا سال 1367 که قطعنامه 598 امضا شد، فعالیت آموزشی ما ادامه داشت. رزمندگان لشگر 10 سیدالشهدا (ع) تا سال 1370 جهت تثبیت قاطع منطقه در مرزها مستقر بودند. مجتمع رزمندگان هم، همزمان با فعالیت در مجتمع ثابت کرج، در منطقه مرزی دایر بود و همچنان مسئولیت تحصیل و امتحانات دانش آموزان لشگر 10 سیدالشهدا (ع) را برعهده داشت.
بعد از سال 1370 مدیر مجتمع آموزشی رزمندگان راهیان کربلا شدم و تا سال 1386 در خدمت تحصیل و رشد علمی رزمندگان بودم.
یادم هست در سال 1369 تعدادی از همسران شهدا به ما مراجعه کردند و گفتند علاقه به تحصیل دارند. با هماهنگی هایی که انجام شد، حدود هشتاد نفر از همسران شهدا را به مجتمع آموزشی رزمندگان جهت ادامه تحصیل معرفی کردیم. آن زمان وظیفه داشتیم امید به آینده، اطلاعات علمی و فرهنگی همسران شهدا را برای تربیت بهتر فرزندان شهدا بالا می بردیم. این کار ما مقدمه ای شد برای افتتاح مجتمع آموزشی رزمندگان خواهران برای اولین بار در کل کشور. نام این مجتمع ویژه خواهران را «رهروان حضرت زینب (س)» گذاشتیم و الگویی شدیم برای سایر استان ها.
جزوات علمی – آموزشی رزمندگان توسط تیم آموزشی ما جهت کمک به محصلین مجتمع آموزشی تالیف شد. عکس جانباز لشگر 10 سیدالشهدا (ع)، دانش آموز مقطع راهنمایی «حسین فلاح» به عنوان طرح جلد دائمی برای جزوات انتخاب شد.
بعد از آن وزارت آموزش و پرورش از ما خواست که این جزوات برای تمام مجتمع ها به صورت کشوری استفاده شود و با موافقت تیم مولف ما، این کار انجام شد. خیلی از رزمندگان که از درس ها عقب مانده یا مطالب را فراموش کرده بودند، با استفاده از این جزوات آماده حضور در کنکور سراسری می شدند.
سطح علمی بچه هایمان خیلی خوب بود و اکثر دانش آموزان ما در مقاطع سنی مختلف با موفقیت در کنکور وارد دانشگاه های مطرح کشور شدند.
بعد از دهه هفتاد همچنان بچه های لشگر 10 سیدالشهدا (ع) در مجتمع رزمندگان کرج به تحصیل خود ادامه دادند.
بعدها فرزندان شهدا هم به محصلین این مجتمع اضافه شدند و در کنار همرزمان پدرانشان به تحصیل ادامه دادند.
همیشه سعی می کردیم فضای مجتمع حال و هوای جبهه ها را داشته باشد. نماز اول وقت به جماعت همیشه برگزار می شد و دانش آموزان با شور و حال در نماز جماعت و سایر برنامه های فرهنگی مثل افطاری شرکت می کردند.
دوستان همیشه از من می پرسیدند شما چه کار می کنید که این رزمندگان با وجود اختلاف سنی زیادی که با هم دارند در یک کلاس می نشینند و حاضر نیستند از این مجتمع دست بکشند؟ پاسخ ما همیشه این بود: فقط تقدیم محبت و حضور در کنار معلم ها و همکلاسی هایی که سال ها با هم همرزم بودند و خاطرات مشترک زیادی از سال های خون و حماسه دارند.
ما حتی برای جانبازانی که توانایی خروج از منزل را نداشتند، ولی علاقمند به تحصیل بودند، معلم اعزام می کردیم.
خاطرم هست دانش آموز جانبازی داشتیم که حتی توانایی نگهداشتن سرش را نداشت. اما همیشه به اصرار می خواست که به درسش ادامه دهد. معلم هایی که به منزل او اعزام می شدند از دیدن درد کشیدن و همت والای این رزمنده جانباز، با چشم گریان از آن خانه خارج می شدند.
حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) هم بعد از رحلت حضرت امام (ره) نسبت به مجتمع آموزشی رزمندگان نظر ویژه و مساعدی داشتند و همیشه پشتیبان تحصیل و رشد علمی رزمندگان بودند.
می پرسم: « از بین محصلین مجتمع آیا هنوز هم کسی به دیدن شما می آید؟»
می خندد و می گوید: «خیلی از دکترها، مهندسین و مسئولین عالی رتبه شهر که زمانی محصل من بودند الان هم با من در تماس هستند. در شورای شهر به دیدنم می آیند و تکیه کلام همیشگی من را تکرار کرده وحسابی شوخی می کنند.»
می گویم: « تکیه کلامتان چه بوده که هنوز هم در خاطر این اشخاص باقی مانده ؟»
موقع خداحافظی، مثل تمام معلم ها از ما می خواهد که قدر لحظات جوانی مان را بدانیم و از تمام دقایق آن در جهت رشد خودمان و اطرافیانمان استفاده کنیم.
گفتگو: معصومه سادات توفیق فر