انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی - کتاب
تعداد نتایج از صفحه 1 تا 615 : 2
- مناجات می روند گریه عشق به خدا و در عین حال گریه ترس و غم و محبّت و ندامت و شرمساری است.مرحوم فشارکی رحمه
(صفحه 479)
- نیست. دانشی است توخالی، بی محتوا و فقط دارای مشتی اصطلاحات.1- سوره ضحی آیه 5. 2- فشارکی، عنوان الکلام
(صفحه 482)
انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی
مشخصات کتاب:
سرشناسه : مکارم شیرازی، ناصر، ۱۳۰۵ -
عنوان و نام پدیدآور : انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی/مکارم شیرازی؛ تهیه و تنظیم میراحمد فقیه نیریزی.
مشخصات نشر : قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع)،۱۳۹۰.
مشخصات ظاهری : ۶۱۵ص.
شابک : ۷۰۰۰۰ ریال 978-964-533-089-5:
یادداشت : کتاب حاضر قبلا به صورت جلدی تحت عنوان « انوار هدایت : بر اساس بحث های اخلاقی...مکارم شیرازی» نیز توسط ناشران متفاوت منتشر شده است.
یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس.
عنوان دیگر : انوار هدایت : بر اساس بحث های اخلاقی...مکارم شیرازی.
موضوع : احادیث اخلاقی
موضوع : اخلاق اسلامی -- احادیث
شناسه افزوده : فقیه نی ریزی، میر احمد، ۱۳۴۲ - ، گردآورنده
رده بندی کنگره : BP۲۴۸/م ۷الف ۸ ۱۳۹۰
رده بندی دیویی : ۲۹۷/۲۱۸
شماره کتابشناسی ملی : ۲۸۵۷۲۹۹
عناوین اصلی کتاب شامل:
مقدّمه حضرت آیةاللّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى)؛ پیشگفتار؛ قانون عمومى مرگ؛ دگرگونى هاى دنیا؛ شش برنامه سعادت بخش؛ ترس از گذشته و آینده؛ قرآن چراغ شب هاى ظلمانى؛ مراتب کمال ایمان؛ علامت مسلم، مؤمن و متّقى؛ توحید افعالى و آثار اعتقاد به آن؛ قدرت زبان؛ استفاده از لحظه هاى دنیا؛ تربیت نفس؛ جایگاه انسان در دنیا و آخرت؛ پنج صفت نیک؛ پنج درس زندگى و ترک شبهات؛ بهترین بندگان خدا؛ راه رهایى از شبهات و شهوات؛ فرار از مرگ؛ عفو و گذشت؛ صفات اولیاى الهى؛ عبرت از سرنوشت گذشتگان؛ سفر آخرت و یاد مرگ؛ هشدار و آمادگى؛ پیوند دین و دنیا؛ پرخورى و چشم چرانى؛ تضاد عمل و عقیده؛ چهار دستور اسلامى؛ دنیا معدن جواهر؛ امّت پیامبر بر سه دسته اند؛ مراتب یقین؛ کسب روزى؛ راه مستقیم هدایت؛ بیدارى و آمادگى؛ راه جلب محبّت خدا و مردم؛ دنیا و آخرت از دو منظر؛ تقوا؛ سفارش هاى پیامبر اکرم به ابوذر؛ آثار روانى دنیاپرستى؛ دنیا و وظیفه ما در آن؛ یاد مرگ؛ بخش دوم؛ بخش سوم
انوار هدایت: مجموعه مباحث اخلاقی مکارم شیرازی
- مشخصات کتاب
- اشاره
- مقدّمه حضرت آیةاللّه العظمی مکارم شیرازی (مدّ ظلّه العالی)
- پیشگفتار
- قانون عمومی مرگ
- دگرگونیهای دنیا
- شش برنامه سعادتبخش
- ترس از گذشته و آینده
- قرآن چراغ شبهای ظلمانی
- مراتب کمال ایمان
- علامت مسلم، مؤمن و متّقی
- توحید افعالی و آثار اعتقاد به آن
- قدرت زبان
- استفاده از لحظههای دنیا
- تربیت نفس
- جایگاه انسان در دنیا و آخرت
- پنج صفت نیک
- پنج درس زندگی و ترک شبهات
- بهترین بندگان خدا
- راه رهایی از شبهات و شهوات
- فرار از مرگ
- عفو و گذشت
- صفات اولیای الهی
- عبرت از سرنوشت گذشتگان
- سفر آخرت و یاد مرگ
- هشدار و آمادگی
- پیوند دین و دنیا
- پرخوری و چشمچرانی
- تضاد عمل و عقیده
- چهار دستور اسلامی
- دنیا معدن جواهر
- امّت پیامبر بر سه دستهاند
- مراتب یقین
- کسب روزی
- راه مستقیم هدایت
- بیداری و آمادگی
- راه جلب محبّت خدا و مردم
- دنیا و آخرت از دو منظر
- تقوا
- سفارشهای پیامبر اکرم به ابوذر
- آثار روانی دنیاپرستی
- دنیا و وظیفه ما در آن
- یاد مرگ
-
بخش دوم
- اشاره
- فروبردن خشم
- بدترین مردمان
- بداخلاقی
- عذرخواهی و قبول عذر
- حیات و مرگ دلها
- اموری که امّت طاقت آن را ندارند
- برترین مردمان
- برترین اعمال
- سه صفت مهم
- صفات مذموم (حسد، حرص، کبر)
- سرمایه دینی مردم آخرالزمان
- حقایق ایمان
- قساوت قلب
- بیماری وسواس
- احترام به پدر و مادر
- اذان شعار بزرگ اسلام
- عُجب و خودپسندی
- سوگند یاد کردن
- دروغگویی
- رزق و روزی
- یقین و مراحل آن
- برخی فضائل امام علی علیه السلام
- یتیمنوازی
- عاقّ والدین
- حقّ پدر بر فرزند
- صله رحم
- ترک نماز
- ترک حج
- فریضه زکات
- رباخواری
- آثار نکبتبار زنا
