***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 615 : 2


  • مناجات می روند گریه عشق به خدا و در عین حال گریه ترس و غم و محبّت و ندامت و شرمساری است.مرحوم فشارکی رحمه
    (صفحه 479)

  • نیست. دانشی است توخالی، بی محتوا و فقط دارای مشتی اصطلاحات.1- سوره ضحی آیه 5. 2- فشارکی، عنوان الکلام
    (صفحه 482)

انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی

انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی
مشخصات کتاب:
سرشناسه : مکارم شیرازی، ناصر، ۱۳۰۵ -
عنوان و نام پدیدآور : انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی/مکارم شیرازی؛ تهیه و تنظیم میراحمد فقیه نیریزی.
مشخصات نشر : قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع)،۱۳۹۰.
مشخصات ظاهری : ۶۱۵ص.
شابک : ۷۰۰۰۰ ریال 978-964-533-089-5:
یادداشت : کتاب حاضر قبلا به صورت جلدی تحت عنوان « انوار هدایت : بر اساس بحث های اخلاقی...مکارم شیرازی» نیز توسط ناشران متفاوت منتشر شده است.
یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس.
عنوان دیگر : انوار هدایت : بر اساس بحث های اخلاقی...مکارم شیرازی.
موضوع : احادیث اخلاقی
موضوع : اخلاق اسلامی -- احادیث
شناسه افزوده : فقیه نی ریزی، میر احمد، ۱۳۴۲ - ، گردآورنده
رده بندی کنگره : BP۲۴۸/م ۷الف ۸ ۱۳۹۰
رده بندی دیویی : ۲۹۷/۲۱۸
شماره کتابشناسی ملی : ۲۸۵۷۲۹۹
عناوین اصلی کتاب شامل:
مقدّمه حضرت آیةاللّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى)؛ پیشگفتار؛ قانون عمومى مرگ؛ دگرگونى هاى دنیا؛ شش برنامه سعادت بخش؛ ترس از گذشته و آینده؛ قرآن چراغ شب هاى ظلمانى؛ مراتب کمال ایمان؛ علامت مسلم، مؤمن و متّقى؛ توحید افعالى و آثار اعتقاد به آن؛ قدرت زبان؛ استفاده از لحظه هاى دنیا؛ تربیت نفس؛ جایگاه انسان در دنیا و آخرت؛ پنج صفت نیک؛ پنج درس زندگى و ترک شبهات؛ بهترین بندگان خدا؛ راه رهایى از شبهات و شهوات؛ فرار از مرگ؛ عفو و گذشت؛ صفات اولیاى الهى؛ عبرت از سرنوشت گذشتگان؛ سفر آخرت و یاد مرگ؛ هشدار و آمادگى؛ پیوند دین و دنیا؛ پرخورى و چشم چرانى؛ تضاد عمل و عقیده؛ چهار دستور اسلامى؛ دنیا معدن جواهر؛ امّت پیامبر بر سه دسته اند؛ مراتب یقین؛ کسب روزى؛ راه مستقیم هدایت؛ بیدارى و آمادگى؛ راه جلب محبّت خدا و مردم؛ دنیا و آخرت از دو منظر؛ تقوا؛ سفارش هاى پیامبر اکرم به ابوذر؛ آثار روانى دنیاپرستى؛ دنیا و وظیفه ما در آن؛ یاد مرگ؛ بخش دوم؛ بخش سوم

انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=10970&Itemid=167&lang=fa

 

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 615 : 2


  • مناجات می روند گریه عشق به خدا و در عین حال گریه ترس و غم و محبّت و ندامت و شرمساری است.مرحوم فشارکی رحمه
    (صفحه 479)

  • نیست. دانشی است توخالی، بی محتوا و فقط دارای مشتی اصطلاحات.1- سوره ضحی آیه 5. 2- فشارکی، عنوان الکلام
    (صفحه 482)

 

ص: 482

شده است که آن جناب سر خود را برهنه کرد و فرمود: ای علی، تو هم عِمامه از سر بردار. ای فاطمه، مقنعه از سر بردار. ای نور دیدگان، شما هم سر خود را برهنه کنید. وقتی ابی عبداللّه خواست سر را برهنه کند جبرئیل از سدرهالمنتهی نازل شد عرض کرد: مگذار حسین سرش را برهنه کند که در ملکوت اعلا شورش می شود. خداوند می فرماید: « «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَی ؛ به زودی پروردگارت به تو چندان عطا می کند تا راضی شوی».(1) آیا غیر از این است که این سر مطهّر غیر از آن سرهای منوّر باشد، بلکه خداوند خواست که حجّت را بر مردم تمام کند که مقامش را بدانند و او را بر روی خاک کربلا نگذارند و پیشانیش را از تیر نشکافند و از سنگ نشکنند.(2) اکنون این پرسش مطرح است که چرا در روایت بر موضوع گریه تأکید نشده است؟ در پاسخ می گوییم: گریه خصوصیّت ندارد، بلکه پدیده ای است که اوج حالتی روانی را در انسان می رسانَد، همان گونه که خنده چنین است. یعنی وقتی خوف عشق، شرمساری، غم و ندامت به اوج می رسد حالت گریه به انسان دست می دهد. گریه یک هدف بالذّات و مطلوب نیست. گفته اند: چشم دریچه دل انسان است. یعنی حوادثی که در دل رخ می دهد از این دریچه نمایان می شود و لذا به عنوان دریچه قلب، روح و احساسات روی چشم تکیه می کنند. پس اگر یک جمع بندی ساده ای کنیم، علم موجب پیدایی این حالات در انسان می شود و گریه هم اوج و مظهر و بیانگر آن حالات است. بنابراین حضرت رسول صلی الله علیه و آله در این بخش از جملات گهربارش، روی نقطه حسّاسی انگشت می نهد که ای ابوذر، علمی که تو را به گریه در نیاورَد علم نیست. علمی که محبّت آفرین، شرم آفرین، خوف آفرین نباشد علم نیست. دانشی است توخالی، بی محتوا و فقط دارای مشتی اصطلاحات.


1- سوره ضحی آیه 5.

2- فشارکی، عنوان الکلام، ص 278 و 289.

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%20%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA:%20%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87%20%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%AB%20%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C%20%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%20%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C&option=com_dbook&task=readonline&book_id=10970&page=482&chkhashk=8120C21CE9&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa