بررسی عناصر و ویژگی های راهنماهای کاربری کتابخانهها در صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی و ارائه الگو
پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۲:۴۰ ق.ظ
استاد مشاور دکتر محمد فشارکی
دسترسی به فایل تمام متن | : | برای دستیابی به فایل تمام متن منبع، به "تالار منابع رقمی" مراجعه فرمایید. آدرس الکترونیکی منبع |
شماره بازیابی | : | ۵۱-۲۴۴۶۹ |
شماره کتابشناسی ملی | : | ۱۰۶۸۵۰۵ |
پدیدآور | : | ارسطونژاد٬ سهیلا |
عنوان و نام پدیدآور | : | بررسی عناصر و ویژگی های راهنماهای کاربری کتابخانهها در صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی و ارائه الگو[پایاننامه]/نگارش سهیلا ارسطونژاد ؛ استاد راهنما محمدرضا علیبیگ ؛ استاد مشاور محمد فشارکی |
مقطع و رشته تحصیلی | : | ( کارشناسی ارشد ) : کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی |
مشخصات نشر | : | تهران، ۱۳۸۳ |
مشخصات ظاهری | : | ی٬ ۲۳۲ ورق:جدول |
یادداشت | : | چکیده : فارسی- انگلیسی |
یادداشت | : | کتابنامه : ص. ۱۷۹ - ۱۸۸ |
شناسه افزوده | : | علیبیگ٬ محمدرضا٬ استاد راهنما |
شناسه افزوده | : | فشارکی٬ محمد٬ استاد مشاور |
توصیفگر | : | تئوریهای یادگیری کتابخانه های دانشگاهی وب سواد اطلاعاتی ایالات متحده پایگاه های اطلاعاتی آموزش کاربران[۱] |
توصیفگر | : | ایران انگلستان |
شناسه افزوده | : | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران٬ دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی |
چکیده | : | پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی - توصیفی٬ عناصر و ویژگی های راهنماهای کاربری کتابخانه ها در صفحات وب کتابخانه های دانشگاهی را مورد بررسی قرار می دهد. راهنماهای کاربری تحت وب کتابخانه های دانشگاهی در کشورهای آمریکا٬ انگلستان و ایران٬ جامعه پژوهش این تحقیق به شمار می روند. تعداد ۲۱ دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد ۱۴ دانشگاه از کشورهای آمریکا و انگلستان با مراجعه به فهرستی که در آن دانشگاه ها از لحاظ اعتبار درجه بندی شده اند٬ انتخاب شدند. نظر به اینکه دانشگاه های ایران از لحاظ اعتبار٬ درجه بندی نشده اند٬ تعداد ۷ دانشگاه که دارای قدمت و در جامعه ایران مطرح هستند مورد بررسی قرار گرفتند. روش گردآوری داده ها مشاهده مستقیم و ابزار گردآوری٬ چک لیست است. چک لیست دارای استانداردهای سواد اطلاعاتی است که توسط انجمن کتابخانه های دانشگاهی و تحقیقتاتی وابسته به انجمن کتابداران آمریکا تهیه شده است. یافته های پژوهش با استفاده از روش های آماری توصیفی بدست آمده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ۷/۳۰ درصد عناصر اطلاعاتی چک لیست توسط جامعه پژوهش رعایت می شوند. میزان همخوانی عناصر موجود در راهنماهای کاربری تحت وب کتابخانه های دانشگاهی کشورهای آمریکا٬ انگلستان و ایران با چک لیست به ترتیب ۹/۶۲٪ ٬ ۲/۲۰٪ و ۹/۸٪ می باشد. از ۱۳ گروه عناصر مورد بررسی٬ آموزش شیوه های جستجو در پایگاههای اطلاعاتی ( ۳/۵۰٪ ) و آموزش جستجوی منابع در فهرست پیوسته ( ۳/۴۱٪ ) بیشترین درصد کاربرد را دارد. کمترین درصد کاربرد مربوط هب عناصر ارزیابی میزان یادگیری کاربران ( ۸/۴٪ ) می باشد. ارزیابی راهنماهای کاربری در صفحات وب کتابخانه ای دانشگاهی هیچیک از دانشگاه های مورد بررسی وجود ندارد. از ویژگی های راهنماهای کاربری کتابخانه٬ مرتبط بودن آن با دوره تحصیلی و امکان وجود صدا و تصویر به منظور ایجاد تعامل است که به نظر می رسد دانشگاه های مورد بررسی به این امر اهمیت نداده اند. الگوی پیشنهادی این پژوهش در خصوص راهنماهای کاربری کتابخانه ها در صفحات وب کتابخانه های دانشگاهی٬ شامل عناصر اطلاعاتی چک لیست می باشد. |
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1068505&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_