- ترس از خدا
- تکالیفی که از زنان برداشته شده
- مزاح، تنبلی و سستی
- آثار غیبت و سخنچینی
- وصیّت
- دوست و همنشین
- صدقه
-
بخش سوم
- اشاره
- برداشت واقعی از دعا
- نظم در زندگی
- برنامهای برای دنیا و آخرت
- عواقب سخن بدون علم
- عالم بیعمل
- نشانههای علم حقیقی و عالم حقیقی
- تعدیل آرزوها
- سه دستور سرنوشت ساز
- تأثیر متقابل آگاهی و تقوا
- دوست و آیین دوستی
- پرحرفی
-
رمز پیروزی در کارها
- اشاره
- فلسفه نماز
- اهمّیّت نماز
- تأثیر نماز در تربیت فرد و جامعه
- کیفر تارکان نماز
- مسلمان و کافر به نماز شناخته میشود
- بینماز بدتر است یا یهودی؟
- ترک نماز دین را خراب میکند
- کیفر بینماز در عالم برزخ
- کیفر بینماز در روز رستاخیز
- بینماز در ویل جای دارد
- پانزده کیفر برای کوچک شمردن نماز
- بینماز را اینگونه به دوزخ میکشند
- عذاب بینماز در دوزخ
- کیفر معاشرت با بینماز
- کیفر همخوراک شدن با بینماز
- به بینماز نباید کمک کرد
- به بینماز آب و نان نباید داد
- جسد بینماز خوار است
- اهل دریا از دندان بینماز معذّب شدند
- از آبروی بینماز این فسادها پیش میآید
- از استخوان بینماز شهری در عذابند
- دوگانگی شخصیّت
- محاسبه و مراقبه نفس
- معیار ظاهر و باطن
- مقایسه غیبت و زنا
- برتریجویی
- انواع تکبّر
- اشرار امّت
- خطر تصوّف
https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=10970&Itemid=167&lang=fa
تعداد نتایج از صفحه 1 تا 615 : 2
- مناجات می روند گریه عشق به خدا و در عین حال گریه ترس و غم و محبّت و ندامت و شرمساری است.مرحوم فشارکی رحمه
(صفحه 479)
- نیست. دانشی است توخالی، بی محتوا و فقط دارای مشتی اصطلاحات.1- سوره ضحی آیه 5. 2- فشارکی، عنوان الکلام
(صفحه 482)
ص: 482
شده است که آن جناب سر خود را برهنه کرد و فرمود: ای علی، تو هم عِمامه از سر بردار. ای فاطمه، مقنعه از سر بردار. ای نور دیدگان، شما هم سر خود را برهنه کنید. وقتی ابی عبداللّه خواست سر را برهنه کند جبرئیل از سدرهالمنتهی نازل شد عرض کرد: مگذار حسین سرش را برهنه کند که در ملکوت اعلا شورش می شود. خداوند می فرماید: « «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَی ؛ به زودی پروردگارت به تو چندان عطا می کند تا راضی شوی».(1) آیا غیر از این است که این سر مطهّر غیر از آن سرهای منوّر باشد، بلکه خداوند خواست که حجّت را بر مردم تمام کند که مقامش را بدانند و او را بر روی خاک کربلا نگذارند و پیشانیش را از تیر نشکافند و از سنگ نشکنند.(2) اکنون این پرسش مطرح است که چرا در روایت بر موضوع گریه تأکید نشده است؟ در پاسخ می گوییم: گریه خصوصیّت ندارد، بلکه پدیده ای است که اوج حالتی روانی را در انسان می رسانَد، همان گونه که خنده چنین است. یعنی وقتی خوف عشق، شرمساری، غم و ندامت به اوج می رسد حالت گریه به انسان دست می دهد. گریه یک هدف بالذّات و مطلوب نیست. گفته اند: چشم دریچه دل انسان است. یعنی حوادثی که در دل رخ می دهد از این دریچه نمایان می شود و لذا به عنوان دریچه قلب، روح و احساسات روی چشم تکیه می کنند. پس اگر یک جمع بندی ساده ای کنیم، علم موجب پیدایی این حالات در انسان می شود و گریه هم اوج و مظهر و بیانگر آن حالات است. بنابراین حضرت رسول صلی الله علیه و آله در این بخش از جملات گهربارش، روی نقطه حسّاسی انگشت می نهد که ای ابوذر، علمی که تو را به گریه در نیاورَد علم نیست. علمی که محبّت آفرین، شرم آفرین، خوف آفرین نباشد علم نیست. دانشی است توخالی، بی محتوا و فقط دارای مشتی اصطلاحات.
1- سوره ضحی آیه 5.
2- فشارکی، عنوان الکلام، ص 278 و 289.
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%20%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA:%20%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87%20%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%AB%20%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C%20%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%20%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C&option=com_dbook&task=readonline&book_id=10970&page=482&chkhashk=8120C21CE9&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa